Jakub Ditrich: Jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”

Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly... 

Autor: Jakub Ditrich
Jakub Ditrich: Jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”

Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.

Legislativa

Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.

Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel. 

Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:

h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h 

Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou. 

Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla: 

d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití;  a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu; 

Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross). 

250 W & 25 km/hod

Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.

V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu. 

Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :)  V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.

S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.

Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.

Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu  – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.

Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.

Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní)  jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.

Čipovat je špatně, ale...

Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.  

Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit. 

Legální rychlá elektrokola existují, nikdo je ale nechce

Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.

Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.

Přečteno - 103202x Tagy: elektro
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisCanyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
    Canyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
  2. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  3. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  4. Tech newsSpecialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
    Specialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
  5. TechnikaFotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
    Fotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
  6. Tech newsMerida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
    Merida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #86 Barbossa - vloženo: 25.12.2022 v 11:55:09

    ... meta property="og:title" content="Tuning elektrokola - váš středový pohon zrychlíme až na 50 km/hod! | EKOLO.CZ" /..

    ... meta property="og:description" content="Umíme zajistit zrychlení elektrokola instalací speciálního chipu do řídící jednotky, který elektrokolo ani motor nepoškodí - jen mu, metaforicky řečeno, „odstraní kouli u nohy“." ...

    ...link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="/css/bootstrap.min.css" ...

    1. na tento komentář reaguje Barbossa — #87
    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #85 Barbossa - vloženo: 25.12.2022 v 11:54:26

    ....

    ...

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #84 Barbossa - vloženo: 25.12.2022 v 11:53:53

    odpověď na JakubDitrich — #83 Ne pane Ditrichu, máte jistě pravdu ... a tento zdrojový kód jsem si právě napsal sám ...

    .

    .

    .

    Obrázek ať si všichni udělají sami ... a kozlům se omlouvám !

    .

    Dál už se zdržím komentářů, nebudu si kazit vánoce :)

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #83 JakubDitrich - vloženo: 25.12.2022 v 09:50:31

    odpověď na Barbossa — #78 Já nevím, jestli chci být v diskusi s lidmi, kteří jsou anonymní, nezdvořilí a vlastně nechtějí diskutovat, ale pouze se exhibovat.

    Tak jenom telegraficky:

    - Na žádném webu jsem nic neměnil, web ekolo.cz spravují kolegové a Ti také nic neupravovali. Takže nikdo nikoho "nedostal". Max. rychlost 50 km/h uvádí výrobci čipů (PearControl, SpeedBox), ale v ekolo.cz nic takového neslibují, protože většina konvenčních motorů nemá na takovou rychlost výkon (a obecně smysl to nedává).

    - CDV vvi. není ve smyslu elektrokol a obecně dopravy na kole relevantní instituce, protože zde není nikdo, kdo by se v problematice orientoval. Jejich poslední mediální výstup na téma e-bike skončil plagiátorskou kauzou. Jinak samozřejmě - někteří výrobci závislí např. na pohonech Bosch, nemají jinou možnost než vést rétoriku generálního dodavatele.

    - "Cyklista" je Jakube Matouši podle vás kdo? Ten kdo umí jezdit na kole? Na elektrokole? Kdo umí sjet sjezdovku? Kdo ujede 5000 km ročně? Kdo sleduje Tour de France? Kdo má v profesním životopisu napsáno ."jsem cyklista"? To jste mě tedy pane pobavil.

    - ... a pokud někoho pane Barbarossa titulujete jako "hňup", tak byste asi měl vědět, že to je veterinární označení pro vykastrovaného kozla... a tak se fakt necítím :)) A jestli to byla urážka, tak vy jste "zmrd".

    - a ještě jazykové okénko pro pána G23 - "genezí" je označován proces vznikání, proměn a zanikání... ano, původ toho slova je ve starozákonní Bibli.. nicméně používá se v kontextu popisu vývoje (biologického druhu nebo technologie).

    A teď už se odmlčím, pokud by měl kdokoli nějakou konkrétní otázku k problematice článku, moje mailová adresa je jakub@ditrich.cz a rád každému odpovím.

    1. na tento komentář reaguje Barbossa — #84
    2. na tento komentář reaguje zirecek — #88
    3. na tento komentář reaguje tntbiker — #91
    4. na tento komentář reaguje James Matthew — #97
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #82 tntbiker - vloženo: 25.12.2022 v 09:24:13

    odpověď na James Matthew — #81 A ve výsledku, kdo to vlastně je ten Ditrich? Nikdo, bezejmenný prodavač kol, jako jich jsou v republice stovky. Ono to elektrokolo není zase tak složitá záležitost, aby jim rozuměl jen Ditrich. Podle toho, co píše, to tak vypadá, že si to o sobě myslí.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #81 James Matthew - vloženo: 25.12.2022 v 08:15:52

    odpověď na Barbossa — #78 Je to vcelku komické s tím zdrojovým kódem vzhledem k profesní historii pana Ditricha.

    Narozen 1973

    Vystudoval FAMU - produkce

    Již tam přičichl k počítačům.

    Po studiu se začal zabývat hlavně internetem.

    Mezi cca 1996 - 2005 spoluvlastnil a vedl společnost GLOBE Internet zabývající se hlavně tvorbou webových stránek a webhostingem.

    Poté se pár let zabýval WIFI technologiemi - WideNet

    2008 vznik ekolo.cz a 2010 vlastni značka eletrokol Agogs.

    Nikdy prý defakto nesportoval, takže předpokládám, že ani cyklistiku neprovozoval.

    Pan Ditrich asi bude vědět hodně o pohonech, bateriích a softwaru elektrokol, ale cyklistika jako taková je mu nejspíše hodně vzdálená.

    To vysvětluje spoustu jeho názorů, vyplývajících z jeho minimálních jízdních zkušeností, které se zde nesetkávají s pochopením. Žije trochu mimo cyklorealitu ;-)

    Takže trochu měním svůj názor.... odborník možná je, přestože nemá technické vzdělání, ale pouze na pohony eletrokol. Na cyklistiku v jakékoli podobě, již bohužel ne.

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #82
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #80 James Matthew - vloženo: 25.12.2022 v 08:13:26

    odpověď na JakubDitrich — #72 Na stránkách Centrumu dopravního výzkumu www.cdv.cz je spousta zajímavých dat. Třeba i to, že 80% bourajících elektrocyklistů nemělo přilbu!

    Opravdu dobrý nápad je ještě zrychlit.

    A ještě jeden fakt, který je v rozporu s Vaším názorem pane Ditrich, že zvýšení rychlosti ekektrokol přispěje k bezpečnosti v provozu.

    Pokud ekola pojedou rychleji prodlužuje se doba a vzdálenost potřebná k jejich předjetí!

    Což na bezpečnosti určitě nepřidá.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #79 tntbiker - vloženo: 24.12.2022 v 19:40:58

    odpověď na Barbossa — #78 Dobře jsi ho dostal s tím zdrojákem:-))) Antičipaře jednoho:-)

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #78 Barbossa - vloženo: 24.12.2022 v 08:47:56

    odpověď na JakubDitrich — #72 k vaší obhajobě jen dvě věci pane.

    1. zdrojový kód vaší webové podstránky k čipování ukazuje původní název podstránky, který jste sice smazal, ale je pochopitelně v historii kódování: "Tuning elektrokola - váš středový pohon zrychlíme až na 50km/h!".

    .

    To tak úplně neodpovídá vašemu boji za rozumných 32km/h ...

    Navíc váš původní text, jen v mírně upravené podobě okopírovala celá řada dalších prodejců a mají ho na svých webech stále. Internet je prostě kouzelné místo :D :D :D

    .

    2. něco k problematice i zde: https://www.cdv.cz/tisk/evropsti-vyrobci-nechteji-aby-cykliste-sva-elektrokola-zrychlovali/

    .

    Pro mě i většinu lidí zde jste prostě hňup ! Ale i na vás jednou dojde :D

    .

    Všem ostatním klidné vánoce :)

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #79
    2. na tento komentář reaguje James Matthew — #81
    3. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #83
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #77 vicktorioo - vloženo: 23.12.2022 v 22:14:01

    odpověď na JakubDitrich — #69 "- elektrokolo, které si kupujete není konstruováno na provozní rychlost do 25 km/h, jeho komponenty, ale přesto kolo na rovině jen stěží pojede více.

    - Tato rychlost je nižší než rychlost jezdce na srovnatelném mechanickém kole, uživatele elektrokola tedy omezuje v užívání produktu který si zakoupil." Buďte prosím realista. Kolik hobby nevýkonostních cyklistů dokáže jet stabilně více než 25 km/h? E-bike/mopedy mají právěn omezení na 25 km/h.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #76 James Matthew - vloženo: 23.12.2022 v 21:32:27

    odpověď na JakubDitrich — #72 Doplním statistiku Centra dopravního výzkumu za rok 2020:

    7x je větší šance, že se zabijete na elektrokole, než na kole.

    Každý třetí zemřelý cyklista jel na elektrokole.

    20:1 je poměr cyklistů a elektrocyklistů.

    Článek zde: https://www.horydoly.cz/cykliste/kazdy-treti-mrtvy-cyklista-jel-na-elektrokole.html?page=3

    Opravdu pane Ditrich, tady Vám pšenka nepokvete .... tady jsme cyklisté ;-)

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #75 G23 - vloženo: 23.12.2022 v 19:19:33

    odpověď na JakubDitrich — #72 Tedy věta: „Elektrokolo je genezí jízdního kola, které nahrazuje.“ to je fakt perla!!! Geneze = původ, stvoření apod. Tedy podle Vás bylo nejdříve kolo s motorem a pak z něj vyšlo kolo bez motoru…(kniha Genesis je první základní knihou, proto je základ od kterého se vše odvíjí…) A to, že mám identické možnosti, tedy stejné, mi tak nějak nedává smysl. Kašlete na cizí slova a udělejte si svůj motorový chlívek, jen bych poprosil, bez dotací!

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #74 James Matthew - vloženo: 23.12.2022 v 19:17:11

    odpověď na JakubDitrich — #69 Anonymní rozhodně nejsem, foto je moje a jméno také...akorát v jiném jazyce, použité při dávné registraci přes Facebook kdy Vy jste ještě asi neměl o cyklistice v jakékoli formě žádné ponětí.

    James Matthew = Jakub Matouš

    Jsem bývalý mládežnický a hobby závodník na silnici a MTB, poté několikaletý mechanik českého profi MTB teamu, prodavač a servisák, v současnosti vedoucí bikeshopu a pořadatel MTB závodů.

    A ano prodáváme i ebiky, okrajově a rozhodně rychlost nezvyšujeme. To radši zákazníkovi pořízení takového stroje rozmluvíme, pokud je schopen jet více jak 25km/h za své. Nebo mu doporučíme stroj s Fazuou, TQ, EP8 RS apod. s menší baterií.

    A článek jsem pochopil ... 80% ekol jsou ekola do terénu a těch se omezeni netýká. Ale jen pokud nebudou provozována na veřejné komunikaci, kterou je defakto i lesní cestička zakreslená v mapách, nebo cyklostezka. A Vy tu řešíte rychlost v dopravě na komunikacích.

    A ne ekolo, tak jak ho chcete Vy není evolucí jízdního kola ... na serveru pro cyklisty s tímto určitě neuspějete. Ono tady Vaši zákazníci defakto také nejsou ...

    Já jsem schopen jet 30-2km/h za své. Takže nepotřebuji mít zkušenost s vypnutím při 25km/h, ale mám ji. A zákazník takové ekolo může používat dál. Přeci se nezastaví, jen bude muset jet za své třeba při vypnuté asistenci. A tady se dostáváme k té hmotnosti, která podle Vás nic neovlivňuje....

    I tak děkuji, že jste reagoval ... defakto se opravdu potvrdilo, že jsme každý na jiné straně barikády i stylu obchodování.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #73 ladam - vloženo: 23.12.2022 v 19:02:20

    odpověď na JakubDitrich — #69 pane dittrichu, jak čtete jistě, já se snažím vás trochu zastávat, ale ti kluci mají pravdu v tom, že většina lidí co si to pořídí neumí jezdit na kole. ano obyčejné ovládání kola. brzdění, odbočování, rovnováha, ohleduplnost. nic. většinou si to kupují nešikovní lidé či začátečníci, co neumí ovládat normální kolo. jde jim o to, že tihle lidi ohrožují chodce na stezkách, ostatní cyklisty, či přidělávají práci horské či záchranné službě. a pak to platíme všichni a také jsme všichni ohroženi.. proto žádají jisté omezení které by přineslo ohleduplnost a bezpečnost nás všech. o nic jiného jim nejde. prosím , pochopte to.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #72 JakubDitrich - vloženo: 23.12.2022 v 17:36:31

    odpověď na G23 — #71 Elektrokolo je genezí jízdního kola, které nahrazuje. Pokud máte jinou vizi, jděte za ní, máme zcela identické možnosti, pane G23.

    odpověď na tntbiker — #70 To je určitě správné pane Tntbikere, třeba více takových podání přiměje i české ministerstvo se problematice dopravy na kole nějak věnovat. Pokud máte však pocit, že je cokoli v nepořádku se zákonem, zašlete své podání též na Krajské ředitelství Policie hlavního města Prahy: datová schránka "rkiai5y".

    1. na tento komentář reaguje G23 — #75
    2. na tento komentář reaguje James Matthew — #76
    3. na tento komentář reaguje Barbossa — #78
    4. na tento komentář reaguje James Matthew — #80
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #71 G23 - vloženo: 23.12.2022 v 17:08:30

    odpověď na JakubDitrich — #69 Proč se nezasadíte, nebijete za samostatnou kategorii bicyklů s pomocným motorem? Vadí Vám rychlostní omezení, tedy vlastně omezení míry pomoci. Lidé jako Vy té pomoci říkají pokrok, tedy proč pokrok zastavit na tak nízké rychlosti 30 km/ hod? Vždyť to může být klidně 45 km/ hod. Jen se proboha nelepte na cyklisty a udělejte si svoji moto kolo kategorii. Nebojím se ani trochu, že kola s pomocným motorem převálcují klasickou cyklistiku, ale vadí mi, že ji budou omezovat. Samozřejmě pro člověka s nějakým omezením je pomocný motor řešením, ale ten asi nebude honit rychlost…Fakt, hrajte si na svém písečku a neparazitujte na našem.

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #72
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #70 tntbiker - vloženo: 23.12.2022 v 16:55:17

    odpověď na James Matthew — #68 Udělám printscreen jak Ditrich píše že má na kole čip a jezdí 36 a pošlu to k vyjádření na Ministerstvo dopravy. Společně s jeho texty odsud.

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #72
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #69 JakubDitrich - vloženo: 23.12.2022 v 16:54:11

    odpověď na James Matthew — #68 Dobře pane Jamesi Matthewe, titulujte si mě jak chcete, anonymní diskusní bojovník mě jenom těžko může jakkoli urazit.

    Chtěl jste odpověď na otázku "Jak můžete být naprostým nepřítelem prodeje "čipů" a zároveň Vaše společnost tyto čipy prodává?", kterou jsem již několikrát zodpověděl, ale když jsou ty Vánoce, vysvětlím to ještě jednou speciálně pro Vás a ty méně chápavé:

    - elektrokolo, které si kupujete není konstruováno na provozní rychlost do 25 km/h, jeho komponenty, ale přesto kolo na rovině jen stěží pojede více.

    - Tato rychlost je nižší než rychlost jezdce na srovnatelném mechanickém kole, uživatele elektrokola tedy omezuje v užívání produktu který si zakoupil.

    - Neexistuje žádný platný předpis, který by nařizoval rychlost 25 km/h a výkon do 250W motoru pro 80% elektrokol provozovaných v Česku.

    - neexistuje žádný platný předpis o tom, že ty taková kola nesměla být provozována (detailně vysvětleno v článku).

    - cca 60% modelů elektrokol nabízených v ČR lze nastavit softwarově, není tedy třeba přídavný HW (čip), který při aktivaci upraví rutinu řídící jednotky. Tato služba je obecně nabízena v prodejnách zdarma.

    - Některé systémy je třeba upravit pouze (nepermanentní ) instalací čipu. Nejedná se o zásah do elektroniky, nedochází k úpravě záruky (motory jsou na vyšší rychlost konstruovány).

    - Zrychlení a čipy nabízí všichni velcí prodejci elektrokol v ČR: ekolo.cz Akumo, Koloshop, Give, Topkolo, KTM Bikes, Ramala, Mountfield. Obecně do cca 1 měsíce po prodeji elektrokola dochází ke rychlení asi 70% kol (poté, co majitel zjistí, že produkt je s daným omezením ne zcela použitený.

    Kontext: Já osobně jsem nepřítel čipování, kdy majitel elektrokola musí platit další peníze (cca 5-10% z ceny ekola) a proto se zasazuji se o zvýšení limitu asistence motoru na bezpečných 32 km/h.

    Pochopit, v čem je ten rozdíl "blbých 7 km/h" tak zásadní - na to je třeba mít uživatelskou zkušenost, plácání mouder od klávesnice je k ničemu.

    1. na tento komentář reaguje G23 — #71
    2. na tento komentář reaguje ladam — #73
    3. na tento komentář reaguje James Matthew — #74
    4. na tento komentář reaguje vicktorioo — #77
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #68 James Matthew - vloženo: 23.12.2022 v 15:28:27

    odpověď na JakubDitrich — #65 Tak jste mi pane Ditrich opět nedopověděl na otázku, ale reagujete na někoho, kdo se Vás na nic ani neptal. A touto rekací jste se defakto usvědčil z porušování zákona, alibismu a pokrytectví...mě to vlastně jako odpověď stačí .... 36km/h ... radši již nereagujte.

    odpověď na Aleš Procházka — #66 Aleši plně s Vámi, jako kolega s branže, souhlasím....registrace, pojistka, přilba, možná ještě zkouška dovedností.

    Pan Ditrich usvědčil sám sebe ... zasazuje se o zvýšení rychlosti ebiků na 30(32)km/h, ale sám jezdí nelegálně 36km/h. Tzn. že "čipy" bude prodávat i v případném povolení vyšší rychlosti, ikdyž je úplně proti tomu :-D ... Domnívám se, že si svojí aktivitou o zvýšení rychlosti pouze alibisticky omlouvá, a i před zákazníky, čipování ebiků. Vlastně když by se nedejbože prosadilo zvýšení, asi se zvětší okruh potencionálních kupců, kterým i pak prodám čip ;-)

    Žádný odborník, žádný dobromil, žádný cyklista .... prachobyčejný obchodník ;-)

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #69
    2. na tento komentář reaguje tntbiker — #70
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #67 Aleš Procházka - vloženo: 23.12.2022 v 11:18:45

    odpověď na JakubDitrich — #65 A ještě k povinnýmu ručení: nefňukejte, tahle elektrokola stojí desítky tisíc Kč a majitel nebude mít 500 Kč za registraci a třeba 365 Kč ročně na ručení? (1 Kč denně) Já bych za možnost povinnýho ručení byl jako cyklista rád, protože jsem v provozu stejně tak na kole a jako v autě.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #66 Aleš Procházka - vloženo: 23.12.2022 v 11:13:39

    odpověď na JakubDitrich — #65 Pane Ditrichu, tady to je cyklistický server a Vy se tu svými argumenty odkopáváte úplně do naha a nevyznívá to úplně dobře. Chudák Pavel, po dvou jízdách to vzdal, protože se necítil bezpečně :-), to je fakt prdel tohle napsat, když minimálně polovina lidí na elektrokolech jezdí bez přilby, mají špatně posed a postrádají základní návyky techniky bezpečné jízdy (třeba jen pustit ruku z řídítek, podívat se bezpečně za sebe, “ukázat blinkr” a odbočit. Letos v létě jsem bydlel tři dny v Praze na Třebešíně a projel ji křížem krážem na MTB. Skvělá kombinace cyklostezek, běžných silnic i hlavních tahů s cyklopruhy (super pro rychlé jezdce), parky, lesy. Nikde mi rychlost nechyběla a bylo to úplně v pohodě. Vaše argumenty o bezpečnosti e-cyklisty nemají šanci. Můj 80-letý taťka má trekingivého Gianta s Yamahou středovým motorem, integrovanými světly vpředu - vzadu, nosič, blatníky, stojan, krouťák 70 Nm, občas na tom v civilu lítám po městě, ale absolutně by mně nenapadlo řešit rychlost, ta je úplně v pohodě…

    1. na tento komentář reaguje James Matthew — #68
    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #65 JakubDitrich - vloženo: 23.12.2022 v 09:26:52

    odpověď na vicktorioo — #57 odpověď na tntbiker — #58 Základem demagogie je zvýrazňování externalit a jejich povýšení na standard. Viz "Nesvéprávný důchodce se řítí 45 km/h po cyklostezce plné maminek a dětí na odrážedlech a při snaze zabrzdit mu brzdy jeho na 30ti kilového elektrokola vypovídají službu", nebo ten příběh může být: "Pavel to má do práce 10km, rozhodl se jezdit místo autem na elektrokole, v běžném oblečení a taškou, ale po prvních dvou jízdách to vzdal, protože se v provozu cítil na ekole, které ho na rovině brzdilo, nebezpečně a nekomfortně".

    Nenajezdím toho moc, používám kolo primárně pro vlastní dopravu, letos asi 2500 km na nákladním nebo trekingovém elektrokole, převážně po Praze a okolí. Obě ekola mají možnost aktivace rychlosti cca do 36 km/h po rovině, bez toho by jejich použití bylo pro mě nebezpečné a nevyplatilo by se mi je používat. Větší rychlost zbytečně ubírá kapacitu baterie a ovlivňuje dojezd. Při jízdě po pěší zóně volím logicky nižší míru asistence pohonu.

    Informaci o 11% podílu elektrokol na nehodách cyklistů jsem zaznamenal, vzhledem k tomu, že v roce 2021 se prodalo v ČR 123.000 kusů elektrokol (asi 38% ze všech prodaných kol v ČR) to považuji za méně, než odpovídá podílu e-bike na kolech v provozu (ať už rekreačním, nebo dopravím). Je třeba mít na paměti, že tato ostrakizace elektrokol ze strany ČKP (ale i Besipu a M.Dopravy) je logická, těch +40 milionů Kč navíc vybraného pojistného by se členům líbilo.

    1. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #66
    2. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #67
    3. na tento komentář reaguje James Matthew — #68
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #64 James Matthew - vloženo: 23.12.2022 v 08:01:19

    odpověď na ladam — #62 Kadaně = Ladame...omluva, auto oprava textu

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #63 James Matthew - vloženo: 23.12.2022 v 08:00:32

    odpověď na ladam — #62 Zajisté máš pravdu Kadaně, automobily se dělají těžší a výkonnější, nikdo je nezakazuje....ale procházejí homologací, jsou registrovana, musíš mít řidičské oprávnění a povinné ručení ... to je ten rozdíl, který tu já řeším....

    K tvé otázce ohledně brzd. Základem asi budou čtyřpístky, destičky budeš muset otestovat a kotouče těžko říct. Je to asi hodně o marketingu ... speciálních komponentů na ebiky je spousta, ale skutek utek :-D

    Asi bych šel do HOPE brzd s chlazeným kotoučem od nich jako mají auta ... jestli to ještě vyrábějí;-)

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #62 ladam - vloženo: 23.12.2022 v 05:28:38

    myslel jsem, že budu mlčet, ale dlouho tady nebyla taková diskuze- což je fajn pro tříbení názorů a vzájemné obohacení. . já se musím trochu toho dittricha zastat, už z principu, že mu dáváte takovou argumentační čočku. dále poprosím o zachování slušnosti. vůči němu, slova hloupé, demagogické, určitě lze nahradit, když to používáte, je to symptom toho , že nemáte argumenty. vrátím se však myšlence. prodávají se auta, co mají 700 koní, motorky které snad ani nejde uřídit. ty stroje také zabíjejí a nejen majitele samotného a nikdo to nezakazuje. naopak pokaždé když vyjede nový model , má vždy, ale vždy větší hmotnost větší výkon...ba naopak. EU nás nutí kupovat e vozy jenž mají zrychlení jako raketa a žádné z nich nemá pod 2:5 tuny. opět budu apelovat na to, že trh to vyřeší za vás. stejně jako u aut. očekávám revizi rozhodnutí, které má přijít v roce 2026 o zákazu spalovacích motorů. k té váze. jelikož na tom jezdím, ano kolo je těžké jako tank, ale brzdí velmi podobně jako můj 9kg mtb - myšleno celková brzdná dráha, ale náběh brzdného efektu je daleko pomalejší. . co je fakt problém je obratnost. těžkopádný, neobratný, do terénu raději nebrat. btw, vy co tomu rozumíte, dělají se na ebiky více dimenzované brzdy, kotouče?

    1. na tento komentář reaguje James Matthew — #63
    2. na tento komentář reaguje James Matthew — #64
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #61 vicktorioo - vloženo: 22.12.2022 v 23:57:30

    odpověď na JakubDitrich — #52 "Průměrná hmotnost (eMTB Full/Hard) elektrokola - viz výsledky z poolu testu 48 modelů ebiků VELO2022 je 24,2 Kg." Ale vždyť to je šílená váha. 3x více, než silnička, 2x taková jako můj bike nebo městské kolo, 2,5x jako moje cyklokroska. To je prostě moc!

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #60 tntbiker - vloženo: 22.12.2022 v 22:55:58

    Česká kancelář pojistitelů. Ditrich by určitě řekl, že to psal nějaký amatér a blb, který tomu nerozumí. :-) V těch uvedených statistikách jsou samozřejmě pouze nehody elektrokol, které jsou nahlášené. https://www.ckp.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/170-nehody-na-elektrokolech-tvori-jiz-11-vsech-nehod-cyklistu

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #59 tntbiker - vloženo: 22.12.2022 v 22:50:08

    https://autoperiskop.cz/portal-nehod-nehody-na-elektrokolech-tvori-jiz-11-vsech-nehod-cyklistu/

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #58 tntbiker - vloženo: 22.12.2022 v 22:41:24

    Ditrichu, větší demagogické názory, než máte vy, jsem nikde za celý život nečetl. Ty vaše hláška o tom, že nejsou nikde haldy mrtvol elektrocyklistů je neskutečně hloupá. Jste vůbec dospělý? Kolik je potřeba mrtvých, abyste uznal nebezpečnost elektrokol? Vy sám jste prodal zřejmě tisíce čipů a namontoval je. Škoda že nemůžete mít statistiku, kolik z těch lidí s vaším čipem se zranilo, kolik možná zmrzačilo. Protože kolo od vás mu jelo rychleji než se smí. Možná nikdo, možná desítky. Buďte rád, že to nevíte. Proč si vyzobáváte povolenou přípomoc v Americe? Protože se vám to hodí. Co kdybychom tedy také přebrali povolenou rychlost na amerických dálnicích, která je 70 mph(117 km/hod) skoro na celém východě a 75 mph (121 km/hod.) na západě? I postih, kdy vás tam za překročení rychlosti o 10 mph hned zpravidla druhý den předvolají k soudu? Opravdu nechápu, proč berete Ameriku jako vzor. To dělají puberťáci. Jak elektrokola skončí, tušíme všichni. Nejprve se zavede povinné ručení. O tom se v EU už jedná. Stačí číst. Třeba materiály z EU. Budou následovat omezení vjezdů ekol do terénů (která už jsem například v Itálii, v Dolomitech, viděl). A následovat budou možná i řidičská oprávnění, možná speciální na elektrokola. A k tomu i předepsaná výbava. A jen tak mimochodem, kolik vy toho najezdíte ročně na elektrokole, kolik toho najezdíte po městě?

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #65
    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #57 vicktorioo - vloženo: 22.12.2022 v 22:08:30

    Předně krásné Vánoce všem a hlavně mír! Moje zkušenost, nikoliv jen dojmy a názory, které pan Ditrich vydává za fakta: jezdím skoro denně do práce v Brně po cyklostezce směr Modřice. Ano, takže jeden z nejvytížěnějších směrů a cyklostezek v Brně. A pokud řeším nějaké kolize nebo skoronehody, tak jedině s rychlými e-bike, koloběžkami či choppery, kteří jedou cca kolem 40 a někdy i více (odhaduji bo má rychlost je někde mezi 25-30 km/h). Jsem rozhodně pro zachování limitu e-bike na 25 km/h s dopomocí motoru a pak za své. Příklady kolizí: nedobrždění za mnou při snaže na poslední chvíli předjíždět, kolize, když hodil myšku a sejmul mě při předjíždění o mé přední kolo, rychlé koloběžky, které jsou obtížně vidět v zákrytu, když kličkují mezi kočárky, běžky, cyklisty a pak se vynoří obrovskou rychlostí. Pane Ditrichu nejdříve najezděte 5000 km ročně do práce po cyklostezkách a přes město jako já a pak pobavíme. A vyberte si prosím nějakou hodně frekventovanou cyklostezku s hodně upravenými e-bike a dalšmí e-prostředky, které nejzedí rychlostí dle zákona a pak s dalšími účastníky jako jsou rodiče s kočárky, děti na odrážedlech, chodci, důchodci s hůlkami, běžci, kolečkáři na lyžích s hůlkama apod. Věřím, že pak budete mluvit jinak. A pokud ne, tak jste jen prodavač, který hájí své zájmy, ale nehledí na okolí a především na bezpečnost všech na stezkách a komunikacích.

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #65
    odpověz na tento komentář
  31. avatar
    #56 James Matthew - vloženo: 22.12.2022 v 22:08:17

    Cituji Vás pane Ditrichu: "Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”."

    Jak můžete být naprostým nepřítelem prodeje "čipů" a zároveň Vaše společnost tyto čipy prodává?

    A žádám Vás o jasnou odpověď. Ne jako v předešlých případech, kdy jste na mé otázky nereagoval.

    To je to hlavní oč tu totiž běží. To většinu diskutérů proti Vám zde popuzuje.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744