AKTUALIZACE! Proč by elektrokola neměla být povolena na singltrailech určených pro horská kola? V USA je to velké téma, v Česku zatím ne...
V Moabu, trailovém ráji v Utahu, je na většině tamějších nejoblíbenějších trailů jízda na elektrokole zakázána již od roku 2014. A další místa po Spojených státech se přidávají. Ožehavé téma, kolem kterého se našlapuje velmi zlehka. Jde totiž o byznys.
Jde v zásadě o vyjádření zavedených pravidel, která elektrokolo chápou jako motorové vozidlo, jež jako takové by mělo mít zakázán vjezd na veškeré traily určené k jízdě bez použití motoru. Od zavedení tohoto zákazu jsme svědky ostrých debat jak o samotných horských kolech na elektrický pohon, tak o tom, zda vůbec patří na víceúčelové traily.
Existuje velké množství rozumných argumentů, proč by lidé na elektrokolech měli mít možnost jezdit na stezkách určených pro horská kola. Více kol – byť i třeba těch, kde při šlapání pomáhá motor – znamená spokojenější a zdravější populaci. A elektrokola mají tu moc zpřístupnit horskou cyklistiku nejrůznějším lidem. Ano, jsou tu hendikepovaní lidé, kteří se tak najednou budou moci vydat na traily. Jsou tu také starší lidé či méně fyzicky zdatní horští cyklisté, kteří by jinak třeba ani nevyjeli. Ostatně k točení pedály je pořád nutné určité úsilí a kola, kde k pohybu pomáhá elektřina, se sama vpřed nepohybují, takže pořád jde o skutečný sport. Přesto existuje spousta problémů, kvůli kterým někteří lidé trvají na tom, že elektrokola by neměla mít povolen (či měla mít výslovně zakázán) vjezd na tytéž traily, kde se pohybují cyklisté na kolech takříkajíc na lidský pohon. Na následujících řádcích přinášíme shrnutí nejčastějších důvodů, proč by se elektrokola měla pohybovat mimo traily určené pro horská kola.
Takové značky už můžete potkat na některých trailech slavného Moabu..., Foto: Bikeradar Josh Patterson
Nebezpečná rychlost
Až na výjimky bikeři jezdí stálou rychlostí. Jsou pochopiteně tací, kteří jsou rychlejší, a jiní naopak s rychlostí bojují, většina bajkerů však jezdí relativně stejnou rychlostí. Běžní cyklisté tedy do kopce jezdí pomalu a z kopce rychleji, což ovšem elektrokola zásadně změnila. Vzhledem k tomu, že na nich člověk může jet rychle i v prudkém stoupání, stávají se méně "kompatibilní" s ostatními uživateli trailů, které navíc mohou ohrožovat. Jezdci na elektrokolech jezdí vyšší rychlostí, která může být návyková a vést k bezohlednosti, která byla na mnohých místech již zažita. Vyšší rychlost pak vyžaduje delší brzdění, což zvyšuje nebezpečí nehod. Než navíc člověk získá takovou formu, aby mohl sám bez pomoci motoru jezdit rychle, musí na kole strávit spoustu času a trénovat. Tak se postupně, krok za krokem, naučí kolo ovládat a nakonec je schopen je bez problémů provést i jinak technicky náročným a nepředvídatelným terénem. Pokud kolo dostane motor, pitomci, kteří jezdí bez špetky soudnosti, dostanou možnost jezdit ještě rychleji a ještě dál. Otázkou opravdu je, kdo se se e-bicích do lesa na traily, stezky či turistické pěšiny vydává.
Střet ohledně využití trailu
Je to tak trochu jako povolit vjezd do lesa motorkám: není to úplně dobré pro image celé bajkerské komunity. Naučit ostatní uživatele stezek (turisty, jezdce na koních) respektovat bikery, sami jistě máte zkušenosti, že to zde někdy skřípe a vzájemná tolerance si vyžaduje nemalé úsilí. Rychlejší bikeři sedlající elektrokola by se pak mohli na mnoha místech stát oním pomyslným hřebíčkem do rakve a zpečetit zákaz vstupu do určitých oblastí. Je pravdou, že konflikt ohledně používání stezek je složitá záležitost, a nezkušení cyklisté na strojích disponujících větším výkonem, než svými schopnostmi zvládnou, k dobrému výsledku sporů a diskusí o určitých oblastech zcela jistě nepřispějí. Situaci pak dále komplikuje skutečnost, že spousta "nových cyklistů" může být na štíru se znalostí slušného chování na trailu a pravidla nemusí vůbec ani respektovat.
Podvádění na Stravě
Mnozí cyklisté na elektrokolech používají aplikaci Strava, ale v záznamech svých jízd neuvádějí, že jeli na elektrokole. Občas je dokonce baví krást titul Král hory (King of the Mountain, KOM) těm nejlepším bikerům, kteří jsou schopni stoupat rychle proto, že jsou fyzicky zdatní. A to je ku... nespravedlnost, protože ti borci, kteří rekordy trhají sami, pouze vlastním přičiněním, jsou o ně tímto způsobem okrádáni a celý tento systém zdravého soupeření je spálen.
Ztraceni v divočině
Elektrokola odvezou do přírody také ty, kteří by se do ní na obyčejném kole třeba vůbec nevydali. To s sebou může nést problémy, jako je nepřipravenost, nevybavenost vhodným oblečením, v některých oblastech pak i nedostatek jídla a pití. Další otázkou je, co se stane, když pak takovému člověku dojde v divočině energie v baterii. V tu chvíli se totiž motorový pomocník na kole stává nevítanou zátěží, která únik z divočiny jen ztěžuje.
V Česku se zatím elektrizace trailů neřeší
Česko elektro-vlna už také dávno zasáhla, ale na trailech zatím příznivci ebiků prozatím příliš k vidění nejsou. Ale jistě se dá očekávat, že to tak dlouho nezůstane. "Zákaz pro elektrokola u nás není, zatím jezdí električky jen velmi zřídka," říká Pavel Horník, provozovatel Rychlebských stezek. "Myslím si, že se to bohužel nedá zakázat - stejně by tam jezdili. Měli jsme jen opakované incidenty se dvěma elektromotorkářema, kteří měli silné ebajky, na kterých vůbec nešlapali. Opakovaně si na ně stěžovali lidé, že je na stoupáku málem sundali a byli velmi nepříjemní. Měl jsem s nima pak velmi vážnou rozmluvu a vysvětlil jim, že je tu nechceme...." Jak se zdá, tak Pavel přesně vystihuje argumenty amerických kolegů.
"U nás jsem zatím lidi na elekrokolech neviděl, tedy kromě několika testovacích akcí různých značek. Reakce bikerů na elektrokolech byli pozitivní, žádné další reakce jsem nezaznamenal," informuje Petr Vaněk, který stojí za nejnovějším přírůstkem českých trailů v Jedovnici. "Jediné ohrožení možná vidím v tom, že elektrokola, tím jak jsou těžká a mají větší sílu v záběru, mohou více ničit podklad stezek."
Podobný názor má i Horník. "Samozřejmě, pokud to bude masovější, tak hrozí, že jeden člověk pojede traily víckrát než doposud. Což značí - víc průjezdů - větší opotřebení trailů. Tj.větší náklady na údržbu stezek. Taky by asi začala, hlavně na stoupáku eroze v místech, kde by s normálním kolem nevznikla. Je to proto, že s ebikem bude větší poloměr otáčení a záběr v jiných místech než obvykle. Rozhodně by byly problém silnější ebiky - ty by stoupák mohly ničit. I z důvodu, že by nahoru mohli začít jezdit lidé, kteří tam doteď nejezdili."
Na Rychlebách mají ale poměrně jasno. V elektrokolech svou budoucnot nevidí. "Ebiky jsou naprosto v rozporu s naší filosofií. My tvrdíme, že trail si má každý zasloužit. Argumenty o stáří atd. mi přijdou zcestné. Je přeci spoustu možností, kde můžu jezdit na kole i ve stáří, nebo s holkou. Nevím proč by měli všichni jezdit všude a pořád. Pokud by s tím začali vznikat větší problémy tak bychom to museli dál řešit. Zatím ale doufám ve slušnost a pochopení lidí. Navíc chceme dál stavět spíš těžší traily, pro ty co fakt jezdí. A opravdového bajkera na ebiku si fakt neumím představit," přemýšlí Pavel Horník.
A názor Čemby, respektive jejího předsedy Václava Volrába? "Já osobně se k tomu stavím tak, že jde zkrátka o jiný "sport", dle mého to není mtb, ale e-mtb. Podobně jako běžky a sjezdovky nebo sjezdovky a skialpy. Už v hodně střediscích nemůžeš vyšlapat na skialpech nahoru a pak si sjet sjezdovku, protože z toho zkrátka vlekař nic nemá, takže skialpy jsou tam buď zakázané nebo s podmínkou, že si stejně koupíš permici, přestože jdeš pěšky. U nás tedy nejde o peníze z nějakého vleku, to na trailech neřešíme.. :-) Takže bych to neslučoval do jedné kategorie a případně nemám ani problém, pokud se budou vytvářet jiná pravidla pro pohyb v přírodě na mtb a na e-mtb. To mi přijde jako jediná možná rozumná cesta. Např. ať elektrokola mohou na široké lesní cesty, ale už ne na traily atp. Trochu se i bojím toho, že s významnějším rozšířením elektrokol by se mohlo stát, že odpůrci jízdy na mtb v přírode budou mít jen další argument pro úplný zákaz všech biků. Ale zase nechci slyšet trávu rust.. :-) Zatím je hodně limitujícím faktorem pro významnější rozšíření cena."
Ale jak se zdá, co člověk to názor. "Já rozhodně nejsem odmítavej k novejm trendům. Takhle se vždycky projevovali chroničtí odmítači nejdříve o odpružení, pak o kotoučovkách a nakonec o teleskopkách," říká Dušan Mihalečko, který je spojen s Trutnov Trails. "E-bike je nevyhnutelná budoucnost a kategorie, která se přirozenou cestou rozvíjí a bude rozvíjet. A pár individuí, kteří e-bike neumí ovládat a chovají se na tom jak hovada, není pro mě reprezentativní vzorek. Měl jsem na kempu chlapíka kolem 60 let na elektrokole a byl slušnej, držel basu s ostatníma ve výjezdu a ve sjezdu jel taky úplně stejně jako ostatní, čili je to vždycky jen a jen o lidech. Věřím, že ti borci na silných ekolech, o kterejch mluví Pavel, by se chovali stejně i na běžných kolech, to není o ekolech, ale o jejich myšlení," doplňuje Mihalečko.
"Osobně elektrokola používám na značení trailů pro závody, při natáčení, či na delší výlety po Krkonoších, na který bych se kvůli nedostatku času na trénink už jinak prostě nevydal. V Livignu či v rakouských Alpách se jde cestou značení speciálních tras pro ebiky a je to vyřešený. Lidi, kteří si ty kola koupí, nenaštveš, ale respektuješ a nabídneš jim možnost vyžití. Jestli se na RS bojej, že jim e-biky zničej stoupák, tak není nic lehčího, než jim vyznačit spešl cesty pro výjezd po šotolinách, což borci možná i oceněj. Tam jim to pojede 25 km/h a nebudou nikoho obtěžovat, čili win-win situace. U nás na Trutnov Trails nebudeme nikomu vytvářet restrikce a nadávat za to, že je línej si vyjet za svý. Výjezd bereme jako nutný zlo proto, aby sis moh traily užít, proto to děláme, chcem lidem dělat radost a ne jednu skupinu bikerů vyčleňovat," rozepsal se Dušan.
"A co teď už můžu prozradit, Krkonoše se taky budou elektrizovat a já to vítám, protože vyjet třeba z Pece na kopec je nadlidskej úkol, a díky ekolům se do přírody dostanou i lidi, kteří by se na vysokohorskou cyklistiku jinak už dávno vykvákli. A mě je jedno, kolik je nahoře najednou lidí, je mi to prostě milejší, než když jich je přehršel v supermarketech. A o to tady jde především. Dát lidem možnost pořádnýho vyžití, protože ze spokojených jedinců se stává spokojenější společnost. A to tady potřebujem především!"
Kdo jednou ebike okusil, ví, že může působit jako návyková droga. Takže sumasumárum, chce to jezdit ohleduplně a se selským rozumem. Odpůrců i příznivců elektrokol bude na světě stále moře a situace se bude zřejmě ještě vyostřovat.
Jaký máte na "problematiku" pohled vy? Vadila by vám elektrokola na našich trailovištích jako Rychlebské stezky, Trutnov Trails, Singltrek pod Smrkem nebo na nových trailech v Jedovnici?
Zdroj: Bikeradar.com, Electricbikereview.com, Redeit.com
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na freebike33 — #15 Do lesa se snad nechodíme zabíjet, ale užívat si přírodu. A opravdu nevidím rozdíl mezi ebikem a normálním bikem. Zaplať pánbůh do lesa zatím může každý bez rozdílu pohonu kola. Měl by jsi raději řešit jak to zakázat jezdcům na motorkách a čtyřkolkách. Kdybych měl zastávat tvůj názor z pohledu turisty, tak bych nikoho kromě turistů a lesní zvěře do lesa nepouštěl. Ještě, že máme tu demokracii a na ebikách můžeme jezdit kde chceme;-)
- na tento komentář reaguje freebike33 — #21
odpověz na tento komentářMáš motor, nemáš kolo, nejsi cyklista. A úplně ortodoxně: Máš motor, jsi motorové vozidlo a těm je vjezd do lesa zakázán.
- na tento komentář reaguje bloodsnake — #18
- na tento komentář reaguje Giro — #20
odpověz na tento komentářodpověď na bloodsnake — #14 Soudruzi možná něco zakazovali, ale demokracii a současnou dobu si mnoho lidí plete s tím , že si každý může dělat co chce bez ohledu na ostatní a jakákoli pravidla a to je také špatně! Proto je třeba regulací, pravidel a vyhlášek, aby jsme se tady na tom světě všichni nepozabíjeli navzájem. Tak že ne - do lesa si každý prostě jen tak nemůže. Jak by to za chvíli vypadalo...
- na tento komentář reaguje bloodsnake — #17
odpověz na tento komentářNechápu ty jedince, kteří bych chtěli někomu něco zakazovat. Kdo má právo jezdit v lese a kdo ne??? Kde to žijete??? Zkoušeli jste jet na ebiku bez zapnuté asistence??? Tak si to někdy zkuste a uvidíte co je sportovní výkon. To, že má kolo přídavný motor neznamená, že s ním jezdíte jako na motorce. Ten motor můžete a nemusíte používat. Já sám na ebiku nejezdím, ale pořídil jsem ho své manželce, aby se mohla se mnou svézt po cestách na které by se jinak nedostala. Od té doby co jezdí na ebiku si vyjížďky na kole užívá a nemusím se starat o tempo a stále na ni čekat jako dřív. A jak jsem už psal, tak asistenci si můžete zapnout jen někdy. Každopádně bych nikomu nezakazoval někam jezdit podle typu kola. Jak se zde už někdo zmiňoval, není to o ebiku, ale o tom kdo na tom kole jede. Každopádně jsou o hodně nebezpečnější motorkáři na motokrosových motorkách než jezdci na ebiku. Kdo chce jezdit na kole za vlastní, ať si to užívá, ale je blbost někomu zakazovat jezdit na ebiku po lesech a trailech. Pryč jsou časy co nám tady soudruzi všechno zakazovali:)
- na tento komentář reaguje freebike33 — #15
odpověz na tento komentářPřesto že rozumím těm názorům: „vlastní silou..“ atd., musím říct, bacha, tyto argumenty se dají použít obecně a tudíž i pro ti horské cyklistice, jako takové. Máte na kolech převody (zlehčují váš výkon), dělají se z hliníku (neekologická výroba) atd. Taky byste se mohli dočkat zákazu všeho, co není pěší chůze. Jo říkejte, jsem proti budování speciálních stezek a vůbec speciální podpory, pak s vámi souhlasím. Jinak jakýkoliv fundamentalismus(… jen to a to je pravá horská cyklistika… ) je na ho…
- na tento komentář reaguje rotik — #19
odpověz na tento komentářMyslím, že mnoho lidí už vůbec nemá pojem o tom co je to horská cyklistika. Masové závody KPŽ po rovinách s průměrem 30 nemá moc s horskou cyklistikou společné. Horské kolo je o tom přežití v přírodě, o té klidné samotě v horách, o těch výkonech vlastní silou někam dojet , dokázat si , že na to máš, zažít ten pocit únavy .....to vše se vytrácí. Není možné aby jsme se všichni vešli na jednu úzkou cestičku v horách (cyklisté, turisté, horolezci a teď nějaký e-kola) toto právo má mít jen ten co se tam dostane vlastní silou. Morálně e-biky vidím jen pro seniory. Jinak sorry - zakázat jak jsem psal níže-žádné traily, žádné chráněné oblasti. Ty peníze si musíte vydělat jinak, ne na dalším zatěžování přírody člověkem co tam nepatří...(vzkaz pro ty co obhajují své nenasytné touhy vydělávat všude a na všem za jakoukoli cenu)
odpověz na tento komentářRoční nájezd cca. 10000 km. Silnice i MTB. Baví mě technické věci, dlouhé Sudety jsem měl kolem 7h. Vykoušel jsem e-bike. Každý chce jezdit rychle, ve všech odvětvích cyklistiky se řeší rychlost, přenos síli, tuhost. Na e-biku do kopce je to neskutečná zábava. Dáš si do těla, ale nemusíš se zničit, přitom jedeš do prudkého kopce místo 8 km/h trojnásobně. Objedeš za kratší čas delší trasu.Většina lidí, co mluví proti si to ani nezkusila. Je to obrovský trend, postupně se bude obracet poměr prodaných kol výrazně na stranu e-kol. S tím samozřejmě příjde nástup různých Lojzů, jenže ti jsou výrazně zastoupení třeba za volantem. Lojza, co neumí brzdit z kopce může výrazně více ničit stezky, než zkušený e-biker do kopce. Je to budoucnost, za 10 let to bude mít každý druhý. Pokud chci vnímat přírodu a relaxovat, jdu se projít. Cyklistika ať chcete nebo ne, znamená vyšší rychlost = větší zábava a to e-mtb umožňuje. Mě se to líbí a hodně. Sedneš zpátky na kolo bez motoru a zdá se ti to hrozná nuda. Výjimka je silnice, tam 7kg lehký stroj pod sebou, to je zase jiná, tam to moc nevidím.
odpověz na tento komentářJestli vyjet z Pece na kopec ( na kteroukoliv stranu) je nadlidskej úkol, pak byly časy, kdy má čtrnáctiletá dcera bejvala super nadčlověk. E biky nemají s horákama nic společnýho.
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #7 Mountain biking je jen jeden. Je to moje srdcovka a životní styl. Ale e-bajkama to nemá nic společnýho a doufám, že to tak zůstane na vždy!!!
Ps: včera bylo po lese krásně. Jen popadaný listí křupalo :-) Nikdo nikde. Krásných 40km.
odpověz na tento komentářDůvody, proč být v přírodě, může mít každý úplně jiné, ale měli bychom si všichni uvědomit, že je to jediné místo, kde můžeme zažít velmi podobné pocity, jako naši předci před stovkami let.
Jakákoliv pomůcka ten původní pocit zmenšuje či dokonce ruší.
Z tohoto pohledu je i kolo bez motoru nepatřičné zvýhodnění, ale pořád ještě dává každému pocítit, jak je těžké se vlastní silou někam dostat.
Proto jsem zásadně PROTI používání čehokoliv s motorem (i když možná relativně málo přírodě škodícím, např. solárním) v přírodě kvůli usnadnění pohybu PŘI REKREACI (kolo, koloběžka, brusle a další věci usnadňující pohyb, které teprve budou vynalezeny).
P.S. Navrhuji aby pán z ČEMBy (a další lidé, kterých by se to mělo týkat, např. MVDr. Bláha z Hnutí Duha) zahájil právní kroky vedoucí ke změně dotčených předpisů tak, aby cokoliv S MOTOREM nebylo považováno v našem právním řádu za KOLO.
Konkrétně jde o EN 15194 [EPAC = Electronically Power Assisted Cycles] - viz stručné info např. na http://www.elektrokolaostrava.cz/show-free.htm?fid=24 a o použítí pojmu "kolo" v zákoně o lesích http://eagri.cz/public/web/mze/legislativa/pravni-predpisy-mze/tematicky-prehled/100051779.html - bod "j", případně i v jiných právních normách.
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #4 Tak tak. Zkuste to říct manažerům z cyklobyznysu, kteří chtějí nekonečně růst... Oni chtějí hlavně prodávat a je jasné, že normální cyklisti si nekupují nové kolo každý rok. No tak cílí i na lidi, kteří by normálně na kole nejzdili, což má samozřejmě finančně velký potenciál. Cyklistika není zdaleka jediná oblast, která kvůli prachům a filozofii nekonečného růstu začíná ztrácet svůj smysl.
- na tento komentář reaguje Babaja — #9
odpověz na tento komentářodpověď na freebike33 — #2 Souhlas. Podle mě jde i o to, že člověk, který jezdí na klasickém biku, ho v terénu umí mnohem líp ovládat, protože i k tomu je potřeba fyzička a zlepšuje se postupně. Kdežto, pokud si někdo koupí e-bike a nebude muset vyvíjet uměrnou fyzickou zátěž, velmi snadno přecení svoje schopnosti a pravděpodobnost, že jeho jezdecké schopnosti budou pro jízdu na trailech dostatečné je velmi malá. Pořád chceme všechno všem zpřístupňovat bez námahy. Proč? Protože zkur.... byznys. Já souhlasím s pánem z Čemby. E-biky nemají s cyklistikou nic společného, je to kategorie sama pro sebe. Podle mě by se ani tady na mtbs o nich nemělo psát, resp. ať existuje paralelní web nebo rubrika emtbs. Některá zdůvodnění i přímo v tomto článku pro e-bike jsou fakt směšná. Kdo chce jezdit na kole bez námahy, tak je lemra. Tečka. Jediné, pro koho to má smysl jsou podle mě senioři, tam se mi to líbí, ale to by neměly být XC nebo trail kola.
odpověz na tento komentářS příchodem e-bajků do hor se úplně vytrácí smysl a filozofie MTB.
- na tento komentář reaguje rotik — #7
odpověz na tento komentářElektrokola ? Proč ? Už takhle je všude plno, bikeři se pletou chodcům a naopak atd...Ty hory nejsou nafukovací. Jakou z toho může mít někdo radost když vyjede na nějakou horu s pomocí motorku - žádnou. Když je někdo línej je to jeho problém když se tam nedostane. A pořádat závody s elektrokoly? To je ta největší ubohost - není to o výkonu sportovce , ale o tom jak má kdo silnou baterku - směšné a mistr republiky v čem ? Za mě zakázat vjezd na traily, do chráněných oblastí. Ať si jezdí po cyklostezkách kolem Labe. Stejně jako fatbiky - zakázat vjezd na upravené běžecké tratě. Každý si tu dělá co chce a mělo by se to nějak regulovat a dodržovat nějaká pravidla.
- na tento komentář reaguje rotik — #6
odpověz na tento komentářRočně najezdím na fullu 5000km+ (asfalt, les, rychleby, trutnov trails...prostě všude). Letos jsem si vyzkoušel na trailech v PL Turbo Levo od Specialized. I tam jsem musel něco dělat pro to aby to jelo. Variant motorů a způsobů asistence je už dnes asi trochu víc a vybrat se dá podle toho co od toho člověk chce. Motorka je z mýho pohledu něco co jede samo a to bych nikdy od ebiku nechtěl. Ebike si kupovat budu, i když je mi třeba jen 33, žádný handicap nemám, protože mně prostě baví trochu jinak. O ztracení v divočině bez energie se fakt neobávám, obavy o tom kdo bude na stravě první na kopci mi přijdou spíš k smíchu. Nějaký zkušenosti mám a rozhodně nikoho nechci omezovat, ohrožovat atd. a o tom to hlavně bude. Přiznám se, že vždy po přečtení nějakých negativních reakcí na ebiky nemám ani chuť jezdit na rychleby a TT, protože bych se cítil tak nějak provinile. I když bych to chtěl zkusit, protože se mi tam líbí.
odpověz na tento komentář