Víc dneska na ebiku mít nemůžete. Otestovali jsme špičkové combo chytrého elektropohonu od Bosche s ABS a automatickým řazením...
Předmětem dnešního testu nebude ani tak konkrétní celoodpružený bike, ale jeho specifická výbava. O tu se postaral německý Bosch, který tento bike vybavil maximem technologií, jež má aktuálně k dispozici. Najdete zde elektropohon Bosch Performance 5. generace, nejnovější verzi brzdového systému s ABS v závodní Race verzi, a jako třešničku na dortu také automatické řazení od firmy TRP, se kterou Bosch úzce spolupracuje při vývoji vlastního systému automatického řazení.
Jako nosič všech těchto tří zařízení jsme dostali nejnovější verzi německého allmountain biku Bulls Sonic, a to ve variantě se 160milimetrovým zdvihem – tedy univerzální stroj, na který se všechny tři technologie ideálně hodí.
Celý test jsem proto logicky rozdělil do tří částí, přičemž každá z nich se věnuje samostatně konkrétní technologii.
Začněme samotným pohonem. Pátá generace Bosch CX Performance se dočkala spíše drobných změn oproti svému předchůdci. Kromě mírně vyšší hmotnosti nabízí znatelně menší odpor při jízdě s vypnutým motorem. To krásně poznáte například tehdy, když potřebujete s kolem zacouvat. Zatímco čtvrtá generace pohonu celkem znatelně brání v pohybu vzad, nejnovější pátá generace to umožní daleko snáz – bez výrazného odporu.
Přiznám se, že během jízdy jsem nebyl schopen rozeznat zásadní rozdíl mezi předchozí a současnou generací. Podobně je to i s hlučností motoru. Pocitově vnímám u páté generace o něco nižší frekvenci bzučení při vysokých otáčkách, ale že by byl motor výrazně tišší než ten předchozí, to říct prostě nemohu, ačkoli je to v rámci jeho popisu zmiňováno.
Pro srovnání jsem záměrně nahrál zvukový projev obou motorů na stejném místě se stejnou kadencí a se stejně nastaveným mikrofonem, abyste si mohli sami udělat představu o reálných rozdílech ve zvuku. Video i s dalšími postřehy k ABS a automatickému řazení připravujeme.
Co mě na nové páté generaci pohonu baví asi nejvíc, je optimalizace hmotnosti a hlavně kapacity baterií. Možnost volby mezi 600Wh a 800Wh baterií, přičemž obě jsou výrazně lehčí než předchozí generace akumulátorů s menší kapacitou. To jasně ukazuje směr, kterým se vývoj ebiků ubírá a jsem si celkem jistý, že se jen tak nezastaví.
Samozřejmě jsem provedl i svůj oblíbený test dojezdu. Vzhledem k tomu, že testovaný Bulls byl osazen menší 600Wh baterií, nečekal jsem žádné zázraky. Mimochodem – součástí nového Smart Systemu je i chytrá aplikace Bosch pro mobilní telefon. Pokud ji správně spárujete s ebikem, umožní nejen detailní nastavení motoru, ale také zaznamenává vaši trasu a výkon. Bez této aplikace se neobejdete ani při nastavování automatického řazení, a pomůže také při optimalizaci nastavení režimu ABS – ale o tom až v dalších kapitolách.
Že nový Smart System od Bosche nabízí i nový displej, jsem bohužel nemohl u tohoto kola otestovat – Sonic byl vybaven pouze základní LED ovládací jednotkou integrovanou do horní rámové trubky. Ta zobrazuje stav baterie a zvolený režim dopomoci, nicméně můžete si na řídítka klidně dát svůj telefon a udělat si z něj díky Bosch aplikaci chytrý počítač, nebo si dokoupit kterýkoli z nabízených Bosch displejů a k systému ho připojit, protože přesně na tohle je Smartsystem ideální.
Co se týká samotného biku, tak jde o karbonový celoodpružený allmountain od německého Bullsu, který mne zaujal konstrukčně dvěma věcmi. Zaprvé tím, že dostal pod motor robustní leštěnou ochrannou ližinu, která dokáže odtlumit i poměrně velký náraz a zachránit tak spodek pohonu před poškozením. Zadruhé pak, jak má vyřešeno uchycení tlumiče v rámu. To je zde totiž posuvné a díky dvěma šroubům, které ho připevňují k rámu umožňuje měnit geometrii a rozteč tlumiče.
Jinak jde o klasickou čtyřčepovou konstrukci doplněnou o progresivní geometrii a mullet kombinaci kol, kterou jsem ovšem takto osazenou v katalogu značky Bulls nenašel.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Tovární tým německé značky Canyon představil svůj závodní tým. Už před časem jsme psaly o...…
Celý článek…Už v květnu budou na severu Čech soupeřit cyklistky o vítězství na nejvýznamnějším českém etapovém...…
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
Pořád se mluví o udržitelnosti a tady máme její dokonalý opak. K čemu a pro koho je toto dobré??? Nakonec i závěr testu to potvrzuje. Naprosto zbytečný výrobek, možná tyto systémy na městské kolo, ale to je tak všechno. Místo jednoduché jízdy a užívání si budete neustále šmudlat appky, nastavení kravin a řešit kapacitu baterie. To musí být fakt super vyjet na 23kg těžítku na traily. Ještě airbag by do toho měli zabudovat... Marnost tohle.
odpověz na tento komentář