"Poepikovské" vystřízlivění, tak nazval své závodění po úspěchu na Cape Epic. Nyní má před sebou další vrchol sezony: mistrovství světa. Pomýšlí na desítku....
Třicetiletý Plzeňák František Raboň by si ještě před rokem jen těžko dokázal představit, že touto dobou bude před každým závodem ladit nastavení tlumení a po závodě ze sebe utírat dekagramy bláta. Ze silnice skočil do terénu ve velkém stylu, Cape Epic mu vyšel, ale potom přišel útlum... "Nazval bych to vystřízlivěním. Myslel jsem si, že to bude jednodušší, musím se pořád učit," říká Fery v rozhovoru, který jsme pořídíli těsně před jeho odletem do Pietermaritzburgu na mistrovství světa v maratonu.
Fery, zhodnoť krátce tvou dosavadní sezonu na bikách...
Na Epicu jsem zajel super výsledek, stejně tak jako na těch prvních závodech v Africe. Nedávno jsem to rozebíral a musím říct, že na Cape Epic jsem byl 100% připravený, strávil jsem tam před tím tolik času, že jsem znal každý šutr. Další závody už byly naprosto o něčem jiným, třeba Garda hodina a čtvrt do kopce, pak to samé dolů. Každý závod, který jsem od Epicu jel, je něčím nový, něčím pro mě unikátní. Musím přiznat, že se cítím jako neoprofík...
Vypadá to, že Cape Epic ti byl ušit na míru.
V uvozovkách asi ano. Ale to je právě ten rozdíl mezi etapákem a jednorázovým maratonem. Cape Epic mi sedl naprosto po všech stránkách, seděly mi tratě, žádný hodinový kopce, měli jsme super materiál, navíc etapák, na který jsem zvyklý. Asi se taky nejelo takový šílený tempo. Kdežto jednorázový maraton se jede v úplně jiném rytmu, Jára se Susim to napálí od startu a já jsem v pytli, na to nejsem vůbec zvyklý. Myslel jsem si, že když si každý pojede za svý, tak bych mohl mít šanci si to pak dojet. Ale zjišťuju, že to často není možný. Na silnici minuta, dvě nic moc nejsou, ale na bikách strašně moc.
Skončil jsi o víkendu pátý na Malevilu, ztráta na prvního ale byla velká...
To je největší rozdíl, který vidím, což jsem si uvědomil teď po Evropě a Malevilu, a to jsou odstupy na prvního. Když chci soutěžit s těma nejrychlejšíma, nemůžu mít 13 minut ztrátu. Na Evropě budiž, tam jsem spadl, ale na Malevilu to byla rána, sice pěkné páté místo, ale ztráta děsivá.
Co s tím?
Dost jsem to v poslední době analyzoval, hlavně vzhledem k mistrovství světa. Chci tam vyzkoušet jet šrot od startu a zkusit vydržet s prvníma. Třeba pak po několika hodinách vybouchnu, ale pokusím se o to. Není možný začínat z dvacátý pozice, dopředu už se nedostanu. Ve věku, ve kterým jsem a po Cape Epicu, který mě výsledkově namlsal, mě dvacátý a bohužel ani desátý místa moc neberou, proto jsem nepřestupoval. Ano, to je takové "poepikovské vystřízlivění".
Ale nevypadá to, že by tě to srazilo na zem.
Ne ne, to by bylo špatný. Chci se zlepšovat, dál se učit, zkrátka to ještě za sebou nemám, ani ve třiceti letech.
Co ses za těch pár měsíců na biku už naučil?
Třeba to, že typ alpských maratonů pro mě nebude. Příští rok budu zase o něco zkušenější, budu si vybírat závody, které mi budou sedět. Třeba Bike Four Peaks ne, to byl pro mě očistec, třikrát hodinový kopec nahoru, pak zase šrot dolů...
Ještě otočení k Malevilu - pokud se nepletu, tak byl tvým prvním závodem na biku v Česku.
Pokud nepočítám Pražský schody, tak ano, byl to můj první maraton v Česku. Malevil se mi moc líbil, nadšený jsem byl z trati, hodně singlů a v lese. Musím říct, že mě tratě v Itálii nebo Rakousku nudily, ale Malevil jsem si fakt užíval. Ze závodů, které jsem zatím jel, se mi líbil nejvíc.
Jak se pro tebe závod vyvíjel?
Přijel jsem tam a neměl jsem osu do zadního kola. Klidně to tam napiš, jsem blbec a i ve třiceti letech se mi stane taková školácká chyba. Vystresovanej jsem jí sehnal 5 minut do startu a bez rozjetí to s Járou vydržet nešlo. Jirka Hudeček navíc přede mnou spadl a hned byla díra, byl jsem zahlcenej. Kluci byli pryč, chtěl jsem pak jet za nima totální šrot, ale všichni se za mnou vezli, tak jsem toho nechal, aby mě pak ostatní nepředjeli. Střídali jsme, trochu jsem taktizoval. Výsledek super, odstup na Járu děsnej.
František Raboň na Malevil Cupu 2014 táhne skupinu pronásledovatelů
S čím jedeš na mistrovství světa?
Afrika mi sedí, mohlo by mi to tam vyjít. Vím, že je to pár tisíc kilometrů od Kapského města, ale věřím, že Afrika mi bude nakloněna. Taktika je jasná, budu se snažit s nima vydržet co nejdéle.
S jakým výsledkem budeš spokojený?
Desítka by byla super, ale nechci o tom přemýšlet.
Foto: Miloš Lubas, Shaun Roy - Cape Epic/SPORTZPICS, Zoon Cronje - www.zooncronje.com
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Tomáš Růžička — #9 Malevil = technicky náročnější maraton? Tak to jsem jel asi něco jiného..
- na tento komentář reaguje Tomáš Růžička — #13
odpověz na tento komentářodpověď na McBlacky — #10 Padesátkou jedou tak po větru a rozhodně ne 100km.
to Ruzicka: co je na tom obdivuhodneho? Když tě vylejou ze silnice a jsi rád, že tě vezmou na biky, tak v tom terénu jezdit musíš. Jinak jdeš do kolbenky
- na tento komentář reaguje hsv — #16
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #7 tahat padesátkou špic 100km :) kdyby to uměl, tak bude dávat T.Martina a Fabiana jednou nohou. Odhadem to je cca 550W...
- na tento komentář reaguje xtrail — #11
odpověz na tento komentářPěknej rozhovor :-)
Mě by třeba zajímalo (a nikde jsem to nezachytil) kolik Fery jako ryzí silničář najel v předchozích letech průměrně za sezonu na biku v těžším terénu. Je obdivuhodné, jak se přeorientoval ze silnice do terénu, ale asi se nedá čekat, že Kulhecovi a Škarnovi bude na Malevilu a v jiných technicky náročnějších maratonech stačit. Na Pražských schodech jsem taky měl pocit, že ze Zámeckých schodů jezdí hodně opatrně…což ale chápu, taky jsem to letos jel prvně v amatérské části. Pojďme místo mudrování držet Ferymu palce, ať udělá brzo nějaký pěkný výsledek.
- na tento komentář reaguje pavel.54321 — #12
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #7 ... a co rozhovor z 25.11.2013? Ale který závodník by po něm netoužil?
odpověz na tento komentářodpověď na xtrail — #5 Do kopce jel na Giru v gruppetu proto, že měl v týmu jiné úkoly, jako např. tahat 100 km padesátkou špic, a pod. Když ale dostal možnost jet na sebe, tak mu celkem šlo, před pár lety vyhrál i Okolo Murcie, kde byli i kopce, před Menšovem a nějakým Wigginsem. Samozřejmně je to na biku jiné závodění, ale ty nástupy a změnu tempa bych viděl spíš v XC, v marathonu je to hlavně o výdrži a pro něj čím delší, tím lepší. Že by měl řeči o duhovém dresu, to jsem nezaznamenal, spíš říkal něco o tom, že na biku se mu spíš podaří se dostat na bednu než na silnici. S tím starším cyklistou bych se moc neoháněl, Sauser je 7 let starší, a Horner vyhrál loni Vueltu v 41, a to byly v kopcích panečku nástupy a změna tempa:-)
- na tento komentář reaguje LenkaS — #8
- na tento komentář reaguje McBlacky — #10
odpověz na tento komentářČlánek je parádní, konečně po čase zase nějakej. Líbí se mi, že Franta to přizná otevřeně, jak to s ním je. Škoda těch silných řečí na začátku roku o duhovém trikotu ... Jen mám strach, že Jára na Malevilu jen trénoval na MS a před cílem si to rozdal se Škarnou.
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #3 Jsem chytrej:-) A to není o chytrosti, ale o realitě. na Malevilu chytil Raboň každých 10 km více jak minutu. To je víc než hodně. Kopec samozřejmě vyjede, ale jak? Mezi silničáři musel jet do kopce, aby nechytil limit. To by pak neměl kdo rozvážet po balíku flašky. A že je potřeba si zvyknout na jiný druh závodění, jak píšeš. V jeho věku? MTB, i maraton, je víc o rychlosti, o nástupech, o velké změně tempa. Starší cyklista se tak spíš přizpůsobí většinou plochému tempu na silnici než obráceně. Rád bych se mýlil.
- na tento komentář reaguje hsv — #7
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #3 no, ale on to v podstate rozdil tridy je...a asi je rozdil kopce na silnici a na biku. Sam Fery to priznava, ze v Alpach byl marnej. Coz je pro me prekvapeni, tipoval jsem, ze prave hodinovy vyjezdy by mu mely sedet. Preci jen z Pro Tour to v nohach mit musi. Spis jde mozna o to, si zvyknout na jinej druh zavodeni, takze pristi rok by to mohlo byt zase lepsi...
odpověz na tento komentářodpověď na xtrail — #1 Tady je zas někdo chytrej:-( To je stejné, jako bys hodnotil letošní Járovy výsledky ve svěťáku, taky rozdíl třídy, ne? A o ty kopce bych se zas tak nebál, když jsem ho viděl, jak stoupal před pár lety těch 15% na Montirolu, v nohách přes 3000 km, tak rozhodně nebyl na umření. Trochu se zapomíná, že byl víc než jen průměrný silničář, a ač to bikeři moc nechtějí slyšet, pořád je to o level výš.
- na tento komentář reaguje trance28 — #4
- na tento komentář reaguje xtrail — #5
odpověz na tento komentářodpověď na xtrail — #1 13 minut ale páté místo vedle bedny i to se počítá.
odpověz na tento komentářTo jsem na něj zvědavej. Do kopce nevyjel už jako silničář. Na malevilu zásek 13 minut...to je víc než dost, to je rozdíl třídy. Uvidíme, ale šanci mu moc nedávám.
- na tento komentář reaguje marco — #2
- na tento komentář reaguje hsv — #3
odpověz na tento komentář