TEST: Bosch CX pohon 5.gen s ABS a automatem

Víc dneska na ebiku mít nemůžete. Otestovali jsme špičkové combo chytrého elektropohonu od Bosche s ABS a automatickým řazením...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
TEST: Bosch CX pohon 5.gen s ABS a automatem

Předmětem dnešního testu nebude ani tak konkrétní celoodpružený bike, ale jeho specifická výbava. O tu se postaral německý Bosch, který tento bike vybavil maximem technologií, jež má aktuálně k dispozici. Najdete zde elektropohon Bosch Performance 5. generace, nejnovější verzi brzdového systému s ABS v závodní Race verzi, a jako třešničku na dortu také automatické řazení od firmy TRP, se kterou Bosch úzce spolupracuje při vývoji vlastního systému automatického řazení.

Jako nosič všech těchto tří zařízení jsme dostali nejnovější verzi německého allmountain biku Bulls Sonic, a to ve variantě se 160milimetrovým zdvihem – tedy univerzální stroj, na který se všechny tři technologie ideálně hodí.

Celý test jsem proto logicky rozdělil do tří částí, přičemž každá z nich se věnuje samostatně konkrétní technologii.

Pohon Bosch CX Performance Smart System 5. generace

Začněme samotným pohonem. Pátá generace Bosch CX Performance se dočkala spíše drobných změn oproti svému předchůdci. Kromě mírně vyšší hmotnosti nabízí znatelně menší odpor při jízdě s vypnutým motorem. To krásně poznáte například tehdy, když potřebujete s kolem zacouvat. Zatímco čtvrtá generace pohonu celkem znatelně brání v pohybu vzad, nejnovější pátá generace to umožní daleko snáz – bez výrazného odporu.

Přiznám se, že během jízdy jsem nebyl schopen rozeznat zásadní rozdíl mezi předchozí a současnou generací. Podobně je to i s hlučností motoru. Pocitově vnímám u páté generace o něco nižší frekvenci bzučení při vysokých otáčkách, ale že by byl motor výrazně tišší než ten předchozí, to říct prostě nemohu, ačkoli je to v rámci jeho popisu zmiňováno.

Pro srovnání jsem záměrně nahrál zvukový projev obou motorů na stejném místě se stejnou kadencí a se stejně nastaveným mikrofonem, abyste si mohli sami udělat představu o reálných rozdílech ve zvuku. Video i s dalšími postřehy k ABS a automatickému řazení připravujeme.

Co mě na nové páté generaci pohonu baví asi nejvíc, je optimalizace hmotnosti a hlavně kapacity baterií. Možnost volby mezi 600Wh a 800Wh baterií, přičemž obě jsou výrazně lehčí než předchozí generace akumulátorů s menší kapacitou. To jasně ukazuje směr, kterým se vývoj ebiků ubírá a jsem si celkem jistý, že se jen tak nezastaví.

Samozřejmě jsem provedl i svůj oblíbený test dojezdu. Vzhledem k tomu, že testovaný Bulls byl osazen menší 600Wh baterií, nečekal jsem žádné zázraky. Mimochodem – součástí nového Smart Systemu je i chytrá aplikace Bosch pro mobilní telefon. Pokud ji správně spárujete s ebikem, umožní nejen detailní nastavení motoru, ale také zaznamenává vaši trasu a výkon. Bez této aplikace se neobejdete ani při nastavování automatického řazení, a pomůže také při optimalizaci nastavení režimu ABS – ale o tom až v dalších kapitolách.

Že nový Smart System od Bosche nabízí i nový displej, jsem bohužel nemohl u tohoto kola otestovat – Sonic byl vybaven pouze základní LED ovládací jednotkou integrovanou do horní rámové trubky. Ta zobrazuje stav baterie a zvolený režim dopomoci, nicméně můžete si na řídítka klidně dát svůj telefon a udělat si z něj díky Bosch aplikaci chytrý počítač, nebo si dokoupit kterýkoli z nabízených Bosch displejů a k systému ho připojit, protože přesně na tohle je Smartsystem ideální.

Co se týká samotného biku, tak jde o karbonový celoodpružený allmountain od německého Bullsu, který mne zaujal konstrukčně dvěma věcmi. Zaprvé tím, že dostal pod motor robustní leštěnou ochrannou ližinu, která dokáže odtlumit i poměrně velký náraz a zachránit tak spodek pohonu před poškozením. Zadruhé pak, jak má vyřešeno uchycení tlumiče v rámu. To je zde totiž posuvné a díky dvěma šroubům, které ho připevňují k rámu umožňuje měnit geometrii a rozteč tlumiče.

Jinak jde o klasickou čtyřčepovou konstrukci doplněnou o progresivní geometrii a mullet kombinaci kol, kterou jsem ovšem takto osazenou v katalogu značky Bulls nenašel.

Pokračovat na: Asistent brzdění ABS
Přečteno - 9960x Tagy: testy elektro bosch my2025
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsBosch aplikace eBike Flow vyráží do jara se dvěma novinkami
    Bosch aplikace eBike Flow vyráží do jara se dvěma novinkami
  2. DoplňkyZnačka Fizik vstupuje do světa přileb! Na trh uvádí hned čtyři novinky
    Značka Fizik vstupuje do světa přileb! Na trh uvádí hned čtyři novinky
  3. TechnikaFoto-video galerie: Bosch CX pohon 5.gen s ABS a automatem
    Foto-video galerie: Bosch CX pohon 5.gen s ABS a automatem
  4. DoplňkyYamaha koupí divizi Brose zabývající se elektropohony
    Yamaha koupí divizi Brose zabývající se elektropohony
  5. Tech newsYeti představuje limitku ASR
    Yeti představuje limitku ASR
  6. DoplňkySram odpálil lavinu brzových novinek jménem Motive
    Sram odpálil lavinu brzových novinek jménem Motive

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 rotik - vloženo: 04.04.2025 v 21:44:59

    Pořád se mluví o udržitelnosti a tady máme její dokonalý opak. K čemu a pro koho je toto dobré??? Nakonec i závěr testu to potvrzuje. Naprosto zbytečný výrobek, možná tyto systémy na městské kolo, ale to je tak všechno. Místo jednoduché jízdy a užívání si budete neustále šmudlat appky, nastavení kravin a řešit kapacitu baterie. To musí být fakt super vyjet na 23kg těžítku na traily. Ještě airbag by do toho měli zabudovat... Marnost tohle.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744