Velký rozhovor s Robertem Štěrbou na aktuální témata palčivé současnosti...
Domluvit si rozhovor a napsat článek s Robertem Štěrbou jsme plánovali několik měsíců a nakonec se nám to jednoho únorového dne podařilo. Představovat tohoto člověka, který se koly zabývá téměř celý svůj život, asi není potřeba. Přesto si myslíme, že v našem seriálu článků pojednávajícím o zajímavých obchodech nemůže chybět. Takže přijměte společně s námi pozvání do jeho prodejny a pusťme se do vyprávění.
Roberte, jak to vlasně všechno začalo? Ty jsi nejdřív závodně jezdil na kole a pak sis po revoluci otevřel krám?
Já jsem vlastně z kola nikdy nevypad. Začalo to první krizí tehdy v Dukle někdy v osmdesátejch letech. Na to konto jsem odešel z Dukly a začal dělat někde v hospodě. Současně s tím jsem ale furt trénoval. Po půl roce jsem s tím seknul a chtěl se vrátit zpátky. Ale bylo to docela komplikovaný vrátit se zpátky do armády, takže jsem se musel nejdřív dostat do nároďáku, aby mě mohli vzít zpátky do Dukly. To se mi podařilo, takže jsem se vrátil na nějakou dobu do Dukly. Pak jsem ale začal mít problémy s kolenama, no a jelikož se zrovna v tý době uvolnilo místo mechanika u reprezentace, rozhodl jsem se, že do toho půjdu. Bylo to ještě před revolucí, a jak jsme tak cestovali po světě, našel jsem si ve Švýcarsku jeden zajímavej krám, kde jsem si dohodnul jakousi praxi. Nebyl jsem tam zaměstnanej na furt, ale jezdil jsem tam vždycky na pár měsíců v roce. Bylo to servisní středisko pro Colnago. Stříkaly a opravovaly se tam rámy a dokonce jsem se tam dostal i ke stavbě dráhového speciálu tehdejšího mistra světa Urse Freulera. To pro mě byla neuvěřitelná škola. U nároďáku to bylo taky dobrý, ale od určité chvíle se to nedalo zvládat oboje. Dal jsem přednost tomu, že budu dělat na sebe, odešel jsem z nároďáku a po revoluci začal podnikat.
Nezačal jsi s krámem hned, ale až dva roky po revoluci v roce 1992. Co jsi dělal do té doby?
Nejdřív jsem si myslel, že budu dělat jenom rámy. Ani mě nelákalo, že bych dělal nějakej obchod nebo byznys. Bavila mě stavba, lakování a všechno, co s tím souvisí. Jenomže jak to tak postupně přicházelo, tak jsem zjistil, že lidi chtěj celý kola, ne jen samotný rámy. Postupně jsem to rozšiřoval, až jsem přešel vlastně na ten model, který jsem viděl ve Švýcarsku. Špičková služba a všechno na jednom místě. Žádný stěhování, žádný pobočky, aby člověk nebyl závislý na někom jiným, na subdodavatelích, na třetím článku.
Abys rozjel takovou věc, musel jsi mít nějakej kapitál. Nebo jsi měl našetřeno z minulosti?
No já jsem si vydělal nějaký peníze. Měl jsem v armádě hodnost nadrotmistra s platem nějaký tři tisíce, což byl na tu dobu totálně nadstandardní plat. Ve Švýcarsku jsem vydělával skoro dvakrát tolik, ale za den. Něco jsem z toho dokázal ušetřit, ale stejně - když jsme otevřeli krám, měli jsme v regálech i dost prázdnejch krabiček, aby to nějak vypadalo... Už na to vzpomínám s úsměvem, ale opravdu to tak bylo. Zatímco dneska si nestačíme pronajímat sklady, abysme měli to zboží kam dávat.
Jak si přišel Roberte vůbec na tohle místo - Sezimova ulice?
To není nic moc zajímavého. V tý době bylo strašně složitý něco najít. Cokoliv. Když někdo pronajímal garáž, tak se na to dělala aukce. A Sezimka tak vyšla vlastně úplnou náhodou. Několikrát jsem uvažoval, že se přestěhujeme jinam do nějakýho novýho "skleněnýho". Nejblíž jsme tomu byli v době, kdy se tehdejší Komersia rozhodla, že se přestěhuje do Hostivic, kde postaví velkou halu a prodejnu. Vlastně až do poslední chvíle jsme ten projekt připravovali společně s tím, že my bychom řešili prodejnu a maloobchod a Pepa Přib by řešil sklad velkoobchodu. Všechno jsme měli připravený a dohodnutý až do chvíle, kdy se mělo začít stavět. Ve finále, když se připravovaly smlouvy a začaly se řešit konkrétní detaily, jsme se ale nedokázali domluvit. A to nemyslím ve zlým, ale proto, že Josef chtěl ve finále stavět budovu na podmínky roku 2015 s možností rozšíření ploch, velkou klimatizací, eskalátorama v prodejně a my se chtěli držet víc při zemi. Stál jsem tak před rozhodnutím, jestli pokračovat dál, spokojit se s "dvorem" v Sezimce, ale mít čistou hlavu, nebo strčit hlavu do oprátky, půjčit si dvě stě milionů a čekat na to, jestli to půjde, nebo ne. Nakonec jsme se teda rozhodli, že zůstanem tady.
Pepa se ale nenechal odradit, a protože projektu natolik věřil, šel do něj nakonec sám. Musel sice v plno věcech ustoupit, ale dneska je jasný, že to bylo dobrý rozhodnutí, protože funguje a funguje dobře.
Takže jste se rozhodli zůstat tenkrát po dvanácti letech chodu obchodu na stejné adrese. Nemrzelo tě to někdy potom?
Nemrzelo. Místo toho jsme se snažili začít víc věnovat získávání nových zákazníků. Obchod je služba. Vychází to od slova sloužit. Je to prostě služba pro lidi, musí to mít atmosféru, musej ty lidi mít chuť se tam vracet. To je prostě princip plný hospody, která funguje, kam máš chuť jít. Musí to bejt na plný koule a lidi se tam musej chtít vracet. A když jsem začal mluvit o tom marketingu - je známý, že se kolo v Česku obměňuje v průměru jednou za osm let, nicméně my máme denně obrovský množství novejch zákazníků jak tady na obchodě, tak zejména na internetu v e-shopu. V číslech to konkrétně znamená, že denně pracujeme s víc jak 65 % nových zákazníků. Kromě toho máme samozřejmě i databázi našich stálých zákazníků, se kterými také pracujeme, ale důležitý je umět tyhle rozdílné skupiny nadefinovat a s každou z nich pak pracovat trošku jinak.
Obecně je tak nějak v lidech zakořeněno, že Štěrba rovná se drahý. Copak nemáte vlastní slevové programy pro své zákazníky?
Slevové programy opravdu nemáme, ale ta filozofie je trošku jiná. My se snažíme nabízet špičkovou službu, a když nabízíš špičkovou službu, nemůžeš nabízet současně slevy. O tom bysme se mohli bavit dlouhou dobu, ale my se snažíme spoustu věcí dělat trošičku jinak a je to o celkově jiném přístupu. Spousta e-shopů se dneska snaží nejdřív najít zákazníka, a pak teprve sháněj konkrétní zboží. My to děláme úplně obráceně. Na e-shopu máme pouze věci, které máme skladem nebo víme, že jsou na externím skladě, a zákazníkům deklarujeme, že pokud je kolo u Štěrby skladem, můžou na něm do dvou hodin od odeslání objednávky odjet. Když není skladem u nás, ale třeba v Kellysu, tak to znamená, že ho budou mít do osmačtyřiceti hodin.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na BikerX — #22 Aha, jeste ze ses tu objevil, zbytek zivota bych travil hledanim odpovedi na spoustu otazek. Takhle uz v tom mam jasno. Diky chlape! A kde mas kram? Ze bych okusil jak servisujes ty, kdyz ses tak sikovnej a vzdelanej a vseobjimajici jsoucno vsehomira.
odpověz na tento komentářodpověď na Zmateny ctenar 2 — #21 Ty si zblblej, ale od začátku a to víc než si možná sám myslíš :-)
- na tento komentář reaguje Zmateny ctenar 2 — #23
odpověz na tento komentářodpověď na qp — #12 odpověď na qp — #12 No a predstav si, ze to spousta lidi udelalo a prosperuji a ja patrim mezi jejich klienty. Ke Sterbovi bych nesel ani kdybych uz jinam jit nemohl: predrazeny, namachrovani az na pudu a kvalita sluzeb servisu :-) cestina pro dany stav veci nema slovo. Jedna zkusenost s kolem me zeny mi stacila ... servis po prvnich 50ti km (pak uz nas tam nikdy nikdo nevidel). Nechtel se jim cistit retez, tak tam dali novej a zene rekli ze byl natazenej :-). Tak jsem se sbalil a vyrazil smer obchod a sel se jich zeptat jak to zjistili ze je natazenej. Oni ze maji merku :-). Aha, ja jsem debil, oni jsou prodavaci - hned na zacatku prodavaci vymezili kdo je kdo. Tak jsem se zeptal jestli si tou merkou i merili svoje panske prirozeni? Ze pokud jo, tak se vysvetluje statisticky zmatek, proc do dotazniku statistickeho uradu nekolik muzu z Prahy uvedlo velikost panskeho organu 37.52 cm. No tak jsem jim rekl, ze v tom pripade, kdyz je natazeny retez, tak ze reklamuju zmetek puvodni retez, po 50ti km by se zene fakt natahnout nemel. A oni ze na to se reklamace nevztahuje. Aha rikam. A proc jste tam dali novy retez XTR (ze to je XTR jsem usoudil podle ceny retezu, co byl na uctu). A oni ze to neni XTR, jestli jsem blbej nebo co. Rikam ze nejsem blbej, ze dle obcanskeho zakoniku jsme uzavreli smlouvu, kdyz to zena davala na servis a svevolne muzou cenu dopredu stanovenou odchylit o 20%, a od jiste vyssi castky jen o 10%. Takze chci at mi vrati co je nad odhadnutou cenu +20%. A oni zase ze jsem nejakej chytrej. Tak jsem jim popral dalsi uspechy v praci a at se dari, a jsem rad ze se tomuto obchodu dari. Jen by me zajimalo, jestli tam prochazeji nejakym skolenim, kde se uci temto praktikam, nebo proste se tam tak nejak nahodou tydle lidi sesli. Zajima me to ciste technicky, zvazuju zalozeni prodejny aut a servisu aut, tam bych mohl podobnou praktiku provozovat v nasobnych cislech, jen proste nevim kde vzit know-how. Nebo to je how-no? Ja jsem ted z te anglictiny nejakej zblblej.
- na tento komentář reaguje BikerX — #
- na tento komentář reaguje BikerX — #22
odpověz na tento komentářMusím se přidat ke kritikům tohoto obchodu. Bydlím na Praze 4 a když jsem řešil nákup kola byl jsem i zde. Totální zklamání, prodejce jsem téměř prosil o radu, ale pořád mi říkal upně něco jiného než na co jsem se ptal. Jako nezkušený jsem nakonec odešel a koupil ten den jinde kolo za slušných 50tis.(to jako že jsem nesháněl kolo pod 10tis.). Další zkušenost byla když jsme sháněli kolo pro kamaráda, opět trága a když chce někdo 100mm zdvih nemá smysl ho tlačit do 150mm. Má poslední návštěva byla vloni, když jsem sháněl nový kolo pro ženu, byl jsem na krámě sám a po 10min. se mě konečně někdo všimnul. Opět zaznělo co chci a výsledek úplně jiný. Možná někdo může tvrdit, že jsem nevěděl co chci a prodejce se mě snažil nasměrovat správným směrem (to možná u první návštěvy), ale nedělám to s takovou arogancí. Na závěr uznání pro p. Štěrbu, vážím si každého, kdo něco dokázal.
odpověz na tento komentářV roce 2000 jsem si v tomto obchodu kupoval první mtb (Author Vision) a s ním i všechny možné doplňky, jelikož jsem opravdu začínal. Až když jsem se zorientoval, tak jsem přišel na to, co všechno mi ti dobráci prodavači doporučili …třeba předraženou podsedlou brašnu a turistické tretry Cannodale atd.
Onehdy jsem zase zažil jak naprosto obyčejné skromně oblečené paní co chtěla dres pro manžela, který jezdí na kole do práce nabídli jako první dres od Northwave za 2+2 tisíce a paní z krámu z drhla …ale asi to funguje :-)
odpověz na tento komentářJe fakt zarážející, jak dlouho jste tu schopní debatovat s odpuštěním o hov*ě místo toho, abyste diskutovali k věci. Podle mě je to škoda a zbytečná ztráta času. Mě osobně ten článek řekl spoustu zajímavých věcí, který zvažuju jak použít v našem krámu. A to, že tam 5 minut bylo pár chybek, který vidělo 6 lidí a který v zápětí opravili, mi teda vůbec nevadilo.
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #15 Co mě na vás analfabetech udivuje nejvíc, je to, že jste na svou blbost ještě hrdí. Inteligentní člověk se nad kritikou zamyslí a snaží se s tím něco udělat, blbeček kritizujícímu ještě vynadá, protože je king a bude to dělat po svým, i kdyby se nechumelilo. Smutné!
odpověz na tento komentářgramatika je jedna vec, ale druha uroven služeb a personalu, potažmo cen v prodejně a servisu Sterba ... ceny neskutečne přepaleny , personal namistrovanej až na pudu a pokud jim neneses tisice tak se stebou ani nebaví a servis je sice zkušenej ale drahej nejde o to kolik chteji za hodinu ale jak dlouho jim to trva ja tam byl nucen zaplatit servis vidle za 4500,- :(
ještě že existujou normalní e-shopy v GB nebo USA kde maji normalní ceny a prodejna se servisem Bike Live cca 30m m od tyhle hruzy
odpověz na tento komentářDěkuji všem chytrolínům za cenné rady, Word ani cokoliv od Microsoftu na můj počítač už do smrti nenainstaluji a českému prostředí OSX se zatím také úspěšně bráním, takže překlepy natož gramatiku opravdu ctrl+c ani ctrl+v na mém compu nevyřeším a bude to tak i nadále na našem korektorov(y) :-)
- na tento komentář reaguje Karlos — #17
odpověz na tento komentářa btw. je takovej problem udelat ctrl-C a pak ctrl-V do nejakyho textovyho editoru, napr Word (snad ho mate i na MAC), a pak to opravit? zabralo by to asi minutu...
odpověz na tento komentářodpověď na omg — #3 klasika tohoto jinak vybornyho serveru :) proste je to asi tak, ze chlapi strikali )) a u toho se opravovaly ramy :DD
odpověz na tento komentářČlánek jsem si přečetl rád a jsem i rád, když se někdo může pochlubit tím, že se mu daří. Kritikům ceny za hodinu práce bych doporučil pronajmout si prostory, vybavit je zařízením, vyškolit lidi, zajistit provoz okolo a pak účtovat 70 Kč za hodinu. Nebo si to tak alespoň spočítat.
Druhá věc je, že redakce chyby na úrovni 4. třídy ZŠ nepovažuje za ostudu jako vrata.
- na tento komentář reaguje Zmateny ctenar — #
- na tento komentář reaguje Zmateny ctenar 2 — #21
odpověz na tento komentářCelý národ nemusí být gramaticky vzdělán, ale pokud se někdo živí publikováním, tak by asi tak elementární záležitost, jako umět ČJ, měl znát.Alespoň to je zvykem:) Musíte počítat s tím, že to tu občas čte i někdo, kdo má alespoň základní vzdělání, kde se tyto věci probírají:)Závody za chybama tady není třeba pořádat, hrubky tu bijí do očí:) S tím korektorem to jsou jen kecy, korektor to má číst před publikováním. Ale lituji vašeho korektora:)
odpověz na tento komentář...asi najviac ma sokoval ten zaver ,kolik pan prodal za 2 hodiny kol na netu...je to pekne podnikatelske skromne gesto...
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #8 Ku.va, když něco děláte, tak to dělejte pořádně! Pokud je to vaše práce, dělejte ji profesionálně. Když jsou tam hrubky, zkazí to ten Váš zmíněný obsah článku! Jedna rada - existuje program na opravu chyb, doporučuji vaší redakci s ním pracovat. Uštědříte si spoustu trapasů. Jinak raděj nic nepište!
odpověz na tento komentářPřátelé jsme rádi, že je náš národ natolik gramaticky vzdělán, že dřív než článek prošel náš korektor (cca 10 min po jeho vydání) pořádáte závody v tom, kdo najde nejdřív nejvíc chyb :-) Přeci jenom bych vás ale rád požádal o příspěvky více se blížící obsahu článku, nikoliv jeho formě. Díky za pochopení
- na tento komentář reaguje Vašek — #9
odpověz na tento komentářodpověď na BikerX — #4 Pokud je v té ceně nový řetěz tak to potom chápu :-) jinak se mi to taky nezdá jako kdoví jak výhodná cena...
odpověz na tento komentářSranda :-) ... ani me to nebavilo cist cely ... kryndypindy. Moje zkusenost s podnikem je jedna a je publikovatelna jen na webu www.TADYMUZESNADAVAT.cz
odpověz na tento komentářodpověď na el — #1 Chlapi to mohou číst třeba desetkrát po sobě ale když něco nevíš tak to prostě neopravíš:) Napsat PR článek s tolika chybama to aby Štěrbovi a dalším za ně ještě platili za tu ostudu
odpověz na tento komentářNo, mě docela zaujala ta věta ohledně ceny servisu. Myslím, že 576,- Kč je teda docela dost a rozhodně bych řekl, že není nikterak levný.
- na tento komentář reaguje lalin — #7
odpověz na tento komentář"Stříkali a opravovaly se tam rámy" ...tak teď jste to fakt opravili :D
- na tento komentář reaguje zbenda — #
- na tento komentář reaguje zbenda — #13
odpověz na tento komentářOno je tam toho víc...
odpověz na tento komentář"stříkali se tam rámy a opravovali"...chlapi čtete to po sobě?
- na tento komentář reaguje honda — #5
odpověz na tento komentář