Jakub Ditrich: Jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”

Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly... 

Autor: Jakub Ditrich
Jakub Ditrich: Jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”

Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.

Legislativa

Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.

Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel. 

Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:

h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h 

Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou. 

Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla: 

d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití;  a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu; 

Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross). 

250 W & 25 km/hod

Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.

V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu. 

Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :)  V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.

S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.

Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.

Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu  – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.

Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.

Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní)  jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.

Čipovat je špatně, ale...

Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.  

Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit. 

Legální rychlá elektrokola existují, nikdo je ale nechce

Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.

Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.

Přečteno - 103217x Tagy: elektro
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisCanyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
    Canyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
  2. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  3. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  4. Tech newsSpecialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
    Specialized cizeluje své ultimátní Turbo Levo SL
  5. TechnikaFotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
    Fotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
  6. Tech newsMerida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
    Merida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #56 James Matthew - vloženo: 22.12.2022 v 22:08:17

    Cituji Vás pane Ditrichu: "Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”."

    Jak můžete být naprostým nepřítelem prodeje "čipů" a zároveň Vaše společnost tyto čipy prodává?

    A žádám Vás o jasnou odpověď. Ne jako v předešlých případech, kdy jste na mé otázky nereagoval.

    To je to hlavní oč tu totiž běží. To většinu diskutérů proti Vám zde popuzuje.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #55 JakubDitrich - vloženo: 22.12.2022 v 21:25:45

    odpověď na zirecek — #54 Nevím co máte nebo ne.. vystupujete zde jako anonym (jako většina ostatních diskutujících). O elektrokolech a LEV toho ale, jak čtu, víte dost málo a ještě méně máte osobních zkušeností, to se ale dá změnit, ozvěte se mi. Prostředí pro elektro-skútry existuje, s infra pro cyklo-dopravu je to podstatě horší....

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #54 zirecek - vloženo: 22.12.2022 v 20:54:42

    odpověď na JakubDitrich — #52 Ano, jsem také pro zrovnoprávnění s IAD, výrazně to pomůže řešit prostorově stísněná centra měst: takže šup, šup: e-mopedy zvýšit rychlost, výkon, helmu, STK, povinnou výbavu, ŘP, povinné ručení, parkovací místa, stojany, infrastrukturu. Kde to můžu podepsat? Hlavně, že máte jasno, jaký jsem diskutér a jaké mám zkušenosti s elektromobilitou. Podobně mohu kastovat Vás, že srovnávat USA/Kanadu s EU je v tomto segmentu těžko realizovatelné.

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #55
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #53 zirecek - vloženo: 22.12.2022 v 20:49:39

    odpověď na petan — #47 Na svém webu jste zveřejnil článek, který uvedené podporuje. V diskuzi nepřímo podporujete majitele webu/prodejny, který tuto činnost za úplatu nabízí, provozuje a nedostatečně vysvětluje spojená rizika. Proto jsem se Vás dříve ptal, jestli si uvědomujete, že za zveřejněné informace nesete určitou odpovědnost. Proto některé weby některé články označují jako "komentář" nebo sdělují, že uvedený článek nemusí vyjadřovat názor redakce, apod.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #52 JakubDitrich - vloženo: 22.12.2022 v 20:46:46

    odpověď na zirecek — #46 A vy jste četl můj článek? Značná část je věnovaná informaci, kde se vzalo ono omezení elektrokol na 25 km/h. Ti vaši "Lidé, kteří právní rámec stanovili mají studie hybnosti, poměru výkonu/váhy průměrného e-kola..." nic takového v ruce fakt nemají. Žádné studie na téma nebyly nikdy provedeny, omezení rychlosti je stanoveno "od stolu" využitím již platného omezení pro zcela odlišný dopravní prostředek.

    Právě proto, že během několika málo let budou centra většiny měst v EU omezeny na 30 km/h se nabízí ideální příležitost pro zrovnoprávnění cyklodopravy s IAD, ale co je v zájmu uživatelů není v zájmu industry.

    Bohužel vám a ostatním plamenným diskutérům zde chybí to podstatné - Zkušenost z dopravy na kole/elektrokole po městě. A ne po cyklostezkách (těch je v celé Praze necelých 19 km, v centru města 850 metrů) ale v provozu, tedy v dopravním prostoru s auty. A o tom se tu bavíme, sám v úvodu uvádím, že do 25 km/h je na trailu zcela OK, v terénu vyšší rychlost nepotřebuji. V dopravě ano.

    Víte jak PeopleForBikes přišli v roce 2014 na rychlost 20 mi/h (32 km/h), která už byla uzákoněná ve většině státu Unie v USA a v Kanadě? Studiemi, testováním v provozu a user pooly. A statistiky nehod, můžeme dohledat, ale kdyby to byly haldy mrtvol, jistě by to přehodnotili. A v centrech měst v Americe u v UK se zavádí plošně 20 mph.

    A kecy o "težko-tonážních e-mopedech pro důchodce" už necháme stranou ano? Nejvíce uživatelů elektrokol v ČR je ve skupině 50-60 let. Průměrná hmotnost (eMTB Full/Hard) elektrokola - viz výsledky z poolu testu 48 modelů ebiků VELO2022 je 24,2 Kg.

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #54
    2. na tento komentář reaguje vicktorioo — #61
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #51 JakubDitrich - vloženo: 22.12.2022 v 20:19:41

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #50 JakubDitrich - vloženo: 22.12.2022 v 20:18:21

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #49 JakubDitrich - vloženo: 22.12.2022 v 19:50:56

    odpověď na Barbossa — #48 Kromě toho, že nemáte rád uživatele elektrokol v Jeseníkách, kteří jezdí do kopce. jakou to má relevanci k tématu?

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #48 Barbossa - vloženo: 22.12.2022 v 18:25:01

    Stačí se zeptat Horské služby v Jeseníkách, kolik e-čkových zoufalců si při sjezdu z Dlouhých strání udělá bolístku :D

    Naposledy jsem tam byl v srpnu o víkendu a kolem 14 hodiny mi paní dole na parkovišti s kroucením hlavy říkala, že ten den byla horská pro ebikery 3x.

    Z toho mi plyne jeden jediný závěr, kdyby měli jet za své, tak nahoru nepojedou a nic si cestou dolů neudělají. Četnost úrazů je na silnici z vrchu dolů (do Loučné i kolem dolní nádrže) daleko větší, než na trailech pod sjezdovkou, kde éčkaři nejezdí.

    Jak měla v reklamě Kooperativa: "musíme tam všichni, jen někteří spěchají, aby tam byli dřív"...

    1. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #49
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #47 petan - vloženo: 22.12.2022 v 18:18:20

    odpověď na zirecek — #46 Nevím jak jste přišel na to, že neuznávám aktuální právní rámec? Samozřejmě že ho uznávám, a žádný z ebiků, které jsem kdy jezdil jsem si nikdy čipovat nenechal! Jediné co říkám je, že já osobně bych hlasoval pro navýšení rychlosti na 32. Tečka. Laskavě mi nadávejte do pusy něco co není pravda !!!

    1. na tento komentář reaguje zirecek — #53
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #46 zirecek - vloženo: 22.12.2022 v 17:33:41

    Klidně, ať jim zvýší rychlost. Elektromobilita je velmi pestrá. Ale potom je to e-moped. Takže na silnici, STK, autoškola ŘP, povinné ručení, povinná výbava. Ono, je to jednoduché. Chceš opičku? Tak musíš mít taky na banány a na klec. Ale založit dotační PR byznys na opičce bez banánů jaksi fungovat nebude.

    Peťan tady mluví o různých JÁ a o toleranci v diskuzi. To je právě to, co p. Ditrichovi a Peťanovi chybí, protože nehodlají uznat, že právní a normový rámec je již jasně dán. Každému z nás se hodí pokrytecky kopat do politiků, úředníků, konceptu EU, když se nám to hodí a chceme si to zjednodušit.

    A co takhle vést věcnou diskuzi, která má již právní rámec? Lidé, kteří právní rámec stanovili, toto vedli, mají studie hybnosti, poměru výkonu/váhy průměrného e-kola, e-mopedu. Technická omezení mají svůj logický, fyzikální základ. Bohužel je všem zřejmé, že vývoj startapů je daleko před úředníky, takže pravidla se stanovují někdy až zpětně - až se stanou těžké nehody, úrazy, zranění. Je to svým způsobem přirozený vývoj.

    V době kdy některá centra měst zavádí u aut max. rychlost 30 km/h, v době kdy tu Aleš Procházka popsal, jak vypadají intenzivně využívané cyklostezky ve špičku (kdy si oddychnu po průjezdu na kole s rukama na brzdách a očima na šťopkách, že jsem nesrazil psa nebo dítě), chcete zvyšovat rychlost težkozonážním e-mopedům pro důchodce?

    Ale to p. Ditrich nikde nenapíše, že vysmátý očipovaný ekolista může mít na krku obecné ohrožení, neúmyslné zranění, platový příkaz na plnění veškerých léčebných nákladů zraněnému, protože každá pojišťovna ti ukáže prostředníček.

    1. na tento komentář reaguje petan — #47
    2. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #50
    3. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #51
    4. na tento komentář reaguje JakubDitrich — #52
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #45 Honza S. - vloženo: 22.12.2022 v 11:09:33

    odpověď na Aleš Procházka — #44 Naprostý souhlas.

    Jenom si ještě dovolím jednu poznámku k tomu všemu, co tu zaznělo a to je vymahatelnost práva tady v ČR. Autem najezdím cca 30 tis. km za rok a nepamatuji si, kdy naposledy mi policajti někde změřili rychlost (když abstrahuji od fixních kamer a úsekových měření) nebo dokonce mě zastavili na kontrolu. Troufám si říct, že to nebylo určitě za posledních 10 let. Tak si bohužel neumím moc představit, že by se policie zabývala i koly.

    Až na pár zbytečných diskusí je tu s vámi docela sranda, bando! Takže hezké a klidné svátky všem!

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #44 Aleš Procházka - vloženo: 22.12.2022 v 10:56:31

    odpověď na petan — #41 Peťane, úplně poslední reakce: navýšení rychlosti z 25 na 32 je o 28%... Já bych jim ten dar jet rychleji než cyklista nedával. Akcelerace e-biku z nuly je srovnatelná s autem, nevidím jediný rozumný argument, proč by mě e-bike mohl jet rychlostí vyšší než jezdí běžní cyklisté. A že dali takovej majlant za něco, co jede pomaleji než některá kola okolo, to už je problém těch majitelů produktů.

    1. na tento komentář reaguje Honza S. — #45
    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #43 James Matthew - vloženo: 22.12.2022 v 10:34:31

    odpověď na petan — #41 "Kde nejsou vysoké pokuty, není disciplína, takže nemám problém s tím, aby minimálně při nehodách platila striktní pravidla tvrdých kontrol jestli na kole čip je nebo není a podle toho se s dotyčným zacházelo. Dokud ale tohle policie a pojišťovny dělat nebudou, tak se přístup k čipování bohužel nezmění ať bude legislativa jakákoli." ... s tím naprosto souhlasím!

    Hezké Vánoce i do MTBS ;-)

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #42 G23 - vloženo: 22.12.2022 v 10:33:42

    Tato debata bude nekonečná, protože zastánci pomocného motoru vůbec neslyší. Bylo by to velmi jednoduché, klasický bicykl je bez motoru a jiná kategorie je bicykl s pomocným motorem. To se ale businessu s pomocnými motory nehodí, protože bez parazitování na klasickém bicyklu by byl v háji. Kola s pomocnými motory, ať s čipem nebo Dailem, nejsou žádný pokrok, prostě se jen přidal motor. Jeden ze srandovních argumentů, a tady také zazněl: „už jsi na tom jel?“ Sorry, ale i lehce podprůměrně inteligentní člověk ví, že motor tam je, aby strkal…Také jsem už na cyklostezce viděl vyválenou paní, kterou těžké motorizované kolo pěkně protáhlo zatáčkou a poslalo do křoví, naštěstí nikoho dalšího netrefila…

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #41 petan - vloženo: 22.12.2022 v 09:29:17

    odpověď na Aleš Procházka — #39 Aleši napsal jsi to hezky. Meritum věci této diskuse je, že se zde potkávají různá "JÁ" a říkají co oni sami preferují, jak to vidí a co si přejí. Že nejsme všichni stejní je správně a že bychom měli umět vyslechnout i jiný názor bez toho, abychom dotyčného s kterým nesouhlasíme dehonestovali si také myslím a proto to také dělám. Já osobně jsem zastáncem sjednocení se na vyšší 32 km/hod rychlosti do legálního rámce a zbytek nechat při starém. To ale neznamená, že vyzívám a propaguju čipování! Mimochodem každý pohon má malinko jinou vypínací rychlost a v rámci určité tolerance je dnes naprosto běžnou praxí, že se Bosch i Shimano vypínají až někde kolem 26,5 km/hod podle použitých plášťů. Nedávno jsem testoval nový Panasonic a ten se dokonce vypínal až někde při 27,4 km/hod a nevěřil bys jak je to v jízdě s partičkou znát oproti striktním 25 km/hod. Jinak platí to stejné jako u aut. Kde nejsou vysoké pokuty, není disciplína, takže nemám problém s tím, aby minimálně při nehodách platila striktní pravidla tvrdých kontrol jestli na kole čip je nebo není a podle toho se s dotyčným zacházelo. Dokud ale tohle policie a pojišťovny dělat nebudou, tak se přístup k čipování bohužel nezmění ať bude legislativa jakákoli. To je můj názor.

    1. na tento komentář reaguje James Matthew — #43
    2. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #44
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #40 James Matthew - vloženo: 22.12.2022 v 08:50:28

    odpověď na Aleš Procházka — #39 Naprostý souhlas Aleši ... 25km/h je dostačujících. Chceš-li jezdit rychleji, tak si pořid dopravní prostředek k tomu určený se vším co k tomu patří. Hezké Vánoce i Vám :-)

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #39 Aleš Procházka - vloženo: 22.12.2022 v 08:45:25

    odpověď na petan — #35 Peťane, to není vůbec třeba, stávající stav bohatě stačí. Cyklostezce na Baťově kanálu nebo z Valmezu do Rožnova a na Horní Bečvu se o víkendech vyhýbám. Tu a tam ti vyleze z lesa rybář, pak tam jde maminka s kočárkem, před ní odrážedlo a pejsek na tenkém vodítku. Musím vždy upravit rychlost podle situace, stejně jako u nás v Přerově, máme tu pěší zóny i pro kola, bez pruhů, ale musíš jet tak, abys neohrozil, netrefil. Toleruje se tu ježdění po chodníku, je tu spousta chodníků sdílených s jednosměrnou stezkou, ale když si tady lidi umažou to svoje JÁ a v pohodě si vyhovíme, zpomalíme, tak je to MY. Tady i 25 km/hod. je docela vysoká rychlost, takže vše chce nadhled, rozum a všichni jsou v pohodě. Jenže ty elektrický koloběžky mají tak kurevský zrychlení a jezdí tak rychle, že to ohrožuje úplně všechny. Takže regulace cyklistů není potřebná a nebezpečný cyklista na stezce je stejnej kokot jako na e-cyklista s čipem. Vraťme se na začátek: stávající rychlost 25 km/hod. je v pořádku, očipované kolo by mělo být trestáno velkou pokutou, v případě nehody neplněním škod pojišťovnami. Když udělám nehodu nebo mě zastaví a auto nebude mít platný STK, tak jsem v řiti. Když budu mít auto upravený v rozporu STK, tak je to stejný. Můžu mít na autě třeba jiný rozměry plášťů oproti těm zapsaným ve velkém TP, stejný. Pand Ditrich tu veřejně prohlašuje, že je škoda, že jím prodávané produkty nemůžou využít svůj potenciál, protože jsou omezeny právní úpravou a chtěl by to změnit. Není důvod a to je moje tečka k tématu, pohybujeme v kruhu. Pane Ditrichu, tohle Vám neprojde, určitě se najde dost lidí, kteří budou ochotní aktivně bojovat za udržení stávajícího stavu. Hezké Vánoce, nejlépe se 100% vlastní energií...

    1. na tento komentář reaguje James Matthew — #40
    2. na tento komentář reaguje petan — #41
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #38 midlander - vloženo: 22.12.2022 v 08:34:13

    odpověď na petan — #35 A taky zakážeme raději paušálně vjezd na lesní cesty užší než x metrů nebo vůbec vjezd cyklistů do lesa... děkujeme, motorkáři! ;-)

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #37 Honza S. - vloženo: 21.12.2022 v 21:07:38

    odpověď na petan — #35 Úplně to vidím, jak totem dole v Podolí má v sobě radar a rovnou rozesílá fotky s předvoláním... :-D

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #36 tntbiker - vloženo: 21.12.2022 v 19:31:36

    odpověď na petan — #35 Tak především se ta legálnost čipů vyřeší tím, že se obrátíte na MD, navštívíte ho, řeknete že jste významný cyklistický server, ať vám podají kvalifikovaný výklad. Ono to je tedy již dávno vyřešené, ale aby se to podtrhlo. Když dostane slovo nějaký prodavač se svými scestnými názory, tak má dostat slovo i odborník a "správce" vyhlášek a zákonů. Pokud to tedy chápete, co jsem právě napsal.

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #35 petan - vloženo: 21.12.2022 v 18:18:38

    odpověď na Aleš Procházka — #33 Čoveče Aleši teď mě napadlo, co kdyby se to vyřešilo tak, že by se na cyklostezkách prostě zakázalo jezdit víc jak 30 km/hod a kdo to překročí normálně by platil pokutu nezávisle na tom jestli pojede na koloběžce, ebiku, nebo jiném "urychovači"?

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #36
    2. na tento komentář reaguje Honza S. — #37
    3. na tento komentář reaguje midlander — #38
    4. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #39
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #34 James Matthew - vloženo: 21.12.2022 v 15:33:40

    odpověď na tntbiker — #32 Máš pravdu ... připomíná mi jednoho podnikatele, miliardáře a politika kandidujícího na prezidenta :-D

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #33 Aleš Procházka - vloženo: 21.12.2022 v 14:27:52

    Když jsem si v 15 dělal papíry na pionýra (do 50 cm3), normálně jsem chodil do autoškoly na teorii i jízdy. Byl to obyčejný rozjezd, přeřazení na dvojku, potom slalom a zastavení. Dnes uděláš řidičák na auto a hned dostaneš bez jakýchkoliv jízd i papíry na skútr. Když vidím, kolik zákazníků brzdí jen zadní brzdou a představa, že jedou na rychlejším elektrokole a nečekaně mají brzdit, co se stane? Smetou ostatní. Má to motor? Já bych tomu dal za symbolický peníz povinný ručení, registrační samolepku s QR kódem a do 25 km/hod by mohl na cyklostezky, jinak na cestu a podle pravidel silničního provozu. To samé očekávám u elektrických chopperů, koloběžek...

    1. na tento komentář reaguje petan — #35
    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #32 tntbiker - vloženo: 21.12.2022 v 12:16:13

    odpověď na James Matthew — #31 S tím Ditrichem nemá vůbec cenu debatovat. Vždyť už stačí jeho sdělení, že je naprostý nepřítel čipů:-) Nepřítel čipů, který si za ně nechává zaplatit:-)) To nevymyslíš:-) Tvrdí, že 25km/hod ne pro městskou dopravu nebezpečné, ale přitom možná 90% cyklistů jezdí v dopravě maximálně pětadvacítkou. Celé Evropa, všichni největší výrobci elektrokol, ví, jak to s tou legislativou je, co je platné, jen nějaký Ditrich to má jinak:-)

    1. na tento komentář reaguje James Matthew — #34
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #31 James Matthew - vloženo: 21.12.2022 v 10:46:03

    odpověď na JakubDitrich — #26 Pane Ditrichu, zákazník si nemusí pořizovat další hardware a v případě provozu na veřejných komunikacích ani nesmí tento hardware používat! Pokud mu elektrokolo s omezením na 25km/h pro dopravní potřeby nevyhovuje, může si buď zvyknout, snažit se o změnu legagislativy nebo si pořídit dopravní prostředek k tomu určený, třeba skůtr. Ale to pro něj znamená další povinnosti - přilba, řidičské správnění, STK, jezdit jen kde můžou motorová vozidla - a to on nehce, že? On je z toho nešťastný a tudíž i Vy jste nešťastný, tak mu "pomůžete".

    Faktická informace je ta, že pokud elektrokolo jede více jak 25km/h nesmí s ním uživatel na veřejnou komunikaci, tudíž do dopravy!

    Pokud se zasazujete o zvýšení rychlostního limitu a říkáte A, měl by jste říci i B, C, ... Ano zvýšime rychlost, ale budou povinné přilby, povinné ručení a případné technické kontroly a přezkoušení způsobilosti řízení.

    Jak se bude případně řešit používání dětské sedačky? Na jednostopých vozidlech je zakázáno vozit děti do 12let věku!

    Chcete fakta? Zeptejete se pracovníků Horských služeb, jaký je poměr nehod a zranění hobby eletrocyklistů a cyklistů. O fyzice a ovladatelnosti těžšího stroje snad nemá cenu diskutovat. Ale podle toho co píšete, jste asi na jednostopých vozidlech různé hmotosti nikdy nejel. Proč myslíte, že máme několik tříd řidičského oprávnění na motocykl? Je to právě kvůli zkušenostem, výkonu a hmotnosti motocyklu. A je to hlavně kvůli bezpečnosti pro okolí!

    Jste cyklista? Narazil jste do něčeho nebo někoho v 25km/h a v 35km/h (50km/h)? Je to sakra rozdíl ... jak pro cyklistu, tak pro případného chodce ...

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #32
    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #30 midlander - vloženo: 21.12.2022 v 09:57:36

    Zákazníci pana Ditricha zřejmě chtějí kolo používat jako takovou měkčí verzi motorky, a přitom využívat výhod toho, že všude můžou. Nevidím důvod, proč by měli jezdit víc jak 25 km/h, na mtb pojede rychleji jen sporťák, kór v terénu. Na cyklostezce plné kočárků a bruslařů je vyšší rychlost taky spíš ke škodě, i když jedu na silničce, málokdy tam jedu rychlejc. Smysl mi to dává jen na silničním kole v běžné dopravě, což je u e-kol okrajová záležitost. Imho 90% majitelů e-kol stejně rychleji nepojede, čip nečip. Nějak mi ta argumentace pan Ditricha nedává smysl, přijde mi to mimo realitu.

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #29 Martinm - vloženo: 21.12.2022 v 08:51:20

    Dobrý den pane Ditrichu, mě by zajímalo v čem je konkrétně nežádoucí a výrazně nebezpečné vypínání dopomoci při rychlosti 25km/h.

    Myslím si, že většina cyklistů na elektrokolech nikdy nejela na horském kole ani těch 25km/h, protože by museli máknout a teď chtějí jezdit dokonce rychleji. To je dle mého nebezpečné, protože je potřeba mít něco naježděno, abych měl kolo pod kontrolou. Co potom budou dělat tihle piloti bez helem (polovinu z nich potkávám bez nich), na kole jedoucím více než 30km/h a vážícím 20Kg?

    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #28 JakubDitrich - vloženo: 21.12.2022 v 08:16:44

    odpověď na tntbiker — #12 Pěkný den pane tnt, já myslí, že by to bylo skvělé, kdyby se opět vyjádřilo Ministerstvo Dopravy, k tématu elektrokol se totiž vyjadřovat dlouhodobě nechce a pro dopravu na kole zde ani neexistujte žádný pověřený odbor ani úředník.

    Usnadním vám to:

    Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích pojem "elektrokolo" ani jinou modifikaci nezná"

    Vyhláška č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel říká:

    Příloha 12, bod 8

    Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže

    a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,

    b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,

    c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,

    -- to je zcela v rozporu s EU legislativou, "vybaveno dodatečně" - netýká se elektrokol.

    Příloha 12, bod 10

    Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem dále rozumí i jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem dle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování dvoukolových a tříkolových vozidel a čtyřkolek.

    -- zde viz. článek a mnou vysvětlené platné Nařízení č. 168/2013.

    Takže s tím "Porušováním zákona" - opatrně se slovy..

    Jinak jo, pro Bike-EU píšu už 5 let, moje články najdete tady: www.bike-eu.com/market-reports-czech-republic

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #27 ladam - vloženo: 21.12.2022 v 07:56:53

    odpověď na zirecek — #25 milý zirečku čtu co si napsal, přemýšlím o tom. a říkám ano , máš úplnou pravdu. příliš jsem svůj úhel pohledu paušalizoval na sebe, svoje používání, svůj laicky řečeno bezproblémový život s rychlým e kolem. děkuji za tuhle diskuzi, neb jen blbec nemění názory. ještě jednou všem vám cyklistům krásné vánoce přeji!!

    odpověz na tento komentář
  31. avatar
    #26 JakubDitrich - vloženo: 21.12.2022 v 07:54:21

    odpověď na zirecek — #24 odpověď na zirecek — #25 Pane Zirecku, díky za komentáře. Jediné místo, kde v článku vyjadřuji svůj osobní názor je místo, kde vysvětluji, že jsem osobně nešťastný z toho, že si majitel elektrokola, který chce využívat jeho dopravní potenciál, musí ještě za další peníze obstarat nějaký další hardware. Jinak vše ostatní co sděluji jsou fakticky podložené informace, o kterých očividně většina čtenářů zřejmě nevěděla. Prosím diskutujme.. ale o čem konkrétně? Že je elektrokolo výkonnější než "Babeta"? Že je hůře ovladatelné než mechanické kolo? Prosím o fakta...

    1. na tento komentář reaguje James Matthew — #31
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744