V nadcházejících pěti článcích se s dlouhodobými českými pořadateli maratonů podíváme na to, co je motivuje, těší, ale i trápí. Jako první je na řadě podnik Král Šumavy...
Bikemaratonská sezona se blíží, a tak se podívejme na domácí českou XCM scénu. Vedle dvou velkých seriálu závodů horských kol pro širokou veřejnost (Kolo pro život a Prima Cup), z nichž jeden je i Českým pohárem XCM, existují tradiční klasické bikemaratony. Ty mají v Čechách dlouhou historii a vznikaly spontánně, jakmile se objevila horská kola v naší zemi.
Tenkrát všichni bikeři jezdili všechny disciplíny. Okruhové cross country, sjezd, závody do vrchu i bikemaratony. Tyto závody mnohdy organizovali nadšenci jiných sportovních odvětví. Podobně jako běžkařskou Jizerskou 50 organizovali horolezci, tak bikemaratony na horských kolech také začali pořádat milovníci hor. Horská kola si tak našla rychle velkou oblibu a zejména bikemaratony se staly fenoménem horské cyklistiky. U nás i v alpských zemích se na start stavěly i tisícovky nadšených bikerů.
Až následně se UCI a ČSC začaly snažit získat vliv a stanovit pravidla této disciplíny. Začal se pořádat národní, kontinentální a světový šampionát v bikemaratonu. V posledních letech ale došlo ke změnám, které vedly k stávající situaci, kdy prakticky žádný legendární bikemaraton v Česku není součástí Českého poháru XCM a staly se jakýmisi solitéry na domácí scéně. Obdobně tomu je i s nově vzniklým Světovým pohárem XCM, který tvoří čtyři závody bez historie a všechny legendární bikemaratony zůstaly mimo nově ustanovený “světák”. Zda nové trendy budou horskou cyklistiku spojovat, nebo rozdělovat, ukáže čas.
S několika otázkami jsme oslovili pořadatele vybrané “pětky” závodů, které na v českém bikovém rybníčku působí více než dvacet let a které nejsou ani v Českém poháru XCM a ani v seriálu Kolo pro život, a přesto patří mezi tradiční a velmi populární závody.
Na naše otázky odpověděli pořadatelé bikemaratonských závodů Šela, Most, Malevil, Král Šumavy a Sudety. My začneme tím nejdéle fungujícím z této pětice, a to Králem Šumavy. Odpovídal Vítězslav Šklebený.
Author Král Šumavy - Memoriál Františka Šraita
27. května 2023, Klatovy
1. Kolikátý ročník pořádáte a co nového chystáte?
V letošním roce chystáme 30. ročník závodu. Zázemí bude opět na atletickém stadionu, trasy zůstávají z velké části shodné s rokem 2022, rozdíly budou pouze vynucené těžbou nebo případně nedohodou s majitelem pozemku. Nová bude trasa pro gravely, kterou trasujeme a připravujeme pro zveřejnění.
2. Jste zastánci zachování tradiční trasy, anebo trasu každoročně měníte?
V historii se trasy měnily po 3 letech, v současnosti děláme spíše vynucené změny (např. jiné cílové místo, těžba, jednání s majiteli apod.) Jen výjimečně se daří zakomponovat do trasy nový úsek, který tzv. „objevíme“ při našem vlastním ježdění.
3. Co považujete za důležité při specifikaci pojmu bikemaraton?
Hlavně délku hlavní trasy. Podle nás je bikemaraton minimálně 75 km dlouhý závod.
4. Popište parametry a charakter své tratě, a čím je Váš závod výjimečný a zajímavý pro účastníky?
Vždy pro nás byla prioritou spokojenost závodníků. Od prvních až po ty, co přijíždí do cíle v 18:00. Proto neslevujeme ze zajištění značení, občerstvovaček a služeb v cílovém prostoru. Omezili jsme trochu kulturní program, který závodníci po závodě většinou neužijí a odjíždí do svých domovů. Parametry tratě jsou dané okolím Klatov. Nemáme na trasách mnoho trailů, ale delší táhlé kopce s výhledy na šumavskou přírodu. Převýšení hlavního závodu se pohybuje kolem 3 000 výškových metrů.
5. Co říkáte na Světový pohár XCM?
Tato otázka jde zcela mimo nás, takže ji sledujeme pouze jako fanoušci XCM.
6. Uvažujete nad větší akcí spojující více disciplín jak to chce UCI?
Neuvažujeme o zapojení do struktur UCI.
7. Proč nejste v Českém poháru XCM?
To je spíše otázka na pořadatele Českého poháru. Při 25. ročníku jsme pořádali MČR XCM a podle ohlasů bylo úspěšné. Pak jsem ještě jednou osobně kontaktoval předsedu komise, ale v té době začínala spolupráce svazu s jiným seriálem, jehož závody jsou součástí poháru. Od té doby žádná vzájemná komunikace neproběhla.
8. Máte nějakou spolupráci s jinými XCM v Čechách a zahraničí.
Spolupracujeme úzce s pořadateli Malevil cupu a samozřejmě se závody našeho generálního partnera firmy Universe Agency. V zahraničí máme spolupráci s akcemi zařazenými do MarathonMan Europe.
9. Jaký význam má pro vás zapsání do UCI kalendáře?
Žádný.
10. Jste pro samostatné závody pro muže a ženy, tak jak je tomu v ostatních cyklistických disciplínách?
Určitě ne. Časový pořad startů, uzavírky silnic při vyjíždění z města a kapacita cílového prostoru neumožňuje oddělené starty mužů a žen.
11. A jak to chcete případně řešit, aby ženy závodily jen mezi sebou bez chtěné i nechtěné podpory?
Výkonnostní rozdíly mezi ženami jsou větší než u mužů a ani podpora na trati by neznamenala nějaké zásadní výsledkové zvraty. Ze strany závodnic nikdy u nás podobná přání nepadla.
12. Jaké mediální výstupy o svém závodě používáte (foto, videozáznam ke stažení, stream vysílání, sociální sítě, tisk a časopisy apod.)?
V historii závodu se vytvářel více jak hodinový záznam ze závodu, který si účastníci objednávali na videokazetách a později na CD. Dnes jsou již takové nosiče zastaralé a podobný výstup nemáme. Standardně nyní používáme sociální sítě, webové stránky a tiskoviny. V některých ročnících byla i reportáž na Čt Sport zajišťovaná generálním partnerem. V místní televizi běží před termínem závodu záznamy z předchozích let a upoutávka na nový ročník. Bohužel stojíme trochu i mimo zájem mtbs.cz.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na tntbiker — #18 stačilo napsat bzzzz, vyšlo by to nastejno...
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #17 Kvůli téhle blbosti o mouše jsi se probudil v půl páté ráno, abys ji hned musel sdělit celé zeměkouli? :-)) Ty jsi tedy Einstein:-)
- na tento komentář reaguje ladam — #19
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #16 nebudu reagovat. neb orel mouchy nelapá.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #18
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #14 Nemachruj, ty jsi tady nepochopil zatím žádný text. Ty mi budeš určitě nařizovat, jestli přeješ nebo nepřeješ nějaký můj text.:-)
- na tento komentář reaguje ladam — #17
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #4 Aleši vůbec netušíš do jakého ses dostal tímto tvrzením průseru. Od letoška se postarám osobně o fakturaci a Germánovi neproplatím ani jeho cesťák :-)
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #13 nepamatuji si na vás ani na to, že bychom si tykali. takže se chovejte prosím slušně. děkuji. dále podotýkám, že chápu text díky vzdělání více než dobře. nepřeji si váš další komentář. děkuji za respekt.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #16
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #9 Nauč se chápat text. Já nějak zpochybňuji, že někdo vydělává peníze? Já napsal jen to, že pohnutky jakéhokoliv média jsou především komerční. Snaží se psát o tom, co jim přitáhne čtenáře a tím i peníze.
- na tento komentář reaguje ladam — #14
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #8 No já jen aby sis nemyslel, že jsou v MTBS do toho tvého závodu nějak zamilovaní:-) A co bys dělal, kdybys ty články musel platit? Vždyť ti dělají reklamu, nahání ti závodníky, kteří ti platí startovné.
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #3 Není to o žádném výpalném, že tam jsou související články o Rallye Sudety je asi náhoda. Možná by stačil aktivnější přístup a ne jen čekat až se někdo z mtbs ozve ...
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #9 Děkuji a už sem nelezu :-)
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #7 moment chlapci. budto je společmost komerční, tedy jejím cílem je tvorba nadhodnoty - zisku, nebo je tzv nezisková organizace, které má bohulibé poslání. to co tady říkáte je to samé, jakoby jste vyčítali prodejci kol, že prodává kola s marží. takže mtbs prostě je normální komerční firma jako každá jiná a jejím předmětem podnikání je informační web o cyklistice, a účel jejího podnikání je tvorba zisku. co je na tom nepochopitelného? doby kdy jsme měli státní media ( kromě čt 1 ) jsou zaplatpánbůh pryč a nechápu pohoršení nad tím, že vydělávají peníze. když je vydělávat nebudou, nebudete mít co číst a kde se hádat...howgh
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #10
- na tento komentář reaguje tntbiker — #13
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #7 Ano a tak je to v pořádku. Každý ve volné soutěži se snaží získat své zákazníky na svou stranu. Zase rýpeš, prosím, zalez.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #12
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #6 No oni tomu věnují energii ne pro to, že se jedou nějaké Sudety, ale protože mají mezi účastníky maratonu opravdu hodně čtenářů a tím hodně přístupů, kterými pak operují u svých inzerentů. Oni to opravdu nepíší pro to, aby si lidé hezky četli:-) Oni i na článcích, nezaplacených článcích, prostě vydělávají.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #8
- na tento komentář reaguje ladam — #9
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #5 Ahoj, úplně v pohodě. Ono je jednoduchý hejtit a otravovat, ale MTBS bylo součástí všech našich závodů, jsme amatéři a ne profi agentura, takže reporty a foto výstupy ven byly super a hlavně Germáno tomu věnoval neuvěřitelný množství energie a za to mu patří velkej dík, zdarec všem :-)
- na tento komentář reaguje tntbiker — #7
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #4 Ale no tak, Aleši... Vím, jak to myslíš, takže jenom dvě poznámky:
1) Je na každém, jaký si na věc udělá názor a každý ho může prezentovat - ty i já.
2) O chlapce z MTBS se neboj, do zelí ti nepolezu. :-)
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #6
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #3 Věta o výpalném je pěkně blbá, takový to jakože ze srandy, ale rozsíváš kolem sebe sračky a nic o tom nevíš. Musím se redakce MTBS.cz zastat, pro nás historicky nejlepší médium našeho závodu, děláme spolu od roku 2005. Máme za ta léta spousty krásných fotek od renomovaných fotografů s celosvětovým dosahem, mraky aktualit, bleskovek a to vše ZADARMO. Nechci do toho moc zabrušovat, všichni pořadatelé se známe dlouhá léta a Král Šumavy dlouhodobě vnímal závodní UCI nebo výkonnostní cyklistiku jinak než třeba my (ŠELA), Tomáš Čada (Sudety) nebo Radek Patrák (Malevil) a soustředil se spíš na masovější a lidové pojetí závodu, ale to není na škodu, každý si vybere podle toho, co se mu líbí. Takže prosím, na kluky z MTBS mi nešahej :-)
- na tento komentář reaguje Honza S. — #5
- na tento komentář reaguje petan — #15
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #1 odpověď na rotik — #2 No jo, jenomže tím to taky skončí. Asi nezaplatili MTBS výpalné... :-) Vtipné je vidět, že v souvisejících článcích pod rozhovorem jsou čtyři o Rallye Sudety. :-D
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #4
- na tento komentář reaguje redpointteam — #11
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #1 No to teda :D
- na tento komentář reaguje Honza S. — #3
odpověz na tento komentářPosledni veta je dobra :-)
- na tento komentář reaguje rotik — #2
- na tento komentář reaguje Honza S. — #3
odpověz na tento komentář