Tohle tvrzení z nadpisu je skutečně pravda, protože do tohoto kola můžete dát oba pluskové rozměry kol a navíc z něj udělat i klasickou devětadvacítku. Prozradíme, jak to Pells dokázal...
Jestliže se o tak zvaných 27,5" pluskách dá hovořit jako o slušném fenoménu, který nabízí již mnoho firem buď jako fulla, nebo alespoň jako trailový hardtail, o pluskových devětadvacítkách víme v podstatě jen díky Treku, který sice poprvé už loni představil svůj Stache 29+, ale s ničím podobným se žádný z velkovýrobců doteď neukázal a alternativy najdete pouze i několika menších značek.
Ona to také, ruku na srdce, není vůbec žádná legrace, poskládat kolo tak, aby se do rámu vešly 3" široké 29" pláště a ještě se na něm dalo alespoň jakž tak jezdit. Pells a jeho novinka XAM využívají na maximum jak možností karbonového rámu, který je zde upečen z High modulus karbonových vláken, tak speciálně uzpůsobených posuvných zadních patek, které umožňují měnit operativně délku zadní stavby podle toho, jaký rozměr kol zrovna do rámu chcete dát. Třetí specifickou záležitostí je pak ještě odpružená vidlice, kterou ve 29+ specifikaci mnoho výrobců zatím nedělá, ale o té si řekneme později.
Stavitelné patky jsou dobrá věc. Většinou je najdeme na festkách nebo kolech poháněných řemenem, kde je zapotřebí mít možnost napínat řemen nebo řetěz v rámci několika milimetrů. Tady se ale bavíme o pár centimetrech, o které je potřeba kolo přesadit buď blíže, nebo dále od středu, a to buď když chcete měnit délku zadní stavby např. u klasické devětadvacítky na co nejkratší, nebo pokud si naopak chcete užívat stabilitu kola díky většímu rozvoru. Díky tomuto požadavku musela být obdobně vyřešena také možnost posunout třmen kotoučové brzdy, aby nedocházelo ke škrtání, resp. snižování účinnosti brzd.
Tabulka geometrií pak prozrazuje, že se bike standardně dodává s 440 mm dlouhou zadní stavbou, což je současně i její maximální délka pro 29+ kola.
Zajímavý je i celkový koncept geometrie, který jasně naznačuje, že se myslelo především na zábavu. Hlavový úhel 68° vám totiž hodně odpustí, a přitom ještě nedělá z kola motorku. Navíc XAM má i relativně krátký rozvor kol (1131 mm pro velikost L), takže se dá předpokládat, že bude i velice slušně ovladatelný. Mimochodem, pokud si pamatuju mé jízdy na zmiňovaném Treku Stache zhruba před rokem, hodně mě překvapila jeho mrštnost v závislosti s výbornou prostupností terénem, tak uvidíme, jestli dostaneme možnost se svézt i na XAMu, abychom si na něj mohli udělat vlastní názor.
Co se týká dalších vychytávek na rámu, tak asi nemusím zmiňovat vnitřní vedení lanek, a to včetně zadní stavby a v tomto případě ani přítomnost široké Boost osy jak na předním (110x15 mm), tak zadním (148x12 mm) kole. Kvůli rozumné řetězové lince spolu s dostatečnou prostupností kola je zde řetězová vzpěra vytažena až nad samotný řetěz. Ze stejného důvodu se zde nepočítá s přesmykačem, jehož vodítko by pravděpodobně kolidovalo s pluskovým pláštěm.
Takovou třešničkou na dortu jsou pak ještě planžetové horní vzpěry zadní stavby, které pomáhají rámu za jízdy pochytat menší vibrace, ale přitom nijak neoslabují torzní tuhost rámu. Pells tuhle svou záležitost označuje jako VFHS (Vertical Flexible Horizontal Stiff).
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Protože se jedná pravděpodobně o placenou recenzi, tak se ti k tomu mtbs.cz nebude vyjadřovat. Ostatní výrobci přiznají, že jejich rámy se vyrábí v Asii, ale mají vlastní formy. Pells mluví o vlastním vývoji a pak se někde objeví úplně stejný rám. K většině kupujících se tato informace nedostane.
Osobně by mi nevadilo, že mají čínské sériovky, ale vadí mi ta zástěrka.
odpověz na tento komentářOno je jedno kdo ten rám vyrobil, ale předpokládám, že redakce MTBS má o tom informace a sdělí nám to. Nebo se o to MTBS nezajímá? To by bylo hodně divné.
odpověz na tento komentářKomponenty dodalo Shimano, vidlici Manitou, pláště Maxxis, ale kdo dodal to nejdůležitější, rám, to v článku ze záhadných důvodů chybí. Proč se zamlčuje práce čínských inženýrů, kteří rám se všemi vychytávkami vymysleli a zkonstruovali a se kterými samotný Pells nemá vůbec nic společného stejně jako se Shimanem a Manitouem?
odpověz na tento komentářTen Pells rám je opravdu stejný jak sem dal odkaz panzdenda. Zajímal by mě názor redakce MTBS jak to s těmi rámy je. Asi mají o rámu z Pellsu podrobnější informace, když ho budou testovat a tady o něm píší. Prozradíte tedy, jak to Pells dokázal, jak píšete na začátku článku? Opravdu byste se k tomu měli vyjádřit.
odpověz na tento komentářodpověď na panzdenda — #1 Takže se musím opravit. Tentokrát to není ze Šen-čenu, ale kus podél pobřeží jihozápadně ze Sia-menu: http://www.xmiplay.com/ProductDetails1716
odpověz na tento komentářVidím, že se Pellsáci nepolepšili a zase nám jako horkou novinku předkládají přelakovanou katalogovku z Šen-čenu :-D.
- na tento komentář reaguje panzdenda — #2
odpověz na tento komentář