Jakub Ditrich: Jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”

Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly... 

Autor: Jakub Ditrich
Jakub Ditrich: Jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”

Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.

Legislativa

Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.

Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel. 

Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:

h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h 

Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou. 

Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla: 

d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití;  a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu; 

Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross). 

250 W & 25 km/hod

Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.

V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu. 

Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :)  V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.

S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.

Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.

Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu  – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.

Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.

Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní)  jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.

Čipovat je špatně, ale...

Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.  

Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit. 

Legální rychlá elektrokola existují, nikdo je ale nechce

Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.

Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.

Přečteno - 96515x Tagy: elektro
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. OstatníČeský cyklistický trh se mění, každé třetí je elektrokolo
    Český cyklistický trh se mění, každé třetí je elektrokolo
  2. TechnikaFotogalerie: Orbea Rise M10
    Fotogalerie: Orbea Rise M10
  3. Tech newsM1 Sporttechnik FG demonstruje gravel vizi s Bosch SX
    M1 Sporttechnik FG demonstruje gravel vizi s Bosch SX
  4. Tech newsDJI a Amflow - nováčci v bikovém průmyslu
    DJI a Amflow - nováčci v bikovém průmyslu
  5. Tech newsBosch představuje další upgrade svého chytrého systému
    Bosch představuje další upgrade svého chytrého systému
  6. TechnikaFotogalerie: Kellys Theos R50
    Fotogalerie: Kellys Theos R50

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #326 PracharT2 - vloženo: 29.07.2023 v 17:56:49

    Ebiky umoznuji mnoha lidem aktivni a zdravotni styl. Proto ze se nekterym tradicnim cyklistum zdaji podivna hned neni duvod neco zakazovat. Pistole je tu temer legalni a jit na ebiku lesni cestou by chtel nekdo zakazat? Komunismus par excelance. Ebiky budoucnost rekreacni horske i nehorske cyklistiky asi budou. ,a to ze na to ja zrovna moc nemam penize neni duvod to hned hejtovat. A jestli jich prodej roste nebo ne, kdyz se podivam kolem zda se ze lide voli vic a vic ekola tak podle mne rostou.

    1. na tento komentář reaguje PracharT2 — #327
    2. na tento komentář reaguje tntbiker — #328
    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #325 James Matthew - vloženo: 29.07.2023 v 11:52:57

    Nechtěl jsem sem již nic psát, jelikož vše zde již zaznělo nebo jsem sem napsal již na přelomu roku. Až na jednu věc, která souvisí s názvem článku.

    Tou je relevantní odpověď pana Ditricha, proč jakožto naprostý odpůrce prodeje "čipů", tyto čipy prodává. To je jak kdyby v dnešní době prezident Putin řekl, že je naprostý odpůrce války nebo ozbrojeného konfliktu.

    Ano snažil se na tuto otázku odpovědět, že mu nic jiného nezbývá, že by zákazníci nemohli svá kola používat jak chtějí...ale to je jen pokrytectví a lhaní sám sobě nebo vypočítavost.

    Prodeje elektrokol klesají více neznprodeje klasických kol a bude to horší. Ekolisti své stroje kolikrát ani "neojedou" a nejsou ochotni kupovat každých pár let nový stroj. Není to pro ne hobby jako pro většinu cyklistů. Proto se pan Ditrich snaží najít skuliny v zákonech a prodávat dokud to jde, ale ono to nejde, tak kolem sebe kope. Tímto se opět odmlčuji a loučím :-)

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #332
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #324 Freebike12345 - vloženo: 29.07.2023 v 07:26:22

    odpověď na petan — #323 S MTBS jsem prožil celý svůj bikový život, rád si četl reportáže z kultovních závodů jako Sudety, Malevil, Most. Technické novinky atd. Ale zvrhlo se to tady k propagaci ekol a skoro 50% článků o ekolech je příliš k tomu abych se sem vůbec chtěl vracet.Tímto vaším názorem , že vám nebude nikdo zakazovat kam na svém ebiku pojedete až vám bude 60 jste se ale střelil do kolene. Ty zákazy už tu jsou psal jsem níže a bude jich přibývat protože právě diky ebikum už dochází trpělivost s masovosti a přeplněností hor. Já už sem ale chodit nebudu, ekola mě nezajímají a uráží mne to a vidíte že to tak má většina diskutujících. Přejmenování na e-mtbs je zcela na místě.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #323 petan - vloženo: 28.07.2023 v 21:18:22

    odpověď na tntbiker — #312 Opět demagogická reakce na kterou musím říct jen pár vět. Zaprvé dotaz zněl co si otom myslím já a jak se na to dívám a tak jsem i celou odpověď koncipoval. Ano, jsem mimálně občas asociální introvert, nestydím se za to a pokud to někoho uráží, tak se mnou nemusí ztotožňovat :-) Na silničce běžně udržím průměrku mezi 27-31 km/hod podle toho jaký je profil tratě. Na biku je to zhruba o 10 km méně, ale to neznamená že nejsou místa, kde po rovině dokážu ebikerovi ujet. Ale opět jde o čistě můj pohled na věc, který nikomu nevnucuji a vím, že většina lidí to má jinak. Jak na tom budu v 55, nebo 60 letech netuším, ale i když mi kondice odejde, tak věřím, že technika v rukou zůstane a já se budu moct díky e-biku dostat tam. kam chci protoře si to tam chci užít a nikdo mi to nebude zakazovat. Jinak označení "analogové" kolo není z mé hlavy, před lety ho používalo několik firem pro hovorové odlišení ebiků od šlapacích kol. Pravdou je, že dnes se toto označení už moc nepoužívá, možná právě proto, že bylo lehce zavádějící, nebo spíš provokující vám podobná individua ;-)

    1. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #324
    2. na tento komentář reaguje tntbiker — #329
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #322 tntbiker - vloženo: 28.07.2023 v 19:32:59

    odpověď na Freebike12345 — #321 Pokud načipuje 500 kol za rok, a je to zřejmě více, tak jeho tržba z čipů je asi 2 miliony korun. Kdo by je tedy neprodával. Čipy se již najdou i na kolech dětí. Nechat jim to namontovat může jen rodič debil.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #321 Freebike12345 - vloženo: 28.07.2023 v 17:59:39

    odpověď na JakubDitrich — #318 Vysvětlete mi pane Ditrichu jak je možné , že jste naprostým odpůrcem čipů a přesto tuto službu nabízíte na stránkach svého obchodu? Nerozumím tomu. Prachy nesmrdí co? Nebo jak si to mám vysvětlit? Je vám jedno , že ten načipováný, mizerně ovladatelný stroj se stokilovým jezdcem je potencionalně nebezpečný pro své okolí? Argumentujete provozem ve městě a zrychlením v dopravě, ale tito lidé jezdí s čipem po cyklostezkách mezi dětmi. Na horách mezi turisty. Tak o jaké bezpecnosti vlastně mluvíte? Jen si lžete do kapsy a obhajujete neobhajitelné. Zavřete to tam a běžte dělat něco smysluplného. Elektrokola to rozhodně nejsou.

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #322
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #320 rotik - vloženo: 28.07.2023 v 17:51:28

    odpověď na Freebike12345 — #313 Naprosto souhlasím, mám na to stejný pohled. Existence e-kol, má a bude mít dopady na klasické cyklisty a to je to, co mi vadí.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #319 Freebike12345 - vloženo: 28.07.2023 v 17:44:17

    [318 Z vás to zlo a arogance úplně tryská proudy. Stejně jako z vašich zákazníků kterým čipujete ekola a oháníte se frází že nejezdí na veřejných komunikacích...to jako vážně ? A do lesa dojedou jak? Doletí, A v lese je čip nebo tuning jak píšete legální? Vážně? Nazval bych vás arogantním prasetem, ale to bych prase urazil.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #318 JakubDitrich - vloženo: 28.07.2023 v 16:45:40

    odpověď na zirecek — #307 píše "Vaše porušování GDPR, zveřejnění osobních údajů bez souhlasu respondenta a ČOI budeme řešit jinde a jinak" ----- tak samozřejmě pane Miroslave Volku, počítám s tím, že u jednoho udání neskončíte, to budete mít asi v povaze. Vaši cyklističtí spolubojovníci zde svému hrdinnému bonzákovi jistě zatleskají. Zde je ještě jednou faksimilie vašeho udání, ať to nezapadne.. https://photos.app.goo.gl/Xk9kgbJHbPi7bV3f7

    1. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #321
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #317 Freebike12345 - vloženo: 28.07.2023 v 14:34:12

    Pro pobavení :https://www.novinky.cz/clanek/krimi-husty-cerny-dym-a-evakuace-v-prazske-libni-hori-dum-40439083#dop_ab_variant=1103570&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest232_sticky_header_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #316 Freebike12345 - vloženo: 28.07.2023 v 12:29:58

    odpověď na petan — #311 Ještě bych dal jeden příklad, který přesně definuje problém ekol. Typickým uživatelem elektrokola je 40-50tnik s váhou 100+ nesportovec, a jen tězko ten těžky stroj ovladá. Vezme si své načipované elektrkolo a jako neřízená dělová koule poletí po cyklostezce neomezenou rychlostí třeba těch 40 km/h. Po cyklostezce v protisměru za zatáčkou kterou tohle hovado nevybere pojedeš se svým pětiletým synem který pojede na svém prvním kole a ten ebiker ho sestřelí a zabije. Co na to pak řeknete? Je to naprosto realná situace co se může kdykoli stát. Na horách to samé...jedeš sjezd a za zatačkou stojí ebiker přes celou cestu a čumí do mobilu...kolikrát se mi to už stalo...Co se musí stát aby to někdo začal regulovat nebo to úplně omezil?

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #315 G23 - vloženo: 28.07.2023 v 12:25:11

    odpověď na petan — #311 Tedy tentokrát jsi opravdu přestřelil a tentokrát má i TNT pravdu, ve všech směrech! Ty vole, jaký analog?! Proboha, kde jsi na takovou volovinu přišel?! Asi máš normální kolo neboli bicykl, ne? Rozdíl mezi rychlostí 25 a 30 km/ hod je dost velký, valná většina lidí, které potkám a používají kolo s pomocným motorem má problém už s tou dvacítkou. Takový malý příklad, každý idiot umí letět po rovné dálnici dvoustovkou, ale dost z nich má problém zaparkovat…“ji její kolo prostě brzdí a nedovolí šlapat rychleji než těch cca 25 km/hod“… ty bláho, ona tam má nějakou brzdu, která začne sama brzdit při dosažení té rychlosti? Jet ve skupině na silnici s elektrikářem není nic radostného, jsou tedy i výjimky! Nás jeden už dvakrát shodil. Myslíš-li skupinu na bajku, pak jo, ale v takové skupině se opravdu málokdy překročí ta pětadvacítka na rovině. Proč se nejde jednoduchou cestou…jedna kategorie cyklisté požívající kola, která využívají k pohonu mechaniku a druhá cyklisté používající kola s pomocným motorem?! Všichni můžou být kamarádi a je po problému, každá strana si řeší své.

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #314 tntbiker - vloženo: 28.07.2023 v 12:12:38

    odpověď na Freebike12345 — #313 V Dolomitech jsou čím dál častěji vidět zákazové značky pro elektrokola. Každý rok se o tom přesvědčuji. To je ta správná cesta omezení. Údajně se o tom uvažuje i v případě hřebenů Krkonoš. Brzdou jsou samozřejmě chataři, kteří na ně nahoře čekají s párkem za dvě stovky:-)

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #313 Freebike12345 - vloženo: 28.07.2023 v 12:04:05

    odpověď na petan — #311 Diskutabilni je samá podstata e-biků a jejich vznik při honbě za ziskem vyrobců kol. V současné době kdy některé regiony například v Itálii a Rakousku uvažují nebo již zavedli omezení masového turismu a totálního přelidnění středisek a nejnavštěvovanějších míst kdy se na stezkách tísni pěší turisté, cyklisté a e-bikeři kteří se dostanou kam by se jinak ve své lenosti nedostali a ohrožují svojí bezohledností a neúctou k horám nám všem přistup tam kam se mohlo a dnes již diky této masovosti je zakázáno. Všimněte si kolik přibylo zákazových značek na horách vjezdu kol. Kam všude se už teď na kole nemůže. A to jen kvůli té mase e-biků kdy by se jinak jejich líní a tlustí majitelé jinak nedostali. Rodiče dávají špatný příklad dětem, kterým už také půjčují ebiky aby jim stíhali na výletech místo toho aby je přihlasili někam do cyklistického oddílu . Všechno je postavené na hlavu a lidstvo totálně degeneruje. Proč jsme nejtlustším národem v Evropě? Jasné je to hrozná prdel a zábava přijet na Gardu, půjčit si tam ekolo a nechat se vyvézt na Tremalzo autem a pak to hrdinsky sjet dolů....kouzlo ale bylo si to tam vyjet za své. A tak můžu pokračovat donekonečna. Ebiky jsou čiré zlo. Denně se potkávám ve své profesi s majiteli elektrokol. Nejsou to cyklisté. Tento web by měl podporovat zdravý životní styl, ekologii. Udržitelnost přirodnich rezervací. Každý ebiker ma nadváhu 20-30 kilo... co takhle zhubnout? Co si místo 25 kilového ekola koupit 10 kilové normální.Nepojede se jim líp? Elektrokolo je motorka a tedy nemá co dělat v lese , na cyklostezce. Čipovaání je změna v technické způsobilosti a je tedy nezákonné . Všichni na to doplatíme . Přibude zákazů a omezení i pro normální cyklisty. Je mi smutno a zároveň jsem rád, ze jsem zažil hory bez elektrokol kdy nahoru se dostal jen ten kdo si to sám vyšel nebo vyjel za své.

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #314
    2. na tento komentář reaguje rotik — #320
    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #312 tntbiker - vloženo: 28.07.2023 v 11:39:13

    odpověď na petan — #311 Tak větší blbost jste opravdu napsat nemohl. Především, dost nevkusně se dotýkáte lidí, kteří jezdí na kole sami, bez skupiny. Tak jezdí většina lidí, kteří mají rádi kolo a chtějí jezdit i ve všední den, po práci. Ve skupině se svezou možná o víkendu, pokud nemají děti a rodinu. Takže nazývat takové lidi asociály a introverty. Tak trochu si myslím, že asociujte teď vy. Potom si prosím osvojte slovo analogové, co to vůbec znamená, když je něco analogového. Tak nazývají kolo bez motoru jen troubové. A k té rychlosti. Běžná rychlost obyčejných lidí není 3O km/hod, ale spíš dvacet, někdy i méně a třicet opravdu jen výjimečně. Nebo jakou vy třeba, ve svých padesáti letech, dosahujete rychlost? Na silničním kole opravdu jedete třicítkou? Nebo fakt dokážete jet třicítkou na horském kole? To se potom divím, proč nejezdíte světové poháry:-) Kolikrát prosím si vyjedete s partnerkou na kole, abyste museli řešit nějakou komfortní rychlost, která je blízká oběma? A domníváte se, že když ekolo jede z kopce jen 25 (což není samozřejmě pravda), tak že třicet pro ženu na kole, vedle vás, na horském kole, který snad umí jezdit na kole, bude dostačující? Píšete blbosti. Dvacet pět bohatě stačí. Mrkněte se na nehodovost cyklistů. Razantně se zvyšuje. Drtivá většina lidí. nan kole jezdit neumí, protože to je pro ně jen volnočasová aktivita. Ale to jim samozřejmě nelze mít za zlé. Oni umí zase jiné věci. Já to vidím několikrát ročně na maratonech, kde lidé slézají z kola ve sjezdech, které znalému cyklistovi připadají jako rovina. A pro tyto lidi je i 25 km/hod nebezpečná rychlost. Těmto lidem také zvýšená rychlosti nic nepřinese. Povolená rychlost se musí přizpůsobit všem. V autě je platná rychlost také stejná pro všechny.

    1. na tento komentář reaguje petan — #323
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #311 petan - vloženo: 28.07.2023 v 09:38:46

    odpověď na tntbiker — #308 Já se žádným argumentům nevyhýbám, Naopak, jsem proti čipování, jednak proto, že si myslím, že pokud to není vysloveně nelegální, tak je to minimálně na diskutabilní hranici a jednak proto, že většina. lidí, co si kolo načipuje ho neumí ani adekvátně ovládat ani nemá adekvátní bezpečnostní výbavu. Na druhou stranu jsem osobně za zvýšení rychlosti na 30km/hod proto, že ten rozdíl není zas tak velký, aby masově ohrožoval životy jezdců, ale přitom daleko víc odpovídá rychlostem, které jsou běžné pro normální ježdění. Uvedu takový příklad. Vejlet na pohodu s ženou. Ona má ebike, já mám analog. V prudkém kopci se mi směje a musí na mě čekat, na rovinkách ale musím zvolnit a z kopce brzdit, protože ji její kolo prostě brzdí a nedovolí šlapat rychleji než těch cca 25 km/hod a to po většinu času našeho výletu. Kdyby se jí ta dopomoc vypínala o chlup později, byl by ten výlet pro mě i pro ní ještě o kus zábavnější i když by mě stál víc kalorií. Ano, je to sobecký pohled a marginální rozdíl v maximální rychlosti, ale pokud jedete ve skupině kde mají nekteří ekolo a jiní chtějí víc švihat, je to přesně ten rozdíl, který chybí k tomu, aby byli všichni happy. Asociálové a introverti, kteří milují samotu tenhle pohled nikdy nepochopí ale nemám jim to za zlé. Sám nejvíc času strávím na biku o samotě a třicítková maximálka mi v tomto případě vůbec nechybí. Pokud máte kdokoli pocit, že dávám Jakubovi prostor proto že spolu v názorech souzníme, dost se pletete. V mnoha věcech spolu zásadně nesouhlasíme ale o to víc o nich diskutujeme a oba následně přemýšlíme. Ebiky a pohled na ně se vyvíjejí, to není nic překvapivého. Výrobci se musejí držet regionálních zákonů a pravidel které jim určuje legislativa, která ovšem podobně jako jinde výrazně zaostává a je potřeba ji čas od času novelizovat. Osobně jsem pro její striktní dodržování ale současně s tím i pro její změnu, to je vše. Na tom nevidím nic špatného. Dokud platí to, co platí, nenabádám k porušování, jen jsem rád v obraze a zajímá mě, co se chystá, ať už třeba v rámci Besipu, nebo jiných organizací, které mají šanci do případné změny legislativy jakkoli promluvit. Jedno je jisté, výrobci pohonů jsou všichni připraveni okamžitým updatem firmware posunout max. rychlost kamkoli mezi současných 25 až 45 km/hod, protože pohony jsou na to konstrukčně připravené.

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #312
    2. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #313
    3. na tento komentář reaguje G23 — #315
    4. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #316
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #310 Barbossa - vloženo: 27.07.2023 v 20:58:06

    Pane Ditrichu, konec je blízko a z vás je ta frustrace cítit na hony daleko :D

    A jakpak se vám teď prodává ? Špatně co ? Kšeft mizerný a ještě po vás jdou úřady. A bude hůř :D :D :D

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #309 Freebike12345 - vloženo: 27.07.2023 v 09:31:58

    odpověď na JakubDitrich — #306 Tak ono u vás budec celkem veselo...pokuta za porušení zákona o GDPR, pak pokuta od ČOI za klamání spotřebitele a následně navšteva kriminálky až nějaký váš zákazník s čipem co pojede 40 km/h po cyklostezce přejede nějaké dítě...to se asi nedoplatíte....ale vy ze všeho určitě vybruslite protože kličkovat mezi paragrafy umíte.. ale znáte to přísloví na každé prase....

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #308 tntbiker - vloženo: 27.07.2023 v 06:53:37

    odpověď na zirecek — #307 Otázkou je, jestli se tím člověkem má někdo ještě zabývat. Udělal jsi správnou věc a ono se tě to teď snaží dehonestovat. Nenech se vyvést z míry. Ten člověk už očividně ztrácí nervy. Dost tvrdě uráží a i když tady s diskutujícími pohrdá, neustále se sem vrací. Dittrich je celkem okraj problému. mě by spíš zajímalo, jestli nám tu ten Bureš vysvětlí, proč je pro zvýšení rychlosti. Jaké má pro to argumenty. Dělá tu chytrého, vnucuje lidem názory prostřednictvím testů a článků, ale vypadá to, že na ta elektrokola nemá jasný názor. Nebo proč se vyhýbá odpovědi? Jste na tahu, pane Bureši.

    1. na tento komentář reaguje petan — #311
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #307 zirecek - vloženo: 26.07.2023 v 19:24:48

    odpověď na JakubDitrich — #304 Pane Ditrich, Vaše porušování GDPR, zveřejnění osobních údajů bez souhlasu respondenta a ČOI budeme řešit jinde a jinak. Vaše urážlivé komentáře jsou nesmyslné a spíše svědčí o Vás.

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #308
    2. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #318
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #306 JakubDitrich - vloženo: 26.07.2023 v 17:23:07

    odpověď na Freebike12345 — #300 Máte nekompletní informace: vedle pokuty 500000,- a odebrání řidičského průkazu bude delikventovi co bude přistižen na elektrokole jedoucím 27 km/h jestě kolo odebráno a bude mu hrozit až 30 dní nepodmíněného tresu ve II. nápravě výchovné skupině. Podáví poslankyně Ožanová, za podpory vašeho poslaneckého klubu SPD.

    1. na tento komentář reaguje Freebike12345 — #309
    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #305 JakubDitrich - vloženo: 26.07.2023 v 17:18:48

    odpověď na Aleš Procházka — #295 "při vší slušnosti, Vám už asi mrdá v hlavě" ...? Tak jo, vypadal jste nadějně pane Procházko, vystupujete pod svým jménem, někdy jste se dokonce snažil o argumentaci. Ale takto se fakt bavit nebudeme a to ani na tomto zábavném fóru, které je plném ichtylů a zmrdů - Vás nevyjímaje. Hezký den.

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #304 JakubDitrich - vloženo: 26.07.2023 v 17:08:48

    odpověď na zirecek — #298 Pane jo, teda pane Volku, vy tedy máte kuráž se tady zase ukázat poté, co se ukázalo že jste prachmizerný (a neúspěšný) práskač a Mr. kňúúú. Přestaňte mě laskavě nesmyslně citovat a s kýmkoli spojovat, papírový hrdino :)))

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #307
    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #303 Xterbir - vloženo: 24.07.2023 v 08:38:58

    Kvalitni baterie je vseobecne bezpecna vec. Cinske noname baterie, svepomoci servisovane mountfildovky, crussisarny a jine "jen aby to bylo levny" produkty je pak ta usetrena tisicovka neprimerene draha.

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #302 tntbiker - vloženo: 23.07.2023 v 21:08:30

    Požáry elektrokol se už začínají vymykat kontrole. Hasiči takových požárů řeší v průměru šest týdně. V Českém Těšíně kvůli elektrokolu shořel servis.

    https://www.autoforum.cz/zajimavosti/pozary-elektrokol-se-vymykaji-kontrole-jsou-nyni-nebezpecnejsi-nez-pozary-elektromobilu/

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #301 Aleš Procházka - vloženo: 22.07.2023 v 23:20:52

    Teď jsem objevil na bratrském webu kolo.cz neuvěřitelnou věc, v sekci vybíráme kolo tato placená inzerce: https://kolo.cz/clanek/elektricky-chopper-je-budoucnosti-usporne-a-ekologicke-jizdy

    Není tak těžký říct NE, pokud si chci zachovat tvář a čtenáře, tady se to ale řítí zcela do neznáma.

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #300 Freebike12345 - vloženo: 22.07.2023 v 18:13:27

    Zákon a přísné postihy už jsou na pořadu dne v poslanecké sněmovně. Dle mého zdroje je návrh na povinné registrace elektrokol, e-kolobežek . Tzn. SPZ, povinné ručení bez vyjímky, dále zákaz vjezdu takovýchto e-kol na cykloztezky, chodníky a do chráněných oblastí aby se ulevilo přetíženým horám. V případě zjištění změněné schválené způsobilosti tzn posunutí e-kola z kategorie do 25 km/h nad tento limit pokuta do 500000,- a odebrání řidičského průkazu. Zákon bude předložen do konce roku.

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #306
    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #299 tntbiker - vloženo: 22.07.2023 v 14:27:58

    odpověď na petan — #293 Tak nám vážený pane nějak rozumně zdůvodněte, proč byste ten limit zvýšil na 30 km/hod. Nebo jste jen tak střelil slepou?

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #298 zirecek - vloženo: 21.07.2023 v 21:39:37

    Bohužel legislativa je pozadu. Urychlení vyšší kontroly bezpečnosti nastavení elektrokol proběhne, až se celospolečenská diskuse zvýší po úrazech s elektrocyklisty, kteří se nezákonně přeřazují do skupiny skútrů a jezdí, kde nemají. Je to podobně, jako neřízené střely elektro koloběžek, kdy ve vzpřímeném potenciálně nebezpečném postoji jedou dva lidé bez helem na malé koloběžce uprostřed silnice jako neohrožení vstříc silničnímu provozu. K těm střetům dochází a bude častěji docházet, pak bude na pořadu dne diskuze bezpečnosti elektromobily z různých pohledů, což nemusí primárně hned znamenat redukci, ale spíše větší bezpečnost jako uvedený postup policie ve Švýcarsku. Do té doby budou páni Ditrichové a podobní využívat nedořešenou zónu na/za hranou zákonnosti pouze pro potřebu vlastního prospěchu a bude stále skupina pánů Burešů, kteří je budou podporovat pro svůj prospěch.

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #304
    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #297 tntbiker - vloženo: 20.07.2023 v 08:14:40

    odpověď na Aleš Procházka — #295 Je to tak jak píšeš, On je naprosto zmatený. Nemá cenu s ním diskutovat. Snaží se tady dělat PR. V dnešní době to je zvláště potřeba:-) K žádnému posunutí rychlosti nahoru u elektrokol samozřejmě nikdy nedojde. Už kvůli zvýšené nehodovosti elektrocyklistů. Na těch cyklostezkách už nyní není bezpečno a to ani v případě těch, kteří čip nemají. To asi zažíváme všichni. Dittrich tady akorát s tím otravuje, protože nemá kde jinde ty své nesmysly hlásat.

    odpověz na tento komentář
  31. avatar
    #296 tntbiker - vloženo: 20.07.2023 v 08:10:52

    odpověď na Aleš Procházka — #295 Je to tak jak píšeš, On je naprosto zmatený. Nemá cenu s ním diskutovat. Snaží se tady dělat PR. V dnešní době to je zvláště potřeba:-) K žádnému posunutí rychlosti nahoru u elektrokol samozřejmě nikdy nedojde. Už kvůli zvýšené nehodovosti elektrocyklistů. Na těch cyklostezkách už nyní není bezpečno a to ani v případě těch, kteří čip nemají. To asi zažíváme všichni. Dittrich tady akorát s tím otravuje, protože nemá kde jinde ty své nesmysly hlásat.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744