Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly...
Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.
Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.
Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel.
Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:
h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou.
Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla:
d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití; a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu;
Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross).
Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.
V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu.
Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :) V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.
S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.
Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.
Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.
Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.
Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní) jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.
Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.
Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit.
Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.
Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Aleš Procházka — #295 Je to tak jak píšeš, On je naprosto zmatený. Nemá cenu s ním diskutovat. Snaží se tady dělat PR. V dnešní době to je zvláště potřeba:-) K žádnému posunutí rychlosti nahoru u elektrokol samozřejmě nikdy nedojde. Už kvůli zvýšené nehodovosti elektrocyklistů. Na těch cyklostezkách už nyní není bezpečno a to ani v případě těch, kteří čip nemají. To asi zažíváme všichni. Dittrich tady akorát s tím otravuje, protože nemá kde jinde ty své nesmysly hlásat.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #290 Jakube, při vší slušnosti, Vám už asi mrdá v hlavě. Pohybujeme se celou dobu v kruhu argumentů. Když Vaši zákazníci zjistí, že je pro ně elektrokolo s omezením 25 km/hod nanic (když to stálo ty prachy, proč to nejede rychleji), lžou si od začátku do kapsy. Rychlostní limit odpovídá běžné rychlosti rekreačních a městských cyklistů po rovině, v rozjezdu a v kopci je to moped, motorka, tady se ani trénovaný hobby cyklista nechytá. Dva odlišné světy, říkejme mu cyklistika, s limitem po rovině ještě bezpečnej svět. Když těm novodobým e-cyklistům legálně zrychlíme limit po rovině, skončí bezpečnej svět na na cyklostezkách i sdílených chodnících. Je to stejná blbost jako zvýšení rychlostního limitu 150 na vybraných úsecích dálnic u nás, protože problém není v rychlosti, ale v kapacitě silnic a dálnic. Jsem zvědavej, co jste zač, až se uvidíme osobně.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #296
- na tento komentář reaguje tntbiker — #297
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #305
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #293 Mám obavu, že když se někdy v budoucnu povolí limit těch 30km/h, tak se stejně bude veselé čipovat na těch 50/km/h jako za současného stavu.
A myslím si, že i teď čipovat z 25 na 30km/h nedává smysl, když to jde zrovna na těch 50 km/h.
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #291 Souhlasím že třicítka pro auta v Praze je blbost stejně tak jako pedesátka pro ebiky. Ale Navýšení na 30 km/hod u ebiků stejně jako to mají v USA si myslím, že by bylo smysluplným krokem.
- na tento komentář reaguje Babaja — #294
- na tento komentář reaguje tntbiker — #299
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #291 Podívejte, diskuse pod článkem je o tom, že si daný článek přečtete a pokud k tomu máte co dodat, tak to do ní napíšete. Vy jste článek nečetl, jinak byste věděl, že za žádných 50 km/h nebojuji, ale přesně naopak. Ale to zjistíte, to určitě zvládnete..
A - ano, ve městech to bude tak, že mimo oddělené radiály a tangenty bude všude 30 km/h pro auta a e-bike bude mít max. asistenci 32 km/h. Dočkáte(me) se..
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #290 Jedni pomatení šílenci bojují za to,
aby auta mohli jezdit po městě max. 30km/h a Vy, další šílenec bojujete za to, aby bylo pro elektrokola povoleno 50km/h.
Sice to neovlivním, ale doufám, že tyto šílenosti nikdy nenastanou a zůstane to v současném stavu. Tečka
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #292
- na tento komentář reaguje petan — #293
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #289 No dobře, asi zákazníky nikdo nenutí s pistolí u spánku pane Bajajo, ale všichni čerství majitelé skáčou nadšením když zjistí, že je e-kolo pro ně s omezením na nic a že musí kupovat čip za 4000+ Kč. A bezpečnost? Pokud nemáte osobní zkušenost s dopravou na e-bike v provozu, tak bude lepší se k tomu co nevíte nevyjadřovat, ok?
- na tento komentář reaguje Babaja — #291
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #295
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #286 Síla je hlavně ten Váš šílený blábol, o tom, jak cyklisté, kteří si koupili elektrokolo, jsou donuceni si koupit ještě čip, aby mohli své elektrokolo bezpečně používat.
Chtělo by to více rumu pane vachmajstr :-)
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #290
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #283 Už neotravuj..
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #282 Ale to milý Aleši mohu říci já o vás.. "jste podivín nebo skoro rovnou blázen"... jaké to je? Prostě to, že nemáte informace a nevíte jak funguje a jak je vymáhána legislativa - a že nejste z Prahy vás neopravňuje takové věci psát do veřejného diskusního fóra. Zastavte se, moc rád se s Vámi poznám a povím jak ty věci fungují - a prosím historky o tom, jak ve Švýcarsku (Rakouksu, Francii) někdo někoho zastavil a dostal poutu 300.000 EUR a šel na týden do vězení, to už tady bylo. Podložte to nějakými důkazy.
odpověz na tento komentářodpověď na Babaja — #281 "... to nemá cenu komentovat" - řeklo "Babaja", když napsalo komentář. To je síla.
- na tento komentář reaguje Babaja — #289
odpověz na tento komentářodpověď na James Matthew — #284 Jediný člověk, který "rozumí" elektrokolům a všemu kolem nich, ti asi sdělí, že článek z iDnes, je absolutní nesmysl:-)
odpověz na tento komentář"Elektrokola mění statistiky, smrtelných nehod českých cyklistů stále přibývá"
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/cyklistika-nehoda-elektrokolo-rizikova-aktivita-uraz.A230718_192613_domaci_kori?zdroj=otvirak
- na tento komentář reaguje tntbiker — #285
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #280 Už neotravuj
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #288
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #280 Milý Jakubu Ditrichu, od naší zimní diskuse uplynul půlrok, začal jsem pro ježdění po městě a služebně okolo něj používat městský elektrokolo na řemen (váha 16,4 kg), nemá to žádný řazení, jede to jak z praku a s maximální dopomocí do 25 km/hod. Jakube, chápu Vás, že kličkujete: buď svým blábolům věříte (nutnost dokoupit čip, aby se to dalo bezpečně používat...), potom mám pro Vás pochopení, že jste podívín nebo skoro rovnou blázen. Anebo si pořád "jedete" takovou tu drzou a sebevědomou komunikaci a jste vždy o krok až dva napřed před legislativou, navádíte k věcem, které obchází stávající pravidla silničního provozu a ohýbáte podmínky užívání elektrokol. Můžete mít mraky důvodů, argumentů, ale to, co děláte, je špatně. Zatím tu nemáte legislativního protivníka, ale třeba v takovém policejním Švýcarsku se už dějí věci: zákazník z Přerova jel po rovině na all-mountain celopéru na e-biku 35 km/hod, zastavila ho policejní hlídka a chtěli vidět techničák. Bylo to hodně drahý... Myslím, že tu bylo řečeno všechno, až pojedu přes Prágl, zastavím se osobně zjistit, jak moc nebezpečná Praha je :-)
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #287
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #280Cituji. A cylkisty, kteří jsou donuceni si k elektrokolu ještě zakoupit čip, aby mohli své elektrokolo bezpečně používat.....
Co k tomu dodat???
Snad jen, Vy jste ale hlava, pane vachmajstr:-)
A dál to nemá cenu komentovat.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #286
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #279 odpověď na tntbiker — #278 Vám opravdu slušnosti doma moc nenadělili pane anonyme. Tak k vašemu prskání: Co měla kontrola zjistit? To opravdu nevím, to by ale měl vědět pan "zireček" Volek když si jí objednal. Výrobci jsou proti používání a poškodí motor? Myslíte ty výrobce, kteří uvádí na trh zcela identické motory s rychlostí asistence 25 km/h, 32 km/h a 45 km/h. Masivní kontroly? Žádné nejsou a nebudou, musíte umět oddělit PR aktivity CDV v.v.i. a BESIPu od reality. A cyklisty, kteří jsou donuceni si k elektrokolu ještě zakoupit čip, aby mohli své elektrokolo bezpečně používat, považujete za neslušné? Tak to máte štěstí že se skrýváte v anonymitě...
- na tento komentář reaguje Babaja — #281
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #282
- na tento komentář reaguje tntbiker — #283
odpověz na tento komentářA ještě, toto máš Dittrichu uvedené na svých stránkách. " Záruka vám zůstane beze změny - produkt lze snadno odinstalovat a poté není zpětně detekovatelný diagnostikou.". Všichni výrobci motorů uvádí, že montáž čipu má vliv na záruku. Ty bezostyšně uvádíš, že toto lze obejít, protože to není detekovatelné diagnostikou. Jakou hru to tedy mezi sebou sami výrobci a prodejci hrajete? Výrobcům je tedy jedno, že se motor poškodí kvůli čipu?
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #280
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #277 odpověď na JakubDitrich — #277 Co to tady předvádíš, Dittrichu? Co jsi nám tím chtěl sdělit? Co měla jako kontrola zjistit na vystavených kolech? Co měla zjistiti v jejich dokumentaci? Co měli zjistit na neskladněných čipech a jejich dokumentaci? Jak prosím ta kontrola zkontrolovala jejich používání? Každý slušný člověk ví, že čipy se nesmí používat na veřejných komunikacích. Každý ví, že výrobci motorů jsou proti jejich používání. Mnozí maloobchodníci čipy nenabízí a neprodávají. Protože toto vše vědí. Zatím je prodej čipů o slušnosti, ale jistě brzy dojde i na legislativu. A masivní kontroly cyklistů na elektrokolech v terénu. S náležitými tresty. A z čeho prosím vyplývá, že pan Volek tu má nick Zireček?
Pan Volek udělal jedinou chybu. Neměl se obracet na ČOI, ale na Policii ČR.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #280
odpověz na tento komentářTento článek má zajímavá follow-up: Jeden z diskutérů tohoto serveru vystupující zde pod nickem "Zirecek" - https://mtbs.cz/profil/5020 , vlastním jménem Miroslav Volek, v sobě neudržel oprávněný hněv a běžel mě, hned v lednu, nahlásit pro klamání spotřebitele na inspektorát ČOI - viz zde fotokopie udání, kterou mi poskytli inspektoři: https://photos.app.goo.gl/iwGcf55mrfurpF568
A jak to dopadlo? Zajímavě jsme si popovídali o platných i připravovaných směrnicích, samotná kontrola vystavených elektrokol v ekolo.cz, jejich dokumentace, naskladněných čipů a jejich dokumentace atd., stejně tak jejich používání, dopadla samozřejmě bez námitek. Jen je mrzuté, že i takovýmito výkřiky jako předvedl pan Volek se veřejný orgán musí (za naše společné peníze) zabývat.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #278
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #274 odpověď na mucacos — #275 Já vás, pánové, uklidním. Náš e-bikový obrat se nějak vyvíjí a díky téhle diskusi a poježdění na e-biku jsem si upravil názor na e-cyklistiku. Přestávám soudit a s radostí prodávám kola, na kterých se bude šlapat do pedálů. Vsadili jsme na poctivý a kvalitní servis, který k nám přivádí nové zákazníky. Můžu vás ujistit, že názor k čipování jsme si už tady řekli. Teď se fakt těším na ty 16 kg vážící městské střely s pohonem na řemen a reálný dojezd 70 km.
odpověz na tento komentářZa par tydnu tady Ales nasdili ze prehodnotil cipovani a ze je to vlastne k prospechu vsech :)) tak diky za nic.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #276
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #272 Tak to je snad každému už dnes jasné, že pokud nenabízí elektrokola, rovnou to může zavřít. Bohužel i prodejci s malou sortimentní nabídkou ebike, bez servisu elektroniky a s představami o spasení světa to budou mít čím dál tím těžší..
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #276
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #272 Tak radost měla především peněženka, že? :-))) Předsevzetí končí vždy u bankovek:-)
odpověz na tento komentářAhoj všem, tohle není apríl, ale je férové oznámit, že jsem přehodnotil rozhodnutí ukončení prodeje elektrokol. Nic to nemění na tom, že se mi nelíbí myšlenka silných nebo čipovaných kol, ale tohle nevyřeším. Včera byla radost prodat spokojeným zákazníkům dvě elektrokola Giant a Liv, za dětma a vnukama budou jezdit z Velkého Újezda přes les do Tršic častěji na kole. Těším se na novou značku kol s hmotností 15-16 kg, městský singlespeed na klínový řemen, pevná vidlice, integrovaná baterka, integrované přední světlo, motor v zadním náboji, reálný dojezd 70-100 km, cena do 50.000 Kč a na první pohled nepoznáš, že je to e-bike. Váží o to kilo víc než běžná 29" hardtail do 20.000 Kč, takže když to zdechne, není problém. Tímhle se kruh uzavřel. Díky diskusi na MTBS jsem si ujasnil, co se mi líbí a chci prodávat. Podvody, obcházení pravidel a čipy nechme jiným, každý má dovednosti na různou úroveň jízdy a následky ať si pak nese sám.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #273
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #274
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #269 Dobrý večer, od 4. do 12.2. jsem v Pafosu na Kypru neviděl jediné elektrokolo. Pokud se chce někdo někam dostat, jede svým autem nebo skútrem nebo busem, půjčoven je tu mraky. Ani ti policajti na zadním nosiči SUV neměli e-bike, ale krosové kolo. Taky tu nebyla ani jediná elektromotorka, takový ty chopery, skútry, prostě nic. E-koloběžky minimálně (za celou dobu tak 10..), jen ty s malýma kolama a infrastruktura chodníků a stezek nic moc. Každý, kdo chce jet po cestě rychleji, vezme si auto nebo motorku. Na kole tu jezdí minimum lidí, buď imigranti z Afriky nebo turisti, jako my. Takže vlastně super, jako za starých časů. Ani jeden důchodce na kole v 700 m n.m. nevyjel od moře na e-biku, takže posílám čtenářům cestovatelský tip na starý svět, kdy je cyklo-svět snad ještě v pořádku. Jediný mínus je extrém početná komunita Rusů, kteří se tu stávají občany EU, ale chování jim zůstalo...
odpověz na tento komentářJá myslím že důležitá je ta oficiální legislativa a ne nějaké nesmyslné plácání nějakého prodavače čipů. A který se sem neustále vtírá, ač tu několikrát oznámil, že už sem nepoleze:-)
odpověz na tento komentářMilý odpověď na James Matthew — #268 nevybavuji si že by po mě někdo chtěl nějaké vyjádření k "NY" (New York??). Upřesněte, co vám není jasné, nebo se zeptejte pána Čábeleckeho, ten se včera zúčastnil mého semináře a tak má kompletní info o to jak je to s tou legislativou..
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #271
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #267 Aleši ... pan Ditrich prosazuje jen své zájmy a své subjektivní pocity prosazuje jako dogma .... i to, že nereagoval na článek o NY to jen dokazuje .... nemá na to co říci, protože nejdřív argumentuje Spojenými Státy a 20 mph, protože se mu to hodí, ale jakmile je to jinak ... mlčí ;-)
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #269
odpověz na tento komentářMusím se podělit o zážitek, jsem 4. den na Kypru a nepotkal jsem ani jedno elektrokolo, jenom asi tři elektrokoloběžky. Těžko popsat, jak se jezdí ve 14 stupních, kopce jsou tu hodně přísný a moc se tady s tím nemažou, boční okresky fakt bolí a převod 34-34 zatím stačí. Proč to píšu? Ujasnil jsem si s odstupem limit 25 u elektrokol. I s ohledem na uvažovanej zákaz elektroskútrů a kol v NY to vidím takhle. Jestli má být elektrokolo kolem s dopomocí, 25 je super rychlost, v kopci mně přelítnou a po rovině to jede akorát. Cyklista s určitou výkonností pojede rychleji, velká část srovnatelně, všichni budou moct i na infrastrukturu cyklistů. Pokud se Jakub Ditrich necítí bezpečně na silnici, tak to ani běžný cyklista a rychlost na tom nemá žádný podíl. Pokud by chtěl jet srovnatelně, jezdil by na motorce a měl by vystaráno.
- na tento komentář reaguje James Matthew — #268
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #262 kdo seje vítr, ten sklízí bouři...už ji slyším. další slova jsou pro vás vážně zbytečná.
odpověz na tento komentář