"Poepikovské" vystřízlivění, tak nazval své závodění po úspěchu na Cape Epic. Nyní má před sebou další vrchol sezony: mistrovství světa. Pomýšlí na desítku....
Třicetiletý Plzeňák František Raboň by si ještě před rokem jen těžko dokázal představit, že touto dobou bude před každým závodem ladit nastavení tlumení a po závodě ze sebe utírat dekagramy bláta. Ze silnice skočil do terénu ve velkém stylu, Cape Epic mu vyšel, ale potom přišel útlum... "Nazval bych to vystřízlivěním. Myslel jsem si, že to bude jednodušší, musím se pořád učit," říká Fery v rozhovoru, který jsme pořídíli těsně před jeho odletem do Pietermaritzburgu na mistrovství světa v maratonu.
Fery, zhodnoť krátce tvou dosavadní sezonu na bikách...
Na Epicu jsem zajel super výsledek, stejně tak jako na těch prvních závodech v Africe. Nedávno jsem to rozebíral a musím říct, že na Cape Epic jsem byl 100% připravený, strávil jsem tam před tím tolik času, že jsem znal každý šutr. Další závody už byly naprosto o něčem jiným, třeba Garda hodina a čtvrt do kopce, pak to samé dolů. Každý závod, který jsem od Epicu jel, je něčím nový, něčím pro mě unikátní. Musím přiznat, že se cítím jako neoprofík...
Vypadá to, že Cape Epic ti byl ušit na míru.
V uvozovkách asi ano. Ale to je právě ten rozdíl mezi etapákem a jednorázovým maratonem. Cape Epic mi sedl naprosto po všech stránkách, seděly mi tratě, žádný hodinový kopce, měli jsme super materiál, navíc etapák, na který jsem zvyklý. Asi se taky nejelo takový šílený tempo. Kdežto jednorázový maraton se jede v úplně jiném rytmu, Jára se Susim to napálí od startu a já jsem v pytli, na to nejsem vůbec zvyklý. Myslel jsem si, že když si každý pojede za svý, tak bych mohl mít šanci si to pak dojet. Ale zjišťuju, že to často není možný. Na silnici minuta, dvě nic moc nejsou, ale na bikách strašně moc.
Skončil jsi o víkendu pátý na Malevilu, ztráta na prvního ale byla velká...
To je největší rozdíl, který vidím, což jsem si uvědomil teď po Evropě a Malevilu, a to jsou odstupy na prvního. Když chci soutěžit s těma nejrychlejšíma, nemůžu mít 13 minut ztrátu. Na Evropě budiž, tam jsem spadl, ale na Malevilu to byla rána, sice pěkné páté místo, ale ztráta děsivá.
Co s tím?
Dost jsem to v poslední době analyzoval, hlavně vzhledem k mistrovství světa. Chci tam vyzkoušet jet šrot od startu a zkusit vydržet s prvníma. Třeba pak po několika hodinách vybouchnu, ale pokusím se o to. Není možný začínat z dvacátý pozice, dopředu už se nedostanu. Ve věku, ve kterým jsem a po Cape Epicu, který mě výsledkově namlsal, mě dvacátý a bohužel ani desátý místa moc neberou, proto jsem nepřestupoval. Ano, to je takové "poepikovské vystřízlivění".
Ale nevypadá to, že by tě to srazilo na zem.
Ne ne, to by bylo špatný. Chci se zlepšovat, dál se učit, zkrátka to ještě za sebou nemám, ani ve třiceti letech.
Co ses za těch pár měsíců na biku už naučil?
Třeba to, že typ alpských maratonů pro mě nebude. Příští rok budu zase o něco zkušenější, budu si vybírat závody, které mi budou sedět. Třeba Bike Four Peaks ne, to byl pro mě očistec, třikrát hodinový kopec nahoru, pak zase šrot dolů...
Ještě otočení k Malevilu - pokud se nepletu, tak byl tvým prvním závodem na biku v Česku.
Pokud nepočítám Pražský schody, tak ano, byl to můj první maraton v Česku. Malevil se mi moc líbil, nadšený jsem byl z trati, hodně singlů a v lese. Musím říct, že mě tratě v Itálii nebo Rakousku nudily, ale Malevil jsem si fakt užíval. Ze závodů, které jsem zatím jel, se mi líbil nejvíc.
Jak se pro tebe závod vyvíjel?
Přijel jsem tam a neměl jsem osu do zadního kola. Klidně to tam napiš, jsem blbec a i ve třiceti letech se mi stane taková školácká chyba. Vystresovanej jsem jí sehnal 5 minut do startu a bez rozjetí to s Járou vydržet nešlo. Jirka Hudeček navíc přede mnou spadl a hned byla díra, byl jsem zahlcenej. Kluci byli pryč, chtěl jsem pak jet za nima totální šrot, ale všichni se za mnou vezli, tak jsem toho nechal, aby mě pak ostatní nepředjeli. Střídali jsme, trochu jsem taktizoval. Výsledek super, odstup na Járu děsnej.
František Raboň na Malevil Cupu 2014 táhne skupinu pronásledovatelů
S čím jedeš na mistrovství světa?
Afrika mi sedí, mohlo by mi to tam vyjít. Vím, že je to pár tisíc kilometrů od Kapského města, ale věřím, že Afrika mi bude nakloněna. Taktika je jasná, budu se snažit s nima vydržet co nejdéle.
S jakým výsledkem budeš spokojený?
Desítka by byla super, ale nechci o tom přemýšlet.
Foto: Miloš Lubas, Shaun Roy - Cape Epic/SPORTZPICS, Zoon Cronje - www.zooncronje.com
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na Martin Bali-Jenčík — #27 techniku na průměr se naučí určitě a na 29 fullu musí projet všechno co je na maratonských tratích bez výrazné ztráty. V MTB je výhoda, že se uplatní i rozdílné typy, stačí najít formát závodu co mu sedí (pro něj víc rovin, menší technika) a může v klidu vyhrávat.
odpověz na tento komentářPřestup kalkul byl. To je však dobře, je to zaměstnání, většina by kalkulovala, volila stejně. Avšak příliš mnoho silných řečí z jeho strany předem. Hodně komentářů závodů trochu mimo, místo toho, aby zase začal tvrdě makat než povídat a divit se průběhů MTB závodů. Možná se to ještě změní, začne dřít a možná půjde ještě výkonnostně nahoru. Myslím si, že předpoklady na to má, aby jezdil TOP 10. Avšak beze změny přístupu to nepůjde.
- na tento komentář reaguje mich.fosum — #37
odpověz na tento komentářodpověď na Martin Bali-Jenčík — #27 a proč nebýt jeho fanouškem i dál, když se nedaří? Faktem je, že to jeho letošní vystoupení může být game over. Ale spíš ho nechají ještě příští rok se na tom biku zmítat. Má to už za sebou a ta doba přijde na každého sportovce. Přestup na biky byl kalkul, nic jiného.
odpověz na tento komentářMyslím, že to příští rok nebude lepší, bude-li vůbec něco.
Byl jsem jeho velkým fanouškem, ale mám pocit, že někdy kolem roku 2010 se to v něm zlomilo, smířil se s rolí „pouhého“ domestika bez dalších ambicí, a hlavě už tomu asi (nebo spíš určitě) nedával všechno. Měl štěstí, že ještě dostal velmi dobrou smlouvu v Quick Stepu na sezony 2012 a 13.
Ve 30 letech už těžko zvládne techniku, a vrchařem nikdy nebyl. Je jiný typ jezdce než třeba Simoni, Heras, nebo Hruška. Myslím, že přestup do světa MTB byl ze strany F. Raboně i týmu jeden velký nesmysl. A spousta pohádek…
- na tento komentář reaguje xtrail — #28
- na tento komentář reaguje McBlacky — #30
odpověz na tento komentářodpověď na tomas.bic — #24 jediny co jsem se kde docetl, tak myslim na idnes rika Jarda, ze Fery zvolil spatne kolo, jel ht misto fulla. Ze mu to pry poradil Sauser, ale pak se mu omluvil, protoze jeden, asi 20 km usek, nemel najetej a bylo tam prej par kamenu :-) skoda, zrovna na MS se Fery moc nepredvedl a Kristian by se mel uz taky neucit jezdit bez defektu :-)
odpověz na tento komentářodpověď na tomas.bic — #24 Každý den není posvícení. To platí v životě, při práci i ve sportu. Např. Cink patří ke špičce XC, ale v NM zajel bídně. To je přece normální. Nikdo není stroj.
odpověz na tento komentářNevyšel někde nějaký článek, kde by Fery okomentoval závod? Držel jsem mu palce, věřil, že se prosadí, ale upřimně mě nepotěšil :-/ Škoda. Příčinu (defekt/jiné technické potíže/zdravotní potíže...?) jsem nikde neviděl.
- na tento komentář reaguje leszczynski — #25
- na tento komentář reaguje trance28 — #26
odpověz na tento komentářFranta, bohužel, opět zklamal. Myslím, že když bude takto pokračovat, u spešlu brzy skončí a tím se definitivně uzavře i jeho profi-cyklistická kariéra.
odpověz na tento komentářSnad příští rok lépe.. :) A Kulhec skvělěj!! :)
odpověz na tento komentář31minut (34. misto) za Jardou - http://mtbcrosscountry.com/races/marathon-world-championships/men-elite/#
odpověz na tento komentářTak se mu to moc nepovedlo, dojel daleko v poli porazenych
odpověz na tento komentářjá se nehádám, jen mi přišlo vtipný, když někdo napíše, že to sto kiláků tahá Ferry padesátkou a proto pak kotví finále. To, že se tak dá jet ve větší skupině nerozporuji. Při jednom giru (2011 nebo 2012) byly online přenosy ze SRM domestiků LIQ, pro představu parádní. Na špici při sjíždění v závěru 450-500 a v balíku 160-180.
Mě přijde fajn, že to jde zkusit na biky.
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #16 Přesně tak. Na větších silničních závodech se jezdí běžně první hodina průměrem lehce přes padesát. Uvedu příklad, když jsem jel Praha-Vary-Praha, tak byla první hodina s průměrem okolo 52 km/h. Na závodech typu ProTour se takhle jezdí klidně i dvě hodiny. A právě Fery je jedním ze závodníků, který se to tempo staral. Takže je to bezpochyby velký borec! Navíc úspěchy ze silnice má.. Když ho člověk slyší mluvit, tak pochopí, že se jedná i velice inteligentního člověka, který dokáže v pohodě mluvit i v cizím jazyce. Fandím mu a úspěch mu přeji!!
odpověz na tento komentářZajíci se počítají až po honu. ;-)
Takže my se tady v klídku můžeme pošťuchovat, ale rozhodne se v DEN D na trati. A věřím tomu, že když zajede dobře, udělá radost i svým kritikům tady na fóru.
odpověz na tento komentářodpověď na xtrail — #11 Nechytejte mně s McBlackym za slovo, smozřejmně jsem nemyslel sám, ale to je snad jasné. Nicméně se koukni na některé rovinaté etapy třeba na Giru nebo Tour, není vůbec problém, aby jel peloton první stovku za 2 hodiny, a špic tahá pár borců, ostatní jsou schovaní v balíku a po větru to fakt být nemusí. A pokud nedojíždíš v maratonech jako je Malevil v první padesátce, tak ti garantuju, že bys mu na švihu neuvisel ani deset kiláků. Já jsem náhodou rád, že to po vynuceném odchodu ze silnice nezabalil a doufám, že mu to bude jezdit čím dál tím líp. Navíc to není žádný náfuka a primadona, takže mu budu držet palce.
- na tento komentář reaguje BikerMilan — #18
odpověz na tento komentářJá bych ho tak rychle neodsuzoval. Uvidíme další sezóny. Hruškovi se taky všichni smáli, jak neumí jezdit a pak všem natrhnul kakadu na Sudetech.
odpověz na tento komentářVůbec nechápu co tady řešíte. Vás by všechny Fery sfoukne jako svíčku! ;)
Jako silničář byl vynikající. Jestli to nevíte, tak je mistrem Evropy v časovce! Má spoustu parádních výsledků z whirpoolu, ale i později z Pro Tour!
Držím palce Ferymu na MS, ale i na ostatní mtb závody!
odpověz na tento komentářodpověď na pavel.54321 — #12 No taky je možnost, že jsi prostě borec!
odpověz na tento komentářodpověď na Tomáš Růžička — #9 Malevil = technicky náročnější maraton? Tak to jsem jel asi něco jiného..
- na tento komentář reaguje Tomáš Růžička — #13
odpověz na tento komentářodpověď na McBlacky — #10 Padesátkou jedou tak po větru a rozhodně ne 100km.
to Ruzicka: co je na tom obdivuhodneho? Když tě vylejou ze silnice a jsi rád, že tě vezmou na biky, tak v tom terénu jezdit musíš. Jinak jdeš do kolbenky
- na tento komentář reaguje hsv — #16
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #7 tahat padesátkou špic 100km :) kdyby to uměl, tak bude dávat T.Martina a Fabiana jednou nohou. Odhadem to je cca 550W...
- na tento komentář reaguje xtrail — #11
odpověz na tento komentářPěknej rozhovor :-)
Mě by třeba zajímalo (a nikde jsem to nezachytil) kolik Fery jako ryzí silničář najel v předchozích letech průměrně za sezonu na biku v těžším terénu. Je obdivuhodné, jak se přeorientoval ze silnice do terénu, ale asi se nedá čekat, že Kulhecovi a Škarnovi bude na Malevilu a v jiných technicky náročnějších maratonech stačit. Na Pražských schodech jsem taky měl pocit, že ze Zámeckých schodů jezdí hodně opatrně…což ale chápu, taky jsem to letos jel prvně v amatérské části. Pojďme místo mudrování držet Ferymu palce, ať udělá brzo nějaký pěkný výsledek.
- na tento komentář reaguje pavel.54321 — #12
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #7 ... a co rozhovor z 25.11.2013? Ale který závodník by po něm netoužil?
odpověz na tento komentářodpověď na xtrail — #5 Do kopce jel na Giru v gruppetu proto, že měl v týmu jiné úkoly, jako např. tahat 100 km padesátkou špic, a pod. Když ale dostal možnost jet na sebe, tak mu celkem šlo, před pár lety vyhrál i Okolo Murcie, kde byli i kopce, před Menšovem a nějakým Wigginsem. Samozřejmně je to na biku jiné závodění, ale ty nástupy a změnu tempa bych viděl spíš v XC, v marathonu je to hlavně o výdrži a pro něj čím delší, tím lepší. Že by měl řeči o duhovém dresu, to jsem nezaznamenal, spíš říkal něco o tom, že na biku se mu spíš podaří se dostat na bednu než na silnici. S tím starším cyklistou bych se moc neoháněl, Sauser je 7 let starší, a Horner vyhrál loni Vueltu v 41, a to byly v kopcích panečku nástupy a změna tempa:-)
- na tento komentář reaguje LenkaS — #8
- na tento komentář reaguje McBlacky — #10
odpověz na tento komentářČlánek je parádní, konečně po čase zase nějakej. Líbí se mi, že Franta to přizná otevřeně, jak to s ním je. Škoda těch silných řečí na začátku roku o duhovém trikotu ... Jen mám strach, že Jára na Malevilu jen trénoval na MS a před cílem si to rozdal se Škarnou.
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #3 Jsem chytrej:-) A to není o chytrosti, ale o realitě. na Malevilu chytil Raboň každých 10 km více jak minutu. To je víc než hodně. Kopec samozřejmě vyjede, ale jak? Mezi silničáři musel jet do kopce, aby nechytil limit. To by pak neměl kdo rozvážet po balíku flašky. A že je potřeba si zvyknout na jiný druh závodění, jak píšeš. V jeho věku? MTB, i maraton, je víc o rychlosti, o nástupech, o velké změně tempa. Starší cyklista se tak spíš přizpůsobí většinou plochému tempu na silnici než obráceně. Rád bych se mýlil.
- na tento komentář reaguje hsv — #7
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #3 no, ale on to v podstate rozdil tridy je...a asi je rozdil kopce na silnici a na biku. Sam Fery to priznava, ze v Alpach byl marnej. Coz je pro me prekvapeni, tipoval jsem, ze prave hodinovy vyjezdy by mu mely sedet. Preci jen z Pro Tour to v nohach mit musi. Spis jde mozna o to, si zvyknout na jinej druh zavodeni, takze pristi rok by to mohlo byt zase lepsi...
odpověz na tento komentářodpověď na xtrail — #1 Tady je zas někdo chytrej:-( To je stejné, jako bys hodnotil letošní Járovy výsledky ve svěťáku, taky rozdíl třídy, ne? A o ty kopce bych se zas tak nebál, když jsem ho viděl, jak stoupal před pár lety těch 15% na Montirolu, v nohách přes 3000 km, tak rozhodně nebyl na umření. Trochu se zapomíná, že byl víc než jen průměrný silničář, a ač to bikeři moc nechtějí slyšet, pořád je to o level výš.
- na tento komentář reaguje trance28 — #4
- na tento komentář reaguje xtrail — #5
odpověz na tento komentářodpověď na xtrail — #1 13 minut ale páté místo vedle bedny i to se počítá.
odpověz na tento komentářTo jsem na něj zvědavej. Do kopce nevyjel už jako silničář. Na malevilu zásek 13 minut...to je víc než dost, to je rozdíl třídy. Uvidíme, ale šanci mu moc nedávám.
- na tento komentář reaguje marco — #2
- na tento komentář reaguje hsv — #3
odpověz na tento komentář