Tři dekády od svého založení slaví letos značka Author. Pojďme si společně zavzpomínat na nejznámější mezníky v jeho historii...
Všechno začalo v podstatě hned po sametové revoluci v roce 1990, kdy tehdy šestadvacetiletý Martin Havlena zakládá firmu Universe Agency a na čerstvě otevřeném trhu plánuje obchodovat s cyklistickým zbožím, kterého je u nás dlouhodobý nedostatek, ale zájem a hlad po něm neustále roste.
Martin Havlena vystudoval Fakultu zahraničního obchodu na Vysoké škole ekonomické v Praze a na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy pak obory orientalistika a arabistika. Po studiích v roce 1987 nastoupil do Motokovu, což byl podnik zabývající se zahraničním obchodem, kde působil až do roku 1990 v oddělení jízdních kol.
Začátek podnikání se rozjel úspěšně. Havlena využil svých zkušeností se zahraničním obchodem a jelikož byl tehdy český trh hladový v podstatě po všem, dovoz cyklistických komponentů se úspěšně rozjel natolik, že se o rok později připojil k firmě Universe Agency také bratr Martina Havleny Ondřej. Mnozí s odstupem let potvrzují, že spojení obou bratrů Havlenových v rámci společné firmy bylo strategické rozhodnutí, které pro budoucnost znamenalo opravdu velký potenciál, protože zatímco se Martin staral o to, s čím se bude obchodovat a posléze kde se to bude vyrábět, Ondřej nad vším držel ochrannou ruku v rámci role finančního ředitele.
Zlom v historii firmy se začal psát v roce 1992. Do té doby se Universe Agency zabývala výhradně dovozem a distribucí cyklistických komponentů a doplňků a o nějaké vlastní značce komponentů, natož jízdních kol, nemohla být řeč. Jenže pak se Martin Havlena rozhodl odjet osobně do Asie, aby navázal užší kontakty se svými tehdejšími dodavateli a při té příležitosti navštívil také výrobu jízdních kol. Objednávka prvních dvě stě "noname" kusů tehdy ještě neměla s Authorem nic společného, stejně tak, jako druhá várka, která už obnášela 4000 kusů a vyprodala se během pár březnových dnů roku 1993.
Firma Universe Agency provozuje tehdy tři velkoobchodní sklady v Česku a nově zakládá samostatnou společnost Universe Slovakia se sídlem v Trenčíně.
Úspěch prvních kol odstartoval další kapitolu v rámci firmy Universe Agency. Jelikož název společnosti nikdy nepočítal s tím, že by se tak měl jmenovat nějaký produkt, muselo se najít jméno a logo, které nová česká značka jízdních kol dostane. Kdysi v jednom rozhovoru Martin Havlena prozradil, že ho "Author" napadl v Paříži. Hledal něco začínající na písmeno "A", to proto, že chtěl, aby jeho značka byla vždy na začátku abecedního seznamu. Author měl navíc latinský základ a bylo to jméno srozumitelné jak pro Evropu tak Ameriku.
Bylo rozhodnuto. Další várka dovezených kol už ponese novou značku, jejíž první logo vzniklo sice dost narychlo, ale mezi cyklistickou veřejností tehdy vyvolaly první modely Texas, Idaho nebo California "By Author" logicky dojem, že jde o americkou značku. I díky tomu měly tyto první Authory, osazené výhradně na osmnáctirychlostním Shimanu, obrovský úspěch. Nakonec se jich prodalo bezmála dvacet tisíc a pro Universe Agency to znamenalo další krok, protože musela začít budovat síť skladů napříč bývalým Československem a díky rostoucí poptávce také síť svých obchodníků.
Píše se rok 1993 a Universe Agency má výhradní zastoupení pro celkem 19 světových značek, mezi které patří například Cateye, Bell, Vittoria, Selle San Marco, SKS, ITM, nebo Mongoose a současně rozjíždí svou vlastní značku jízdních kol s novým přepracovaným logem a kompletní modelovou řadou kol Author.
Zatímco první dovezené modely horských kol neměly ambice soutěžit tehdy s výrazně dražšími zahraničními značkami, Author rychle pochopil, že musí novou značku na trhu podpořit i marketingově a tak začíná pro Author zásadní kapitola spojená se závodní cyklistikou.
Té nejprve předchází rozšíření modelové nabídky horských kol o lehčí rámy z CroMo oceli, ale především představení prvního lehkého hliníkového modelu s názvem Hawaii, který byl osazený již 21 rychlostním Shimanem STX Special Edition a díky charakteristickému tvaru zadní stavby s ohnutými trubkami u zadních patek a monostay napojením u sedlové trubky doslova evokoval závodní IBOC modely od značky Mongoose, kterou tehdy Universe Agency na českém trhu zastupovala.
Později se Martin Havlena nechal slyšet, že to byl právě Bob Margevicius, jeden z lidí, kteří stáli u zrodu horských kol u Mongoose, který ho hodně ovlivnil v počátcích tvorby značky Author. Mimochodem právě s modelem Hawaii natáčel Author tehdy také svou studiovou televizní reklamu s Milošem kvasničkou, který pak sice závodil na jiném kole, ale vizuály z této reklamy provázely i tehdejší tištěný katalog.
Důležitou roli pro Author hrají ovšem také cyklistické veletrhy a to jak ty domácí v čele se Sport Praguem, tak ty zahraniční kde byl Author součástí Eurobiku téměř od jeho počátků.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
S tim 1.1 miliardovym kellysem to je poradny rozdil. Ja myslel ze budou tak 1:1 ale tedy asi ne
- na tento komentář reaguje T.Becka — #31
odpověz na tento komentářTak doplneni k te diskusi k obratu, author(universe agency) ma na justice.cz nova cisla. V roce 2022 meli obrat 283m korun.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #27 Aleši díky za tvůj pohled. S tou obchodní férovostí plně podepisuji. Neznamená to, že jsou jediní, kteří se chovají férově, ale rozhodně jsou v tomto ohledu velice příjemnou stálicí, protože co slíbí, to dodrží.
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #26 Já přidám pohled zevnitř, právě začínáme 29. prodejní sezónu, Authora prodáváme 24 let. 23 let podporují náš závod a za ta léta to není obchodní, ale obchodně-rodinný vztah. Uvnitř komunity prodejců Author patřím k častým kritikům, ale o skladbě modelů, osazení, geometriích se dá diskutovat snad vždy a všude. Bylo jasný, že dominantní postavení z nultých let nevydrží a přijde sem globální konkurence. Zmenšení kolekce a soustředění se na věci, které budou mít odbyt, to bylo nejlepší rozhodnutí. Čeho si cením nejvíc, Universe Agency je pro mně nejslušnější firma v branži, bez podrazů, férovej přístup a pořád jsou to stejní lidi. Když slyším, co dělají někteří distributoři elektrokol (začnou podrážet své partnery, prodávat kola napřímo hluboko pod cenami, které svým partnerům v obchodní síti prodali), tak prostě vím, že tohle Author nikdy neudělá a když už se spoléhá na nás, "kamennou" obchodní síť, nikdy nás nepodělá. V tomhle "velkým" světě si toho moc cením a přeju Authoru, aby zvládl obtíže celé branže a do budoucích let se pustil s elánem, nápady a invencí.
- na tento komentář reaguje petan — #28
odpověz na tento komentářodpověď na fcech — #25 Srovnáváš nesrovnatelné. Author musí svá kola sám vymýšlet, sám si volit jejich osazení, barvy, velikosti a modely. Musí mít svou invenci. On má vše naprosto v ruce a jen na něm záleží, jestli se splete a nebo bude v prodejích úspěšný. Zatímco ti ostatní, které uvádíš, jsou jen prodejci. Ti nabízí jen to, co vymyslí jiní. Author rozhodně není mrtvá značka po stránce technických novinek. Vždyť na svá kola montuje to, co všechny ostatní firmy na světě. Ono těch firem na součástky není zase tolik:-) A těžko mu někdo může mít za zlé, že nemá vlastní vývojové oddělení s třiceti inženýry, jako má asi Giant a mnohé další firmy. Author tu dělá a udělal dost práce a kola má pořád pěkná. Akorát to někteří nechtějí vidět, nebo tomu nerozumí. Jiní jsou nepřejícní. A prodejní krizi mají teď zřejmě úplně všichni.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #27
odpověz na tento komentářodpověď na BikeInsider — #18 Author bylo moje první horské kolo (Versus) a i první nové silniční, takže ke značce mám takový více citový vztah. Proto jsem si dal práci o podíval se na jejich výsledky a srovnal s vybranými dovozci za rok 2021/2022 (podle toho co bylo na justici k dispozici). Takže:
- Author 2021 - tržby 419 mil. Kč / čistý zisk 25 mil. Kč
- Author 2000 - tržby 838 mil. Kč / čistý zisk 51 mil. Kč
- Progress Cycle (dovozce Giant) - tržby 329 mil. Kč / zisk 24 mil. Kč
- Cyklosport Rik (ofiko dovozce CUbe) - tržby 168 mil. Kč / zisk 21 mil. Kč
- Vavrys (dovozce Orbea, ale i craft) - tržby 257 mil. Kč / zisk 29 mil. Kč (podíl kol na tržbách cca 30%)
Takže i přes to, že se nám cyklohobíkům může zdát, že Author je mrtvá značka (a bohužel po stránce technických novinek, vybavení, atd. nejspíš je), tak svoje místo na trhu pořád má a jejich výrobky si dokáží najít svého kupce (a firma na tom ve srovnání s konkurencí i docela vydělá).
- na tento komentář reaguje tntbiker — #26
odpověz na tento komentářodpověď na kliiima — #22 Po tobě jsem to také nežádal:-)
odpověz na tento komentářodpověď na BikeInsider — #21 A jaké prosím firmy myslíš? Podle čeho ty firmy srovnáváš?
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #20 10 kol vážně hledat nebudu, protože ten obrázek bude vždy stejně tristní jako např. toto.
Author Versus 29 3.0 za 37 990,
Rockmachine Torrent 70-29 za 32 990,
Radon ZR Team 7.0 za 800 EUR + doprava.
Author i RM jsou výbavou srovnatelný, Radon je výbava lepší.
I kdyby je srovnání Author a RM, tak je Author o 15% dražší
- na tento komentář reaguje tntbiker — #24
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #20 tak to reknu jinak. Sem prekvapen malosti authora v porovnani ostatnima bike firmama
- na tento komentář reaguje tntbiker — #23
odpověz na tento komentářodpověď na BikeInsider — #18 Opravdu považuješ půl miliardy za nízký obrat? :-) Píšeš příliš obecně o porovnání jejich kol /ceny s konkurencí. Uveď sem alespoň deset konkrétních příkladů podobných kol. Třeba i z toho Decathlonu. Předpokládám, že nabídky obou firem znáš celkem podrobně, když je tak "kvalifikovaně" uvádíš.
- na tento komentář reaguje BikeInsider — #21
- na tento komentář reaguje kliiima — #22
odpověz na tento komentářodpověď na BikeInsider — #18 Mám pocit že blue žije v závodní bublině, kdybys mu řekl aby dojel v pantoflích na kole za 15litrů k nejbližšímu rybníku, tak tě pošle někam, že na tom šrotu nikam nepojede.
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #15 ja myslim ze blue se spis snazi rict ze i za tu nizsi cenu author v porovnani s konkurenci nema adekvatni(nazval jsi to kvalitni) nabidku. Jinymi slovy ty jejich levny kola jsou v dane cene hrozna. Nechci rict nepprodejna to nevim. Ale v levnych kolech neni asi v autorovych silach konkurovat ani takovemu decathlonu natoz jinym znackam kde je to osazeni vs cena mnohem mnohem lepsi. A nizky obrat spise poukazuje na totez.
- na tento komentář reaguje Frybis — #19
- na tento komentář reaguje tntbiker — #20
- na tento komentář reaguje fcech — #25
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #16 chapu, jen ono to spis vypada ze author to nedava ani tema levnyma kolama. U kellyse kdyz se podivam kolik maj modelu ebiku tak to vypada ze jich je temer vic nez beznych xc nebo fullu. Tam bude asi ten rozdil v obratu. author zda se nezvlada ani bezna xc kola nybrz elektrokola.
odpověz na tento komentářodpověď na BikeInsider — #14 Rozhodující je obrat a marže na prodaném kole. To ví každý obchodník, nebo bývalý obchodník. Třeba já:-) Dáš si na krám drahé kolo, na kterém je jen pár procent zisku a čekáš někdy i půl roku, jestli ho někdo koupí. Dáš si na krám kola za třetinovou cenu, na kterých je opravdu slušný výdělek, která tě živí, a v sezóně je nestačíš doplňovat, jak dobře se prodávají. Myslím v běžné sezóně a ne v extrémní době, která byla loni a asi bude ještě rok, dva trvat. A to se týká nejen prodejů kol, ale všeho spotřebního zboží.
- na tento komentář reaguje BikeInsider — #17
odpověz na tento komentářodpověď na blue — #11 Milá. blue, projevil jsi extrémní hloupost. jednak nejsem fanoušek žádné značky, ani tedy Autora. Pouze se dívám na věc střízlivě. jestli není nějaká značka vidět ve výkonnostní cyklistice, což nejsou ani dvě procenta uživatelů kol, tak to pro prodej značky nic neznamená. Každá značka nemusí mít ambice v závodní cyklistice. Drahé karbonové modely opravdu nejsou pro asi 99,9 procent značek na světě tím podstatným segmentem pro zisk. Možná tak pro Colnago. Dost dlouho jsem provozoval cykloobchod, abych o tom něco věděl:-) Že ty nepotkáváš gravely od Authora, nebo od jakékoliv jiné značky, ještě neznamená, že o ně není zájem. Ta kola, která ty nazýváš křápy, jsou pro drtivou většinu uživatelů kol naprosto dostatečná. Možná by takové kolo bylo dostatečné i pro tebe. Mimochodem, asi jsi výkonnostní závodník, napiš nám, jaké a kde jsi měl třeba letos výsledky. Abych si nejen já udělal o tobě obrázek. Možná že máš kolo za dvěstě tisíc, ale stejně to je prdlačku platné. Myslím, že v sociální bublině, spíš asociální, žiješ ty. Je z tebe cítit určitá nadřazenost vůči kolům za přístupnou cenu v dostatečné kvalitě i na to, aby ti někdo na levném kole natrhnul prdel.:-)
- na tento komentář reaguje BikeInsider — #18
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #10 a srovnavam to pro predstavu s cz/sk znackama protoze pocty kusu dohledat pravdeposobne nelze aspon ja to tedy neumim. Na jake trhy prodavaj nevim, spis sem prekvapen jak je author mala firma.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #16
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #10 podle slovenskeho rejstriku vlastni 60% kellyse slovaci. A 40% taiwanci. https://www.orsr.sk/vypis.asp?ID=1286&SID=7&P=0
Obrat authoru najdes na justice.cz
https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-firma?subjektId=444212
A obrat kellyse tady
https://www.finstat.sk/17641322
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #10 Hele, chápeme, jsi fanoušek Authoru, ale zkus to vnímat objektivně. Ty drahé karbonové modely jsou to, co dělá zisk. Objemy levných křápů značce na další rozvoj nevydělají, a je to hodně vidět.
Upřímně, gravel od Authoru jsem taky zatím na cestách nepotkal, takže možná zkus vystoupit ze své sociální bubliny, a podívat se na svět objektivně. Jestli na to ovšem máš.
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #6 Různé. Od bikových přes terénní po silniční triatlony. A nové modely Authorů skutečně nikde nevidím. Jo, staré střepy nebo nějaké laciné modely možná, ale mezi výkonnostními závodníky Author prostě není.
Za mě mrtvá značka, která se pohřbila nesmyslnými konfiguracemi a zoufalým lpěním na podřadných vidlicích RST.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #15
odpověz na tento komentářodpověď na BikeInsider — #9 Proč uvádíš Kellyse? To ani už není slovenské značka. Podívej se, komu to patří a pro jaké trhy se ta kola vyrábí. Tvůj uvedený obrat Autora za r. 2021 rozhodně nesedí s dohledatelným, skutečně oficiálním údajem. Tak buďme střízliví i k obratu Kellyse. Já osobně neznám třeba nikoho, koho by vůbec jen napadlo si Kellyse koupit.
- na tento komentář reaguje blue — #12
- na tento komentář reaguje BikeInsider — #13
- na tento komentář reaguje BikeInsider — #14
odpověz na tento komentářTezko se to nejak hodnoto peotoze je to dost subjektovni. No ku prikladu co sem nasel online tak pro porovnani, Author obrat za 2021 445M(18mil €). Kellys obrat 2021 kolem 882M(36mil €). Za 2022 author obrat neuvadi ale kellys je na 1.1 miliardy.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #10
odpověz na tento komentářCo to tu píšete za nesmysly? Pro vás je měřítko prodejů počet lidí, kteří na značce jezdí nebo kteří si ji koupí na závody? :-) V této republice se uvádí, že se tu prodá ročně asi 300 až 400 tisíc kol. To můžete dohledat všude. Je toho plný Google. Z toho není ani desetina lidí, kteří se postaví na start nějakého závodu. Myšleno maratony. A tam počet závodníků dramaticky klesl. Stačí se postavit na start a sledovat výsledky. Podívejte se na jejich stránky a zjistíte, že silničky již nenabízí. No a co? Asi se jim to nevyplácelo. Nebo je musí pořád nabízet? Ale mají třeba devět modelů gravelů. Já třeba nepotkávám skoro žádné Gianty. Že by to taky posrali? :-) Podle zahraničních serverů je Giant značka, která pořád prodává nejvíc kol. Musíte také občas číst něco jiného než pořád jen MTBS. Tady se už skoro nic nedozvíte.:-) Tady se z toho stala směska všehomožného, že už nelze poznat, o čem to tady je:-)
odpověz na tento komentářodpověď na blue — #5 Chápeme, máš rád Author ale soudnost by Ti měla dovolit uznat, že pokud nepočítáš buřtíky na 26” kolech na knci startovního pole a nebo chrty azthor masters, kteří ty kola dostali……taky ty kola naprosto neexistují a nikdo si je dobrovolně pokud není naprosto neznalej nekoupí.
Posrali to. To je prostě fakt.
odpověz na tento komentářodpověď na blue — #5 prosimte a jake zavody obrazis? Authoru je porad vsude docela dost, i kdyz uz jich neni pochopitelne tolik, co byvalo driv... No a nechci se hadat, ale myslim, ze to tvoje srovnani trochu pokulhava,...
- na tento komentář reaguje blue — #11
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #4 No, reálně ale na cestách Authory fakt nepotkáte, a ve světě horských kol už vůbec. Ročně objedu docela dost závodů, a nikdo tam Authora nemá. Ze světa silničních kol zmizeli už úplně. Takže se není čemu divit.
A upřímně - fakt nevidím jediný důvod, proč zrovna tyhle předražené a podvybavené křápy kupovat. I Cannondale nebo Specialized vychází líp.
- na tento komentář reaguje trance28 — #6
- na tento komentář reaguje Hazoš — #7
odpověz na tento komentářodpověď na leszczynski — #3 Ano, fungují, podíval jsem se na jejich stránky. Mají asi dvě stovky prodejců, sponzorují Author maraton Tour, což je asi dvanáct závodů. Kamarád mi říkal, že byl u nich letos na předváděčce někde na Moravě. Jezdíme s kamarády hodně na gravelu a z dvanácti lidí z naší partičky mají čtyři gravela od Authora. V Praze chodím celkem pravidelně do asi čtyř obchodů a ve všech nabízí Authora. Moji sousedé letos koupili mámě a třem dětem Authory. Takže jestli sem leczynbki napíše něco o krachu, tak to na něj opravdu nevypadá:-) Asi chtěl být chytrý. A jestli o nich neslyšel, asi by si měl umýt někdy uši.:)
- na tento komentář reaguje blue — #5
odpověz na tento komentářMyslel jsem, že zkrachovali. Neslyšel jsem o nich tak 5 let.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #4
odpověz na tento komentářNovinky pro rok 2024 a 2025 představí ve 2026... Ani jsem nevěděl, že ještě fungují. Není je vidět, není o nich slyšet (když pominu startovní bránu Krále Šumavy). Bohužel...
odpověz na tento komentářAuthor v posledních letech těžce zaspal, a nevypadá to, že by se hodlal probrat. Hodně slabé výbavy a osazení kol za nesmyslné ceny (kdo dnes chce za skoro 70 tisíc vidlici RST), geometrie rámů z pravěku, dostupnost zoufalá...
odpověz na tento komentář