Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly...
Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.
Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.
Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel.
Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:
h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou.
Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla:
d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití; a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu;
Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross).
Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.
V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu.
Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :) V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.
S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.
Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.
Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.
Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.
Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní) jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.
Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.
Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit.
Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.
Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na JakubDitrich — #205 Dobrý večer, Jakube, provoz na jakémkoliv kole v dopravním prostoru je nebezpečný, pokud tam není prostor na krajnici anebo nejlíp souběžná stezka, rychlost s tím nemá nic společného. Dnes jsem se spojil telefonicky s třema klukama, se kterýma se znám v cyklistice 20-30 let, všichni jsou brand manažeři známých značek elektrokol, některé prodáváte i Vy. Všichni do jednoho mi řekli, že rychlostní limit 25 km/hod. je naprosto v pohodě, jeden z nich připustil, že by 32 km/hod taky mohlo fungovat, ale že by to stejně lidi obcházeli a chtěli by víc... Tuhle diskusi čte celá cyklistická branže :-) Taky obchodní zástupce z Paul Lange Ostrava (distributor díly a motory Shimano) mi potvrdil, že pohled na e-bike mají stejný se zastánci limitu. Zajímavostí jsou časté reklamace poddimenzovaných komponentů, často výrobce zvolí kotoučové brzdy nižších úrovní, velikostně poddimenzované kotouče nestíhají těžší elektrokolo (a často těžkého jezdce), když se to čipne do vyšších rychlostí, celý problém se jen urychluje. Věta o 70% uživatelů elektrokol u nás, byli si nuceni zrychlení ujistit, musíte mít odvahu tohle napsat. Dobrá věta na tričko. Loučím se a končím, předávám ostatním :-)
odpověz na tento komentářMilý odpověď na Aleš Procházka — #204 co by si přál Jakub Ditrich prodávat je dost irelevantní. Nakonec, jak vám tady vysvětlil místní diskusní mudrc odpověď na Aleš Procházka — #204 já jsem jen nějaký bezvýznamný prodavač kol.
Vaše osobní zážitky z jízdy po městě a o tom jak přešlapete rychlost tatínkova elektrokola jsou bezpochyby zajímavé, já ale v článku a diskusi hovořím o obecném stavu věcí - pohyb v dopravním prostoru, bez něhož se při aktuálním stavu infrastruktury neobejdeme - je prostě na kole, na kterém se nelze pohybovat snadno rychlostí vyšší, je prostě nebezpečné. A abych to netvrdil jen já, publikoval jsem jsem vám níže výsledky objektivního testu, provedeného s paletou různých uživatelů kol a lze se zeptat i některého ze 70% uživatelů elektrokol v ČR kteří vědí proč si (byli nuceni) zrychlení zajistit.
Společně s odpověď na James Matthew — #195 se těším na argumentaci oborníků z Ministerstva Dopravy, nebo dokonce z Centra Dopravního Výzkumu, vvi.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #206
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #207
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #198 odpověď na Martin_St — #197 Dobrý den Martine a Jakube, zkusme si to vysvětlit, nechme stranou paragrafy a zahoďme předsudky, že se cyklisti a elektrocyklisti nemají rádi. Jakub Ditrich by si přál prodávat produkt (to slovo nemá emoce jako kolo, kolečko, bajk, horák), kterej bude jízdním kolem s přípomocí a bude se pohybovat v "cyklo-prostoru" - cesty, cyklostezky, chodníky (ano, i po chodníku jezdíme všichni, ideálně tak, abych nikoho neohrozil, když jsou tam malé děti, dělám pomalý oblouk s pozdravem po trávě, poděkování každýho odzbrojí, funguje to, SHRNU TO: ZPOMALÍM). Když bych chtěl jezdit po Praze po silnicích, cyklo-pruzích, stezkách, e-bike bude skvělá volba. Vloni o prázdninách jsem po Praze ani náhodou nejezdil do kopce rychlostí 20-25 km/hod. Od Vltavy kamkoliv, Nusle - Vinohrady, Karlín - Žižkov, Libeň - Malešice, Modřanská rokle, nahoru na Kamýk, všude krásný ježdění a dřina. Že by mi tam pomohl motor, to by byla pecka na každodenní ježdění. Před lety jsem jel na předváděčku kol Author vlakem a z Běchovic jel na skládačce přes Koloděje, Uhříněves do Benic. A to bylo maso! Největší masakr není ve městě, ale provoz na vnějším okruhu metropole. Úzké cesty bez krajnic, velký provoz, pro jakéhokoliv cyklistu nebezpečný. Osobně si myslím, že mi na takové cestě mi pomůže jen chiptunning na 50 km/hod nebo zkrátka jezdit jinudy. Ale kolo s touto možnou rychlostí nemůže nikdy do cyklo-prostoru. Vy sám víte, že nějaká možnost volby přepnout na přehledném úseku a pak vypnout je zkrátka blbost, lidé si přizpůsobí sobě. A mít doma produkt, který je jízdním kolem a zároveň silničním motorovým vozidlem, které se bude pohybovat po běžné silnici "bez koule u nohy" je Vaše nereálné přání. Musíte si vybrat.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #205
odpověz na tento komentářMyslím, že už není třeba se zabývat nějakým bezvýznamným prodavačem kol. Jeho cílem je stejně jen si dělat reklamu. Legislativa je jasná a srozumitelná.
odpověz na tento komentářodpověď na Martin_St — #196 pane Martine, když tam budete dělat ten výzkum a typologii osobností, tak prosím ještě přesně popsat typického čecha švejka pana dittricha. je jedna platná legislativa, platí všude po evropě, všichni ji postihují a pro něj neplatí. to je přece krásně popsané v knize osudy dobrého vojáka švejka. je pouze náš národ je zvyklý s policisty diskutovat, pravidla obcházet, a ještě v tom pořádat mistrovství. zajímavé je, že tato vlastnost u každého končí přesně na rozvadově. pak všichni jedou dle předpisů, neodhazují odpadky z okýnek a nelepí se nikomu na kufr atd...jedině kde si naše švejkovství ještě dovolujeme jsou tatry. tam rozumíme počasí i lavinám lépe jak místní a proto tam mám největší cintorýn...
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #198 A přesně toto jsem již psal ve svém příspěvku #134 a odkazoval na zákon 361/2000 Sb. §2 h) nemotorové vozidlo je přípojné vozidlo a vozidlo pohybující se POMOCÍ LIDSKÉ nebo zvířecí SÍLY, například JÍZDNÍ KOLO, ruční vozík nebo potahové vozidlo.
Jestliže něco jako elektrokolo není definováno a schváleno pro provoz v silničním provozu, nemá tam tedy vůbec co dělat a každý kdo na něm jede, by měl být postaven mimo zákon :-D
Samozřejmě se to netýká jezdců v zemích, které tuto úmluvu nepodepsaly. Signatářských zemí je 62.
Nicméně to nevylučuje toto nedefinované vozidlo "UFO" prodávat ... akorát na něm mohou zákazníci jezdit pouze mimo silniční provoz :-)
odpověz na tento komentářTen Ditrich, to je opravdu divný člověk. Celá EU chápe příslušnou evropskou směrnici 2002/24/ES o schvalování dvoukolových a tříkolových motorových vozidel. Celá republika chápe naši normu ČSN o jízdních kolech s pomocným elektrickým motorem. Všichni chápou přípomoc do 250 W a 25 km/hod, ale Ditrich ne. Jako samozvaný vykladatel zákona neustále hledá nějaká slovíčka a teď to vyvrcholilo i tím, že nám sdělil, že elektrokolo neexistuje:-) To jsou opravdu všichni právníci v Evropě a u nás, kteří se touto problematikou zabývají, takoví idioti, že nevědí to, co Ditrich? Jak je možné, že v mnoha evropských zemích se zavedly tvrdé postihy i přes to, že směrnice EU je podle Ditricha špatná? Jak je možné, že ve Francii je zákon, podle kterého vás za čip v kole mohou zavřít a nedoplatíte se? Jak je možné, že v Německu, jak jsem se včera dočetl, kontroluje policie na cyklostezkách elektrokola tak, že kolo hodí na trenažér a zkouší, jestli přípomoc pracuje i přes 25 km/hod? Jak bylo z článku patrné, policie tam zná, jak čip u jednotlivých motorů zapnout a zase vyřadit. To dělají protiprávně? Konají proti platným zákonům a vyhláškám EU? To asi ne. Ditrich tvrdí, že zvýšení přípomoci na 32 km/hod je pro cyklistu bezpečnější. Proč se té rychlosti státy EU brání, když to je bezpečnější? Já jezdím přes město asi tak stokrát za rok. Marně přemýšlím, v jaké situaci by mi před střetem, nebo pro mou bezpečnost, zvýšení rychlosti pomohlo. Napadá někoho tady taková situace? Většinou to koupíte zezadu nebo z boku. Nebo to do někoho napálíte, když před vámi prudce zabrzdí. Bezpečnost cyklisty při jízdě po městě je absolutní ostražitost, předvídavost, postřeh a dobré brzdy. Astejně to mnohdy nestačí. V jakékoliv rychlosti. Ditrich nás také přesvědčuje, že čip využije cyklista jen tehdy, když to potřebuje. Že jde vypnout. To víme, že jde vypnout, ale stačí se projet o víkendu po cyklostezce. Tam ho opravdu vypnutý nikdo nemá. Tam lítají elekterocyklisté čtyřicítkou. Tu zkušenost máte asi všichni. Pokud si je Ditrich jistý, a tady to vypadá, že ano, proč ty směrnice a zákony nenapadne soudně? Proč si nezaplatí právníky, dá jim desetitisíce, spíš statisíce, dá se do boje s platnými zákony a vyhláškami? Proč se se svými názory prezentuje jen tady? Jestli si je jistý se svými názory, tak soud vyhraje. Nebo prohraje.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #198 Díky, prosím tě, vše co dál napíšu není nic nepřátelského, ani ironického, čestné slovo. Z toho, co uvádíš tedy vyplývá, že cyklisti mají ve všem, co říkají vůči kolům s pomocným motorem, pravdu a oporu v legislativě. To, že se kol s jakýmkoliv pomocným motorem prodalo nějaké množství neznamená, že se budou automaticky přilepovat na klasické bicykly. Tato nová zařízení by měla žádat o svůj status a také se bránit dalšímu parazitování na nich samých, např. čipování, sám ho odmítáš, že? Chceš-li, aby kola s pomocným elektrometrem nebyla propojena s koly s jiným typem motoru, měl bys opět bojovat o nezávislý status a přesnou definici této skupiny. Možná, až by se na tvoje el.kola lepila kola s benzínovým motorem, pochopil bys cyklisty. Mimo jiné, název elektrokolo pro kolo s pomocným elektromotorem je trochu zavádějí, když dnes můžeš mít na kole elektrické řazení… Ber to jako přátelskou poznámku k zamyšlení!
odpověz na tento komentářodpověď na James Matthew — #195 Ono totiž Jakube to "elektrokolo" neexistuje nikde.. a to se vám bude líbit!!
Zkopírujte si tento link:
https://drive.google.com/file/d/1vSSRCN0Piw8pC5groWxr9C04bAt0TPZl/view?usp=sharing
Dal jsem tam platný text Vídeňské úmluvy o silničním provozu, což je základní mezinárodní dokument, kterým se řídí veškerá osobní pozemní doprava a stále je kompletně v platnosti. Píše se zde:
(l) výraz "jízdní kolo" znamená každé vozidlo, které má nejméně dvě kola a které je poháněno VÝLUČNĚ SILOU SVALŮ osob nacházejících se na tomto vozidle, zejména pomocí pedálů nebo klik
Pokud je to VÝLUČNĚ, zcela to tedy vylučuje použití asistence elektromotoru. Elektrokolo tedy dle textu VCRT nemůže být podle "jízdní kolo".. No jo, ale ono se jich jen loni prodalo jen v EU 6,8 milionu kusů, tak to co kristapána je..? :-)
- na tento komentář reaguje G23 — #199
- na tento komentář reaguje James Matthew — #201
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #204
odpověz na tento komentářJeště poznámka pro pana Procházku - vy na sebe prosím můj poslední rýpanec nevztahujte, respektive ano, ale ne jako žert, vaše reakce byla asertivní a postrádala egoistické prvky:) Ale známkovat vás tu nikoho nechci:)
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #204
odpověz na tento komentářAle vy jste se mi tu lads hezky rozpovídali:) Tolik vřelých a teplých slov, lidského pochopení, nepovyšování se, altruismu - aby člověk pohledal. Je vidět, že cyklisté jsou vnímaví, se smyslem pro rovnoprávnost, férovou diskusi a hlavně bez nějakých těch fyzických podpásovek... tak jo, žertuji. Každopádně moji studenti vám nepoděkují, právě jste se stali základem semestrálního zadání pro budoucí sociology, jsem velmi zvědav, jak vykreslí chování jednotlivců a vyčleněných skupin z této diskuse... s výsledky vás, obávám se, raději neseznámím. Ale jako vzorek jste perfektní.... Tak se tu mějte moc rádi a díky za ukázku vašich pravých já, bikeři a ebikeři. Btw - ekolo fakt mám a přemýšlím, jestli mi má být víc smutno z jedné nebo té druhé skupiny....tím myslím globálně, ne tady na foru.
- na tento komentář reaguje ladam — #202
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #193 Ladame .... pan Ditrich se nám tu snaží vysvětlit, že český překlad EU směrnice o definici elektrokola je chybný a tudíž něco jako elektrokolo v Čechách neexistuje. Tudíž se na něj nemohou vztahovat omezení.
Možná by se s ním dalo i souhlasit, ale jen do té doby dokud ekolo nejede a veřejné komunikaci s asistencí více jak 25km/h ... pak je to moped.
Prosím znovu redakci o oslovení ministerstva dopravy, dopravních inspektorátů, soudních znalců a advokátů z oboru dopravy o jejich výklad legislativy. Chápu, že to bude stát čas a asi i peníze, ale pokud je legislativa nejasná, měla by se co nejdříve upravit, než dojde k nějakému maléru. Díky ....
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #198
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #205
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #192 Pane Ditrichu, Vy jste neuvěřitelnej manipulátor. Krizovou situaci zvládnu spíše přibržděním, ale to se Vašemu uvažování nehodí. Zde rozumní lidé "za své" i s šalinou tu nemají problém s limitem 25 km/hod. Prozradím Vám kouzlo: když chci chvilkově zrychlit na tátově Giant elektrokole, tak zrychlím :-) Kdo to nezvládne, ať je rád za rozumnou dopomoc.
odpověz na tento komentářhttps://greenstorm.eu/trends/e-bike-tuning/
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/zweirad/fahrrad-ebike-pedelec/vorschriften-verhalten/tuning-e-bikes/
příteli pane Dittrichu zdravím i v novém roce. studoval jsem léta v německy mluvících zemích a tak jsem kouknul na jejich legislativu, mluvím o A, CH, a DE. ta mluví jednoznačně a jasně.
vše do 25kmh, pak musí kolo vypnout. to které nevypne není již kolem a vztahují se na ně předpisy jako na MOFA. poslal jsem vám odkazy kde před tuningem přímo varují a mluví i postizích. v dalších článcích jsem našel, že i v jejich sousedních zemích, kde uvádějí např severní itálii píší, že legislativa je tam identická. dá se analogicky očekávat že to je jednotná eu norma. a její znění je velmi explicitní. tedy žádný tuning dovolený není, a naopak ho postihujeme. btw UK vystoupilo z EU, takže vaše domněnky tady zjevně fungovat nebudou. ve vší slušnosti, nejsem právník, jen uživatel e kola které z výroby jede 45kmh podotýkám, ale můžete mi vaše tvrzení a tvrzení odkazů které jsem našel prosím v klidu a polopatě objasnit? děkuji předem.
- na tento komentář reaguje James Matthew — #195
odpověz na tento komentářodpověď na mucacos — #191 Vše zbytečné, nezlobte se, ale to je jak kolovrátek a "pééés jitrníííčku sežral". Takže prosím pěkně: ani výroba, ani prodej, ani instalace, ani využívání oněch "čipů" (ať už v podobě HW nebo SW) není "nelegální". Ale pokud vám k tomu nestačí citace platných EU/CZ norem a zákonů a další fakta co jsem popsal ve sdílené prezentaci, tak už nevím.
Co zůstává to špatné je, že vůbec něco jako zrychlování zde musíme řešit, ale jsem optimista a stejně jako v UK, kde jedou petice na zrychlení na 32 km/h se hnou ledy i v rámci EU.
https://you.38degrees.org.uk/petitions/increase-speed-limit-of-e-bikes-to-20mph
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #194
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #190 chova se tak proto, ze to je kolo a ne motorka. To bychom pak casem mohli videt cipovani na 120 km/h aby mohli s koly na dalnice ne? :)) Berte s nadsazkou. Vzdy lze bojovat z obou stran a nekonecne debatovat co je a co neni dobre nebo jak to resit. Nicmene hlavni point je ten ze cipovani beznych e-kol neni legalni – a ten stale zustava – takze by se delat nemelo.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #192
odpověz na tento komentářDíky za názor odpověď na mucacos — #189 ale je to ještě trochu jinak. Tak ony ty slavné "čipy" které tady zvedají takové vášně, ale reálnou zkušenost z místních uživatelů má málokdo, jsou jedním kliknutím na ovladač vypnout. Takže je zcela přirozené, že v místě, ke by nebylo velké zrychlení žádoucí - cyklostezka, pěší zóna atd..- buď uživatel zvolí nižní výkonosní stupeň asistence (typicky jich má elektrokolo 3-9) nebo prostě deaktivuje čip. Se systémem Bosch (kde se asi čipy používají nejvíce díky jeho rozšíření) stačí zvolit úroveň "Eco/Tour" a kolo o moc rychleji než 25 asistovat nebude.
Naopak v jízdě v provozu, tam, kde by klasický cyklista vyřešil krizovou situace prostě tím, že zrychlí a uvolní prostor, má uživatel elektrokola, kterému končí rychlost na 25 km/h skutečně onu "kouli na noze". A jak se bavím s čerstvými majiteli elektrokol, to je přesně ta situace, kdy začnou řešit, proč se jejich ekolo tak chová..
- na tento komentář reaguje mucacos — #191
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #188 prave ten limit jde ruku v ruce s tim kde kolo pouzivame. Tudiz na cyklostezce a pruhu pro cyklisty je cipovani nezadouci – kolo se pak muze priblizovat chovani skutru nebo mopedu a ohrozovat ostatni cyklisty, chodce a dalsi. Na silnicich bez vyznaceni je pak bezny cyklista vniman ridici jako "pomaly jedinec", tudiz se k tomu tak i pristupuje (lze jednoduse predjet atp). Toto pravidlo je roky zazite (casto bohuzel), dochazi k praseni z hlediska ridicu, jelikoz prave ona rychlost neni dobre odhadnuta napr. u vykonnostnich silnicnich cyklistu – coz pak vede k ruznym nehodam nebo roztrzkam. A to by pak platilo plosne pro vsechny cipovane e-cyklisty, kteri navic nevi jak se v takovych situacich chovat.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #190
odpověz na tento komentářodpověď na Josef Puchner — #185 Díky za váš názor Josefe. Pokud jste diskusi četl fakt pozorně (jde to ještě vůbec v takovém objemu příspěvků..?) tak zjistíte, že existuje i skupina uživatelů, kteří si nekoupili elektrokolo coby asistenční pomůcku na nižní výkon, nebo lenost, ale zjistili že vedle jízdy po kopcích a stezkách je to i docela fajn dopravní prostředek (a je jich kupodivu více a více každý rok). Takže se vypravili do města, kde je většina "infrastruktury" pro jízdu na kole se smrskla na občasné "ochranné" cyklopruhy - tedy barvu na vozovce, které se nahodile objevují a ztrácejí. A zde zjistili, že výletní rychlost 15-25 km/h jim v mnoha chvílích ne, že nedostačuje, ale je velmi riskantní při souběžné jízdě v provozu. Kdo tuto osobní zkušenost nemá, nechť se vůbec do diskuse o zrychlování nepouští, protože k tomu nemá co dodat.
Dával jsme sem už dříve odkaz na par slidů, které ve tématu věnují, podívejte se co si o max. asistované rychlosti elektrokol myslí 13 zcela různých (zkušeností, pohlavím, věkem) testovacích jezdců: --- je to předposlední slide--- ekolo.link/legislativa
- na tento komentář reaguje mucacos — #189
odpověz na tento komentářodpověď na Josef Puchner — #185 Jediným důvodem, proč si lidi kola čipují je to, že chtějí na nich jezdit rychle. Jiný důvod není a ani nemůže být. A protože lidi čipovaná kola nezvládají, tak je vyšší rychlost nežádoucí. protože pravidla musí být stejná pro všechny. Těžko třeba říci, že když je Sagan technicky abnormálně zdatný, tak klidně může čipovat na šedesát a starší lidé ne? Všichni se pohybují po stejných pozemních komunikacích. Po silnicích také musí dodržovat všichni stejná pravidla všichni, i automobiloví závodníci. Ať si okolo pořídí kdo chce. To je volba těch lidí. Ale jak to dopadne asi všichni tušíme. Protože třeba hory jsou přeplněné ekoly. Dříve nahoru vyjelo pár nejzdatnějších, dnes všichni. To nikdo nechce. A tak se to bude omezovat. Jako v zahraničí.A jelikož jsou tyto problémy známé, je na ekolech mnoho zranění, tak se asociace výrobců kol snaží, aby se těch 25 nepřekročilo. Jinak na to doplatí všichni. Výrobci, prodejci i zákazníci. Toto už tu píši asi potřetí.
odpověz na tento komentářzdravím, mám takové tušení že se vám všem po mě styskalo..). ted vážně. kluci v klidu si přečtěte příspěvek martina. to je normální provokace, kterou jsme mu všichni včetně mě snědli i s navijákem. píše tam přesně věci které nas vytáčí, které odsuzujeme a nyní se může doma v tichosti po.... smíchy nad našimi reakcemi.vsadím na to dvě piva!! a druhá věc, my tady nesmíme ani naznačovat, ale mám mrazení v zádech, že diskuze se přesune o vesmír dále, budeme ještě všichni slavní, tak do té doby se mi přátelé držte a těším se na vyvracení mé pseudoteorie o agentovi martinovi...
odpověz na tento komentářVážení, sledoval jsem celou diskuzi, docela vášnivou, jaká tu dosud nebyla. Chci nabídnou také svůj pohled. Původní spor byl v otázce, jestli čipovat nebo nečipovat elektrokola. Kromě toho, že v současné době zvýšení rychlosti elektokol pomocí čipu není povolené, nevidím ke zvyšování rychlosti důvod. Položme si otázku pro důvod k pořízení elektrokola. Pokusím se vysvětlit na svém příkladu. Sice si po přečtení některých příspěvků nejsem jistý, jestli se mohu označit za cyklistu, ale snad ano s ohledem na to, že jsem na „normálním“ kole jak horském tak silničním najezdil poměrně dost a kdysi i závodně i když jen ve veteránské kategorii v amatérských závodech. Před pár lety jsem při vyjížďkách s mladšími kamarády přestal stačit v kopcích, ačkoliv dřív jsem jim ujížděl. Abych nezdržoval a mohl s nimi stále jezdit, pořídil jsem elektrokolo. Proto mám pochopení pro takovéto důvody pořízení elektrokola. Po vyšetření a zásahu na srdci (odstranění arytmie), se bez pomoci motoru zase obejdu. Ale věřte, že po sedmdesátce chátrání těla jde rychle, takže čas přesedlat na elektrokolo přijde. Občas se vyskytuje názor, „když na to nemáš, tak na kole nejezdi“ , jenže když máte cyklistiku rádi, těžko se jí vzdáváte, i proto, že je šetrnější ke kloubům než běh, kterého jsem se musel vzdát. Kdo má kolo kvůli udržení kondice, vyšší rychlost nepotřebuje, stačí mu, když motor pomůže, kde by to zvládal hůř nebo vůbec a pak zas maká za své. Pak je tu další skupina elektrocyklistů, kteří předtím na kole nejspíš nikdy nejezdili (soudím tak podle jejich chování), ale hýbat se chtějí i když s menší námahou. Těm, kteří požadují zvýšení rychlosti elektrokola nejspíš nejde o nějaké sportování, ale použití kola jako dopravní prostředek bez nutnosti registrace a povinného ručení.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #187
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #188
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #182 To níže byla poznámka k tvému příspěvku.
odpověz na tento komentářTak teď rozumím, proč ti tu často rozumím. :-) Jsem o trochu starší, ale mám za sebou úplně stejné dětství, jen v té sportovce jsme měli i holky. .-) I s Pavlem se znám. .-) Takhle debata se už vlastně zacyklila, nikam dál nevede. Já si úplně nemyslím, že jsou lidé teď línější pohodlnější, bylo to tak vždy, i v té sportovce jsem to zažil, ale dnes je doba nároková, všichni na všechno mají nárok a nemusí pro ten svůj nárok nic dělat, prostě to mají dostat, klidně na úrok druhých…
odpověz na tento komentářodpověď na G23 — #181 Zcela vážně, posmívat se nikomu nechci a nebudu. Jsem Husákovo dítě, v našem čtyřpatrovém paneláku s dvěma vchody bylo 24 dětí, plné dvory, dětství jsme strávili na dvoře, na ulici pohybem, sportem a poznáváním. Do toho sportovní třída, 37 kluků, na nákup pešky, když na film, tak do kina. Když jsme chtěli jet na čundr, museli jsme se sejít v hospodě. Teď se obsloužíš v leže na gauči, všechno ti donesou až ke dveřím, nekonečná zábava a informace v dlani v mobilu. Pokud dnes nedostaneš od rodičů pohybové návyky, tak tě to bude bolet. Respekt před každým, kdo je aktivní a není důležité, na jaké úrovni.
- na tento komentář reaguje G23 — #184
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #179 odpověď na Aleš Procházka — #180 Hoši, začínám se ztrácet v tom, kdo je ironický, a kdo to myslí vážně. 😊 Možná, že se směje jen Martin J.D. .-)
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #182
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #179 Není účelem tady grilovat Martina, je to borec a jen on sám ví, jak se mu blbě nebo dobře žije. Co je zoufalý, že až budu chtít od své zdravotní pojišťovny uhradit zátěžové ekg srdce, tak si to zaplatím sám, protože jsem pitomec, co se snaží v rámci možností hýbat a chce být v dobré kondici. Zatímco jiní, kteří přijdou k doktorovi s chronickým onemocněním, protože se přežírají, chlastají, kouří a taky proto, že jezdí elektrokole :-), těm se zaplatí všechno. Krásná diskuse, předávám ostatním, padne 200? Jakub Ditrich to tady rozhýbal....
- na tento komentář reaguje G23 — #181
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #178 Aleši není to faul, je to konstatování faktu. Pan Martin není žádný mrzák, který za to, jaký je nemůže. Naopak. Sám přiznává, že jeho váha je výsledkem jeho lenosti: "ale léta pohodlí si vybrala svou daň". Pokud má někdo nějaký zdravotní deficit, je to něco jiného, tam si takový člověk opravdu zaslouží obdiv a i maraton z 4,5 hodiny je super. Pokud někdo prostě jen ztloustne vlastním pohodlím, tak si za to může sám. Větší příjem, než výdej = nadváha, tak to prostě je.
Svět je na cestě ke skáze právě proto, že se dnes nezdravě toleruje a podporuje všechno a všichni. Místo aby si dotyčný na rovinu vyslechl, že je prostě a jednoduše tlustej a musí zhubnout, tak mu naopak okolí naservíruje respekt, obdiv a toleranci. Podívej se na mladý holky, ty když mají nadváhu, klidně se nesou i s těmi špeky a ještě se tváří jak královny vesmíru. Není tedy normální mít nadváhu, není a nebude. Tak jako není normální kouřit. A dožadovat se stejných práv a možností je falešný pokus o spravedlnost. A spravedlnost je sociální konstrukt, který je iluzí těch, kteří jsou neúspěšní.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #180
- na tento komentář reaguje G23 — #181
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #173 odpověď na tntbiker — #175 Zdar borci, to je faul, takhle nadávat Martinovi, má můj velký respekt. To je jako se posmívat na nějakém "maratonském" závodě lidem z nejlehčí trasy, ano, objektivně jsou hrozní :-), ale chtějí to zkusit, každý nějak začínal. Tyhle hroty okolo jsou toxická cyklistika, neberte se tak vážně a neurážejte. A pan Martin ví, že třeba ten e-bike bude super prostředek pro velkou změnu nebo alespoň pro sdílení všech zážitků.odpověď na zbartos — #177 Tohle plošně je 3,14čovina.
- na tento komentář reaguje Barbossa — #179
odpověz na tento komentářodpověď na Martin_St — #164 ///Tak tohle je pane Bartoši slušnej humor... zákaz vjezdu elektrokol na polní cesty? Jako aby se tam mountbikeři cítili zase víc jedineční a nepotkávali tolik lidí?///
Nikoliv jen cykliste!
Ale aby tam vnější/pridatnou energii nepodporovani lidé (pěší, běžci, cyklisté, běžkaři, bruslaři, koloběžka atd.) nepotkavali lidi jejichž pohyb naopak tato energie podporuje/usnadňuje.
Vše celkem funguje, dokud někde není moc lidi. Podívejte se na Mt. Everest. Nekončící zástupy lidi podporovaných kyslíkem v bombicce (a navíc většinou i nosicem).
Nebo napr. Rifugio Cima Tofana
Cortina d'Ampezzo, Itálie
https://mapy.cz/s/cezemobapu , kam jsem nic zlého netuše, vyšel za cca 5 hodin po docela pěkně ferrate a nahoře byly davy lidi a damy v lodickach, protože tam vede kabinkova lanovka z Cortiny...
///A nemohl bych tedy já chtít ve stejném duchu, aby se zavedl zákon, že by tam neměli jezdit lidi na normálních kolech, protože překáží elektrobikerům? Chápete tu hloupost obou požadavků?///
Vás požadavek jistojistě hloupý.
Správně by měli (když uz) chtít pěší/bezci, aby byl na polní a lesní cesty/cesticky zakázán vjezd/vstup čehokoliv, co usnadňuje pohyb ve srovnání s pěšími.
A pokud se k těm stávajícím pesim a davum lidi na kolech přidají ještě doposud doma doposud pobyvajici lide na čemkoliv poháněném externí energii, brzy ten všeobecný zákaz pro nepesaky bude zaveden.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #178
odpověz na tento komentářodpověď na Martin_St — #166 Nevíte co je nadsázka? Propagovat elektrokola a jejich čipování na tomto webu znamená, že se 100% vystavujete ostrým komentářům, z druhé strany barikády a ta barikáda tady je a bohužel se nezmenšuje. Zkuste pochopit, že my staromilci se bojíme, že se nám s rozvojem e-cyklistiky bude zmenšovat životní prostor.
Používám kolo jako dopravní prostředek na cestách do práce a na několika místech není logické, nebo bezpečné pokračování cyklostezky, tak jedu po chodníku. Pomalu a opatrně, na gravelu s řídítky 46cm širokými. Když tam začne jezdit hodně e-kol s řídítky 80cm, tak se už na chodník na několika místy zúžený sloupem veřejného osvětlení všichni s chodci nevejdeme a budou tam číhat městští strážníci.
Potom také jezdím na Kokořín na trialy a co tam zažívám. Víc e-kol které jsou těžší, rychlejší zanechává větší stopy na stezkách, dochází k častějším konfliktům s pěšími na turistických trasách které sdílíme s pěšími. Co reálně hrozí, že český svaz turistů prosadí zákaz používání jimi vyznačených tras pro cyklistiku! Nebudou rozlišovat klasická a elektrická kola, pro ně jsme jedna banda.
A tady jen příklad, že v tom nejsme sami. Včera jsem sledoval nasra... plavců, kteří si chodí pravidelně, celoročně odplavat si své km do bazénu. Teď po Vánocích tam jsou chvilku asi měsíc budou paničky, které jim vlezou do rychlé dráhy a tam si plovou styl prsa paní radové. Nic neporušují, ta cedulka rychlá dráha, jen informace, tak proč by braly nějaký ohled. Že tam jsou další 2 dráhy a další 1/4 bazénu pro volné plavání?
odpověz na tento komentář