Superior XR: Evoluce X-Roadu je tady!

Populární gravely od Superioru prošly kompletní rámovou úpravou. V čem a proč se liší oproti předchozí generaci vám prozradíme společně s jejich tvůrcem Martinem Hamanem...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš a Jan Němec a Superior
Superior XR: Evoluce X-Roadu je tady!

Začátek března je pro značku Superior klíčovým momentem – oficiálně uvádí na trh nástupce modelu X-Road s novým označením XR. V Kopřivnici si na vývoji této novinky dali záležet natolik, že jejich nadšení přerostlo až v sponzoring mistrovství světa v gravelu 2024. My jsme měli možnost nový Superior XR 2025 poprvé otestovat už v květnu v Belgii při představení trati gravelového šampionátu. Do Lovaně pak Superior pozval své nejlepší prodejce z celé Evropy a v předstihu jim ukázal nejen novinku, ale i exkluzivní limitovanou edici.

Když v roce 2016 představil Superior první generaci svého gravelového X-Roada, možná ani netušil, jak populární se časem tahle modelová řada stane. Už tehdy šlo přitom o hodně moderní koncepci, která měla například rám i vidlici připravené pro flatmount uchycení kotoučovek v době, kdy Shimano ještě nebylo ani schopné nové flatmounty dodávat, což se u prvních modelů muselo řešit adaptéry pro postmount třmeny. Nicméně jakmile se nové brzdy na trhu objevily, bylo možné je ihned použít, protože rám na ně byl připravený.

Dnes oficiálně launchovaná nejnovější generace gravelů přináší spoustu novinek, a to jak těch viditelných na první pohled, tak těch, které sice vidět nejsou, ale souvisejí s jejím vznikem. My jsme zajeli načerpat znalosti o novém XRku do Kopřivnice, kde je sídlo tvůrců značky Superior, včetně Martina Hamana, od kterého jsme čerpali následující moudra.

Vývoj, cesta a důvody vedoucí k novému rámu

A začneme u "neviditelných" věcí. Jak jsme se dozvěděli, v Superioru začali nově používat při designování speciální brýle pro virtuální realitu, díky kterým se nejprve pečlivě připraví digitální 3D model rámu, případně nového komponentu, a teprve když je vše hotové, přistupuje se k prvnímu ověřovacímu 3D tisku. 3D tisk už úspěšně v Superioru používají několik let, nicméně virtuální 3D modelování posouvá možnosti ještě o něco dál. "V případě XRka už jsme museli dělat vlastně jen dvě etapy 3D tisku. Ta první byla nahrubo ověřovací a ta druhá už pak šla do laku a na kompletní montážní zkoušky, kdy jsme si ověřovali jak silniční, tak gravelové specifikace," vysvětluje Martin Haman, jak probíhal vývoj nového rámu, a pokračuje: "Na základě druhého 3D tisku už jsme se pak jenom rozhodli udělat několik malých designových úprav na rámu, ale další verze už se pak netiskla, ale šla rovnou do výroby."

Ony "malé úpravčičky" nám pak Martin demonstroval na inkriminovaném rámu, který měli k dispozici. Šlo opravdu jen o kosmetické tvarové úpravy, které měly za cíl opticky odlehčit rám a zejména zadní stavbu. "Náš X-Road je taková bestie, protože ho máme ve dvou specifikacích. Jednak ho máš na gravelových gumách, jednak na silničních, a to udělá veliký rozdíl ve vnímání toho, jak to celé vypadá. S úzkými silničními plášti vypadá rám hodně robustně, ale když na to pak dáš ty gravelové pětačtyřicítky, tak to vypadá úplně jinak," popisuje Haman hlavní designérské dilema související s novým rámem, protože jednou ze tří hlavních mezigeneračních změn byla u modelu XR právě větší prostupnost rámu i vidlice pro širší pláště, což je jednoznačný trend mezi gravely posledních let.

Superior udává, že při dodržení dostatečné mezery má být maximální šíře pláště 45 mm. Sám přitom sériově osazuje jen rozměr 40c a nechává na každém, jak drsný plášť nakonec zvolí, přičemž se netají tím, že předpokládá, že si majitelé pořídí ke kolu druhý pár zapletených kol, který budou prohazovat s tím, který dostanou v rámci sériovky.

Další neviditelnou, nicméně hodně zajímavou novinkou týkající se rámu je snaha ušetřit mezigeneračně nějakou tu hmotnost. Superior nově přichází s dvěma úrovněmi použitého karbonu, a to v rámci rámu, vidlice, ale také sedlovky. Dostupnější modely 9.5 jsou postaveny na Mid-Modulus uhlíkových vláknech, zatímco vyšší modely 9.7 až 9.9 dostávají odlehčený High-Modulus karbon. Na pohled jde o tvarově identické rámy, nicméně díky jinému materiálu bylo docíleno poměrně velkých hmotnostních úspor. Dostupnější rámový set (rám + vidlice + sedlovka) váží 1719 g (1072 + 411 + 236 g), zatímco lehčí varianta se dostala na pouhých 1413 g (827 + 396 + 190 g). Je 300 g rozdíl hodně, nebo málo? Posuďte sami.

Posledním důležitým důvodem, proč bylo potřeba uvést novou generaci gravelového rámu, byla UDH patka. Tu totiž "starý" rám neměl a jelikož se pro stále více gravelových specifikací používají právě AXS T-Type přehazovačky, nebylo možné dále otálet.

Jak se mění geometrie?

U gravelů, potažmo silniček, se v rámci geometrie nedějí žádné velké rošády jako u biků v poslední desetiletce :-). To však neznamená, že se v rámci nového rámu nemění vůbec nic.

Tak například výška středu, resp. přesněji řečeno "BB drop," se znatelně zvýšil, což znamená, že se fakticky snížila výška středu v průměru o 5 mm. Důvodem této změny je použití širších, a tím pádem i vyšších plášťů, což by při zachování stejných hodnot z předchozí generace rámu mírně zvyšovalo těžiště.

Kvůli větší prostupnosti rámu pak musela být prodloužena i zadní stavba, a to ze 406 mm na 415 mm. Díky velkému výkusu sedlové trubky se však jedná stále o velice krátkou zadní stavbu, díky které patří i nový model XR stále k více sportovně laděným gravelům, zatímco gravity trailové gravely se vyznačují delšími, často až bikově dlouhými rozvory.

S nižším středem je zajímavé, že Superior osazuje i o něco kratší kliky, což je rovněž trend poslední doby, byť jde jen o několika milimetrové rozdíly.

Designové úpravy

S novou generací gravelových strojů přichází nejen nový design, ale také změna názvu. Jisté odlehčení tak poznáte nejen v rámci hmotnosti, ale také označení, protože v rámci štábní kultury a sjednocení dvoupísmenného označení se X-Road nyní mění na XR.

Na první pohled se pak mění zejména zadní stavba. Zatímco spodní vzpěry jsou nově výrazně masivnější a přispívají tak k vyšší tuhosti rámu, horní vzpěry, resp. jejich horní uchycení, je nově posunuté výrazně níž, než bylo doposud, a to se obvykle odráží v lepších jízdních projevech, co se komfortu týká.

Mírně upraven byl také tvar hlavové pasáže a kompletně nová je také přední vidlice, která nově dostala více aerodynamický tvar a především pravou zaslepenou nohu, do které se šroubuje přední pevná osa, což je spíše designovou než praktickou otázkou, ale kolu to na fotkách hned více sluší.

To, co naopak pokračuje dále z předchozího modelu, je lisovaný PressFit střed a plně integrovaná kabeláž, která do rámu vstupuje hlavovým složením s adekvátním zakrytováním pod představcem. Aerodynamickému trendu pak zcela odpovídá také celokarbonový plně integrovaný kokpit, který je však doménou pouze High-Modulus dražších modelů, zatímco tvarové aero optimalizace rámu i vidlice jsou společné všem modelům.

Pokračovat na: Modelová nabídka

Seznam stránek článku:

  1. Superior XR: Evoluce X-Roadu je tady!
  2. Modelová nabídka
Přečteno - 11254x Tagy: superior gravel my2025 x-road xr
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Týmy a klubySuperior Team na startu závodní sezóny, prvním vrcholem je 4 Islands
    Superior Team na startu závodní sezóny, prvním vrcholem je 4 Islands
  2. DoplňkySram odpálil lavinu brzových novinek jménem Motive
    Sram odpálil lavinu brzových novinek jménem Motive
  3. TechnikaFotogalerie: Crussis E-Race PRO
    Fotogalerie: Crussis E-Race PRO
  4. Tech newsRidley představuje monster gravel Ignite GTX
    Ridley představuje monster gravel Ignite GTX
  5. DoplňkyPanaracer uvádí novou limitovanou edici Gravelkingů
    Panaracer uvádí novou limitovanou edici Gravelkingů
  6. TechnikaFotogalerie: Lapierre Crosshill 8.0
    Fotogalerie: Lapierre Crosshill 8.0

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #11 Frybis - vloženo: 09.03.2025 v 20:59:06

    odpověď na petan — #10 To sem byl já :-D :

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #10 petan - vloženo: 09.03.2025 v 08:22:14

    odpověď na vicktorioo — #7 Dal jsem tě do odpovědi kvůli té Ducati ;-)

    1. na tento komentář reaguje Frybis — #11
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #9 fishingtested - vloženo: 07.03.2025 v 05:11:54

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #8 fishingtested - vloženo: 07.03.2025 v 05:11:29

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #7 vicktorioo - vloženo: 03.03.2025 v 20:16:00

    odpověď na petan — #6 Já jsem "nebřečel" nad cenami. To ať si nastaví každý sám. Psal, jsem že zaspali dobu a ta kola nejjsou ničím zajímavá. Nechápu, proč jsi mě zahrnul do odpovědi, když jsi nereagoval na nic z toho, co jsem psal.

    1. na tento komentář reaguje petan — #10
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #6 petan - vloženo: 03.03.2025 v 07:15:08

    odpověď na Frybis — #4 odpověď na vicktorioo — #5 Nejsem ten, kdo by tady chtěl obhajovat mnohdy absurdně vysoké cenovky kol zejména u některých výrobců, ale někde jsem před časem četl vysvětlení proč tomu alespoň z části tak je. Uvědomte si, že motorka je v podstatě v rámci jednoho modelu jen jedna, zatímco jeden model kola, pokud se bavíme o vývoji i výrobě, obnáší 3-5 velikostní rámu, přičemž každá musí mít vlastní formu, vlastní postup výroby s vlastní skladbou jednotlivých karbonových plátů atp. Náklady se pak většinou rozpočítávají na daleko menší množství kusů a marže u kol jsou navíc větší než u motocyklů, takže se pak nemůžeme divit tomu, že dvoukolá karbonová věc vážící 7,5 kg stojí podobně jako dvoukolá věc s motorem vážící 200 kg. Jinak si myslím, že 67 tis. za základní model není vůbec špatná cenovka.

    1. na tento komentář reaguje vicktorioo — #7
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #5 vicktorioo - vloženo: 02.03.2025 v 22:46:29

    Nepřijde mi to v dnešní gravel produkci ničím zajímavé. Asi v Superioru stále spí a neumí překročit vlastní stín ... vlastně jen dohání trendy (patka, max šíře pláštů atpod.) Ale happy novináři, kteří už neví o čem psát se na to chytí a huráá... máme zase o čem psát.

    1. na tento komentář reaguje petan — #6
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #4 Frybis - vloženo: 02.03.2025 v 21:07:11

    odpověď na scapin — #3 Orbea je lakovaná a skládaná ve Španělsku, rámy mají Taiwan, jako je tento Sup. Dokonce bych řekl, že to dělá stejná fabrika. Ta umí udělat rám za 200$, kde si nemůžeš nadiktovat nic - jen vybereš z katalogu. Nebo pak stejně jako Sup nebo Orbea si nadiktuješ přesně to co chceš. Myslím že marže bude na obou kolech velmi podobná. Karbonová vidle + karbonové kombo bude + - stejně drahé jako odpružená vidlice na které je hliníkový forbec a rodla. Doma mám také karbonový ebike ve stejné ceně jako silnička nad ním, no a soused má jen o chloupíček dražší Ducati, no a tam je to teprve k nepochopení.

    1. na tento komentář reaguje petan — #6
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #3 scapin - vloženo: 02.03.2025 v 17:34:37

    odpověď na Folďas — #2 to mi chces tvrdit ze orbea oiz je obycajny bicykel? ehm. pobavil si ma. si predstav ze aj tam bol vyvoj a je tam aj vnutorne vedenie kabelaze. a nieje to ziadna cina ale made in Spain. Takze produkt EU.

    a tie katalogove veci tiez stoja nejaky peniaz.

    1. na tento komentář reaguje Frybis — #4
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #2 Folďas - vloženo: 02.03.2025 v 15:13:55

    odpověď na scapin — #1 To srovnání není fér. Orbea je "obyčejné" kolo. Vidlice, sedlovka, tlumič, to všechno jsou katalogové věci. Na supu je vidět spousta vývoje. Právě, sedlovka a vidlice jsou navrženy speciálně pro tento model, navíc carbonový kombo s integrovanými kabely.

    1. na tento komentář reaguje scapin — #3
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #1 scapin - vloženo: 02.03.2025 v 10:15:47

    asi mi nieco nesedi. teraz som kupoval karbonovu Orbeu celoodpruzenu za cca 70000. Je tam odpruzena vidlica, zadny tlmic, teleskopicka sedlovka, vybava deore/slx, kolesa DT swiss x 1900.

    tu mam pevnaka za 66990? To len chcu tak ryžovať na gravelu, alebo?

    1. na tento komentář reaguje Folďas — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744