TEST lokalizačního systému WIMB

Kde mám moje kolo? Na tuhle otázku vám odpoví váš telefon v případě, že máte na svém biku dnes testované zařízení...

Autor: Petr Bureš
TEST lokalizačního systému WIMB

Smutnou skutečnost, že se kola kradla, kradou a krást budou, asi nikdo z nás nepopírá. Je to podobné jako u aut. Zabránit krádeži se samozřejmě můžete pokusit instalací některého z mechanických zabezpečení, ale stoprocentní ochranu před lapky vám neposkytne ani sebelepší zámek. Alternativou, která výrazně zvyšuje šanci najít již ukradené kolo, je zařízení s názvem WIMB. Jeho původ hledejme v Česku, přičemž princip fungování je obdobný zařízením dodávaným do aut, která dokáží vyhledat prostřednictvím GPS a GSM signálu, kde se kradený předmět právě nachází.

Představení vlastního zařízení

Název "WIMB" je zkratkou slov "Where Is My Bike". V praxi to znamená, že se pomocí tohoto zařízení dá lokalizovat pozice vašeho kola, a to díky kombinaci GPS satelitního signálu a mobilní sítě GSM.

WIMB je navíc vybaven také čidlem vyhodnocujícím otřesy, které slouží jednak pro probuzení systému z klidového režimu, jednak jako inicializační signál, díky kterému vás upozorní na to, že se s kolem začalo manipulovat.

Samotné zařízení má tvar útlého válečku, ze kterého vede přes utěsněnou průchodku trojice poměrně subtilních kabelů, na jejichž konci se nachází GPS a GSM anténa a speciální napájecí konektor opatřený krytkou zabraňující vniknutí vlhkosti.

Uvnitř válečku pak najdete dvě oddělené části. V menší z nich se ukrývá akumulátor, v té větší pak mozek celého zařízení, který má podobu podlouhlé základové desky, na které jsou umístěny jak GPS tracker, tak GSM modul s držákem SIMkarty a rovněž také otřesové čidlo a samotný procesor. Vše pak obaluje maximálně utěsněný plastový váleček. Plastový proto, aby bylo dosaženo co nejmenší hmotnosti celého zařízení.

Vlastní hardware ale tvoří pouze polovinu zařízení, druhá polovina spočívá v systému, který vyhodnocuje veškerá data. Díky němu můžete WIMB konfigurovat a následně i používat.

Každé zařízení má z výroby přidělen unikátní IMEI a k němu navíc aktivační kód. Ty musí nový majitel zadat při online registraci, aby se WIMB aktivoval. Jakmile se projde několika jednoduchými kroky a zařízení se spáruje, je vše připraveno ke spuštění.

Další nedílnou součástí je mobilní aplikace. Ta v podstatě zajišťuje operativní možnost vlastního využití WIMBu. Primárně jejím prostřednictvím totiž ovládáte virtuální zámek kola a přepínáte tak kolo do stavu bdělosti.

Pokračovat na: Kam s ním?

Seznam stránek článku:

  1. TEST lokalizačního systému WIMB
  2. Kam s ním?
  3. Prakticky a jednoduše
  4. Závěrem
  5. Fotogalerie
Přečteno - 49803x Tagy: testy gps
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. DoplňkyCamelbak Podium Vacuum - aby vám čaj vydržel horký
    Camelbak Podium Vacuum - aby vám čaj vydržel horký
  2. TechnikaFotogalerie: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
    Fotogalerie: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
  3. Testy - RecenzeTEST: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
    TEST: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
  4. TechnikaFotogalerie: Crussis Legend 68
    Fotogalerie: Crussis Legend 68
  5. Testy - RecenzeTEST: Crussis Legend 68
    TEST: Crussis Legend 68
  6. DoplňkyTEST: Sigma ROX 12.1 EVO
    TEST: Sigma ROX 12.1 EVO

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #21 voska - vloženo: 30.07.2016 v 20:28:05

    Takže se potvrzuje, že MTBS ti zařízení vůbec netestovala a jen nás tady všechny oblbovala. Je to normální zaplacený PR článek za účelem zvýšení prodeje. Už z článku a diskuze je vidět, že to neměli pořádně v ruce, když vůbec netuší, jestli tam jsou nebo nejsou nějaké kabely. Asi by se čtenářům mělo MTBS omluvit.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #20 Jeff_83 - vloženo: 29.07.2016 v 16:59:28

    Zkušenost se zařízením i majitelem společnosti:

    Zakoupili jsme tři Wimby, jeden z nich namontovali do rámu kola, jedinou možností byl zavést jak GPS tak GPRS do rámu, protože v plastu jsou kontakty zalité do silikonového tmelu a délka kabelů neumožňuje dostat alespoň GPSku ven, míst kde se dá schovat tělo zařízení zase tak mnoho není. Nicméně po montáži všech čidel do rámu, která je možná (ovšem snižuje citlivost GPSky) a zaregistrování Wimbu je toto zařízení stále v Brně a není způsob jakým lze zařízení rozchodit, takže je nutné jej znova demontovat a odeslat k Vám na opravu. Mezitím, jsem spustil druhý Wimb, který jsem nějakou dobu vozil v autě abych viděl jak reaguje, že se probudí a zaregistruje pohyb po 15minutách jízdy, kdy jsem 8km daleko od původního místa (parkoviště) a na mapě vidím že je Wimb stále na parkovišti, jsem kontaktoval pana Václavoviče, který sliboval že dá dopořádku.. dal.. informace o pohybu mi chodily každou půlminutu i když byl Wimb v autě a bez pohybu ( za noc mi přišlo 350 zpráv a nedaly se vypnout, takže jsem se krásně vyspal), toto odůvodnil tím že senzor pohybu je příliš citlivý a je potřeba jej seřídit ( opět odeslat na servis), samozřejmě toto mělo vliv na výdrž baterie (1 den). Třetí Wimb jsem již neměl chut ani testovat a požádal jsem pana Václavoviče o vrácení kupní ceny, ten po argumentech které zde uvádím toto akceptoval a dohodli jsme se na postupu vrácení do 30.6., jelikož se nic nestalo opět jsem jej kontaktoval a vymlouval se že nemá finance, že jeho projekt je startup a prostředky jsou nutné investovat někam jinam, dobře druhý pokus do 15.7. a ejhle opět nic, toto pondělí jsem jej kontaktoval znova a odpověd byla že jistojistě mám kupní cenu na učtu dnes a opět nic.. chcete k tomu ještě něco dodat? Není pak oprávněný názor že je zařízení prozatím šmejd ve stádiu vývoje a pan jednatel jen slibotechna?

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #19 Ralphie - vloženo: 19.04.2016 v 07:29:01

    odpověď na midlander — #18 WIMB má v sobě otřesové čidlo, jakmile se kolo nepohybuje, tak se po pár desítkách vteřin uspí, díky tomu se šetří baterie a na tomto principu také funguje ten "softwarový" zámek.

    Co se týká plateb za SIMku, tak to je v článku napsáno, stačí si ho přečíst...

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #18 midlander - vloženo: 25.01.2016 v 08:07:44

    Tak testováno to určitě nebylo, pochybuju že to vydrží tejden v zaarmovanym režimu, 2 týdny je scifi. Dost dlouho jsem používal podobnou věc v autě a s masivní baterkou 3,7 V 16 Ah to bylo tak na 10 dní. Čidla a GSM prostě žerou a když to šoupnete do garáže s blbym signálem, tak eště víc. Jakmile pak se skoro vybitou baterkou kolo někdo veme, tak to půjde rychle do kopru. V autě se to aspoň dalo dobíjet jízdou. Taky je vhodné zmínit že budete potřebovat simku a že komunikace probíhá přes sms, takže vás provoz bude něco stát.

    1. na tento komentář reaguje LP130i — #19
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #17 antony - vloženo: 20.01.2016 v 08:45:01

    Pane Petane, je velmi komické co jste napsal. Místo abyste odpověděl na věcné poznámky nás čtenářů, tak tu blábolíte cosi o ostrém testu a natáčení na kameru. Ten váš článek není žádný test ale jen popis zařízení a ještě dost blbý. Nejdůležitější pro toho, kdo si to pořídí a zaplatí je, jestli to zařízení v kole lze vůbec vyhledat, jak to je obtížné a jaké je přesnost. Co to třeba udělá v činžáku, kde je pět pater a na každém patře čtyři byty. To jste mohli vyzkoušet s kamarádem i bez policie.Také jste se měli zamyslet nad legislativou. Zřejmě se vám to nehodilo. Minimálně jste tu také v diskuzi mohl odpovědět na otázku čouhání kabelů ze sedlovky. Pokud to víte: -) Já to vím, kabely musí jít ven pro nabíjení i anténu. Podívejte se třeba na jejich facebook, kde upozorňují na speciální sedlovku, která má na boku pod sedlovým zámkem na boku otvor. Na co asi ? :-) Já nechci psát na mejl WIMB, já se tu ptám vás, jako autora testu, který zařízení jistě pečlivě prozkoumal. Nebo to zařiďte, aby někdo z WIMBu tady odpověděl veřejně, když se tu několik lidí o kabelch dohaduje a když se několik lidí pozastavuje nad dohledatelností kola v domě.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #16 petan - vloženo: 19.01.2016 v 18:34:50

    Přiznám se, že udělat vostrej test s tím, že bych to dal do nějakýho kola, to nechal někde v Praze stát a pak volal na WIMB a policii že ho ukradli ať ho najdou jak slibovali, by asi bylo dobrý a zajímavě by se o tom moho třeba natočit video. Jenomže už vidím ty komentáře jak to všechno bylo předem připravený, že je to stejně jenom PR, takže jsem sobě ušetřil desítky hodin příprav a vám čas ty debaty tady pak číst. O tom jak testuju nebo netestuju věci vím já sám, maximálně fotografka a pár dalších lidí z redakce, jestli máte někdo jiný názor, neberu vám ho, klidně napište a vyrazíme někdy na test kola společně ať opravdu vidíte kde kdo a co všechno testuje. Jinak díky za konstruktivní názory. Pokud chcete pište je i na michal@wimb.cz, kde vám rádi odpoví na vše co je s tímto zařízením spojené.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #15 Jakub_Praha - vloženo: 19.01.2016 v 14:38:03

    Ahoj, taky jsem se o tyhle vecicky zajimal, tady je odpoved co jsem dostal od mojeho kolegy (ano, pracuju v Sherlogu, bohuzel jsme zatim nic tak malyho na kola nevymysleli, ale pracuje se na tom):

    Dela pro nas jeden clovek krabicky, taky tohle delal, rikal, ze problem jak svine s vibracema, ze to museli cele predelat a davat to na gumy, ze po nake dobe upadly soucastky.

    Nabijeni - naprd, chtelo by to aby to jelo tak rok bez nabijeni, kdyz uz to zadelas do sedla nebo do riditka, nelizt k tomu kazdy den.

    GPS/GSM kombinace - nahouby, predstav si barak, panelak, 15pater, posledni gps poloha (obvykle pokud se dostane mimo gps signal trochu ustreli) takze posledni poloha 50m od vchodu do panelaku, dal nic, nekdo to resi ze rozhouka smskou sirenku, pak musis stat u dveri a hledat kde to rve, my to resime pridavnym radiem kterym najdem treba navigaci i pod posteli, nechapu proc to nikdo z tehle firem nedelaj, ono to totiz neni tak jednoduche jako gps gsm, hlavne teda nikdo z nich nepise o tom jak by to v tom panelaku hledal, kolo, oproti autu, obvykle venku nezaparkujes :)

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #14 Tereza - vloženo: 19.01.2016 v 13:37:29

    odpověď na antony — #5 Primárně byl určen pro elektrokola, kde se dá nabíjet spolu s baterií, ale pro ostatní kola je jeho zabudování otázkou pro odborníka...sedlovka, rám apod. Pro nabíjení se musí vyndat. Vrtání do rámů tedy není třeba, signál se ven dostane a dráty ani antény ven nekoukají ani koukat nemusí:-)

    Čidlo pohybu vás přes mobil upozorní, že se s vaším kolem něco děje a už tady je dobré začít jednat a zabránit případné krádeži. Pokud je kolo už doma u někoho jiného, tak by jej WIMB měl pomoci najít. Místní policie už většinou tuší u koho by se mohlo nacházet...

    Otázka ceny je pak na každém, ale s tou autor článku asi moc nezmůže:-/

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #13 Tereza - vloženo: 19.01.2016 v 13:09:27

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #12 BikerX - vloženo: 18.01.2016 v 20:40:07

    odpověď na antony — #8 Já to teda pochopil tak, že je všechno ukrytý někde vevnitř a nic z kola nečouhá. Tím pádem nehrozí, že by to zloděj vůbec chtěl deaktivovat. Ano vyndat sedlovku a vytáhnout to zařízení, je otázkou pár sekund, ale proč byste to dělali, když netušíte, že by tam něco podobného mohlo být? Já třeba doteď netušil, že něco podobného existuje, takže by mě vůbec nenapadlo se po tom pídit. Přijde mi to v podstatě jako dobrej nápad, jen by mě zajímal detailní postup jak bude fungovat to vlastní vyhledávání v případě krádeže. U aut je to přeci jenom něco trošku jinýho, většina z nich stojí na ulicích, ale dohledat kolo v paneláku to asi fakt nebude úplně easy.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #11 JanOndrej - vloženo: 18.01.2016 v 20:09:50

    odpověď na McBlacky — #10 No nevím, jestli to pro auta stojí půlku, já mám teda pocit, že je to spíš opačně : viz např: http://www.sherlog.cz/cz/cenik-a-obchodni-podminky.html

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #10 McBlacky - vloženo: 18.01.2016 v 15:39:57

    odpověď na rotik — #9 pro auta to stojí půlku až dvě třetiny. O cenách na DX a Aliex za GPS/GSM lokátor se nemá cenu bavit vůbec.

    Tady je přidaná hodnota je ve tvaru - provedení do sedlovky. Asi dobrý na silničku, na fulla s teleskopem to stejně nedáš :/ Leda by na to dělali rámy s dírou jako Spešl na SWAT ;)

    1. na tento komentář reaguje JanOndrej — #11
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #9 rotik - vloženo: 18.01.2016 v 15:01:21

    Nj, hlavně to musí mít pořádně napálenou cenovku - 6K :D

    Tváří se to jako ohromná revoluce, ale po technické stránce je to velmi jednoduché zařízení sestavené z komponent, které se dnes dají koupit na netu za nijak závratné částky.

    1. na tento komentář reaguje McBlacky — #10
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #8 antony - vloženo: 17.01.2016 v 20:52:05

    Samozřejmě že ven koukají dráty. je to vidět i na obrázku. Akorát autor "testu" si toho nevšiml:-) Jednak musí ven ze sedlovky anténa a potom také kabel s konektorem, aby to šlo nabíjet. Asi těžko se bude při každém dobíjení vyndávat sedlovku:-) Ale nebojím se, že by si zloděj všiml, že pod sedlem jsou nějaké krátké dráty s konektorem. Toho si nevšimne. Nebo maximálně někdy doma, pokud kolo hned neodveze do bazaru. Nějakej hňup si bude třeba myslet, že dráty pod sedlo běžně patří:-) Horší je ta přesnost lokalizace, nefunkčnost v uzavřené místnosti a legislativa při nalezení kola. Já si myslím, že autor článku tu věc neměl vůbec v ruce. Jinak by takový kraviny nenapsal, protože nemá potuchy jak se to montuje. Možná si to jen strčil do batohu a jel se s tím projet.:-)

    1. na tento komentář reaguje BikerX — #12
    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #7 antony - vloženo: 17.01.2016 v 20:51:53

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #6 VencaS - vloženo: 17.01.2016 v 19:46:42

    Jestli jsem to dobře pochopil, tak zloděj pozná kolo s tímto systémem tak, že ze sedlovky koukají dráty? Takže pak buď imbus klíčem nebo rychloupínákem vyhodí sedlovku a majitel pak chrání tímhle systémem ne kolo, ale sedlovku a sedlo. Případně stačí vyhodit z toho "pazmechtu" jen SIM kartu aby nemusel jet na tyči. Snaha výrobce se cení, ale nevím jestli to bude nějaký prodejní hit. Uvidíme.

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #5 antony - vloženo: 17.01.2016 v 19:39:40

    To není žádný test ale nějaké PR. Vy vůbec nic netestujete, jen popisujete jak to asi funguje. Fotky také nejsou od vás, protože vy byste tak nekvalitní a rozmazané asi nevyfotili s ohledem na běžně kvalitní vaše fotky. Kolo na nich není žádné pořádně vidět, že by člověk věřil tomu, že jste si to opravdu namontovali.

    Vůbec nepíšete, že sedlovku je potřeba provrtat, aby se dostal a ven anténa. Vy to ani nevíte, když píšete v diskuzi, že nevíte proč, ale signál se přes trubku dostane:-)Ano dostane, protože pod sedlem čumí anténka:-)A kdo sedlovku bude chtít vrtat? Já bych to tedy neudělal. Svou drahou karbonovou sedlovku opravdu ne ... :-)

    Blbostí tam je opravdu hodně. Kdybyste to pořádně testovali, tak také napíšete, že to v místnosti nefunguje. Zmiňujete se o tom trochu až tady v diskuzi. Ale chápu že se to do PR nehodí. Možná by bylo dobré na kolo dát cedulku:"Pane zloději, prosím vás, když toto kolo ukradnete, dejte ho doma k oknu, abyste zachoval funkčnost GPS a já si k vám pro kolo mohl dojít. Nedávejte ho prosím do sklepa nebo do předsíně. Tam lokalizace funkční není" :-)

    A představte si, že vám někdo ukradne kolo a vy jeho signál zachytíte někde u činžáku v ulici. Lidé, kteří kola kradou velmi často bydlí v domech v ulicích a ne v rodinných domech:-) Jak zjistíte, v jakém patře, třeba z pěti, má někdo kolo doma? :-) Nehledě na nepřesnost GPS, kdy může mít kolo klidně někdo vedle v baráku ve stejné ulici? A naivita, že zavoláte policii a ti hned pročesají dům? Před domovní prohlídkou se musí majitel nemovitosti vyslechnout. Výjimkou je neodkladnost prohlídky. Bude to tento případ na základě oznámení majitele, že tady někde v tom domě má své ukradené kolo? Určitě nebude. Je to jen domněnka na základě nepřesného zaměření. Vždy však musí domovní prohlídku povolit soudce. Takže tak jednoduché to není. Stačí si přečíst zákoník. To jste také asi měli udělat, když o takovéto věci píšete, jaké má vůbec majitel ukradeného kola možnosti a jak má postupovat. Vždyť lokalizační GPS na ukradené věci není o ničem jiném než o nalezení ukradeného kola a možnostech navrácení, jak to je vůbec využitelné. A ne jen sem dát nějakou mapku, že to ukazuje kde jste v hospodě. A poslední blbost je ta sleva na pojištění. Typuji ji tak na 50 Kč za rok s ohledem na cenu pojistky kola, pokud vůbec daná pojišťovna kola extra pojišťuje apod. Je to adekvátní k ceně zařízené za 6000 Kč? Vyplatí se to? Odflinkli jste článek, test to opravdu není. Myslím si, že jste to měli v ruce tak deset minut. Věci nerozumíte a jen jste přepapouškovali informaci od výrobce.

    1. na tento komentář reaguje Tereza — #13
    2. na tento komentář reaguje Tereza — #14
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #4 petan - vloženo: 17.01.2016 v 15:50:40

    odpověď na koohan — #1 GPS dokáže chytnout satelit i z rámu naprosto bez problémů, dokonce se mu to daří i několik metrů od okna v místnosti. Nevím jak a proč, ale signál se přes trubku rozhodně dostane.

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #3 erik_cely - vloženo: 17.01.2016 v 12:26:02

    Znalejší zloděj se toho zařízení včas zbaví. Když vše provede rychle, tak to pak majitel najde o pár set metrů dál bez kola...

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #2 tntbiker - vloženo: 16.01.2016 v 11:57:09

    Věřím tomu že si tu blbost i někdo pořídí:-) Šlohnou mu kolo i stou věcí za 5k. :-) Obojí už nikdy neuvidí:-)

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #1 koohan - vloženo: 16.01.2016 v 08:20:49

    Není mi jasná jedna věc - jak se dostanou antény k signálu? Zespodu je rám uzavřený, zvrchu (aspoň moje) sedlovka taky a přes kovovou trubku se signál rozhodně nedostane.

    1. na tento komentář reaguje petan — #4
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744