S-Works Crux LTD - jednosměrná jízdenka do gravelového nebe

Specialized představil svůj nejnovější přírůstek s 13rychlostní sadou Sram Red AXS XLPR...

Autor: Jan Němec
S-Works Crux LTD - jednosměrná jízdenka do gravelového nebe

 
Specialized při premiéře řady Sram Red AXS XLPR v minulém týdnu, představilo svůj přepracovaný gravel Crux a jeho jediný model S-Works LTD s novou „třináctkou“.

Crux byl po několik generací synonymem pro závodní cyklokrosový speciál, který cílil na okruhové závody a byl optimalizovaný pro cyklokros. Před třemi roky se americká firma rozhodla, že modelovou řadu Crux posune dál, určí jí nové cíle a tím současně dramaticky rozšíří cílovou skupinu jejích uživatelů.


Když Specialized v roce 2013 představil svůj první karbonový Crux, tehdy vážil 1000 gramů - právě na něm vyhrál Zdeněk Štybar svůj třetí titul mistra světa v Hoogerheide roce 2014 a naposledy na něm startoval v roce 2021 na covidem sevřeném šampionátu v Oostende. Další výrazná úprava pak přišla v roce 2022, kdy inženýři v Morgan Hill vycházeli z lehkého silničního Aethosu. A právě to byl zlomový okamžik modelu Crux - v angličtině [kraks], českému uchu možná trochu zvláštně znějící - v přerodu z krosky na gravel s váhou 725 gramů.

A nyní přichází s další úpravou. Byť miniaturní - s novou patkou UDH.

Nový Crux dostal UDH patku...

"Náš nejlehčí gravel na světě Crux jsme učinili ještě lehčím," uvádí ve své zprávě Specialized, jenž tak díky univerzální patce UDH s novou sadou Sram Red XPLR s 13rychlostní kazetou, ušetřil dalších 100 gramů.

Představený model S-Works Crux LTD je kromě nového pohonu s wattmeterem a brzdami Red XLPR, nabízen s koly Roval Terra CLX II obutých do plášťů Pathfinder v šíři 42 mm, řídítky Terra, sedlovce Alpinist, sedlu S-Works Power.

Celková váha se tak dostává na 7,1 kg. Rovnou z krabice. 


Limitovaná edice pouze pro americký trh...

Připomínáme, že Crux můžete obout do plášťů šíře 47 mm ve standardní velikosti 700 nebo 2,1“ v průměru 650b. Což z Cruxe dělá vskutku dokonalého univerzála.

Specialized píše, že nový Crux je vaše jednosměrná jízdenka do gravelového nebe. Je to sice krásný výraz, ale abyste do takového nebe mohli vyšplhat, budete si muset také připravit astronomickou částku. Představený model se prodává za 315 000 Kč.


Více informací zde: www.specialized.com/cz

 

 

Přečteno - 5256x Tagy: specialized crux gravel
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Ostatní závodyZajímavosti a postřehy z gravelového MČR v Hlinsku
    Zajímavosti a postřehy z gravelového MČR v Hlinsku
  2. Ostatní závodySuperior s Adelem a Jobánkem smolaři domácího šampionátu v gravelu
    Superior s Adelem a Jobánkem smolaři domácího šampionátu v gravelu
  3. ZávodyFotogalerie: Mistrovství ČR Gravel - Hlinsko 2024
    Fotogalerie: Mistrovství ČR Gravel - Hlinsko 2024
  4. Ostatní závodyStošek a Zemanová novými českými šampiony na gravelu
    Stošek a Zemanová novými českými šampiony na gravelu
  5. Ostatní závodyStošek, Vakoč, Kulhavý či Nash a Zemanová. Hvězdně obsazené gravelové MČR již v sobotu
    Stošek, Vakoč, Kulhavý či Nash a Zemanová. Hvězdně obsazené gravelové MČR již v sobotu
  6. Tech newsSpecialized Stumpjumper představuje 15. verzi
    Specialized Stumpjumper představuje 15. verzi

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #24 panzdenda - vloženo: 09.08.2024 v 12:18:48

    odpověď na karel.neugebauer.7 — #23 Ten "sedmikilový" gravel bude vážen metodou "inverzní rybář", což je mezi cyklomudrci poměrně rozšířený způsob stanovování hmotností zejména svých kol :-) .

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #23 karel.neugebauer.7 - vloženo: 09.08.2024 v 12:02:45

    odpověď na North Boy — #22 Taky by mě zajímalo, KTM v Mku, bez košíků, tubeless s mlíkem 60ml/guma, XTR pedály, karbonové kola QUAI ISOS, Force 1x AXS, CX pláště 33 (vzadu vložka) 8.1kg sedlo/sedlovka/řídítka vše v karbonu. Cenově asi méně než 90 (ale to tak nelze počítat, ne vše je nové)

    1. na tento komentář reaguje panzdenda — #24
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #22 North Boy - vloženo: 09.08.2024 v 09:49:42

    odpověď na tomfreedom — #19 Jinak 7kilo hmotnost race ready gravel s Force AXS do 90 tisíc je opravdu víc jak slušný výkon.

    Nebo je to hmotnost bez pedálu a bez košíků s držáky?

    Kolik je hmotnost samotného rámu s vidlicí pokud se mohu zeptat a jak široké pláště pojme?

    1. na tento komentář reaguje karel.neugebauer.7 — #23
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #21 North Boy - vloženo: 09.08.2024 v 09:42:04

    odpověď na tomfreedom — #19 Přesně jak píšete to vidím, konkrétně věta : "Gravel rozhodně není kolo na kořeny, kameny, klasické traily. Kdo tohle tvrdí a čeká od něj, nepochopil."

    K tomu však dodám, proč nám tedy různí "influenceři" tlačí videa jak na nich lítají právě tyhlety terény. Myslím si, že dost lidí na to naletí.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #20 North Boy - vloženo: 09.08.2024 v 09:35:55

    odpověď na G23 — #16 ano to souhlasím, hlavně s poslední větou. Mně se zase tolik netýká protože jak jsem psal, nemám silničku na gravel ale spíš mám na mysli že ho zvládne tam kde potřebuji, Nemyslím, že moc gravelistů jezdi jinak ale možná se pletu. Pokud bych jel celou trasu gravell typ terénu tak si na fulla nahodím druhý set lehkých výpletů co s nimi má 9,5kg race ready takže jen to takový hybrid (SC Blur). Jinak na těch Conti GP 5000 32mm mám už 1700km bez jediného defektu takže i když souhlasím že v podmínkách gravelu trpí tak ten nájezd je slušný myslím si:-).

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #19 tomfreedom - vloženo: 08.08.2024 v 19:34:43

    Kolo je to pěkné, designově čisté, lehké. Inspirace výjimečným Aethosem je vidět na první pohled. Určitě bude fungovat perfektně. Druhá věc je cena - sedmikilový gravel na Sram Force AXS umím složit do 90 tisíc, tedy více než 3x levněji. A jede tak dobře, že jsem od března sedl na silničku jednou. Ta svoboda sjet z asfaltu kdykoliv na šotolinu, polní cestu, hladký singl je k nezaplacení. Tolik ke druhé fázi této diskuze. Gravel rozhodně není kolo na kořeny, kameny, klasické traily. Kdo tohle tvrdí a čeká od něj, nepochopil.

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #21
    2. na tento komentář reaguje North Boy — #22
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #18 karel.neugebauer.7 - vloženo: 08.08.2024 v 18:39:26

    odpověď na Freebike12345 — #17 Chápu, taky jsme byl agresivní odmítač. Hlavně se kvůli tomu zbytečně nerozčiluj, je to o zdraví. Já bych to taky zakázal, je to strašné zlo a většina lidí to ani neumí řídit.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #17 Freebike12345 - vloženo: 08.08.2024 v 17:41:07

    odpověď na karel.neugebauer.7 — #15 haha tak na názor týpka s éčkem jsme tady všichni čekali.. taky mám fulla na lítání z kopce ale motor tam nepotřebuji. Uz aby vám napařili pojištění jako na Slovensku a SPZ a zákaz vjezdu do chráněných oblastí a bude konečně v lese zase klid

    1. na tento komentář reaguje karel.neugebauer.7 — #18
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #16 G23 - vloženo: 08.08.2024 v 17:30:47

    odpověď na North Boy — #14 Máš sice pravdu s těmi defekty, také sem tam přejedu na silničním kole nějako trochu terénní spojku, abych nemusel velkým provozem, ale ty gumy trpí. Schválně si prohlédni, jestli nemáš malé, na první pohled neviditelné, seky ... Když ale jezdíš opravdu gravel podmínky, pak ty defekty přijdou, prostě boky silničního pláště ostré kamínky nevydrží (často ani ty gravel, a samozřejmě mluvím o bezduších).

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #20
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #15 karel.neugebauer.7 - vloženo: 08.08.2024 v 16:47:27

    Tak já se přidám do diskuze. Prodal jsem silničku (cca 4kročně) a mám gravel KTM. Vše v karbonu 1x12 AXS, váhově top, do kopců to stoupá parádně. V létě na 35 gumách defacto bez vzorku a na silnici stíhám silničářům (pokud jsou ve stejné výkonnostní skupině) :-). Je to výrazně pohodlnější než většina silniček, brzdí to o ligu lépe (gumy + pořádné kotouče). Na podzim/zimu to hodím na zubatější 42 gumy, přidám blatníky a pořádné světla a jezdím na tom bahýnka/sníh, Mladý si to občas půjčí na cyklokros. Oproti fullu to spláchnu jen hadicí a namažu řetěz. (a k tomu mám vysokozdvihé éčko na lítání dokopcezkopce). Za mě super a silnici nechci (mladý má aero raketu ve stejné velikosti a radši jedu na gravelu i po silnici)

    1. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #17
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #14 North Boy - vloženo: 08.08.2024 v 16:26:48

    odpověď na North Boy — #13 pro upřesnění u věty "nikdy jsem v takovýchto "gravel" podmínkách neměl defekt" mám na mysli ty "polní a lesní cesty eventuálně kořínky a zvlněný terén ".

    1. na tento komentář reaguje G23 — #16
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #13 North Boy - vloženo: 08.08.2024 v 16:11:00

    Jinak s názory Freebike12345 a Zdeněk Slezák na využití gravelu v terénu souhlasím na 100%. Jakmile přijde technika je konec. Stojka v lese, je konec. Sjezd mezi šutry v cestě vymleté vodou...nemá cenu si rozbít ústa.

    A tam kde tahle technika není tj polní a lesní cesty eventuálně kořínky a zvlněný terén tedy kde to gravel opravdu zvládne tak za to z 80 mohou široké pláště a nižší tlaky a z 20% geometrie (za je důležitá u extrémů ale ruku na srdce, neslezeme dřív z kola protože nejsme tak dobrí jezdci abychom ji uměli využít? Všechny ty 20% plus stojky / sjezdy mezi kořeny kde se kola hrabou.. Osobně vozím na své silničce pláště 32mm Conti GP 5000 s tlaky 45-47

    psi na mých 65 kg a nikdy jsem v takovýchto "gravel" podmínkách neměl defekt. A tam kde je v terénu technika si už vezmu MTB (full 10kg race ready / 120 mm zdvihy na 2,4 pláštích s teleskopkou). To píšu jen pro ilustraci za jakého úhlu o věcech uvažuji.

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #14
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #12 North Boy - vloženo: 08.08.2024 v 15:57:10

    Super výměna názorů. Spíše se doplňují než si odporují. Za sebe bych ještě doplnil téma dvojí sady vypletených kol. Jedny na silničku a druhý na gravel. Celkem věřím, že ten výrobce, který by udělal lehký rám co pojme 50mm a má prvky aero a současně kompromisní geometrii tak, aby umožnil jen prohazovat takové dvě sady výpletů by si k sobě stáhl poptávku lidí co by o něm ani jinak neuvažovali. Ano ztratil by, že by svým stávajícím zákazníkům neprodal hned dvě kola (silnice + gravel) ale získal by lidi co se jim líbil koncept jeden rám a dvě sady výpletů. Jasně že nevěřím, že se někdo takový najde, ale pokud ano bylo by to terno. Pozn: vím, že aero rám je těžší ale mám osobní zkušenost že i na něm jde postavit kolo pod 7kg,

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #11 panzdenda - vloženo: 08.08.2024 v 14:05:07

    odpověď na Freebike12345 — #9 Pro lidi šmrdlající to pětadvacítkou po cyklostezce (což je drtivá většina majitelů gravelbiků) je Tarmac brutální overkill, možná taky proto ta popularita gravelů :-) .

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #10 Freebike12345 - vloženo: 08.08.2024 v 13:40:15

    odpověď na G23 — #7 Na gravelu jsem jezdil v zimě a obecně nevydím rozdíl mezi bikem hardtailem a gravelem...měl jsem stejné průměry rychlosti a výkonu. Ale gravel by mě unudil k smrti. Silnička je boží ....a když chci do lesa gravel je na limitu tak vezmu bika..

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #9 Freebike12345 - vloženo: 08.08.2024 v 13:31:30

    odpověď na panzdenda — #8 50+ si nejčastěji koupí S-works Tarmac SL8 protože to jede a je to k něčemu. Stačí se podívat na statistiku...90% silnice 10% gravel v prodejích. A nejčastěji cílovkou jsou lidi co slyšeli že gravel je super z reklamy a přitom na silničním nebo horském kole by si užili více zábavy...

    1. na tento komentář reaguje panzdenda — #11
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #8 panzdenda - vloženo: 08.08.2024 v 13:27:01

    odpověď na Freebike12345 — #6 Realita je taková, že nejpočetnější cílovou skupinou gravelbajků jsou pohodáři, kondiční jezdci - nezávodníci, cykloturisté, bikepackeři a dojížděči do práce. Tito lidé nepotřebují ke svému stylu jízdy ani silniční ani horské kolo, ale ideál je právě gravelbike. Cílovka je obrovská, proto je koncept gravelbiku tak mimořádně úspěšný. Crux vidím jako ideální cyklostezkové hrkadlo pro 50+ zajištené nezávodící cyklisty, kteří si chtějí užit highend stroj (třeba pro mě).

    1. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #9
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #7 G23 - vloženo: 08.08.2024 v 13:16:08

    odpověď na Freebike12345 — #6 1.Pomíjíš odolnost plášťů na silnici a gravel. 2. Geometrie gravel a silnice je opravdu jiná, ale poznáš to, až se svezeš. 3. Ještě jednou si přečti, na kterých površích budeš na gravelu jezdit. 4. Na kole toho najezdím dost, na různých, pak vím, že najít okruh, kde pojedeš pouze po silnicích bez provozu není vůbec jednoduché, ale samozřejmě jsou. Přidám ti pro pochopení trasu, kterou jako Pražák jezdím, když to nejde na silnici, nebo se mi nechce bajka. Je od, cyklistům známé, restaurace U Čámrse, Okolí je cyklistický ráj jak pro silnici, bajka fulla nebo hardtaila, tak jak je vidět i pro gravel. https://mapy.cz/s/fezuneneje

    1. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #10
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #6 Freebike12345 - vloženo: 08.08.2024 v 12:08:23

    odpověď na G23 — #5 argument o nepohodlnosti silničky na špatných silnicích je nesmysl ....dnešní trend 28 a 30 plášťů a nízkých tlaků do 5 barů nebo 32 na endurance silničkách které už jsou vyráběny s širší vidlicí připravené až na pláště 35 atd...ten gravel vůbec nedává smysl. Máme tisíce kilometrů silnic 3 a 4 tříd kde není provoz. Kam tedy budu jezdit s gravel kolem navíc oproti silničce?

    1. na tento komentář reaguje G23 — #7
    2. na tento komentář reaguje panzdenda — #8
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #5 G23 - vloženo: 08.08.2024 v 09:59:12

    odpověď na Freebike12345 — #3 odpověď na Zdeněk Slezák — #4 Gravel se vám nelíbí, protože ho špatně používáte, nebo chápete. Pravda jsou dvě věci. 1. Ano je to v podstatě cyklokrosové kolo, tedy z něj se vyšlo, ale cyklokrosové kolo se špatně prodává. 2. Marketinkové matení o universálnosti mu dost škodí. (Obecně, universální věci jsou vlastně vždy na prd…) Gravel má blíže k silničnímu kolu a je to super varianta, když chceš jezdit staré rozbité silnice bez provozu, šotoliny, polní cesty, lesní cesty atd., kde tě to na hardtailu moc bavit nebude. Určitě máte pravdu, že kdo si pořídí odpruženého gravela, bude zklamaný a nespokojený, není to prostě bajk! Více než geometrie vám udělají pláště, sám vozím spíše hladší až hladké. Ideální je, mít kolo na tu, kterou příležitost... .-)

    1. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #6
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #4 Zdeněk Slezák - vloženo: 08.08.2024 v 08:37:20

    odpověď na Freebike12345 — #3 V zásadě s vámi souhlasím. Něco jsem na gravelu odjezdil v testovacích režimech. Na silnici kralují "žiletky", gravel nestíhá. Ano, má přesah do lehčího terénu, zvládne i sem tam nějaký ten kořínek. A horáka nemá. Co mě ale doslova sejřilo! V prudké stojce, kdy člověk musí držet úzká řídítka a stabilitu, tak přehmatávat na berany a tlakem prstů do strany řadit! Opruz! A ještě jednou opruz! Opravdu nevím, kdo stále omílá dokola tezi, že gravel je nejuniverzálnější kolo na trhu! Není, je to jen marketingový tah, na který, bohužel, hodně lidí slyší. Je zajímavé, že v podstatě vymizela kola trekingová s rovnými širokými řídítky, přirozeným posedem a tudíž i s možností bleskového řazení. Už jsem se ptal na různé strany, proč tomu tak je, ale nikdo neznal rozumnou odpověď.

    1. na tento komentář reaguje G23 — #5
    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #3 Freebike12345 - vloženo: 08.08.2024 v 06:45:34

    Jo a nechápu co na těch gravel kolech všichni máte. Na silnici to nejede v terénu to drncá . Když chci jet na silnici kde jezdí 70% grevlustů je lepší lehká a rychlá silnička a do lesa si přece vezmu fulla se 120 zdvihy a užiju si sjezdy. Gravel je k ničemu tam i tam a hodí se jen na zimní trénink. Je to jen moderní název pro cyklokrosové kolo pro lidi co si nedovedou rozhodnou co jsou...

    1. na tento komentář reaguje Zdeněk Slezák — #4
    2. na tento komentář reaguje G23 — #5
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #2 Freebike12345 - vloženo: 08.08.2024 v 06:23:54

    odpověď na zirecek — #1 cena je relativní....pořád a vždy budou lidi co si raději koupí jak bys řekl předražené BMW místo Dacie která je nyní již dobré auto ale navždy bude Dacií stejně jako Canyon zůstane kolem bez duše a historie a jen obyčejnou náhradou top značek jen diky své politice prodeje z krabice která nedává práci lidem v obchodech . PS : Specialized nejezdim ale Canyon bych si z principu nekoupil právě proto, ze je to ta Dacie a proto ze obchodní model Canyonu je to nejhorší pro obchod co může byt.

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #1 zirecek - vloženo: 07.08.2024 v 20:10:19

    Takže stačí dát o 100 tis. Kč méně a koupíte si se stejnou 13kovou sadou SRAM Red gravel Canyon Grail CFR XPLR s integrovaným kokpitem, polointegrovanou kabeláží, D sedlovkou, úložným prostorem v rámu včetně možnosti přidání magnetické brašny, která ještě snižuje aerodynamický odpor.

    Ale redakce tu bude psát o gravelovém nebi u předraženého modelu se zastaralými koncepty - u takového modelu v dnešní době prostě nemá co dělat volná kabeláž a představec s řídítkami. Kombo řídítka jsou u takové cenové úrovně standart, ať si každý zdůvodňuje jak chce uměle, zastarale možností úpravy délky a sklonu představce. To je už minulost.

    1. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744