Thomas Pidcock potvrdil roli favorita a zvítězil v olympijském závodě v Tokiu, Ondřeje Cinka zastavil defekt a závod nedokončil...
Plán Ondřeje Cinka vybojovat na svých třetích olympijských hrách medaili skončil v pátém kole vinou defektu. Těžký závod v Tokiu ovládl jedenadvacetiletý Thomas Pidcock z Velké Británie. Největší favorit Mathieu van der Poel (NED) skončil bez medaile, když po těžkém pádu v prvním kole později odstoupil.
"Opravdu neskutečné! Je to dost šílené, že jsem se stal olympionikem. Na začátku závodu jsem se snažil říct si, že je výjimečné už jen to, že jsem tady v Tokiu," řekl v cíli nadšený Pidcock, jenž přijel na hry poté, co si na začátku června zlomil klíční kost a musel podstoupit operaci.
Průběh závodu výrazně ovlivnila nervozita, vedro a náročná trať. Hned v prvním kole měl těžký pád na Sakura dropu největší favorit Mathieu van der Poel a propadl se až na samý chvost startovního pole. Ještě před ním chyboval i Ondřej Cink, když ho v zaváděcím okruhu přibrzdil Francouz Jordan Sarrou a Ondřej musel sesednout z kola a čelo si to upalovalo dál. Zásadní moment pro Nizozemce a zásadní moment pro Česko.
Zatímco si na počátku pátého kola Pidcock vytvořil rozhodující náskok, tak van der Poel se prodral ze čtvrté desítky až na 14. místo, ale závod pro něj skončil. Ve feed zóně se s bolestivými grimasami sesunul k zemi.
O kolo později přišel nejdříve radostný okamžik pro české fanoušky, ale ten netrval dlouho. Ondřej Cink se docvaknul na skupinku bikerů bojujících o bronz. Jenže nedlouho potom svléknul zadní plášť z prasklého ráfku a bylo po závodě. Sen o medaili se rozplynul. Dvě čtrnáctá místa z olympiád v roce 2012 a 2016 v Tokiu nevylepšil, zklamání bylo obrovské.
"Dostal jsem se na třetí místo a měl jsem v plánu skupinku roztrhat, cítil jsem se dobře. Jenže hned za depem mi bouchlo zadní kolo. Měl jsem naprasklý ráfek, kolo bylo měkké a svléknul se plášť. Asi se to stalo někde na kamenech při skocích, to člověk nemůže ovlivnit. Trať je hodně náročná. Smůla, ale ke sportu to patří," řekl pro server Sport.cz jediný český biker v závodě.
"Byl jsem naštvaný. Hodně naštvaný... Zahodil jsem kolo. Vím, že to na olympijský závod nepatří, ale člověk čeká pět let na závod a pak se stane tohle. Emoce byly obrovské. Nešlo to zastavit. Večer si dám jedno pivo a v neděli si pojedu pořádně vyvětrat hlavu na kole," líčil po závodě své pocity Ondra.
V závěrečném kole už měl Pidcock dostatečný náskok před Mathiasem Flückigerem, jenž ani na moment nevzdával svůj boj. O bronz se rval Nino Schurter (SUI), Victor Koretzky (FRA) a Anton Cooper (NZL) a na poslední chvíli se k nim přidal i David Valero Serrano ze Španělska.
Sedmé, závěrečné kolo, už bylo spanilou jízdou třetího nejmladšího účastníka závodu Thomase Pidcocka, s přehledem si dojel pro zlato. Flückiger dorazil 20 sekund po něm. O bronzové překvapení se podobně jako v Riu postaral Španěl Serrano, když ukázal, jak silné závěry dokáže mít. Pro Nino Schurtera zbyla bramborová medaile a tím je jeho medailová sbírka ze čtyř olympiád vskutku kompletní.
Tom Pidcock, jenž v pátek oslaví teprve 22. narozeniny, tak vybojoval pro Velkou Británii nejen první zlato, ale první medaili vůbec. Kromě toho se může i jeho tým Ineos Grenadiers po senzačním vítězství silničáře Richarda Carapaze radovat z druhého olympijského triumfu svého jezdce.
"Bylo to opravdu těžké. Dlouhou dobu jsem nezajel dobrý závod. Trénoval jsem opravdu tvrdě, věděl jsem, že jsem ve skvělé formě, ale vždycky se objeví pochybnosti, když jsem nepředvedl žádný závod. Ale jakmile závod začal, věděl jsem, že jsem na tom dobře. V tom vedru jsem se samozřejmě necítil komfortně, ale všichni mi prostě říkali, že se nikdo nebude cítit dobře," nechal se po závodě slyšet Tom, jenž podstoupil speciální přípravu právě pro tyto podmínky.
1. Thomas Pidcock (GBR) 1:25:14 hod.
2. Mathias Flückiger (SUI) +0:20
3. David Valero Serrano (ESP) +0:34
4. Nino Schurter (SUI) +0:42
5. Victor Koretzky (FRA) +0:46
6. Anton Cooper (NZL) +0:46
7. Vlad Dascalu (ROM) +0:49
8. Alan Hatherly (RSA) +1:19
9. Jordan Sarrou (FRA) +1:36
10. Milan Vader (NED) +2:07
...
DNF. Ondřej Cink
Kompletní výsledky ZDE | Analýza závodu ZDE
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na tgi — #25 Tak předpokládám, že se nejednalo o vadu ráfku z výroby, ale pokud to Ondra popisoval, že mu plášť bouchnul a vylítnul z ráfku protože byl prasklý ráfek, tak myslím, že někde ráfek dostal ránu v závodě, patka praskla a pak z patky vyskočila pneumatika. Ano, tomu by nejspíš insert pomohl předejít, právě proto se inserty vozí, jako ochrana ráfku. Já to nemyslel nijak zle, jen jsem jsem vznesl dotaz, zda se v XC vůbec inserty vozí, nebo ne. Ondra má můj obdiv kam to dotáhl a kde výkonostně je, o tom žádná.
- na tento komentář reaguje tgi — #31
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #28 Můžeš ho pozvat do Calabrone na kafe a pogratulovat mu ke skvělému výkonu.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #26 A jak si ho mame uzivat?😀
- na tento komentář reaguje Honza S. — #29
odpověz na tento komentářodpověď na tgi — #25 tak s insertem by mu hlavně ten rafek nepraskl, k tomu to je... Ty nejlehčí jen 50-60 gr... ale ondra ma pirelky 700gr guma Pidcook prototip racekingu cca 600gr guma... 2 pláště 2 inserty 300gr navic...
odpověz na tento komentářVšem místním kritikům a expertům, ale taky fandům: užívejte si českého chlapa v elitě ve světové TOP 10.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #28
odpověz na tento komentářodpověď na martin.pajma@seznam.cz — #21 A insert by mu pomohl, když mu praskl ráfek ?
- na tento komentář reaguje Žvejk — #27
- na tento komentář reaguje martin.pajma@seznam.cz — #30
odpověz na tento komentářodpověď na Tommy_25 — #23 Tak především v Riu bylo "pohodové" zaváděcí kolo. Na rozdíl od Tokia. A právě pro to, že pokud jsou ve dvou prvních řadách stejně kvalitní závodníci, tak se nesmí při startu udělat chyba. Protože když ji uděláš, rázem máš deset sekund ztrátu, kterou dojíždíš třeba dvě kola, pokud ji dojedeš. Cink tu chybu asi udělal, když měl už v první minutě na nejlepší ztrátu deset, patnáct metrů a pak ho ještě přibrzdil Serrano. Zkrátka, pokud startuješ z první lajny a pak tam nejsi, tak jsi něco udělal špatně, nebo startovat neumíš. Nic jiného v tom není.
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #19 Sice nebylo přesně vidět co se stalo, ale už to hned bereš jako chybu Cinka, to je zajímavé. Ono v prvních dvou řadách nenajedeš moc "nekvalitních" závodníků, kteří by nevěděli jak odstartovat. V reálu pak rozhodují o dobrém startu opravdu drobnosti, takže bych z toho nedělal hned zásadní chybu. Pamatuješ si v Riu jakým stylem odstartoval Sagan ? Odkud startoval a kde byl na konci zaváděcího kola ? Znamená to, že ti všichni ostatní které Peter předjel podcenili start ?
- na tento komentář reaguje tntbiker — #24
odpověz na tento komentářodpověď na Frybis — #10 Pidcock samozřejmě vozí teleskopickou sedlovku, BMC jí má integrovanou v rámu, zdvih 80mm
odpověz na tento komentářodpověď na tgi — #20 Spíš mě zaráží nepoužití insertu, minimálně do zadního kola, nicméně váha je asi důležitější, i když jde cca o 80-100 gramů.
- na tento komentář reaguje tgi — #25
odpověz na tento komentářV článku https://mtbs.cz/clanek/kross-tokyo-olympijske-specialy-cinka-a-vlajkonosky-wloszczowske/kategorie/preview#.YP_TqOgzaUk je uvedeno, že Ondra má na svém speciálu použité ráfky FSA KFX 29 Carbon. Je to standard nebo je to nevyzkoušená novinka jak naznačoval či spíše spekuloval (nemyslím to nijak pejorativně) v ČT p. Lutovský ? Jak je to vůbec s prasklým karbon ráfkem ? Je možno ho odhalit nějakou preventivní péčí ? Nebyl nedávno nějaký podobný případ prasklého karbonu v profi mtb pelotonu ? Nechci nikoho obviňovat, že snad něco zanedbal, jen mne zajímá technické stránka problému.
- na tento komentář reaguje martin.pajma@seznam.cz — #21
odpověz na tento komentářodpověď na Tommy_25 — #17 K výbavě kvalitního závodníka patří i to, že se nenechá zavřít, že pokud startuje z první lajny, má takový start, že je ihned vepředu. Když jsi okamžitě vepředu, nehrozí, že by tě někdo zavřel. To vše musí mít závodník na mysli zvláště v tak důležitém závodě, a kde dobře ví, že trať se velmi brzy zavře. V případě Cinka jsme samozřejmě neviděli úplně přesně, jak to bylo po startu, jen tu kolizi, kdy si musel šlápnout na zem. Ale když startoval z první lajny, je jeho povinností být ihned vepředu. Kdo chce vyhrát olympiádu v dnešní době na horském kole, musí být vepředu od prvních metrů.
- na tento komentář reaguje Tommy_25 — #23
odpověz na tento komentářPři mých 202 cm o teleskopu neuvažuji. Při velmi prudkých sjezdech dávám tělo tak daleko za sedlo, že mi v podstatě nepřekáží. Samozřejmě na TOP akci hraje každý detail roli. Takže to vypadá, že jsme všichni podobní teoretici, jen Žvejk ví, že MVDP vše podcenil.
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #15 To, že tě někdo při hromadném startu někde zavře, zbrzdí či jenom zpomalí je celkem běžný jev. Závod to rozhodně nerozhodlo.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #19
odpověz na tento komentářodpověď na zirecek — #8 S výškou použití teleskopické sedlovky nemá opravdu nic společného. V těžkých technických prudkých pasážích ti bude sedlo mezi nohami překážet vždy i když budeš mít 2m. Sice můžeš jít samozřejmě hodně za sedlo ale pořád ho máš před sebou někde na úrovni břicha až hrudního koše a to ti manévrovatelnost značně omezuje.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #14 Myslím že ta přilba je jen detail a je zbytečné na tom cokoliv oceňovat. Rozhodně ale nelze neocenit a nepřehlédnout špatný Cinkův start, protože když ho Serrano přibrzdil tak už měli za prvními díru. To bylo vidět včera v televizi, když jeho jízdu hodnotil Lutovský.
- na tento komentář reaguje Tommy_25 — #17
odpověz na tento komentářOceňuju, že jel Ondra v bílé přilbě, když vyšlo najevo, že ta původní měla opačně namalovanou vlajku. Sice malý detail, ale profesionální přístup. Jinak skvělej výkon a klobouk dolů před pokroky v technice, je radost se dívat na Ondru a mít komu fandit...
- na tento komentář reaguje tntbiker — #15
odpověz na tento komentářodpověď na Frybis — #10 Pidcock má teleskop, BMC ho má integrovaný v rámu. Nejde to poznat...
odpověz na tento komentářodpověď na zirecek — #8 A ty zas odborník na technické jezdění... Právě vysocí lidé mají potřebu teleskopu, rozdíl mezi výškou sedla a řidítky je u nich větší (...mám187cm) u malých lidí je rozdíl většinou menší u hobby jezdců je běžně zároveň, to je u mě nemožné nastavit...
odpověz na tento komentářodpověď na zirecek — #8 Naopak. Čím vyšší člověk tom větší drop sedlo/řídítka a tím lepší teleskop. Teleskop by měl dnes být standard.
odpověz na tento komentářodpověď na zirecek — #8 Mám 188cm a teleskopka je pro mě nejgeniálnější věc. Vůbec nejde o výšku, ale o jízdní styl a nastavení posedu. Pidcock je prcek a teleskop nemá. Cooper taktéž. Naopak například Sarrou je vyšší a teleskop má.... Takže hypotéza o vhodnosti teleskopu pro malé, široké, vysoké je opravdu jen teoretickou hypotézou :-D
- na tento komentář reaguje Žvejk — #13
- na tento komentář reaguje martin.pajma@seznam.cz — #22
odpověz na tento komentářMyslím si, že taková překážka je na XC závod již za hranou. Je to takový zbytečný trend exponování super obtížností sjezdových sekcí.
odpověz na tento komentářodpověď na Žvejk — #6 Vypadá to, že jsi znalec MVDP a máš jasno, že vše podcenil. Asi jsi pravidelný účastník top světových závodů, kdy se ladí den D.
Měnit zásadní místo na trati mezi tréninkem a závodem není běžné.
Těžko soudit, jak byla tato informace oficiálně předána závodním týmům nebo jejich zástupcům.
Vysocí lidé nemají takovou potřebu teleskopky. Dokáží s tělem lépe manipulovat za sedlem a výrazně jednoduššeji než závodníci nižšího vzrůstu.
Někomu vyhovuje se na závod soustředit ve známém prostředí doma a minimalizovat cizí prostředí. Když máš nohy, tak je z velké části jedno, jestli prší, je zima nebo horko jsi prase.
- na tento komentář reaguje Frybis — #10
- na tento komentář reaguje karel.neugebauer.7 — #11
- na tento komentář reaguje Žvejk — #12
- na tento komentář reaguje Tommy_25 — #16
odpověz na tento komentářodpověď na badluck — #4 od zpravodajských serverů bych čekal: dne XY to bylo řečeno týmovým manažerům na poradě. A od týmového manažera MVDP bych čekal reakci. Všude se jen píše obecné info, jak se někde baví na večeři závodníci. To nejsou nějací amatéři, tam se úpravy na trati neposílají tichou poštou.
odpověz na tento komentářodpověď na karel.neugebauer.7 — #3 prej to Vader Matesovi rikal, v prekladu asi takto: Mathieu řekl: 'Sakra, všichni to tam skáčou.' A já se ho zeptal, zda on to skákat nebude. Na to mi odpověděl: 'Ne, budu to sjíždět přes to prkno'. Na to jsem mu odvětil, že se lávka už v roce 2019 při té testovací akci pro závod odstraňovala," přiblížil Vader. Tak si s tím Mathieu nejspíš moc hlavu nelámal... asi za to může jejich trener i Mates sám. Tak přiletí si v patek, protože, ho nebaví sedět na pokoji, bez teleskopy a když se ho ptají jak bude řešit to horko, tak ohrne nos, ze to neni téma, jak kdyby se ptali na barvu trenek... evidentně, krom fyzické přípravy vše podcenil...
- na tento komentář reaguje zirecek — #8
odpověz na tento komentářodpověď na badluck — #4 ono je to možná o komunikaci. On MVDP si asi moc na týmové večeře nepotrpí.
odpověz na tento komentářodpověď na karel.neugebauer.7 — #3 co konkrétně by tě zajímalo? Lávka tam byla. Pokud jsi sledoval nějaká videa z tréninků (myslím, že i repre MTB dávala video na IG jak to Jitka a Ondra skáčou a je tam vidět dřevěná "lávka"). Podle vyjádření Vadera i trenéra NL repre, tak věděli, že tam na závod nebude.
- na tento komentář reaguje marco — #5
- na tento komentář reaguje karel.neugebauer.7 — #7
odpověz na tento komentářNějaké info k tomu vyjádření MVP? Na twitru/ig tvrdí, že tam byla lávka, kterou byl zvyklý jezdit a nevěděl, že na závod ji dají pryč. Rozhodně není tak špatný technik, bylo vidět, že tam čekal lávku. To by mě zajímalo, jak to tedy bylo.
- na tento komentář reaguje badluck — #4
- na tento komentář reaguje Žvejk — #6
odpověz na tento komentářCelkem mne překvapilo, že si Ondra na takovouto trať nevzal vložky do plášťů. 88g navíc by ho o podle mne z boje o medaile nevyřadilo!
odpověz na tento komentářZa Ondru me to mrzi, zaslouzil by si to a zrovna praskly rafek je pech. Ale verim, ze jeho chvile jeste prijdou.
Jinak ta trat je brutal. Kdyz jsem videl poprvy ten let ze Sakura dropu, to jsem ziral, ale i vsechny ty dalsi sekce byly drsny. Jsem zvedav, jak to daji damy.
Pred Pidkockem smekam, predvedl hodne vyzraly vykon.
odpověz na tento komentář