Rekordně plné sklady versus chladné jaro. Výrobci nemohou přestřelit produkci modelového roku 2024. Boj o zákazníka již začal...
Cyklistická sezona 2023 se pomalu ale jistě rozjíždí, byť její vlažný start alespoň v Evropě ovlivňovalo dosud chladnější počasí, kvůli kterému mnoho zákazníků své první cyklovýlety a potažmo také nákupy oddalovalo. Není přitom žádným tajemstvím, že určité ochlazení poptávky se očekávalo zejména kvůli finanční nejistotě, vycházející z turbulentních cen energií v loňském roce a s tím související nejistotou, jak se situace bude vyvíjet v roce letošním.
Jenže to je jen jedna strana mince cyklobyznysu. Ano, zákazník v něm hraje samozřejmě hlavní roli, ale kromě něj tu jsou ještě další důležití "účastníci zájezdu" a těmi je jednak prodejní síť obchodníků a jednak velkoobchodníci a samotní výrobci, přičemž právě mezi těmi posledně jmenovanými se nyní začíná hrát o čas, o zákazníky, ale také o to, jaké budou jejich finanční výsledky v příštích letech. Za tím vším přitom stojí nerozvážný přístup k megalomanské poptávce vyvolané covidem, ale pochopitelně také výrazné omezení výroby a dodávek v letech 2020 a 2021.
Důsledkem uplynulých tří let jsou dnes rekordně plné sklady nejenom malo, ale také velko obchodů a to v míře, kterou cyklistický trh nepamatuje. Velice zajímavý je z tohoto pohledu nedávno zveřejněný graf, který monitoruje množství prodaných jízdních kol společně s aktuálními velkoobchodními skladovými zásobami, který vyhodnocuje v USA agentura PeopleForBikes na základě čísel dodaných jejími členy, kterými jsou velcí cyklističtí výrobci a prodejci. V Evropě bohužel neexistuje podobná organizace, která by operovala s globálními čísly poskytnutými výrobci nebo prodejci cyklistického vybavení, nicméně dá se očekávat, že díky globálním trendům v odvětví cyklistiky bude i u nás situace velice podobná.
Z grafu je krásně vidět jak na jaře roku 2020 s nástupem covidu došlo k rychlému vyprodání kol a v dalším průběhu roku šly prodeje ale také skladové zásoby výrazně dolů. V té době však nebyl problém s klesající poptávkou, ale naopak s mnohdy nulovou nabídkou, protože výrobci, jakkoli měli podané objednávky, nedostávali včas objednaná kola a v podstatě se v některých případech stalo to, že obchodně jakoby jeden rok vypadl.
Co se však dělo ve skutečnosti byl nikým neřízený absurdní závod mezi jednotlivými značkami způsobený enormně vysokou poptávkou zákazníků, na kterou nebyl schopný nikdo operativně reagovat. Proto docházelo zejména mezi největšími značkami k přestřelování svých poptávek a výrobních objednávek s tím, že sami obchodní zástupci mnohdy vybízeli obchodníky k tomu, ať si do objednávky napíší raději vyšší číslo, které budou moci v případě potřeby později upravovat. A oni to poslušně dělali, protože sklady tehdy zely prázdnotou a riziko, že nebude co prodávat hladovým zákazníkům ani další rok bylo velké.
Finálním regulátorem trhu, pokud se to takto dá říct, tak fakticky byli až skuteční výrobci, kteří svou reálnou výrobu nemohli navýšit na víc jak 100 % kapacit a od toho se vše v následujících letech odvíjelo, přičemž je potřeba si říci, že základy pro dnešní situaci s enormně vysokými úrovněmi skladových zásob byly položeny právě v roce 2021, při plánování výroby MY22 a MY23.
Ale pojďme zpět do současnosti. Jak je patrné z výše uvedeného grafu, tak zejména na konci loňského roku a v prvních měsících letošního roku došlo k masivnímu naskladňování velkoobchodních zásob, ale současně s tím ochlazovalo jednak počasí a jednak s tím související zimní poptávka zákazníků. To by nebylo nic až tak překvapivého, pokud by výrobci měli objednána standardní množství zboží na úrovni z dob před covidem. Jenže jim v uplynulých měsících přistávaly na skladech kontejnery se zbožím, které jim chybělo v letech předchozích navýšené o objednávky z dob velkého nedostatku zboží a právě to se dnes stává hlavním problémem cyklobyznysu. Čas totiž nelze vrátit a zpětně dorovnat propad prodejů v roce 2021. Výrobce proto čeká hodně náročný rok, během kterého budou muset ustát snížení obratů a zřejmě také svých zisků, protože musí nejprve počkat, až se prodá aktuální zboží a současně optimálně naplánovat (nepřestřelit ale ani nepodhodnotit) výrobu MY24 na příští rok a zřejmě také výhled pro MY25, aby se jim podařilo dostat zpět do rozumných stavů skladové zásoby i cashflow jak jich jako značek a distributorů, tak i samotných cykloprodejců, kteří dnes hlásí většinou plné prodejny kol a další momentálně nepotřebují.
Podle PeopleForBikes nyní nastala situace, kterou cyklobyznys nepamatuje. V rámci skladových zásob je u distributorů bezmála dvojnásobek kol oproti běžným rokům před pandemií a bude opravdu hodně záležet na tom, jak bude probíhat cyklistická sezona na půdě bikeshopů a podle toho se pak bude moci dál odhadovat další vývoj v letech následujících, zejména co se týká samotných výrobců.
Důležité signály již ale jsou pomalu vysílány a týkají se prvních náznaků rostoucích maloobchodních prodejů. S příchodem prvních slunečných dnů se zdá, že se začínají probouzet i cyklističtí zákazníci a prodeje kol se pomalu začínají rozjíždět. Obavy z očekávané nižší poptávky plynoucí z šetření a finančních nejistot sice stále panují, ale paradoxně situace s plně zásobeným trhem, kterou kterou zákazníci téměř tři roky nepamatují, může být jedním z důvodů, proč si letos mnozí koupí nové kolo. Trh má totiž tu jedinečnou vlastnost, že dokáže sám pružně reagovat a také regulovat rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou. Zatímco v předchozích letech ceny kol dramaticky rostly, dá se očekávat, a už se tak i děje, že mnozí výrobci budou svá kola zlevňovat a boj o zákazníky se tak vrátí od absurdního "beru co je za jakoukoli cenu" k normálnímu stavu "chci optimální výkon za rozumnou cenu."
Východiskem, které v této situaci může mnoha výrobcům pomoci, nejsou jen plošně aplikované slevy, ale také přehodnocení výrobního programu z pohledu každoročně definovaných modelových řad, které se pravidelně rok co rok mění. Mnozí výrobci již k tomu v posledních letech přistoupili minimálně v části svého sortimentu, jiní to stále zvažují, nicméně důvodem by mělo být pomalejší morální zastarávání jednotlivých modelů a tím pak také nutnost tlačit prodejce ke každoročním masovým výprodejům.
O tom, jak dopadne letošní cyklistická sezona, se začíná rozhodovat právě v těchto týdnech. Jedno je ale jasné již nyní. Ať budou výsledovky koncernových korporátů a výrobců jakékoli, vyděláme na tom my zákazníci, protože je jedině na nás, co si vybereme a co a kde nakoupíme. Po letech je zase z čeho vybírat a buďme za to rádi. Radost je potřeba si dělat opakovaně ať už třeba pořízením jen nějakého nového komponentu, nebo hned celým kolem. Novinek, které jsme letos představili i těch, které se na nás teprve chystají, je ještě spousta, takže zvažujte, vybírejte a hlavně si to pak pořádně venku užívejte. Pořádné slunečné dny konečně přicházejí.
Zdroj: Bicycleretailer, PeopleForBikes
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na tntbiker — #8 Jde o to, že kvůli problémům s dodávkami během covidu někteří dovozci začali místo klasických závazných objednávek vybízet své maloobchodníky k jakýmsi nezávazným forecastům, které je nezavazovaly ke 100% odběrům a vlastně ani termínům dodání. Díky tomu se pořádně nevědělo čeho kolik si kdo odebere a předpovědi navíc vycházely z chybného předpokladu, že se bude dál prodávat nejvíc levných kol, které byly v roce 2020 nejdříve vyprodané a o drahá nebude tak velký zájem. Ekonomická recese všechno převrátila, takže se zastavil prodej levných kol a zvedla se poptávka po těch drahých a s tím dvouleté forecasty prostě nepočítaly. Zatímco na drahá kola se nyní stále ještě občas čeká, tak těch levných jsou všude hromady. Kdo tento vývoj v roce 2021 trefil je vítěz, ale moc takových jasnovidů nebylo.
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #7 Takže chápu dobře, že chytrý obchodník předpokládal, že bude objednaná kola dostávat se spožděním 6-12 měsíců? Jak přesně se připravuje na takovou situaci?
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #3 Tak o co tedy tady jde? Tak když dovozce kola dodá pozdě než slíbil, tak si je nevezmu. Pokud na to není nějaká smlouva, kde to je nějak podchycené. Samozřejmě se vystavuje maloobchodník riziku, že příště mu už dovozce kola nedodá, protože většina maloobchodníků kola od něj odebere, ale to si musí maloobchodník vybrat, jestli ztratí značku nebo ne. Je to v podstatě jednoduché.
- na tento komentář reaguje petan — #10
odpověz na tento komentářodpověď na Sweeta — #6 Obchod má svá pravidla. Psaná, nepsaná, je tu obchodní zákoník, je tu slušnost a zvyklosti a obchodní smlouvy. Každý obchodník v tom musí umět chodit a často kličkovat. Chápu, že v cyklistice jsou jen objednávky bez bližších podmínek dodání zboží, sankcí apod. Ale každý obchodník musí umět předvídat. Ti chytří (maloobchodníci a velkoobchodníci) předvídali a tak si objednali přiměřeně a především na zboží měli a mají peníze. Klidně si počkají, až se prodá. tak to finguje v každé oblasti obchodu, nejen v cyklistice. Bylo přeci jasné, že v době Covidu se lidé vrhli na kola, aby jezdili po Česku, když nemohli ven. Bylo jasné, že přijdou špatné časy, že trh je na nějakou dobu naplněn. A byly i signály, že ekonomická situace se zhorší. A ty signály jsou především už rok, co začalo to peklo na Ukrajině. Když se objednávala kola na letošek, tak se tam už dávno válčilo a bylo patrné, jak to negativně hýbe s celosvětovou ekonomikou. Chytrý člověk věděl, že volnočasové aktivity to budou odnášet jako první. takže za své problémy si mlže zpravidla obchodník sám, svou hloupostí.
- na tento komentář reaguje Sweeta — #9
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #2 Stejně tak bývalo kdysi normální, že se objednané zboží dodává na dohodnutý termín a ne několik měsíců po něm (v součastnosti často i rok a půl zpoždění). Pokud došlo k pozdnímu dodání, tak se vycházelo vstříc prodlouženou splatností nebo dodatečnou slevou. Teď sice obchodník možná dostane prodlouženou splatnost, ale reálně pak stejně musí kolo dodané v říjnu zaplatit někdy v únoru a doufat, že ho v květnu prodá (rozměj o rok později než plánoval).
Co se jednostranné změny podmínek týká, tak ta samozřejmě existuje jenom ze strany dodavatele.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #7
odpověz na tento komentářZadne drama se dit nebude. Vyrobce objedna na dalsi sezonu proste mene aby se to prirozene dorovnalo. Klidne se muze stat ze na dalsi sezonu z opatrnosti nebude nekterych kol dostatek. A ten kdo ma objednano v zdrave mire bude rad. Vse je to jen o primerenosti. Maloobchodnik potrebuje vyrobce/dovozce aby vyprodukoval/dovezl. Vyrobce/Dovozce potrebuje maloobchodnika. Nikdo neni nikoho vazal a business delaj dobrovolne protoze chtej. Bez kol se obrat nerealizuje. Bez maloobchodnika taky ne, protoze je jiste clankem, ktery tvori pridanou hodnotu. Kdyby to tak nebylo, neexistoval by. Ti co umi delat dobrej produkt preziji. Ti co jsou dobri v maloobchodu protoze delaj svou sluzbu dobre taky. Ti co umi umi.
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #2 To není jednostranně, protože pokud si jako obchodník objednám kola např. na 15.3. a dovozce mi je v termínu nedodá, musí dovozce očekávat, že je obchodník neodebere. K čemu by malobchodníkovi byla kola dodaná v srpnu ... maloobchodník je potřebuje na sezónu, ne po sezóně. Tohle ale většina dovozců ví a třese se teď strachy, co bude, protože maloobchodníci byli tři roky za pitomce, kteří prosili o zboží a karta se obrátila. Sklady dovozců jsou plné, snaží se to rozhýbat snížením cen, ale moc to nepomáhá.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #8
odpověz na tento komentářodpověď na Sweeta — #1 Co to píšeš za nesmysly? Je snad normální, že když si někdo něco objedná, tak si to také odebere a ve splatnosti zaplatí. Nebo je to tak, že maloobchodník má právo aby si změnil jednostranně podmínky?
- na tento komentář reaguje Barbossa — #3
- na tento komentář reaguje Sweeta — #6
odpověz na tento komentářNutno dodat, že výrobci a distributoři zatím přenechávají veškerou zodpovědnost a rizika obchodníkům. Slovo storno prakticky neexistuje a kola objednaná na jaro 23 se budou dodávat ještě na konci tohoto roku, kdy je už nikdo potřebovat nebude. Obchodníci pak budou díky kombinaci plných skladů, slabých prodejů a faktur po splatnosti nuceni přistoupit na brutální slevovou politiku a již nasycený trh se nasytí ještě víc.
Otázka je, jak zareagují výrobci na rekordně nízkou předobjednávku na rok 24, ale nemyslím, že by došlo k výraznému poklesu doporučených MOC, jak článek předpokládá.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #2
odpověz na tento komentář