Po nedávném uvedení super lehkého ebiku od Treku, nyní tato značka odtajňuje svůj hlavní trumf v oblíbené kategorii odpružených trailbiků, který nese dvě desítky let stejné označení Fuel EX...
Jestliže se během dvou covidových let neustále mluvilo o tom, jak některé firmy nemají prostor, finance ani komponenty na to, aby uváděly novinky, pak to rozhodně neplatilo o americkém Treku, který usilovně pracoval hned na několika novinkách, z nichž tu nejdůležitější, alespoň mezi horskými koly, představuje právě dnes.
Pokud jste si mysleli, že v rámci posledních dvou generací modelové řady Fuel EX proběhly už veškeré potřebné změny, reflektující současné požadavky a trendy v horské cyklistice, pak vás Trek hodlá novým modelem přesvědčit o tom, že tomu tak ještě úplně není.
Model Fuel EX byl poprvé představený V roce 2005 jako 26" celoodpružený bike se 100mm zdvihem. Jak šel čas, dostal nejprve 120mm zdvih, posléze nové zadní odpružení ABP, které mimochodem Trek používá dodnes. V roce 2014 Trek poprvé uvedl Fuel EX jako 29" o rok později také jako 27,5" bike.
Poslední generaci Fuelu EX Trek uvedl v roce 2020 a nutno podotknout, že málokdo by se dnes odvážil tvrdit, že jde o nějak zásadně zastaralý model. Jenže když se podíváte na nové EX-e bude vám hned jasné, jakým směrem se ubírají inovace nového Fuelu EX.
Vlevo elektrické vpravo analogové provedení nového Fuel EX 2023
Ve stručnosti bych shrnul hlavní charakteristiku nového modelu do několika následujících bodů:
Začneme tím nejviditelnějším a to je rám. Trek se rozhodl posunout nový Fuel EX od trailbiku ještě více k allmountain biku. Vzadu tak dostanete 140mm zdvih, vpředu pak 150mm vidlici v rámci standardního modelu. Zde je potřeba doplnit ještě informaci o tom, že Trek nabízí Fuel EX primárně jako 29" model s výjimkou dvou nejmenších velikostí, které jsou k dispozici s 27,5" koly a pro příznivce mulet biků pak uvádí, že i s touto variantou počítá ale doporučuje pro ni použít 160mm vidlici a obrátit vahadlový mino link do pozice High.
Jestliže dosud bylo možné měnit geometrii a výšku středu jen díky mino linku umístěnému na horním vahadle zadní stavby, nyní Trek přidal další dvě možnosti jak uzpůsobovat chování biku v terénu. První z nich najdete v rámci spodní rámové propojky, do které je uchycen tlumič. Oválný prvek s dvojicí otvorů pro uchycení šroubu tlumiče dokáže měnit progresi tlumiče a uzpůsobit tak jeho chování buď pro klidnější trailové blbnutí, nebo pro drsnější bikeparkové pojetí jízdy s dropy a skoky, kde je lepší mít progresi větší.
Druhou možností, jak upravovat geometrii kola, je kromě mino linku ještě nové pojetí hlavového složení. Nově odsud mizí omezovač protočení řídítek Knock Block a místo něj přichází angle-set hlavovka, umožňující měnit hlavový úhel biku bez toho, aby to negativně ovlivnilo úhel sedlový. Mimochodem, kolo se prodává s neutrální hlavovou miskou. Pokud chcete s hlavovkou hýbat, musíte si excentrické misky doobjednat zvlášť.
Celková koncepce rámu se oproti předchozímu modelu mírně zkomplikovala díky dvěma novým rozdvojkám. O té první už byla řeč. Najdeme ji nad středovým složením a slouží pro uchycení tlumiče. Ta druhá pak je v rámci rozdvojené horní rámovky před tím než se napojí do sedlové trubky. To zlepšuje jednak tuhost rámu, jednak ještě o kousek snižuje standover již tak nízkého rámu.
Další novinkou je nově koncipovaná spodní ochrana rámu. Trek se rozhodl, že zde použije maximální délku robustního chrániče spodní rámové trubky. Plastový "nárazník" je rozdělený na dvě části pevně přišroubované ke spodní rámovce s tím, že pokrývá nejenom spodní část rámu, kam nejčastěji odletují kameny a bláto za jízdy, ale současně je protažený až téměř k hlavovce, kde slouží jako chránič při oblíbeném transportu kol na korbě pickupu.
Vnitřní vedení kabeláže v rámu je nově vedeno kompletně ve vodících trubičkách, což jednak zamezuje případnému cvakání bovdenů během jízdy, jednak výrazně zjednodušuje jejich montáž.
Co naopak v rámci novinky zůstává zachováno, je jednak ABP systém zadního odpružení, který Trek používá již 16 let a jednak vnitřní prostor úložiště, uvnitř dolní rámové trubky, které bylo poprvé uvedeno v rámci předchozí generace a které Trek nabízí jak u karbonových, tak hliníkových modelů. V rámci nejvyšších modelů pak Trek dvířka tohoto prostoru nabízí lakovaná v barvě rámu.
Dosavadní Fuel EX charakterizovala kombinace rámových úhlů 66° a 75°. Na obdobné úhly se dokáže dostat i nový model, ale nejde jednoduše porovnat o kolik se posunula progresivita rámu, protože jak již bylo napsáno, je zde nejenom Mino link, ale také angle-set hlava, a pokud k tomu ještě přidáme možnost volit mezi 150 a 160 mm zdvihem vidlice a mulet kombinací kol, vzniká devět různých variant rámových úhlů.
Navíc Trek přechází na size specific geometrii, což znamená, že se mění nejen obvyklé délky rámových trubek, ale také délka zadní stavby v závislosti na velikosti rámu, což má napomoci optimálnímu napozicování těžiště biku v závislosti na výšce jezdce.
Pokud se chcete podrobněji seznámit s jednotlivými tabulkami geometrie, připravil pro vás Trek speciální aktivní tabulku, kde si můžete snadno přepínat mezi jednotlivými variantami zdvihů a nastavení rámu. Obecně lze pak říct, že hlavovka se bude pohybovat v poměrně velkém rozsahu 62,9° - 66°, zatímco sedlovka se nakolmila v rámci rozsahu na 75,5°-79,4°.
Trek navíc i v rámci tohoto svého nového modelu drží rekordní škálu nabízených velikostí, kterou jen tak někdo neumí. Považte, startuje se na XS a S a končí na XL a obrovském XXL. Pro ilustraci pak stačí dodat ještě i opravdu velký rozsah reache jednotlivých velikostí, který startuje na 398 mm a končí na 553 mm.
Z toho je patrné, že Trek s tímto svým novým Fuel EX hodlá pokrýt nejširší skupinu zákazníků, kteří chtějí opravdu univerzální celopéro a budou si ho navíc moci uzpůsobit v daleko větším rozsahu, než tomu bylo kdykoli před tím.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na Harper 66 — #3 Funkčně je to krok vpřed proti předchozí generaci, protože ten rám bude tužší a nebude se kroutit v zatáčkách jak uvařená špageta. Ještě budeš za díry rád. :-)
odpověz na tento komentářPo vzhledove strance to je krok zpet proti predchozi generaci, kde ram vypadal tak ciste. Tady to je sama dira mezi trubkama! :/
- na tento komentář reaguje Honza S. — #4
odpověz na tento komentářFuj. Totalni odschool design ramu.
odpověz na tento komentářPěkné. Jsem zvědavý na ceny.
odpověz na tento komentář