Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly...
Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.
Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.
Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel.
Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:
h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou.
Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla:
d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití; a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu;
Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross).
Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.
V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu.
Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :) V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.
S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.
Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.
Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.
Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.
Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní) jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.
Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.
Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit.
Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.
Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na JakubDitrich — #262 kdo seje vítr, ten sklízí bouři...už ji slyším. další slova jsou pro vás vážně zbytečná.
odpověz na tento komentářTeď asi překvapím, psal jsem si s Jirkou Fikejzem o limitu 25 a stejně jako tady Peťan argumentuje tím, že by zvýšil limit na 32 a odpadlo by čipování ve velkém. Popisoval zkušenosti z rodiny, že s tím stejně dotyčný jezdí tak 28-30. A sám napsal, že už 36 je problém a to nemluví o 40 - 50. A taky že největším nebezpečím jsou základní nedostatky v ovládání jakéhokoliv kola. Tady se všichni shodneme. V tomhle kontextu o tom taky přemýšlím a slova Jakuba Ditricha o čipech v tomhle kontextu dávají smysl. Co neobhájí, je způsob, jakým se tihle prodejci chovají, že nectí legislativu a veřejně podvádějí. V osobní rovině mi nevadí, že mi v kopci e-kola ujedou, ale kdyby těch 32 jezdili všichni, tak bych se na běžným kole fakt cítil méněcenně, protože by každá Mišelinka paní (kozy-špek-špek-špek) mi jela v háku anebo mě předjela to by mě fakt sralo. Těžko říct, jak by to vypadalo, kdyby se 32 povolila. Uznávám, dokážu si představit zvýšení z 25 na 28-29, 32 mi přijde moc. Tady končím, zdar.
odpověz na tento komentářNebylo by pro všechny nejlepší tuto diskuzi už zamknout?
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #262 Zase sem lezeš? Zase předvádíš pohrdání se zdejšími diskutujícími? Jaké ji měl dětství?
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #260 ... tak stačí jen odscrollovat nahoru pane Cyklisto, ten odstavec se jmenuje "250 W & 25 km/hod" a věta začíná "Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo" .. číst byste měl zvládnout sám. Zjistíte zde, že ona regulace 25 km/h je legislativně zakotvená od roku 1996 a předpokládám, že ani vaše panímáma nevlastní elektrokolo dřívějšího roku výroby.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #263
- na tento komentář reaguje ladam — #266
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #259 Prodavači Ditrichu, třikrát jsi tu psal, že tady končíš. Proč se sem pořád vracíš? Proč se sem pořád vtíráš? Nepochopil jsi, že tu nejsi vítán? Takhle zvláštně se chováš i jinde?
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #259 prosím poučit pane odborníku prosím pěkně....
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #262
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #249 Tak Elektrokolo manželky tohoto pana anonyma "lítá až 45 kmh po rovině, protože je to jedno z prvních e kol, které ještě nemělo z výroby omezovač.". Vy si ten článek, pod který píšete tato moudra, radši konečně přečtěte, ať zjistíte jak to bylo a je :-)
- na tento komentář reaguje ladam — #260
- na tento komentář reaguje tntbiker — #261
odpověz na tento komentářodpověď na G23 — #256 Ahoj, 14,6 kg, v prosinci 2021 tady na MTBS.cz Jirka Fikejz test: https://mtbs.cz/clanek/test-merida-esilex-400/kategorie/testy-recenze#.Y9FAKXbMKUk
Napsal jsem Jirkovi, jestli by nehodil nějaké moudro :-)
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #254 za mě https://www.orbea.com/cz-en/search-results/?s=gain ... váha od cca 11,5kg s 350Wh baterií
odpověď na mucacos — #253 teď jsi se mě dotknul .... mám BMW ale 4x4 :-D .... a pan Ditrich už tady nikoho neirituje ;-)
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #254 Hmmmm, to je fakt pěkné! Tušíš, co to váží?
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #258
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #251 Ano, takto motorizované kolo má smysl. Můj táta jezdil do 80 za své, ale kopce už mu dělaly problém, jinak ok (v 78 se mnou na dráze ujel 50 km průměrem 33 km/ hod, ale říkal, že v háku a po rovině to nic není… 😊) Na toto jsem ho přemlouval, ale bohužel ho srazil nepozorný řidič a na kolo už nechce.
odpověz na tento komentářodpověď na James Matthew — #252 třeba https://www.merida-bikes.com/cs-cz/bikefinder/tag/escultura-273/root/no-filters nebo https://www.merida-bikes.com/cs-cz/bikefinder/tag/esilex-274/root/no-filters anebo https://www.merida-bikes.com/cs-cz/bikefinder/tag/espeeder-275/root/no-filters - tak to bych si rád otestoval...
- na tento komentář reaguje G23 — #256
- na tento komentář reaguje James Matthew — #257
odpověz na tento komentářodpověď na James Matthew — #252 No ten zadni nahon bacha, to pak mistr ditrich cipne a pak chudaci lidi budou driftovat po vzoru ridicu bmw
- na tento komentář reaguje James Matthew — #257
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #251 Jak jsem zde již psal .... za mě dávají elektrokola smysl, pokud jsou zároveň lehká a dá se bez problémů jet za vlastní nad 25 km/h .... bohužel to zatím ve většině případů znamená méně výkonný motor a baterii s menší kapacitou. Egravel s 250Wh baterií a malým motorem v zadním náboji by mohl být určitě zajímavý :-)
- na tento komentář reaguje mucacos — #253
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #254
odpověz na tento komentářodpověď na G23 — #250 Jirko Fikejzi, kde jseš? Napiš něco! V prosinci 2021 tady byl Tvůj test e-gravela od Meridy eSilex. Váha asi 14,6 kg, letos cena 76.990 Kč, ale dostupnost nejasná, E-Scultura taky nic. Rozumím nadšení z lítání na e-bike celopéru, třeba i teď na sněhu, ale to mě fakt neláká. S více než týdenním odstupem přiznávám, že se docela těším, co se dokáže technicky vymyslet, aby to dávalo cyklisticky" smysl. Taťkovo kolo bude super na celoroční příměstský lítačky okolo baráku, po nákupech, na úřady a v civilu dojedeš jako člověk. O pořízení elektrokola jsem nechtěl ani pomyslet, teď po určitém vyzkoušení možností připouštím, že bych někdy v budoucnu pořídil nějaký lehký silničně-gravelový kolo. Tady přiznávám docela velkej posun v náhledu na šaliny, samozřejmě s limitem 25 km/hod pro ty, co si koupí kouli u nohy :-)
- na tento komentář reaguje James Matthew — #252
- na tento komentář reaguje G23 — #255
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #248 odpověď na Aleš Procházka — #245 TNekamenuji tě 😊!!! Takže vlastně potvrzuješ, že takovéto kolo s el. motorem je dobré pro to, jak obejít dopravní předpisy, které bys jinak musel na el. mopedu dodržet. To pak povede k tomu, že předpisy spojí kola a el. motorická kola, tedy znepříjemní cyklistiku. Přesně před tímto cyklisté varují, a proto by rádi měli oddělené kategorie nebo alespoň ten limit 25 km/ hod. Samozřejmě to neznamená, že cyklisté můžou porušovat dopravní předpisy! Test Aleše je výborný a já z něj mám závěr, že jestliže chci jezdit do práce na kole (el.kole), je lepší si pořídit za peníze co stojí el. kolo, krásné lehké kolo na kterém se pěkně svezu, jsem stejně zpocený a ještě jsem si užil cyklistiku (trocha reklamy, sám na toto používám karbonový Giat TXC osazený Campagnolo Ekar s bezdušemi Tufo Speedero, cena jako el. kolo). Kola s el. motory mají své místo mezi cyklisty, když se chovají jako cyklisté, a když jsou spíše el. mopedy, pak prostě patří do této kategorie, je to vlastně úplně jednoduché!
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #251
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #248 pardon, zapomenul jsem napsat, že kolo manželky lítá až 45 kmh po rovině, ale chip alá dittrich nemám, je to jedno z prrvních e kol, které ještě nemělo z výroby omezovač. S turbo levo s motorem v nábě.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #259
odpověz na tento komentářodpověď na James Matthew — #247 ahoj Jamesi, jak jsem zde psal, kradu manželce e kolo v létě a požívám místo skůtra. kolo proti skůtru má neskonale výhod, např když se o něj bojíš jdeš s ním až do vchodu do krámu, skůtr těžko. nebo kolo máš doma kam dát, kam dáš skůtr v zimě. a další výhoda je , jedu do sauny, dám dvě piva po sauně,. když mě chytí, tak platíš pokutu. ale na skůtru přijdeš ještě o papíry. a v dopravě se na e kole chováš jako na kole, kdežto skůtr nikoiliv. tedy myšleno jednosměrky, pěší zony...ted mě nekamenujte, vím co chcete napsat..))
- na tento komentář reaguje ladam — #249
- na tento komentář reaguje G23 — #250
odpověz na tento komentářTady to nějak umřelo:-D
Kvituji test a názor Aleše Procházky ... jak z toho vyplynulo, jako největší smysl dávají ebiky v dopravě - dojíždění na spíše kratší vzdálenost. I když i to je relativní.
Určitě je skupina lidí, která je využije i ke sportu, ať už z důvodu tělesného nebo jiného handicapu.
Nicméně jezdit rychleji než 25km/h a bez upocení? Elektroskůtr a je hotovo ne? :-)
- na tento komentář reaguje ladam — #248
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #243 pane Ditrichu, je s Vámi sranda. Až mi to elektrokolo s limitem 32 km/hod půjčíte do běžného provozu po pozemních komunikacích, můžu se jet na něm někam transparentně udat? Nejsem anonymní svině, jen bych si v tomhle případě potřeboval ujasnit pravidla hry :- )
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #243 pane Dittrichu, pozvání přijímám a třeba min něco řeknete o chystané elektrárně na střeše, taky ji chci instalovat. Na tyhle 50 km poskoky denně bych to spíš viděl na elektroautíčko a pokud bych si to navíc nabíjel ze své elektřiny a před prodejnou měl i dobíjecí místo pro ostatní, tak mi to dává nějaký smysl. Tak jo, uděláme 300 příspěvků? Veřejné přiznání: líbilo by se mi, aby to jelo rychleji, těch 32 km/hod? Bylo by to super! Stačilo by třeba 28 km/hod? Kompromisně +11%? Výborný! Na tohle dojíždění by to byla paráda, ale zároveň jedním slovem dodávám, že mám za svůj život odježděno desetitisíce kilometrů na silničce, MTB, vyzkoušel jsem si všechny životní role rodičů se sedačkou, přívěsem, doprovodem dětí i teď, kdy se na mě čeká :- ), nešetří mě. Přijímám těch 25 km/hod s pokorou, pro tohle dojíždění bych si v budoucnu představil lehkýho gravela nebo adventure silničku s širšíma a hladkýma pláštěma? Budou to tři roky, co se u nás v prodejně objevil Pavel Mrázek, dlouholetý moderátor MTB závodů, na testovacím silničním kole Orbea. Hmotnost 12,3 kg, motor v zadním náboji, ani nebyl přes tu kazetu s 34 zuby vidět, baterka v rámu. Pro rozjezd dopomoc, nad 25 za své, karbonové výplety, prostě super. Lajk by na první pohled nepoznal, že se jedná o elektriku. Jezdil na tom běžně 130 - 150 - 170 km švihy. (to jako že se jedete projet na kolo). Tvrdit, že ortodoxní cyklisté nemají s elektrokoly zkušenost: tohle nebude pravda, určitě se na tom svezli, ale asi neměli možnost dlouhodobější užívání, protože je to neláká. Proč používám nejslabší asistenci motoru? Protože jsem si to chtěl takhle vyzkoušet, chtěl jsem se projet na kole s minimální dopomocí. Upocenej - no protože když mám na sobě membránový oblečení v zimě při nule a pocitově jsem při 25 km/hod v mínus 10, tak je umění "trefit" vrstvení. Upocenej, protože jsem to tak chtěl, nejel v civilu a jako férový zaměstnavatel umožňuju parkování kol, sprchování, kuchyňku i přespání :-). Se sdílením městského prostoru si nedělejte starosti, na poštu jsem jel v civilu, ale zase na ECO, během chvíle tam je 25 a 32 mi nechybí. Vyšší rychlost bych ocenil mimo lidi za městem. Na závěr se s Váma podělím o dvě "historky z natáčení": v říjnu jsme byli s kolegy prodejci Giant na oslavách 50 let firmy, v maďarské továrně jsme byli už podruhé. Na testovací jízdy v areálu fabriky byla připravena výhradně elektrokola Momentum (městská kola skupiny Giant), https://www.momentum-biking.com/global , v Evropské unii se to nenabízí. První, na co jsem skočil, bylo tohle úžasný kolo: https://www.momentum-biking.com/us/pakyak-eplus . Hned jako první věc jsem si na nosič s ohrádkou nechal nastoupit Miru Janotu a vyrazili jsme. Nosnost 160 kg jsme zvládli a jelo to naprosto skvěle a těch 25 bylo naprosto ideálních. Poctivé elektrické moto-kolo, pláště skoro jako na fichtlu, masivní rám, stojan, poctivé brzdy. I když to bylo delší, dokážu si představit takovou věc v budoucnu, že se to bude časem objevovat i u nás. Cargo kola čeká skvělá budoucnost, stejně tak dávají smysl elektrický auta na rozvozy po městech. Druhý příběh je odstrašující, je z našeho servisu: zákazník si přivezl seřídit sériový treking Leader Fox základní úrovně (šroubovací 7-kolečko vzadu, V-brzdy). To kolo bylo dodatečně upravené na "elektrokolo", obrovský motor v předním kole (průměr asi 30 cm), baterka na nosiči. Paní na tom jezdí do práce 14 km z Tršic do Mariánského údolí. Absolutně poddimenzované všechno, jenom čekáme, kdy ta paní střihne vidlici ve sloupku a přizabije se na tom. Dělali jsme na tom mechanický servis (pláště, brzdy, řetěz) a první, o co se zajímala: nešlo by to odblokovat a zrychlit? Co myslíte, odkud to má? Jak na to přišla? Kdo je odpovědný za tenhle stav? Proč jako motorista musím pravidelně na STK a já musím přesvědčovat zákazníka, aby si při servisu nechal dát na kolo nový gripy se záslepkama, aby jeho obnažený řídítka někomu neprosekly tepnu? Necítíte ani trochu morální odpovědnost, že tady podílíte na zrychlování lidí, kteří to kolo pak používají v rozporu s platnými předpisy i zdravým rozumem?
- na tento komentář reaguje G23 — #250
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #243 pane Dittrichu, prosím pěkně a co jsem já? v rychlosti. moje první mtb kolo - checker pig rok 1992 , poté x mtb kol. včetně závodních (nadšený amatér - kpž ) , dnes mtb výletník. k tomu doma manželky elektrokolo, které kradu a posunu sedlo a nad 15 stupnů používám místo mopeda. nebo další příklad z rodiny. doma x mtb a sliničních kol, a k tomu si koupil elektrosilničku, neb občas chce jezdit s utrachrty a normálně jim nestačí...
tvrzení že ortodoxní cyklisté nemají zkušenost s e koly je nesmysl. bohužel mají, a proto tak pištíme. neb když vidíme nesportovní typy, jenž by upadly i na normálních kolech se řítí z kopce na 25 kg neovladatelném kole proti vám, vytřeštěné oči a odhazují vás do příkopu, tak ty zkušenosti máme. nemluvím o jejich pocitu nadřazenosti s kterým se proplétájí na cyklostezkách viz braník za plného provozu mezi kočárky, běžci, pejsky...navazuji opět na citaci pana doktora, který ač nerozumí našemu problému sám označuje rychlost a neovladatelnost e kola jako zásadní příspěvek na jeho operační stůl. legislativa na toto myslela, a roto se usnesla na omezovači 25 kmh napříč celou kultivovanou evropou. jen přijde jistý švejk, který tvrdí že zem je placatá a pomáhá jim se zabíjet a ohrožovat ostatní.
at lítají rychlostí kterou neumí zvládnout a bez helmy, neb mají lepší rozhled. ..)) tesat vaše úvahy příteli nás. ..."kefalíne natočte mi to, za pár let tomuhle tady nikdo nebude ani věřit".
odpověz na tento komentářMilý odpověď na Aleš Procházka — #240 .. k vašemu příspěvku, přineslo mi to několik zajímavých informací:
- Ortodoxní "cyklisté, převážná číst diskutujících, nemají s elektrokolem v podstatě žádnou osobní zkušenost. Dokonce ani majitelé prodejen, které (asi z donucení) elektrokola prodávají na nich nejezdí a vy jste toho příkladem.
- Když už si elektrokolo vyzkouší, používají jej zvláštně.Na cestu 24 km volí nejslabší asistenci motoru a pak při dojezdu je "upocenej jaxviňa" (vaše slova). To není logické.
- Argument "chcete jet rychleji, pořiďte si Fast pedelec 45 km/h" je velmi mělký. Najděte si nějaké moje články na téma Rychlá elektrokola a zjistíte proč to není žádné řešení.
- V diskusi jsme se bavili o nebezpečí vyplývající se sdílení dopravního prostoru a jízdě s auty v provozu, na fotkách vidím převážně mimo-město a separované cykostezky.
Až si Aleši uděláte výlet do Prahy, zastavte se v ekolo.cz, dostanete dvě identická elektrokola, jedno pojede max 25,0 km/h a druhé max. 32 km/h a pošlu vás na 15 minut na kolečko městem.. Pak si o tom u kafe popovídáme, ok?
- na tento komentář reaguje ladam — #244
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #245
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #246
odpověz na tento komentářvýběr dnešního tisku na dané téma - citace: " Častým původcem úrazů jsou podle profesora také elektrokola a elektrokoloběžky, které jsou velmi nestabilní a rychlé. V kombinaci s alkoholem může být taková jízda extrémně nebezpečná."
celý rozhovor je zde: https://www.novinky.cz/clanek/podcasty-priciny-vyhrezle-plotenky-profesor-chomiak-varuje-pred-praci-na-chalupe-a-popisuje-prubeh-lecby-40415433#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #235 Pane Ditrichu, kontaktovali nás dnes zástupci jednoho z cyklistických médií. Nechtějí se zapojit do diskuse v jiném cyklistickém médiu, ale rybník je malý a všichni se znají. Happyend na závěr, citace z emailu:
"Od letošního roku už nebudeme podporovat komerční prezentaci dodavatelů čipů a nebudeme přijímat žádnou inzerci od výrobců čipů. Do vlastního elektrokola bychom si čip nikdy nedali, jezdíme na elektrokolech jako cyklisti, a i když jedeme na schůzku nebo na nákup, tak si rádi přišlápneme přes limit anebo potrápíme nohy s vypnutým motorem."
A to je důstojná tečka za touto diskusí.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #235 Ahoj, tak jsem si to zkusil dvakrát do práce 24 + 24 km, tady subjektivní pocity, nikomu nevnucuju, jen to takhle vidím: http://eshop.selasport.cz/n/jak-jsem-si-vyzkousel-elektrokolo-pro-dojizdeni-do-prace
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #243
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #235 Možná se nám snažíš něco naznačit. Je to skryto v tom tvém odkazu? Tedy citace: „Upozornění
Upozorňujeme, že provoz takto upravených elektrokol na pozemních komunikacích může být v rozporu s platnou legislativou některých zemí. Výrobce nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé použitím produktů SpeedBox. Elektrokola vybavena produkty SpeedBox není dovoleno používat na pozemních komunikacích, cyklostezkách a veřejných prostranstvích. Elektrokola vybavena produkty SpeedBox je možno používat výhradně na svém vlastním pozemku, výhradně na svou vlastní zodpovědnost. Použitím produktů SpeedBox může dojít ke ztrátě záruky Vašeho elektrokola.
Doporučujeme používat další bezpečnostní prvky a ochranné produkty, aby se předešlo zranění.“
Jestli to myslíš jako nebezpečí očipování, pak ok.
Ale jaký je rozdíl mezi tebou požadovaným zrychlováním kol s motory a čipováním, myslím v bezpečnosti provozu mezi ostatními.
A co ty „bezpečnostní prvky a ochranné produkty“?
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #235 Nebojte, udělám z toho subjektivní reportáž, po cestě se stavím nakoupit v Lidlu chálky na večer, tak to bude věrně podaný. Sice má v půlce týdne mrznout i přes den, takže místo čipu se spíš spolehnu na zimní Gore tretry, oblečení Gore NoWind, dokonalý rukavice Infit Barrier, termoprádlo Craft a nabíjecí světla a blikačky Cateye. V reportu popíšu reálné věci, tak se můžete poučit, jak se jezdí v zimě na kole, přece sdílení zkušeností a reálný test místo marketingových keců, to se Vám bude líbit, ne?
odpověz na tento komentářChápe někdo, proč se sem ta divná, očipovaná věc pořád vrací?
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #235 Ty jsi nemocný! Na svém FB profilu brečíš, ptáš se, jestli máš někoho žalovat pro nic, a tady prudíš. Tvůj příspěvek nejde brát ani jako vtip. Vždy jsem si myslel, že Mtbs znamená Mount Bike Server (možná Servis), tedy zprávy a informace o horských kolech. Proč tu ty, městský babetista plevelíš, není jasné. Tady jsou všichni cyklisté vstřícní a mají pochopení pro kamarády, kteří z nějakého důvodu jezdí na kole s pomocným motorem, žádné nepřátelství, jen ty to stále překrucuješ. Je fakt, že perly typu, helma brání v rozhledu, to mě fakt pobavily…
odpověz na tento komentář