Covid vyprodal bikeshopy rychleji, než se čekalo

Po nečekaném uzavření obchodů letos v březnu kvůli pandemii koronaviru nebylo většině cyklistických obchodníků do zpěvu. Pak se ale situace dramaticky změnila...

Autor: Petr Bureš
Covid vyprodal bikeshopy rychleji, než se čekalo

Letošní hlavní prodejní cyklistická sezona připomíná horskou dráhu. Nejprve spadly prodeje během března na minimum, aby po postupném uvolňování restrikcí naopak vystřelily do kosmických výšin a trhaly všemožné rekordy. Dnes je situace taková, že sehnat jízdní kolo v nejprodávanějších cenových kategoriích může být docela oříšek, protože obchody hlásí, že jsou v některých kategoriích vyprodané a nové modely přitom budou mnohdy až za několik měsíců a nabídka je dokonce menší i v rámci bazarů.

Pandemie koronaviru prostě letos zamotala hlavu téměř všem. Zásadní zlom přišel v dubnu a květnu po oficiálním otevření všech obchodů. Zákazníci jako by vzali prodejny útokem a během několika týdnů doslova vykoupili některé prodejny.

Obchodníci z prvotních obav z toho, že lidé budou chtít šetřit a nakupovat kola příliš nebudou, rychle vystřízlivěli. Někteří již dokonce avizovali, že byť pro ně byla letošní sezona kratší než ta loňská, tak z pohledu obratu i zisku byla úspěšnější a to ještě stále nejsme na jejím úplném konci.

Prodejní smršť má pochopitelně jak své vítěze, tak poražené. Někteří obchodníci totiž nejprve z obav své předobjednávky zrušili, aby se o měsíc později naopak o dostupná kola na skladech přetahovali se svými kolegy.

A podobná situace panovala letos také mezi velkoobchody s jízdními koly. Ty totiž v době, kdy panovaly největší obavy z dopadu koronaviru, ve velkém naskladňovali celoroční dříve objednané zásoby. Nikdo tehdy netušil, jak bude sezona probíhat a zdali se vůbec podaří desítky tisíc objednaných kol na trh umístit. Už během června ale mnohé velkoobchody hlásily, že jsou minimálně v nejprodávanějších kategoriích kol kompletně vyprodány, a hledají možnosti, jak se pokusit zajistit další kola.

Podobně jako my na tom byla přitom celá Evropa. Ta je většinou zásobována ze stejných skladů a ty, jak byly z počátku plné a připravené na sezonu, postupně řídly a nyní jsou i jejich kapacity značně vyčerpané a čekají na naskladňování prvních modelů 2021.

K zajímavým číslům došla analytická skupina NPD, která meziročně srovnala celkové červnové prodeje kol v roce 2019 a 2020. Plyne z nich mimo jiné také to, že poté, co se rychle vyčerpala zásoba nejprodávanějších kol (do 1000 USD), začali zákazníci více nakupovat také dražší kola.

Očekávané obrovské meziroční navýšení prodejů potkalo elektrokola, která posílila meziročně o 190 %. Hned druhým "skokanem roku" byly gravelbiky se 144% nárůstem a na třetí příčce pak skončila horská celoodpružená kola s navýšením o 92 %. Zajímavé je také zjištění, že meziročně se zvýšily také prodejní ceny kol, a to konkrétně ve stejném prodejním období o 20 % v rámci lifestylu, a dokonce o 33 % v případě cestovních a fitness kol. Zatímco se během dubna a května prodával řekněme klasický sortiment kol, červen pak zaznamenal zvýšený zájem i o dražší modely, a to jednak díky omezené poptávce dostupnějších kol, ale také proto, že lidé po opadnutí prvotních obav začali opět uvolňovat peníze na své koníčky a přehodnocovat investice i s ohledem na dovolené ve vnitrozemí a na volnočasové aktivity.

Dnes se tak již většinou intenzivně čeká na to, až budou moci obchodníci začít naskladňovat nové modely kol, které se postupně představují veřejnosti. V některých případech se tak již pomalu děje, v některých případech bude potřeba ještě nějaký čas počkat.

Obecně však platí, že cyklistika, resp. cyklobyznys prozatím vychází z celé koronakrize ještě velice úspěšně, otázka samozřejmě je, jaký bude další vývoj pandemie a také jak se podaří především výrobcům komponentů vykrývat včas objednávky firem pro montáž nových kol, protože právě kapacita výroby a opoždění celého výrobního cyklu bude mít vliv na termíny dodávek kol MY 2021.

Přečteno - 6934x Tagy: business covid my2021
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisZemětřesení na Tchaj-wanu se cyklistické výroby nedotkne
    Zemětřesení na Tchaj-wanu se cyklistické výroby nedotkne
  2. ServisVe Scottu to vře, korejský vlastník se chce zbavit Beata Zaugga
    Ve Scottu to vře, korejský vlastník se chce zbavit Beata Zaugga
  3. ServisOpatrný optimismus - naznačují výsledky ze 4Q/2023
    Opatrný optimismus - naznačují výsledky ze 4Q/2023
  4. ServisVista Outdoor pokračuje v konsolidaci své sportovní divize Revelyst
    Vista Outdoor pokračuje v konsolidaci své sportovní divize Revelyst
  5. ServisDecathlon spustil aplikaci pro Apple Vision Pro
    Decathlon spustil aplikaci pro Apple Vision Pro
  6. ServisSchwalbe konsoliduje veškerou výrobu do Vietnamu
    Schwalbe konsoliduje veškerou výrobu do Vietnamu

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #2 Aleš Procházka - vloženo: 24.08.2020 v 15:46:56

    odpověď na jan.strakos — #1 Svobodný pohyb bez nutnosti nošení roušky, více času na sebe (kurzarbeity, ošetřovné), návrat ke kolu po 5, 10, 15, 20 letech, menší možnosti cestování do zahraničí, úspora neutracených peněz u cestovek, menší spotřeba za zábavu (kina, fesťáky, hospody) = krásná sezóna, děkujeme :-)

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #1 jan.strakos - vloženo: 24.08.2020 v 13:39:50

    Rozum mi říká, že bych měl v době krize šetřit na horší časy i když ekonomiku je třeba roztáčet. Na druhou stranu lidé zřejmě potřebovali v době omezení pohybu nějaký ventil a v kombinaci s vlnou zdravého životního stylu se prodeje zvýšily.

    ...máte někdo jiné vysvětlení?

    1. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744