TEST: Air Seat odpružení

Předmětem dnešního testu bude netradiční komponent v podobě doplňkového odpružení sedla...

Autor: Petr Bureš
TEST: Air Seat odpružení

Čas od času k nám do redakce přijde nabídka otestovat nějaký nový nebo něčím zajímavý komponent, ale většinou jde o produkty více méně známé a od renomovaných značek. V tomto případě jde ale o věc, o které jsem netušil, že existuje a ačkoli svou funkci přináší díky hodně netradičnímu designu, zvědavost na vlastní pozadí vyzkoušet, jak něco takového funguje, zvítězila a za pár dnů jsem měl doma plnou krabici testovacích vzorků.

Nejprve ale krátké představení. Air Seat je stručně řečeno doplňkové odpružení sedla. Jako takové nemá v podstatě žádné zásadní omezení, co se týká použitelnosti na různých typech kol a lze ho tak použít pro většinu typů sedlovek i sedel, nazávisle na tom, zdali sedlo disponuje kovovými nebo karbonovými ližinami.

Jeho konstrukce je postavena na bázi dvou různých pružin. Vertikálně umístěná zadní pružina zprostředkovává hlavní část odpružení. O stabilitu konstrukce za jízdy se stará spojovací vodící element umístěný uvnitř této zadní pružiny. Díky němu se sedlo pohybuje pouze vertikálně a nikoli do stran.

Vpředu je pak druhá pružina, situovaná vodorovně, která se stará o stabilizaci a kompletní plovoucí uložení sedla. Na obou stranách pak najdete elastomerové dorazy, které se starají o to, aby při přejezdu větších nerovností systém nechodil opakovaně "na doraz".

Když už jsem se zmínil o odpružení, je dobré ještě doplnit, že fakticky se bavíme o zdvihu cca 20 mm, což jsou hodnoty zdvihů, které nejčastěji dostanete na gravelech, ať už v rámci různých druhů odpružených nebo jen pružných sedlovek, případně i specifických odpružených rámů. U Air Seatu není možné manuálně nijak regulovat tuhost odpružení, nicméně výrobce nabízí několik verzí s různě tvrdými pružinami, rozdělených do celkem tří hmotnostních kategorií (80/100/120 kg).

Konstrukce Air Seatu se skládá z kombinace hliníkových a ocelových částí a šroubů, přičemž výrobce nabízí dvě různé alternativy, které mají identickou funkčnost i tvar, ale díky použití rozdílných materiálů mají odlišnou hmotnost. Dostupnější varianta váží 347 g, odlehčená verze Ultra Light, která má ale navíc i plastovou designovou krytku přední pružiny, váží pouhých 250 g, přičemž aktuální ceny jsou stanoveny na 1 390 Kč za základní provedení a 2 150 Kč za Ultra Light verzi.

Seznam stránek článku:

  1. TEST: Air Seat odpružení
  2. Jízdní praktické dojmy
  3. Fotogalerie
Přečteno - 22709x Tagy: testy komponenty air seat
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Range VLT A2
    Fotogalerie: Norco Range VLT A2
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Range VLT A2
    TEST: Norco Range VLT A2
  4. TechnikaFotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
    Fotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
  5. Testy - RecenzeTEST: Merida Big.Nine TR 5000
    TEST: Merida Big.Nine TR 5000
  6. TechnikaFotogalerie: Whyte eLyte 150 Works
    Fotogalerie: Whyte eLyte 150 Works

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #4 Tomáš Šťastný I. - vloženo: 22.10.2023 v 12:03:00

    odpověď na zbenda — #1 A napadlo tebe, že full není odpružení sedla? A že full není jen o skotačení v terénu na vysokých zdvizích? Znám dost lidí, kteří si pořídili trekingového fulla právě jen kvůli pohodlí.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #3 rotik - vloženo: 09.10.2023 v 08:41:04

    odpověď na Frybis — #2 Hehe, jo to mi připomíná, když jsem viděl na netu inzerci na "odpružené trekingové hole" :D

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #2 Frybis - vloženo: 08.10.2023 v 18:12:36

    odpověď na zbenda — #1 Jistěže, ale když potřebuješ prodat, tak nebudeš říkat "udělali jsme pro vás staré pružinové sedlo v novém hávu"..... Často se prodávají tlumiče zesilovačů a zesilovače tlumičů :-)

    1. na tento komentář reaguje rotik — #3
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #1 zbenda - vloženo: 07.10.2023 v 23:19:28

    A napadlo treba vyrobce tyhle blbosti, ze full neni o pohode na zadek?

    1. na tento komentář reaguje Frybis — #2
    2. na tento komentář reaguje Tomáš Šťastný I. — #4
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744