Fontana vítězem ebiků, Absalona zastavil přetržený řetěz

V rámci světového poháru ve Val di Sole se uskutečnil kromě jiného také přelomový závod elektrobiků...

Autor: Petr Bureš
Foto: Alex Luise
Fontana vítězem ebiků, Absalona zastavil přetržený řetěz

Ačkoliv se o tom mnoho příliš nepsalo, tak se v italském horském středisku Val di Sole poprvé v historii světového poháru uskutečnil také vložený závod elektrokol, který měl navíc kromě jiného otestovat jak zájem diváků, tak závodníků a vůbec atraktivitu nové discilíny, která je pro mnohé velkým zlem a pro jiné naopak znamená zajímavou příležitost jak poměřit síly.

O tom, že se ebikům budou intenzivně věnovat, už dříve informovali například Marco Aurelio Fontana nebo Julien Absalon. A právě tato dvojice patřila mezi největší taháky ve startovním poli. Zajímavé jméno na startu zaznamenali ale překvapivě také příznivci motocyklového sportu, protože tu byl k vidění i bývalý motocyklový závodník kategorie MotoGP Marco Melandri.

Lákadla, jak v podání zajímavých jmen na startu, tak napínavé zábavy a podívané, díky krátké trati, která byla pro diváky přehledná a velice atraktivní, evidentně zafungovala na jedničku. Jen 1500 m dlouhá trať nabídla jak prudký výjezd, tak náročný sjezd a prověřila tak nejenom sílu všech účastníků, ale také jejich technické dovednosti.

V rámci 21 okruhů se utkalo 31 startujících a organizátoři postupně z trati odvolávali ty, kteří byli dojeti. Cílem nakonec bez ztráty kola projela jen trojice medailistů v čele s Marcem Aurelio Fontanou.

Hned od startu za to vzal hlavní kandidát na vítězství Julien Absalon a postupně naděloval soupeřům další a další sekundy. Pak ale přišel v polovině závodu fatální problém s přetrženým řetězem a Julien, sedlající bílý celoodpružený ebike Moustache, musel ze závodu odstoupit.

Marco Aurelio Fontana pak nenechal nic náhodě, a kontroloval první pozici až do cíle, kterým projel o 36 sekund před druhým Kjellem Van Den Booghertem a o 1:21 min před třetím Andrea Garibboem. Zmiňovaný Marco Melandri s bikery krok držet bohužel nezvládal. V cíli byl nakonec čtrnáctý se ztrátou tří kol.

Po závodě byl ředitel turistického střediska ve Val di Sole spokojený: „Když nám UCI navrhla uspořádat soutěž e-biků před nadcházejícím prvním mistrovstvím světa v této kategorii, mysleli jsme si, že je to skvělá příležitost. I přes určitou nejistotu, která je vždy spojená s něčím novým, nám však zpětná vazba veřejnosti ukazuje, že to byla dobrá volba.“

Atraktivní pro diváky ale také pamětníky byl tenhle závod, protože se na startu objevila také domácí dámská sjezdová legenda Giovanna Bonazzi, která sice do bojů o medailové pozice nezasáhla, ale s fanoušky se v cíli pozdravit neopomněla.

O podrobnostech týkajících se pravidel se toho v souvislosti s tímto testovacím závodem příliš nedozvíme. Kategorie Muži a Ženy open žádné další restrikce, týkající se použitých kol pořadatelé nespecifikovali. Pro nadcházející mistrovství světa v kanadském Mont Sainte Anne jsou regula přitom jasně dané a říkají, že pro závod budou povolena kola s maximálkou 25 km/hod, výkonem 250W. Během závodu pak může být na kole pouze jedna baterie, kterou nesmí závodník měnit. Tak uvidíme, jak bude toto jistě ostře sledované klání, jehož výsledkem budou historicky první "elektrotituly" mistrů světa, probíhat. Zbývá do něj již jen necelý měsíc.

Kompletní výsledky elektrozávodů ve Val di Sole najdete zde: www.valdisolebikeland.com.

Pokračovat na: Fotogalerie

Seznam stránek článku:

  1. Fontana vítězem ebiků, Absalona zastavil přetržený řetěz
  2. Fotogalerie
Přečteno - 15800x Tagy: světový pohár závody elektro
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. Světový pohárDvojzávod světového poháru v cyklokrosu premiérově tento víkend
    Dvojzávod světového poháru v cyklokrosu premiérově tento víkend
  3. Světový pohárPieterse zahájila krosovou sezónu 3. místem, v mužích opět vítězí Vanthourenhout
    Pieterse zahájila krosovou sezónu 3. místem, v mužích opět vítězí Vanthourenhout
  4. TechnikaFotogalerie: Norco Range VLT A2
    Fotogalerie: Norco Range VLT A2
  5. Testy - RecenzeTEST: Norco Range VLT A2
    TEST: Norco Range VLT A2
  6. Světový pohár3. díl Světového poháru v cyklokrosu se jede v Namuru
    3. díl Světového poháru v cyklokrosu se jede v Namuru

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #18 G23 - vloženo: 13.08.2019 v 08:13:50

    odpověď na petan — #17 Nic proti svobodné volbě toho, na čem kdo jezdí… Ano elektrokolo nemá plyn, ono má módy… Závodění na nich v rámci UCI je opravdu trochu divné, neboť podle regulí UCI je elektromotor nepovolení podpůrný technický prostředek, tedy technický „doping“. Závodí-li na regulérních tratích pro opravdové závodníky, v rámci závodů UCI, starší závodníci, kteří už na to „nemají“ na kolech s el. motorem, pak lze také udělat kategorii „jsem už starší nebo na to nemám a sypu, ale málo!“ (taky to jen pomůže a taky se musí makat a taky se zapotí …) Berte to jako spíše vtip, ale elektrokola by měla být samotná kategorii, které se nespojuje s normálními bicykly!

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #17 petan - vloženo: 12.08.2019 v 05:44:36

    Zajímavé číst si tady některé příspěvky. Dodám k tomu pár vět. Elektrokola nejsou primárně mopedy (nemají plyn, musí se na nich šlapat a jedou maximálně 25 km/hod). To že z nich většina českých zákazníků dělá nelegální načipované mopedy je bohužel fakt, ale nic to nemění na původním určení ebiku jako jízdního kola pro jehož pohon musíte použít lidskou sílu byť posléze nadopovanou větší či menší porcí elektrických wattů.

    Co se týká závodů elektrokol, tak nejsem ani skalním příznivcem ale ani skalním odpůrcem. Třeba takový sjezd ebiků si nedokážu dost dobře představit, stejně tak jako moc nechápu ani enduro závody na elektrobicích, které se ovšem ujaly a jezdí se již několik let! Dneska podle mě nikdo pořádně neví kam se ebiky a závodění na nich bude posouvat v budoucnosti. Prostě se to zkouší stejně tak, jako mnoho jiných věcí a buď se to chytne, nebo ne. Češi jsou národ závodníků, takže jejich odpor k elektrifikaci je logicky větší než na západ od našich hranic a je to možná i dobře. Na druhou stranu to znamená jen jediné, že nás závodní elektrovlna spláchne o něco později než zbytek světa ale že se tak dříve, nebo později stane, je téměř jasné. Profitovat z toho bude těch pár jedinců, kteří se už dnes závoděním na elektrokolech zabývají a těm ostatním nezbude nic jiného, než časem naskakovat do rozjetého vlaku. Dělat, že závodění na ebicích neexistuje a ignorovat ho nechceme a nebudeme, pokud to kohokoliv z vás nezajímá, tak to prostě přeskočte, nečtěte a raději vyražte na bike, Zlobit se na vás za to nebudeme.

    1. na tento komentář reaguje G23 — #18
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #16 Babaja - vloženo: 11.08.2019 v 17:10:20

    odpověď na jemen01 — #15 Ano, e - kola prochází vývojem a je to v pořádku. Má to ale motor a to je zásadní věc! A proto ať se to netahá mezi klasickou cyklistiku a jdou si e - mopedy vlastní cestou! A ti "e - mopedisti mají na startu těch "závodů" navolenou maximální přípomoc a nic jinýho nepotřebují!!! Proč by někdo jezdil na eko, když chcou být všichni první, že :-) A snad není nikdo tak bláhový a nemyslí si, že to ty hvězdy mtb dělají jen pro čest a slávu. Nějak ty prachy vydělat musí.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #15 jemen01 - vloženo: 11.08.2019 v 13:22:02

    Souhlas s Petanem,

    Nevim proc to tolik lidi hejtuje, je to prirozeny vyvoj a sportovni uroven bude stejne vysoka jako pri jinych zavodech ,, klasickych,, mtb.....

    Taky si nemyslim ze je to uplne umele a spousta zavodniku si chce i vyzkouset neco noveho, takze bych nevidel za vsim temny marketing to je takova moda dnesni doby shazovat vse na marketing....

    Podle me to je dalsi krok mtb a urcite El. Kola projdou tezkym vyvojem v budoucnosti ktery jim prida i na atraktivite atd...

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #16
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #14 Žvejk - vloženo: 11.08.2019 v 07:54:02

    odpověď na petan — #8 Nepochopil jsi to, nepsal jsem nic o tom že na elektro si člověk nemůže hrábnout a že to musí být vždy flákačka, to jsi určitě četl jinde, třeba na BF...(to bychom pak taky mohli degradovat všechny fyzicky jednodušší sporty) já chtěl napsat, proč tady má být další formát závodu prakticky úplně stejný jako už tu je? a v E-Enduru je to na mrť stejné, prostě proto že to chtějí firmy, ne diváci...marketing a exhibice... Co pak se jezdí mistrovství světa městských aut v rámci F1? Ale jsem klidnej, nevěřím, že tyhle závody mají budoucnost, teď to tak možná vypadá lidi se kouknou jednou, dvakrát, je to něco nového, ale to je vše... A o těch profících, ti se do toho taky nepohrnou, většina z nich chce závodit jednoduše, čistě, za svoje, tak jako dřív...

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #12 rotik - vloženo: 08.08.2019 v 09:45:40

    odpověď na petan — #8 Tedy vlastně závodění na e-biku je dokonce náročnější, než na klasických kolech a stejně na nich všichni jednou skončíme... Hmm, slušný, naštěstí jen utopie. Leda zbožné přání lidí z managmentů v cykloprůmyslu jedoucích na čísla v tabulkách a nekonečný růst zisků, které jim momentálně elektrokola nesou. Se tedy divím, že už všechny závody neeliktrifikovali, když je to takový přínos, nebo že už dávno nedali na kola 20kg závaží :D

    Na obyčejném kole vždycky bude chtít někdo jezdit, i když nás možná nebude tolik jako osvícených motorkářů. Ty se divíš, že zarytí cyklisté hejtují e-kola? Já tedy ne, když se to všude tlačí silou a mění rámec toho, co máme všichni rádi. Jasně, ať si e-kola závodí, ale ať to není spojováno s klasickou cyklistikou. Jenže pointa je, že to by se na to nikdo nedíval a byly by ohroženy ty nekonečné růsty opět, takže to logicky musí nacpat na klasickou cyklistiku a to se logicky fanouškům cyklistiky líbit nemusí. Hlavně na první pohled není patrný žádný rozdíl oproti klasickým závodům, kromě toho, že ty kola mají motor. Takže proč by se to mělo někomu líbit, co to přináší kromě toho motoru, který jezdci ulevuje, navíc?

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #11 Geronimo - vloženo: 08.08.2019 v 07:02:53

    Pod UCI to určitě být nemělo. Má to motor takže pod motocyklovou federací. Neskutečná degradace krásného duhového trikotu mistra světa. Je mi z toho smutno.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #10 zirecek - vloženo: 08.08.2019 v 06:34:04

    Peťan: A proč další kategorie cyklozavodů, když budu unavený stejně? Závodní cyklistika je prostě jen jedna. Umělé tlačení závodů na e-bikách je pouze tlak firem, které platí UCI, která to najednou rychle zavedla, a které budou platit pár roků známe podplatitelné ksichty, aby nám to natlačili do hlavy.

    Nezpochybňují výrazný přínos e-biků pro nezávodní užití: do města, na hory. Jde především o jejich přínos pro lidi, kteří by na kolo nejeli vůbec nebo nejeli takovou trasu. Boom e-biků v ČR je obrovský. Je příjemné přidat důchodce na hřebenovce Beskyd, kde na první pohled vidíš, že tam jedou poprvé v životě, protože bez e-biku by je tato myšlenka vůbec nenapadla. To má veliký přínos a posouvá to hranice.

    Ale co posouvá v závodech e-bike? Jako závodník budu unavený stejně, pojedu na těžším krámu, takže menší obratnost a lehkost do překonávání překážek. Pro závodní užití je to pouze umělý tlak firem podpořený množstvím peněz na úrovni UCI a lehké prachy pro některé závodníky...

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #9 vnovak08@gmail.com - vloženo: 08.08.2019 v 05:58:30

    odpověď na petan — #5 To máte samozřejmě bohužel pravdu, tak tomu alespoň netleskám :-(. Také v tom nevidím dobrou vyhlídku.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #8 petan - vloženo: 07.08.2019 v 23:21:46

    odpověď na Žvejk — #7 Nesouhlasím s tím, že sportovní úroveň nula. Nevím jestli jsi někdy seděl na elektrobiku a pokud ano tak kde a na jakém, ale ubezpečuju tě, že pokud se na něm rozhodneš závodit, tak budeš na stejnejch tepech a wattech jako na normálním kole, jen pojedeš v určitých místech výrazně rychleji. Ale v cíly bydeš vyflusanej stejně, možná ještě víc, protože ve sjezdech taháš s sebou místo 10 kil dvojnásobek. Jasně na dopravu po cyklostezkách je to nuda šlapat stačí málo, ale tady se bavíme o závodech a se vším co s tím souvisí včetně toho, že při takovémto zatížení může pětistovková baterka zemřít klidně ještě během toho závodu, nebo se motor odpojí, protože se přehřeje a pojistka ho vypne, nebo třeba jenom sníží jeho výkon. Ano lidská síla tam nebude hrát 100% roli, ale bude kua důležitý, co maj lidi v nohách a hlavně hlavě, protože jakmile to budou jezdit fakt profíci tak to bude pro diváky větší tahák, než si možná teď kdokoliv z vás dokáže představit. Nechápu proč jsou všude takový kvanta hejtičů elektrobiků. Stejně na nich jednou všichni skončíme...

    1. na tento komentář reaguje rotik — #12
    2. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #13
    3. na tento komentář reaguje Žvejk — #14
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #7 Žvejk - vloženo: 07.08.2019 v 12:41:51

    Peťne, to srovnání s auty je dost mimo. Auta mají motor všechny, spalovací, nebo elektro...

    Kolo je prostě na lidský pohon, bez motoru. To elektro má prostě motor, který kolo mít nemá...U elektroaut půjde vývoj nejspíš ještě kus dopředu a jednou tady budou samá elauta, Ale u kol to bude jinak (alespoň doufám) Nic proti elektro kolům, pro ty co ho potřebují, ale závody na el kolech jsou nesmysl! sportovní úroveň nula! Ale chápu, že tohle se každé Cyklomédium bojí napsat...

    1. na tento komentář reaguje petan — #8
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #6 Babaja - vloženo: 07.08.2019 v 11:39:43

    odpověď na petan — #5 Napříč disciplínami :-) Taková budoucí TDF na e - žiletkách, to bude teprve pecka!!! Cyklistika je jen jedna. A jakákoli přípomoc jí z pryncipu nepřísluší. Tohle co se děje na SP má jednoznačně spadat do motosportu. A s těma autama to není moc dobrý srovnání. V autě nešlapu pedálama :-) O spalovací motory obavu nemám. Ty tady budou ještě hodně dlouho.

    Bajku zdar a pokud možno za své :-)

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #5 petan - vloženo: 07.08.2019 v 09:26:57

    No líbit se vám to nemusí, ale elektrobiky jsou prostě součástí cyklobusinessu a evidentně se stanou stále viditelnější součástí i závodního programu napříč disciplínami. To je prostě dané. Je to něco podobného jako s autama. Do elektromibilů nás taky co nevidět začnou tlačit všechny značky a budem si moct stěžovat, že je není ani kde nabíjet, ale to je asi tak to jediný, co proti tomu budeme moct dělat. Tlak na závodníky i média od značek směrem k ebikům samozřejmě je, a tomu se nadá postavit. A ten tlak bude čím dát tím větší směrem k mistrovství světa v Kanadě kam někteří jedou s jasnou prioritou...

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #6
    2. na tento komentář reaguje vnovak08@gmail.com — #9
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #4 trance28 - vloženo: 07.08.2019 v 00:14:05

    Vypada to, ze penize za reklamu eshitu jsou cim dal tim vetsi... Nebo je to jinak? Je smutne, ze takovymu nesmyslu se tady vebec venujete

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #3 leszczynski - vloženo: 06.08.2019 v 22:53:59

    Absurdita nejvyššího kalibru!

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #2 mr.strup - vloženo: 06.08.2019 v 21:55:24

    Nechci moc "rejpat", nebo znehodnocovat vaší práci a tak, ale moc nechápu jak to teda bylo s tím závodem e-kol v Albstadtu??? Vím, že tam jelo asi jen 7 lidí... ale i tak :D dva první závody se mi moc nezdají :D ( https://mtbs.cz/clanek/na-sp-albstadtu-probehne-premiera-zavodu-e-biku/kategorie/svetovy-pohar-xc#.XUnaRFUzapo )

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #1 vnovak08@gmail.com - vloženo: 06.08.2019 v 17:38:21

    Taková trapárna ani nestojí za komentáře.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744