XPLR - sen gravelistů přináší Sram

Explore ve zkratce XPLR označuje komplexní řadu komponentů, která míří na příznivce gravelbiků...

Autor: Petr Bureš
Foto: Sram
XPLR - sen gravelistů přináší Sram

Koncern Sram několik let zaostával za svým největším rivalem na poli gravelbiků. Zatímco Shimano před dvěma roky nabídlo kompletní ekosystém GRX, skládající se ze tří úrovní komponentů a prakticky tak díky němu ovládlo segment štěrkoletů, u Sramu jste museli dosud hledat kompromisy v podobě mixování MTB a silničních sad. Nyní se situace ale výrazně mění. Sram si je vědomý toho, že gravelbiky nabírají na popularitě a proto představuje svůj vlastní štěrkový ekosystém, kterým hodlá Shimanu v segmentu gravelbiků řádně zatopit. Jeho nová zbraň nese označení XPLR jako "explore" a jde vskutku o nejkomplexnější rozšíření komponentové nabídky pro konkrétní segment v dějinách.

Koncern Sram je sice známý především díky výrobě řadících komponentů, ale jeho síla spočívá v koncernových možnostech, díky kterým umí nabídnout nejen sady pohonu, ale také další komponenty jako jsou vidlice, sedlovky, zapletená kola nebo řídítka. A právě XPLR pod sebou zastřešuje všechny tyto součásti a gravelistům tak nově nabídne většinu specifických komponentů, které jste dosud museli hledat jinde.

Řazení AXS 1x12

Nebyl by to Sram aby u gravelů neprosazoval podobné principy jako u MTB. Ano, samozřejmě, že mluvím o jednopřevodníkových sadách. Specifika pro XPLR ekosystém jsou dvě. Zaprvé počítá výhradně s 1x12 převody, to znamená bez přesmykače. Zadruhé nabízí je pouze v bezdrátovém provedení AXS standardu, alespoň prozatím.

Nové gravel komponenty s sebou přinášejí pochopitelně specifické převody, která jsou jiné než u silničních sad, ale i než u MTB. Proto bylo zapotřebí doplnit specifické kazety, k nim vyladěné přehazovačky a rozšířit sortiment jednopřevodníkových klik. V kostce to znamená, že Sram připravil tyto specifické komponenty hned ve trojím provedení najednou a to v Red, Force a Rival standardu s tím, že řadící páky zůstávají stejné z uvedených sad.

Nové přehazovačky mají upravená vodítka uzpůsobená pro větší rozsah kazet (10-44z.), odolnější kladky X-SYNC a jsou pochopitelně plně kompatibilní s ostatními komponenty AXS. K dispozici budou ve třech verzích, každá ze sad dostane vlastní XPLR přehazovačku a to v následujících cenách: RED za 18 499,- Kč, Force za 8 799,- Kč a Rival za 7 199,- Kč.

Nové kazety přicházejí s rozsahem 10-44z. a jejich předností má být jak větší rozsah pastorků oproti silničním verzím, tak především jemnější odstupňování menších pastorků, které dosud chybělo při použití bikových Eagle kazet. Tady Sram představil dvě provedení kazet  XG-1271 a dostupnější XG-1251, které se od sebe tradičně liší technologií výroby a hmotností. Ceny kazet jsou nastaveny na 6 099,- Kč za XG-1271 a 4299,- Kč za XG-1251.

U klik je situace malinko jiná, protože nedávno představená, nejdostupnější bezdrátová sada Rival AXS už jednopřevodníkové kliky s direct mount převodníkem nabídla, proto se XPLR rodinka nové představených komponent nyní rozrůstá fakticky jen o karbonové modely RED a Force. V obou případech jde o kliky s directmount převodníky, u kterých můžete vybírat ze škály 38 až 46 zubů, vybavených specifickým ozubením X-SYNC, kompatibilním plně s řetězy Flattop. Novinkou jsou podobně jako u bikových sad převodníky se stříbrným ozubením, na kterých tak není vidět jejich opotřebení v podobě ztráty černého eloxu. Ceny jednopřevodníkových klik jsou následující: RED pořídíte za 8 899,- Kč, Force za 6 799,- Kč a Rival za 3 599,- Kč.

Full suspension ala Rock Shox

Gravely a jejich síla spočívá pro mnoho jejich vyznavačů v jednoduchosti a odolnosti, bez nutnosti mít na kole cokoliv zbytečného. Koncern Sram to samozřejmě chápe a nikomu své novinky v podobě odpružené vidlice a Reverb sedlovky nenutí, nicméně dodává, že lepší pohodlí s odpružením přináší jak větší rychlost tak i více zábavy. K tomu, aby vás tolik nebolely ruce a jízda na gravelu vás víc bavila, má přispět nová gravel vidlice Rock Shox Rudy a o komfort pozadí se zase postará specifická sedlovka Rock Shox Reverb XPLR.

U vidlice je nejdůležitější znát tři čísla. Zdvihy 30 nebo 40 mm, kompatibilita s kotouči 160 a 180 mm a maximální šířka použitého pláště 700x50C. Sram sice uvádí že by i díky použitému nejlehčímu systému odpružení Charger Race Day mělo jít o velice lehký komponent, nicméně hmotnost vidlice neuvádí. Lockout by tady měl být jeden z nejpevnějších, cena: 23 499,- Kč.

U sedlovky je také pár zajímavých údajů. Tak především jde o "gravelový" průměr 27,2 mm, který by sám o sobě měl být také lehčí. Dodávat by se měla ve dvou zdvizích 50 nebo 75 mm a co je nejzajímavější tak by měla fungovat buď jako klasická teleskopická sedlovka, nebo jako sedlovka odpružená. Cenovka 16 199,- Kč nezahrnuje ovladač, ale oproti přehazovačkám naopak zahrnuje jak AXS baterii tak nabíječku.

Zipp doplní kola a další komponenty

No a odpružením nekončíme, protože koncern Sram se rozhodl nabídnout štěrkoletcům ještě další várku zajímavých specifických věciček a to od značky Zipp, která se primárně zabývá zapletenými koly, ale také dalšími komponenty.

Gravel má hodně společného s MTB, řekli si v Zippu a tak pojďme nenabízet vysoké trendy karbonové ráfky, kterých je všude habaděj, ostatně i my už je dávno máme, ale udělejme gravelovou verzi našich karbonových enduro MOTO ráfků. A tak vznikl ZIPP 101 XPLR. Set karbonových zapletených ráfků postavených na jednostěnných placatých karbonových ráfcích se schopností absorbovat nerovnosti tím, že se jim ráfek prostě přizpůsobí. Vnitřní šířka ráfků je úctyhodných 27 mm. K dispozici budou v průměrech 700c i 650b a jejich hmotnosti jsou 1665 g (700c) resp. 1590 g (650b). Cena zapletených kol je 49 698,- Kč.

Bezdušová technologie spolu s předpokladem využívání nižších tlaků v pláštích pak dostává navíc ještě větší smysl díky vlastním G40 XPLR plášťům v nabídce, které disponují všemi vlastnostmi, které si jízda na gravelu žádá. Jsou rychlé na tvrdém podkladu, poddajné a jisté v  terénu, odolné proti defektům, stále lehké, mají ideální šířku a v  neposlední řadě skvěle vypadají díky světlým bokům barevně sladěným s vidlicemi :-). K dispozici jsou v rozměru 700x40C s hmotností 480 g. Plášť vyjde na 1 949,- Kč.

No a aby byla sada kompletní, nesmíme zapomenout ani na specifická gravelová řídítka SL-70 XPLR. Ta nesou rovněž logo Zipp a vyznačují se gravel geometrií s vyhnutými oblouky o 11° a jsou dostupná v šířkách 40-46 cm a s 3° backsweepem. Materiál Al-7050, cena 3 299,- Kč.

Zajímavé je také to, že v omezeném množství by měly být nové komponenty k dispozici na pultech prodejen již nyní. Ve větším rozsahu pak v následujících měsících. První značkou, která jimi kompletně osadila svůj model Grizl, je německý Canyon, nicméně další budou brzo následovat v rámci modelových řad 2022.

Více informací o nových sadách najdete u autorizovaných zastoupení www.aspire.eu a www.cyklozitny.cz.

Pokračovat na: Fotogalerie

Seznam stránek článku:

  1. XPLR - sen gravelistů přináší Sram
  2. Fotogalerie
Přečteno - 20417x Tagy: sram komponenty gravel axs my2022
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzePrvní dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
    První dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
  2. Ostatní závodyPetr Vakoč v Rakousku zahájil světovou gravel sérii
    Petr Vakoč v Rakousku zahájil světovou gravel sérii
  3. Testy - RecenzeTEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    TEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
  4. Ostatní závodyMS na gravelu bude v roce 2024 hostit Belgie, pořadatelé odhalili trasu
    MS na gravelu bude v roce 2024 hostit Belgie, pořadatelé odhalili trasu
  5. Tech newsRock Shox inovoval svůj chytrý Flight Attendant
    Rock Shox inovoval svůj chytrý Flight Attendant
  6. Tech newsCanyon Grizl:ON, nový gravel hladový po dobrodružství
    Canyon Grizl:ON, nový gravel hladový po dobrodružství

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #11 tntbiker - vloženo: 15.08.2021 v 20:08:20

    odpověď na trance28 — #9 Akorát že mnoho lidí nejezdí v nějakém těžším terénu, kde je rychlejší bike a především drtivá většina nejezdí na kole rychle, protože nemá takovou potřebu.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #10 Fujix - vloženo: 15.08.2021 v 13:17:48

    Krásné komponenty, ale cenově trochu (hodně) mimo pro normálního Čecha. Stejně jako ty všechny AXS na MTB. A teleskop. sedlovka a odpružená vidle imho na gravel nepatří. to už radši HT.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #9 trance28 - vloženo: 12.08.2021 v 10:21:06

    odpověď na panzdenda — #8 jj, spoustu jich potkavam v Brdech... Nezbytny plnovous, trendy flanelka, sama brasnicka-proste hlavne nejit s davem. A utrpny vyraz, proc to na tech korenech nejede, kdyz na netu pisi opak... Je mi to teda jedno, furt lepsi, nez eshity, ale ta medialni masirka, ze s tim vlastne muzes vsude a no problem, je trapna. V terenu je vzdycky rychlejsi bike a na silnici silnicka...

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #11
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #8 panzdenda - vloženo: 12.08.2021 v 08:28:53

    odpověď na trance28 — #6 Fatbiky byly úplně jiný případ. De facto je nikdo nechtěl ani nekupoval, totální propadák hned od začátku. Po gravelech je naopak obrovská poptávka, prostě trefa do černého.

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #9
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #7 lalin - vloženo: 12.08.2021 v 08:03:10

    odpověď na Pavel Trance — #4 Ahoj, ano souhlasím že do terénu jako že opravdu do terénu to samozřejmě není a právě tyhle specifikace jako že 3cm odpružená vidlice a teleskop na to kolo ... to mi také nehraje. Ale řeknu takový ten běžný gravel jako že cca 40mm pneu, karbon pevná vidle a třeba pohodlná karbon sedlovka tak na tom já jezdím hodně. Né vždy mám čas jít provětrat fulla pořádně do lesa a nebo si střihnout na silnici 100+ Km ... takže když mám 1,5h čas tak beru gravela a lesní rozpadající asfaltky jsou moje :-)

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #6 trance28 - vloženo: 11.08.2021 v 22:13:22

    No, tak pocitam, ze tato bublina splaskne stejne tak, jako onehda vlna fat biku... To nam taky vyrobci tvrdili, ze bez tlustocha v garazi nelze zit

    1. na tento komentář reaguje panzdenda — #8
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #5 Burgr - vloženo: 11.08.2021 v 13:15:20

    odpověď na Pavel Trance — #4 Hezké porovnání špičkového HT a gravelu je v (tuším) posledním Velu.

    Sám jsem vyměnil silničku za gravela a jsem za to rád, protože na naše české silnice se ty širší pláště hodí víc :-)

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #4 Pavel Trance - vloženo: 11.08.2021 v 12:59:20

    odpověď na lalin — #2 Ahoj, no několikrát jsem to měl na vyjížďku a teda do terénu to opravdu není( polní cesty apod). Chce to fakt silnější pláště, takže stačí xc raketa. Pokud teda nebydlíš tady https://www.youtube.com/…15s . Jaký je rozdíl mezi kolem v článku a HT xc raketou ? Tohle si teda koupí jen člověk, který chce být in :)

    1. na tento komentář reaguje Burgr — #5
    2. na tento komentář reaguje lalin — #7
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #3 erik_cely - vloženo: 11.08.2021 v 11:25:50

    Správný název této sady je XPLR - ze slova explore.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #2 lalin - vloženo: 11.08.2021 v 10:29:51

    odpověď na Pavel Trance — #1 Zdravím, a jen se zeptám, zkusil jste gravela? Vůbec tady nechci obhajovat odpruženou vidlici a ani teleskop (spíš asi mají na mysli teleskop než odpruženou) sedlovku, to dle mého na gravel nepatří. Ale jinak já si gravel pořídil, a na to, že oproti mému fulu 100/100mm a silničce stál ten gravel asi 1/3 ceny, tak na něm trávím opravdu dost času... A pokud se mi něco nelíbí, ale jiným ano, tak je nazvu ovcema a tím jsem vlastně nejchytřejší na světě, protože jen ten můj názor je jediný správný, super :-D

    1. na tento komentář reaguje Pavel Trance — #4
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #1 Pavel Trance - vloženo: 11.08.2021 v 09:57:41

    Teda to je šaškárna.

    Vezmou silničku, aby se s ní jezdilo v terénu. Časem se zjistí, že to je kupodivu nepohodlné. Tak se dají širší pláště, pak vidlice, odpružená sedlovka. Takže vlastně krosové kolo s berany. Postupně se z toho udělá klasický HT. No hlavně, že ovce to kupují a všichni jsou spokojený.

    Udělal bych to teď tak, že bych vzdal DH speciály a začal s nimi jezdit na silnici. Kažřý rok bych vyměnil nějaký komponent a oblouk se vrátil k silničce :D

    1. na tento komentář reaguje lalin — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744