Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly...
Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.
Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.
Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel.
Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:
h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou.
Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla:
d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití; a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu;
Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross).
Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.
V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu.
Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :) V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.
S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.
Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.
Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.
Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.
Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní) jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.
Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.
Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit.
Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.
Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na Barbossa — #179 Není účelem tady grilovat Martina, je to borec a jen on sám ví, jak se mu blbě nebo dobře žije. Co je zoufalý, že až budu chtít od své zdravotní pojišťovny uhradit zátěžové ekg srdce, tak si to zaplatím sám, protože jsem pitomec, co se snaží v rámci možností hýbat a chce být v dobré kondici. Zatímco jiní, kteří přijdou k doktorovi s chronickým onemocněním, protože se přežírají, chlastají, kouří a taky proto, že jezdí elektrokole :-), těm se zaplatí všechno. Krásná diskuse, předávám ostatním, padne 200? Jakub Ditrich to tady rozhýbal....
- na tento komentář reaguje G23 — #181
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #178 Aleši není to faul, je to konstatování faktu. Pan Martin není žádný mrzák, který za to, jaký je nemůže. Naopak. Sám přiznává, že jeho váha je výsledkem jeho lenosti: "ale léta pohodlí si vybrala svou daň". Pokud má někdo nějaký zdravotní deficit, je to něco jiného, tam si takový člověk opravdu zaslouží obdiv a i maraton z 4,5 hodiny je super. Pokud někdo prostě jen ztloustne vlastním pohodlím, tak si za to může sám. Větší příjem, než výdej = nadváha, tak to prostě je.
Svět je na cestě ke skáze právě proto, že se dnes nezdravě toleruje a podporuje všechno a všichni. Místo aby si dotyčný na rovinu vyslechl, že je prostě a jednoduše tlustej a musí zhubnout, tak mu naopak okolí naservíruje respekt, obdiv a toleranci. Podívej se na mladý holky, ty když mají nadváhu, klidně se nesou i s těmi špeky a ještě se tváří jak královny vesmíru. Není tedy normální mít nadváhu, není a nebude. Tak jako není normální kouřit. A dožadovat se stejných práv a možností je falešný pokus o spravedlnost. A spravedlnost je sociální konstrukt, který je iluzí těch, kteří jsou neúspěšní.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #180
- na tento komentář reaguje G23 — #181
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #173 odpověď na tntbiker — #175 Zdar borci, to je faul, takhle nadávat Martinovi, má můj velký respekt. To je jako se posmívat na nějakém "maratonském" závodě lidem z nejlehčí trasy, ano, objektivně jsou hrozní :-), ale chtějí to zkusit, každý nějak začínal. Tyhle hroty okolo jsou toxická cyklistika, neberte se tak vážně a neurážejte. A pan Martin ví, že třeba ten e-bike bude super prostředek pro velkou změnu nebo alespoň pro sdílení všech zážitků.odpověď na zbartos — #177 Tohle plošně je 3,14čovina.
- na tento komentář reaguje Barbossa — #179
odpověz na tento komentářodpověď na Martin_St — #164 ///Tak tohle je pane Bartoši slušnej humor... zákaz vjezdu elektrokol na polní cesty? Jako aby se tam mountbikeři cítili zase víc jedineční a nepotkávali tolik lidí?///
Nikoliv jen cykliste!
Ale aby tam vnější/pridatnou energii nepodporovani lidé (pěší, běžci, cyklisté, běžkaři, bruslaři, koloběžka atd.) nepotkavali lidi jejichž pohyb naopak tato energie podporuje/usnadňuje.
Vše celkem funguje, dokud někde není moc lidi. Podívejte se na Mt. Everest. Nekončící zástupy lidi podporovaných kyslíkem v bombicce (a navíc většinou i nosicem).
Nebo napr. Rifugio Cima Tofana
Cortina d'Ampezzo, Itálie
https://mapy.cz/s/cezemobapu , kam jsem nic zlého netuše, vyšel za cca 5 hodin po docela pěkně ferrate a nahoře byly davy lidi a damy v lodickach, protože tam vede kabinkova lanovka z Cortiny...
///A nemohl bych tedy já chtít ve stejném duchu, aby se zavedl zákon, že by tam neměli jezdit lidi na normálních kolech, protože překáží elektrobikerům? Chápete tu hloupost obou požadavků?///
Vás požadavek jistojistě hloupý.
Správně by měli (když uz) chtít pěší/bezci, aby byl na polní a lesní cesty/cesticky zakázán vjezd/vstup čehokoliv, co usnadňuje pohyb ve srovnání s pěšími.
A pokud se k těm stávajícím pesim a davum lidi na kolech přidají ještě doposud doma doposud pobyvajici lide na čemkoliv poháněném externí energii, brzy ten všeobecný zákaz pro nepesaky bude zaveden.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #178
odpověz na tento komentářodpověď na Martin_St — #166 Nevíte co je nadsázka? Propagovat elektrokola a jejich čipování na tomto webu znamená, že se 100% vystavujete ostrým komentářům, z druhé strany barikády a ta barikáda tady je a bohužel se nezmenšuje. Zkuste pochopit, že my staromilci se bojíme, že se nám s rozvojem e-cyklistiky bude zmenšovat životní prostor.
Používám kolo jako dopravní prostředek na cestách do práce a na několika místech není logické, nebo bezpečné pokračování cyklostezky, tak jedu po chodníku. Pomalu a opatrně, na gravelu s řídítky 46cm širokými. Když tam začne jezdit hodně e-kol s řídítky 80cm, tak se už na chodník na několika místy zúžený sloupem veřejného osvětlení všichni s chodci nevejdeme a budou tam číhat městští strážníci.
Potom také jezdím na Kokořín na trialy a co tam zažívám. Víc e-kol které jsou těžší, rychlejší zanechává větší stopy na stezkách, dochází k častějším konfliktům s pěšími na turistických trasách které sdílíme s pěšími. Co reálně hrozí, že český svaz turistů prosadí zákaz používání jimi vyznačených tras pro cyklistiku! Nebudou rozlišovat klasická a elektrická kola, pro ně jsme jedna banda.
A tady jen příklad, že v tom nejsme sami. Včera jsem sledoval nasra... plavců, kteří si chodí pravidelně, celoročně odplavat si své km do bazénu. Teď po Vánocích tam jsou chvilku asi měsíc budou paničky, které jim vlezou do rychlé dráhy a tam si plovou styl prsa paní radové. Nic neporušují, ta cedulka rychlá dráha, jen informace, tak proč by braly nějaký ohled. Že tam jsou další 2 dráhy a další 1/4 bazénu pro volné plavání?
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #173 Tak nějak, jak to píšeš. Je opravdu zvláštní, že lidé porušují zákon a ještě se tím chlubí. Už dlouho si všímám, že možná takových 50% elektrocyklistů mají silnou nadváhu. Dále platí pravidlo, že čím vypasenější, tím má dražší okolo. Pan Martin je typická oběť svého obžerství a ještě k tomu se zařadil mezi skvělé zákazníky prodavačů elektrokol. Ti tlusťochy milují, protože vědí, že když takový člověk vejde do krámu, nechce obyčejné levné kolo:-) Chce masivní mašinu s pořádným motorem:)
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #178
odpověz na tento komentářtak zase trosku klid, Martin pise:
"A co se týče posilovače a čipování - vzhledem k tomu, že z každého mírnějšího kopečka to sviští jako kráva a já tu rychlost naopak brzdím a nesnáším, protože se necítím na kole ve velké rychlosti bezpečně - počítám, že většina lidí, co si kupuje elektrokolo, nepotřebuje šlapat jako magor nad tu omezenou rychlost - osobně nevím, proč bych to vůbec dělal."
Neprijde mi vhodne resit nejake dispozice kohokoliv, me naopak jeho pristup prijde fer a s tim neni zadny problem. Problem tu byl a bude s tim ze pan Ditrich si protireci a placa pak nesmysly :) to je asi cele.
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #171 já pana Martina neznám, čili můj názor na něj je pouze na základě jeho příspěvku. Sám se prostě a jednoduše popsal jako skrmený líný tlusťoch, který si na ebiku dopřává zážitky, na které by jinak neměl nejmenší šanci dosáhnout. A k tomu všemu na nelegálně načipovaném kole, se který jezdí normálně v provozu. Prostě další hňup, který žádá o pochopení, toleranci a přitom sám naprosto flagrantně porušuje zákon a k tomu všemu není líný se nažrat :D
- na tento komentář reaguje tntbiker — #175
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #178
odpověz na tento komentářZdravím všechny v novém roce! Tato debata je zajímavá a docela pěkně se některé věci zvýrazňují. Já tu tedy nevidím žádné útoky na kluky nebo holky, kteří používají na kole pomocné elektromotory. Já tu stále čtu vstřícné příspěvky v duchu: má-li kolo s motorem omezenou rychlost do 25 km/ hod, nikdo z cyklistů s tím vlastně nemá problém! Je tu žádost, přání, prosba, aby kola s pomocnými motory byla samostatnou skupinou oddělenou od normálních kol, nic víc. Utočí tu ti, kteří chtějí více než těch 25 km/ hod… Tady je žádost o respekt, ale zrovna ti, co nechtějí jezdit za své s tím rychlostním omezením, žádný respekt k těm, co jezdí za své neprojevují! Dvě malé poznámky nakonec. 1. Přispěvatel Martin st mi tak nějak přijde, že už tu přispíval pod jiným jménem, a teď změnil taktiku… 2. Mtbs má právo psát o čem chce, je to jejich business, ale někdo tu trefně psal o tom, že zde také nepíší o silničních kolech, dráze apod., bylo by možná lepší, kdybychom tu i nadále četli o horských kolech…
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #170 kluci poprosím trochu o respekt k druhým. to že si to myslíte, neznamená že to musíte hned psát. dostáváte sami sebe na úroven druhé třídy divné školy. naopak tleskám panu martinovi, že se na web chrtů nebojí napsat svoje parametry. a společně chvalme , že s to uvědomuje a bojuje s tím prostřednictvím e kola. přesně pro takové je i určeno. až shodí, koupí si normální kolo...ono na druhou stranu námi chválení soudruzi z profi pelotonu mající 60 kg při 180cm a ručičky jako vařečky a ramena jako sešlapaný cirkusový stan také není ani estetické natož zdravé...pf 2023!
- na tento komentář reaguje Barbossa — #173
odpověz na tento komentářodpověď na Martin_St — #162 :D pane Martine, s takovými parametry by vám zdravotní pojišťovna měla napařit tak desetinásobek zdravotního pojištění. Vy jste normálně vykrmenej tlusťoch ... :D
- na tento komentář reaguje ladam — #171
odpověz na tento komentářodpověď na Martin_St — #162 A ještě z té osobní, pocitové, roviny - pokud máš 30 - 40 kg nadváhu, tak bys přece měl mít nějakou pokoru a být šťastnej, že Ti to jede po rovině s přípomocí 25-26 km/hod. Říká člověk s 15 kg nadváhy.. :-)
odpověz na tento komentářodpověď na Martin_St — #162 Dobrý den / ahoj Martine, já nejsem žádnej zasloužilej cyklista a vůbec nemám rád kastování na "bajkery", enduristy, silničáře, gravelisty, elektrikáře.Mám už něco odježděno a v lese ve sjezdech jezdím defenzivně, když cítím, že můžu potkat lidi (samozřejmě základ je celá parta vedle sebe přes celou cestu). Už nemám potřebu to někde hrotit. Absolutně s Tebou souhlasím ve všem, ať si každej jezdí na kole a má svoje záliby a motivace. Nemám žádný averze vůči e-cyklistům. Problémem jsou lidi, kteří neodhadnou svoje schopnosti a nemají kolo odžito. Stejně jako Roglič nemá odježděný žákovský a kadetský roky, tak ty tlamy holt háže až teď a náš Mates v kadetech :-) Na kole jsem jezdil ve velkých městech, největší sranda byl Londýn a úplně nejlepší byly "kapsy" na světelných křižovatkách, do kterých se do první lajny vždycky najelo před auta (vždy tak 5-10 lidí) a auta jela až po nás. Vůbec neřeším typologii cyklisty. Všechny argumenty hážeš pod stůl posledníma větama: ospravedlňuješ čipování kol a elektroskútru. Já se vyjádřím snad jen ke kolu, ale budu se opakovat: vizuálně je elektrokolo jízdní kolo, s limitem 25 km/hod. je to zcela v pohodě a na stezkách se nepozabíjíme. Když to čipneš, stává se z toho nebezpečná zbraň, která pojede výrazně rychleji, je to nelegální a rychlost se odlišuje od běžné rychlosti cyklistů. Tečka. Není co dál řešit, už se opakujeme. K elektroskútru se nedokážu vyjádřit, ale principiálně netuším, jak se to pod Tvojí váhou chová, jak se to kroutí a brzdí, ale když si na tom rozbiješ ústa, určitě víš, komu si stěžovat. Měnit rychlost o 30% nahoru... Kup si normální konvenční skútr a nemusíš nic šidit. Takže i když jsem celkově hodně liberální člověk, jsou tady jasně daný pravidla, rychlostní limity, který dávají smysl a bordel v tom dělají lidi, kteří to považují za blbost.
odpověz na tento komentářodpověď na Martin_St — #162 Pane Martine. Vy jste se za svého života vykrmil do vepříkových rozměrů. Kdybyste si pořídil kolo bez motoru, jezdil na něm, a držel i životosprávu, tak jste už po roce mohl mít rozměr normální populace. Mohl jste pro sebe něco udělat a nemusel se dnes bát, že vám dojde na trase baterka. Podle některých statistik si v obchodě si elektrokolo nechává očipovat asi 70% zákazníků. Není tedy pravda, že k očišťování musí dojít nějakou přirozenou cestou. Protože čip jim obchodník rovnou nabídne. Koupit si elektrokolo je většinou lenivost lidí. Musí za každou cenu dojet dál, než musí? Hodně lidí na elektrokolech jsou nebezpeční. Nejen tím, že mají čip. Neumí na kole, které rychle akceleruje, které dokáže jet pětadvacítkou (a jezdec takovou rychlostí do té doby nejal) a hůře se ovládá. A vhledem k celoevropskému problému s nehodami elektrokol se největší výrobci zasazují o to, aby se rychlost nezvyšovala. Protože pak dojde opravdu k tomu, že elektrokola nebudou moc běžně jezdit všude, jako dosud. Třeba v Alpách už jsou cedulky, že někam ekola nesmí. Lidé, který by na obyčejném kole někam nevyjeli, tak najednou se tam dostanou, motají se mezi pěšími turisty, jsou nebezpeční. Třeba v Krkonoších u Výrovky nebo u bufetu. Tak to je v sezóně peklo. Víte o tom všem prdlačku, protože jste klasický produkt mánie elektrokol. Kdybyste jezdil, tak jako lidé, kteří si tu čtou na MTBS, tak byste to možná pochopil. Ale protože vy si občas nabijete baterku a občas vyjedete, tak to je pro vás nepoznaná píseň.
odpověz na tento komentářodpověď na Pavel Fiala — #159 když pominu trapnost prvních dvou odstavečků, chci se zeptat na ten poslední - odkud to víte, z čeho čerpáte nebo je to dokumentace typu - všichni si myslíme, že....?
- na tento komentář reaguje Pavel Fiala — #176
odpověz na tento komentářodpověď na Tommy_25 — #138 Velmi dobrý komentář, vidím to podobně.
odpověz na tento komentářodpověď na zbartos — #135 Tak tohle je pane Bartoši slušnej humor... zákaz vjezdu elektrokol na polní cesty? Jako aby se tam mountbikeři cítili zase víc jedineční a nepotkávali tolik lidí? A nemohl bych tedy já chtít ve stejném duchu, aby se zavedl zákon, že by tam neměli jezdit lidi na normálních kolech, protože překáží elektrobikerům? Chápete tu hloupost obou požadavků?
- na tento komentář reaguje zbartos — #177
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #124 Aha...takže z toho vyplývá co? Pokud pojede stejnou rychlostí cyklista, protože třeba jede z kopce nebo to umaká, tak je to v pohodě? A vy víte, že to bylo očipovaný kolo? A "snad padesátkou" - nebo třeba taky ne, že jo? No, prostě takovej nevinnej příspěvek do diskuse, chápu.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #14 Pane Procházko, přesně na tyhle komentáře "zasloužilých cyklistů" vůči lidem, co si koupí elektrokolo, jsem docela vysazený. A zvlášť mě mrzí u někoho, kdo se prodejem kol živí, i když chápu Vaši určitou zatrpklost ve stylu - já se k tomu musel sportovně promakat a někdo to má "zadarmo". Je to ale pitomost. V základu je totiž pitomost srovnávání elektrokol a kol jako takových.
Vy píšete, cituji: "Pro mně je cyklistika relax, sport, uvolnění, kondička a taky zábava. Vy prodáváte zážitek, chcete nabídnout víc zábavy, víc rychlosti, víc zážitků, ale toho cyklistu to nebude bolet. Vím, jak bolí sportovní jízda na maratonském celoodpruženém elektrokole, zkusil jsem, ochutnal a poděkoval. Pro mně je to otázka nějaké sportovní cti, ale ne každý to tak má."
Možná vás tedy překvapí, že mně, s mými řekněme 116 kily při 174 cm - slouží elektrokolo úplně stejně. Protože nejste debil (jako někteří neznalí), kteří si myslí, že elektrokolo jezdí "samo" jako ty pošahané ekoloběžky v Praze, ale pouze vypomáhají. A protože se přeci určitě shodneme v tom, že jízda na šlapacím kolem není jen výsadou pro štíhlé vymakané sportovce. I my, co jsme nestrávili půlku života na kole či jném sportu, ale přesto bychom rádi třeba s rodinou vyrazili na cyklovýlet, kde nechcípneme hned u prvního kopce, máme právo mít ten zážitek, relax, uvolnění a překvapivě i kondičku, že? Protože nejste ten již zmiňovaný debil, tak víte, že motor vám jen pomáhá a to navíc ještě dle nastavení. Takže já při svých 116 kilech, navíc s kolem těžším o 10 - 15 kilo, s nějakou tou přípomocí, docela slušně makám a šlapu do pedálů - ujedu víc, proto mne to víc baví, nemusím s kolem jen na Mělnicko, abych neumřel v kde jakém mírnějším stoupání a mohu jet s ostatními a stačím jim. Proto jsem zřejmě vyvrhel, opovrženíhodná nula, zdá se. Alespoň tak to podává řada těch kovaných cyklistů...jenže já s vámi všemi kua fix nezávodím ani se vám nevysmívám - heč - vyjel jsem kopec jako vy, co jste na to musel makat x let na kole. Já se i do toho kopce namakám dost. To mi věřte a zázračný tlačítko samojízdy fakt nemám. Jako mladej kluk jsem an kole jezdil dost, ale léta pohodlí si vybrala svou daň...elektrokolo je pro mne způsob, jak se dostat se synem zase do sedla a ne, nemám čas si dělat trénink a krátké jízdy pro nabytí fyzičky na cyklovýlety. A co se týče posilovače a čipování - vzhledem k tomu, že z každého mírnějšího kopečka to sviští jako kráva a já tu rychlost naopak brzdím a nesnáším, protože se necítím na kole ve velké rychlosti bezpečně - počítám, že většina lidí, co si kupuje elektrokolo, nepotřebuje šlapat jako magor nad tu omezenou rychlost - osobně nevím, proč bych to vůbec dělal. Co jsem naopak udělal u své elektromotorky, která je z dementních důvodů nastavená na 45km i když na ni musím mít řidičák a SPZtku - odblokoval jsem si ji, protože v Praze normálně brzdím dopravu a potřebuju se dostat aspoň k 60 na některých úsecích. Nevěřím tudíž tomu, že kde jaký senior nebo člověk neschopný uřídit kolo si bude elektrokolo odblokovávat - k tomu se člověk dostane až v momentě, kdy mu asi opravdu nestačí daná rychlost, to jest už o tom svém kole něco ví a cítí se být limitovaný. A protože se k tomu musí opět PROŠLAPAT, tak srovnání elektrokola s motorkou je prostě hovadina. Tam mi fakt stačí přidat "plyn" - ale pokud budete vy jako dozajista zdatný cyklista šlapat tak, že přelezete limit, měl byste najednou dostat na svoje kolo řidičák a značky nebo jak? Demagogie tady prostě prýští z obou stran a je z velké části daná určitou globální "averzí" cyklistů k e-cyklistům. Je to o nějakém ukřivděném pocitu, že cheatují, že vy jste si to poctivě odmakali a oni se jen vezou. To je zcestný egoismus, který nechápe, že elektrokolo možná vypadá jako kolo, ale je to jiný dopravní prostředek pro jinou cílovou skupinu - přitom ale může poskytovat totálně stejné zážitky - jak po relaxační, zábavné tak sportovní stránce. Jen to nemůžete posuzovat "ze své cyklistické zkušenosti a kondice".
- na tento komentář reaguje tntbiker — #167
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #168
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #169
- na tento komentář reaguje Barbossa — #170
odpověz na tento komentářKrásný nový rok, pane Ditrichu, tak jsem se dnes podíval na stránky Bosch a nestačil se divit. Moje argumenty se vytvořily intuitivně, stačí jezdit na kole a dívat se kolem sebe. Taky stránky vašich kolegů z e-bikové komunity jedou bomby, ale znáte to, na každou svini se vaří voda. Mějte se.
Webové stránky výrobce motorů Bosch: https://www.bosch-ebike.com/cz/tuning-ebike
„Většině zákazníků a prodejců si rizika a nebezpečí, kterým se vystavují, vůbec neuvědomují, stejně jako tvrdé následky, kterým mohou čelit.”
Zweirad-Industrie-Verband (ZIV – Asociace cyklistického průmyslu)
Tuningem se nedopouštíte jen nějakého banálního přestupku Tuning bezpochyby představuje porušení zákona! Mnoho lidí si neuvědomuje, že používání eBiků upravených tuningem na veřejných komunikacích může vést nejen k technickým problémům, ale také k závažným právním důsledkům. Protože elektrokola s podporou do 25 km/h a jmenovitým trvalým výkonem motoru do 250 W jsou podle zákona rovnocenná jízdním kolům, nepotřebují povinné ručení, registrační značku ani řidičský průkaz. Tuning tento status mění, protože eBike upravený tuningem obvykle spadá do kategorie motocyklů. Lidem, kteří jezdí na motocyklu bez řádného povinného ručení, registrační značky nebo řidičského průkazu hrozí mimo jiné v případě nehody pokuta nebo vězení a případně občanskoprávní následky, jako je odpovědnost za újmu na zdraví. Navíc existuje riziko, že pokud si kupující nechá na svém eBiku provést tuning, může přijít o aktuální záruku a o nárok na záruku za systém Bosch eBike a za další prvky kola.
„Je pro nás důležité, aby eBiky, tedy kola s maximální rychlostí 25 km/h, byla i v budoucnu klasifikována jako jízdní kola se všemi souvisejícími právy a povinnostmi. Tento status musíme chránit a zachovat, aby si cyklisté mohli i nadále užívat elektrický vítr v zádech,” uvedl Claus Fleischer, ředitel společnosti Bosch eBike Systems.
Web ostravského Topkolo.cz: ZRYCHLENÍ ELEKTROKOLA
Chcete jezdit jako ďábel a využít plný potenciál svého elektrokola? Není nic jednoduššího, než si zvolit správný "chip". Omezení rychlosti u středového motoru je dáno výrobcem na 25 km/h. Díky zrychlení se poženete rychlostí až 55 km/h. Nabízíme zrychlení pro většinu typů elektrokol.
Zvýšení maximalní rychlosti Vašeho elektrokola s pohonem Bosch na 50km/h. Na displeji se přitom zobrazuje stále reálná rychlost! Také ostatní údaje jako je maximální rychlost, průměrná rychlost, denní ujetá dráha a dojezd se zobrazují správně. Vyšší rychlost se aktivuje krátkým stisknutím tlačítka pro osvětlení umístěném na čele ovládacího panelu. Po stisknutí tohoto tlačítka, se na ovládacím panelu po dobu cca. 2 vteřin, zobrazí aktuální rychlost 5.0 km/h. To znamená, že je Bosch chip aktivován a přípomoc Vašeho elektrokola nyní funguje do rychlosti 50 km/h. Po opětovném stisknutí tlačítka pro osvětlení se zobrazí aktuální rychlost 2.5 km/h. To znamená, že je Bosch chip deaktivován a vše funguje, jako by tam nebyl.
Upozorňujeme, že provoz takto upravených elektrokol na pozemních komunikacích může být v rozporu s platnou legislativou některých zemí. Prosíme, buďte při používání Vašeho elektrokola ohleduplní ke svému okolí, dodržujte pravidla silničního provozu, používejte cyklistickou přilbu a další ochranné pomůcky.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #125 Ještě poslední reakce k Vašim slovům o závodech e-biků: tohle je naprosto slepá kolej, kterou nepřijali cyklisti, ale ani e-cyklisti. Z principu se jedná o motoristický sport. Ani kolegové v Rakousku na Salzkammergut Trophy nemají se závodním e-MTB úspěchy. Pořádat cyklo a e-závod je cesta do pekel, pokud se někde na trati jezdci potkají. Charakteristika e-biku je jasně daná, odpich jak prase, v technicky složitějších výjezdech i obyčejný motor bez čipu jede tak, že někdy mají problém stíhat ruce. Pokud se potkám v prudkém výjezdu s běžnýma kolem, budu ho ohrožovat, na rovině jsem v koncích, nejede to... V Rakousku to vyřešili nakonec tak, že závod jede odděleně systémem rychlostních zkoušek jako v rallye. Je to zkrátka úplně něco jiného a s cyklistikou to má společného pramálo. Všeobecný nezájem závodit je vidět i na Mistrovství světa UCI, je to nedůstojné sportovní úrovni jiných disciplín. Proto ani u nás nemají e-bikové závody žádnou úroveň a jezdci to jezdí na přání svých týmů jako "vedlejšák". Zcela jiná situace je u sjezdu a endura, kde je e-bike perfektní možnost řešení výjezdu na tréninkový kopec, tady se ale bavíme o lidech, kteří kolo skvěle ovládají. To je taky důvod, proč se na námi pořádaných závodech nikdy neobjeví jezdec se startovním číslem na e-biku. Ale pokud si e-biková komunita vytvoří svou základnu a závody, tak ať je jim to přáno a daří se jim.
odpověz na tento komentářJá si myslím, že PR články pana Ditricha nejsou určeny pro cyklisty. Volil bych spíše Vlastu s titulkem "Dědkovi pro lahváče rychle a snadno" a pro pány třeba Playboy s titulkem " Frajerem i když jste v bodové tísni."
Potom, většina dopravních předpisů se řeší společně v rámci celé EU. Takže tlačit na Alenku je asi dost mimo.
A poslední věc, často jsou majitelé načipovaného e-kola bez základních cyklistických dovedností a pak je pro sebe i okolí stejně nebezpečný jako čerstvý majitel řidičského průkazu ve sportovním autě.
- na tento komentář reaguje Martin_St — #166
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #151 odpověď na JakubDitrich — #151 Milý hochu, ano jsem zde v diskuzi anonymně, tedy jako nick, protože jsou zde taková pravidla, a protože nemám nic společného cyklistikou co by profesí. Odpovím ti tedy tvou mluvou, té asi rozumíš lépe. Ano, vadí mi lidé jako ty, kteří bez skrupulí jdou za svým businessem, nějaká morálka a podobné věci jsou ti cizí, o nějaké pravdě ani nemluvě. Nazvat tě parazitem prostě není nadávka, ty jím jsi. Opírat kvalitu výrobku zájmem politiků je směšné! Navíc jsou to státní úředníci, kteří by vůbec neměli být vidět mimo svůj rezort, a tedy někoho propagovat! Je to kurva náhoda, že nějaká ministryně někam přijde udělá reklamu, a to vše jen tak z radosti. (Tohle se platí jako sponzorský dar, nebo jinak?) Dvě věci nakonec, jsou-li pro tebe cyklisti v uvozovkách, nemotej se mezi ně, díky! Žádný ministr nebo ministryně není řádně zvolena. Ty jsi někdy volil ministra? :-) :-) :-)
odpověz na tento komentářA ještě pro pořádek výňatek z konverzace ke změnému textu:
Ditrich, příspěvek 83 v 9:50 hodin:
Na žádném webu jsem nic neměnil, web ekolo.cz spravují kolegové a Ti také nic neupravovali. Takže nikdo nikoho "nedostal". Max. rychlost 50 km/h uvádí výrobci čipů (PearControl, SpeedBox), ale v ekolo.cz nic takového neslibují, protože většina konvenčních motorů nemá na takovou rychlost výkon (a obecně smysl to nedává).
Barbosa, příspěvek 87 v 11:57 hod
Toto je vyrovnávací paměť vyhledávače Google pro adresu https://ekolo.cz/tuning. Aktuální stránka se mezitím mohla změnit.
... meta property="og:title" content="Tuning elektrokola - váš středový pohon zrychlíme až na 50 km/hod! | EKOLO.CZ" /..
... meta property="og:description" content="Umíme zajistit zrychlení elektrokola instalací speciálního chipu do řídící jednotky, který elektrokolo ani motor nepoškodí - jen mu, metaforicky řečeno, „odstraní kouli u nohy“." ...
...link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="/css/bootstrap.min.css"
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #151 Ditrichu, ty asi budeš nějaký bavič, že? To je neuvěřitelné co sem píšeš a jak lžeš. Změníš si text na web stránkách a tvrdíš že jsi nic neměnil. Usvědčili tě ze zdrojáku, že jsi ten text změnil a dokonce kdy jsi ho změnil. Píšeš, že Čábelickýho neznáš, že ho nesleduješ, ale pak sem klidně napíšeš o nějakých jeho červených číslech, že se jedná o Kolofix a že mu to ekonomicky nejde. A Čábelický ti sdělí, že jsem s ním už chtěl dvakrát spolupracovat. Pochybuji, že by lhal. Zvláštní. Takže ho sleduješ i jeho podnikání. Chceš nás tady ohromit tím, že jsi ekolo představoval Kalouskovi a dalším politickým zoufalcům. To si máme jako všichni sednout z toho na zadek? No a nazýváš tady diskutéra sprostým anonymem ohledně tvých dotací. Pikantní je, že o těch státních dotacích v diskuzi napsal člověk, který s tebou tady ty články dělal:-)) Přečti si příspěvek Ekolo otevřelo nový designový obchod, příspěvek Petana č. 25 z 1.12.22. Píše tam toto: " Pan Ditrich asi nebude úplně obyčejný prodavač, nebo teoretik, když je schopný si sáhnout na dotace spojené se státními či obecními zakázkami". A dotace na elektromobil rozhodně není státní nebo obecní zakázka. Tak si to prosím vyřiď s ním. Těch dotací bylo podle jeho slov více. Státní a obecní. A je divné, že si ten příspěvek nepamatuješ, když se to tam v té diskuzi tebou jen míhá. Myslím, že asi nebudeš moc chytrý, když se tady tak chováš.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #154 S těmi "zelenými" maniaky jste to trefil. Podle fb profilu pana Ditricha je to zcela jasné:-) ... Udržitelnost za každou cenu, ale že je pohon vlastní silou defakto ten nejlepší , to je jaksi nad chápání těchto maniaků.
A o bezpečnosti ani nemluvě ... stačí foto pana Ditricha z cesty do práce na chipovaném ebiku bez přilby, viz. zde: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02nu5569ijWT8SQTWTrNWr9c8MwcaA2ZeUgGPaLUwfPb1kMhuHWdxAPuKjHG2X3Yj9l&id=703477817
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #151 Pane Ditrichu, taky bych uvítal, kdyby tu za každým bylo jméno a příjmení, ale to Vás neopravňuje označovat lidi za magory, kteří s Vámi diskutují s jasně danými argumenty. Nepovede se Vám z nás udělat nějaké zelené maniaky - cyklisty. Kromě toho, že zítra začínáme 29. sezónu v cyklistickém obchodě se servisem, jsem dlouholetým pořadatelem cyklistických závodů, 2x na úrovni MČR v MTB maratonu, 9x Český pohár, akce pro děti. Pořádání akcí vyžaduje velkou dávku trpělivosti a vyjednávání, takže se na nás, cyklistickou komunitu, umím dívat také z pohledu lesníků, myslivců, dopravní policie, starostů, majitelů pozemků a ne vždy z toho vyjdeme dobře. Vždycky je ale základem slušnosti dodržování pravidel a vzájemná důvěra. Pokud legislativou jasně daná pravidla (deklarovaná výrobci kol i pohonů) porušujete, dopouštíte se podvodu a nefér jednání. Nejsem zastáncem nějaké plošné regulace elektrokol, ale současná situace s limitem 25 km/hod se mi zdá dobrá a nabízí rozumné soužití cyklistů a e-cyklistů. Ono si to všechno sedne a časem snad i přirozenou cestou vyvine. Stačí se podívat na sjezdovky, už tam nenajdete moc lidí v kulichu, už si to lidi vyhodnotili. Pokud se tu nebude obecně šířit povědomí, že Vy jste špatně, že čipy jsou problém a že tito e-cyklisté budou potrestáni pokutou a následně i vymáháním úhrady případných škod a následků, tak se situace bude jen zhoršovat. Vlastně Vy jste stále pro ty zákazníky ten hodnej, kterej jim pomůže s problémem, že by to mohlo jet i líp a nikdo to ani nepozná. A stejně tak se chovají všichni prodejci a servisy, kteří to dělají. Karma je zdarma.
- na tento komentář reaguje James Matthew — #155
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #151 pane Ditrichu, dekuji za osobni zpravu, kterou jste zaslal. Jak jsem vam na ni odpovedel - omlouvat se nebudu, protoze nemam za co - neuvedl jsem zadnou nepravdu. Vy jste nemel slusnost se omluvit za sve lzi, ze kterych jste tady byl prokazatelne usvedcen, tak se me prosim nesnazte moralne napravovat, vy na to opravdu mandat nemate.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #151 ...slyšeli jsem slovo boží.....a takhle to dopadá vždy, když někdo začne chlastat na silvestra hned od rána. i když po té argumentační sodovce z večera zase mnoho jiných možností neměl. příspěvek bych označil jako marnost, marnost a nic jiného než marnost...PF 2023
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #139 To video, na které dal Aleš odkaz, to krásně uzavřelo a vysvětlilo. Ano jsi parazit, který potřebuje hostitele pro svůj business, sám toho pravděpodobně moc neumíš. Potřebuješ se přilepit na bicykly, pak na bicykly s elektromotorem a z nich udělat dopravní prostředek, který následně, za pomoci takových kreatur jako je Alenka Rozhazovačná, prohlásíš za ekologický dopravní prostředek, na který taková Alenka vypíše dotace, ty budeš ideálně v komisi, která je bude schvalovat. Tady tě Petan představil jako zkušeného busissmana a odborníka na dotace, a ty se tu navážíš do někoho, kdo jede za své, tedy bez dotací. Lidem jako ty je potřeba se bránit. Ty nejsi ani cyklista, ani někdo kdo je cyklista, byť potřebuje dopomoc, ty jsi vyžírka, který cyklistku pouze využívá.
odpověz na tento komentář