Paprstka končí profesionální kariéru cyklisty, pokračovat bude jako hasič

Ve svých třiceti letech Tomáš Paprstka končí svou profesionální kariéru cyklisty a nasměruje se jinam. Na kole ale bude dál závodit. Pro radost...

Autor: Jan Němec

Třicetiletý Tomáš Paprstka oznámil, že po 13 letech končí svou profesionální kariéru cyklisty. Kolo ale nezavrhne, dále se bude věnovat závodění, ale už na amatérské úrovni, profesionálně totiž bude vykonávat profesi hasiče.

"Změna je život," říká Páprda. "Ale nebylo to nic jednoduchýho takový rozhodnutí učinit. Ale pod heslem změna je život by se dalo shrnout mé období od konce poslední cyklokrosové sezony. Po mistráku ČR v Kolíně  jsem si potřeboval odpočinout, nabrat síly, popřemýšlet co dál. A pravda je taková, že Kolín byl můj poslední závod v pozici profesionální cyklistiky. Byla to dlouhá cesta, za kterou budu vždy velmi vděčný. Díky kolu jsem poznal téměř celý svět (a nebylo to jen z hotelového pokoje nebo stánku na závodišti). Díky kolu jsem poznal neuvěřitelné množství fajn lidí, kteří mi fandili, podporovali mě, nakopávali do dalších výkonů a co je nejdůležitější – měli pochopení, pokud něco nedopadlo podle plánu. Velkou zásluhu na tom měla nejen má výkonnost, ale hlavně sponzoři, trenéři, mechanici a celý tým lidí kolem mě, kterým patří obrovský dík. Materiál, který jsem měl tu čest používat, byl jeden z nejlepších. Mé úspěchy i neúspěchy jsem bral s pokorou a ponaučením do dalších závodů. Do ciziny jsem nikdy neodešel, rodinné zázemí pro mě bylo vždy nejvíc. A jsem za to rád," svěřuje se rodák ze Vsetína.

Tomáš Paprstka v novém

Ve žlutočerném dresu jsme byli zvyklí vídat Tomáše nejčastěji...

Tomáš bude dál na kole závodit, ale už tomu nevěnuje 100 %, jeho novým zaměstnáním totiž bude Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje. "S nadšením si oblékám nový dres mého velmi dobrého kamaráda Marka Petroviče a s hrdostí budu, v čase, kdy mi to zaměstnání dovolí, jezdit za Bikeaction Rocky Mountain Team na modelu Element Carbon 70 ve vlastní úpravě. Těším se, že si budu užívat závodění na závodech, který mě budou bavit, plánuji maratony, gravel a enduro. A co že vlastně budu dělat? Profesionální kariéra cyklisty končí, hlásím se však k profíkům HZS Zlínského kraje. Tak se necháme překvapit, jak to dopadne," prozrazuje Tomáš, který má za sebou první testy a podle všeho by mohl už během měsíce a půl nastoupit.

Většina z nás si Tomáše pamatuje jako cyklokrosaře a bikera. Jeho první vyhraný závod ale byl dual slalom! "Moje úplně první závody byly v roce 2001 a to v dual slalomu ve Veselé u Valašského Meziříčí, kde jsem hned vyhrál. Následně jsem začal jezdit dětské závody na Valašsku a do dvou let jsem v mladších žácích začal suverénně vyhrávat skoro každý závod a to jsem trénoval s tatou ve stylu vyjížděk a zábavných túr v technice, dnes se tomu říká traily. V kadetech jsem vyhrál i jako prvoročák, ale to už bylo pod trenérskýma očima Honzy Slavíčka," popisuje Tom své začátky, které vyvrcholily titulem juniorského mistra světa v cyklokrosu v Táboře v roce 2010.

Rok 2010 - Tomáš v Táboře parádně přespurtoval Alaphilippa a dojel si pro juniorský titul mistra světa v cyklokrosu

Rok 2010 - Tomáš byl členem úspěšné bronzové štafety na ME v izraelské Haifě - zleva: Jan Slavíček, Ondřej Cink, Jan Škarnitzl, Tereza Huříková a Tomáš

Rok 2010 - úspěšný rok pokračoval i na MS v kanadském Mont St. Anne, kde s Ondrou Cinkem, Járou Kulhavým a Katkou Nash vyjel světový bronz ve štafetě...

"Tábor 2010 byla nečekaná třešnička na dortu v juniorské kategorii, bohužel tento velký úspěch nijak neovlivnil nabídky ze zahraničí - zkrátka se žádné nedostavily. Chtěl jsem v kariéře zopakovat táborský úspěch, bohužel se to nepodařilo. Prakticky celou kariéru od všech poslouchám, že kdybych jezdil silnici společně s cyklokrosem, byl bych jinde. Dost možná. A možná taky ne. Mám pocit, že i kdybych se přemohl a jezdil tenkrát silniční závody, které mimochodem opravdu nemám rád, znechutil bych si celé závodění. Jak člověk může být úspěšný v něčem, co dělá z donucení? Ale abych ten mistrák úplně nehanil, dodnes, když si to video pustím, tak mám husí kůži. Nebyl to jednoduchý závod, ale vyšel. A dres mistra světa už mi ze zdi nikdo nesundá. I když jenom ten juniorský," přiznává Tomáš, který si váží i dalších svých úspěchů.

Ve své kariéře se dokázal celkem 33krát probojovat do národního celku a startovat na mistrovství světa či Evropy. Kromě zmíněného titulu v roce 2010 má i dvě bronzové medaile ze štafet na ME a MS bikerů v roce 2010.

Táta Paprstka byl Tomášovi stále na blízku...

Tomáše Paprstku vystřídal v dresu GAPP System - Kolofix Jan Škarnitzl...

"Celkově spokojený určitě jsem obzvláště s tou domácí kariérou, v zahraničí jsem toho chtěl dokázat víc. Když jsem jezdil svoje první tréninky po staré cestě kolem Bečvy, tak jsem si ani ve snu nedokázal představit, že budu jednou závodit po celém světě. A navíc Tábor zastínil mé další výsledky, myslím si, že některé z nich nebyly až tak špatné, např. 8. místo na MS Hoogerheide v kategorii U23, 4 celkové výhry v poháru CX a také celkové vítězství v CX a MTB v jednom roce jako jediný v ČR. V neposlední řadě jsem byl moc rád i za 18. místo v elitě na MS v Táboře 2015 (tenkrát si vsadilo snad půl Valašska, že dojedu do dvacítky - do posledního kola jsem najížděl 21. a v cíli jsem se nakonec objevil na 18. místě). Další nezapomenutelný zážitek byl, když jsem v roce 2014 v Lošticích poprvé vyhrál cyklokrosový pohár. Starosta Bystřičky - dědina vedle Jablůnky - díky Zbyňo! - tenkrát zorganizoval výpravu plného autobusu fanoušků, k tomu se sešla snad celá moje a Terčina rodina a jeli fandit. Fotku z místních novin mám schovanou dodnes. A takových střípků bych nasbíral hromady," rozpovídává se cyklista, kterého má většina spojena s týmem Honzy Slavíčka.

"Bez kvalitního zázemí bych se celé ty roky asi těžko obešel. Vyjma jednoho roku v GAPP Systemu se mi dostávalo podpory od Honzy Slavíčka, za což jemu a celému týmu znovu děkuji. Musím vyzdvihnout i rodiče, kteří to vlastně všechno začali. Víkend co víkend na závodech, později týden co týden mimo domov - bylo to náročné a já jim za to skládám poklonu. A mamčina pračka plná bahna jistě taky :-)"

Pořád jenom mluvím o závodech, ale opravdovou přidanou hodnotu tomu dodají i lidi, které u toho potkáte. Z počátku jsou to rivalové, soupeři, které chcete předjet za každou cenu, ale postupem času se z nich stanou velmi dobří přátelé, ba dokonce kamarádi na celý život. Vzpomenul bych Boryho, Niplíka, Skaliče, Lasyho, Polňu, Biče a mnoho dalších super chlapů, se kterýma jsme závodili několik sezon. Jsem vděčný, že jsem je mohl poznat - byla pro mě obrovská motivace s nimi závodit.

Obdivuji a vážím si všech, kteří dělají jakýkoliv sport, i když si troufnu tvrdit, že cyklistika je jeden z těch náročnějších, a jak víme, obzvláště v Česku, špatně ohodnocených. Dál budu všem svým přátelům upřímně fandit a přát mnoho úspěchu. Zaslouží si ho.

Přečteno - 19631x Tagy: tomáš paprstka
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

1. Ostatní závodyGravel Blinduro 2023. Velebíme i pošesté.
    Gravel Blinduro 2023. Velebíme i pošesté.
  2. Ostatní závodyGravel Blinduro popáté. Parta roste, atmoška zůstává
    Gravel Blinduro popáté. Parta roste, atmoška zůstává
  3. Ostatní závodyČtvrtý díl UCI World Gravel Series hostily Jizerky, nejlepší Čech Paprstka
    Čtvrtý díl UCI World Gravel Series hostily Jizerky, nejlepší Čech Paprstka
  4. Ostatní závodyGravel Blinduro 2021 - kořeny, rokec, sadba, kombajn, louže
    Gravel Blinduro 2021 - kořeny, rokec, sadba, kombajn, louže
  5. ZávodyFotogalerie: Verona International MTB 2021
    Fotogalerie: Verona International MTB 2021
  6. ZávodyFotogalerie: Panaracer Gravel Blinduro 2020
    Fotogalerie: Panaracer Gravel Blinduro 2020

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #27 ladam - vloženo: 14.03.2022 v 19:35:51

odpověď na lalin — #26 takže trochu andílek trochu debílek, krásně maloval, skvěle žaloval...napsal si to skvěle. děkuji...za nás normální bílé heterosexuální křestanské vzdělané a očkované kluky...

2. avatar
    #26 lalin - vloženo: 14.03.2022 v 11:42:53

odpověď na Pavel Trance — #25 K němu se stejně nebude možné nijak dostat. Bydlí u maminky a tatínka, kteří to možná nemysleli s výchovou zle, ale úplně to nevyšlo podle plánu. Toto stvoření si já představuji jako Alana z filmu Pařba v Bangkoku (nebo tak nějak). Sedí doma u pc, otravuje ještě pořád i v dospělosti své rodiče, ale aby měli klid tak mu občas slíbí, že ho vezmou na lodičku. I ten obchod s koly co mu zařídili mu zkrachoval, takže když se mu to hodí, tak řekne, že ho měl, aby vypadal zkušeně, ale hned potom to zapře, protože vlastně zkrachoval... Ve škole mu šla čeština, tak se aspoň tohle snaží dokázat ostatním, že mu jde. Jo a ještě vlastně urážení ostatních. No ale on sám k sobě je dost vztahovačný, a ho nikdo urážet nesmí. Jsem zvědavý, jak rychle se dočkáme nějaké chytré odpovědi. Na něj je jediný možný recept, a to ignorace. Je mi líto jen každého nového diskutujícího, který s ním musí absolvovat pár odstavců aby na to přišel. Někdy si říkám, zda to není taktika mtbs, protože pak diskutující s tímto hňupem opětně klikají na článek a diskuzi a tím se zvyšuje čtenost a profit z inzerce :-D

1. na tento komentář reaguje ladam — #27
  3. avatar
    #25 Pavel Trance - vloženo: 14.03.2022 v 07:22:01

Co udělat nějakou veřejnou finanční sbírku ? Výtěžek by byl jako odměna pro člověka co zjistí identitu zdejšího provokatéra ? Podle by to bylo zajímavé :)

1. na tento komentář reaguje lalin — #26
  4. avatar
    #24 tntbiker - vloženo: 13.03.2022 v 21:54:14

odpověď na Tadeusz — #2 Tady nemůžeš napsat svůj názor. Tady musíš všechno chválit. Jinak tě tu zabijí:-)) Nebo se ozve rodinný příslušník, což je ještě horší. Tedy pro něj. Nesmíš se v diskuzi zmínit o penězích, protože slovo peníze se v článku nevyskytuje. Musíš se držet daného tématu a především žalostně lkát, že končí závodník. Asi tak to tu vypadá.

5. avatar
    #23 tntbiker - vloženo: 13.03.2022 v 21:27:12

odpověď na nossanek — #21 Skvěle napsané. Fakt moc dobrý. A to je už vrchol tvé inteligence?

6. avatar
    #22 nossanek - vloženo: 13.03.2022 v 20:04:19

Pisi pres mobil, nemem moc casu, skoda, ze nejdou opravit preklepy

7. avatar
    #21 nossanek - vloženo: 13.03.2022 v 20:01:33

Dobry vecer, tnbikera mereste, je to hnup, cim mene bude reagovat, tak idiota to prestane bavit, zameri se na neco jineho.

Berte to tak, jeho Matka se nepovedla, Tata chlastal, ve skole byl skanovan a hnup mozna byl prinuceny byt i buzik, sam si neumi ani vytrit prdel!!

1. na tento komentář reaguje tntbiker — #23
  8. avatar
    #20 Tommy_25 - vloženo: 12.03.2022 v 11:54:12

odpověď na tntbiker — #19 Ano vrátil jsem se, protože mě zajímalo jak zareaguješ na svou vlastní lež. No a opravdu si opět nezklamal. Použiji trochu tvá slova. Ty jsi opravdu hodně stupidní jedinec a už by tady nikdy a nikdo na tebe neměl reagovat, protože hrozí, že se tu díky tvému syndromu "posledního slova" z toho tady stane trapná "one man show". Takže mějte se tu krásně a přeji všem pevné nervy ;)

9. avatar
    #19 tntbiker - vloženo: 12.03.2022 v 07:52:23

odpověď na Tommy_25 — #18 Dělám si z tebe srandu. Protože jsi srandovní. Už tě budu ignorovat. Psal jsi, že už tu nebudeš diskutovat, rozloučil ses tu, ale pořád sem lezeš. :-)

1. na tento komentář reaguje Tommy_25 — #20
  10. avatar
    #18 Tommy_25 - vloženo: 11.03.2022 v 22:18:42

odpověď na tntbiker — #15 Nebyl ? A jaký obchod si měl na mysli v tomto starším příspěvku ? Jsou to tvoje slova: Já měl ještě před třemi lety obchod a tak jsem jezdil na dost kolech a tak vím o čem píšu.

Celý tvůj příspěvek zde:

#31tntbiker- vloženo: 27.12.2021 v 15:07:28

přidej autora jako svého kamaráda, nebo mu pošli zprávu

odpověď na Jiri Fikejz — #30 Zase v tom vidíš složitost. Ty, než by ses prohrabal křivkama, které jsou k ničemu, protože to je jen teorie, absolvoval dvacet jízd s wattmetrem v různých podmínkách, tak uplyne půl roku a kolo se mezi tím přestane vyrábět:-) A stejně se dobereš stejného výsledku, který lidi zajímá, jako když pojedeš jednu jízdu na doraz baterky. Já měl ještě před třemi lety obchod a tak jsem jezdil na dost kolech a tak vím o čem píšu.

1. na tento komentář reaguje tntbiker — #19
  11. avatar
    #17 Tetamistrasvěta - vloženo: 11.03.2022 v 20:21:57

Krásný článek, skromný a přitom velmi úspěšný kluk. Milý Tome, i když asi tady tyto komentáře nečteš, ráda bych na těchto mých oblíbených stránkách poděkovala za to, že jsme mohli být u většiny závodů s tebou. Ještě teď mě bolí hlasivky z fandění, nohy z běhání po trati. Díky tobě jsme poznali atmosféru těch největších závodů a skvělé lidi kolem. Nikdy nezapomenu na českou hymnu vTáboře a na své výkřiky "já su teta mistra světa ". Bylo toho hodně a bylo to skvělé. Za nás fandy i rodinu přeji, ať se ti daří i v další etapě života.

12. avatar
    #16 ladam - vloženo: 11.03.2022 v 20:03:48

odpověď na tntbiker — #11 ty jsi vážně už ale úplný debil. tohle je za hranící všeho. urážet holku, která o celé věci ví tady zjevně nejvíc. já chápu, že je hrozné být neúspěšný obchodník s koly, a že si tu a tam kopnout do úspěšného kolofixu či krásného nového obchodu , že ti to psychicky pomůže. to jsem ještě schopen pochopit. ale ne zbytečně a neopodstatněně urážet holku. styd se ty klávesnicový odpade. a jakou mám k tomu pravomoc? zavodil jsem s tomášem v jednom týmu. a nevedli jsme si vůbec špatně. je to fajn kluk, velmi rovný a skromný. to samé jeho přítelkyně. a proto se jich zastanu před takovým morálním dnem jako jsi ty. tomáš na rozdíl od tebe něco dokázal. ty si nedokázal zjevně nic, ani se rovně postavit komukoliv koho tady dlouhodobě a neoprávněně napadáš.

všem normálním se omlouvám za svoje emoce, ale tohle už bylo na mě prostě moc...mír v duši i ve světě...

13. avatar
    #15 tntbiker - vloženo: 11.03.2022 v 19:52:57

odpověď na Tommy_25 — #12 Ja nikdy nebyl majitel cykloobchodu.

1. na tento komentář reaguje Tommy_25 — #18
  14. avatar
    #14 tntbiker - vloženo: 11.03.2022 v 19:51:24

odpověď na zirecek — #13 Cim jsem ji urazil? Svou pochybnosti, ze je odornice na to, aby o nekom verejne sdelovala, ze je nebo neni odbornik?

15. avatar
    #13 zirecek - vloženo: 11.03.2022 v 19:39:56

odpověď na tntbiker — #11 Pokrytecký urážet přítelkyni cyklisty, o kterém zde vyšel zajímavý článek, to už je hodně divná diagnóza. Za klávesnicí jste hrdina, v reálu se potkat nechcete. Děkuji za zajímavý článek. Budu rád za ban pro uživatele tntbiker.

1. na tento komentář reaguje tntbiker — #14
  16. avatar
    #12 Tommy_25 - vloženo: 11.03.2022 v 19:05:18

Njn největší pacient se musí samozřejmě ozvat hned jako první. Milý chlapče, uvědom si, že ani tebe jakožto bývalého majitele cyklo obchodu, nedělá tato bývalá profese automaticky odborníkem na vše co se cyklistiky týká. Nevím jestli ti prostě tento business už jenom nešel a zkrachoval si ? A nebo jsi už v předdůchodovém věku a prostě si to už jenom mentálně nezvládal ? To je mi celkem jedno. Ale jedno vím celkem určitě. V reálném životě takový drsňák nebudeš. Zdánlivé bezpečí online komunikace přes klávesnici je přesně něco pro tebe ; )

1. na tento komentář reaguje tntbiker — #15
  17. avatar
    #11 tntbiker - vloženo: 11.03.2022 v 15:36:29

odpověď na lyradell — #7 Milé děvče, odborníkem na cyklistiku se stanete ta, kdo sdílí s cyklistou společné lože, nebo mu každé ráno míchá vločky, aby mohla hodnotit, kdo je a není odborník? :-) Tak to tady opravdu ještě nebylo:-)

1. na tento komentář reaguje zirecek — #13
    2. na tento komentář reaguje ladam — #16
  18. avatar
    #10 tntbiker - vloženo: 11.03.2022 v 15:34:41

odpověď na Tommy_25 — #9 Vzhledem k tomu, že jsi nikdy nic svými příspěvky neřekl, jen jsi vždy jen napadal lidi, kteří na základní škole nepropadali z českého jazyka a tudíž rozeznají i/y, tak kdybys odešel z diskuze před těmi patnácti lety, tak už tehdy bylo pozdě:-)

19. avatar
    #9 Tommy_25 - vloženo: 11.03.2022 v 14:22:15

Děkuji tímto všem místím rádoby odborníkům, kecalům, ochráncům české gramatiky a dalším podobným exotům, kteří mají potřebu se vyjádřit skoro ke všem tématům, že mi tímto trochu otevřeli oči.

Diskuze k článkům tu za poslední cca 2 roky stojí v cca 95% případů opravdu za nic. Je tu pár pacientů, kteří mají potřebu téměř vše poplivat, pošpinit, znevážit atd. Takže si myslím, že pro mě už opravdu nastal ten správný čas po 15 letech tento portál z diskuzních témat opustit. Zde je to už jenom o zbytečné ztrátě času a energie.

Mějte se Tom.

1. na tento komentář reaguje tntbiker — #10
  20. avatar
    #8 lyradell - vloženo: 11.03.2022 v 12:47:23

odpověď na Pavel Trance — #5 Děkuji, mějte se krásně.

21. avatar
    #7 lyradell - vloženo: 11.03.2022 v 12:20:59

odpověď na tntbiker — #6 Už jsem se lekla, že se s vaším odborným názorem nedostavíte. Aspoň na něco se dá v dnešním rozhádaném světě spolehnout :))

1. na tento komentář reaguje tntbiker — #11
  22. avatar
    #6 tntbiker - vloženo: 11.03.2022 v 12:06:58

Vyhrát juniorské MS možná něco znamená, ale pro vstup do cyklistiky mezi velké kluky neznamená nic. Protože teprve tam začne pořádná cyklistika. Už že si ho po tom juniorském vítězství na to ukazuje a navíc mohli zkušení trenéři odhadnout, že v něm toho tolik asi není. Proto nedostal nabídku. Ti závodníci se sledují nejen na juniorském MS. Pokud ho nebavilo závodit na silnici, tak měl skončit už před pěti lety. Bez silnice si ani neškrtne. Ale samozřejmě v týmu ho Slavíček držel, protože nějakou výkonnost, i když málo mezinárodně perspektivní, měl. Nejblbější pro tyhle kluky je, že se drží u cyklistiky co nejdéle, ale mnohdy tím promarní dalších 50 let života. Zpravidla nic neumí, nemají praxi. A tak často končí ve sklepní cyklistické dílně, kde do zblbnutí vytahují z krabic nová kola a nasazují řídítka. Stát se hasičem je ještě celkem dobrá varianta. Je to alespoň záslužná práce.

1. na tento komentář reaguje lyradell — #7
  23. avatar
    #5 Pavel Trance - vloženo: 11.03.2022 v 09:33:41

odpověď na lyradell — #4 Dobrý den, krásně jste ho setřela. Nechápu potřebu se vyjadřovat k něčemu o čem nic nevím a nic mě do toho není. Obrovské množství lidí má strašně smutný život, že se musí starat o druhé a navíc to nějak hodnotit :)

Ať se vám daří a Tomáš se vždy v pořádku vrátí ze služby. Třeba i bude riskovat život pro někoho kdo tady na něj plive jed.

1. na tento komentář reaguje lyradell — #8
  24. avatar
    #4 lyradell - vloženo: 11.03.2022 v 06:48:05

odpověď na Tadeusz — #2 Dobrý den,

normálně se do diskuzí tohoto typu nezapojuji, ale v tomto případě mi to nedá. Po více jak 12 letech vztahu s Tomášem si troufám tvrdit, že znám jeho finanční situaci (o které se tu rozhodně nehodlám bavit) a veřte mi, že to, kolik bude "domů nosit peněz" je jedna z nejméně podstatných věcí v našem životě. Článek není o penězích, článek je o tom, že opouští podstatnou část svého dosavadního života. Prosím, nepište o mně, že někoho opustím, neznáte mě. Pěkný den, Tereza.

1. na tento komentář reaguje Pavel Trance — #5
  25. avatar
    #3 panzdenda - vloženo: 10.03.2022 v 16:07:41

odpověď na Tadeusz — #2 19900 bude jen tabulková částka. Realitu odhaduji kolem 30000, zapracuje se a bude to kolem 40000 a více. Třeba já mám tabulkovou mzdu cca o 20000 nižší než reálný hrubý příjem.

26. avatar
    #2 Tadeusz - vloženo: 10.03.2022 v 14:48:09

Nástupní plat hasič 19 900 kč hrubého? No, ale myslím, že si oproti MTB ještě polepší. Však sponzor jim jen dodá vybavení, na kterém zdarma jezdí a majitel jim jako OSVČ platí jen minimální plat a něco navíc mají za závody. A mistr ČR vyhraje kolik? 10 000 kč? Plus tatranku a energetické gely. :-D Je to teda krásný sport, ale za tu dřinu a finanční ohodnocení to nemá smysl dělat profesionálně. Jeho přítelkyně ho stejně i s budoucím dítětem opustí, protože z toho platu hasiče nezaplatí ani nájem.