Martin Stošek: Jsme malá disciplína, musíme v propagaci XCM udělat víc

Rozhovor s nejlepším českým maratoncem, ve kterém najdete krátké zhodnocení minulé sezony a náhled do té nadcházející...

Autor: Jan Němec
Foto: Michal Červený, Jan Němec
Martin Stošek: Jsme malá disciplína, musíme v propagaci XCM udělat víc

 

Martin Stošek na začátku roku oslavil životní jubileum a pomalu začal ukrajovat ze čtvrté dekády svého života. Maratonec ve službách týmu Canyon Northwave zažil povedenou loňskou sezonu, kterou vyšperkoval stříbrnou medailí z mistrovství světa. Jedinou, kterou česká výprava z multicyklistického šampionátu přivezla. Třicetiletý biker nyní stojí na prahu své další sezony, kterou začal na vyhlašování nejlepších českých cyklistů. V anketě Král cyklistiky 2023 skončil na druhém místě za talentovanou cyklokrosařkou Kristýnou Zemanovou. S Martinem jsme si mohli krátce popovídat o minulé sezoně a pochopitelně i o té nadcházející. 

 

Martine, začněme tvým hodnocením výsledku ankety Král cyklistiky...
Nejdřív jsem si říkal, že to vůbec nebudu řešit, byl jsem rád, že jsem dostal pozvání na vyhlašování. Byl jsem si skoro jistý, že bych měl vyhrát alespoň disciplínu, což se podařilo. Ale začal jsem i doufat, že bych mohl vyhrát celkově, když jsem si uvědomil, že mám stříbrnou medaili z mistráku světa.

 
Skončil jsi druhý, je to zklamání?

Já zklamaný rozhodně nejsem, to vůbec ne. Samozřejmě když už jsem tady byl, tak jsem jisté očekávání měl, bylo by super, kdybych vyhrál, ale asi to dopadlo tak, jak mělo. Můžu být spokojený, že se vyhlašuje druhé a třetí místo. I z minulých ročníků je jasný, že je velmi těžký předpovídat vítěze. Ne vždy to bylo podle očekávání většiny, bych řekl. 

Jsi jediný medailista z mistrovství světa v Glasgow, nemáš pocit, že ta tvá medaile malinko zapadla?
Ano, je to zvláštní. Určitě by bylo fajn, kdyby to mělo větší dopad. Ale není se co divit, jeli jsme náš závod ve stejnou dobu, co se jela silnice, a to je těžký soupeřit s hlavní disciplínou. Ale na druhou stranu se neustále mluvilo o tom, že je to společný šampionát, že je to velká akce, poprvé v historii. V ten den ten můj výsledek zapadl, pak se o tom psalo a mluvilo víc. Navíc medaile přišla z disciplíny, kde to asi málokdo čekal, hodně se mluvilo o BMX freestylu. 

 
Jaké byly ohlasy po mistrovství světa, vnímal jsi nějaké?

Zažíval jsem poměrně zájem ze strany širší veřejnosti, protože přeci jen nějaké zmínky o té medaili přeci jen byly i v mainstreamových médiích. Ale ano, pořád jsme malá disciplína a hlavně neolympijská disciplína, aby stříbro udělalo nějaký boom. Mám pocit, že i kdybych vyhrál titul, tak by to nebylo o moc jinak. Musíme se zamyslet asi sami, jestli pro propagaci neudělat víc, když už se povede nějaký podobný výsledek. Následná péče o ten úspěch je hodně důležitá. 

Martin Stošek v cíli MS v Glasgow... 
 

S propagací můžeme spojit i Světový pohár, který se vloni příliš nevydařil a letos to nevypadá lépe - stále není kalendář 2024...
Oficiální kalendář SP zatím není, ale co máme v týmu neoficiální informace, tak by to mělo probíhat jako vloni. Tzn. zhruba 4 závody, známé jsou lokace i termíny, ale nic ofiko. Jsem rád, že nějaký svěťák vůbec proběhne. Na druhou stranu doufám, že ta slibovaná mediální podpora bude lepší než vloni, protože to bylo dost špatný. Výběr lokací a organizace těch závodů nebyla šťastná a povedená. To se prostě musí zlepšit, protože někdy mi přišlo, jako kdyby to někdo dělal schválně, myslím, že si ta disciplína zaslouží větší pozornost. 

Na Elbě vystoupal Martin Stošek na stupínek nejvyšší...
 

Máš na mysli zejména Snowshoe v USA?
Přesně tak, Snowshoe já nechápu vůbec. Je to zajímavá lokalita pro cross country, je tam hezká trať, ale pro maraton? Lokace, která je absolutně nedostupná jak pro závodníky, tak pro veřejnost, není tam signál kvůli tomu radaru, výběr termínu na konci září vloni pro SP a letos pro MS pro tuhle lokaci je děs. Je to horský středisko… Není to šťastný.

Úvodní díl SP maratonců se jel v Novém Městě na Moravě. Tam Martin dojel vinou technických problémů až patnáctý...

Zkus zhodnotit loňskou sezonu.
Nezačala úplně nejlíp – na Cape Epicu jsme měli rozhodně větší očekávání po předloňském druhém místě. Tam si to nějak nesedlo, ale páté místo nakonec nyní beru jako úspěch. Jinak já sezonu hodnotím pozitivně, byl jsem druhý na jednom ze závodů svěťáku a druhý na MS. Vyhrál jsem na Elbě maraton UCI… Vyhráli jsme s Marcem Stutzmannem etapák Swiss Epic, to byl takový můj emoční highlight loňský sezony, hrozně jsme si to užili a sedlo nám to. 

Přibliž nám, jak bude vypadat tvá letošní sezona.
Máme podobný program jako vloni. Začínáme závodit už 8. února ve Španělsku na 4denním etapáku Mediterranean Epic, potom za 14 dní Andalucia Bike Race a za dalších 14 dnů pak Cape Epic. To jaro je daný… Potom uvidíme, jak se to bude vyvíjet, vše záleží na kalendáři SP, rád bych objel mistrovství Evropy a světa plus další zajímavé maratony venku i u nás. 

Martin na Cape Epic...

Už víš, s kým nastoupíš na start Cape Epic?
Rozhodnuto zatím není… A nechám se překvapit, doufám, že na prvních závodech ukážu svoje kvality, aby mě Kristián nominoval do dvojice, která pojede na vítězství. Nemám problém jet s kýmkoli z týmu, tzn. s Andym nebo s Marcem.

Jak vůbec probíhá tvá příprava?
Teď jsem byl 14 dní na Kanárech, ale celkově to nezačalo úplně podle plánu. Před Vánoci před odletem na první soustředění jsem onemocněl. Zbytek týmu už tam byl, já jsem  dvakrát odsouval odlet a pak jsem vyhodnotil, že na 5 dnů tam nepoletím, nakonec jsem byl 14 dnů nemocný s průduškama. Pak jsem 2. ledna odletěl na 14 dnů Kanáry a hned příští týden odlétáme do Girony na další soustředění, kde už pak zůstaneme na první závody.

 

Přečteno - 12992x Tagy: rozhovory martin stošek
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Ostatní závodyVíkendový sumář. Z Kalifornie přes Beroun až do Prusinovic
    Víkendový sumář. Z Kalifornie přes Beroun až do Prusinovic
  2. PozvánkyKristián Hynek dává tip na příští sobotu: Future Cycling Bike Fest by the river #1
    Kristián Hynek dává tip na příští sobotu: Future Cycling Bike Fest by the river #1
  3. Ostatní závodyZávěrečnou etapu Cape Epic ovládl tým Bulls Mavericks, celkovými vítězi Beers s Grottsem
    Závěrečnou etapu Cape Epic ovládl tým Bulls Mavericks, celkovými vítězi Beers s Grottsem
  4. Ostatní závodyCape Epic 2024: vyhraná 6. etapa je pojistka "žluťáku" Beerse s Grottsem
    Cape Epic 2024: vyhraná 6. etapa je pojistka "žluťáku" Beerse s Grottsem
  5. Ostatní závodyBeers s Grottsem se rozjíždí, v 5. etapě Cape Epic navýšili náskok
    Beers s Grottsem se rozjíždí, v 5. etapě Cape Epic navýšili náskok
  6. Ostatní závodyNa Cape Epic se měnily dresy! V čele je Becking s Allemanem. Stošek s Vakočem šestí!
    Na Cape Epic se měnily dresy! V čele je Becking s Allemanem. Stošek s Vakočem šestí!

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #9 Aleš Procházka - vloženo: 27.01.2024 v 10:38:54

    odpověď na trance28 — #8 4.2.004 The cross-country marathon format races must respect the minimum distance of 60km and maximum 160km. Tohle platné UCI pravidlo je typickým alibismem, abys to mohl naroubovat na cokoliv. Původní idea zakladatelů MTB maratonů byla nabídnout to "nejlepší z našeho kraje", ale formáty mnoha akcí jsou okruhy (a obhájí se to zajištěním tratě, náročností pro doprovody) a to je prostě konec. Dnes už neexistující Rampušák měl 3 rozdílný okruhy po 30 km, to byl dost neobvyklej formát "květu květiny", protože přes to náměstí ve Štítech se pokaždé projíždělo cílem.

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #11
    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #8 trance28 - vloženo: 26.01.2024 v 22:49:33

    odpověď na Babaja — #7 zavody, ktery jmenujes a jim podobny, jsou proste jen zavody na horskych kolech. Myslim, ze maraton ma i nejakou definici v UCI pravidlech (pokud se nepletu, cas viteze musi byt nad 4hod,ale mozna to motam),coz pro hobika je v nejlepsim pripade prace nad 5hodin...bohuzel dnesni doba je dost ujeta, vsechno hned a honem a podstata uplne unika... Ale to je zase uplne jiny tema, nez o jakem je clanek :-)

    1. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #9
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #7 Babaja - vloženo: 26.01.2024 v 21:09:18

    odpověď na trance28 — #6 Jj, souhlas. Otázkou je, jak si dnes v hlavě kdo srovná, co je maraton na horských kolech. Dnes pro většinu je to tip závodů Oderská mlýnice, Jizerská padesátka, atd. Prostě do tří hodin je hotovo a to s jedním bidonem :-)Pro ortodoksní bajkery to zase "trápení" na cca 5 - 8h na Drásalovi, Studentech, Malevilu atd. A to je pak hlavně boj sám se sebou. A co tom ty dlouhý maratony přeci hlavně jsou.

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #8
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #6 trance28 - vloženo: 26.01.2024 v 19:58:52

    odpověď na tntbiker — #4 jako co se marketingu tyce, mas asi pravdu... S tema vysouzilejma zavodnikama tak 50/50, ale jinak jsou podle me mtb maratony presne to, co symbolizuje horske kolo

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #7
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #5 rotik - vloženo: 26.01.2024 v 14:42:27

    Díky za super rozhovor

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #4 tntbiker - vloženo: 25.01.2024 v 13:09:57

    Divácky nezajímavá disciplína plná vysloužilých závodníků kteří se už nechytají v XC. Nemáte nárok!

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #6
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #3 Aleš Procházka - vloženo: 25.01.2024 v 11:27:12

    odpověď na trance28 — #2 Ve vztahu k pořádání MS nebo ME je třeba pořádat maratonské šampionáty tam, kde se jede zavedený velký event a do programu akce naroubovat reprezentační formát. Jak je to součástí více disciplín bez hobby jezdců, tak je to úplně o ničem.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #2 trance28 - vloženo: 25.01.2024 v 09:45:54

    odpověď na Aleš Procházka — #1 se vsim souhlasim :-)

    1. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #3
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #1 Aleš Procházka - vloženo: 25.01.2024 v 08:49:29

    Hodně štěstí v další sezóně, Martine! "Úroveň" UCI světového poháru odpovídá tomu, že zatímco maratony vyrostly odspodu, prací pořadatelů a zájmem účastníků, UCI a její národní federace jsou hrobaři disciplíny. Proto rozhodují o složení seriálu výhradně ekonomické zájmy federací a promotérů a v seriálech se objevují závody uměle vzniklé a bez účastnické podpory. Všechno se to zalepí mediální šlehačkou, videa, foty, sociální sitě, ale je to v reálu docela trapné, protože ty závody nikdo nejezdí. Teď už ani ty naše :- ) A proto je tu soukromý promotér Českého poháru MTB maratonů, který ignoruje sportovní hledisko i pořadatelské tradice a v národní pohárové soutěži chybí zavedené a tradiční závody, třeba Drásal, Král Šumavy, Malevil, Sudety, Most anebo třeba my, ŠELA. Fandím novým závodům, nejsem vůbec uraženej a mladá krev je vždy třeba, ale co říkáte na propozice MČR MTB maratonu v Karlových Varech v rámci PRIMA CUPu, kde má trasa A délku 65 km a převýšení lehce přes 2000 metrů? Není to pro takovou bike-maratonskou velmoc nedůstojná distance pro udělení titulu národního mistra?

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744