Jsme na prahu konce první čtvrtiny 21 století. Co přinese letošní rok zajímavého na poli cyklistického byznysu?...
Na poli cyklistického byznysu se toho očekává mnoho a to zejména z pohledu konsolidace rozkolísaného dodavatelsko odběratelského řetězce. To, co se očekávalo již od loňského roku se posouvá do roku letošního s tím, že je velice pravděpodobné, že konečně dojde ke stabilizaci zásob v rámci všech úrovní, ale dá se předpokládat, že to s sebou přinese i určité pročištění trhu napříč celým dodavatelsko odběratelským řetězcem.
Bude zajímavé sledovat, jak si povedou značky, které již loni oznámily, že musí přijmout určitá opatření k tomu, aby přežily a netýká se to jen velkých známých výrobců, ale také menších lokálních hráčů, kteří dosud bojovali s renomovanou konkurencí nižšími cenami, ale v okamžiku, kdy "velká trojka" zavedla 30-50% slevy v rámci celosvětového výprodeje svých skladů za ceny na hranici svých nákupů, nemají menší lokální značky šanci konkurovat cenou, aniž by nemusely jít výrazně pod své nákupní ceny. Pro konkrétní lokální případy nemusíme chodit daleko, stačí se podívat na výrazný pokles zisků polského Krossu, slovenského CTM a třeba takový Author, také v posledních letech nezažívá zdaleka takové zisky na jaké byl kdysi zvyklý.
Jestliže byly roky 2019 a 2020 pro investory v cyklistice "byznysovými hody", pak se roky 2024 a 2025 zapíšou do historie zřejmě jako rekordně nerůstové, spíše ztrátové a od korporátních investorů to bude vyžadovat notnou dávku trpělivosti, protože je více než pravděpodobné, že až odezní tato postcovidová bublina, vrátí se vše do relativně stabilních předvídatelných kolejí, kde bude mírný meziroční růst postavený na reálných potřebách trhu opět běžnou realitou.
Z velkých renomovaných značek hned několik informovalo o tom, že se neobejdou bez finanční injekce od svých majitelů. Mezi prvními to oznámil švýcarský Scott, ale otazníky se čerstvě objevily také nad další budoucností amerického GT, nebo kanadského Rocky Mountain. Neméně velké otazníky se tyčí také nad bikovou divizí koncernu Pierer, pro který bude zřejmě prioritou spíše záchrana rakouské motocyklové legendy KTM než udržení ebikové produkce Gasgas a Husqvarna a o značce Felt, která je rovněž součástí této skupiny, raději ani spekulovat nebudu.
Obecně platí, že vítězi této situace budou všichni ti, kteří se v rámci postcovidové bubliny nenechali zvyklat k trojnásobným objednávkám a zůstali raději při zemi a nemusí nyní bojovat s nadměrnými zásobami a naopak mohou profitovat z aktuální situace převisu nabídky nad poptávkou a levně nakupovat.
Tady musím pochopitelně zmínit, že hlavním vítězem aktuální situace jsou všichni koncoví uživatelé, kteří plánují v této době nákup jízdního kola. Dá se totiž obecně tvrdit, že není lepší doba pro koupi biku, než právě nyní, protože ceny jízdních kol jsou díky velkým slevovým akcím na rekordně nízkých úrovních a jakmile se podaří situaci na trhu stabilizovat, dá se očekávat, že se budou opět zvyšovat.
Od mnoha značek rezolutně zaznívá, že zejména s příchodem novinek MY25 se cenotvorba vrátí na předešlou úroveň, protože není dlouhodobě možné držet tak nízkou maržovost jako v posledních dvou letech. Navíc náklady spojené s výrobou nových modelů neustále rostou a i to je potřeba zohlednit v nových cenách. Dá se nicméně předpokládat, že většina firem se bude interně snažit optimalizovat své režijní náklady a s tím by mohl být spojený určitý prostor pro cenový kompromis, ale to bude hodně závislé na individuálním přístupu investorů a majitelů jednotlivých značek.
Aktuální nelehká situace bude zřejmě i letos nahrávat novým akvizicím a prodejům nejenom samotných značek, ale také některých bikeshopů, které budou stát před existenčními problémy a pro silné hráče na trhu to může být cesta buď k levné expanzi s bonusem likvidace konkurence, nebo alespoň levně pořízeného zboží, které se v takovýchto případech prodává zpravidla výrazně pod nákupními cenami.
V rámci Česka a našeho "domácího rybníčku" budeme sledovat jak se vyvine kauza Kolofixu, jehož uzavřené pobočky dělají vrásky na čele nejenom jeho zákazníkům, ale také uživatelům značek Canyon, nebo Qayron, kteří měli díky Kolofixu zajištěn záruční servis a nyní za něj jen těžko hledají náhradu.
Velké otazníky také visí nad nástupem nového amerického prezidenta, který avizuje zavedení nových cel, které by se měly týkat především čínské, ale také evropské produkce. Kdy, jestli a v jaké míře k tomu dojde a zdali se to nějak projeví na cenách amerického zboží prodávaného u nás se dá jen těžko predikovat, protože část produkce amerických značek přichází do Evropy přímo z dálného východu a v takovýchto případech by se nová cla, aplikovaná pouze pro území USA, nemusela u nás vůbec projevit.
Zajímavé bude sledovat také to, zdali se novému americkému prezidentovi podaří nastavit obchodní politiku proti Číně natolik úspěšně, že to povede k masivnějšímu návratu výrobních aktivit zpátky do USA, potažmo budování nezávislosti na Číně, nebo to ve výsledku bude znamenat jen stěhování výrobních kapacit z Číny do Indie a dalších zemí dálného východu. Evropa, je v tomto ohledu oproti USA napřed, protože se zde již otevřelo několik nových továren vybavených špičkovými technologiemi nejenom na kompletaci, ale také na samotnou výrobu rámů a další jsou v plánu. Není žádným tajemstvím, že prim v tomto ohledu hrají země jako Maďarsko, Polsko, Portugalsko, ale také Česko, které těží z relativně levné pracovní síly v rámci Evropy a letitých zkušeností v oboru.
Obecně shrnuto se dá říci, že trh by si, stejně jako v minulosti, měl v podstatě poradit sám a jakmile se vyrovná nabídka s poptávkou, mělo by se vše vrátit do starých kolejí. Cyklističtí insideři se shodují na tom, že by takovým milníkem mohla být zhruba polovina letošního roku, kdy se v rámci hlavní sezóny očekává ukončení výprodejů a nejpozději s prvními dodávkami modelů MY26 koncem léta už by se měly dodavatelé a výrobci vracet ke standardní cenotvorbě.
Letošek by mohl být velice zajímavým rokem i z pohledu představení dlouho odkládaných nových modelů, u kterých výrobci opakovaně odkládali jejich uvedení jen proto, aby zbytečně nekanibalizovali vysoké zásoby stávajících modelů. To platí jak pro komponenty, tak komplet nová kola, ale i některé doplňky. Zkrátka a dobře, bude to rok určitě zajímavý a plný nových výzev a překvapení a my se budeme snažit vás o všem zajímavém a aktuálním samozřejmě informovat.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Naši milí, přejeme po celý nový rok dobrou náladu, optimismus a spoustu energie, která Vás... Příspěvek PF 2025 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jistě máte i vy své oblíbené tipy, jak rozzářit silvestrovskou tabuli, ať už pravidelnými laskominami,... Příspěvek Silvestrovská chuťovka pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
Leader fox, crussis, bikefun, 4ever a podobni jsou jen jednoduche montovny kde vyberou z krabice dily z cinskeho open product katalogu, ktore nikto z nich nenavrhl a smontuji to pneumatickým naradim jako nakupovanou skladacku a vypletacem na kola od holland mechanics co je nejsofistykovanejsi masina na place. Byt se napr snazi bikefun vypadat sofistikovane protoze maji vetsi škálu (vic pneumatickeho naradi a lakovani) rad by delal i nejake r&d ale borti se s tim protoze nikdo v te firme vlastne neni konstrukter ale jen produktovy manazer nebo tvarovy designer bez technickeho vzdelani. Seriozni dodavatelsky retezec je napr. v Portugalsku kde jsou dva vyrobci ramu, robotická svarovna na ebikove ramy, karbonovy vyrobce ramu no i taky vyrobci trubek a tlakove litych dilu. Na Slovensku je pry uz take vyrobce karbonu ktery z automotive super drahych limitek v spolupraci s Kellysem prechazi na vyrobu karbonovych ebike ramu. V polsku je prva ramarna no na velmi primitivni hlinikove ramy urovne decathlon kol do 10.000 Kc. Plus kopec podobnejch montoven jaku u nas. Napr. Kross ktery montuje tony levnych presouvacich kol do mesta. Pred par lety experimentovali s vlastni maloseriovkou karbonu no covid jim asi sebral vitr v tomhle drahem a nesikovnem experimentu s malo skusenostmi zato velkymi naklady.
odpověz na tento komentářodpověď na Smejči — #12 A zapomněl jsem na výrobní závod CRUSSIS u Prahy, z blízké ciziny asi největší výrobní závod má Giant GROUP v Maďarsku, ve skladovací hale pro 50.000 kol jsem si připadal jako mravenec. Hodně plášťů renomovaných značek vyrábí TUFO v Otrokovicích.
odpověz na tento komentářMontážní závody, ve kterých se především kompletují kola mnoha značek pro jiné trhy mimo Česko, tak např. BIKE FUN International v Kopřivnice v areálu Tatry, EVER ve Studénce, Master Bike v Zábřehu, LEADER FOX v Českých Budějovicích, BP LUMEN v Úpici s elektrokoly Apache, potom Levit a pak insolvence, dále MAXBIKE s výrobní linkou v Ostravě, domácí montáž MRX v Hněvotíně atd., atd....
odpověz na tento komentářProsím, můžete mi vysvětlit tvrzení z této věty: "Není žádným tajemstvím, že prim v tomto ohledu hrají země jako Maďarsko, Polsko, Portugalsko, ale také Česko..."?
Jaké prim hraje Česko?
Není to úšklebný dotaz, jen mě zajímá, jestli tu opravdu máme nějakou velkou výrobnu, montovnu na evropské úrovni. Koho? Kde? Rád si doplním mezeru vědění.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #14
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #8 Aleši, tvoje poznámka na téma demografické křivky je zajímavá, ale z mého pohledu do poptávky částečně zasáhne i odložená spotřeba o které se vi a která se už letos před vánoci meziročně začínala objevovat a dá se předpokládat, že když se stabilizují ceny energií a dalších věcí, že se lidi rozhodnou utrácet víc. Těch hledisek, ze kterých se může při predikcích vycházet je víc a v tuto. chvíli se řeší spíše ty krátkodobé v horizontu +/- 2 roky. Demografie se bude projevovat pozvolněji ale souhlasím s tím, že se může projevit. Za mě je u nás zbytečně moc prodejců na celkový počet lidí, takže že někteří nepřežijí je podle mě logické.
odpověz na tento komentářodpověď na BikeInsider — #9 Musím se fakt smát, dívám se problematiku z pohledu prodejce a minimálně celou sezónu 2025 a část 2026 se budou prodávat nadlimitní nebo neprodejné zásoby kol. Běžný zákazník zjistí, že novinkový model je o 20-40% dražší a především v kategorii kol do 25.000 Kč se rozhodne podle peněženky. Kdo ví, jak velká je ta covidová bublina vyrobených kol. No a co se týče porodnosti, 30.000 nenarozených dětí, to je minimálně 15.000 neprodaných autosedaček, kočárků, přileb, odrážedel, aktovek, dětských kol, teoreticky 1500 nepotřebných učitelů v prázdných třídách. To je věc, která se dotkne úplně všech a pokud se moji vrstevníci přestávají hýbat (kolik mých vrstevníků z mládí stále jezdí na kole nebo elektrokole?), tak přestávají i v cyklistice nakupovat. A nová, mladá generace má jiné priority a jiné možnosti trávení volného času. Celkový počet zákazníků se snižuje. Je to velmi jednoduché, navíc vznikají nové prodejní kanály, nebude potřeba tolik obchodů ani servisů.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #8 co to melete o husakovych detech. Nadzasoba se odecte průměrným mesicnim prodejem z toho vyjde kdy se nadzasoba vyproda. Kdyz jim vychazi vyprodani nejvetsich lezaku na duben/kveten/cerven, znamena to, vetsina normalnich modelu zacina byt vyprodana nebo se velmi rychle doproda. Kdyz skonci exces zasoby, oportunni konkurence ktera pres covid zacala delat kola i kdyz nemela a k tomu se pricte ze bezni vyrobci budou vyrazne opatrnejsi v dokupu kvuli drazsimu financovani, z prezasobeni se velmi rychle stane nedostatek. A to se jeste nestihlo zaratat vyrobci dilu budou muset taky zalepit straty. Posledni sance na dobry nakup je tedy v lednu, unoru, mozna breznu. Pak se velmi rychle zvednou ceny. A od srpna dalsi vlna kvuli dilum. Preziji ti, co nespi na vavrinech. Co umějí rychle reagovat protoze ta krivka se meni velice rychle.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #10
odpověz na tento komentářAhoj Peťane, fascinujou mně Tvoje predikce, že se během první půlky letoška vyprodají staré skladové zásoby, ale to by musela vzniknout nějaká poptávka a dobrá, spotřební nálada. A protože to s nějakou celkovou stabilitou společnosti nevypadá, Tvůj optimismus Ti fakt závidím. Stačí se podívat na demografická čísla, já jsem z generace Husákových dětí (160-199.000 narozených dětí ročně), z tzv. Havlových dětí byla nejnižší porodnost v letech 95-98 (cca 90-95.000 dětí), tak je jasné, že tahle poloviční generace je poloviční základna pro utrácení, ale se změnou životních návyků a s vyšší životní úrovní si velká část ani kolo nikdy nekoupí.
- na tento komentář reaguje BikeInsider — #9
- na tento komentář reaguje petan — #11
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #6 Tak fungovalo to pět let, což není zas tak málo. Otázka je, jak se hospodařilo... Zákazníky měli.
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #3 Být to dobrý koncept, tak by vydržel. ;-)
- na tento komentář reaguje rotik — #7
odpověz na tento komentářkomentář byl smazán
odpověz na tento komentářPro cyklisty by to mohl být ideální čas na nákup kola! Ceny Bitlife jsou díky obrovským slevám nižší než kdy jindy. Doufám, že nakoupím zboží za dobrou cenu, protože vím, že jakmile se situace stabilizuje, cena se může znovu zvýšit.
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #2 Hmm, zajímavá informace, ale tady se píše primárně promo, nikoliv o problémech, dokud neprasknou, což je i trochu logické.
Každopádně koukal jsem na webu, že Kolofix je už v insolvenci... Škoda, že se to podělalo. Za mě to byl dobrý koncept.
- na tento komentář reaguje Honza S. — #6
odpověz na tento komentářJak budete sledovat dění kolem Kolofixu? Nevšiml jsem si, že byste tu o zavření jeho poboček psali. Nebo o tom, že Čábelák se už svého podílu ve firmě už dávno zbavil.
- na tento komentář reaguje rotik — #3
odpověz na tento komentářSkvely clanek. Je nejaka konkretni spekulace ktere znacky a jaka kola ktera odkladali chystaji?
odpověz na tento komentář