Česká značka Rock Machine minulý týden ukázala kompletní modelovou řadu na příští rok plus něco navíc z toho, na čem pracuje...
Léto je každoročně obdobím, ve kterém většina firem odtajňuje své modelové řady, aby obchodníkům ukázala na co se mají těšit a co objednávat na příští prodejní sezonu. Aktuální "covidní" situace, v rámci které jsou bohužel vážně narušeny výrobní, dodavatelské a potažmo i prodejní řetězce, však donutila výrobce i obchodníky přejít na časově zcela jiný model, v rámci kterého se podobné prezentace stávají spíše formalitou, protože jak samotní výrobci, tak i obchodníci již museli modelovou řadu 2022 dávno objednat a v těchto týdnech a měsících se řeší faktická finalizace objednávek resp. tak zvaných "forecastů" již na modelový rok 2023.
To s sebou nese pochopitelně tlak na co nejmenší změny v nabídce. Obecně totiž platí, že čím víc stávajícího sortimentu objednáte, tím dřív ho dostanete. Pokud potřebujete do nabídky zařadit nový rám, nejen, že se výrazně prodlužuje jeho samotný vývoj a testování, potažmo úpravy požadovaných detailů v rámci generických rámů, ale hlavně se tento model ocitne na konci fronty všech požadavků s hodně vysokým pořadovým číslem a to znamená, že se na jeho výrobu dostane v lepším případě tak v polovině roku 2022.
Tolik krátký úvod do problematiky současného cyklobusinessu, který vám měl osvětlit důvody pro následující řádky.
Jak vysvětluje hlavní brand manager Rock Machinu Jára Spěšný: "Už loni jsme viděli velký problém v dodávkách některých komponentů a tušili, že výpadky neovlivní pouze letošní modelovou řadu, ale stejně tak a možná dokonce i více modely 2022. Proto jsme přistoupili ke dvěma hlavním krokům tak, abychom se pokusili předejít hrozícím masivním výpadkům dodávek. Vzali jsme kolekci 2021 a zkopírovali jsme ji na 2022. Prostě CTRL+C & CTRL+V" vysvětluje přihlížejícím Jára se šibalským úsměvem na rtu.
Krok, který v dějinách značky nemá obdoby, si musel ale obhájit nejenom před sebou samotným, ale také před novým vedením společnosti a to nebyla jednoduchá práce. Navíc to byla v podstatě jen polovina úspěchu, protože to, že si zajistíte dostatek rámů na sezonu, dodaných v rozumném časovém pásmu, ještě neznamená, že máte vyhráno. Druhá polovina - komponenty byl totiž podstatně složitější oříšek.
Rock Machine už před pár lety přešel téměř výhradně na dodávky komponentů od společnosti Shimano. V podstatě bylo jedno, jestli jste se bavili o nejvyšších modelech postavených na SLX/XT, nebo o prodejních bestsellerech využívajících Altus/Alivio. Do tisíců šly objednávky na kotoučové brzdy MT200, to samé platilo o nábojích či sadách Deore a spol. A v tomhle ohledu už bohužel ono zdánlivě jednoduché CTRL+C & CTRL+V udělat nešlo, pokračuje Jára Spěšný: "Viděli jsme to už loni a proto jsme intenzivně museli hledat nejenom plán B, ale v mnoha případech také C a D. Objednávky dílů jsou dodnes velkou hrou. Shimano je v určitých specifikacích vyprodané na 2 roky, takže musíme hledat jinde. Jenomže pomalu se do podobné situace začínají dostávat i jeho náhradníci jako například Tektro, Microshift a další a tak hledáme průběžně další a další náhradníky z řad jiných čínských a thajwanských firem, o kterých mnozí nevěděli, že vůbec existují a že umí vyrobit nejenom náboje či kotoučové brzdy, ale také fungující přehazovačky nebo řazení." Vypráví Spěšný a ilustruje to několika obrázky dotyčných komponentů, které nebudete mít problém nalézt třeba na světoznámém Aliexpressu.
Ve výsledku se tak situace dá shrnout tak, že modelová řada 2022 nepřináší žádné nové rámové platformy a z velké části ani barevné kombinace. Přesto se pár drobných novinek dočkáme a to jak v rámci analogových modelů, tak i elektrokol. Vše se točí kolem úprav specifikací, v některých případech i barev a u elektrokol je to o větších kapacitách baterií.
Většina z dále uvedených příkladů však nemá přesný datum výroby ani dodání, ovšem krásně ilustrují to, jakým směrem se Rock Machine bude ubírat v budoucnosti ať už té nejbližší, nebo té vzdálenější.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Jirka Stratil — #7 Ani nahodou, chtel bych ten jejich vyvoj videt. 😀
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #6 vyvoj preci maji, blizzary a zopar jinych kol je jejich navrh. Otazka zni, jaky ten vyvoj ale je po technicke strance. A tady se zda ze je to dost primitivni uroven. Neco nakresli, vymodelujou, ale jestli to funguje nebo jestli se to da vybec vyrobit! uz zda se neni v mezi jejich znalosti
- na tento komentář reaguje tntbiker — #8
odpověz na tento komentářodpověď na Jirka Stratil — #5 Cesty konstrukcí různých technických zařízení jsou dnes různé. Ale myslím, že nějaký vývoj a 3D modelování se u takové bezvýznamné pidiznačky, jako je třeba Rock Machine, obloukem vyhýbá. Na tak nákladnou záležitost prostě RM nemá. Ani peníze, ani lidi. Čekám až nám to Pan Petan vysvětlí:-)
- na tento komentář reaguje Jirka Stratil — #7
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #3 vzdyt rikam ze nevi co delaji. Aby modelovali 3D a pri tom "doufali" zda to jde udelat? Nemelo by to byt obracene? Ze konstrukter vi co a jak a pak se to snazi vyrobci vysvetlit ze udelat vubec jde a jak na to? Tak sem to aspon pochopil z mnoha znacek dnes. A tady je to nejak obracene.. udelat nerealne tvary umi kde kdo. Ale videt za tim fyzicke vlastnosti, realni konstrukcni postupy, zlepseni a cestu k nim asi vidi jen nekteri
- na tento komentář reaguje tntbiker — #6
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #3 A mohu se vás prosím zeptat, kde tento vývoj rámů Rock Machine probíhá, kdo ty rámy navrhuje a kdo a kde je testuje? :-)))
odpověz na tento komentářodpověď na Jirka Stratil — #1 No, asi bych se trochu zastal v tomto ohledu Rock Machinu, protože pokud vím, tak podobný postup díky 3D dneska využívá poměrně dost výrobců. Nejdřív skica, pak přesný 3D model v compu, následně 3D tisk, konzultace s technologem výrobce, první reálný ALU vzorek, testování, případné úpravy, druhý testovací vzorek a následně pak buď výroba ALU modelu, nebo ještě tvorba formy pro karbonovou verzi rámu.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #4
- na tento komentář reaguje Jirka Stratil — #5
odpověz na tento komentářodpověď na Jirka Stratil — #1 Přesně ták.
odpověz na tento komentářTo je teda slabej vyvoj kdyz si nakresli neco co ani nevedi jestli se da vyrobit
- na tento komentář reaguje google — #2
- na tento komentář reaguje petan — #3
odpověz na tento komentář