TEST: Specialized Diverge STR Expert

Navazujeme, jak jsme slíbili, na včerejší představení nového celoodpruženého Diverge STR, tentokráte prvními jízdními dojmy z něj...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš & Specialized
TEST: Specialized Diverge STR Expert

Nejprve si ale stručně představíme testovaný bike. Šlo o základní provedení Expert, takže v podstatě "nějlevnější" výbavu navěšenou ovšem na stejném rámu z FACT 11r carbonu, jaký se používá i u S-Works modelu.

Specialized uvádí celoodpružený Diverge STR

Rám jsem měl k dispozici v optimální velikosti 58, osazený sedlovou vložkou FP6, nastavenou na tuhost, označenou číslem 65. Fakticky tak šlo o nejtužší variantu nastavení, kterou zákazník u této velikosti kola bude mít k dispozici, protože druhá sedlová vložka, kterou k rámu dostanete, nabídne ještě o něco měkčí varianty nastavení.

Jinak k samotné velikosti rámu ještě dodám, že délka sedlové trubky je sice v rámci velikosti 58 na chlup stejná s klasickým Divergem, ale opticky rám díky protaženým níže položeným horním vzpěrám zadní stavby působí menším dojmem. Jinak označení 58 v praxi znamená, že je zde délka sedlové trubky pouhých 530 mm.

Rám STR disponuje dvěma Future Shocky, předním a zadním, přičemž oba jsou kryty gumovou prachovkou, která na sobě v klidovém režimu nemá žádný náznak harmoniky a vše tak působí velice kompaktním dojmem. V obou případech lze odpružení zablokovat. Vpředu to zařídíte otočným kolečkem na vrchu představce, vzadu otočením malé černé páčky, kterou nahmatáte za jízdy na ústí tlumiče do rámu.

Specifikace

Ohledně výbavy kola musím konstatovat, že jak se občas pouštím do kritiky "základních" specifikací, které jsou mnohdy opravdu až moc základní, tady jsem neměl problém. Základní tady totiž znamená, že dostanete bezdrátový 1x12 systém řazení Sram seskládaný z Rival dualů, brzd a kovaných klik, doplněných o GX Eagle AXS přehazovačku. Nejtěžším a "nejhorším" komponentem je tu tak SX kazeta 11-50z., u které mě štve jediné, a to, že pokud se časem rozhodnete vyměnit ji za lepší, budete si spolu s ní muset sehnat a vyměnit také ořech.

Základní model zapletených karbonových kol Roval Terra C mě nijak neuráží, byť používá levnější DT Swiss 370 montážní náboje s rovnými přírubami pro ohnuté špice. Univerzální vzorek Tracer PRO plášťů v rozměru 700x42 byl v terénu překvapivě dobrý, nezanášel se blátem a díky šípovitým dlouhým výstupkům se docela příjemně choval i na silnici.

U hliníkového kokpitu bych uvítal širší řídítka, ale hlavně komfortnější profil. Poslední dobou jsem si zvykl u gravelů na širší úchop a především plochou opěrku rukou v rámci horního úchopu a tady Specialized nabízí klasický kulatý profil, který navíc se slabou omotávkou evokuje spíše silniční pocit z kokpitu u kola, které je v rámci gravelů určeno převážně do terénu.

Ke karbonové sedlovce ani Power Expert sedlu s titanovými ližinami nemám připomínek. Tvarově i pohodlím mi sedí a na svém kole bych si je klidně dokázal představit.

Suma sumárum na mě v depu čekalo tohle kolo, které se dvěma košíky, nabitým SWATem a držákem Garminu bez pedálů vážilo 10,05 kg, takže reálně bez příslušenství nějakých 9,8 kg.

Pokračovat na: První jízdní dojmy

Seznam stránek článku:

  1. TEST: Specialized Diverge STR Expert
  2. První jízdní dojmy
  3. Závěrem
  4. Fotogalerie
Přečteno - 19787x Tagy: testy specialized gravel
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzePrvní dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
    První dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
  2. TechnikaFotogalerie: Merida One Twenty 600
    Fotogalerie: Merida One Twenty 600
  3. Testy - RecenzeTEST: Merida One Twenty 600
    TEST: Merida One Twenty 600
  4. Ostatní závodyPetr Vakoč v Rakousku zahájil světovou gravel sérii
    Petr Vakoč v Rakousku zahájil světovou gravel sérii
  5. TechnikaFotogalerie: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    Fotogalerie: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
  6. Testy - RecenzeTEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    TEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #5 zirecek - vloženo: 23.10.2022 v 10:12:09

    odpověď na petan — #4 Psal jsem "možná", netvrdil jsem to. Je zřejmé, že na tomhle kole zatím moc lidí nejelo, stejně jako já. "...ne každý větší rozsah odpružení využije" a proto je možnost volby třeba v pohodlnější sedlovce, ergonomičtějších beranech, lepším úchopu. Co ten trend supertenkých omotávek - jak se drží řídítka s takovou omotávkou, která ani nesedí moc k brzdovým pákám? Mně prostě neladí marketingové řeči k pohodlnému gravelu, a přitom omotávka vypadá takto. Pro většinu cyklistů s průměrně dlouhými prsty je toto ergonomicky nevhodné.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #4 petan - vloženo: 23.10.2022 v 06:49:04

    odpověď na zirecek — #3 Ty jsi na obou kolech jel, že toto tvrdíš a srovnáváš? Já ano, v rozmezí jednoho týdne a musím říct, že jakkoli jsem příznivcem vlastností přesně této dvoulistové sedlovky od Ergonu, tak její schopnosti končí tam, kde Diverge startuje. Subjektivně - zalockoutované STR odpovídá zhruba pocitu z jízdy s Ergonem, ale pokud se tlumení na STR otevře chodí to o poznání víc. Otázka samozřejmě je, že ne každý větší rozsah odpružení využije, ale to co tvrdíš prostě není pravda!

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #5
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #3 zirecek - vloženo: 22.10.2022 v 11:55:25

    Dvoulistová karbonová sedlovka Ergon, Canyon udělá možná více služby a pohodlí za zlomek ceny s praktickým nulovými náklady na údržbu...

    1. na tento komentář reaguje petan — #4
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #2 mtime - vloženo: 21.10.2022 v 22:00:44

    "Roval Terra C mě nijak neuráží byť používá levnější DT Swiss 370" ano ale na kole tak do 50ti a kazeta NX 11-50 neměla nikdy vzniknout,natož se objevit na kole za 190 ....

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #1 trance28 - vloženo: 21.10.2022 v 18:53:34

    Osklivy a zbytecny...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744