V USA hoří diskuse nad elektrokoly na trailech. Jsou nechtěná

AKTUALIZACE! Proč by elektrokola neměla být povolena na singltrailech určených pro horská kola? V USA je to velké téma, v Česku zatím ne...

Autor: Jan Němec
V USA hoří diskuse nad elektrokoly na trailech. Jsou nechtěná

 

V Moabu, trailovém ráji v Utahu, je na většině tamějších nejoblíbenějších trailů jízda na elektrokole zakázána již od roku 2014. A další místa po Spojených státech se přidávají. Ožehavé téma, kolem kterého se našlapuje velmi zlehka. Jde totiž o byznys.

Jde v zásadě o vyjádření zavedených pravidel, která elektrokolo chápou jako motorové vozidlo, jež jako takové by mělo mít zakázán vjezd na veškeré traily určené k jízdě bez použití motoru. Od zavedení tohoto zákazu jsme svědky ostrých debat jak o samotných horských kolech na elektrický pohon, tak o tom, zda vůbec patří na víceúčelové traily.

Existuje velké množství rozumných argumentů, proč by lidé na elektrokolech měli mít možnost jezdit na stezkách určených pro horská kola. Více kol – byť i třeba těch, kde při šlapání pomáhá motor – znamená spokojenější a zdravější populaci. A elektrokola mají tu moc zpřístupnit horskou cyklistiku nejrůznějším lidem. Ano, jsou tu hendikepovaní lidé, kteří se tak najednou budou moci vydat na traily. Jsou tu také starší lidé či méně fyzicky zdatní horští cyklisté, kteří by jinak třeba ani nevyjeli. Ostatně k točení pedály je pořád nutné určité úsilí a kola, kde k pohybu pomáhá elektřina, se sama vpřed nepohybují, takže pořád jde o skutečný sport. Přesto existuje spousta problémů, kvůli kterým někteří lidé trvají na tom, že elektrokola by neměla mít povolen (či měla mít výslovně zakázán) vjezd na tytéž traily, kde se pohybují cyklisté na kolech takříkajíc na lidský pohon. Na následujících řádcích přinášíme shrnutí nejčastějších důvodů, proč by se elektrokola měla pohybovat mimo traily určené pro horská kola.


Takové značky už můžete potkat na některých trailech slavného Moabu..., Foto: Bikeradar Josh Patterson


Nebezpečná rychlost
Až na výjimky bikeři jezdí stálou rychlostí. Jsou pochopiteně tací, kteří jsou rychlejší, a jiní naopak s rychlostí bojují, většina bajkerů však jezdí relativně stejnou rychlostí. Běžní cyklisté tedy do kopce jezdí pomalu a z kopce rychleji, což ovšem elektrokola zásadně změnila. Vzhledem k tomu, že na nich člověk může jet rychle i v prudkém stoupání, stávají se méně "kompatibilní" s ostatními uživateli trailů, které navíc mohou ohrožovat. Jezdci na elektrokolech jezdí vyšší rychlostí, která může být návyková a vést k bezohlednosti, která byla na mnohých místech již zažita. Vyšší rychlost pak vyžaduje delší brzdění, což zvyšuje nebezpečí nehod. Než navíc člověk získá takovou formu, aby mohl sám bez pomoci motoru jezdit rychle, musí na kole strávit spoustu času a trénovat. Tak se postupně, krok za krokem, naučí kolo ovládat a nakonec je schopen je bez problémů provést i jinak technicky náročným a nepředvídatelným terénem. Pokud kolo dostane motor, pitomci, kteří jezdí bez špetky soudnosti, dostanou možnost jezdit ještě rychleji a ještě dál. Otázkou opravdu je, kdo se se e-bicích do lesa na traily, stezky či turistické pěšiny vydává.

Střet ohledně využití trailu
Je to tak trochu jako povolit vjezd do lesa motorkám: není to úplně dobré pro image celé bajkerské komunity. Naučit ostatní uživatele stezek (turisty, jezdce na koních) respektovat bikery, sami jistě máte zkušenosti, že to zde někdy skřípe a vzájemná tolerance si vyžaduje nemalé úsilí. Rychlejší bikeři sedlající elektrokola by se pak mohli na mnoha místech stát oním pomyslným hřebíčkem do rakve a zpečetit zákaz vstupu do určitých oblastí. Je pravdou, že konflikt ohledně používání stezek je složitá záležitost, a nezkušení cyklisté na strojích disponujících větším výkonem, než svými schopnostmi zvládnou, k dobrému výsledku sporů a diskusí o určitých oblastech zcela jistě nepřispějí. Situaci pak dále komplikuje skutečnost, že spousta "nových cyklistů" může být na štíru se znalostí slušného chování na trailu a pravidla nemusí vůbec ani respektovat. 


Podvádění na Stravě
Mnozí cyklisté na elektrokolech používají aplikaci Strava, ale v záznamech svých jízd neuvádějí, že jeli na elektrokole. Občas je dokonce baví krást titul Král hory (King of the Mountain, KOM) těm nejlepším bikerům, kteří jsou schopni stoupat rychle proto, že jsou fyzicky zdatní. A to je ku... nespravedlnost, protože ti borci, kteří rekordy trhají sami, pouze vlastním přičiněním, jsou o ně tímto způsobem okrádáni a celý tento systém zdravého soupeření je spálen.

Ztraceni v divočině
Elektrokola odvezou do přírody také ty, kteří by se do ní na obyčejném kole třeba vůbec nevydali. To s sebou může nést problémy, jako je nepřipravenost, nevybavenost vhodným oblečením, v některých oblastech pak i nedostatek jídla a pití. Další otázkou je, co se stane, když pak takovému člověku dojde v divočině energie v baterii. V tu chvíli se totiž motorový pomocník na kole stává nevítanou zátěží, která únik z divočiny jen ztěžuje.

V Česku se zatím elektrizace trailů neřeší
Česko elektro-vlna už také dávno zasáhla, ale na trailech zatím příznivci ebiků prozatím příliš k vidění nejsou. Ale jistě se dá očekávat, že to tak dlouho nezůstane. "Zákaz pro elektrokola u nás není, zatím jezdí električky jen velmi zřídka," říká Pavel Horník, provozovatel Rychlebských stezek. "Myslím si, že se to bohužel nedá zakázat - stejně by tam jezdili.  Měli jsme jen opakované incidenty se dvěma elektromotorkářema, kteří měli silné ebajky, na kterých vůbec nešlapali. Opakovaně si na ně stěžovali lidé, že je na stoupáku málem sundali a byli velmi nepříjemní. Měl jsem s nima pak velmi vážnou rozmluvu a vysvětlil jim, že je tu nechceme...." Jak se zdá, tak Pavel přesně vystihuje argumenty amerických kolegů.

"U nás jsem zatím lidi na elekrokolech neviděl, tedy kromě několika testovacích akcí různých značek. Reakce bikerů na elektrokolech byli pozitivní, žádné další reakce jsem nezaznamenal," informuje Petr Vaněk, který stojí za nejnovějším přírůstkem českých trailů v Jedovnici. "Jediné ohrožení možná vidím v tom, že elektrokola, tím jak jsou těžká a mají větší sílu v záběru, mohou více ničit podklad stezek." 


Podobný názor má i Horník. "Samozřejmě, pokud to bude masovější, tak hrozí, že jeden člověk pojede traily víckrát než doposud. Což značí - víc průjezdů - větší opotřebení trailů. Tj.větší náklady na údržbu stezek. 
Taky by asi začala, hlavně na stoupáku eroze v místech, kde by s normálním kolem nevznikla. Je to proto, že s ebikem bude větší poloměr otáčení a záběr v jiných místech než obvykle. Rozhodně by byly problém silnější ebiky - ty by stoupák mohly ničit. I z důvodu, že by nahoru mohli začít jezdit lidé, kteří tam doteď nejezdili."

Na Rychlebách mají ale poměrně jasno. V elektrokolech svou budoucnot nevidí. "Ebiky jsou naprosto v rozporu s naší filosofií. My tvrdíme, že trail si má každý zasloužit. Argumenty o stáří atd. mi přijdou zcestné. Je přeci spoustu možností, kde můžu jezdit na kole i ve stáří, nebo s holkou. Nevím proč by měli všichni jezdit všude a pořád. Pokud by s tím začali vznikat větší problémy tak bychom to museli dál řešit. Zatím ale doufám ve slušnost a pochopení lidí. Navíc chceme dál stavět spíš těžší traily, pro ty co fakt jezdí. A opravdového bajkera na ebiku si fakt neumím představit," přemýšlí Pavel Horník.

A názor Čemby, respektive jejího předsedy Václava Volrába? "Já osobně se k tomu stavím tak, že jde zkrátka o jiný "sport", dle mého to není mtb, ale e-mtb. Podobně jako běžky a sjezdovky nebo sjezdovky a skialpy. Už v hodně střediscích nemůžeš vyšlapat na skialpech nahoru a pak si sjet sjezdovku, protože z toho zkrátka vlekař nic nemá, takže skialpy jsou tam buď zakázané nebo s podmínkou, že si stejně koupíš permici, přestože jdeš pěšky. U nás tedy nejde o peníze z nějakého vleku, to na trailech neřešíme.. :-) Takže bych to neslučoval do jedné kategorie a případně nemám ani problém, pokud se budou vytvářet jiná pravidla pro pohyb v přírodě na mtb a na e-mtb. To mi přijde jako jediná možná rozumná cesta. Např. ať elektrokola mohou na široké lesní cesty, ale už ne na traily atp. Trochu se i bojím toho, že s významnějším rozšířením elektrokol by se mohlo stát, že odpůrci jízdy na mtb v přírode budou mít jen další argument pro úplný zákaz všech biků. Ale zase nechci slyšet trávu rust.. :-) Zatím je hodně limitujícím faktorem pro významnější rozšíření cena."

Ale jak se zdá, co člověk to názor. "Já rozhodně nejsem odmítavej k novejm trendům. Takhle se vždycky projevovali chroničtí odmítači nejdříve o odpružení, pak o kotoučovkách a nakonec o teleskopkách," říká Dušan Mihalečko, který je spojen s Trutnov Trails. "E-bike je nevyhnutelná budoucnost a kategorie, která se přirozenou cestou rozvíjí a bude rozvíjet. A pár individuí, kteří e-bike neumí ovládat a chovají se na tom jak hovada, není pro mě reprezentativní vzorek. Měl jsem na kempu chlapíka kolem 60 let na elektrokole a byl slušnej, držel basu s ostatníma ve výjezdu a ve sjezdu jel taky úplně stejně jako ostatní, čili je to vždycky jen a jen o lidech. Věřím, že ti borci na silných ekolech, o kterejch mluví Pavel, by se chovali stejně i na běžných kolech, to není o ekolech, ale o jejich myšlení," doplňuje Mihalečko.

"Osobně elektrokola používám na značení trailů pro závody, při natáčení, či na delší výlety po Krkonoších, na který bych se kvůli nedostatku času na trénink už jinak prostě nevydal. V Livignu či v rakouských Alpách se jde cestou značení speciálních tras pro ebiky a je to vyřešený. Lidi, kteří si ty kola koupí, nenaštveš, ale respektuješ a nabídneš jim možnost vyžití. Jestli se na RS bojej, že jim e-biky zničej stoupák, tak není nic lehčího, než jim vyznačit spešl cesty pro výjezd po šotolinách, což borci možná i oceněj. Tam jim to pojede 25 km/h a nebudou nikoho obtěžovat, čili win-win situace. U nás na Trutnov Trails nebudeme nikomu vytvářet restrikce a nadávat za to, že je línej si vyjet za svý. Výjezd bereme jako nutný zlo proto, aby sis moh traily užít, proto to děláme, chcem lidem dělat radost a ne jednu skupinu bikerů vyčleňovat," rozepsal se Dušan. 

"A co teď už můžu prozradit, Krkonoše se taky budou elektrizovat a já to vítám, protože vyjet třeba z Pece na kopec je nadlidskej úkol, a díky ekolům se do přírody dostanou i lidi, kteří by se na vysokohorskou cyklistiku jinak už dávno vykvákli. A mě je jedno, kolik je nahoře najednou lidí, je mi to prostě milejší, než když jich je přehršel v supermarketech. A o to tady jde především. Dát lidem možnost pořádnýho vyžití, protože ze spokojených jedinců se stává spokojenější společnost. A to tady potřebujem především!"


Kdo jednou ebike okusil, ví, že může působit jako návyková droga. Takže sumasumárum, chce to jezdit ohleduplně a se selským rozumem. Odpůrců i příznivců elektrokol bude na světě stále moře a situace se bude zřejmě ještě vyostřovat.

Jaký máte na "problematiku" pohled vy? Vadila by vám elektrokola na našich trailovištích jako Rychlebské stezky, Trutnov Trails, Singltrek pod Smrkem nebo na nových trailech v Jedovnici?



Zdroj: Bikeradar.com, Electricbikereview.com, Redeit.com

 

Přečteno - 32938x Tagy: elektrokola emtb
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. OstatníPříběh CRUSSIS: Od prázdného stolu až po pevné místo na trhu elektrokol
    Příběh CRUSSIS: Od prázdného stolu až po pevné místo na trhu elektrokol
  2. ZávodyFotogalerie: Mistrovství světa E-MTB
    Fotogalerie: Mistrovství světa E-MTB
  3. OstatníUCI: Od roku 2019 můžete získat titul mistra světa na e-biku
    UCI: Od roku 2019 můžete získat titul mistra světa na e-biku
  4. Tech newsJak budou vypadat kola budoucnosti?
    Jak budou vypadat kola budoucnosti?
  5. PreviewE-bike nebo E-motorku?
    E-bike nebo E-motorku?
  6. Tech newsFocus uvádí e-trailbiky Bold2 & Jam2
    Focus uvádí e-trailbiky Bold2 & Jam2

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #46 bloodsnake - vloženo: 24.11.2016 v 14:13:20

    odpověď na rotik — #45 Cituji tvůj komentář :Podle mě by se ani tady na mtbs o nich nemělo psát, resp. ať existuje paralelní web nebo rubrika emtbs. Máš pravdu, není to příkaz ani zákaz, ale proč ti ty články tak vadí??? Tak je prostě nečti a budeš mít klid. Já jsem se zde již vyjádřil, že ebike nevlastním, ale nebudu přeci druhým hanět jejich zálibu a doporučovat zdejším redaktorům o čem mají psát....

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #45 rotik - vloženo: 24.11.2016 v 13:53:26

    odpověď na bloodsnake — #43 Nevím, komu říkáš soudruhu. Nevšiml jsem si, že bych někomu něco přikazoval nebo zakazoval. Ale o to stejně nejde, ty tomu rozumíš tak dobře, že si to překroutíš a vymslíš podle sebe, že? Říkám jenom svůj názor a na rozdíl od tebe s ním nikoho nemám zapotřebí urážet. Nabij si baterku a jeď se pohodlně vyvětrat, kam se ti zachce.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #46
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #44 šíša Jr - vloženo: 24.11.2016 v 13:45:27

    zakázat ebiky, zakázat vše co se liší od původní myšlenky. takže i motorové pramice, pohyb na vodě pouze pádly nebo vesly, zakázat vytápění elektrikou, uhlím, plynem, pouze dřevo a obnovitelné materiály, vesměs zakázat elektriku celkově, vše co je na elektriku se liší od původní myšlenky, petrolejka do každé rodiny. zakázat vzniku komerčních areálů jako Singletrek pod Smrkem, TT, Rychleby apod protože hory jsou přeplněné, zakázat sjezdové lyžování, snowboard apod, zrušit všechny lanovky, zakázat cestovat auty, chceš se jet projet po horách na kole, tak si tam dojeď za svý. Všechno bych zakázal. :-D :-D :-D

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #48
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #43 bloodsnake - vloženo: 24.11.2016 v 12:26:02

    odpověď na rotik — #42 Ale, ale soudruhu, už je to 27 let co máme demokracii a ty by jsi stále přikazoval kdo a kde může o čem psát. Používáš při jízdě na kole helmu??? Připadá mi, že asi ne:) Když se ti nelíbí ebike, tak si ho prostě nepořizuj a když ti vadí články kde se o nich píše, tak je prostě nečti. Hlavně se nesnaž někomu něco přikazovat a zakazovat. Je ti to houby platné. Ebiky budou na silnicích přibývat, ať se tito líbí nebo ne:)

    1. na tento komentář reaguje rotik — #45
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #42 rotik - vloženo: 24.11.2016 v 10:30:45

    odpověď na Babaja — #34 Přesně tak a ne jinak! E-bike je e-bike, ale s cyklistikou ani MTB to nemá nic společného!!!

    Jako překvapuje mě, že těchto stránkách je tolik obájců e-kol. A jak jsem psal už předtím, mělo by to mít striktně i svůj oddělený web.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #43
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #41 Honza S. - vloženo: 23.11.2016 v 22:40:27

    odpověď na freebike33 — #33 Ok, dovolím si jeden komentář na téma fatbiků. To je úplně stejné jako na normální silnici - kde není cyklostezka/cyklopruh, jedu po silnici. Stejně jako po ní jdou chodci. Aneb pokud upravená stopa zabere celou šířku cesty, takže nemám možnost jet jinudy, pojedu po ní. Stejně jako po ní půjdou pěší.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #40 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 22:14:09

    odpověď na voska — #37 Jednou, dvakrát někdo trefí na přechodu chodce a konečně zakážou auta a budou po silnicích jezdit jen praví bikeři:) Hoši vzbuďte se!!

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #39 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 22:09:42

    odpověď na voska — #38 Musím s tebou nesouhlasit. Protože co se úředně omezí, neznamená že se to nebude provozovat. Ty jsi nikdy v lese nepotkal automobil, čtyřkolku, nebo frajírky na krosce??? To všechno je zákonem zakázáno a stejně to pár jedincům nezabrání, aby ten zákaz porušovali.

    Tak co s tím provedeš????

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #38 voska - vloženo: 23.11.2016 v 21:57:57

    odpověď na bloodsnake — #36 to bloodsnake: za čas se nebudeš setkávat v lese s lidmi, co tam nepatří, protože se to úředně omezí.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #39
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #37 voska - vloženo: 23.11.2016 v 21:55:35

    Jednou, dvakrát, trefí někdo na přečipovaném ebiku v lese chodce a zakážou do lesa buď ebiky nebo všechna kola.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #40
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #36 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 21:53:52

    odpověď na freebike33 — #35 Musím s tebou souhlasit. Měli by se zrušit všechny lanovky, protože kdo si na ten kopec nevyleze po svých, nemá tam co dělat - není tam pro něj místo. Nehledě, na ty slečinky, které se škrábají na kopec s názvem Mount Everest a ještě si k tomu přiberou šerpy, kteří jim natáhnou fixní lana a roznesou kyslíkové láhve po stanech. Kde je jejich vlastní výkon a odvaha postavit se sám bez pomoci (šerpů) hoře. Ti tam také nepatří. A doufám, že v lese neuslyším motorovou pilu, protože si nedovedu představit dřevorubce, který nemá odvahu se postavit vznešenému stromu s ruční pilou. Ale také se divím těm ortodoxním bikerům, kteří zírají celé odpoledne do počítače a plácají nesmysly v bezduché diskuzi, místo toho, aby si vychutnávali spojení s přírodou někde na biku. Pro ty všechny tady není místo a nemají právo dýchat stejný vzduch jako "my bikeři" kteří si na každý kopec vyjedeme bez pomoci motoru.

    Kdo prosím tě jsi, že si vůbec dovoluješ říkat pro koho je a pro koho není na horách místo???? Nejsi nějaký potomek diktátora z banánové republiky, který by všem kolem jen přikazoval a zakazoval co mají dělat. Lituji tě, protože pokrok nezastavíš a věř, že se v lese budeš čím dál víc setkávat s těmi co tam podle tebe napatří:)

    1. na tento komentář reaguje voska — #38
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #35 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 20:44:52

    Myslím, že jsem se k tématu dnes vyjádřil dost. Tak jen závěrečná věta za kterou mě můžete hned ukamenovat : e-kola jsou jen pro slečinky a lenochody co si neumějí a nechtějí máknout. Nemá to nic společného s horskou cyklistikou. Na kopec by si každý kdo si chce říkat biker měl vyjet sám a ne s pomocí motoru. Na horách už není další místo pro lidi co tam nepatří a kteří si neumí vychutnat právě to spojení s přírodou a vlastním výkonem a odvahou se postavit sám bez pomoci (motoru) výzvám . Tady se úplně vytrácí to původní o čem biky snad ještě pro spoustu lidí jsou...

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #36
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #34 Babaja - vloženo: 23.11.2016 v 20:07:13

    Pánové, já žasnu :-) Byl někdo z Vás vůbec dnes na kole a vyvětrat si hlavu v lese??? Budu se opakovat, ale Mountain biking je jen jeden!!! To bude hustý, když se jednou na jaře pojede šela maratón na e-bajcích :-) To v pátek večer zhasne celý Lipník, když se ti frajeři s těma e-..== napojí na šalinu :-) Otázka je, jaká prémie bude pod hradem vyhlášená :-)

    Jen doufám, że se toho nikdy nedožiju a bude to jen sen ze kterýho zbudím !!!

    1. na tento komentář reaguje rotik — #42
    2. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #47
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #33 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 17:31:30

    Rád bych připojil ještě jedno vlákno diskuse zdánlivě nesouvisející : Fat biky - nevím jestli z Vás někdo jezdí na běžkách a ví kolik práce a úsilí stojí upravit tratě, stopy. Ale podobný nešvar se rozmáhá právě mezi těmito jezdci , kteří si myslí, že jedna stopa od kola na takové upravené trati nemůže vadit. Pánové fatbikeři vadí...stajně jako hamtaní v botách je zakázané na běžkařských tratích tak stádo na fat biku tam také nemá co dělat ? Někdo nějaký názor nebo koment ?

    1. na tento komentář reaguje Honza S. — #41
    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #32 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 17:21:11

    odpověď na Aleš Procházka — #27 Souhlasím s tebou. Čipování je prasárna, ale na to už zákon myslí. Tyto kola mohou jezdit pouze mimo veřejné a pozemní komunikace a s těmito lidmi se zřejmě nemůže vejít na lesní cesty kolega freebike33. Jde o to, že zřejmě nikdo tato kola nekontroluje a proto se klidně prohánějí upravené ebiky po veřejných komunikacích. Ale s tím nikdo z nás nic nenadělá.

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #31 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 17:18:46

    odpověď na bloodsnake — #29 pouze cituji vyhlášku o pozemních komunikacích a vymezuji se vůči tvému komentu č18

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #30 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 17:17:01

    odpověď na bloodsnake — #28 Souhlasím, že je to hlavně o lidech. Ale bohužel v dnešní době a zejména v tomto státě kdy si každý dělá co chce bez ohledu na druhé , je regulace a pravidla nutností. Není možné, aby jak píše níže Aleš Procházka si kde kdo vytunil svého rádoby e-bika (tedy skoro motorku jen s rozdílem že nemá spalovací ale elektro motor) a řádil sním kde se mu zamane....to povede v důsledku k další nevraživosti chodců a turistů k celé skupině cyklistů , kteří to odnesou za těch pár bezmozků....

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #29 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 17:11:12

    odpověď na freebike33 — #26 Děkuji za poučný příspěvek. Někde jsem slyšel, že nejhorší je srážka s blbcem a je jedno na jakém kole sedí:)

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #31
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #28 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 17:04:52

    odpověď na freebike33 — #24 Dle mého názoru, když někdo jezdí jako prase a je neohleduplný k ostatním, tak je jedno na jakém kole sedí. U ebiku plní motor pouze podpůrnou funkci a pořád musíš šlapat. Jak jsem už psal, je to o lidech a jejich povaze. Myslím si, že je větší pravděpodobnost, že tě sestřelí frajírek na sjezdovém kole, než cyklista na ebiku, který si tím ulehčuje do kopce. Jelikož čtu tvé komenty, tak vím, že ti jde hlavně o ochranu přírody. Proto by jsi měl prosazovat zákaz vstupu do lesa jak turistům i cyklistům. Protože i turisté tu přírodu pěkně ničí tím svinčíkem co tam po sobě zanechají. Zkus to navrhnou ve změně zákona:)

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #30
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #26 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 16:54:39

    odpověď na bloodsnake — #18 g) motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus,

    h) nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo,

    zopakuj si co jsi se učil v autoškole, pokud tedy máš ŘP

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #29
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #25 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 16:52:34

    odpověď na bloodsnake — #18 Jako motorové vozidlo je zpravidla označován takový pozemní dopravní prostředek, který ke svému pohonu využívá síly některého druhu motoru a který je využíván k přepravě lidí nebo materiálu po komunikacích nebo v terénu. Motorovými vozidly jsou i speciální vozidla a pojízdné pracovní stroje, které nejsou prvořadě určeny k přepravě. zdroj wiki

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #24 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 16:47:18

    odpověď na bloodsnake — #23 Pokud si přečteš mé předchozí komenty najdeš, že pro seniory to vidím jako alternativu a nic proti tomu nemám, ale tam se také nebojím, že budou jezdit po trailech , ale v klidu po širokých cestách a silnicích kde si neublíží...

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #28
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #23 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 16:14:54

    odpověď na freebike33 — #21 Jaká další vymyšlená aktivita??? Bavíme se zde snad o ježdění na bikách po lesních stezkách. A jestli má kolo pomocný motorek je snad jedno. Ty by jsi chtěl zakazovat starším lidem a méně zdatným, aby se mohli projíždět po lese??? Nemůžou vejít??? To je opravdu chytrý argument. Kde jezdíš na biku, že se ti tam kumulují jezdci na ebikách???? Dle mé zkušenosti je více přeplněná klasická asfaltová cyklostezka, než nějaké lesní cesty. Jestli to s ochranou přírody myslíš vážně, tak by jsi se měl snažit o úplný zákaz vjedu do lesa pro všechny cyklisty a pro další budování stezek, aby se neničila příroda. Nevím kde žiješ???

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #24
    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #22 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 16:09:11

    odpověď na Giro — #20 Právě tohle zamezí těm zbytečným zákazům. Pokud se nechá masově najet do lesů a cest stádo bláznů řítících se na e-kolech mezi pěší turisty a dříve či později dojde k vážnému úrazu, tím spíše to odnesou všichni ostatní....protože se pak zakáže i jízda na normálním kole, kde byla dříve umožněna.

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #21 freebike33 - vloženo: 23.11.2016 v 16:00:40

    odpověď na bloodsnake — #17 Rozdíl je v tom, že už není místo na další vymyšlenou aktivitu. Prostě ty lidi se tam nemůžou vejít...chápeš ? Je třeba zachovat přírodu pro další generace a jekékoli další kumulování lidí na stezkách je již neúnosné...je hezké , že to umožní více lidem se podívat tam kam by se jinak nedostali, ale to bohužel není možné a udržitelné řešení. Neřiďme se heslem po nás potopa.

    1. na tento komentář reaguje bloodsnake — #23
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #20 Giro - vloženo: 23.11.2016 v 15:58:20

    odpověď na DavidCH — #16 Něco o tom kam to vyvolávané zakazování povede. Na Šumavě jezdím z Borová Lada na Knížecí pláně po lesní cestě, která je tam po PS (pro mladší Pohraniční stráž), ale na vjezdu té cesty je malá cedulka s přeškrtnutým cyklistou. Jednou jsem se tam vzpříčil s jedním ochranářem, já na kole on ve velkém teréňáku. Při poměrně klidné debatě, proč je ta cesta zakázaná, jsem se dozvěděl, „že proto, že jsme se tak rozhodli.“ Nic se tam nechrání, nikomu nepřekážíte a přesto tam na kole, bez řádného důvodu, nesmíte. Bacha na volání po zbytečných zákazech, aby vám taky nezakázali tu pravou horskou cyklistiku! Taky by vás mohli rozlišovat podle výkonu na pedál! :-)

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #22
    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #19 rotik - vloženo: 23.11.2016 v 15:46:55

    odpověď na Giro — #13 Sorry, co píšeš, je nesmysl. Zásadní je fakt, že převody narozdíl od motoru kolo neuvádí do pohybu - stále musíš dřít. Rozdíl je v tom, že šlapeš do krpálu víc frekvenčně, namísto obří silou, na což jsou lépe uzpůsobené lidské svaly. Tvoje logika je zcestná, a musela by se např. aplikovat i na pěší turisty tak, že nemohou nosit boty, protože jim to pomáhá chodit v těžším terénu...

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #18 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 15:21:22

    odpověď na DavidCH — #16 Ebike je motorové vozidlo? A ty jsi sem spadl z jaké planety???

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #25
    2. na tento komentář reaguje freebike33 — #26
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #17 bloodsnake - vloženo: 23.11.2016 v 15:17:46

    odpověď na freebike33 — #15 Do lesa se snad nechodíme zabíjet, ale užívat si přírodu. A opravdu nevidím rozdíl mezi ebikem a normálním bikem. Zaplať pánbůh do lesa zatím může každý bez rozdílu pohonu kola. Měl by jsi raději řešit jak to zakázat jezdcům na motorkách a čtyřkolkách. Kdybych měl zastávat tvůj názor z pohledu turisty, tak bych nikoho kromě turistů a lesní zvěře do lesa nepouštěl. Ještě, že máme tu demokracii a na ebikách můžeme jezdit kde chceme;-)

    1. na tento komentář reaguje freebike33 — #21
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744