TEST kompatibility kazet Sram Eagle T-Type

Jak je to v reálu s kompatibilitou nového Sramu T-Type Transmittion, co se týká dvanáctipastorkových kazet?

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
TEST kompatibility kazet Sram Eagle T-Type

Pokaždé když některý z výrobců řazení přijde s něčím novým, vyvstane mnoho otázek na téma, jaký řetěz, kazeta a řazení jsou a naopak nejsou s touto novinkou kompatibilní. Letos Sram přišel s kompletně předělanými sadami Transmission T-Type, u kterých zdůrazňuje, že co se jejich kompatibility týká, je velice omezená a oficiálně potvrzuje pouze možnost fungovat se starými AXS bateriemi a původními ovládacími páčkami. Přehazovačky ani kazety a řetězy údajně kompatibilní nejsou a o tom, že by mohlo cokoli z těchto komponentů fungovat se Shimanem, nemůže být rovněž řeč.

Jenže avizované specifikace i omezení nemusejí být vždycky stoprocentně pravdivé, takže jsme se rozhodli prověřit to v praxi. Jako základ jsme vzali dříve představenou sadu Sram GX Eagle Transmission T-Type a k ní dvě zadní kola.

Na prvním je klasický náboj se Shimano ořechem a na něm dvanáctková Sram SX kazeta s rozsahem 11-50z.

Druhé kolo je zapletené na Shimano SLX náboji s Microspline ořechem a Deore dvanáctkovou kazetou 10-51z.

Proč hledat alternativy?

Čistě teoreticky by se dalo předpokládat, že stejný počet pastorků a stejná rozteč mezi nimi by mohly vést k tomu, že by řazení mohlo fungovat stejně tak, jako tomu bylo mezi staršími kazetami Sram a Shimano, které fungovaly nehledě na to, jestli jste použili pro Sram kazetu Shimano páčku, nebo naopak pro Shimano kazetu páčku od Sramu.

Dobré je také zmínit, že ačkoli není mnoho uživatelů, kteří různé kombinace zkoušeli, tak hlavním důvodem pro neřízené mixování jsou většinou ceny a skutečnost, že jakékoli jiné kazety jsou levnější a mnohdy i lehčí než ty od Sramu, a proto se často právě Sram kazety nahrazují jinými než originálními, zatímco dávat k Shimanu drahé Sram kazety nikoho ani nenapadne, protože Shimano kazety bývají obvykle za poloviční ceny než ty od Sramu.

Stejný ořech, ale jiný offset

Zahajuju testování. Sundávám zadní kolo se Sram GX T-Type kazetou a nasazuju jiné kolo se Sram SX kazetou. Náboj, i osa do rámu opatřeného UDH patkou jde dát bez problémů. Problém ale nastává hned v okamžiku, kdy vycvaknu vodítko přehazovačky ze servisní polohy a ta napíná řetěz nasazený na nejmenším pastorku. První zatočení klikami dává tušit, že to s tou kompatibilitou opravdu nebude moc slavné.

Pro jistotu si před tím, než se pokusím o seřízení přehazovačky, zapínám AXS aplikaci v chytrém telefonu, abych se podíval, v jakém stavu bylo mikro nastavení přehazovačky před tím, než jí totálně rozšteluju. Poloha přehazovačky je totiž minimálně o půl pastorku pod nejtěžším převodem, a jelikož je rozsah nastavení mikroposuvu relativně malý, začínám mít vážné pochyby o tom, že bude mít seřízení úspěch.

A výsledek vím za několik málo sekund poté, co skončím s mikroposuvem na jeho krajní poloze a přehazovačka stále silně přeskakuje. Stará SRAM kazeta fungující na původním AXS na novém AXS T-Type prostě fungovat nebude, protože je vůči ořechu i přehazovačce posunutá víc směrem k rámové patce, než umožňuje seřízení přehazovačky.

,

Pro ilustraci rozdílu jsem posun odměřil a dělá to bezmála 5 mm, což není půl pastorku, ale celý jeden pastorek posunutý doprava. Z logiky věci se pak problém projeví obdobně i na druhé straně kazety, kdy GX přehazovačka nedokáže vůbec zařadit na největší pastorek a na tom druhém stejně řetěz přeskakuje.

Posun kazety, resp. její poloha vůči přehazovačce je tedy natolik velký, že nelze uvažovat o záměně, tedy alespoň do té doby, než druhovýrobci nezačnou vyrábět kazety s upravenou geometrií pro T-Type Transmission řazení.

Test třetího kola se Shimano Deore kazetou jsem tak sice udělal, ale s předem předpokládaným negativním výsledkem. Shimano kazeta je totiž ve stejné poloze jako starší kazety Sram, takže má stejný problém s "neseřiditelností" přehazovačky jako u Sramu SX.

Tímto konstatováním tedy končím první test kompatibility nového a starého Sramu s tím, že Sram má pravdu v tom, že systémy vzájemně kompatibilní nejsou. Na druhou stranu mám v plánu ověřit stejné tvrzení, které se týká i nového Flat top řetězu Sram, protože se zdá, že ten by zaměnitelný s jinými dvanáctkovými řetězy být mohl. O téhle problematice ale zas někdy jindy...

Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission
Kazety kompatibilita Transmission

Přečteno - 12997x Tagy: testy sram shimano komponenty
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Javax Freed Reynolds
    TEST: Javax Freed Reynolds
  2. DoplňkyTEST: American Classic Krumbein & Wentworth
    TEST: American Classic Krumbein & Wentworth
  3. TechnikaFotogalerie: MMR Kenta SL 00
    Fotogalerie: MMR Kenta SL 00
  4. Testy - RecenzeTEST: MMR Kenta SL 00
    TEST: MMR Kenta SL 00
  5. Tech newsFulcrum uvádí nové výplety Sharq
    Fulcrum uvádí nové výplety Sharq
  6. DoplňkyPanaracer přichází s novými barvami GravelKingů 
    Panaracer přichází s novými barvami GravelKingů 

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #6 pavproch - vloženo: 08.08.2023 v 16:53:32

    ******

    mám v plánu ověřit stejné tvrzení, které se týká i nového Flat top řetězu Sram, protože se zdá, že ten by zaměnitelný s jinými dvanáctkovými řetězy být mohl.

    ********

    Tento pokus jsem už vykonal: Eagle NX řetěz na mém setupu (převodník a přehazovačka non-Ttype XX1, 12-kolo Ttype XS) bez problému funguje (všech 12 převodů, z kopce i pod plným zatížením proti kopci, řadí to klidně bez nepatřičných pazvuků i pod tím plným zatížením).

    -pp-

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #5 Barbossa - vloženo: 04.08.2023 v 19:43:07

    odpověď na petan — #4 Pravdu díš předsedo ! Mechanické XTR je etalon spolehlivosti, nízké váhy i rozumné ceny. Ona ta elektrika vypadá lákavě, ale pravda je taková, že pro výrobce je mnohem, mnohem levnější vyrobit čipem řízenou přehazovačku, než mechanický díl, kde jsou mnohem vyšší nároky na přesnost. Ale marketing bezdrátu je silný a účinný. Takže ještě jednou, XTR je nejvíc ! :)

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #4 petan - vloženo: 04.08.2023 v 19:06:26

    odpověď na tntbiker — #2 Znám lidi kteří si ke Sram řazení dávali levnější Shimano kazety, nebo ještě levnější čínský kazety a byli spokojení. BMW ani Audi bych si nikdy nekoupil, ale na na VW jsem měl mnoho let disky z BMW a spokojenost :-) Jinak ale souhlasím s tím, že nejlepší je sady nemíchat a mít na biku ideálně kompletní Shimano XTR.

    1. na tento komentář reaguje Barbossa — #5
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #3 blue - vloženo: 04.08.2023 v 19:03:42

    odpověď na tntbiker — #2 To je v článku poměrně dobře popsáno - kvůli nesmyslným cenám, které SRAM za své komponenty chce.

    Tahle cílená nekompatibilita mi začíná připomínat Apple a jeho systematické naschvály z dřívějších dob. Pro mě dobrý důvod dát od komponentů SRAMu ruce pryč. Na hodně dlouhou dobu.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #2 tntbiker - vloženo: 04.08.2023 v 16:33:50

    Nechápu smysl toho testu. Proč bych si měl dávat na Shimano Sram kazetu a obráceně? To je jako kdybych přemýšlel, jestli mi na BMW pasují disky z Audi:-)

    1. na tento komentář reaguje blue — #3
    2. na tento komentář reaguje petan — #4
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #1 trance28 - vloženo: 04.08.2023 v 15:14:00

    Konecne neco zajimavejsiho, nez jsou eebiky... No ale kazdopadne kdyz uz nekdo ma novej sram, tak by k nemu rozhodne necpal deorkovou kazetu ;—)

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744