Specialized Epic Carbon Expert TEST

Jako první z dvoutisícjedenáctek jsme si na redakční testovací paškál vzali tuhle XC závodní novinku v karbonovém provedení...

Autor: Petr Bureš
Specialized Epic Carbon Expert TEST

Hned jak to bylo možné, půjčili jsme si do redakce žhavou novinku od americké firmy Specialized, abychom ji ještě dřív, než přijde třeskutá zima, otestovali a zjistili, jestli a jak moc se liší zejména od svého předchůdce. Takže pokud vás zajímá kterak jsme pochodili s novým Specialized Epicem, tenhle test byste si neměli nechat ujít.

Nejprve ale několik slov o tom, v čem je nový Epic na rok 2011 nový. Ačkoliv se morální životnost současných modelů kol pohybuje někde mezi dvěma až čtyřmi roky, Specialized ponechal druhé generaci modelu Epic pouze dva roky dlouhý život aby ho na rok 2011 nahradil zcela novým modelem, který sice z velké míry vychází ze svého předchůdce, ale změn na něm je tolik, že musíme hovořit o třetí generaci tohoto závodního XC modelu.

Nejzásadnější změnou prošla meziročně u Epiců zadní stavba. Ta na první pohled přibrala na své síle a tuhosti, na pohled druhý dostala také zcela nový systém uchycení zadního kola prostřednictvím pevné osy a 142 mm širokého náboje. Díky ní je zadní kolo uchyceno daleko pevněji a použití širšího náboje umožňuje využití pevnějšího výpletu zadního kola. Bohužel, pevná osa se speciálním upínačem se nachází pouze u modelů Sworks a na námi testovaném Epicu stejně jako na většině ostatních chybí. Alespoň však zůstává širší náboj a díky němu také tužší zadní výplet. I přední trojúhelník doznal několika konstrukčních změn. Tou na pohled nejzajímavější je odlišná konstrukce rámu pro různé velikosti. U dvou menších S-ka a M-ka se u sedlové trubky horní rámová trubka pouze jaksi na výšku zplošťuje, zatímco u dvou větších velikostí L a XL je v tomto místě rozdvojená.

Přečteno - 133749x Tagy: specialized karbon tech2011
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. Tech newsSpecialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
    Specialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
  3. TechnikaFotogalerie: TEST Specialized Chisel FS
    Fotogalerie: TEST Specialized Chisel FS
  4. Testy - RecenzeTEST: Specialized Chisel FS 29
    TEST: Specialized Chisel FS 29
  5. Tech newsEnve snížilo cenu i váhu svých prémiových karbonových kol
    Enve snížilo cenu i váhu svých prémiových karbonových kol
  6. Tech newsNeříkejte mi ebike! Specialized představil novou karbonovou řadu SL
    Neříkejte mi ebike! Specialized představil novou karbonovou řadu SL

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #30 marpp - vloženo: 31.10.2010 v 09:06:05

    bežná priemerná značka ? momentalne ? spesl patri od zaciatku medzi lidrov v oblasti cyklistiky vratane MTB. Na rozdiel od mrdznaciek typu 4ever, ghost, artur a desiatky inych investuje prachy do vlastneho vyvoja - napr. do karbon. ramov, do programu body geometry, ked chces mozes si vyskusat v shope testbiky atd... Mrdznacky si kupia v tchaipeji katalogovy hotovy ram od velkoproducenta a to je vsetko, potom sa divime, ze sa ramy napadne na seba podobaju. Nechcem tu spesla glorifikovat, jasne ze je to aj mainstream podporeny marketingom, inak sa im ale naklady nezaplatia. Potom je moznost este kupit mrdky alebo platit tazke prachy za sperk maloserioveho vyrobcu.

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #34
    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #29 Žvejk - vloženo: 31.10.2010 v 08:48:10

    odpověď na El Bunda — #26 Stejně tak se můžeš domluvit na lepší ceně u jakékoli jiné značky a máš to zase levněji :-)

    1. na tento komentář reaguje El Bunda — #31
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #28 Petr Červený - vloženo: 31.10.2010 v 08:12:39

    Specialized je běžná průměrná značka, která díky reklamě a marketingovým úspěchům momentálně dost diktuje trhu. To je vše, není to ani žádný zázrak ani hvězda. Ceny jsou mimo mísu, váha u tohoto kola taky. Před nedávnem se tu objevil 4Ever vážící 10,2Kg za 125 tisíc a v alternativním osazení Shimano - Sram. 4Ever má například normální tlumič, vypadá imho líp, má maximální osazení... No tak já nevím, kde je teda problém?

    Je spousta, podle mě, lepších a levnějších kol, ale tady je řeč o Spešlu ne? Jo a jednoho Spešla mám sám doma, takže vyloženě odpůrce značky jako takové nejsem. A jinak plně souhlasím s Fogl.

    1. na tento komentář reaguje El Bunda — #32
    2. na tento komentář reaguje em — #60
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #27 Lojza - vloženo: 30.10.2010 v 22:55:24

    odpověď na Fogl — #24 Jooo, Nykolas Vujóz přece jezdí relý IRC, dokonce se Škodou Fabia S 2000

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #26 El Bunda - vloženo: 30.10.2010 v 20:36:47

    K té cenové politice Spešlu: Pánové, kdo z vás má Spešla a koupil ho za katalogovou cenu? Já myslim, že nen problém se domluvit se slušným prodejcem na slevě (i přes to že maj ve smluvních podmínkách povinnost prodávat za katalogový ceny) nebo počkat na konec léta, kdy jdou ceny aktuálních modelů +- o 20% dolu.....a najednou je to super kolo za velice dobrý peníz.

    1. na tento komentář reaguje Žvejk — #29
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #25 Fogl - vloženo: 30.10.2010 v 20:05:28

    odpověď na Basquiat — #22 :-))) Tady, tady, tady!!! :-)))

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #24 Fogl - vloženo: 30.10.2010 v 19:55:26

    odpověď na JAJA — #21 Nicolas Vouilloz, říká něco???

    No a to, že je Spešl absolutní světová jednička znamená jen to, že mají prachy, aby si koupili jezdce. Absalon jezdí Orbeu a vyhrává, jsem si jistý že by vyhrával i na Spešlu, stejně tak na Superioru.

    Kdy naposledy vyhrál TdF někdo s řazením Campgnolo? Nejprve vyhrával Armstromg na Treku se Shimanem, potom na Treku se Sramem. Jsem si 100% jistý, že kdyby tenkrát dostal Spešla na Kampě, vyhrál by zase. Stejně tak letos Contador a mladší Schleck. I na Giantu třetího Meňšova by to zajeli naprosto stejně... Ty výsledky nejsou o nápisu Specialized!

    Kromě toho, já nemám vůči Spešlu nějaké funkční či designové výhrady. Mě pouze vadí jejich cenová politika. Hrajou si na kultovní prémiovou značku a přitom se už dávno stali mainstreamem. Tak ať tomu přizpůsobí maloobchodky těch kol.

    1. na tento komentář reaguje Lojza — #27
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #23 tmax - vloženo: 30.10.2010 v 19:45:18

    odpověď na JAJA — #21 Ak si to myslel vážne, tak sa smejem. HA-HA! Či by som mal plakať?...

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #22 Basquiat - vloženo: 30.10.2010 v 19:11:48

    odpověď na petan — #20 OK.Respektuju Váš názor. Něco na tom je. A teď otázka na tělo, pánové? Kdo z Vás mám kolo za 100 tisíc ????? Hlaste se. :-)))))

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #25
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #21 JAJA - vloženo: 30.10.2010 v 19:02:13

    odpověď na Fogl — #13 A co je to ten ,,Lapierre" - kolikrát to kolo vyhrálo svěťák, mistrovství světa, velký etapák jako Cap Epic atd...? nevzpomínám si! Spešl je prostě absolutní světová jednička a momentálně s tím nic neuděláte....-))

    1. na tento komentář reaguje tmax — #23
    2. na tento komentář reaguje Fogl — #24
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #20 petan - vloženo: 30.10.2010 v 18:42:58

    odpověď na Basquiat — #16 Proč testujeme většinou kola za 100 tisíc a né kola za 15 na to vám rád odpovím. Důvod je jednoduchý, v dnešní době, kdy se 99% produkce rámů dělá v Číně a na Tajwanu již neexistuje vysloveně špatný bike. Mnohdy dokonce někteří výrobci používají stejné rámy jako jejich konkurence, jen jsou jinak polepeny, resp. nastříkány. Osazení a odpružení je ve většině případů taktéž totožné a recenzovat takováto kola je v podstatě o ničem, protože se všechna chovají skoro stejně. Proto o levnějších modelech píšeme většinou v rubrice Prewiew, kde kolo v podstatě podrobněji popíšeme a nafotíme s tím že uvádíme pro koho je zejména určeno. Nechceme totiž "spadnout" do podobného stavu v jakém je Velo a Cykloservis, které mají testy a jejich kvantitu přímo závislou na množství proinzerovaných prostředků a podle toho také některé testy vypadají.

    1. na tento komentář reaguje Basquiat — #22
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #19 Mara - vloženo: 30.10.2010 v 18:42:51

    odpověď na Basquiat — #16 To co píšeš je nesmysl, prostě drahá kola nejsou jen pro lidi co neví co s prachama. Jsou lidi, kteří májí né průměrný plat těch 25, ale třeba rormální plat 15-17 a stejně si koupí kolo za 50-100 litrů. Prostě si nekoupí telku za 20 ale za 5, neprohulí 2litry měsíčně a podobně. A prostě si koupí drahé kolo, které využijí. Prostě je to o prioritách

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #18 petan - vloženo: 30.10.2010 v 18:29:04

    odpověď na Lojza — #12 Ano tohle je přesně na zvážení každého z vás. Ten kdo na kole bude jezdit a dokáže využít schopného, byť těžšího rámu ve svůj prospěch dokáže vyšší hmotnost v tomto případě tolerovat. Kdo ovšem preferuje zlaté titanové šroubky a duralové kazety, tak ten se jen stěží smíří s faktem že toto kolo nikdy nedostanete pod devět Kg a nějaká tuhost rámu pro něj bude až na posledním místě. Prostě proti gustu, žádný dišputát...

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #17 petr 1001 - vloženo: 30.10.2010 v 18:13:21

    odpověď na Basquiat — #16 zajímavý názor vypovídá o tom jak zkušený resp nezkušený jsi cyklista

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #16 Basquiat - vloženo: 30.10.2010 v 18:02:29

    Opravdu nechápu, proč většinou testujete kola za 100 tisíc. Jsou sice krásná a výkonná, ale komu jsou tyto recenze určeny ???

    Jezdím na MTB poměrně intenzivně (takřka denně, i v zimě, kdy není sníh), mám lehce nadprůměrný plat a přesto mám asi 6 let pořád stejné kolo, na kterém upgraduju nejnamáhanější části a pořád mi na většinu věcí stačí a ježdění na něm mě baví. A to je to nejdůležitější.

    Kdo si kupuje kola za 100 tisíc? Lidi, co neví co s prachama? Jasně, ti toho ale moc nenajezdí. A závodníci mají kola většinou od sponzorů.

    Nekašlete na většinu opravdových cyklistů, co milují ježdění na kole a většinou mají kolo za 15-30 tisíc???? Proč nerecenzujete kola v této (mainstreamové) kategorii???

    1. na tento komentář reaguje Petr — #
    2. na tento komentář reaguje petr 1001 — #17
    3. na tento komentář reaguje Mara — #19
    4. na tento komentář reaguje petan — #20
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #15 Fogl - vloženo: 30.10.2010 v 17:55:05

    odpověď na Lojza — #14 Nehodnotím kola zejména podle toho, jakej mají nápis na trubce. Svá vlastní osobní kola hodnotím HLAVNĚ podle toho, jakej mají nápis na trubce. Tak jako jsou lidi, kteří by si nic jinýho než Spešla nekoupili, tak já nedám prachy za Garyho se směšným nápisem Trek. Přestože už spoustu let Treku patří. Mimochodem tato politika se změnou názvu hrubě vadila například i lidem v Brettonu - jako výhradní distribuci.

    Pokud je to kolo z krámu, testovačka, od kamaráda - tak tam hodnotím, jak se to chová. Ale zase. Když jsem tady napsal dotaz, proč Spešlovské Enduro (které jsem jezdil na Testovačce v Radotíně) stojí 95tis? Když náš testovací Ghost ERT9000 na výrazně lepší výbavě, stejně jezditelný a se stejným systémem HorstLink stojí 59tis., dostal jsem seřváno, že tomu nerozumím... Asi tomu fakt nerozumím. :-)

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #14 Lojza - vloženo: 30.10.2010 v 17:42:04

    odpověď na Fogl — #13 Je vidět, že vůbec nevíš, která bije, když hodnotíš kola zejména podle toho, jakej nápis maj na trubce....

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #15
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #13 Fogl - vloženo: 30.10.2010 v 17:11:00

    odpověď na jaja — #10 Ano, srovnávat BMW a Dacii skutečně nejde. Ovšem, že by Spešl zrovna byl bavorákem??? Už tady bych úplně nesouhlasil. A to, že Lapierre je Dacii? Směšné. Kdybych přistoupil na Tvou rétoriku, tak srovnávat Spešla a Lapierre, je jako srovnávat BMW a Audi.

    Mimochodem, já jezdím Garyho - což bohužel znamená, že jsem dojezdil. Protože nápis Trek na svém kole mít nechci. :-(

    1. na tento komentář reaguje Lojza — #14
    2. na tento komentář reaguje JAJA — #21
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #12 Lojza - vloženo: 30.10.2010 v 16:02:53

    I já přidám svůj názor. Autor článku píše, že po zvážení se váha vyhoupla na tristní hodnotu.... Ano, váha nic moc, ale autor tam nepíše něco ve smyslu: Dostal jsem kolo do ruky a už v prvním kopci sem si řikal kovadlina jedna 12ti kilová, vůbec to nejede, to je příšerný. Nic takového v článku nevidím. Myslím si, že důležité je, jak kolo jede, jak se chová, jak pracuje jeho odpružení atp. a ne to, kolik nám ukáže váha. Příště můžeme dát k testu 6.3 kg lehkýho fulla a zajímalo by mě co by autor napsal. Kolo sem hodil na váhu, byl sem nadčenej, paráda. Pak bude psát, jak se to kroutí, jak to nefunguje atp. Co si koupíte raději? Něco co dobře pojede a nebo něco, co před kamarády hodíte na váhu a budete machrovat, kolik to váží?

    1. na tento komentář reaguje petan — #18
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #11 marpp - vloženo: 30.10.2010 v 12:46:32

    ta vaha sa mi nezda, moj hlineny ram epic marathon 2010 poskladany na xt/xtr vazi 11,5 kg

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #10 jaja - vloženo: 30.10.2010 v 12:28:02

    odpověď na Fogl — #7 to je jako srovnávat BMW a třeba Dacia -taky si můžu koupit naloženou Dacii za 200 000,- a základní model BMW za 500 000,- a tvrdit, že je Dacie lepší ....ale nikdy nebude !Za kvalitu a značku se platí a platit bude a když na to nemám nekritizuju nesmysli...

    1. na tento komentář reaguje Fogl — #13
    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #9 petan - vloženo: 30.10.2010 v 11:12:15

    odpověď na bmarcel — #8 Obecně souhlasím, že je lépe mít tužší, těžší kolo pokud je to však v rámci cenové relace únosné. Pokud by nový Epic měl alespon o kilo méně, tak již nebude kritika na místě. Jenomže není a pokud chcete opravdu lehký a navíc pevný podel, budete muset sahnout po Sworksu a ten už stojí o poznání víc.

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #8 bmarcel - vloženo: 30.10.2010 v 11:01:45

    Ja nehovorím že 11,87 je málo!!! ... išlo len o princíp, kde sám autor priznal že minuloročný model bol vzadu mäkký. Môj názor je, že riešiť rozdiel v hmotnosti medzi bajkami v rozsahu cca 5% nemá význam. Nesedel som na ňom, ale podľa recenzií a kritiky minuloročného modelu by som radšej bral tento tuhší.

    1. na tento komentář reaguje petan — #9
    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #7 Fogl - vloženo: 30.10.2010 v 10:10:37

    odpověď na bmarcel — #3 No 11,87 je fakt hodně. Na karbon za 104tis. Já mám všechny bajky na krámě zvážené v ruce, protože nevěřím katalogům a letošní LP X-Control 410 v "eLku" (hlína, 120/100mm, komplet XT, VPP) i s SLkovýma šlehačema měl 12,0. Stál zákazníka necelých 60tis. Takže pokud bych se měl ztotožnit s nějakým názorem, tak musím uznat, že Radek má v postu #1 celkem pravdu. Ikdyž já bych to asi napsal jinak než on... :-)

    1. na tento komentář reaguje jaja — #10
    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #6 Martin.K. - vloženo: 29.10.2010 v 21:09:46

    odpověď na bmarcel — #3 Ty vole kdyz se ti to nelibi, tak sem nelez Slovaku jeden blbej. A gramareni neni 400g,ale uz je to docela znatelna vaha, ale to ty asi nevic co, kdyz mas 20kg skladacku...

    1. na tento komentář reaguje jt — #
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #5 Mara - vloženo: 29.10.2010 v 19:13:18

    Jinak spešly se mi vždycky líbily a epic zvlášť, ale skoro 12kg je na kolo za 100 klacků hoodně moc

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #4 Mara - vloženo: 29.10.2010 v 19:06:06

    Dotaz na testéra? Jak se vám odřazovalo na řazení SRAM X9 ukazovákem? Ano o dvě polohy to nejde, bohužel to nejde ani o jednu polohu. Na mé X7 se odřazuje díky bohu jen palcem. Nebo je to na modelech 2011 jinak?

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #3 bmarcel - vloženo: 29.10.2010 v 18:49:56

    Vy ste divný!!!!:

    " .... vyhoupla až na tristních 11,87 Kg což je i s přihlédnutím k tomu, že ve většinou vážené velikosti M by měl mít o cca 400g méně, celkem dost vysoké číslo, které jen těžko ospravedlní skutečnost, že zadní stavba o poznání zpevnila a méně se kroutí oproti jeho předchůdcům.

    Podľa toho čo píšete obetujete aj tuhosť bajku pre smiešnych 400g!!!! Nič v zlom a priznám sa - nemám rád gramohoničov za každú cenu.

    1. na tento komentář reaguje Martin.K. — #6
    2. na tento komentář reaguje Fogl — #7
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #2 petan - vloženo: 29.10.2010 v 17:53:28

    odpověď na Radek — #1 Ano, překrásný, oduševnělý a smysluplný komentář. Jen tak dál poslyšte docela by mne zajímalo co jezdí za kolo ti z vás, kteří se pravidelně vyjadřují podobně jako pan Radek?

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #1 Radek - vloženo: 29.10.2010 v 17:29:39

    Předražená mrdka!

    1. na tento komentář reaguje petan — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744