Jak jsme krátce avizovali koncem minulého týdne, Trek odprezentoval své novinky na rok 2013, tady jsou...
Příští rok se u Treka ponese ve znamení inovací dvou hlavních modelových lajn. Ta první je zaměřená na trailbiky, Trek ji nazývá "singletrack trail", ta druhá pak na XC, konkrétně jeho 29" podobu.
Fuel EX v novém hávu
Doposud byla modelová řada Fuel EX se zdvihem 120 mm určena díky zvé velké míře univerzálnosti pro pohodlnější marathonce, či jezdce XC a vybrat si mohli jak příznivci karbonu, tak duralu v široké škále výbav i cen.
Úspěšnost a velmi dobré prodejní úspěchy však Trek motivovali k zásadním změnám, které u Fuel EXu provedl. Výsledkem má být další navýšení univerzálnosti biku zejména směrem k lepšímu využití v technických singletracích.
Nový rám dostal do vínku zejména výrazně přepracovanou geometrii. Celkově se délka rámu zkrátila a výška horní rámové trubky snížila. U karbonových verzí absentuje rozdvojení horní rámové trubky před sedlovou trubkou a sedlovka je tak nově umístěna v poměrně dlouhé přesazené části obdobně jak to znáte z XC modelu Top Fuel.
Stejně jako hlavní rámový trojúhelník, tak i zadní stavba byla mírně zkrácena a pro lepší ovladatelnost kola v terénu bylo rovněž sníženo těžiště celého rámu, to jest výška středového složení.
Na rámu pak ještě přibyly vychytávky, které známe spíše z enduro kol jako např. ISCG úchyt napínáku u středové mufny, nebo chránič spodní rámové trubky před poškozením od odletujících kamenů.
Trek také na všech svých FOX odpružených jednotkách vybavených dvoukomorovým DRCV systémem využívá nové logiky třípolohového ovládání CTD stoupání (Climb - Trail - Descend), které nahrazuje mnohdy méně přehledné nastavení propedalu označené číslicemi.
Fuel EX díky změně geometrie dostal i mírně upravenou kinematiku zadního odpružení. APB jednočep s integrovanou zadní osou v čepu odpružení zůstává, změnilo se maličko umístění hlavního čepu zadní stavby a co je nejzásadnější, zdvih kola se zvýšil ze stávajících 120 mm na 130 mm.
Fuel EX tak posouvá kategorii Singletrack trail u Treku do nových rozměrů, díky kterým zpříjemní jízdu v oblíbených lokalitách všem příznivcům tohoto jízdního pojetí. My jsme měli možnost otestovat druhý nejvyšší karbonový model Fuel EX 9.8 přímo v srdci italských Dolomit a stručně řečeno souhlasíme se vším, co bylo o novince řečeno, zejména pak s tím, že se zvýšila hravost a ovladatelnost biku v terénu. Pravdou sice je, že se zkrácení rámu podepsalo na jízdních vlastnostech ve strmém stoupání, kdy se nový Fuel EX má tendenci zvedat na zadní o trošku dřív, než byste čekali, ale celkově posunutí více do "trailova" kolu podle nás rozhodně prospělo.
Mimochodem, Trek se hodně zaměřil také na hmotnosti nových rámů. Základní duralové provedení (5,6 a 7) 2466 g, vyšší duraly (8 a 9) 2438 g a karbonové OCLV provedení (9.7, 9.8 a 9.9) 1760 g, to jsou čísla udávající hmotnost rámů, ke kterým není co dodávat.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Na DRCVčko zpočátku spousta lidí nadávala, ale mám Roscoe a měl jsem RumbleFishe (podělil jsem ho kamarádovi)... Ten tlumič sice opravdu chodí "po dorazech", ale při správném naladění krásně využívá plný zdvih a potenciál kola. A to asi vyvolává ten všeobecný dojem, že bike má více zdvihu, než ve skutečnosti.
Poznal jsem to hlavně na šéfově biku. Měl Fuel EX8 (2010??? možná), kde byla ještě RP2ka a potom totéž kolo už s DRCVčkem. Dost jiný pocit z využití zdvihu zadního kola na jinak totožném stroji.
odpověz na tento komentářPřiznám se, že jsem to CTD schválně zkoušel v terénu přepínat do různých poloh a oproti RP23 se to teda lišilo výrazně. V céčkové poloze a při šlapání ze sedla se to skoro nehlo. Nechci tvrdit, že to je lockout poloha, ale hodně se jí to blíží. V téčkové poloze je to takové nemastné neslané, v podstatě to chodí, ale né moc aktivně, ale zase to docela jede, takže to účel polohy přesně splňuje a no a ta poslední poloha otevřeno je pak klasická "sjezdová" kdy to chytá všechno a všude a spolu s DRCV druhou komorou to fakt funguje dost dobře až si člověk myslí, že má víc zdvihu, než má bike ve skutečnosti.
odpověz na tento komentářodpověď na Fogl — #12 myšlenka Triadu byla od začátku velmi dobrá a podle mě je to lepší než RP23, za předpokladu, že oba tlumiče jsou laděny podle pákovacího poměru konkrétního rámu (dneska u větších výrobců u značky fox standart). Triad sice teoreticky nezamykal úplně natvrdo, ale pořád více než jakýkoli RP23. Navíc umí tlumič zamknout bez sagu, což v dlouhých stoupáních v horách výrazně pomůže geometrii. RP23 to "zamkne" v sagu.
odpověz na tento komentářA v čem je to tak výrazně odlišné? V návodu k Triadu jsou sice polohy popsány jak Locked-Propedal-Open, ale jinak se dozvím: "features/adjustments ... lightweight chassis, DOHC ProPedal with 2 positions, air spring pressure, rebound adjust." Takže je jasně dáno, že ani Locked není úplně zavřený tlumič natvrdo. A i kdyby byl, tak CTDčko je pořád jenom vyladěný Triad s tím, že polohy Locked-Propedal se změnily na "více" Propedal - "méně" Propedal. Navíc u CTD with Trail adjust jsou u polohy Trail možnosti adjust range 1, 2 nebo 3. A to už je tolik ladících "čuramentů", že místo toho aby člověk bajkoval, tak furt jenom tuní a tuní a tuní... Však co by netunil, když to jde,...že??? :-D
- na tento komentář reaguje McBlacky — #13
odpověz na tento komentářodpověď na Fogl — #10 CTD bych řekl, že je něco jiného. Triad mám na jednom ze svých kol (SJ FSR 2009) a je to jak píšete. CTD by mělo být spíš blíže RP23 s tím, že to přepíná open-PP1-PP3 nezamyká to úplně jak jsem pochopil.
odpověz na tento komentářodpověď na McBlacky — #3 Geo může být problém, ale Climb-Trail-Downhill tlumáky se podle mě dělaly už hrozně dávno pro Spešla (jezdil jsem Stumpa FSR 2006) a fungovaly dobře, jenom se to jmenovalo Triad a polohy byly Locked-Propedal-Open. Řekl bych, že se vrátili k této koncepci, kterou možná mírně vyladili...
- na tento komentář reaguje McBlacky — #11
odpověz na tento komentářRumblefish samozřejmě v roce 2013 bude, ale nedotkl se ho žádný zásadní redesign (kromě barev). Dostal v podstatě akorát nové CTD odpružení od foxu, jinak zůstává beze změn. Trochu mne osobně zklamalo, že se prozatím stoplo představení nového již dříve avizovaného biku Roscoe, ale to je holt život, Trek ho zdá se výrazně předělává oproti původním "divným" nástřelům, takže se jeho finální uvedení zpozdí.
odpověz na tento komentářTrochu mi tam chybí Rumblefish...:-/
odpověz na tento komentářkonečně pěkný desingy,myslim ty xc 29" biky :-)
odpověz na tento komentářa čo vyššie zdvihy??????
odpověz na tento komentářKonečně rámy co nevypadají jako hřbitovní brána.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš — #1 Všechny váhy celoodpružených rámů TREK jsou uváděny včetně tlumiče.
odpověz na tento komentářna EX jsem zvědav. Původní verze byla mezi 120 jedno z nejlepších kol, hlavně proto, že i pěkně jelo a stoupalo. Snad to nezabili kratší geo a CDT tlumičem.
- na tento komentář reaguje Fogl — #10
odpověz na tento komentářMno koukám, že Trek nám zareagoval :) Ty devětadvácy vypadají zajímavě.
odpověz na tento komentářHmotnost rámů je bez tlumiče?
- na tento komentář reaguje usak — #4
odpověz na tento komentář