Jako první z dvoutisícjedenáctek jsme si na redakční testovací paškál vzali tuhle XC závodní novinku v karbonovém provedení...
Hned jak to bylo možné, půjčili jsme si do redakce žhavou novinku od americké firmy Specialized, abychom ji ještě dřív, než přijde třeskutá zima, otestovali a zjistili, jestli a jak moc se liší zejména od svého předchůdce. Takže pokud vás zajímá kterak jsme pochodili s novým Specialized Epicem, tenhle test byste si neměli nechat ujít.
Nejprve ale několik slov o tom, v čem je nový Epic na rok 2011 nový. Ačkoliv se morální životnost současných modelů kol pohybuje někde mezi dvěma až čtyřmi roky, Specialized ponechal druhé generaci modelu Epic pouze dva roky dlouhý život aby ho na rok 2011 nahradil zcela novým modelem, který sice z velké míry vychází ze svého předchůdce, ale změn na něm je tolik, že musíme hovořit o třetí generaci tohoto závodního XC modelu.
Nejzásadnější změnou prošla meziročně u Epiců zadní stavba. Ta na první pohled přibrala na své síle a tuhosti, na pohled druhý dostala také zcela nový systém uchycení zadního kola prostřednictvím pevné osy a 142 mm širokého náboje. Díky ní je zadní kolo uchyceno daleko pevněji a použití širšího náboje umožňuje využití pevnějšího výpletu zadního kola. Bohužel, pevná osa se speciálním upínačem se nachází pouze u modelů Sworks a na námi testovaném Epicu stejně jako na většině ostatních chybí. Alespoň však zůstává širší náboj a díky němu také tužší zadní výplet. I přední trojúhelník doznal několika konstrukčních změn. Tou na pohled nejzajímavější je odlišná konstrukce rámu pro různé velikosti. U dvou menších S-ka a M-ka se u sedlové trubky horní rámová trubka pouze jaksi na výšku zplošťuje, zatímco u dvou větších velikostí L a XL je v tomto místě rozdvojená.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Kany — #55 Kany přečti si prosím ještě jednou příspěvek na který předpokládám, že reaguješ. Není tam ani slovo o tom že mám jiný názor na kola které jste testovali. A i kdybych měl, tak to s chutí řeknu tvým testriderům, ale o tom tahle debata není. Tahle debata a moje narážka směřuje na kvantitu a tím sis sám naběhl na smeč. My totiž razíme teorii, že test aby za něco stál tak musí probíhat minimálně týden a na kole se dotyčný potřebuje svézt alespoň třikrát na několika místech plus minimálně jedna fotoseance. Né vždy se dá harmonogram testů uspořádat jak bychom chtěli a pokud si vezmu, že se testování věnují intenzivněji v průměru dva lidé a na jedno kolo potřebují minimálně týden, spíš 10 dní a využijí maximálně 3/4 roku tak mi to vychází na 50 kol ročně. My to ve dvou nestíháme ani náhodou a jsme rádi za polovinu a vy dáte ve třech trojnásobek. No buď jste superhrdinové a já se vám klaním, nebo a to spíš děláte "rychlotesty" které se po třech hodinách v sedle sice také dají napsat, ale otázkou je nakolik jsou objektivní. Typickým výsledkem jsou pak jako mínusy špatně dostupný košík na bidon u celoodpruženého kola a podobné, promin "zhovadilosti". Jak ovšem vidíš, mnoho lidí si i tyto testy rádo přečte, protože u nás je nenajde. A je to tak správně. Takže nehledej zbytečnou kritiku, tam kde není a buď v klidu :-)
odpověz na tento komentářCo tje za kecy? závodní kolo si kupuje závodník? Hehe :) Závodník ho fasuje a nasmlouvávají se kontrakty. Pro tyhle lidi je TO spotřební zboží. V naší převážně rovinaté krajině kolem Pardubic a HK se asi jezdí 2x11 či co, ovšem jinde je 3placka pořád nenahraditelná pro 95% populace stejně tak, jako je zastoupená cílová skupina kupujících tohoto kola. Specialized vymyslel asi tako 1/10 toho co jiní už 10 let před ním, akorát to dokázal převzít a pravda prodat, na rozdíl od nich. Za to jim teda ani trochu nefandím, chlubit se cizím peřím. A jejich debilosystém jménem Brain a podobně je mi akorát tak k smíchu celou dobu. Podobně jako mikrotlumič na posledních modelech. Tak aspoň bude co opravovat pravda, a nejde koupit nic jiného fakt to je plus :D A k maržím, uvědomte si, že se ty kola musí platit půl roku před tím, než vůbec přijdou a víc už jich ten rok nedostanete. Třeba Kellys dává i 55% marži, je to moc? Nebo málo?
odpověz na tento komentářPetane, zcela jistě máš s koly, které prošly testem v Cykloservisu, nějaké jiné zkušenosti, když se otíráš o naše testy i o testy ve Velu. Jistě jsi na nich také jezdil, když dokážeš tak "kvalifikovaně" ohodnotit práci jiných. Napiš prosím konkrétně, co na jakém kole je podle tvého názoru jinak, než píšeme. Rádi se poučíme. V Cykloservisu projde ročně testem kolem 80 kol. Jsem zvědavý, na kolika z nich jsi skutečně seděl, když máš na ně odlišný názor. Kany, Cykloservis
- na tento komentář reaguje petan — #57
odpověz na tento komentářodpověď na McBlacky — #53
To je pravda. Avšak to je spíše problém firmy Specialized. Převodníky lze jednoduše vyměnit. Osobně mě spíše mrzí stále stejné řešení vedení bovdenů pod středovým složení.
odpověz na tento komentářodpověď na Miroslav Volek — #52 při počtech startujících na XC -ČP třeba- si myslím, že představovat v ČR čistě XC kolo je obchodní smrt. Když odečtu ze startovního pole Elitu a část Open, kteří musí vozit danou značku, tak zbyde kolik lidí? 50 a to si budeme hodně fandit. To je cílovka jako řemen :)
Primárně je tohle IMHO cílený na hobby 30+ co už mají trochu cash to zaplatit, ale ti zase budou chtít závodit i jinde a taky švihat s kamarády. Budou pak hodně smutný, že je orve kdejakej jouda.
- na tento komentář reaguje Miroslav Volek — #54
odpověz na tento komentářPo přečtení tohoto článku se dala očekávat bouřlivá diskuze. Osobně jsem si myslel, že se zde bude "diskutovat" o tématu 2x10. Nakonec se to bohužel spíše zvrhlo v ukázku, kdo ze sebe udělá přes klávesnici většího hlupáka za závojem anonymity a vlastního cykloega, :-D.
Osobně mě poněkud překvapil odsuzující názor MTBS na 2x10. Myslím si, že pro kolo nazvané "XC závodní novinka" jsou zvolené převody adekvátní. Dle mého názoru se 2x10 dává na top modely s jasným určením účelu, kdežto u většiny kol 2011 spíše vidíme osazené převody 3x10.
Co takhle napsat, že Shimano 2x10 udělalo tvrdší chod a hlavně delší chod, řazení je pocitově jakoby bytelnější, trvanlivější. Kdežto Sram je jakoby měkký a naopak se přibližuje Shimanu, neboť krok je o něco kratší. Myslím si, že zobecňování názoru na 2x10 by se slušelo u jiného článku, než u představení tohoto typu kola. Avšak tuším, že se tomuto tématu bude ještě MTBS věnovat, třeba příští rok po otestování komplet Shimana i komplet Sramu? :-)
PS.: Jezdím full HT Superior s 2x9, ;-).
- na tento komentář reaguje McBlacky — #53
odpověz na tento komentářodpověď na jaja — #47 Aspon ze s tebe nevypadlo, ze treba zavodis, to bych se divil, pokud by to nebyla ta decka kategorie ;-)) Jasne ze Sauser a spol jezdi neco jineho, ale jezdi prevazne v Alpach a trate SP jsou o necem uplne jinem.. Je dobre, ze ti 39/26 staci, jen rikam, ze u nas, v celku rovinate zemi, se s tim proste na rychlejsich zavodech neudrzis..ale to te predpokladam netrapi, na druhou stranu na 12kg kolo je asi lepsi mit trochu lehci prevody ;-)
odpověz na tento komentářodpověď na Lojza — #46 Ale my se nebavime o kole a prevodech pro byvaleho mistra sveta, ale o kole pro cesky trh a kdyz uz tak zavody v cechach nebo ne? Jojo, rad zustanu u sve 44 na marathony a 42 na xc, protoze nejezdim trate svetoveho poharu, ktere jsou o necem uplne jinem ;-)
odpověz na tento komentářodpověď na El Bunda — #31 Jj na meridách které už trochu stojí je fakt malá marže ale to je vijímka.
odpověz na tento komentářna závodění v XC těžký na 1/2MX pomalý. Je to pořád stejný -koupíš spešla, půlku toho vyházíš a máš super kolo ovšem za drastickej peníz - něco o tom vím, mám doma dva. Kdo ho koupí za MOC pláče.
odpověz na tento komentářodpověď na Jirinak — #44 Ahááááááá tak třeba Sauser jezdí pomalu?? Pravda má rotory 40/27 ale to je rozdíl oproti 39/26-)) ale pokud myslíš maraton nemaraton typu KPŽ po rovině v délce do 50 km tak se ale bavíme o něčem tak směšnén, že to s maratonem nemá nic společného- jestli si chceš hrát na rychlost zkus třeba silnici tam ti třeba ani 53/11 nebude stačit ty bedno -)))
- na tento komentář reaguje Jirinak — #51
odpověz na tento komentářodpověď na Jirinak — #44 koukni se prosimtě na tohle ty brepto... http://mtbs.cz/clanek/scott-scale-mistra-sveta-nino-schurtera/kategorie/preview 39/26 je pro děti... I proto má takové zpřevodování třeba mistr světa Nino Schurter.... No nic, raději si jezdi s přehledem ty svoje maratony na bednu a toč si tam svojí 44ku
- na tento komentář reaguje Jirinak — #50
odpověz na tento komentářodpověď na Lojza — #42 Precti si to jeste jednou... tezke neni zprevodovani, ale cele kolo na xc, pokud jezdis pri xc nahoru/dolu, jsou ty kila navic znat daleko vic nez pri rovnem marathonu, jinak ty prevody na xc jeste jakztakz, ale na marathony ani nahodou, tam se jezdi trochu jine kule, viz. prumerne rychlosti kolem 30km/h, to proste s 39x11 neuslapes, pokud tedy rad velmi netocis ;-)) A k tem nabojum, nerikal jsem ze je nesezenes, ale jsou to pekna tezitka.. ty roval kola ok, ty jsou lehci, ale tak max. ve verzi SL, jinak pochybuju..
odpověz na tento komentářodpověď na jaja — #43 Ty si fakt "jaja" chlapce ;-)))))
Pokud nekomu staci 39x11.. tak asi proto, ze hold nejezdi rychle ;-)) Vis, mne na velke procento marathonu u nas staci vepredu 42z a s prehledem je objedu a to jako na bednu, ale o tom se ti muze jen zdat ;-)) 44/29 vepredu jezdim uz 10 let a mala mi fakt nikdy nechybela (mozna velmi zridka, abych nekecal(a to ne u nas, ale v Alpach, to je o necem jinem;-) kazdopadne ale 39/26 je pro deti, kam predpokladam patris ;-))
- na tento komentář reaguje Lojza — #46
- na tento komentář reaguje jaja — #
- na tento komentář reaguje jaja — #
- na tento komentář reaguje jaja — #47
odpověz na tento komentářodpověď na Jirinak — #33 víš ty chytrolíne kolik váží Roval sada kol na S-WORKSu - 1200 g! i s tou tvojí těžkou osou...a převody ?? Jezdím rok 2x10 - 39/26 11/36 a tyto převody jsou naprosto a přesně dostačující - nejdřív něco musíš zažít a dokázat než budeš plácat takové hovadiny...nejdřív sundej z tvého kola tu malou placku a pak teprve z tebe možná časem bude závodník...
- na tento komentář reaguje Jirinak — #44
odpověz na tento komentářodpověď na Jirinak — #33 Ty seš asi uplně mimo, nejen teda mimo ČR, ale asi i mimo mysl. Zpřevodování 39/26 a 11-36 je na XC moc těžké? To nemyslíš vážně ne? A širší zadní náboj je tah, aby si lidi kupovaly Roval kola? Asi vůbec nevíš. 142 mm je taky běžný standard a většinu nábojů s touto šířkou dnes seženeš.
- na tento komentář reaguje Jirinak — #45
odpověz na tento komentářodpověď na El Bunda — #40 Pořád ten rozdíl. Už 69ka a teď Spešl EE půjčí obchodníkovi kola na testování. Spešly mívaly "nekatalogový" design a jsou polepeny TestBike. Ale tyhle kola putují mezi prodejci po celé republice. Takže můžeš otestovat jenom, když jsou kola volná a SEE je pošle prodejci. Ten vyhlásí testovací den. Pak je vrátí nebo rovnou pošle jinému prodejci. Ale pak je ještě statut Testovacích kol, které vlastní přímo daný obchodník. Koupí si je za velice zvýhodněnou cenu, může Ti ho půjčit kdykoliv, protože je má na krámě pořád. Jsou jeho. A tyhle bajky jsou stejné, jako katalogovky. Vždycky to bývalo v katalogu Spešlu napsáno úplně vzadu. Jméno, adresa prodejny + seznam kol, která jsou trvale k půjčení. No jo, ale příjdeš a kolo "je zrovna půjčené" nebo "prostě něco...". Takhle si ho šetří, aby se na něm v idální případě nikdy nejelo a pak prodáváš jako nové, se zárukou a velkým výdělkem.
No a u nových kol je to zase o předobjednávce. Objednáš, složíš zálohu, příjdeš si pro kolo řekněme v únoru. Tím jim pomůžeš dostat se v odběrech do vyšší kategorie, ve které mají vyšší marži, mají od Tebe zálohu - tedy nevisí jim v tom jejich prachy a mají jistotu, že si kolo odebereš - a mohou Ti nabídnout slevu na úplně nové kolo.
Neboj, dělám na krámě a znám i několik kamarádů po ČR, kteří prodávají (pro mne) "konkurenční" značky... Vím jak to chodí. Bohužel! :-(
- na tento komentář reaguje petr10 — #65
odpověz na tento komentářodpověď na Fogl — #39 No to je mi z pohledu zákazníka uplně jedno, kromě toho ty testovací bajky byly vždycky v jiném barevném provedení a označený "TEST BIKE", takže slušněj obchodník tohle těžko "zaonačil" aby je prodával jako nový. V praxi to je tak, že má na krámě pár testovacích kusů, ty půl roku půjčuje a pak je prodá s odpovídající slevou, protože jsou už dosti jetý.
Pokud tohle nějaký prodejce zneužíval, tak mu určitě hrozila nějaká sankce od Spešlu, protože mají vše velice dobře ošětřeno. Kolik maj marži přesně nevim, ale když jsem vybíral nový kolo na letošek, tak mi někteří prodejci nabízeli u nových modelů i 25%
- na tento komentář reaguje Fogl — #41
odpověz na tento komentářodpověď na El Bunda — #36 To je rozdíl. Objednáš si testovací den, Spešl EasternEurope Ti dodá kola. Skončí testovací den - zabalíš a odešleš kola zpět. Zákazník si vyzkouší, objedná a Tobě dodají na krám kolo, u těchto drahých modelů řekněme s 40% marže. (Pokud fakt Spešl dává 40%, tak jsou dobří. U kol za 100tis. to bývá max. 25-30%).
Ale dříve sis mohl objednat kola jako testovačky k sobě na krám a byly Tvé. Prostě jsi měl bajky za super nákupky. Což by už od příštího roku nemělo fungovat. Stejně tak se objednávají tzv. Osobní kola prodejce. Bývalo to ošetřené tak, že testovačky musely být vystavené na krámě řekněme do 30.6. a osobní kola bývají na danou velikost a jméno prodejce. Ale vždycky se to nějak zaonačí,...že??? No a na tyhle kola jsou výrazně lepší nákupky, tudíž i zcela jiná marže než je 40% a proto není problém poskytnout úžasnou slevu...
- na tento komentář reaguje El Bunda — #40
odpověz na tento komentářja som testbiky videl v shope v mojom meste este pred 2-3 tyzdnami,ak s nimi niekto kseftuje, nie je to vina vyrobcu. Ak ma vsak tento recenzovany bike skutocne 11,8 kg potom je to big pruser s ohladom na kategoriu chrti full...
odpověz na tento komentářodpověď na Fogl — #35 A zrovna ta Merida má horší ráfky a je to proti Epicu s Brainem na muj vkus pěkná houpačka.....ale jak se říká "proti gustu,...."
odpověz na tento komentářodpověď na Fogl — #34 A to jsi vzal kde? Zrovna včera jsem si projel v Mostě na Resslu Epica 2011 29" v rámci testovacího dne, kterej si objednal místní obchodník se Spešlama u Specialized EE.
- na tento komentář reaguje Fogl — #39
odpověz na tento komentářodpověď na Jirinak — #33 :-) Zrovna tady - http://www.cyklodiskuze.cz/horska_kola/celopero - se včera někdo ptal, jestli si má koupit Meridu 96 za 78,5tis. nebo zrovna tuhle karbonovou kovadlinu za 85,5... :-)
- na tento komentář reaguje El Bunda — #37
odpověz na tento komentářodpověď na marpp — #30 Od příštího roku si nemůžeš na krámě vyzkoušet Testbiky. Program testovacích kol za zvýhodněné ceny pro maloobchodní odběratele byl zastaven. Tedy pokud si ze svého "krámového" kola testbika neudělá sám obchodník. Spešl totiž přišel na to, co bylo jasné už od začátku. To, že si kolo můžou lidi vyzkoušet nijak výrazně nezvyšovalo prodeje drahých modelů kol. A to byl hlavní důvod, proč testovačky existovaly. Naopak. Mezi obchodníky se ve velkém objednávala a následně "ztrácela" taková kola, protože byla nakoupena za výrazně výhodnější cenu, než je standardně nabízená marže. A proto mohla být dále prodávána s luxusní slevou a tedy MOC konečně odpovídající funkčnosti a výbavě kola.
- na tento komentář reaguje El Bunda — #36
- na tento komentář reaguje Dan — #62
odpověz na tento komentářAt premyslim, jak premyslim, porad nevim, pro koho jako Spesl zamyslel carbonovy model se 100mm zdvihu, skoro 12kg a cenou pres 100tis..Je pravda, ze u nas si clovek se 100mm v terenu povetsinou vystaci, ale kdyz chci pohodlne a rychle kolo do terenu, zvolim 120 a vice a s prehledem se do 12kg vejdu (osobne mam 120/120 carbon kolo s hmotnosti 10.5kg) pokud ale chci zavodni full se 100mm zdvihu, tak chci preci zavodit, nebo ne? A da se v dnesni dobe beznych hardtailu kolem 9-10kg a fullu kolem 10-12kg vubec s necim takovym za 100litru zavodit?? Tuhost je sice fajn,ale zrychleni je o necem jinem..nehlede na ty prevody 39x11 to fakt neni na ceske rovinate marathony/pulmarathony,na xc je to zase tragicky tezke..tak nevim,poradte mi na co je toto kolo ;-) A ten for se zadni nabou je take fajn, zase jen zpusob jak lidi prinutit pouzivat jejich vlastni kola a vybaveni,ikdyz je hmotnostne trochu mimo.
- na tento komentář reaguje Fogl — #35
- na tento komentář reaguje Lojza — #42
- na tento komentář reaguje jaja — #
- na tento komentář reaguje jaja — #43
odpověz na tento komentářodpověď na Petr Červený — #28 Tvoji první větu bych trochu poupravil: Specialized celosvětově zaběhnutá značka, která díky vlastnímu nadstandardnímu vývoji, reklamě a marketingovým úspěchům momentálně dost diktuje trhu.
odpověz na tento komentářodpověď na Žvejk — #29 To neni zas tak uplně pravda, protože např. Merida (nic proti Meridě) a jim podobní tlačí katalogový ceny na tolik dolu, že neni moc prostoru na slevy přímo od obchodníka. Specialized mají na obchodníky mnohem vyšší požadavky a taky jim za to dávají odpovídající marži.
- na tento komentář reaguje Žvejk — #49
odpověz na tento komentářbežná priemerná značka ? momentalne ? spesl patri od zaciatku medzi lidrov v oblasti cyklistiky vratane MTB. Na rozdiel od mrdznaciek typu 4ever, ghost, artur a desiatky inych investuje prachy do vlastneho vyvoja - napr. do karbon. ramov, do programu body geometry, ked chces mozes si vyskusat v shope testbiky atd... Mrdznacky si kupia v tchaipeji katalogovy hotovy ram od velkoproducenta a to je vsetko, potom sa divime, ze sa ramy napadne na seba podobaju. Nechcem tu spesla glorifikovat, jasne ze je to aj mainstream podporeny marketingom, inak sa im ale naklady nezaplatia. Potom je moznost este kupit mrdky alebo platit tazke prachy za sperk maloserioveho vyrobcu.
- na tento komentář reaguje Fogl — #34
odpověz na tento komentářodpověď na El Bunda — #26 Stejně tak se můžeš domluvit na lepší ceně u jakékoli jiné značky a máš to zase levněji :-)
- na tento komentář reaguje El Bunda — #31
odpověz na tento komentářSpecialized je běžná průměrná značka, která díky reklamě a marketingovým úspěchům momentálně dost diktuje trhu. To je vše, není to ani žádný zázrak ani hvězda. Ceny jsou mimo mísu, váha u tohoto kola taky. Před nedávnem se tu objevil 4Ever vážící 10,2Kg za 125 tisíc a v alternativním osazení Shimano - Sram. 4Ever má například normální tlumič, vypadá imho líp, má maximální osazení... No tak já nevím, kde je teda problém?
Je spousta, podle mě, lepších a levnějších kol, ale tady je řeč o Spešlu ne? Jo a jednoho Spešla mám sám doma, takže vyloženě odpůrce značky jako takové nejsem. A jinak plně souhlasím s Fogl.
- na tento komentář reaguje El Bunda — #32
- na tento komentář reaguje em — #60
odpověz na tento komentářodpověď na Fogl — #24 Jooo, Nykolas Vujóz přece jezdí relý IRC, dokonce se Škodou Fabia S 2000
odpověz na tento komentář