Český cyklistický trh se mění, každé třetí je elektrokolo

Elektrokola proměnila cyklistický trh a tvoří 30 % celkových prodejů kol, Češi do nich investují nemalé částky

Autor: Komerční sdělení
Český cyklistický trh se mění, každé třetí je elektrokolo

 

 

 

 

V posledních letech se v České republice těší elektrokola rostoucí popularitě. Tento fenomén za posledních 5 let výrazně změnil trh a podíl elektrokol na celkovém prodeji kol narostl na 30 %. Typický zákazník je ve středních letech. V porovnání s jinými evropskými státy si také Češi neváhají připlatit za vybavenější modely.

Elektrokola se stala v posledních letech populární zejména mezi zákazníky středního věku. Trh s elektrokoly se za posledních 5 let výrazně změnil a dříve neznámý segment elektrokol se těší velké oblibě. Celkový prodej elektrokol na trhu se dostal až na úroveň 30 % všech prodaných kol. Jedním z hlavních faktorů, které přispěly k tomuto vývoji, byla epidemie covidu-19, při které zaznamenala cyklistika velký rozmach.

 

Trendy v prodejích elektrokol

"Podle vývoje trhu v Německu či Nizozemsku můžeme očekávat, že i v České republice nastane mírný útlum na trhu s elektrokoly. Budou hrát jistě důležitou roli v dopravě v zemích, které na to budou připraveny, ale klasická jízdní kola také neztratí na důležitosti. Očekává se tak stabilizace v maximálním poměru 50:50,” uvádí Jiří Uher, Country Sport Leader cyklistiky společnosti Decathlon. 

"Do roku 2022 šlo o relativně okrajový segment v rámci nabídky, avšak v současnosti je elektromobilita prioritním segmentem v rámci celé firmy. Jen od začátku roku 2024 jsme v České republice prodali přes 1 000 elektrokol, což je meziroční růst o 56 %. Naším cílem pro tento rok je prodej 2 000 elektrokol. To představuje 8 % obratu všech dospělých prodaných kol. Do roku 2026 se chceme dostat na 30% podíl prodeje všech dospělých kol,“ vysvětluje Jiří Uher ze společnosti Decathlon.

 

Češi do elektrokol investují nemalé částky, nejraději mají horská kola

Přístup zákazníků v České republice se od některých zemí liší. Český zákazník touží po co nejlepším produktu, do kterého je ochoten investovat relativně vysoké částky vzhledem k průměrné ceně. Zákazníci v zemích jako Francie, Španělsko či Itálie upřednostňují levnější základní modely. Průměrná cena prodaného kola je v České republice v porovnání s těmito zeměmi vyšší cca o 10 %. Průměrná cena horského elektrokola se v roce 2024 pohybuje na úrovni 1600 eur. V porovnání se zeměmi střední a východní Evropy je to o 15 % vyšší průměrná cena.

Výrazným trendem v prodeji elektrokol je zájem o horská kola se středovým motorem. Zákazníci se rozhodují podle poměru cena/výkon, dalším důležitým faktorem je poprodejní servis a garance náhradních dílů. Do České republiky přichází silný trend ze světa, kterým je elektromobilita ve velkých městech a při každodenním dojíždění do práce.

V současnosti existuje řada kategorií elektrokol, ze kterých si zákazníci mohou vybírat. V České republice jsou nejprodávanější kategorií horská kola, která tvoří 55 % z prodeje, dále trekingová představující 30 %. Městská a skládací kola zastupují 10 % z prodeje a posledních 5 % tvoří silniční a gravelová elektrokola, která ale nabývají na popularitě. Narozdíl od západních zemí má v České republice městská cyklistika podíl jen 5 %. V západních zemích je toto číslo 35 %, v zemích východní Evropy je také vyšší než u nás, konkrétně 10 %.

Přečteno - 5581x Tagy: elektro decathlon
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
    Fotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
  2. Tech newsMerida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
    Merida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
  3. Tech newsPremiéra lehkého ebiku od Rocky Mountain nese jméno Instinct Powerplay SL
    Premiéra lehkého ebiku od Rocky Mountain nese jméno Instinct Powerplay SL
  4. Tech newsPřijíždí nový Pivot Shuttle LT
    Přijíždí nový Pivot Shuttle LT
  5. TechnikaFotogalerie: Giant Trance X Advanced E+ Elite 1
    Fotogalerie: Giant Trance X Advanced E+ Elite 1
  6. Testy - RecenzeTEST: Giant Trance X Advanced E+ Elite 1
    TEST: Giant Trance X Advanced E+ Elite 1

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #9 mtime - vloženo: 23.07.2024 v 09:01:38

    odpověď na panzdenda — #3 zkoušel někdo na elektro udržet těch 200W po dobu min 60 minut ? stačí si dát pedály s měřičem?

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #8 mtime - vloženo: 23.07.2024 v 08:53:26

    elektrokolo je falešný pocit z cyklistiky

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #7 rotik - vloženo: 19.07.2024 v 16:04:04

    odpověď na Pavel Trance — #6 Však nic proti tomu, já taky na rozdíl od vás nehážu všechny do jednoho pytle, reaguji jen na vaše věčné invektivy. Laskavě si ten pohled, který aplikujete na cyklisty, aplikujte i do vlastních řad. Mně zase přijde dětinské a směšné dokazovat, že elektrokolo je rychlejší než normální kolo, což ví každý jouda. Dotčený tím rozhodně nejsem, vždycky se tomu směju, protože stejně za chvíli daného jedince zase dojedu. A odporné mi přijde, když vidím náctileté děti, které jezdí na elektrokolech...

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #6 Pavel Trance - vloženo: 19.07.2024 v 11:09:37

    odpověď na rotik — #5 Já mám několik kamarádů co mají el. kolo a všichni jsou po nějakém úrazu a jsou spíše rádi, že se mohou hýbat. Někteří jsou rádi, že žijou. Jste dotčený, že vás předjede i rychlejší auto ? Mě osobně mě přijde dětinské řešit, že mě někdo předjede na elektrokole.. jako děti

    1. na tento komentář reaguje rotik — #7
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #5 rotik - vloženo: 19.07.2024 v 08:37:48

    odpověď na Pavel Trance — #2 Vy jste mi taky dobrý vtipálek - často tady píšete o egoismu cyklistů, jak si honí triko a přitom je to přesně naopak. Se někdy zkuste takhle ptát na pocity mopedistů, když se za každou cenu snaží oroštovat někoho na klasickém kole...

    1. na tento komentář reaguje Pavel Trance — #6
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #4 North Boy - vloženo: 19.07.2024 v 08:34:09

    V záhlaví textu stojí : Autor: Komerční sdělení

    Zbytek jsem nečetl.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #3 panzdenda - vloženo: 19.07.2024 v 08:30:50

    odpověď na leszczynski — #1 Standardní motor Bosch má na nejvyšší přípomoc výkon 600W bez čipování. Když k tomu člověk přidá třeba 200 W svých nohou, je to už 800 W. Pokud má kolo třeba 30 kg a jezdec 90 kg, hmotnost systému je 120 kg a při zanedbání jízdních odporů to dává 6,67 W/kg. Pokud to porovnáme s nejlepšími profi cyklisty, tak třeba Tadej Pogačar je schopen jet v dlouhém kopci cca 7 W/kg, tedy při hmotnosti 64 kg (údajně 2 kg zhubl před Tour) cca 450 W. Pokud přičteme k jeho hmotnosti kolo cca 7 kg bude měrný výkon celého systému 6,34 W/kg. Tudíž na běžném e-biku s motorem Bosch, pokud si člověk trošku přišlápne, jede do prudšího kopce, kde nevadí omezení na 25 km/h (třeba na Hautacam) jako Tadej :-) .

    1. na tento komentář reaguje mtime — #9
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #2 Pavel Trance - vloženo: 19.07.2024 v 06:19:33

    odpověď na leszczynski — #1 Ty kráso to musel být pocit.. jak jsi reagoval ? Agresivně ze sedla a kolik watů si točil ?

    1. na tento komentář reaguje rotik — #5
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #1 leszczynski - vloženo: 18.07.2024 v 21:51:26

    Lenost a obezita lidí nezná hranic. Dnes se mě v kopci při intervalech jeden mopedista zas pokoušel předjet. Ale s 25 kg monstrem to moc nejde.

    1. na tento komentář reaguje Pavel Trance — #2
    2. na tento komentář reaguje panzdenda — #3
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744