Dneska se společně podíváme na jemně elektrifikovaný gravelbike od Meridy...
Merida eSilex 400 je dostupnějším modelem ze dvou gravel ebiků v nabídce Meridy. Je vybavena motorem od technologického automotive gigantu značky Mahle, modelem X35+. Jmenovitý výkon je 250W, točivý moment 40 Nm, 250Wh akumulátor je integrovaný do spodní rámové trubky a samotný pohon situovaný v zadním náboji, který se postará o zajímavou nenápadnost.
Minimalistický ovladač iWoc One je integrovaný do horní rámové trubky a používá se na zapnutí systému, kompletní ovládání síly dopomoci, které jsou tři stupně, a signalizuje stav baterie pomocí RGB LED diod.
Kolo je postavené na hliníkovém rámu, který doplňuje karbonová vidlice, sada Shimano GRX 400 v provedení 2x10, kliky GRX 600 mají ideální převodování 46-30z. a kazeta CS-HG50 má počet zubů 36-11.
Potěší i přítomnost BSA středu. Zbytek osazení je v režii samotné Meridy. Kokpit, sedlo, sedlovka i zapletená kola, to vše nese logo Merida.
O kontakt s povrchem se stará osvědčený Maxxis Rambler v šířce 40 mm, bezdušovém TR provedení, a navíc i EXO zesílením. Celý ebike včetně pedálů váží kolem 14,5 kg ve velikosti L.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na mafo — #56 No, nějak mě dochází dech :-) To, co jsem chtěl nevypáčit z testera, jsem nedokázal vypáčit i z Tebe, jako uživatele, zde testovaného éčka. Asi je strašný problém popsat zde nějaký konkrétní švih na tom éčku :-)
Přesto děkuji za trpělivost a ať to jezdí.
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #55 stále si myslím že zo strany výrobcov je to zavádzajúci faktor marketing dojazd výdrž preto všade u elektriky píšu tie predpoklady dojazdy a podobne.U e silex 400 je to podľa mňa menej podstatne ako napr čisté e HT MTB či Full MTB kde idu veľa krát 100%elektrikary nabíjačky zo sebou a trasi zastávky kde sú e bike pointy nabíjačky.Podobnd jak e kolobežky.U e silex 400 a podobne cestaky/gravel to vydim viac ako doplnok komfort na trase využitie ale keď dôjde batéria nič sa nestane pre jazdca.Takže dojazd nieje smerodatny skôr múdrosť využitia vyváženia na trase či už jazda vo veterný deň veľa km či kopcovita dlhá trasa narábanie s energiu a vlastnú silu aj keby to malo byt 10km elektrina a tých rozložiť.
- na tento komentář reaguje Babaja — #57
odpověz na tento komentářodpověď na mafo — #54 Já samozřejmě všechny ty okolnosti a podmínky, který ovlivňují dojezd na éčku chápu a vím o nich Je jasný, že když pojedu stejný okruh v pondělí a pak v pátek, bude zbytek kapacity baterie rozdílný. Jen jsem chtěl od majitele é - štěrkoletu, který ho předpokládám používá na švihy, nějaký příklad z nějaké vyjížďky. Třeba že svého oblíbeného okruhu.
- na tento komentář reaguje mafo — #56
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #53 ešte sa mi nestalo že by som vybil batériu na 0 či par percent.Ale nejazdil som tak nemal som takú trať na test jak spomínaš ale môžem to vyskúšať.A na taky test by museli byt viecery jazdci mne môže ostať na rovnakej trati km cca 50%.A inému 70% ďalšiemu 20% batérie.Stači keď budu mať rozdielny štýl jazdí prevody,rýchlosť,a ďalšie faktory a vplyv na to.Zaleži veľa aj či sa výpomoc použije na začiatku keď ma jazdec viac energie sily ako na konci či v polke alebo v zavere trasi.Rozloženie kapacity batérie podľa trate rovina kopce vietor a výkonnosti jazca.Niekto si zapne pomoc pri slabom protivetre či miernom stúpaní iný nie.Rekreačna,športová či závodná svižna jazda tempo.Rychlosť,kadencia otáčky prevody aj to ma zásadný vplyv na batériu hlavne u mahle motora otáčky magnet na kazete.
- na tento komentář reaguje Babaja — #55
odpověz na tento komentářodpověď na mafo — #51 Napíšu to obecně a zcela jednoduše jako příklad. Odjedu na tom éčku (baterie 100 %) 100km švih. 50km za své, 25km nejmenší přípomoc a 25km střední přípomoc (kopce, vítr atd). Kolik cca % v baterii zůstane?
Můžeš ten nástřel upravit dle tvých vyjížděk?
Děkuji za trpělivost.
- na tento komentář reaguje mafo — #54
odpověz na tento komentářodpověď na mafo — #51 tých 100km obrazne myslene nie každý ma 65kg a 100kg keď si s domu zapne tak obrazne tých 100km eco
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #50 tak ako píšeš na 100% batéria ukazuje cez 200km dojazd tak pri šetrnej jazde eco v nerovnom teréne a na otvorených veterných úsekoch pri dobrych podmienok není problém.Zaleži teplota,váha jazda a pod.Aj pneumatiky hustenie,a príslušenstvo na bycikli doplnky.Esilex 400 je využitie motora viac vhodné do stúpaní kopcov a zlého terénu.Na klasických cestách rovinách je to bežný cestny bicykel kde motor je výhoda za každých veterných podmienok proti silnému vetru šliapať kľudne aj 50km není problém kde druhý budu štát či tlačiť obrazne ľahké prevody.
- na tento komentář reaguje mafo — #52
- na tento komentář reaguje Babaja — #53
odpověz na tento komentářodpověď na mafo — #49 Cituji: Ten motor a výdrž keď nebudete chodiť len na motor 25km po rovine tak kľudne aj 100km. Co to je proboha za blábol ???
Bych hádal, že někteří jedinci když, nebudou chodiť len na motor, ujedou klidně i 200km :-)
- na tento komentář reaguje mafo — #51
odpověz na tento komentářDobrý deň nedá mi nenapisat.
Vlastním presne tento istý bicykel esilex 400 merida.
Chýbajúce info do dobrej recenzie 👍Plášte jak v popise bezdusaky ale rafiky niesu je tam duša.Rafiky sú cca 16/17mm širka vnútro ale nie sú tubeless ready.Tie ma podobný model ale escultura.
Čo sa týka dojazdu a spomínané tak veľa ľudí má zlu predstavu.
Tento gravel esilex je presná rovnaký rám geometeia ja escultura model merida urobila 3xrovnaky ram geometria len komponenty iné.
Takže je to cestak kde rovinky bežné trasy sa jazdy bez motoru po vetre sa da dúpať cez 40km/hod .Stačí dat jak ja Tufo gravel plašte 36mm speedero a je to Escultura ma tuším 32mm.Ten motor a výdrž keď nebudete chodiť len na motor 25km po rovine tak kľudne aj 100km dáte.Zapnete v protivetre režim alebo kopce tam kľudne môžte minúť batériu keď dole a domov pôjdete po vetre a rovine.Asi toľko toto není mtb zo stredovým motorom cez 20kg.
- na tento komentář reaguje Babaja — #50
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #47 Každé kolo dává smysl. Bez motoru i s motorem. Já jezdil víkend Cannodale gravelu s Mahle motorem a 250 baterkou. Pokud na tom člověk chce jet jako na ekole, to znamená, že si opravdu ulehčí jízdu a nebude zoufale šetřit tím, že si zapne nejnižší přípomoc motoru jen do kopce, a to ještě jen do některého tak mu baterka vydrží v průměru kolem 40 km, někdy i méně. Kdo šetří baterku jako blázen, tak klidně těch 80 může ujet. Ale v tom případě ekolo ztrácí smysl, měl by si pořídit raději kolo bez motoru ( o mnoho lépe vybavené a lehčí) protože na takovou jízdu ekolo není a rozhodně nevydrží třeba těch 80 km jiným v háku, protože si ho pořídí pro to, že je slabší než ostatní a že mu to pomůže.
odpověz na tento komentářAhoj klucííí, je vidět, že se tu jedou pořád bomby. Tak zkuste skousnout třeba názor bývalého závodníka, jinak obchodníka a stále jezdícího cyklisty na všem možným, ebikům se záměrně vyhýbám, protože pořád chci za svoje pálit tuk a nějak se cítit dobře. Kolo 14,4 kg je super váha, protože tuctový konfekční kros s kotoučovkama za 18.000 Kč má 14-15 kg, 29" MTB do 25.000 Kč má taky mezi 14-15 kg, takže gravel (do budoucna třeba taky kros bez odpruženky s rovnýma řídítkama) s baterkou za 14,4 kg je cajk. Když dojde šťáva, nejseš v hajzlu. Dnes 80.000 Kč není nedostupná částka pro nikoho, (Jako student na začátku 90. let jsem si našetřil na prvního Scotta 18.000 Kč) , takže se dá říct, že tohle kolo mi začíná dávat smysl stejně tak, jako když jsem před 3 lety potkal Pavla Mrázka na adventure silničce Orbea s 32 mm plášti s baterkou, motor v zadním náboji a celý to vážilo 12,3 kg. Pecka - až to zdechne, v pohodě na tom dojedu domů. Tahle diskuse otevírá spoustu témat a námětů pro letní test vybraných e-biků za účasti mj. i tntbikera a dalších lidí. Bylo by to hodně zajímavý a vděčný téma, takovej BIKE TOP GEAR a mohla by u toho být i prdel. Jirku Fikejze obdivuju za trpělivost, se kterou odpovídá. Všem vše nej do roku 2022!
- na tento komentář reaguje tntbiker — #48
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #45 To urcite ne, jestli sis precetl to vlakno, tak rec je tom, jaky zpusob testu tedy zvolit. Jestli spis pocitovy nebo merici. Pocitovy test rozhodne neni nic spatneho. Ja mam zkusenosti s cislama a i proto jsem tedy poskytl nejaky prostor vlastnim merenim, ktere se jinde moc nevyskytuji. Nemeril jsem absolutni dojezd, protoze to cislo je dost neobjektivni- problematiku toho mereni jsem popsal nize. Aby prave objektivni bylo, je nutne zvolit vhodny postup testu a detailne ho rozebrat, coz je zalezitost spis na samostatny a dlouhy clanek. Neni to nic jednoducheho, aby se za tim opravdu dalo stat.
odpověz na tento komentářodpověď na Jiri Fikejz — #44 Ještě jednu poznámku, a už sem nelezu!!
Kopeš do vlastních řad. Podle toho co píšeš a pořád to opakuješ, byly všechny předchozí testy éček na MTBS špatný a k ničemu, protože tam chybí ty konspirační teorie o watech, protokolu, ideálních podmínkách a dalších milion chujovin.
Soráč, ale musel jsem :-)
Nic, jdu se chystat na fat bajka a testnout novou čelovka.
Vše nej do Nového to roku.
- na tento komentář reaguje Jiri Fikejz — #46
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #43 Kazdy relevantni test se musi delat podle urcite metodiky a zrovna u testu dojezdu musi byt snadno opakovatelny. To, ze by jezdec mel mit jasne danou intenzitu je logicke- stanovi se zakladni dojezd a pak se da metodika ruzne doupravit a dalsi vysledky prumerovat. Zadna laboratorni prace to byt nemusi, staci test, ktery bude simulovat realne pouziti, ale tester dostane relevantni cisla. A ne jizdy typu, ted 30km na boost v kopcich a nasledne 100km za svoje po rovinach. Takovy test nema smysl a kazdy, kdo ma nejakou zkusenost s ebiky, tak vi, ze se dojezdy zasadne lisi a v drtive vetsine testu jsou to jen odhady dojezdu.
- na tento komentář reaguje Babaja — #45
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #42 Mám dojem, že odpovědi na tvé otázky budeš postrádat v tomto případě do konce života. Fikejz totiž nechce testovat dojezd, on chce vytvořit laboratorní práci:-))) Vždyť on možná na tom kole pořádně vůbec nejel. Ztráta času s ním.
- na tento komentář reaguje Jiri Fikejz — #44
odpověz na tento komentářodpověď na Jiri Fikejz — #40 odpověď na Tommy_25 — #39 Tak asi každému je jasný, že s klesající teplotou, klesá i kapacita baterky a tím se snižuje dojezd. Nicméně, čekat na ideální podmínky, tak se neotestuje lautr nic. Ptám se jen na věci, které v testu postrádám.
Snad mé připomínky budou mít aspoň malý přínos pro budoucí testy, testery, generace a lidstvo :-)
- na tento komentář reaguje tntbiker — #43
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #35 Urcite ne, jen se asi porad nebavime o tom samem. Rec byla o stanoveni realneho testu dojezdu, ktery by mel vypovidajici hodnotu a dal se publikovat v serioznim mediu a mohl by byt treba inspiraci i pro ostatni testery. Pokud nedosahnu objektivnich vysledku, nemuzu je publikovat, protoze jsou neprenositelne pro dalsi jezdce. Je to jako se spotrebou u auta, dalo by se z toho castecne vychazet. Ja bych ale jako zacatecnik tedy potreboval poradit od zkuseneho testera a prodejce kol, jak postavit takovy test, ktery bude pouzitelny pro ostatni jezdce a dobre ukaze potencial dojezdu podobneho ebiku. Myslim, ze to pro nas bude velmi cenna zpetna vazba.
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #37 Prave proto se tohle neda udelat v ramci bezne projizdky ve 2 stupnich nad nulou a zimnim obleceni a brat to jako test maximalniho dojezdu. Na to je potreba mit vhodne testovaci podminky a jet podle testovaciho protokolu, ktery bude vhodny pro dane kolo a bude dobre opakovatelny i pro jineho jezdce nebo pocasi. A teprve potom prumerovat a delat dalsi zavery. Je to na samostatny test. Jinak kazde ekolo muzes za 40km vybit a trapit se domu, tady se domu trapit nemusis, protoze to dobre jede i bez motoru, coz je dobre popsano i zmereno, kdy i v zimnim obleceni je clovek schopen jet prijemnych 28 po rovine na 200W, coz je v mem pripade necelych 2,9 W/kg, takze dost pohodova jizda. Jestli ti to nic nerekne, nevadi. 2,9 W/kg pro newattare znamena: "Nijak to nervu na silu a nedejcham jak lokomotiva." V kopci bez motoru je samozrejme vyssi hmotnost znat a je to i dobre videt na tech opakovanich, kdy jsou casy pri stejnem vykonu jezdce dost rozdilne. Pro jednoduchy profil ale zcela bez potizi i bez motoru. Celkove hodne zalezi na kondici daneho jezdce, ale da se predpokladat, ze obecne e-gravely i e-silnicky si koupi clovek, ktery s cyklistikou zkusenosti ma a vi proc chce berany a lehci celek.
- na tento komentář reaguje Babaja — #42
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #37 Chápu co máš na mysli, ale reálný dojezd závisí na tolika faktorech, že je to celkem těžké přesně specifikovat.
- na tento komentář reaguje Babaja — #42
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #36 A kdo tvrdí, že se jedná o nějaký objev ? To tam někde tvrdím ? Jedná se o pouhé konstatování faktu. Já jenom tvrdím, že laiky které zajímá hlavně dojezd na jedno nabití, ten maximální dojezd stejně nikdy na jedné vyjížďce nevyužijí. Ty se tu oháníš, co vše je na testu špatně. Byl si požádán o to ať přijdeš s nějakou konstruktivní kritikou, či návrhem jak takovýto ebike "správně" otestovat. Tak se neboj a poděl se s námi o své jistě dlouholeté zkušenosti bývalého majitele cykloobchodu. Směle do toho ; ) ať se pan Fikejz něčemu naučí, když tedy podle tebe nic neví.
odpověz na tento komentářodpověď na Tommy_25 — #33 No právě že, dle testu a následné diskuse, tento e - šterkolet zvládne na jedno dobití a následně nejvíce šetřivou e -přípomoc ujet s borcem (asi docela chrtem cca 70kg), sotva 80km. A to asi jel tak, aby co nejvíce šetřil baterku. V tom testu to éčko mělo dostat i sadu, potrápit ho a následnė napsat férově, že to třeba po 40km zdechlo a pak se tester trápil 15 km domů na 14,5kg težké potvoře a ty brdky který na svém štěrkoletu vždy přeletěl jako vítr, na té zdechlinė jel jako revmatický šnek, protože těch cca 5 kg je sakra poznat!!! Bohužel ten test skončil hned na začátku.
- na tento komentář reaguje Tommy_25 — #39
- na tento komentář reaguje Jiri Fikejz — #40
odpověz na tento komentářodpověď na Tommy_25 — #33 Tvé sdělení, že kdo podniká s ebiky několikadenní výlety po horách musí počítat s tím, že bude každý den dobíjet, je skutečně velmi inteligentní .:-) Děkuji za ten objev:-)))
- na tento komentář reaguje Tommy_25 — #38
odpověz na tento komentářodpověď na Jiri Fikejz — #32 Už jsem ti jednou napsal, aby sis přečetl nějaký test ekola od pana Bureše a naučil se to od něj jak se to dělá. Z každého jeho testu lze vyčíst, jak se to dělá. On je zkušený, ty jsi nedoučený začátečník. To je metodika pro tebe. Nebo chceš říct, že pan Bureš ty testy píše špatně?
- na tento komentář reaguje Jiri Fikejz — #41
odpověz na tento komentářU této Meridy bude s její hmotnosti možné celkem rozumně dojet i bez výpomoci motoru při úplném vybití baterie. Což se u 25kg ebiku už říci moc nedá.
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #31 Ano, běžného uživatele ebiku většinou zajímá dojezd na jedno nabití baterie, ale ve finále stejně málokdo na tom ujede více než 3-4 hodiny v kuse. Pokud se nejedná o extra kopcovitý terén tak to na jedno nabití zvládne skoro "každá" baterie standardní kapacity. Běžný uživatel si pak stejně kolo dobije před další jízdou a nebude se spoléhat na to jestli mu těch 50% vydrží nebo ne. Málokdo podniká s ebiky několika denní výlety po horách, pokud ano tak musí počítat s každodenním nabíjením.
Takže tvoje rozumy, jakožto bývalého majitele cykloobchodu, jsou celkem o ničem.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #36
- na tento komentář reaguje Babaja — #37
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #31 Aby mel test skutecne publikovatelnou podobu a nebyla to smes dojmu a mixu ruznych podminek, tak je nutne mit jasnou metodiku testu. Kdyz jsem pozadal o navrh metodiky, ktera by skutecne byla pouzitelna, tak nic porad nevidim.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #35
odpověz na tento komentářodpověď na Jiri Fikejz — #30 Zase v tom vidíš složitost. Ty, než by ses prohrabal křivkama, které jsou k ničemu, protože to je jen teorie, absolvoval dvacet jízd s wattmetrem v různých podmínkách, tak uplyne půl roku a kolo se mezi tím přestane vyrábět:-) A stejně se dobereš stejného výsledku, který lidi zajímá, jako když pojedeš jednu jízdu na doraz baterky. Já měl ještě před třemi lety obchod a tak jsem jezdil na dost kolech a tak vím o čem píšu.
- na tento komentář reaguje Jiri Fikejz — #32
- na tento komentář reaguje Tommy_25 — #33
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #29 Slozita zalezitost to je, pokud z toho mam mit skutecne pouzitelny vysledek. A blaznit z toho nemusim. :-) Naopak je dulezite se pro to nadchnout. Charakteristika motoru neznamena subjektivni porovnani zkusenosti mezi motory napric spektrem, ale to urcite vis. Pro objektivni zhodnoceni charakteristiky je nutne mit krivky od vyrobce pro kazdy stupen dopomoci, kde je jasne videt tocivy moment, vykon jezdce a vykon motoru pri poctu otacek. Jelikoz si motor od Mahle mohou vyrobci prizpusobit, pro kazde kolo se ty krivky lisi a ja bohuzel nemam k dispozici certifikovanou merici jednotku, abych mohl krivky zmerit sam. V testu jsou tedy moje odhady kolik vykonu na jaky stupen dopomoci motor poskytuje a z toho je i jasne patrne zrychleni v kopci. Bylo by skvele to doplnit i oficialni charakteristikou od vyrobce ebiku, ale bohuzel ji nemam.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #31
odpověz na tento komentářodpověď na Jiri Fikejz — #28 Opravdu je patrné, že tomu nerozumíš, co si lidé o ekolech chtějí přečíst. Děláš z toho složitou záležitost. Pořád meleš něco o nějakém testovacím protokolu. Už tu myšlenku opusť, nebo se z toho zblázníš:-) Charakteristiku motoru zjistíš porovnáváním svých zkušeností s jednotlivými motory. Bez zkušeností, které ty nemáš, nezjistíš vůbec nic. Pro to nemůžeš ty testy psát seriózně.
- na tento komentář reaguje Jiri Fikejz — #30
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #25 Tady nastava otazka zda-li by test kola mel hlavne o osobnim pocitu a dojmu z toho celku a nebo by mel byt o datech, merenich nebo hledani absolutnich limitu toho kola. V tomto pripade je myslim dulezite, jak kolo funguje v rezimu, pro ktery bylo vytvoreno a tam funguje velmi dobre. Kontruktivni kritiku a navrhy bez utoku si rad prectu a nemam problem na jare udelat velky test dojezdu, ale musi to byt skutecne velmi dobre promysleny okruh a bylo by potreba mit sirsi odbornou diskuzi, co by tam melo byt a v jakych podminkach a usili samotneho jezdce ho odjet. Rad si i prectu kontruktivni kritiku o charakteristikach motoru a navrzich na ten testovaci protokol, aby mel vypovidajici hodnotu, pro co nejvetsi pocet zakazniku. Je dulezite se neustale ucit.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #29
odpověz na tento komentář