Předmětem dnešního testu bude netradiční komponent v podobě doplňkového odpružení sedla...
Čas od času k nám do redakce přijde nabídka otestovat nějaký nový nebo něčím zajímavý komponent, ale většinou jde o produkty více méně známé a od renomovaných značek. V tomto případě jde ale o věc, o které jsem netušil, že existuje a ačkoli svou funkci přináší díky hodně netradičnímu designu, zvědavost na vlastní pozadí vyzkoušet, jak něco takového funguje, zvítězila a za pár dnů jsem měl doma plnou krabici testovacích vzorků.
Nejprve ale krátké představení. Air Seat je stručně řečeno doplňkové odpružení sedla. Jako takové nemá v podstatě žádné zásadní omezení, co se týká použitelnosti na různých typech kol a lze ho tak použít pro většinu typů sedlovek i sedel, nazávisle na tom, zdali sedlo disponuje kovovými nebo karbonovými ližinami.
Jeho konstrukce je postavena na bázi dvou různých pružin. Vertikálně umístěná zadní pružina zprostředkovává hlavní část odpružení. O stabilitu konstrukce za jízdy se stará spojovací vodící element umístěný uvnitř této zadní pružiny. Díky němu se sedlo pohybuje pouze vertikálně a nikoli do stran.
Vpředu je pak druhá pružina, situovaná vodorovně, která se stará o stabilizaci a kompletní plovoucí uložení sedla. Na obou stranách pak najdete elastomerové dorazy, které se starají o to, aby při přejezdu větších nerovností systém nechodil opakovaně "na doraz".
Když už jsem se zmínil o odpružení, je dobré ještě doplnit, že fakticky se bavíme o zdvihu cca 20 mm, což jsou hodnoty zdvihů, které nejčastěji dostanete na gravelech, ať už v rámci různých druhů odpružených nebo jen pružných sedlovek, případně i specifických odpružených rámů. U Air Seatu není možné manuálně nijak regulovat tuhost odpružení, nicméně výrobce nabízí několik verzí s různě tvrdými pružinami, rozdělených do celkem tří hmotnostních kategorií (80/100/120 kg).
Konstrukce Air Seatu se skládá z kombinace hliníkových a ocelových částí a šroubů, přičemž výrobce nabízí dvě různé alternativy, které mají identickou funkčnost i tvar, ale díky použití rozdílných materiálů mají odlišnou hmotnost. Dostupnější varianta váží 347 g, odlehčená verze Ultra Light, která má ale navíc i plastovou designovou krytku přední pružiny, váží pouhých 250 g, přičemž aktuální ceny jsou stanoveny na 1 390 Kč za základní provedení a 2 150 Kč za Ultra Light verzi.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na zbenda — #1 A napadlo tebe, že full není odpružení sedla? A že full není jen o skotačení v terénu na vysokých zdvizích? Znám dost lidí, kteří si pořídili trekingového fulla právě jen kvůli pohodlí.
odpověz na tento komentářodpověď na Frybis — #2 Hehe, jo to mi připomíná, když jsem viděl na netu inzerci na "odpružené trekingové hole" :D
odpověz na tento komentářodpověď na zbenda — #1 Jistěže, ale když potřebuješ prodat, tak nebudeš říkat "udělali jsme pro vás staré pružinové sedlo v novém hávu"..... Často se prodávají tlumiče zesilovačů a zesilovače tlumičů :-)
- na tento komentář reaguje rotik — #3
odpověz na tento komentářA napadlo treba vyrobce tyhle blbosti, ze full neni o pohode na zadek?
- na tento komentář reaguje Frybis — #2
- na tento komentář reaguje Tomáš Šťastný I. — #4
odpověz na tento komentář