Kanadská značka Rocky Mountain představuje novou generaci svého celoodpruženého XC biku...
Element je, dalo by se říci, stálicí v nabídce kanadského Rocky Mountain. Jde o celoodpružený XC bike, který sází na svou jednoduchost, nízkou hmotnost, skvělou ovladatelnost na závodech, ale také na svou univerzálnost. Právě univerzálnějšího pojetí se dostalo už současné generaci, která dostala moderně progresivní geometrii a téměř trailové zdvihy 130/120 mm.
Konstruktéři novému Elementu nadělili sice téměř stejnou siluetu, takže z dálky téměř nepoznáte rozdíl, nicméně zásadní mezigenerační změnu spatříte okamžitě, jakmile zaostříte na zadní stavbu. Tady totiž dochází k boření zmíněného mýtu jménem čtyřčepové zavěšení, které Element dosud používal. Nově totiž tento model dostává "Smoothlink SL Flex Pivot" bezčepovou zadní stavbu, která využívá mírnou flexi karbonové konstrukce pro své fungování.
Smoothlink, což bylo dosud označení čtyřčepového zavěšení, se nicméně stal inspirací při navrhování nové zadní stavby a pro aktivní flexi se zde využívají, na rozdíl od většiny dalších výrobců, kteří používají tento systém, pružné spodní vzpěry zadní stavby. Tím se v podstatě svou kinematikou nové provedení blíží čtyřčepovému zavěšení. Obdobný princip využívá u svého Scalpelu v podstatě jenom značka Cannondale.
Zásadní výhodou tohoto systému je pak také jednak jednoduchost a díky zrušení zadního čepu také nižší hmotnost a menší nároky na servis. Rocky Mountain ještě uvádí, že se mu podařilo současně s tím zlepšit také celkovou tuhost zadní stavby.
Díky novému uspořádání karbonových vláken a size specific konstrukci, na základě které jsou navrhovány jednotlivé trubky a jejich profily, vždy pro každou velikost samostatně, se podařilo na samotném rámu mezigeneračně ušetřit až 350 g, což není vůbec málo!
Pro model Element Rocky Mountain používá speciálně laděné tlumiče, pro maximálně aktivní hlavní část zdvihu a následnou progresi v jeho závěru. Kinematika i tvar zadního vahadla zde byla mezigeneračně kvůli flex pivotu mírně upravena, nicméně maxi univerzální flipchip, označovaný u této značky "RIDE-4" a umožňující měnit mírně geometrii kola hned ve čtyřech různých polohách, zde zůstal zachován.
Co se týká geometrie, tak ta se v podstatě až na minimální rozdíly oproti současnému modelu nemění. Ono se ale není čemu divit, protože Rocky Mountain už u předchozí generace nastavil na XC segment hodně odvážně položenou vidlici, takže již není moc kam dál ji posovat. K dispozici bude celkem pět velikostí s tím, že nejmenší SX bude jako jediná striktně na 27,5" kolech, zatímco ostatní velikosti jsou koncipovány jako devětadvacítky.
Samotný rám, jak již bylo řečeno, se tvarově příliš nemění. V Rocky si dokonce řekli, že nepodlehnou zatím ani všeobecnému trendu v podobě kabeláže, integrované do hlavovek, a ponechali pro ni vstupy po stranách hlavové sekce. Zajímavým detailem, který vnitřní kabeláž vyvolala u nové zadní stavby jsou více dopředu posunuté vývody v zadní části spodních vzpěr, protože ty jsou natolik zúžené v části před osou náboje, že by jimi bovden ani hadice neprošly.
Kvůli optimalizaci, resp. minimalizaci hmotnosti zde nedostanete robustní spodní rámovku, do které by se dalo dvířky vkládat nějaké to příslušenství, ale místo toho je zde nově připravený úchyt pro duši nebo další příslušenství, který najdete vespod horní rámovky, před tlumičem.
Na rámu nechybí samozřejmě ani ochrana, a to jak na řetězové lince, tak i ve spodní části dolní rámové trubky. Pro žíznivější bikery je pak dobrou zprávou, že zde najdete dva úchyty na košík, byť jsou oba na spodní rámovce a na sedlovce žádný úchyt nenajdete.
UDH zadní patka je zde pochopitelně samozřejmostí, a pokud se ptáte na střed, tak ten stále zůstává konzervativně lisovaný standardu BB92.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
komentář byl smazán
odpověz na tento komentářodpověď na North Boy — #8 Takže jsem to trefil, nejvyšší model za 320 tisíc má deklarovaných 11,5kg tj bude race ready okolo 12kg. Přesně jak píšu níže v druhém bodě.
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #3 Jde mi o dvě věci:
1)v textu se opakovaně píše o vylehčení rámu aby člověk nabyl dojmu, že bude konkurenčně lehký jako jiné rámy na XC závody tj pod 2kg s tlumičem. Ale ani jednou se nenapíše ta hmotnost. Proč? Protože by tím zabili tenhle claim. Od serveru jako je tento bych čekal, že to prokoukne a místo opakování o kolik je rám lehčí alespoň jednou napsali jeho hmotnost. Pokud to neuděláte tvrdím, že hrajete proti čtenářům a ne pro ně.
2) že hned ve třetí větě se zmiňuje použití na XC závodech ale je nám oběma jasné, že s rámem 2,35kg se kolo pod 11kg bude stavě docela těžko a nejspíš se bude s pedály blížit 12kg. Což znamená, že za 320 tisíc to bude pořád jen kolo pro XC hobby závodění.
Celý je to jako když čtu o krémech na vrásky, že je do 3 měsíců odstraní. Prostě ta hra je že výrobci píšou manipulativní texty a recenzenti by je měli korigovat. Poslední dobou ale recenzenti píšou texty jakoby ty kola snad sami prodávali. Nejen zde ale všude. A můj příspěvek se snažil to korigovat, nic víc,
- na tento komentář reaguje North Boy — #9
odpověz na tento komentářA foto základního modelu je foto středního modelu
odpověz na tento komentářJee, koukam, ze s mitem prichazim s krizkem po funuse... Jj, resite motory a na pravopis kaslete, ale v poho, Petane, vzdyt je to jen bio kolo, ze jo...
odpověz na tento komentářCo je to mítus? Nestačím se tady divit.
odpověz na tento komentář... jakože fakt "mítus"....??? Tohle prošlo automatickou kontrolou pravopisu?
Me too!
odpověz na tento komentářodpověď na North Boy — #1 No, budu stručnější. Co se týká hmotností tak zaprvé jsem v článku uváděl hodnotu rozdílu, nikoli reálné hmotnosti kompletního rámu. Zadruhé, a čas od času to opakuju v podobných debatách, reálné hmotnosti má podle mě smys udávat vždy jen a pouze v souvislosti s konkrétní výbavou a konkrétní velikostí, což děláme pravidelně v rámci redakčních testů, kde je to vždy uvedeno a údaj se vztahuje přesně ke konkrétnímu kolu na fotkách. Ve všech ostatních případech jde o údaje, dodané výrobcem a je potřeba počítat s tím, že jim musíte, nebo nemusíte věřit. Podle mě je lepší je do těchto článků dávat, aby si člověk mohl udělat alespoň orientačně představu.
- na tento komentář reaguje North Boy — #8
odpověz na tento komentářodpověď na North Boy — #1 👍👍👍
odpověz na tento komentářTo byla fuška napsat v tomhle marketing textu opakovaně o kolik je rám lehčí a přitom se vyhnout kolik tedy má hmotnost ,že?
Takže mi to nedalo, rám hmotnost dle výrobce na jejich webu je 2080 gramů BEZ tlumiče, Takže někde okolo 2350 gramů s tlumičem , nejspíš ve velikosti S a to ještě jen pokud věřím specifikaci výrobce. Vážil jsem si v posledních letech 5 rámů na své stavby a NIKDY to neplatilo, vždy byly okolo 100g v reálu těžší.
A teď tuhle hmotnost srovnejte s hmotnostmi rámových sad opravdových XC kol určených i na závody. Všechny co mne napadají jsou pod 2kg včetně tlumiče. Tak prosím bud' text označte jako marketingový materiál, anebo pokud je to text s názorem redakce, tak bych očekával vysvětlení od kdy doporučujeme kola s rámovou sadou okolo 2,35kg na XC s přivlastkem "závody".
Suma sumárum, to je přesně to co mi vadí na těhle marketing textech, vcelku prima kolo zabijou tím, že o něm lžou jakoby to dnes bylo normální. Ted' je to hmotnost, příště to bude něco jiného. Nenechme je to dělat.
A redakci bych čekal na staně zákazníka, bez něho nebude ani cykloprůmysl a ani ta redakce.
- na tento komentář reaguje Tomáš Šťastný I. — #2
- na tento komentář reaguje petan — #3
odpověz na tento komentář