Jubilejní Drásal se bohužel neobešel bez hořkých momentů bloudění mnoha lidí. Co se vlastně stalo, vysvětluje hlavní pořadatel Ondřej Fojtík...
Vracíme se zpátky k sobotnímu ultramaratonskému soupeření na trati Obra Drásala při příležitosti třicátých oslav jedné z perel českého maratonského bikingu. Níže v textu si můžete přečíst autentickou výpověď Ondřeje Fojtíka, mimořádně slušného a korektního člověka, toho času hlavního pořadatele závodu. Z jeho slov skoro vyplývá, že je takřka jediným viníkem fiaska, které způsobilo zklamání několika desítkám lidí, kteří se vydali strádat na těžkou, ale krásnou trať. Já sám, jako účastník svého pětadvacátého Drásala, jsem byl jedním z postižených, který absolvoval zkrácený závod, i když v plném nasazení odpovídajícím věku a cyklistickým schopnostem.
Rád bych ale obrátil vaši pozornost ke skutečné příčině toho, že závod mnohým z nás zhořknul, některým tak, že neměli dostatečnou morální sílu ho vůbec dokončit.
Tou příčinou je to, že se mezi námi stále častěji nachází taková individua, jejichž potěšením je bořit, ničit, sami žádné hodnoty neuznávají, žádné koníčky nemají a pro mě jsou lidským odpadem. Bohužel naše společnost degeneruje a já mám pocit, že těchto tvorů spíše přibývá. Je to smutné zjištění a já se nedivím, že řada pořadatelů závodů nemá chuť ve své záslužné činnosti pokračovat. Osobně bych chtěl Ondřeje Fojtíka, Jardu Bachnera i další početnou skupinu lidí, kteří se na organizaci podílejí, ujistit, že politováníhodná událost, které jsme byli svědky v přímém přenosu, vůbec neovlivnila moje mínění o vysoké profesionalitě jejich práce, do budoucna jim přeji jen to nejlepší, a pokud to bude možné, vždy se budu snažit jakoukoliv měrou přispět k pozitivní medializaci tohoto nádherného závodu.
Na pozadí sleduji, jaká se rozvinula diskuse na sociálních sítích; rozporuplná, v emocích někdy i taková, které vůbec s tématem nesouvisí. Moc by mě potěšilo, kdyby si přátelé bikeři uvědomili, že jde stále jen o amatérský sport, jehož prvotním cílem rozhodně není eskalace zášti a obviňování lidí, kteří se v dobrém úmyslu snaží zorganizovat pro ostatní unikátní zábavu.
A nyní tedy slova Ondřeje Fojtíka:
Jubilejní 10. ročník Trachea Obr Drásal měl být opět jedním z výjimečných zážitků pro vyznavače extrémních vytrvalostních výkonů v tom pozitivním smyslu slova. Bohužel takovým nebyl pro téměř polovinu Obrů a tím je jinak povedený ročník zastřen docela zahořklým oparem, především pro mě, jako organizátora, tvůrce tratí a bývalého závodníka.
Hned v úvodu se chci upřímně omluvit všem poškozeným, umím si představit pocity, které prožívali v momentu, kdy zjistili, že neujeli kompletní trasu letošního ročníku.
Pro mě Drásal také znamená výjimečný den v roce od dob, kdy jsem tu závodil poprvé a v posledních 10 letech, kdy jsem součástí pořadatelského týmu, je tento vztah ještě osobnější díky lidem, kteří se na organizaci dlouhodobě podílejí.
Již týden před závodem si někdo dal pečlivou práci s přeznačením několika křižovatek v okolí Držkové, směr šipek jsem opravil ve čtvrtek před závodem a předjezdci na elektrokolech byli informováni o přesné poloze kritických míst. I přes kontrolu předjezdcem na trase A ženy, který trasu kontroloval několik minut před prvními, byly šipky v době průjezdu čela opět otočené špatně. Nelze samozřejmě vyloučit přehlédnutí předjezdce.
Kromě tohoto pochybení se stala ještě dvě další. První z nich bylo už na 20. km na novém úseku trasy Obr na Klapinově, kde dochází k dělení trasy B a trasy Obr. Na tomto místě měly být velké informační cedule, stejně jako na jiných děleních, a především regulovčík. Ten na místo přišel s velkým zpožděním. Další pořadatelská chyba.
Třetí a nejzávažnější pochybení z naší strany bylo na 135. km, resp. 162. km při míjení tras. Dopoledne před příjezdem prvních závodníků trasy A jsem na toto místo zavezl dva regulovčíky. Místo bylo označeno z mého pohledu dobře, přehledně a regulovčíky jsem tu nechal s vysvětlením, kam mají posílat závodníky.
Těm jsem také volal po 13. hodině s otázkou, jak závod v jejich místě probíhá a zda závodníci váhají, kam mají odbočovat. Podle jejich jednoznačných reakcí a na moji odpovědnost jsem jim povolil odejít z tohoto místa dříve, protože bylo větrno, poměrně zima a především bylo místo přehledně značené. Očekával jsem, že místo bude bez potíží i bez jejich dozoru. Po několika rozhovorech se závodníky, kteří vynechali úsek mezi 135. a 162. km, jsem si jist, že někdo toto místo záměrně přeznačil tak, aby závod poškodil. Tím se ale nechci vyhnout odpovědnosti, byla chyba regulovčíky odvolat předčasně a upřímně se za to omlouvám.
Velká část závodníků, kteří tento usek vynechali, zjistila až v cíli, že neujeli letošní porci kompletní, přesto zdolali přes 170km a 5km převýšení, za což jim patří být v letošním ročníku klasifikováni.
Podle průjezdů z Tesáku, Trojáku, Lukova a cílového času ponecháme jezdce, kteří dokončili tuto kratší variantu, ve výsledcích, takže nepřijdou statisticky o absolvovaný ročník. Určitě jsou i tací, kteří neprojeli cílem, protože věděli, že vynechali část tratě. Prosíme, ať se nám ozvou.
Věřím, že takové zkušenosti budou pro nás velkou motivací udělat příští ročník opět tak, abyste si ho užili s radostí a vzpomínali na něj jen v dobrém.
Dovětek autora textu:
Na diskutované místo trati, na 135. kilometr, jsme se dostali ve čtyřčlenné skupině. Jel jsem celý závod se dvěma kamarády, kteří mě provázeli na mém jubilejním ročníku, za což jim ještě jednou s dojetím děkuji. Shodou okolností s námi v tu chvíli byla i místní matadorka, sympatická Natálka Sichálková, která trať dobře zná. Na hromadě klád před námi svítila jasně žlutá šipka ukazující vlevo, ovšem za touto šipkou na kládách byly hned dvě další, které ukazovaly směr rovně. Natálka přesto chtěla odbočit doleva, ale definitivně ji zastavil bílý kříž na cestě, který jasně ukazoval, že tudy ne. Podvědomě jsem si zdůvodnil šipku vlevo na kládách tím, že jsou tak označeny samotné klády, aby do nich nikdo nevrazil. Všichni čtyři jsme pokračovali dál rovně. Po pár vteřinách jsme najeli na trvalé značení a my, kteří na trati přes rok netrénujeme, jsme si byli jistí, že jedeme správně. Tady trať bohužel stále klesá, a když k nám Natálka před Držkovou přijela a shodli jsem se na tom, že jedeme špatně, bylo pozdě na návrat. Na občerstvovačce jsme se rozhodli v závodě dál pokračovat. Nikdo nemohl tušit, zda trať byla přeznačena před hodinou nebo už brzy ráno, vyplatilo se jet dál. Závod jsme tedy dojeli, jak nejlépe jsme uměli, měli jsme z něj i tak radost a v cíli se šli udat za zkrácení trati. Osobně jsem rád, že došlo ke kompromisnímu řešení a ti, kdo absolvovali podobným způsobem letošního Obra, mají aspoň evidovaný ročník a podle zveřejněných mezičasů si mohou udělat obrázek, jak by asi dopadli ve srovnání s těmi, kteří měli štěstí a objeli celou nezkrácenou trať.
Moc bych si přál, aby utichly nenávistně reakce směřující k organizátorům, ve finále jsou nyní nejsmutnějšími lidmi oni sami, kteří věnují tomuto unikátnímu podniku valnou část svého volného času. Nežijme minulostí, pojďme se těšit na ročník příští. Všem, kdo dokáží věc vnímat s nadhledem a moudrostí, tímto děkuji.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na leszczynski — #15odpověď na tntbiker — #16 Dopadlo to přesně tak, jak jsem očekával. 15] Chlape, na Maleníku jsme měli dva lidi, na připojení na křižovatce bylo rušno, takže se kluci sloučil a byli tam dva. Na rozdělení tras bylo 6 cedulí - na pravé straně cesty 2x 79 + 51 km a za křižovatkou 1x 23 km X špatný směr, na levé straně cesty 2x 23 km a 1x 79 + 51 km X špatný směr. A stejně se našel jeden borec, kterej to projel rovně, TY! Není Ti to blbý psát něco, co není pravda? Mrzí nás, že sis to neužil podle představ, ale na tohle jsme my, pořadatelé, krátcí.. Když projedeš dvě návěsti i špatný směr, tak proti tomu nic nesvedeme.
odpověz na tento komentářodpověď na leszczynski — #15 Procházkla se samozřejmě snaží dělat Šelu co nejlépe, jako všichni pořadatelé, ale je z něj cítit určitá nafrněnost. Ať už taky jde tady s tou jeho melancholikou k šípku. Šel je maraton jako tu je dalších asi sto. Ten nejpříjemnější, nejzábavnější maraton nemusí být nutně přehnaně organizovaný a zajištěný. O tom jsem se několikrát osobně přesvědčil. Já opravdu nemusím být za každou cenu na startu akce, kam si pořadatel pozval do první lajny dva pseudoprofíky závodící za dvacet litrů měsíčně:-) a kde za nimi stojí 800 lidí. O tom to opravdu není.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #17
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #6 No, nevím, jak moc je značení na Šele přehledné a dobře zajištěné i na křižovatkách společných tras, ale já jsem se po hodině závodu ocitl v cíli céčka, přestože jsem měl jet 58 Km a minimálně dalších 1,5 h. závodit. Někde chyběla šipka, pořadatel nebo mlíko. Měla to být moje premiéra na Šele, a odvezl jsem si jen naštvanost.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #16
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #17
odpověz na tento komentářodpověď na jirka88 — #13 hele, Obra mivam dojezd mezi 11-12 hodinama a nikdy jsem nemel pocit, ze bych byl nak prehlizenej. Tricko mam, jidlo dostanu, sprchy a mycka na bika fungujou...samosebou, ovaci jako na Salze se clovek nedocka :-) Ale mozna jsem zbytecne skromnej a mistnim hvezdam a jejich manyrum nerozumim :-) jako pokazdy, kdyz se nekde zakufruje, tak je to blby, zvlast na Obrovi, co si budeme povidat, ale delat z toho nakou tragedii nebo to vyuzit pro vlastni reklamu, no nevim, nevim... Si pamatuju, ze Kulhec zakufroval (nejsem si uplne jist) na MS v maratonu a ze by z toho delal nakou aferu...
odpověz na tento komentářodpověď na panzdenda — #10 je to blbé, je to tak. Mám osobní zkušenost v tomto směru s p. Fojtíkem i celým ansáblem kpž. Mám za sebou dvakrát klasiku a dvakrát obra. Karma zafungovala. Bohužel to odneslo spoustu hobiků. Nějak nechápu, že někdo říká, že když je to hobby závod, tak zajištění trati není nutné na tak vysoké úrovni. No za ty prachy...
- na tento komentář reaguje trance28 — #14
odpověz na tento komentářodpověď na panzdenda — #10 tos prisel z hospody a mel jsi nutkani se podelit o naky svoje moudro, ne? A pak vytvoris takovouhle blbost
odpověz na tento komentářMaratony budou vždy pro amatéry, hobíky, kteří se jedou do lesa vyblbnout, aby to pak mohli pár dnů probírat u piva. A ten Procházka, ten je opravdu namyšlený, když píše že mu lidé záviděli úspěchy. Tak úspěch byl i tehdy, když musel Šelu pro nedostatek startujících zrušit, zatímco jiné maratony startující měli? :-)
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #9 Závodníci v druhé polovině startovního pole vždy byli a jsou pro p. Fojtíka póvl, podlidé, ubožáci. Takže nějaké postarání se o posledního hobíka opravdu nelze očekávat.
- na tento komentář reaguje trance28 — #12
- na tento komentář reaguje jirka88 — #13
odpověz na tento komentářDíky Alešovi, za jeho komentář. Občas je třeba si nalít čistého vína a nelze nevidět jistou servilnost na tomto webu směrem k pořadatelům. Oceňuji, že se pan Fojtík závodníkům omluvil a přijal svůj díl zodpovědnosti. Ani toto není u nás samozřejmost.
NIcméně k jeho komentáři, opravdu nechápu, na základě čeho odvolal ty regulovčíky, argument, že bylo větrno??? Pardon, ale to je snad vtip, tu sobotu rozhodně žádné nevlídné počasí nepanovalo.
Panu redaktorovi a jeho výroku, že se stále jedná o amatérský sport bych rád připomenul, že za start na Obrovi si lidé platí nemalé peníze (předprodej tuším 1400 a na místě 2000 Kč), takže za tyto peníze mají nárok na odpovídající servis a zajištění tratě, které v tomto případě nedostali. Na sítích si lidé stěžovali i na zajištění občerstvení po 16h a dalších služeb v zázemí závodu... Pokud provozujete ultramaraton, nelze se jen prezentovat fotkami s profíky, ale je nutné se postarat i o posledního hobíka, který jede v limitu.
Snad se organizátoři poučí
- na tento komentář reaguje panzdenda — #10
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #6 Další info o letošním Drasalovi najdete např. na https://www.mtbiker.cz/clanky/127161/nova-bike-maraton-drasal-etalon-horske-hobby-cyklistiky.html . Je zajímavé, jak hodne se názory liší...
odpověz na tento komentářJeště bych rád vzpomněl Radka Patráka z Malevilu, ten tomu taky dává 120%. A aby to nevypadalo, že jsme bezchybní, v roce 2009 nám traťovej pořadatel zamlíkoval křižovatku konce trasy 99 km ještě před průjezdem trasy 58 km v protisměru. Dodnes se stydím a poučka zní: značení dělá jedna skupina lidí, která opravuje a kontroluje. To jsem zjistil na Malevilu 2009 a podíval se, jak se to dělá :-), od té doby nám jezdí zkušenej supervizor Láďa Sklenička, kterej všechno VÍ, POZNÁ, OPRAVÍ. Na vícetrasové křižovatce a hromadném průjezdu více tras musí být vždy lidi, nejmíň dva až tři.
odpověz na tento komentářAhoj všem, upřímně, dlouho jsem hledal odvahu něco napsat: jako pořadatel AUTHOR ŠELA MARATHONU bych rád všechny okolo Drásala poprosil, aby si přestali "lhát do kapsy". Ondro, známe se dlouho, ale tohle je důsledek toho, že to pořádáš, ale nežiješ tu, nejsi v kontaktu s akcí celoročně, nejseš místňák, máš moře jiných aktivit a pak to musí dopadnout takhle. Tohle není důsledkem vysoce profesionální práce pořadatele (slova Toma Přibyla), ale naopak důsledek vysoce neprofesionální práce příprav a alibistické výmluvy typu "stále se jedná o amatérský závod", Vím, že si tímhle moc nepomůžu a že mě docela dost lidí nenávidí za úspěchy ŠELY z minulých let, ale já si fakt vážím poctivé práce všech pořadatelů závodů bez ohledu na velikost, příslušenství k seriálům, partnerům atd. Ondro, na rovinu, tohle by se Martinovi Koplíkovi, Michalovi Hájkovi, Tomáši Čadovi, Jardovi Hrubému nebo nám nemohlo stát. Pořádání takhle velkých závodů, to je i neviditelná ruka žroutu času, který tě stojí při hledání a udržení pořadatelského týmu. Tohle nemůže dělat brigádník, ale srdcař, kterej tam stojí roky. Vždycky na Sudetech, Horalovi nebo dalších závodech potkávám na stejných místech stejné lidi, Je to něco, co se nedá koupit ani zaplatit, Nejde pořádat závody a mít moře dalších aktivit, to je zkrátka vždy něco za něco. Přeju všem pořadatelům, obzvláště nám, větším akcím s tradicí, abychom tuhle dobu přežili ve zdraví, udrželi akce nad vodou a přinášeli lidem radost z dobře vykonané práce. Pokud nedokážete udělat závod v jasně daném značení, zkus se zeptat nás, Martina Hubera a všechny, co jsem napsal, ale nebude se Ti to líbit. Je to práce úsekových značících týmů, které jistí pořadatelé v uzlových bodech supervizor dvě motorky a v den závodu opět kontrola a 15 minut před čelem opravná supevizor mašina a pak zaváděcí mašina. Nechat lidi závodit v lese mezi cedulema bez lidí? To už jen tak nejde. Podobný názor mám k nepřípravě tratě, protože neodtokové kaluže můžou odtýct, přerostlé konce větví nemusí šlehat na krk a poslouží to ostatním i mimo závod. To říkám jako poloviční místňák - Chvalčovák i jako Přerovák. Snad to pochopíte a uvidíš, že to nemůže dopadnout špatně, pokud tomu dáte víc... Ahoj Aleš
- na tento komentář reaguje zbartos — #8
- na tento komentář reaguje leszczynski — #15
odpověz na tento komentář"Na te krizovatce se potkavaly 4 trasy a mel tam stat clovek." A vo tom to je ...
odpověz na tento komentářJel jsem Obra, na osudnem 135km jsem zabocil blbe a jel proti trase A. Na te krizovatce se potkavaly 4 trasy a mel tam stat clovek. V protismeru jsem jel s nakym polakem, kterej mel trasu v navigaci a rikal, ze jedeme spravne. Po par sjezdech a vyjezdech, kdy jsem v protismeru potkaval lidi z trasy A me doslo, ze by nas urcite nepustili proti sobe, protoze to hrozilo slusnou srazkou. Vytahl jsem mobil, mapy.cz a zjistil ze jsem opravdu blbe. Nastesti jsem mel jeste cas a silu se vratit a napojit se na spravnou trasu. Takze jsme mel Ultra Obra, protoze jsem si pridal cca 10km :). I tak to byl super zazitek a organizatorum dekuji
odpověz na tento komentářMyslím že se to nestalo poprvé. To už je na nahrání dat do garmina a jet to podle navigace...
odpověz na tento komentářKrásně napsáno, souhlas se vším.
odpověz na tento komentářJá jsem sice jen Ačko a trať znám jako místňák ale nenarazil jsem ani na jeden problém se značením tratě.
odpověz na tento komentář