TEST: Sram GX Eagle - dlouhodobě

Mezipřistání orla - jaké jsou první poznatky k této nejdostupnější dvanáctirychlostní sadě po bezmála půl roce používání?

Autor: Tomáš Růžička
Foto: Petr Bureš
TEST: Sram GX Eagle - dlouhodobě

Fotogalerie

Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle 2018
Sram GX Eagle dlouhodobý test
Sram GX Eagle dlouhodobý test
Sram GX Eagle dlouhodobý test
Sram GX Eagle dlouhodobý test
Sram GX Eagle dlouhodobý test
Sram GX Eagle dlouhodobý test
Sram GX Eagle dlouhodobý test
Sram GX Eagle dlouhodobý test
Sram GX Eagle dlouhodobý test

Přečteno - 79025x Tagy: testy sram
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  2. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  3. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  4. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  5. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  6. TechnikaFotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024
    Fotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #15 LH62 - vloženo: 11.02.2018 v 23:37:22

    odpověď na Tommy_25 — #14 Díky za komentář, který mě uklidňuje a potvrzuje, co jsem předpokládal. Jezdím XCM včetně obou technikou proslulých podniků, které zmiňuješ, a je tedy dobrou zprávou, že systém obstál. S jedním převodníkem zatím nemám zkušenost, poslední dva roky jsem jezdil Shimano XT 2x11, a to k mé velké spokojenosti. Jednopřevodníky a pozitivní ohlasy na ně zejména po uvedení Eagle 1x12 však zaznamenávají takový boom, že už to nehodlám ignorovat a jdu do toho. I článek posílil můj dojem, že převažují výhody, nemluvě o zvědavosti si to sám vyzkoušet. Začnu tedy bez vodítka a budu doufat, že řetěz padat nebude. Důležité asi bude zajistit jeho správnou délku pro zabezpečení dostatečného tahu přes kladku přehazovačky.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #14 Tommy_25 - vloženo: 09.02.2018 v 23:07:29

    odpověď na LH62 — #13 Moje zkušenost je taková, že za dvě sezony co jezdím na jedno převodníku mi ještě řetěz nespadl, ale na rovinu se přiznám že tisíce kilometrů nenajezdím. Záleží na jaké kolo to máš a v jakých terénech jezdíš. Pokud to máš na AM nebo Enduro, tam bych to bez vodítka neriskoval, sám ho pro jistotu na enduro kole taky vozím, pokud na XCM nebo běžné ježdění a nebo jestli ti jde o každý gram který máš na kole tak bych vodítko oželel. Ale jak jsem psal na začátku hodně záleží v jakých terénech jezdíš nejčastěji. Já při běžných vyjížďkách s 29" fullem (zdvih 100 mm) nikdy problém s řetězem neměl jak se sadou Sram X1 1x11, tak i nyní s Eaglem X01 1x12 - nejtechničtější maraton co jsem s tím jel byly Sudety a Extrém bike Most, což jsou rozhodně ty techničtější maratony u nás. Ale tím vším nechci tvrdit, že řetěz spadnout nemůže ;)

    1. na tento komentář reaguje LH62 — #15
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #13 LH62 - vloženo: 08.02.2018 v 20:23:25

    Podělí se někdo o zkušenost s Eagle a padáním řetězu? Je to ještě vůbec problém případně řešitelný vodítkem? Děkuji.

    1. na tento komentář reaguje Tommy_25 — #14
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #12 rotik - vloženo: 08.02.2018 v 17:30:32

    odpověď na Tommy_25 — #6 Diky za asi prvni objektivni nazor, co jsem na tematiku 1p vs. 2p cetl. Jak pises - jednoprevodnik je a vzdy bude kompromis.

    Ja osobne zustavam stale na 2x10 a na jednoplacku jit nehodlam. Zkousel jsem ji zatim dvakrat a malem jsem se na tom sedrel, aby to trochu jelo (uznavam ty biky mely prevodniky jen 30 a 32z oproti 39, ktere jezdim, ale byl to proste des). Nejsem zadny elitak, ale neco za sezonu najedu a soucasne mam na biku rad teren i s hodne prudkymi vyslapy, a proto neverim, ze by me ani jednoplacka s 34z uspokojila a soucasne si myslim, ze zase s 36z jednoplackou bych uz vsechno, co vyjedu dnes nezvladnul. Jsem ale otevreny to vyzkouset. Kazdopadne fyziku neosidime - s vetsim prevodnikem vepredu je slapani vzdycke efektivnejsi. Taky kdyz prijedu sem tam na nejaky XCM vetsina borcu ma presmykac. No proc asi... Uznavam, ze v tezsim terenu je fajn presmyk neresit a libi se mi i to, jak biky bez smyku vypadaji, ale nesouhlasim proste s nazorem, ze od ted uz navzdy pouze jednoprevodnik.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #11 Babaja - vloženo: 23.01.2018 v 06:40:30

    odpověď na tamír — #9 Ahoj. Mám dotaz. To tvoje 3 x 9 (domnívám se pila 42; 32; 22 a kazeta 11 - 32) vozíš na 26 nebo 29 bajku? A ještě, co to znamená, když se jdu projet (předpokládám na bajku) jedu všechno a chci jet všechno. Děkuji.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #10 panzdenda - vloženo: 22.01.2018 v 13:33:12

    1x12 se prostě povedlo a nezbývá než se těšit, jaký 1x12 systém představí letos Shimano. Jde vidět, že kluci ze Sramu mají za ušima a místo nákladného vývoje neúspěšných nesmyslů jako je třeba elektromotorické XT od Shimana trefili systémem 1x12 přímo do černého.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #9 tamír - vloženo: 22.01.2018 v 12:49:39

    odpověď na Šíny — #7 Moje 3x9 jich reálně těch 27 měla a v tom bude asi ten hlavní rozdíl. Nejezdim závody a maratony, který jsou postavený na určitou rychlost a v podstatě je můžeš objet na systému 1-1 a ztratíš málo, a slabší jedince předjedeš ať budou řadit co chtěji. Naopak v praxi jezdim všechno. No píšeš, taky se často hodí na silnici, ale nepotřebuju ho - to je ono, mně se kolo taky hodí, ale nepotřebuju ho, můžu se jít projít pěšky. Ale když už se jdu projet, jedu všechno, chci jet všechno, a např. 35 na silnici s 32z neušlapu, ne dlouhodobě, takže řešenim je mít rozsah. Pro mně teda jednoznačná volba. Takže 1-x na nádraží, ale pro zábavu, ať to jede z kopce i do kopce. Nebo když se špatně šlape, při zranění, každý otočení kliky je problém, tak opět je rozdíl, jestli šlapu 32z. nebo přes 40z. Nebo když nemůžeš sednout a všechno jedeš ze šlapaček, pak si dáš ještě rád frekvenci rychlobruslaře. Ale ty ne, ty nemůžeš:) Ale jak už jsem psal, na horském kole - tim spíš enduru, do kopce tlačíš nebo neseš, a z kopce, jen a pouze brzdíš, takže rozsah 1-12 je iluze. A jestli šlapat přece jen potřebuješ, tak se s kolem pohybuješ na špatných místech.

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #11
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #8 tamír - vloženo: 22.01.2018 v 12:35:00

    odpověď na Tommy_25 — #6 Můžu souhlasit, že např. na enduro kole je to asi dobrá volba, byť si nemůžu pomoct, ale někdy se i z kopce chce šlápnout, a ono pak neni do čeho a člověk se jen smutně veze, místo aby to rozjel a užil si to, ale celkově je to jednodušší, tak proč ne. Ale z mého pohledu zkrátka nesmysl vzadu - moc převodů, dnes 12, zítra 13. Přece i na 9 pastorcích můžeš mít stejný rozsah, možná i stejný odstupňování na těžších převodech a pak velký přeskoky na lehkých. A v předu 1 - to je ještě slabší. Ono se to teď zdá jako ideální, ale myslíte, že to tak bude pořád? Nebo, že jeden uberou? Já myslim, že se půjde na počty nahoru. A samozřejmě abychom se odlišili od japončíka a překonali ho, tak výrazně nahoru. 4-x. A 1-12 bude úsměvná historie. Pro mně už je teď. Nicméně se mi tvoje reakce líbí.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #7 Šíny - vloženo: 20.01.2018 v 06:42:11

    odpověď na tamír — #5 Přidám jen jednu technickou. Posledních 15let, co jezdím na kole, používám 3x9. Posledních 6 let jsem jen sledoval přechod na 10,11,12. Zatím jsem neměl důvod měnit a nový kolo jsem nekupoval. Co se ale týká převodů, moje 3x9 jich nemá 27, jak psali v reklamní brožurce. Reálně jich je jenom 13. I ta slepá cestička 3x10 jich měla 14, a tady se opravdu schodneme, že to na bika nikdo nepotřeboval. Za ty roky jsem toho najel opravdu hodně a jediný závod, kde jsem opravdu potřeboval nejrychlejší převod na 3x9, je Salzka po šotolině z kopců dolů. Jasně, že ten převod používám, protože ho tam mám. Taky se často hodí na silnici, ale nepotřebuju ho. Tím se dostávám na převod 1-12, jak odstupňováním, tak rozsahem. Za mne tedy jednoznačná volba, víc převodů nepotřebuju, větší rozsah nepotřebuju. Koupím jen větší převodník, přeci jen někdy s tím potřebuju dojíždět i po silnici.

    1. na tento komentář reaguje tamír — #9
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #6 Tommy_25 - vloženo: 19.01.2018 v 15:09:17

    odpověď na tamír — #5 Máš pravdu na nula převodníku jsem nejel. Na vlastních horských kolech jsem lety prošel běžným přirozeným vývojem kombinace 3x7, 3x9, 3x10, 2x10, 1x11 a 1x12. Kombinace trojpřevodníku zmiňovat nebudu to už je dávná historie a myslím, že se shodneme že v kombinaci 3x10 s kazetou 11-36 se jednalo a zbytečný převodový rozsah, který stejně nikdo využít ani nedokázal. Celkem logický zlom nastal s příchodem dvojpřevodníků 2x10 s kazetou 11-36 se jednalo a naprosto dostačující rozsah převodů s dostatečným odstupňováním. Sám jsem jezdil kombinaci 2x10 s převodníky 26-39 a nikdy jsem netrpěl menším převodovým rozsahem ani v těch nejprudších stoupáních a po rovině jezdit více než 45 km/h stejně není často využitelné.

    Upříchodu systému 1x11 se již o kompromis jednoznačně jednalo. Pokud budu brát standardní kazetu 10-42 a vynechám endurová kola, kde není větší rozsah převodových poměrů tak nutný, tak u biku určeného na XCM případně XC se vždy jednalo o kompromis. Pokud neměl člověk nohy eliťáka tak pro něj 36z převodník byl nedostatečný na svém nejlehčím převodu, pokud si člověk dal 30-32z převodník, zase mu scházely převody do rychla. Pro mě osobně byl rozsah 1x11 s 32z převodníkem dostatečný pro běžné vyjížďky okolo 50km. Když jsem náhodou zavítal na nějaký maraton, tak jsem postrádal nejen rychlejší převod, ale např. na Sudetech hlavně převod lehčí. Aktuálně mám 1x11 s 32z na endurovém kole a tam si myslím, že má své místo a nikdo nebude mít problém s nižším rozsahem.

    1x12 s kazetou 10-50 mám necelý rok na druhém XCM kole s 36z převodníkem, když vezmu krajní převodové poměry tak téměř odpovídají systému 2x10 s převodníkem 26-39. 0,7222 vs 0,72 u nejlehčího převodu a 3,545 vs 3,6 u nejtěžího řetězu, takže rozsah převodu je podle mého názoru naprosto dostatečný, samozřejmě jednotlivé převody nejsou tak jemně odstupňované jako u systému 2x10, ale to mi bohatě vynahrazuje jednoduchost celého systému s absencí převodníku.

    Netvrdím, že je systém 1x12 dokonalý, ale z pohledu jedno převodníku si myslím, že z něj již více vytřískat nelze.

    Na závěr tak můžu s tebou souhlasit s tím, že vývoj dál jít již tímto směrem nemůže, protože už není jít kam.

    1. na tento komentář reaguje tamír — #8
    2. na tento komentář reaguje rotik — #12
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #5 tamír - vloženo: 19.01.2018 v 07:32:30

    odpověď na Tommy_25 — #4 Já mám pocit, že jsi nejel na nulapřevodníku, ani na kombinaci 1-22, soudě dle toho, že jsi s 1-12 spokojenej. Je to stejný jako bys opěvoval 1-7. Neni to málo? Neni 1-12 málo? A 13 dost? A 14? Ten rozsah tam neni, možnosti řazeni (nutnost brousit neustále celou kazetu) slabý. A HLAVNĚ jaké jsou možnosti vývoje? Převodníků už moc neubereš a dozadu 48 plátků taky nedáš, takže je to slepá cesta. Počkej chvíli, a uvidíš co ti imp. předloží.

    1. na tento komentář reaguje Tommy_25 — #6
    2. na tento komentář reaguje Šíny — #7
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #4 Tommy_25 - vloženo: 18.01.2018 v 21:42:44

    odpověď na tamír — #3 Tak mám takový pocit, že jsi ještě na sadě 1x12 nikdy nejel, podle toho co tu píšeš za "nesmysly".

    1. na tento komentář reaguje tamír — #5
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #3 tamír - vloženo: 18.01.2018 v 15:53:52

    Neni kombinace 1-12 nesmysl? Když je potřeba jet rychle? zahodíte kolo do rybníka půjdete si domu pro silničku? A když je potřeba jezdit na horách, tak je přece šlapání vyloučený. Nahoru to nejde (nesete na zádech, nebo tlačíte) a dolu v podstatě taky ne, takže proč neni osazen 0-převodník. Výhody jsou jasný - nižší hmotnost, vyšší světlost kola, lepší servisovatelnost (žádný řetěz), a další. A kdo chce přece jezdit po rovině, koupí si výše zmíněnou silničku, nebo cyklokrosku, když chce do mírného terénu. Je to zkrátka anachronismus, vždyť na jednopřevodníku jezdila už moje babička. A kazeta 12s, to je úplně stejný - malý rozsah, velké přeskoky mezi převody, a když na to přijde, tak nutnost stále řadit, protože budete stále na špatném převodu. Vše by řešila 22s kazeta, s možností přeskoku o víc převodů jedním stiskem. To, že se japonci drží vzadu je jasný, vzhledem k jejich menatalitě, ale, že je zamrzlý v době ledový i sram, to nechápu. Jestliže platí, že na změnu kazety o 1 plátek se čeká 1-2 roky, budu na na slušnej rozsah čekat 22-48 let? Jestli v minulosti byl standard 3-8 a sram teď boří prodeje s 1-12, jak dlouho musim čekat na 0-27? už to tu dávno mělo být. Nebo se to otočí a začne se dělat 4-7, nebo 4-6? kde to je, vždyt je 2018, chci jezdit, ne na nesmyslech, a ne čekat.

    1. na tento komentář reaguje Tommy_25 — #4
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #2 xtonda - vloženo: 18.01.2018 v 11:25:04

    Jo, je to pěkné až na cenu kazety. Uvidíme kdy, za kolik a na jaký ořech bude avizovaná kazeta 12sp 10-50 od SunRace. Jako ekonomickou variantu při osazení na kolo ke bylo Shimano lze použít 12sp 11-50 SunRace, úspora 2000 na kazetě a za výměnu ořechu, nevýhodou je ztráta částo rozsahu a vyšší hmotnost.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #1 Honza S. - vloženo: 18.01.2018 v 09:31:32

    Tý jo, já nevěřím svým očím... :-) Každopádně musím uznat, že to čekání se vyplatilo. Článek super, dozvěděl jsem se z něj vše, co mě zajímalo. Takže díky moc za něj!

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744