Gaspi se poprvé vydal za svým dobrodružstvím na e-biku. Tak se mrkněte, jak v Itálii krotil obří velbloudy....
Když si chce dneska člověk zajezdit na kole, nabízí se mu mnohem víc možností než dřív. Do velké míry za to můžou moderní technologie, které otevírají nové příležitosti. Týká se to hledání nových lokalit i zdolávání prudkých terénů s podporou motorů ebiků.
Už je to takový zvyk. Český biker Richard Gasperotti se každé jaro vydává na jih, aby jel naproti slunečním paprskům, kterým se na přelomu března a dubna do střední Evropy ještě příliš nechce. Sedne do auta, vyzvedne svého fotografa a spolu jedou třeba tisíc kilometrů, než dosáhnou předem vybrané destinace. Hledat nová, neprobádaná místa dřív bývalo mnohem těžší. Gaspi se inspiroval v bikových časopisech, videích nebo si nechal poradit od jiných cestovatelů. V současnosti je to mnohem jednodušší.
Dřív, než někam vyrazí, stráví dlouhé hodiny hledáním na internetu. Jako nejlepší aplikace se mu osvědčily Google Maps a Street View. Díky nim si může na dálku prohlédnout nová místa a posoudit, jestli se hodí pro nějaký ten freeride. Vybrané lokality si poznačí do tradiční papírové mapy a názvy pak zadává do autonavigace. O mnoho hodin později vystoupí z auta a zjišťuje, nakolik se obrázky s digitálního světa shodují se skutečností.
V případě oblasti Calabria - Basilicata v jižní Itálii se naštěstí nespletl. Poblíž města Pisticci se nachází velký pás erodovaných skal, které z dálky připomínají obří velbloudy, kteří zkameněli v odlehlé jihoitalské krajině. Písečné hřebeny, kterým místní říkají calanchi, lákají k výjezdům i sjezdům. Právě tady člověku dojde, kam se díky elektromotorům posunuly možností horské cyklistiky. Zatímco dřív by tady musel Gaspi kolo tlačit nebo nést na zádech, podpora tichého motoru Bosch mu umožňuje sednout do sedla a pohodlně vyšlápnout až na kopec, kde leží starobylé město Pisticci.
Ačkoli ve vyšších horách ještě ležel sníh, tady už bylo přes den až 17° C. Za pomoci místní motokrosové komunity Gaspi našel spoustu trailů, které jinak využívají pouze pěší turisté nebo hospodářská zvířata. Gaspiho ebike dokázal směle vyšplhat i po strmých stezkách s drolivým povrchem.
Jestliže byl člověk v minulosti odkázaný na pomoc lanovek v bikeparku, dneska si může své vlastní bikové středisko vytvořit kdekoliv, pokud to nezakazují místní vyhlášky. Někde jsou e-bikům nakloněni více, jinde méně. Střediska jako Portes du Soleil ve Francii, Livigno v Itálii nebo Salzkammergut v Rakousku už pochopila, že e-bikeři představují velké procento návštěvníků a snaží se jim nabídnout speciální výjezdové traily a další traily, po nichž zase mohou sjíždět zpátky do údolí. Druhou možností je najít si vlastní resort podobný tomu, jaký Gaspi objevil v okolí italského města Pisticci. Jedno je jisté: e-bikerů bude spíš přibývat.
"Poprvé jsem měl možnost v tvrdším terénu vyzkoušet nový model Mondraker Level R 2022 s novinkou tohoto roku, Smart Systemem od Bosch. Díky motoru jsem se dokázal dostat na místa, kam bych na běžném kole nevyjel. Propojení s aplikací Flow a spárování s mobilním telefonem mi umožňovalo volit různé úrovně nastavení kola, je to jako vstupenka do propojeného světa, kde se dá ovlivňovat nejen vlastnosti a chování kola, ale sledovat mnoho další informací o jízdě, o navigaci, rychlosti, spálených kaloriích nebo stavu baterie. I v těžkém terénu jsem si ověřil, že díky baterii o kapacitě 750 Wh se dá na trailech strávit bezpočet hodin na jedno nabití," hodnotí první větší e-bikové dobrodružství Gaspi.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Honza S. — #26 kamaráde dobrá a logická úvaha, a musím uznat že nemám na to co říci....
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #24 No a teď jde o to, co ten poměr znamená. Pokud by to znamenalo, že se začalo hýbat 20x víc lidí, pak je to jenom dobře (pochopitelně mi je jasné, že takový poměr je nesmysl, protože většina lidí nahradila staré kolo ebikem). Ale pokud by to znamenalo, že se 20x víc lidí dostane na místa, kam by se jinak nevypravili, tak z toho radost nemám.
- na tento komentář reaguje ladam — #27
odpověz na tento komentářNechci se někoho dotknout, ale mám z toho rovnostářství strach. Proč by měl mít každý nárok podívat se někam, kam se není normálně schopen dostat? Jaký bude výsledek, bude tam takový provoz, že se tam zakáže vstup všem cyklistům. Protože ochránci a stát nerozlišuje. KČT nám zakáže jezdit na jimi značených stezkách, protože tam bude tak velký provoz kol, že jim budeme vadit víc než teď atd.. Prostě mám z toho přehnaného rozvoje e-cyklistiky obavu.
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #23 trance je vtipný..)), a honzo to jsme dělali celý život. tohle je změna, např. jsem jí vždy říkal o přejezdu cortina toblach a zpět. z léta i ze zimy, a ona nevěděla o čem mluvím. ted to zažila sama. pěšky to neujdeš, autem nevidíš z toho téměř nic, a teprve to elektrokolo ji to umožnilo. když jsem u této trasy, tak věřte, že poměr ekol a normálních kol tam je nebojím se říci 20:1!!!
- na tento komentář reaguje Honza S. — #26
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #21 Možná se zeptám blbě, ale co vám brání udělat si tam romantickou procházku?
- na tento komentář reaguje ladam — #24
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #21 no a co by se stalo? Dala by si ho nekde v Koutech... Hele, ja jako nevim, moji pani by hanba fackovala, kdyby se mnou mela jet na motorce (to rika sama) :-)
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #20 ahoj rotiku, začnu tím v čem si notujeme. tedy sport na e bikách je vážně fuj hnuj. to jsou lepší motorky, vid? právo smět vidět. jasně je to češtinový paskvil. souhlas tedy také. ale vysvětlím. příteli, představ si, že v jeseníkách moje žena nikdy nebyla na paprsku. a ted tam najednou vyjela a koukala jako jojo jak je to tam pěkné. tedy chci tím říci, že bez e biku by si nikdy pivo na paprsku nedala...
- na tento komentář reaguje trance28 — #22
- na tento komentář reaguje Honza S. — #23
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #19 Ahoj, jen bych rád dodal, že nikomu nic nechci zakazovat a ať si jezdí kdokoliv třeba na zábradlí. Já sám vnímám roli elektrokol v NĚKTERÝCH případech pozitivně.
Nicméně vadí mi to, že se elektrocyklistika propaguje a pasuje na základy klasické cyklistiky a že pro mě jako klasického cyklistu to může mít důsledky. Stejně tak je mi odporná elektrocyklistika jako vrcholový sport. Kdyby šampionát elektrokol nebyl sdružený s klasickými koly, kolik lidí by to asi zajímalo?
"Právo smět vidět..." - takové právo neznám. Možnosti máme všichni stejné.
- na tento komentář reaguje ladam — #21
odpověz na tento komentářdobrý den kolegové, dovolím svůj svůj subjektivní úhel pohledu. kdysi jsem ho koupuil manželce a díky tomu jsem si z manželky udělal partáka na výlety. to je minoritní. ale moje žena by nikdy neviděla tolik vyhlídek, tolik krásných kopců, i míst v horách. ptám se, proč takovým lidem brát právo smět vidět to co vidí zdatnější cyklista? a druhý fakt který mě překvapuil, že sám ji kolo kradu, dám jen sedlo výš a jezdím na něm do města na nákupy, či na kratší vzdálenosti místo motorky. tedy plně elektrický moped. místo dieselového smradu dvě tuny těžkého. už mi i gréta za to poslala zelený pochvalný lísteček...
- na tento komentář reaguje rotik — #20
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #17 To byla jen argumentační zkratka ad absurdum.
Ale tam zas takový rozdíl nevidím - ulehčí to jízdu na kole? Ulehčí. Šlapat se musí i s přehazovačkou, i s motorem. (Pokud to člověk přečipuje a nemusí šlapat, už to není kolo, ale e-motorka.)
Ale jak říkám, tatáž argumentační skupina jako proti e-bikům tu byla proti přehazovačkám.
A proti Internetu. A proti strojům. Proto navrhuji tuto skupinu zaškatulkovat jako e-bike-luddité :-)
Čímž nepopírám, že je průšvih, když pro důchodce s e-bikem musí na kopec záchranáři...
odpověz na tento komentářodpověď na Burgr — #16 Sorry, ale celá tvoje argumentace je úplně na vodě. Je úplně něco jiného, když se na kolo přidá přehazka a člověk může řadit oproti tomu, když se na kolo přidá motor a člověk nemusí prakticky šlapat. Tím spíš, když se ty moroy dají upravovat a člověk na tom (bráno tvojí optikou) stále kole dosahuje rázem rychlosti, kterých by nebyl nikdy schopen.
"Obecně elektrificake usnadňuje lidem život" z takového generalizování se mi dělá zle, je to blábol. Vždycky záleží na konekrétní aplikaci a kontextu. Ale dle tvého uvažování očekávám, že bys zplodil nejraději elektro-inliny, elektro-veslice, elektro bežky...
- na tento komentář reaguje Burgr — #18
odpověz na tento komentářTakže všichni zdejší kritici e-biků si kupují jen ty nejtěžší singlespeedy, protože na lehkém kole s přehazovačkou to není ten správný sport?
A jezdí jen do kopce a proti větru? :-)
Je přeci potřeba se co nejvíc nadřít!
- na tento komentář reaguje rotik — #17
odpověz na tento komentářJá tedy okolo nemám a zřejmě si ho nikdy nepořídím, pouze jsem se na něm svezl, ale opravdu nechápu tu strašnou nenávist vůči nim, vůči lidem, kteří na nich jezdí. nezdá se vám, že může být každému jedno, kdo na čem jezdí? To jste opravdu takoví pitomci? To vám opravdu vadí, že někdo chce jet na kole pohodlně? Jiná otázka je, že mnozí to ekolo nezvládají, že jsou nebezpeční sobě i okolí. Ale to časem určitě vyřeší legislativa. To je úplně já píseň, než že se někdo nechce trápit do kopce.
odpověz na tento komentářodpověď na Burgr — #11 sportovat na eshitu? Tak ten byl dobrej, to by nevymyslel ani Holzman :-) hele, takovyhle "sportaky" potkavam denne a chce se mi zvracet
odpověz na tento komentářodpověď na Burgr — #11 By mě zajímalo, jak se na e - mopedu sportuje? Vždyť si ty éčka lidi kupují proto, aby si tu jízdu usnadnili a nemuseli vynaložit tu námahu a trápit se jízdou, jako na kole bez pohonu. V důsledku to znamená, že se jim moc sportovat nechce a spíš se chtějí pohodlně vozit bez "námahy". A takových éčkařů je bohužel vjetšina.
odpověz na tento komentářodpověď na Burgr — #11 "...elektrifikace usnadňuje lidem život..." - myslím, že to přesně vystihuje to, proč jsou někteří proti ebikům.
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #10 Četl jsem o tom v časopise 100 + 1 zahraničních zajímavostí!
Nebo možná spíš ve Velu :-D
Ale sám jsem začínal na starém kole bez přehazovačky, pak na Libertě s třemi kolečky a až pak 3 x 7!
A s papírovou mapou jezdíte i v autě? Mně šlo o to, že obecně elektrifikace usnadňuje lidem život a stejně jako platíme kartou, navigujeme se mobilem a místo dopisů posíláme e-maily, tak víc a víc lidí bude sportovat s e-biky a tak není důvod se jim na MTB serveru vyhýbat...
- na tento komentář reaguje Honza S. — #12
- na tento komentář reaguje Babaja — #13
- na tento komentář reaguje trance28 — #14
odpověz na tento komentářodpověď na Burgr — #9 Ty jsi zažil dobu příchodu přehazovačky jako aktivní cyklista? No a jinak ano, já jinak než s papírovou mapou nejezdím. A když jsem cestou na Velký Javor předjel partu Němců na ebicích, tak ti můžu říct, že jsem v tu chvíli z kola měl mnohem větší radost než oni. Ty jejich spadlé brady za to stály. :-D
- na tento komentář reaguje Burgr — #11
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #4 Kdysi si lidi stěžovali na totéž, když přišla přehazovačka (na kolo, ne účes).
A kdo dneska naviguje podle papírové mapy? Jen orientační běžci/cyklisté.
Nehodnotím, jestli je to dobře nebo špatně, jen vidím, kolik "obyčejných" lidí si radši koupí dopomoc motoru a mají pak z kola radost :-)
A byznys táhnou masy, ne pár fanoušků singlespeedu :-)
- na tento komentář reaguje Honza S. — #10
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #7 no, jsou zmeny, na ktery si teda zvykat nechci... Ekola patri seniorum do mesta
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #6 O tom povinném ručení se už píše dva roky. Myslím že zákaz jízdy na elektrokolech minimálně v některých lokalitách také bude. V Itálii jsem už ty zákazy viděl na cedulích. A ty čipy? Loni se psalo, že od 1. ledna 2021 je ve Francii za čip pokuta několik stovek tisíc a skoro rok vězení. Gaspiho bych neodsuzoval. Prostě si vydělává peníze. Asi si musíme zvyknout na změny.
- na tento komentář reaguje trance28 — #8
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #5 Na téma restrikcí jsem relativně nedávno četl zajímavý rozhovor. Vyplynulo z něj, že pokud se stane ještě pár nehod s odčipovanými koly, je docela reálné, že stát začne e-kola regulovat úplně stejně jako motorky. Tzn. RZ, povinné ručení, řidičák. Za mě hodně racionální přístup.
Jinak ten článek nemá cenu komentovat. Sem se dostal s docela velkým zpožděním, na jiných webech to už Gaspi schytal mnohem víc. Na druhou stranu chápu, že závazky vůči sponzorům se plnit musí a tento článek jiný účel nemá.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #7
odpověz na tento komentářPLNÝ souhlas s trance28 a Žvejkem.
Důsledek bude jediný - obtloustlý Jarda z Hornídolní si koupí ebike, aniž by uměl pořádně na obyčejném kole. Skončí to tím, že se zrakví, nebo bude jezdit někde, kde nemá co dělat. A ve finále to skončí restrikcemi, které se ovšem budou pravděpodobně vztahovat na obyčejné cyklisty.
- na tento komentář reaguje Honza S. — #6
odpověz na tento komentářodpověď na Burgr — #2 Budoucnost jako čeho? Snad si nemyslíš, že cyklistiky a že nic jiného nebude.
- na tento komentář reaguje Burgr — #9
odpověz na tento komentářodpověď na Burgr — #2 ebajky otevírají nové možnosti ničení krajiny...
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #1 Je to budoucnost. Sestimsmiř. :-)
- na tento komentář reaguje Žvejk — #3
- na tento komentář reaguje rotik — #4
odpověz na tento komentářNechcete udelat paraelni web, mtbsmoped.cz, kde by jste psali o techto nesmyslech?
- na tento komentář reaguje Burgr — #2
odpověz na tento komentář