Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly...
Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.
Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.
Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel.
Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:
h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou.
Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla:
d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití; a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu;
Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross).
Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.
V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu.
Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :) V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.
S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.
Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.
Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.
Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.
Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní) jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.
Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.
Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit.
Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.
Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Česká kancelář pojistitelů. Ditrich by určitě řekl, že to psal nějaký amatér a blb, který tomu nerozumí. :-) V těch uvedených statistikách jsou samozřejmě pouze nehody elektrokol, které jsou nahlášené. https://www.ckp.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/170-nehody-na-elektrokolech-tvori-jiz-11-vsech-nehod-cyklistu
odpověz na tento komentářhttps://autoperiskop.cz/portal-nehod-nehody-na-elektrokolech-tvori-jiz-11-vsech-nehod-cyklistu/
odpověz na tento komentářDitrichu, větší demagogické názory, než máte vy, jsem nikde za celý život nečetl. Ty vaše hláška o tom, že nejsou nikde haldy mrtvol elektrocyklistů je neskutečně hloupá. Jste vůbec dospělý? Kolik je potřeba mrtvých, abyste uznal nebezpečnost elektrokol? Vy sám jste prodal zřejmě tisíce čipů a namontoval je. Škoda že nemůžete mít statistiku, kolik z těch lidí s vaším čipem se zranilo, kolik možná zmrzačilo. Protože kolo od vás mu jelo rychleji než se smí. Možná nikdo, možná desítky. Buďte rád, že to nevíte. Proč si vyzobáváte povolenou přípomoc v Americe? Protože se vám to hodí. Co kdybychom tedy také přebrali povolenou rychlost na amerických dálnicích, která je 70 mph(117 km/hod) skoro na celém východě a 75 mph (121 km/hod.) na západě? I postih, kdy vás tam za překročení rychlosti o 10 mph hned zpravidla druhý den předvolají k soudu? Opravdu nechápu, proč berete Ameriku jako vzor. To dělají puberťáci. Jak elektrokola skončí, tušíme všichni. Nejprve se zavede povinné ručení. O tom se v EU už jedná. Stačí číst. Třeba materiály z EU. Budou následovat omezení vjezdů ekol do terénů (která už jsem například v Itálii, v Dolomitech, viděl). A následovat budou možná i řidičská oprávnění, možná speciální na elektrokola. A k tomu i předepsaná výbava. A jen tak mimochodem, kolik vy toho najezdíte ročně na elektrokole, kolik toho najezdíte po městě?
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #65
odpověz na tento komentářPředně krásné Vánoce všem a hlavně mír! Moje zkušenost, nikoliv jen dojmy a názory, které pan Ditrich vydává za fakta: jezdím skoro denně do práce v Brně po cyklostezce směr Modřice. Ano, takže jeden z nejvytížěnějších směrů a cyklostezek v Brně. A pokud řeším nějaké kolize nebo skoronehody, tak jedině s rychlými e-bike, koloběžkami či choppery, kteří jedou cca kolem 40 a někdy i více (odhaduji bo má rychlost je někde mezi 25-30 km/h). Jsem rozhodně pro zachování limitu e-bike na 25 km/h s dopomocí motoru a pak za své. Příklady kolizí: nedobrždění za mnou při snaže na poslední chvíli předjíždět, kolize, když hodil myšku a sejmul mě při předjíždění o mé přední kolo, rychlé koloběžky, které jsou obtížně vidět v zákrytu, když kličkují mezi kočárky, běžky, cyklisty a pak se vynoří obrovskou rychlostí. Pane Ditrichu nejdříve najezděte 5000 km ročně do práce po cyklostezkách a přes město jako já a pak pobavíme. A vyberte si prosím nějakou hodně frekventovanou cyklostezku s hodně upravenými e-bike a dalšmí e-prostředky, které nejzedí rychlostí dle zákona a pak s dalšími účastníky jako jsou rodiče s kočárky, děti na odrážedlech, chodci, důchodci s hůlkami, běžci, kolečkáři na lyžích s hůlkama apod. Věřím, že pak budete mluvit jinak. A pokud ne, tak jste jen prodavač, který hájí své zájmy, ale nehledí na okolí a především na bezpečnost všech na stezkách a komunikacích.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #65
odpověz na tento komentářCituji Vás pane Ditrichu: "Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”."
Jak můžete být naprostým nepřítelem prodeje "čipů" a zároveň Vaše společnost tyto čipy prodává?
A žádám Vás o jasnou odpověď. Ne jako v předešlých případech, kdy jste na mé otázky nereagoval.
To je to hlavní oč tu totiž běží. To většinu diskutérů proti Vám zde popuzuje.
odpověz na tento komentářodpověď na zirecek — #54 Nevím co máte nebo ne.. vystupujete zde jako anonym (jako většina ostatních diskutujících). O elektrokolech a LEV toho ale, jak čtu, víte dost málo a ještě méně máte osobních zkušeností, to se ale dá změnit, ozvěte se mi. Prostředí pro elektro-skútry existuje, s infra pro cyklo-dopravu je to podstatě horší....
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #52 Ano, jsem také pro zrovnoprávnění s IAD, výrazně to pomůže řešit prostorově stísněná centra měst: takže šup, šup: e-mopedy zvýšit rychlost, výkon, helmu, STK, povinnou výbavu, ŘP, povinné ručení, parkovací místa, stojany, infrastrukturu. Kde to můžu podepsat? Hlavně, že máte jasno, jaký jsem diskutér a jaké mám zkušenosti s elektromobilitou. Podobně mohu kastovat Vás, že srovnávat USA/Kanadu s EU je v tomto segmentu těžko realizovatelné.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #55
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #47 Na svém webu jste zveřejnil článek, který uvedené podporuje. V diskuzi nepřímo podporujete majitele webu/prodejny, který tuto činnost za úplatu nabízí, provozuje a nedostatečně vysvětluje spojená rizika. Proto jsem se Vás dříve ptal, jestli si uvědomujete, že za zveřejněné informace nesete určitou odpovědnost. Proto některé weby některé články označují jako "komentář" nebo sdělují, že uvedený článek nemusí vyjadřovat názor redakce, apod.
odpověz na tento komentářodpověď na zirecek — #46 A vy jste četl můj článek? Značná část je věnovaná informaci, kde se vzalo ono omezení elektrokol na 25 km/h. Ti vaši "Lidé, kteří právní rámec stanovili mají studie hybnosti, poměru výkonu/váhy průměrného e-kola..." nic takového v ruce fakt nemají. Žádné studie na téma nebyly nikdy provedeny, omezení rychlosti je stanoveno "od stolu" využitím již platného omezení pro zcela odlišný dopravní prostředek.
Právě proto, že během několika málo let budou centra většiny měst v EU omezeny na 30 km/h se nabízí ideální příležitost pro zrovnoprávnění cyklodopravy s IAD, ale co je v zájmu uživatelů není v zájmu industry.
Bohužel vám a ostatním plamenným diskutérům zde chybí to podstatné - Zkušenost z dopravy na kole/elektrokole po městě. A ne po cyklostezkách (těch je v celé Praze necelých 19 km, v centru města 850 metrů) ale v provozu, tedy v dopravním prostoru s auty. A o tom se tu bavíme, sám v úvodu uvádím, že do 25 km/h je na trailu zcela OK, v terénu vyšší rychlost nepotřebuji. V dopravě ano.
Víte jak PeopleForBikes přišli v roce 2014 na rychlost 20 mi/h (32 km/h), která už byla uzákoněná ve většině státu Unie v USA a v Kanadě? Studiemi, testováním v provozu a user pooly. A statistiky nehod, můžeme dohledat, ale kdyby to byly haldy mrtvol, jistě by to přehodnotili. A v centrech měst v Americe u v UK se zavádí plošně 20 mph.
A kecy o "težko-tonážních e-mopedech pro důchodce" už necháme stranou ano? Nejvíce uživatelů elektrokol v ČR je ve skupině 50-60 let. Průměrná hmotnost (eMTB Full/Hard) elektrokola - viz výsledky z poolu testu 48 modelů ebiků VELO2022 je 24,2 Kg.
- na tento komentář reaguje zirecek — #54
- na tento komentář reaguje vicktorioo — #61
odpověz na tento komentářkomentář byl smazán
odpověz na tento komentářkomentář byl smazán
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #48 Kromě toho, že nemáte rád uživatele elektrokol v Jeseníkách, kteří jezdí do kopce. jakou to má relevanci k tématu?
odpověz na tento komentářStačí se zeptat Horské služby v Jeseníkách, kolik e-čkových zoufalců si při sjezdu z Dlouhých strání udělá bolístku :D
Naposledy jsem tam byl v srpnu o víkendu a kolem 14 hodiny mi paní dole na parkovišti s kroucením hlavy říkala, že ten den byla horská pro ebikery 3x.
Z toho mi plyne jeden jediný závěr, kdyby měli jet za své, tak nahoru nepojedou a nic si cestou dolů neudělají. Četnost úrazů je na silnici z vrchu dolů (do Loučné i kolem dolní nádrže) daleko větší, než na trailech pod sjezdovkou, kde éčkaři nejezdí.
Jak měla v reklamě Kooperativa: "musíme tam všichni, jen někteří spěchají, aby tam byli dřív"...
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #49
odpověz na tento komentářodpověď na zirecek — #46 Nevím jak jste přišel na to, že neuznávám aktuální právní rámec? Samozřejmě že ho uznávám, a žádný z ebiků, které jsem kdy jezdil jsem si nikdy čipovat nenechal! Jediné co říkám je, že já osobně bych hlasoval pro navýšení rychlosti na 32. Tečka. Laskavě mi nadávejte do pusy něco co není pravda !!!
- na tento komentář reaguje zirecek — #53
odpověz na tento komentářKlidně, ať jim zvýší rychlost. Elektromobilita je velmi pestrá. Ale potom je to e-moped. Takže na silnici, STK, autoškola ŘP, povinné ručení, povinná výbava. Ono, je to jednoduché. Chceš opičku? Tak musíš mít taky na banány a na klec. Ale založit dotační PR byznys na opičce bez banánů jaksi fungovat nebude.
Peťan tady mluví o různých JÁ a o toleranci v diskuzi. To je právě to, co p. Ditrichovi a Peťanovi chybí, protože nehodlají uznat, že právní a normový rámec je již jasně dán. Každému z nás se hodí pokrytecky kopat do politiků, úředníků, konceptu EU, když se nám to hodí a chceme si to zjednodušit.
A co takhle vést věcnou diskuzi, která má již právní rámec? Lidé, kteří právní rámec stanovili, toto vedli, mají studie hybnosti, poměru výkonu/váhy průměrného e-kola, e-mopedu. Technická omezení mají svůj logický, fyzikální základ. Bohužel je všem zřejmé, že vývoj startapů je daleko před úředníky, takže pravidla se stanovují někdy až zpětně - až se stanou těžké nehody, úrazy, zranění. Je to svým způsobem přirozený vývoj.
V době kdy některá centra měst zavádí u aut max. rychlost 30 km/h, v době kdy tu Aleš Procházka popsal, jak vypadají intenzivně využívané cyklostezky ve špičku (kdy si oddychnu po průjezdu na kole s rukama na brzdách a očima na šťopkách, že jsem nesrazil psa nebo dítě), chcete zvyšovat rychlost težkozonážním e-mopedům pro důchodce?
Ale to p. Ditrich nikde nenapíše, že vysmátý očipovaný ekolista může mít na krku obecné ohrožení, neúmyslné zranění, platový příkaz na plnění veškerých léčebných nákladů zraněnému, protože každá pojišťovna ti ukáže prostředníček.
- na tento komentář reaguje petan — #47
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #50
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #51
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #52
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #44 Naprostý souhlas.
Jenom si ještě dovolím jednu poznámku k tomu všemu, co tu zaznělo a to je vymahatelnost práva tady v ČR. Autem najezdím cca 30 tis. km za rok a nepamatuji si, kdy naposledy mi policajti někde změřili rychlost (když abstrahuji od fixních kamer a úsekových měření) nebo dokonce mě zastavili na kontrolu. Troufám si říct, že to nebylo určitě za posledních 10 let. Tak si bohužel neumím moc představit, že by se policie zabývala i koly.
Až na pár zbytečných diskusí je tu s vámi docela sranda, bando! Takže hezké a klidné svátky všem!
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #41 Peťane, úplně poslední reakce: navýšení rychlosti z 25 na 32 je o 28%... Já bych jim ten dar jet rychleji než cyklista nedával. Akcelerace e-biku z nuly je srovnatelná s autem, nevidím jediný rozumný argument, proč by mě e-bike mohl jet rychlostí vyšší než jezdí běžní cyklisté. A že dali takovej majlant za něco, co jede pomaleji než některá kola okolo, to už je problém těch majitelů produktů.
- na tento komentář reaguje Honza S. — #45
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #41 "Kde nejsou vysoké pokuty, není disciplína, takže nemám problém s tím, aby minimálně při nehodách platila striktní pravidla tvrdých kontrol jestli na kole čip je nebo není a podle toho se s dotyčným zacházelo. Dokud ale tohle policie a pojišťovny dělat nebudou, tak se přístup k čipování bohužel nezmění ať bude legislativa jakákoli." ... s tím naprosto souhlasím!
Hezké Vánoce i do MTBS ;-)
odpověz na tento komentářTato debata bude nekonečná, protože zastánci pomocného motoru vůbec neslyší. Bylo by to velmi jednoduché, klasický bicykl je bez motoru a jiná kategorie je bicykl s pomocným motorem. To se ale businessu s pomocnými motory nehodí, protože bez parazitování na klasickém bicyklu by byl v háji. Kola s pomocnými motory, ať s čipem nebo Dailem, nejsou žádný pokrok, prostě se jen přidal motor. Jeden ze srandovních argumentů, a tady také zazněl: „už jsi na tom jel?“ Sorry, ale i lehce podprůměrně inteligentní člověk ví, že motor tam je, aby strkal…Také jsem už na cyklostezce viděl vyválenou paní, kterou těžké motorizované kolo pěkně protáhlo zatáčkou a poslalo do křoví, naštěstí nikoho dalšího netrefila…
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #39 Aleši napsal jsi to hezky. Meritum věci této diskuse je, že se zde potkávají různá "JÁ" a říkají co oni sami preferují, jak to vidí a co si přejí. Že nejsme všichni stejní je správně a že bychom měli umět vyslechnout i jiný názor bez toho, abychom dotyčného s kterým nesouhlasíme dehonestovali si také myslím a proto to také dělám. Já osobně jsem zastáncem sjednocení se na vyšší 32 km/hod rychlosti do legálního rámce a zbytek nechat při starém. To ale neznamená, že vyzívám a propaguju čipování! Mimochodem každý pohon má malinko jinou vypínací rychlost a v rámci určité tolerance je dnes naprosto běžnou praxí, že se Bosch i Shimano vypínají až někde kolem 26,5 km/hod podle použitých plášťů. Nedávno jsem testoval nový Panasonic a ten se dokonce vypínal až někde při 27,4 km/hod a nevěřil bys jak je to v jízdě s partičkou znát oproti striktním 25 km/hod. Jinak platí to stejné jako u aut. Kde nejsou vysoké pokuty, není disciplína, takže nemám problém s tím, aby minimálně při nehodách platila striktní pravidla tvrdých kontrol jestli na kole čip je nebo není a podle toho se s dotyčným zacházelo. Dokud ale tohle policie a pojišťovny dělat nebudou, tak se přístup k čipování bohužel nezmění ať bude legislativa jakákoli. To je můj názor.
- na tento komentář reaguje James Matthew — #43
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #44
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #39 Naprostý souhlas Aleši ... 25km/h je dostačujících. Chceš-li jezdit rychleji, tak si pořid dopravní prostředek k tomu určený se vším co k tomu patří. Hezké Vánoce i Vám :-)
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #35 Peťane, to není vůbec třeba, stávající stav bohatě stačí. Cyklostezce na Baťově kanálu nebo z Valmezu do Rožnova a na Horní Bečvu se o víkendech vyhýbám. Tu a tam ti vyleze z lesa rybář, pak tam jde maminka s kočárkem, před ní odrážedlo a pejsek na tenkém vodítku. Musím vždy upravit rychlost podle situace, stejně jako u nás v Přerově, máme tu pěší zóny i pro kola, bez pruhů, ale musíš jet tak, abys neohrozil, netrefil. Toleruje se tu ježdění po chodníku, je tu spousta chodníků sdílených s jednosměrnou stezkou, ale když si tady lidi umažou to svoje JÁ a v pohodě si vyhovíme, zpomalíme, tak je to MY. Tady i 25 km/hod. je docela vysoká rychlost, takže vše chce nadhled, rozum a všichni jsou v pohodě. Jenže ty elektrický koloběžky mají tak kurevský zrychlení a jezdí tak rychle, že to ohrožuje úplně všechny. Takže regulace cyklistů není potřebná a nebezpečný cyklista na stezce je stejnej kokot jako na e-cyklista s čipem. Vraťme se na začátek: stávající rychlost 25 km/hod. je v pořádku, očipované kolo by mělo být trestáno velkou pokutou, v případě nehody neplněním škod pojišťovnami. Když udělám nehodu nebo mě zastaví a auto nebude mít platný STK, tak jsem v řiti. Když budu mít auto upravený v rozporu STK, tak je to stejný. Můžu mít na autě třeba jiný rozměry plášťů oproti těm zapsaným ve velkém TP, stejný. Pand Ditrich tu veřejně prohlašuje, že je škoda, že jím prodávané produkty nemůžou využít svůj potenciál, protože jsou omezeny právní úpravou a chtěl by to změnit. Není důvod a to je moje tečka k tématu, pohybujeme v kruhu. Pane Ditrichu, tohle Vám neprojde, určitě se najde dost lidí, kteří budou ochotní aktivně bojovat za udržení stávajícího stavu. Hezké Vánoce, nejlépe se 100% vlastní energií...
- na tento komentář reaguje James Matthew — #40
- na tento komentář reaguje petan — #41
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #35 A taky zakážeme raději paušálně vjezd na lesní cesty užší než x metrů nebo vůbec vjezd cyklistů do lesa... děkujeme, motorkáři! ;-)
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #35 Úplně to vidím, jak totem dole v Podolí má v sobě radar a rovnou rozesílá fotky s předvoláním... :-D
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #35 Tak především se ta legálnost čipů vyřeší tím, že se obrátíte na MD, navštívíte ho, řeknete že jste významný cyklistický server, ať vám podají kvalifikovaný výklad. Ono to je tedy již dávno vyřešené, ale aby se to podtrhlo. Když dostane slovo nějaký prodavač se svými scestnými názory, tak má dostat slovo i odborník a "správce" vyhlášek a zákonů. Pokud to tedy chápete, co jsem právě napsal.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #33 Čoveče Aleši teď mě napadlo, co kdyby se to vyřešilo tak, že by se na cyklostezkách prostě zakázalo jezdit víc jak 30 km/hod a kdo to překročí normálně by platil pokutu nezávisle na tom jestli pojede na koloběžce, ebiku, nebo jiném "urychovači"?
- na tento komentář reaguje tntbiker — #36
- na tento komentář reaguje Honza S. — #37
- na tento komentář reaguje midlander — #38
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #39
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #32 Máš pravdu ... připomíná mi jednoho podnikatele, miliardáře a politika kandidujícího na prezidenta :-D
odpověz na tento komentářKdyž jsem si v 15 dělal papíry na pionýra (do 50 cm3), normálně jsem chodil do autoškoly na teorii i jízdy. Byl to obyčejný rozjezd, přeřazení na dvojku, potom slalom a zastavení. Dnes uděláš řidičák na auto a hned dostaneš bez jakýchkoliv jízd i papíry na skútr. Když vidím, kolik zákazníků brzdí jen zadní brzdou a představa, že jedou na rychlejším elektrokole a nečekaně mají brzdit, co se stane? Smetou ostatní. Má to motor? Já bych tomu dal za symbolický peníz povinný ručení, registrační samolepku s QR kódem a do 25 km/hod by mohl na cyklostezky, jinak na cestu a podle pravidel silničního provozu. To samé očekávám u elektrických chopperů, koloběžek...
- na tento komentář reaguje petan — #35
odpověz na tento komentářodpověď na James Matthew — #31 S tím Ditrichem nemá vůbec cenu debatovat. Vždyť už stačí jeho sdělení, že je naprostý nepřítel čipů:-) Nepřítel čipů, který si za ně nechává zaplatit:-)) To nevymyslíš:-) Tvrdí, že 25km/hod ne pro městskou dopravu nebezpečné, ale přitom možná 90% cyklistů jezdí v dopravě maximálně pětadvacítkou. Celé Evropa, všichni největší výrobci elektrokol, ví, jak to s tou legislativou je, co je platné, jen nějaký Ditrich to má jinak:-)
- na tento komentář reaguje James Matthew — #34
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #26 Pane Ditrichu, zákazník si nemusí pořizovat další hardware a v případě provozu na veřejných komunikacích ani nesmí tento hardware používat! Pokud mu elektrokolo s omezením na 25km/h pro dopravní potřeby nevyhovuje, může si buď zvyknout, snažit se o změnu legagislativy nebo si pořídit dopravní prostředek k tomu určený, třeba skůtr. Ale to pro něj znamená další povinnosti - přilba, řidičské správnění, STK, jezdit jen kde můžou motorová vozidla - a to on nehce, že? On je z toho nešťastný a tudíž i Vy jste nešťastný, tak mu "pomůžete".
Faktická informace je ta, že pokud elektrokolo jede více jak 25km/h nesmí s ním uživatel na veřejnou komunikaci, tudíž do dopravy!
Pokud se zasazujete o zvýšení rychlostního limitu a říkáte A, měl by jste říci i B, C, ... Ano zvýšime rychlost, ale budou povinné přilby, povinné ručení a případné technické kontroly a přezkoušení způsobilosti řízení.
Jak se bude případně řešit používání dětské sedačky? Na jednostopých vozidlech je zakázáno vozit děti do 12let věku!
Chcete fakta? Zeptejete se pracovníků Horských služeb, jaký je poměr nehod a zranění hobby eletrocyklistů a cyklistů. O fyzice a ovladatelnosti těžšího stroje snad nemá cenu diskutovat. Ale podle toho co píšete, jste asi na jednostopých vozidlech různé hmotosti nikdy nejel. Proč myslíte, že máme několik tříd řidičského oprávnění na motocykl? Je to právě kvůli zkušenostem, výkonu a hmotnosti motocyklu. A je to hlavně kvůli bezpečnosti pro okolí!
Jste cyklista? Narazil jste do něčeho nebo někoho v 25km/h a v 35km/h (50km/h)? Je to sakra rozdíl ... jak pro cyklistu, tak pro případného chodce ...
- na tento komentář reaguje tntbiker — #32
odpověz na tento komentářZákazníci pana Ditricha zřejmě chtějí kolo používat jako takovou měkčí verzi motorky, a přitom využívat výhod toho, že všude můžou. Nevidím důvod, proč by měli jezdit víc jak 25 km/h, na mtb pojede rychleji jen sporťák, kór v terénu. Na cyklostezce plné kočárků a bruslařů je vyšší rychlost taky spíš ke škodě, i když jedu na silničce, málokdy tam jedu rychlejc. Smysl mi to dává jen na silničním kole v běžné dopravě, což je u e-kol okrajová záležitost. Imho 90% majitelů e-kol stejně rychleji nepojede, čip nečip. Nějak mi ta argumentace pan Ditricha nedává smysl, přijde mi to mimo realitu.
odpověz na tento komentář