Začíná živá učebnice dějin cyklistiky Tour de France. Jak se měnilo oblečení?

Cyklistika jako sport existuje už asi století a půl. Samozřejmě se vezla s technickým vývojem. Nejinak tomu bylo u oblečení, které ovlivňují i módní trendy.

Autor: Jakub Jirků
Foto: Jan Němec
Začíná živá učebnice dějin cyklistiky Tour de France. Jak se měnilo oblečení?


Dnes z Kodaně vyjíždí 109. ročník Tour de France – akce, se kterou je spojena celá historie závodní cyklistiky a také pojem žlutý trikot. Právě odsud široká veřejnost většinou pochytí, že cyklisté oblékají speciální oděvy. Nejen dresy, ale hlavně kraťasy, případně větrovky, pláštěnky, vesty, dlouhé kalhoty, všemožné návleky…

Pionýři ve vlně

Už závodní cyklističtí pionýři nosili, pokud možno, přilnavé kraťasy. Svršky ale tvořila silná vlněná trika s dlouhým rukávem, a tak se jezdci zejména na jihu Francie pořádně vařili. O sofistikovaných vložkách pod sedací partie si jezdci dost možná opravdu nechávali zdát… Odlehčovat se začalo v meziválečné éře. Trikoty jezdců navíc čím dál více zdobily loga sponzorů, a tak se dalo poznat, že se jedná o vrcholové sportovce, a ne nějaké bláznivé výletníky.

Ve čtyřicátých letech Ital Armando Castelli šatící tehdy třeba legendárního Fausta Coppiho odlehčil dresy, když začal používat třeba hedvábí a další důmyslně zakomponované materiály. Barvy vybíral výrazné.

Druhá světová válka paradoxně přinesla nové materiály jako polyester, spandex a nylon, které najdeme i v dnešních produktech. V roce 1958 firma DuPont přišla s Lycrou. Dresy tak mohly být už docela hezky na tělo, i když s dnešními aerodynamickými trikoty se to nedá srovnat.

Foto: © The Commons
 

Moderní doba: Bláznivý design, nebo jedna barva?

V druhé polovině 20. století se pak grafici dresů více a více odvazovali. Jako v mnoha jiných odvětvích (alespoň v Česku) byly nejdivočejší devadesátky až přelom století. Standardní dres musel zářit mnoha barvami, do nichž zaplouvala loga sponzorů. Někdo třeba vyrazil v kompletu připomínajícím zebru. Je zajímavé si všímat, že menší italské silniční stáje tento styl dresů dodržují dodnes.

Ve světě bajků, poté, co se z cross country stal seriózní výkonnostní sport, přišlo na krátko počátku desátých let 21. století jedno velké dilema. Volné, nebo elastické? Tenhle pohodlný trend má svůj význam. Několik profíků soutěžilo ve volných šortkách, byť je kombinovali s přilnavým dresem.

Na vyjížďce oceníme větší pohodlnost a také to, že kraťasy v případě pádu mohou lépe ochránit před lišeji. Nevýhodou je samozřejmě váha a ve vysoké rychlosti závodního tempa skutečně plandají. Elita bajků se vrátila ke klasice. Byť na rozdíl od silnice nemusí klást takový extrémní důraz na aerodynamiku a jejich dresy mají často kratší rukávy, šortky kratší nohavice. 


Foto: © Alpecin Fenix

Takový Mathieu Van der Poel si při poslední Tour usmyslel, že je sice fajn mít dres v retro designu, ale bude závodit jen v kombinéze, která mu přesně padne, a tak mu Kalaš musel ze dne na den ušít speciální oděv… A spousta dalších jezdců volí kombinézy. Ale co takový hobík na silnici?

Co dnes ocení hobíci

Hobík potřebuje hlavně pohodlí. Silničář na kole stráví ročně několik stovek hodin, a to už je nějaký nápor. Kombinézu nepotřebuje, ale rozhodně nechce být brzděn. Delší rukávy i kraťasy pár promile aerodynamiky přidají. Oblečení si volí přesně dle teploty. Na jaře, když je +16, klidně vyjede v kraťasech, ale chce, aby byly ze silnějšího materiálu. V létě při +35 naopak může sáhnout po super tenkém dresu, s nímž má pocit, že jede do půl těla, a přitom ho chladí funkční materiál.

Výrobci se často zaklínají sloganem „responsibly made“, který značí, že svou produkcí neničí přírodu. Nejvíce zodpovědnosti s sebou nese oblečení, co dlouho vydrží. Velmi kvalitní kraťasy stojí přes 4000 korun, ale cyklista v nich najede klidně 10 000 kilometrů, aniž by se páraly. Levný model vydrží naopak třeba jen tisícovku… Dresy sice pod takovým náporem nejsou, ale zipy a jejich švy se také opotřebují…

V posledních letech došlo k barevné revoluci. Hobíci už nehledají nic pestrobarevného imitující závodní dresy. „Nejlepším sponzorem jsi ty sám, a tak máš mít jednoduchý dres, černé kraťasy a bílé ponožky. Jako v pionýrské době,“ dala by se charakterizovat nová filozofie.

Více fotografií

Specialized Prime
Specialized Prime
Specialized Prime
Specialized Prime
Specialized Prime


Kalifornský Specialized vyváží samozřejmě do celého světa, ale oblečení vyrábí i s citem k tamějším pařákům a hlavně ruku v ruce s trendy poslední doby. Tedy jednobarevné, funkční a lehké. Nás do své nejlepší "kůže" nastřelil český distributor Specialized, měli jsme tak šanci vyzkoušet a nafotit vrcholnou řadu Prime - velmi lehký Prime Short Sleeve Jersey, pevně šité Prime Bib Shorts a superkvalitní a superlehké tretry S-Works Torch.

Velmi chvályhodným trendem je zakomponování reflexních prvků do oblečení. Hlavně do vest, u nichž se počítá s tím, že si je jezdec nasadí ráno nebo vpodvečer, kdy už je chladněji a hlavně je hůře vidět. Specialized nabízí Prime Winde Vest

A zase honem k televizi za Tomášem Jílkem a užít si svátek cyklistiky. 

 

Přečteno - 8240x Tagy: silnice specialized tour de france dres
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Chisel FS 29
    TEST: Specialized Chisel FS 29
  2. Tech newsNeříkejte mi ebike! Specialized představil novou karbonovou řadu SL
    Neříkejte mi ebike! Specialized představil novou karbonovou řadu SL
  3. TechnikaFotogalerie: Specialized Stumpjumper 15 Expert
    Fotogalerie: Specialized Stumpjumper 15 Expert
  4. Testy - RecenzeTEST: Specialized Stumpjumper 15 Expert
    TEST: Specialized Stumpjumper 15 Expert
  5. DoplňkyTEST: Tretry Specialized Recon 3.0 - univerzály na výlet i na závod
    TEST: Tretry Specialized Recon 3.0 - univerzály na výlet i na závod
  6. Tech newsS-Works Crux LTD - jednosměrná jízdenka do gravelového nebe
    S-Works Crux LTD - jednosměrná jízdenka do gravelového nebe

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #8 tntbiker - vloženo: 04.07.2022 v 14:15:48

    Aneb MTBS jde s obsahem neustále níž a níž .... kde je to dno?

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #7 panzdenda - vloženo: 03.07.2022 v 17:53:07

    Povrchní reklamní článek. Raději nic než tento balast.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #6 Frybis - vloženo: 02.07.2022 v 07:45:56

    odpověď na trance28 — #5 Hmmm, jak říkáš. Ale třeba tento nezdar bude impulzem pro hezký, zajímavý komerčně neutrální článek o vývoji oblečení. Třeba proč se vložce v kalhotách říkalo jelenice? Proč je dres ze PES a co jsou u membrán ty čísla v tisících? Věřím, že to redaktoři daj, aniž by to bylo prošpikované reklamou. :-)

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #5 trance28 - vloženo: 01.07.2022 v 21:39:31

    odpověď na Frybis — #4 to jo... A my blbci to docteme az na zaver :-)

    1. na tento komentář reaguje Frybis — #6
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #4 Frybis - vloženo: 01.07.2022 v 21:05:19

    Tak krásné téma to mohlo být......

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #5
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #3 Handis - vloženo: 01.07.2022 v 13:04:14

    Autor (překladač) článku zřejmě převzal PR článek od S v AJ a ani si jej po přeložení překladačem nezkontroloval. Jestli tohle, tak raději nepište nic ... Článek úplně o ničem.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #2 Babaja - vloženo: 01.07.2022 v 12:44:56

    Autor ćlánku opomenul jednu důležitou věc. Spousta hoblíku si v dnešní době nechávajæ šít cyklooblečení sami u zavedených firem a nemají potřebu utrácet předražené velké S :-)

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #1 trance28 - vloženo: 01.07.2022 v 12:23:26

    Jo aha, takze reklama na spesl... Proc to tam neni napsany?

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744