Karbonový lehký ebike se dnes stává jedním z nejdiskutovanějších témat, týkajících se elektrifikovaných kol. Otestovali jsme další z nich, tentokráte od španělské značky Orbea...
Orbea se řadí mezi hrstku značek, které se kategorii lehkých elektrokol věnují v podstatě od počátku jejich vzniku, to jest čtvrtým rokem. Málokdo se tak může pochubit tolika postupnými updaty a vylepšeními tohoto modelu jako právě Orbea.
V pořadí druhá generace modelu Rise, která byla předmětem dnešního testu, stojí na kompletně karbonovém rámu, který je tvarově i geometrií obdobný původnímu modelu, nicméně doznal několika drobných změn.
Tak například je zde kompletně přepracováno vedení kabeláže s tím, že nově je do rámu přivedeno hlavovkou, se vstupy pro kabeláž po obou stranách specificky tvarovaného představce.
Nové je také to, že zmizelo spouštěcí tlačítko elektrophonu ze sedlové trubky a mírně zpevnilo přepákování tlumiče. Spolu s tím byla posílena i celková tuhost rámu při jeho současném mírném odlehčení.
Naopak se nijak zvlášť nezměnila geometrie rámu ani Shimano jako dodavatel pohonného ústrojí.
Orbea Rise pracuje s přepákovaným jednočepem v rámci zadní stavby, který je specifický tím, že využívá podobně jako například Trek integrovaný čep zadní stavby s osou zadního kola. Trek to nazývá ABP, ale systém je běžně označován jako Split Pivot. Tlumič je zde umístěný šikmo v rámu a přepákovaný karbonovým vahadlem, spojeným s potřebnou hliníkovou vidličkou, držící spodní část tlumiče.
Jinak je bike koncipovaný jako čistá devětadvacítka, bez možnosti jakkoli měnit geometrii kola. Zdvihově jde o trailbike se 140 mm zdvihu zadní stavby, doplněného o 150 mm zdvih přední vidlice, který pokračuje v designovém stylu Orbey posledních let.
Za zmínku pak stojí ještě hodně specifický lak, který se normálně v katalogu tváří celkem konzervativně (nechci říci šedě), ale jakmile na něj dopadnou sluneční paprsky, rozzáří se metalickým lakem mnoha odstínů, až zrak přechází.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na trance28 — #9 Stále jezdím z 90% na klasickém bajku a na silničce, ale na éčku se klidně a rád svezu taky a beru to jako zajímavé zpestření, takže nevidím důvod se někam přesouvat. ;-)
odpověz na tento komentářodpověď na jinotaj — #7 no a ty se presun na electricbike, tam se muzete navzajem placat po ramenou, kdo ma lepsi babetu
- na tento komentář reaguje jinotaj — #10
odpověz na tento komentářDalší příspěvěk z E-MTBS.cz . Děkuji, nechci.
odpověz na tento komentářStálo by za to dodat, že už je k mání 3. generace, která má při stejné hmotnosti tužší rám, větší baterku a motor puštěný na plný knedlík. Za mne dobrá volba. BikeInsider - doporučil bych se na Rise svézt, než napíšeš takový kec... ;-)
- na tento komentář reaguje trance28 — #9
odpověz na tento komentářJa bych dodal to co na zapade je videt vice.
- kdyz mate tohle kolo, tak si nezajezdite s klasickyma bikerama. Protoze je stve ze mate ebike.
- nezajezdite si ani s ebikerama. Protoze jim vubec nestihate. A je stve ze vas musi cekat
- proto je tehle kol na bazarech mrte protoze je to k nicemu. Je to proste ebike kterej ani netaha a jeste ma slabou baterii.
odpověz na tento komentářK závěrečnému shrnutí Petře: Já bych právě řekl, že takový set up - který je podobný i u konkurentů je schválně proto aby kolo bylo zábavné z kopce a s lehkým motorem ti to v uphillu přijde jako bys jel na XC raketě bez pohonu. Vlastně když to srovnám s technikou a formou cca 10 let zpět, tak na Neat tak tak vyjedeš to co dřív bylo až lehce za hranou. Ale dolů si užiješ palbu. Na XC to člověk nějak sjel ale o užití nemohla být řeč.
odpověz na tento komentářVítka je od slova vitýkat?
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #2 No přesně...
odpověz na tento komentářodpověď na morpher — #1 nebo jeste lepe nejaky normalni bike a ne moped...
- na tento komentář reaguje rotik — #3
odpověz na tento komentářTu by mozna bylo vhodnejsi porovnani s Kellys Theos F100. O jedno kilo navic, ale kolo ma plnovykonovej motor a brutalni dojezd diky 820wh baterii ve vaze 20.6 nebo 20.7kg.
- na tento komentář reaguje trance28 — #2
odpověz na tento komentář