Jak se vyrábí Crussis Legend 68? Mrkněte se s námi

Před tím, než se dostaneme k samotnému testu tohoto exkluzívního biku, jsme přijali pozvání od Crussisu, podívat se na to, jak se model vyrábí...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
Jak se vyrábí Crussis Legend 68? Mrkněte se s námi

Crussis loni představil, kromě několika dalších inovovaných modelů, také kompletně novou řadu celoodpružených elektrokol, v jejímž čele stojí celokarbonový full Legend 68. Ano, tenhle ebike hraje hlavní roli v příběhu spolu s Jaromírem Jágrem, který s Crussisem spolupracuje již několik let a současně je kolem, o kterém v Crussisu právem říkají, že je to "Nejlepší elektrokolo, jaké jsme kdy vyrobili". Mimochodem i mezi zaměstnanci firmy Crussis jsou fanouškové Jágrova Kladna.

Legened 68 je výjimečný hned z několika důvodů. Samozřejmě že jedním z hlavních je propojení se zmíněnou hokejovou legendou, ale to není zdaleka všechno.

Celoodpružený rám je kompletně z karbonu, což je u Crussisu premiéra. Exkluzivní jsou zde také zlaté barevné akcenty v rámci designu rámu, které mají za úkol ladit ze zlatým provedením řadící sady Sram XX1 Eagle. Co je ale z pohledu montáže nejzásadnější, je skutečnost, že tyto celoodpružené modely dostaly jako první pohonné jednotky od renomované německé firmy Bosch.

Pro mnohé bikery "uživatele" tato informace není ničím zvláštním, protože Bosch dnes najdete na mnoha kolech různých, méně i více známých značek, jenže jedna věc je mít pohon Bosch na kole a druhá je mít právo na to ho sám montovat. Firem, které v Česku mají poměrně složitou certifikaci, která je podmínkou k tomu, aby mohly montovat pohony Bosch je jen několik a Crussis je jedním z nich. Modely kol s Bosch pohony, mezi které patří i Legend 68, montuje ve své továrně v Úžicích nedaleko Kralup nad Vltavou.

Vynechme nyní ale mnoho měsíců příprav, laborování nad samotnými rámy a jejich barevným designem či volbu optimálních komponentů a přenesme se do samotné výroby Crussisu, kde se během několika listopadových dnů loňského roku odehrávaly přípravy a následná montáž celoodpruženého modelu Legend 68.

Samotné montáži samozřejmě předcházelo logisticky důležité období, v rámci kterého je potřeba časově sladit naskladnění veškerého materiálu, který je pro kompletaci konkrétního modelu potřeba. Zatímco u levnějších modelových řad jsou použity zpravidla dostupnější komponenty, které najdou využítí na mnoha dalších modelech a jsou kvůli průběžné výrobě na skladě po většinu roku, u Legendy šlo v mnoha případech o jednorázovou dodávku komponentů, které se nepoužívají u žádného jiného modelu, a o to byla logistika v tomto případě důležitější.

Montáž samotná patřila až na výjimky k těm vůbec nejnáročnějším, a to nejenom díky špičkovým komponentům, ale také například kvůli komplikovanějšímu vnitřnímu vedení. To se vyžaduje zejména u celoodpružených kol, kde dochází napojování kabeláže v rámci předního rámového trojúhelníku a zadní stavby a současně s tím je potřeba řešit také návaznosti na montáž baterie a středového pohonu.

Větší komplikovanost montáže u celopér si vyžádala také navržení nových technologických postupů při montáži, zohledňujících jak požadavky na Bosch pohony, tak i montáž dalších komponentů.

Naopak o něco jednodušší to měli v Crussisu s kompletací kol pro model Legend 68, protože se zde používají již hotová zapletená kola od DT Swiss a tak mohly zaplétací a centrovací automaty v tomto případě ležet tak říkajíc ladem, protože v rámci příprav stačilo jen hotová zapletená kola obout a namontovat na ně kotouč a kazetu.

V rámci další fáze příprav pak probíhala montáž rámové kabeláže a spolu s ní pak také hlavového složení, vidlice a představce. Současně s tím pak další tým nachystal brzdové páky s adaptéry a předpřipravenými namontovanými řadícími páčkami, aby mohlo být finální sestavování kokpitu co nejrychlejší, stejně tak jako montáž teleskopických sedlovek s dopředu namontovanými sedly.

Samotná kompletace pak probíhá tak, že se nejprve sestaví kokpit a komplet vedení k brzdám a přehazovačce a namontuje se tlumič. Následně se do rámu montuje v obrácené pozici rámu pohon.

Na závěr se pak přicházejí kliky, kola, gripy a po sundání z montážní linky se pak ještě kompletuje sedlovka, protože rám je na lince upnutý prostřednictvím speciálního adaptéru, využívajícího sedlovou trubku.

Přiznám se, že dívat se na to, jak se v Crussisu rodí Legenda, nebylo rozhodně nezajímavé. Jak jsem se dozvěděl, tak během montáže celopér je linka puštěna výrazně pomaleji, než je tomu u běžných elektrických hardtailů. I tak ale proběhla montáž komplet limitované série cca 200 kusů prakticky v jediném týdnu.

Tak pro ilustraci, jak se model Legend 68 vyrábí, by to asi stačilo. Příště už vám přineseme klasický redakční test tohoto biku, který jsme měli možnost řádně provětrat za sucha, v blátě i na sněhu během několika zimních týdnů.

Více se o modelu Legend 68 dozvíte také na speciální stránce výrobce www.crussis.cz.

Pokračovat na: Fotogalerie

Seznam stránek článku:

  1. Jak se vyrábí Crussis Legend 68? Mrkněte se s námi
  2. Fotogalerie
Přečteno - 17419x Tagy: elektro czechmade crussis made in cz
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Range VLT A2
    Fotogalerie: Norco Range VLT A2
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Range VLT A2
    TEST: Norco Range VLT A2
  4. Tech newsYamaha představila nové platformy elektropohonů
    Yamaha představila nové platformy elektropohonů
  5. Testy - RecenzeTEST: Whyte eLyte 150 Works
    TEST: Whyte eLyte 150 Works
  6. Testy - RecenzeTak za tímhle fešákem se budou všichni otáčet: Orbea Diem
    Tak za tímhle fešákem se budou všichni otáčet: Orbea Diem

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #9 Frybis - vloženo: 06.03.2024 v 18:48:16

    odpověď na trance28 — #8 Taky patřím mezi ty, kterým je tato značka extrémně nesympatická. Nicméně ji lidi chtěj, takže se brát vážně musí. I když upřímně pochybuji, že cílová skupina Kruciše se nachází zde na MTBS. Což už je pak na zvážení Výkruty, jestli se mu reklama zde vyplatí.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #8 trance28 - vloženo: 04.03.2024 v 20:32:52

    Misto toho, abyste resili nesmyslnost tyhle znacky, tak resite, po slovensky, k..... y :-) no hlavne ze z toho ma emtbs skvaru, ze jo

    1. na tento komentář reaguje Frybis — #9
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #7 panzdenda - vloženo: 04.03.2024 v 19:55:04

    odpověď na piethro73 — #6 Úplně každé kolo každé značky vznikne smontováním komponentů dodaných dodavateli. Takže dle logiky některých zdejších expertů se vlastně žádná kola nevyrábí, ale jen montují. Některé značky ani nemají své montovny (Specialized, Scott a spousta dalších) a odebírají od dodavatele celá kola. Ti to mají zařízené ještě lépe než Crussis :-) .

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #6 piethro73 - vloženo: 04.03.2024 v 19:37:31

    odpověď na katko — #5 V Ázii je kopec výrobcov rámov, ktorí majú vyvinuté vlastné rámy a cyklistické firmy si len vyberú ktorý rám chcú a navrhnú jeho dizajn - farbu a grafiku. To je všetko. Príkladom takehoto výrobcu je nar. Astro: https://www.astroeng.com.tw/page/news/index.aspx?kind=14&root=7

    Cyklofirmy, ktorých produkcia je v tisícoch, alebo nižších desaťtisícoch bicyklov ročne, fungujú takýmto spôsobom. Čiže žiaden vývoj. Ak už vyrábate vyššie desaťtisíce bicyklov, viete si u výrobcu v Ázii zaplatiť vlastné formy na tvary trubiek, aby sa rám odlišoval od iných. Prípadne sa podieľať na vývoji vlastného pruženia a pod. Značky ktoré robia stotisíce bicyklov, majú na všetko vlastný vývoj. Napr. značka CTM až pre rok 2024 prvýkrát predstavila 2 rámy vyvinuté vo vlastnej réžii. Kellys vyvíja rámy niektorých ebajkov komplet, niektoré čiastočne.

    A karbónové rámy sú ešte náročnejšie na drahé formy, takže sa mi nechce veriť, že Crussis si kvôli 100 ci 200 ks tohoto rámu zaplatil vlastné formy...

    1. na tento komentář reaguje panzdenda — #7
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #5 katko - vloženo: 04.03.2024 v 13:49:25

    odpověď na piethro73 — #1 nie toto naozaj nie je výroba bicykla...čírou náhodou niekto v tej Číne urobil rám so 68-čkou, tak ho tuto chalani kúpili, prihodili nejaké komponenty, čo si našli niekde na webe, všetko im to len tak prišlo, nejak to poskladali, aby to sedelo a dali to na web...možno to niekto kúpi...úplná pohoda...hádam si nemyslíte, že to takto funguje...

    1. na tento komentář reaguje piethro73 — #6
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #4 Honza S. - vloženo: 04.03.2024 v 13:01:45

    odpověď na panzdenda — #3 Touhle logikou by byl výrobcem každý prodejce, který to kolo vytáhne z krabice a smontuje...

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #3 panzdenda - vloženo: 04.03.2024 v 11:25:02

    odpověď na piethro73 — #1 Někdo vytěží grafit, jiný z něj vyrobí vlákna, jiný zase vyrobí pryskyřici a úplně někdo jiný z toho všeho vyrobí rám kola. Pak přijde zase někdo jiný, který rám osadí komponenty, které zase vyrobil úplně někdo jiný z materiálů vyrobených zase někým jiným ze surovin získaných zase někým úplně jiným. Dle mého názoru je výrobce kola ten, který osadí rám komponenty a zkompletuje celek do pojízdného stavu, nikoliv těžař nebo výrobce komponentů ani výrobce rámu.

    1. na tento komentář reaguje Honza S. — #4
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #2 google - vloženo: 04.03.2024 v 08:07:42

    odpověď na piethro73 — #1 Přesně tak, kdo nemá slévárnu a kovárnu je montovna.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #1 piethro73 - vloženo: 03.03.2024 v 11:37:58

    Zavádzajúci nadpis a aj celý text. Toto nie je výroba bicykla, ale len jeho montáž z dovezených dielov. Takmer všetky diely sú vyrobené v Ázii, tak ako pri väčšine bicyklov/elektrobicyklov. Firmy sa tak vyhnú antidupnigovým clám na dovoz hotových bicyklov z Číny.

    1. na tento komentář reaguje google — #2
    2. na tento komentář reaguje panzdenda — #3
    3. na tento komentář reaguje katko — #5
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744