Jakub Ditrich: Jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”

Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly... 

Autor: Jakub Ditrich
Jakub Ditrich: Jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”

Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.

Legislativa

Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.

Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel. 

Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:

h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h 

Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou. 

Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla: 

d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití;  a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu; 

Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross). 

250 W & 25 km/hod

Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.

V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu. 

Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :)  V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.

S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.

Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.

Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu  – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.

Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.

Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní)  jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.

Čipovat je špatně, ale...

Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.  

Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit. 

Legální rychlá elektrokola existují, nikdo je ale nechce

Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.

Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.

Přečteno - 103207x Tagy: elektro
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisCanyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
    Canyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
  2. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  3. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  4. Tech newsSpecialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
    Specialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
  5. TechnikaFotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
    Fotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
  6. Tech newsMerida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
    Merida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #30 midlander - vloženo: 21.12.2022 v 09:57:36

    Zákazníci pana Ditricha zřejmě chtějí kolo používat jako takovou měkčí verzi motorky, a přitom využívat výhod toho, že všude můžou. Nevidím důvod, proč by měli jezdit víc jak 25 km/h, na mtb pojede rychleji jen sporťák, kór v terénu. Na cyklostezce plné kočárků a bruslařů je vyšší rychlost taky spíš ke škodě, i když jedu na silničce, málokdy tam jedu rychlejc. Smysl mi to dává jen na silničním kole v běžné dopravě, což je u e-kol okrajová záležitost. Imho 90% majitelů e-kol stejně rychleji nepojede, čip nečip. Nějak mi ta argumentace pan Ditricha nedává smysl, přijde mi to mimo realitu.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #29 Martinm - vloženo: 21.12.2022 v 08:51:20

    Dobrý den pane Ditrichu, mě by zajímalo v čem je konkrétně nežádoucí a výrazně nebezpečné vypínání dopomoci při rychlosti 25km/h.

    Myslím si, že většina cyklistů na elektrokolech nikdy nejela na horském kole ani těch 25km/h, protože by museli máknout a teď chtějí jezdit dokonce rychleji. To je dle mého nebezpečné, protože je potřeba mít něco naježděno, abych měl kolo pod kontrolou. Co potom budou dělat tihle piloti bez helem (polovinu z nich potkávám bez nich), na kole jedoucím více než 30km/h a vážícím 20Kg?

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #28 JakubDitrich - vloženo: 21.12.2022 v 08:16:44

    odpověď na tntbiker — #12 Pěkný den pane tnt, já myslí, že by to bylo skvělé, kdyby se opět vyjádřilo Ministerstvo Dopravy, k tématu elektrokol se totiž vyjadřovat dlouhodobě nechce a pro dopravu na kole zde ani neexistujte žádný pověřený odbor ani úředník.

    Usnadním vám to:

    Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích pojem "elektrokolo" ani jinou modifikaci nezná"

    Vyhláška č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel říká:

    Příloha 12, bod 8

    Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže

    a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,

    b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,

    c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,

    -- to je zcela v rozporu s EU legislativou, "vybaveno dodatečně" - netýká se elektrokol.

    Příloha 12, bod 10

    Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem dále rozumí i jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem dle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování dvoukolových a tříkolových vozidel a čtyřkolek.

    -- zde viz. článek a mnou vysvětlené platné Nařízení č. 168/2013.

    Takže s tím "Porušováním zákona" - opatrně se slovy..

    Jinak jo, pro Bike-EU píšu už 5 let, moje články najdete tady: www.bike-eu.com/market-reports-czech-republic

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #27 ladam - vloženo: 21.12.2022 v 07:56:53

    odpověď na zirecek — #25 milý zirečku čtu co si napsal, přemýšlím o tom. a říkám ano , máš úplnou pravdu. příliš jsem svůj úhel pohledu paušalizoval na sebe, svoje používání, svůj laicky řečeno bezproblémový život s rychlým e kolem. děkuji za tuhle diskuzi, neb jen blbec nemění názory. ještě jednou všem vám cyklistům krásné vánoce přeji!!

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #26 JakubDitrich - vloženo: 21.12.2022 v 07:54:21

    odpověď na zirecek — #24 odpověď na zirecek — #25 Pane Zirecku, díky za komentáře. Jediné místo, kde v článku vyjadřuji svůj osobní názor je místo, kde vysvětluji, že jsem osobně nešťastný z toho, že si majitel elektrokola, který chce využívat jeho dopravní potenciál, musí ještě za další peníze obstarat nějaký další hardware. Jinak vše ostatní co sděluji jsou fakticky podložené informace, o kterých očividně většina čtenářů zřejmě nevěděla. Prosím diskutujme.. ale o čem konkrétně? Že je elektrokolo výkonnější než "Babeta"? Že je hůře ovladatelné než mechanické kolo? Prosím o fakta...

    1. na tento komentář reaguje James Matthew — #31
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #25 zirecek - vloženo: 21.12.2022 v 07:17:42

    odpověď na ladam — #23 To ti nikdo nebere. Nikdo nebere někomu Segway, koloběžky, jednokolky, skútry, motorky. Jen je dlouhodobá diskuze při zvyšování elektromobily, že některé přístroje už jsou příliš těžké, rychlé, hůře ovladatelné, s delší brzdnou drahou, tím více nebezpečné na chodnících, cyklostezkách, atd. Každý rád využívá benefity daného prostředku a hned se ohání svobodou. Auta taky byla zpočátku minoritou v historii, časem získali povinné ručení. Na motorce se helma stala povinnou, musíš na pravidelné STK. Ale u těžkého e-mopedu výkonnějšího než Babeta najednou všichni používají zaklínadlo demokracie - žádné kontroly, žádné pojištění, žádná helma, můžu na chodník, stezky, je to přece kolo. Není to kolo! Takže benefity ano, ale řešit zvýšenou rizikovost nikoliv. Proto je tu diskuze. Bohužel pan Ditrich vede spíše jednostrannou kampaň, kde se stále ohání svou zkušeností v oboru, svými pocity a chybnými překlady evropských nařízení. Tím má situaci pro svůj byznys vyřešenu a jede stále dokola. Nemá cenu řešit. Čekal jsem sebereflexi, komplexní úsudek alespoň od p. Bureše, bohužel marně, alespoň je člověk zkušenější.

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #26
    2. na tento komentář reaguje ladam — #27
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #24 zirecek - vloženo: 21.12.2022 v 07:09:28

    odpověď na petan — #22 Prosím o sdělení, kde jsou uvedeny ty rizika, o kterých píšete ve svém příspěvku? Diskuze je potřeba - diskuze navzájem respektující, konstruktivní - to však není případ p. Ditricha, ten jeden jsi kolovrátek, buldozer, normy, ustanovení ho neomezují, protože svůj osobní názor považuje nad právními normami.

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #26
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #23 ladam - vloženo: 21.12.2022 v 07:04:45

    odpověď na James Matthew — #18 zdravím vás jamesi! určitě souhlas, že to neřekne na rovinu. stejně to všichni ví. určitě souhlasím s tím, že díky ekolům je více práce pro horskou službu, lidi ta kola nemají opravdu v ruce. potud souhlas. váš dotaz - motorky se bojím, a ženy kolo jsem už koupil na krámě tak, že nemělo omezovač, je to jeden z prastarých s turbo s levo, ještě s motorem v nábě, a ty opravdu žádný omezovač neměli, nemusel jsem nic nechávat odstranovat. používám ho v létě, kdy mi je hloupé někam jet autem, přijde mi lepší jet na něm, kvůli svému svědomí - ekologii i kapse. souhlasím i s alešem, že kolo bez omezovače je motorka. já ho přesně v tomto duchu i používám, a žena na výlety. zatukám, bez újmy na zdraví. nechtěl jsem se někoho dotknout probůh, jen si myslím, že trh vše zařídí za nás sám, že nepotřebuje regulaci. nic víc. hezké svátky všem přeji přátelé!

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #25
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #22 petan - vloženo: 21.12.2022 v 06:38:43

    odpověď na zirecek — #21 Nemyslím si, že by se mělo dání prostoru pro názor někomu, kdo je považován za odborníka v daném oboru, obrátit proti jakémukoli médiu. Ano, někdo nemusí souhlasit s tím co dotyčný říká, ale nemůže bránit tomu aby svůj názor prezentoval. Patnáct let píšeme o elektrokolech i těch rychlých a problémech s tím souvisejících a nemáme problém dát prostor všem, kteří chtějí v tomto ohledu něco veřejnosti sdělit. Právě komunikace je v tomto případě nedílnou součástí toho, aby maximum lidí pochopilo jaké jsou možnosti, benefity ale také rizika s elektro cyklistikou související. Názor si pak každý musí udělat sám ať už je jakkoli protichůdný, na to má plné právo.

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #24
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #21 zirecek - vloženo: 20.12.2022 v 20:20:55

    Pane Bureši, otištění tohoto článku myslíte opravdu vážně, nepřipadá Vám, že se to může obrátit proti Vám? Zbytečnost komunikace s p. Ditrichem už byla ukázána v diskuzi v minulém článku, kde neodpověděl fakticky v podstatě na žádné otázky. Bohužel to vypadá na moderního podnikatele založeného na dotacích. Jsem rád, že jiní prodejci ekol komunikují férově a nabízejí služby v mezích norem, zákona. P. Ditrichu to už stouplo trochu do hlavy...

    1. na tento komentář reaguje petan — #22
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #20 Babaja - vloženo: 20.12.2022 v 19:47:32

    odpověď na ladam — #16 Tak jestli ten e - moped používáte na soukromém pozemku, tak je vše v pořádku -:) A ta Vaše zmiňovaná "svoboda" je spíše anarchie. A to tady snad nikdo nechceme!

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #19 Aleš Procházka - vloženo: 20.12.2022 v 19:34:50

    odpověď na ladam — #16 Více trhu, více svobody? Kolo, co jezdí 45, není kolo, je to motorový vozidlo a vizuálně zneužívá situaci. Komunismus ve mně zanechal jednoznačnou stopu, neschopnost lidí přijmout plnou odpovědnost za svý chování, ohýbání pravidel a nedostatek vymahatelnosti. Trh nic nevyřeší, co se prolobuje, to se schválí. Pan Ditrich tady narazil, řešit bezpečnost e-cyklistů, co máme dalšího? Rychlý kolo je prostě e-motorka, pravidla jsou daný, nikdo ale nic nevymáhá, nikdo nenese odpovědnost a šíří se to...

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #18 James Matthew - vloženo: 20.12.2022 v 18:42:45

    odpověď na ladam — #16 pokud tu řešíme trh, měl by pan Ditrich mít koule a říct, že mu jde jen o byznys a peníze...a je to ;-)

    To že ty jsi neměl, žádný problém neznamená, že nepotkal jiné....mám dva kamarády u Horské služby v jiných lokalitách a od nich vím své.

    A na svobodu asi máme jiný pohled .... já ji vnímám i tak, že se někam na kole dostanu za své a rád bych, aby tam nebyla kupa jantarů na ekolech, kteří by se tam jinak nedostali. A to nemluvím o větší zátěži povrchu cest apod.

    Apropó ... proč jsi si nepořídil motorku, když nelegální ebike tak používáš?

    1. na tento komentář reaguje ladam — #23
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #17 Barbossa - vloženo: 20.12.2022 v 17:56:38

    Užívat si cyklistiku na elektrokole ? To je podobné jak lízat zmrzlinu přes sklo, studí to, ale chuť žádná ...

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #16 ladam - vloženo: 20.12.2022 v 17:52:12

    odpověď na James Matthew — #15 jste fakt jantaři. to co řešíte se jmenuje reálně trh a vše ostatní je demagogie či trh uměle ohýbat. nechte vše plynout, doba, čas, trh vše vyrovná, urovná. chápu že komunismus ve vás vyvolal touhy to řešit, omezovat, či závidět vid námořníku s půjčenou lodí? kašlete na to, trh to vyřeší za vás...btw mám doma kolo bez omezovače ještě z výroby, jezdí 45 a nula pádů , nula problémů, už dvě baterky proježděny. já to používám jako motorku, žena jako kolo a a funguje to. takže méně legislativy, více trhu a svobody!!

    1. na tento komentář reaguje James Matthew — #18
    2. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #19
    3. na tento komentář reaguje Babaja — #20
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #15 James Matthew - vloženo: 20.12.2022 v 17:14:33

    odpověď na JakubDitrich — #10 Čím není bezpečný v běžném provozu při 25km/h ? Myslíte asi na komunikaci pro motorová vozidla. Pojedu-li do táhleho delšího kopce na klasické silničce, nejspíše také nepřekročím 25km/h .... takže také není bezpečný pro ostatní?

    Nechcete rovnou klasická kola rovnou zakázat?? Upřímně Vaše argumentace tady je úplně mimo ! ... stejně tak pokud umožníte elektrokolům vyší rychlost a pustíte je na cyklostezky s inline bruslaři a rodiny s malými dětmi na kolech, budou ohrožovat kdo koho? Proberte se !

    1. na tento komentář reaguje ladam — #16
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #14 Aleš Procházka - vloženo: 20.12.2022 v 16:31:26

    odpověď na JakubDitrich — #10 Pane Ditrichu, nemám nic proti elektrokolům, třeba v městské mobilitě je to skvělá věc. Je evidentní, že Vaše starost o bezpečnost e-cyklistů je další manipulační blábol. Tady jsme na cyklistickém webu, ale naše názory a pohled na věc se nikdy nepotkají. Pro mně je cyklistika relax, sport, uvolnění, kondička a taky zábava. Vy prodáváte zážitek, chcete nabídnout víc zábavy, víc rychlosti, víc zážitků, ale toho cyklistu to nebude bolet. Vím, jak bolí sportovní jízda na maratonském celoodpruženém elektrokole, zkusil jsem, ochutnal a poděkoval. Pro mně je to otázka nějaké sportovní cti, ale ne každý to tak má. Pokud by se mělo zrušit omezení 25 km/hod., budou jezdci na elektrokolech obrovskou hrozbou na sdílených cyklostezkách s chodníky i na samotných cyklostezkách. Elektrokola za to nemůžou, ti lidi chtějí větší dojezd, větší rychlost, co nejsilnější baterii a já se jich ptám v obchodě: a to jste už někdy jeli na kole 5 nebo 6 hodin za den? Bude to pro vás ještě komfortní takhle dlouho sedět na kole? Mají nerealistické představy o tom, že teď si konečně dopřejí ty výlety, které si nikdy v životě nedopřáli. Ale takhle to přece nefunguje. Je jasný, že se tady neshodneme, ale určitě si budu chtít aktivně bránit svůj prostor cyklistiky "za své".

    1. na tento komentář reaguje Martin_St — #162
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #13 tntbiker - vloženo: 20.12.2022 v 16:30:40

    odpověď na Aleš Procházka — #11 Přesně tak. Ditrich je naprosto mimo realitu. On si umí dobře spočítat, kolik ročně na čipech, které nenávidí, vyvaří.

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #12 tntbiker - vloženo: 20.12.2022 v 16:26:22

    Takový demagogický článek se jen tak nevidí:-) Ten prodavač je naprosto mimo. To snad ani nemá cenu ty blbosti komentovat. On tomu snad i sám věří, jakou napsal slátaninu. Teď už jen zbývá, aby se MTBS sebralo, došlo si na MV nebo na MD a napsali, jak je to s tím zákonem správně. Nebo dají prostor jen právnímu amatérovi? Který je nepřítelem čipů, ale ročně jich namontuje zřejmě stovky? Tento článek je doslova nebezpečný. Někdo si to přečte, bude si myslet že je s čipem v pohodě, nechá si ho namontovat a někoho zraní nebo zabije. Na vině bude i MTBS, že to zveřejnilo. A největší výrobci bojují za udržení omezení na 25km/hod. Tento pán vyleze někde z dílny a bude kázat vše opačně, než to je. A s tou Francií, s těmi jejich sankcemi za čipy, byly už dva články na Bicycle Europe. Pokud prodavač Ditrich považuje tento portál za "někde", tak ho lituji.

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #28
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #11 Aleš Procházka - vloženo: 20.12.2022 v 15:58:38

    odpověď na JakubDitrich — #6 Pane Ditrichu, číst Vaše myšlenkové pochody a manipulativní argumenty je e-bike-porno. Shrňme si to, je to jednoduché: když majitel zjistí, že nemůže svůj produkt používat s možností vyšší rychlosti než 25 km/hod., tak si buď zvykne a bude to respektovat nebo to ojebe s Vaším přičiněním a doplní produkt čipem. Produkt pak bude jezdit třeba klidně rychleji než běžná Babeta, na kterou musí řidič mít řidičský průkaz a dodržovat pravidla silničního provozu. Vámi upravený produkt pak někde na cyklostezce zabije nebo zmrzačí děcko, ale produkt bude bude využívat svůj potenciál, třeba k dopravě. Myslím, že změna legislativy není vůbec žádoucí.

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #13
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #10 JakubDitrich - vloženo: 20.12.2022 v 15:31:39

    odpověď na Aleš Procházka — #4 Vážený pane Procházko, mrzí mě že vás elektrokola štvou, ale neuděláte s tím nic. Mě jde primárně o to, aby byl uživatel elektrokola bezpečný v běžném provozu a to s aktuálním rychlostním omezením není.

    1. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #14
    2. na tento komentář reaguje James Matthew — #15
    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #9 Babaja - vloženo: 20.12.2022 v 15:30:24

    odpověď na JakubDitrich — #6 Asi každý majitel elektrokola ví, nebo je seznámen s tím, že dopomoc funguje do rychlostí 25km. Na ježdění po lese a cyklostezkách to bohatě stačí. Kdo chce elektrokolo používat jako dopravní prostředek a nestačí mu těch 25km, ať si udělá řidický průkaz třeba skupiny M, koupí si jednostopé dopravní vozidlo, vyřídí si povinné ručení a může po komunikacích k tomu určených, jezdit klidně těch 50km/h. Je to ůplně jednoduché!!!

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #8 JakubDitrich - vloženo: 20.12.2022 v 15:29:03

    odpověď na Honza S. — #7 Myslím, že jste zřejmě nepochopil kontext mé odpovědi. Ať už softwarově nebo hardwarově je v Česku modifikována řídící jednotka asi 70% elektrokol, podobně v zahraničí. Elektrokoly se zabývám proto, aby lidem sloužila a bavila je. A co Vy, už jste zkusil elektrokolo?

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #7 Honza S. - vloženo: 20.12.2022 v 14:17:52

    odpověď na JakubDitrich — #6 Já být odpůrcem čipů, tak bych je neprodával ani nenabízel. Co myslíte?

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #8
    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #6 JakubDitrich - vloženo: 20.12.2022 v 14:08:02

    odpověď na Honza S. — #1 Ano Honzo, v tom přeci není žádný rozpor. Pokud majitel elektrokola, za které zaplatil své peníze zjistí, že mu omezení neumožňují jeho produkt plně využívat - třeba pro dopravu, nabídneme mu toto řešení. Ale nebylo by lépe, kdyby bylo elektrokolo použitelné i bez nutnosti si instalovat ony "čipy"? Co myslíte?

    1. na tento komentář reaguje Honza S. — #7
    2. na tento komentář reaguje Babaja — #9
    3. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #11
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #5 James Matthew - vloženo: 20.12.2022 v 13:57:18

    Naprostý nepřítel prodeje čipů, ale vesele je prodává a instaluje? Pokrytecví!

    Zakazníci požadují navýšení rychlostního limitu? Ano ať se jezdí rychleji, ale plnou zodpovědnost by měli nést jen oni. Takto ji nesete i Vy pane Ditrich ... Napomáhate jim porušovat zákon, už jen tím, že jim čip prodáte a to nemluvím o montáži a zprovoznění.

    Nikdo nevěří tomu, že na takto načipovaném ekole člověk pojede jen mimo veřejné komunikace. I lesní cesta je veřejnou komunakací.

    Samozřejmě alibisticky se této zodpovědnoti zřeknete podepsáním "lejstra".

    Ano v motorových vozidlech je možné jezdit rychleji než povolují předpisy. Ale jsou za to také tučné pokuty, bodový systém, povinnost mít řidičské oprávnění a v neposlední řadě mít povinné ručení a v případě škody na majetku i zdraví nezůstanou poškozenému oči pro pláč.

    Netvrdím, že legislativa je správná, ale Vy proti ní bojujete i tím, že ji pomáhate obcházet. Samozřejmě Vás ctí to, že proti ní "bojujete" i legální cestou a snažíte se, aby se změnila.

    Ale měli by o změnu usilovat hlavně tedy Ti zákazníci.

    Pokud by se zvýšila rychlost elektrokol, měla by proběhnout jakási zkouška jezdce, že je schopen takové kolo plně ovládat v nejrůznějších situacích a mělo by se zavést povinné ručení na tyto stroje.

    Dle mého názoru více jak polovina uživatelů elektrokol neumí jízdní kolo, natož elektrokolo, plně ovládat. Jsou to lidé necyklisti, případně lidé v pokročilejším věku, kteří se do teď, pokud na klasickém jízdním kole vůbec jezdili, pohybovali rychlostí do 20km/h.

    Obávám se, že tímto článkem jste pouze přilil olej do ohně ...

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #4 Aleš Procházka - vloženo: 20.12.2022 v 13:32:54

    Vážený pane Ditrichu, nevidím jediný důvod, aby měl uživatel elektrokola stejný pocit z plynulé jízdy jako na kole. Už tak jsou majitelé elektrokol nebezpeční až dost, protože se dostanou do mnoha míst, kde by za své nevyjeli. Typickým příkladem jsou Pustevny v Beskydech, kdy na konci stoupání mám v nohách 95 km a proti mně jede bába ve sjezdu bez přilby, v naklopení v zatáčce má vnitřní nohu a kolo má baterku na nosiči a sedí u toho jak za klavírem. Absolutně opojení z rychlosti a netuší nic o stopě, předvídání. Tohle jsou místa, kde se téhle "veřejnosti" bojím, protože jim motor dá svobodu pohybu do míst, kde nikdy na kole nebyli. Je to mor, ta kola za to nemůžou...

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #10
    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #3 PracharT2 - vloženo: 20.12.2022 v 13:10:39

    -Cipy nejsou zle. Zla je legislativa.

    -Aha, a kdo to rika?

    -Prodavac cipu

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #2 PracharT2 - vloženo: 20.12.2022 v 13:08:09

    Na bli tí

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #1 Honza S. - vloženo: 20.12.2022 v 13:03:14

    Naprostý nepřítel prodeje čipů? Jak to prosím jde dohromady s původním tvrzením, cituji: "A ano, proto zrychlení asistence elektromotru min. na 32 km/h v ekolo.cz doporučujeme a klientům zajišťujeme." ? Čekal jsem nějaké vysvětlení a ono nic...

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #6
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744