Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly...
Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.
Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.
Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel.
Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:
h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou.
Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla:
d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití; a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu;
Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross).
Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.
V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu.
Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :) V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.
S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.
Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.
Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.
Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.
Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní) jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.
Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.
Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit.
Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.
Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na JakubDitrich — #139 To video, na které dal Aleš odkaz, to krásně uzavřelo a vysvětlilo. Ano jsi parazit, který potřebuje hostitele pro svůj business, sám toho pravděpodobně moc neumíš. Potřebuješ se přilepit na bicykly, pak na bicykly s elektromotorem a z nich udělat dopravní prostředek, který následně, za pomoci takových kreatur jako je Alenka Rozhazovačná, prohlásíš za ekologický dopravní prostředek, na který taková Alenka vypíše dotace, ty budeš ideálně v komisi, která je bude schvalovat. Tady tě Petan představil jako zkušeného busissmana a odborníka na dotace, a ty se tu navážíš do někoho, kdo jede za své, tedy bez dotací. Lidem jako ty je potřeba se bránit. Ty nejsi ani cyklista, ani někdo kdo je cyklista, byť potřebuje dopomoc, ty jsi vyžírka, který cyklistku pouze využívá.
odpověz na tento komentářSilvestrovský příspěvek: pane Ditrichu, asi to bylo kouzlo nechtěného, ale Vy jste takový sjednotil jako Vladimír Putin. Všechny hodnotové věci o neutralitě Finska, Švédska, schopnost pomáhat lidem, kteří sem přišli s igelitkou - no a Vy jste dokázal sjednotit lidi, kteří na tomto serveru působí jako nadávka. Třeba tntbiker, to je postrach všech diskusí šiřitel pravd, kromě soudružskýho tykání je tady ale bez chyby :-)
Dokáže někdo rozklíčovat překopírovanou větu z AKUMO.cz? Je to nějaký ojebávací právní důvod, že tam nechají zákazníka podepsat věci, které jdou za ním a ne za AKUMO?
UPOZORNĚNÍ - ZRYCHLENÍ NELZE ZASÍLAT POŠTOU ANI JINÝM PŘEPRAVCEM, NEJEDNÁ SE O PRODUKT ALE SLUŽBU. JE NUTNÉ DOVÉST ELEKTROKOLO NA SERVIS.
odpověz na tento komentářhezké poslední ráno v tomto roce všem! jeden zásadní fakt jsme tady ještě nezmínili. a to jsou pojištovnx, zdravotní pojištovny, trvalé následky, či dokonce případ smrti. pakliže někdo má úraz či způsobí úraz na kole, jenž je nelegálně upraveno a umožnuje rychlost vyšší jak 25 kmh, pak se to může chovat stejně, jako když máte na autě např nehomologovaný rozměr kol a pojištovna vám odmítne jakékoliv plnění. Nebo když srazíte, nedej bože způsobíte smrt na takovém kole, a poškozený bude mít dobrého právníka, nechtěl bych být tím, kdo umožnil nedovolené úpravy na nedovolenou rychlost. já vím, že zatím s tímto pojištovny a poškození nepracují, ale když toto víme my nyní, je otázka času, kdy to pojištovny budou řešit, neb žádná nechce plnit. stejně jako když máte v případě havárie auta sjeté pneu či letní pneu při námraze. a je otázka času, kdy panu ditrichovi přijde první "spokojený" klient, že mu pojištovna nezaplatila 2 týdny na ARU a bude chtít z tohoto důvodu peníze po něm.....aleši děkuji za video s tou krasavicí!!! fakt pobavilo. prima silvestra kluci ušatí!!!
odpověz na tento komentářŘekl bych Jakube Ditrichu, že už vážně nastal čas přiznat si, že PR reklamní článek na tomto portálu úplně nevyšel. Příznivce si tu už moc nenajdete. Takže Vám doporučuji sebrat své již pošramocené ego a jít o dům dál ;)
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #141 odpověď na Pavel_Cabelicky — #142 odpověď na JakubDitrich — #139 Děkuji Aleši a zdravím Pavla! Po tom videu je jasné, o jakého člověka se jedná! Z toho se zvedá žaludek. Jakube, Dittrichu, co to stojí? Platí se za to samozřejmě ctí, ale…dále se platí penězi, naturáliemi, nebo je to kombinace obojího?
odpověz na tento komentářodpověď na Pavel_Cabelicky — #142 Tvé podnikání nesleduje a chtěl spolupráci. Chtěl spolupráci od někoho, koho nezná:-) To nevymyslíš. Až na Ditricha. Neuvěřitelné co tu píše za bludy.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #139 Ditrichu, plácáš nesmysly. Pokud Bosch píše, že přečipované kolo ztrácí nárok na záruku, tak to tak je. Pokud ty na svých stránkách nabízíš přečipování a deklaruješ, že systém jde vypnout a Bosch nepozná, že kolo bylo přečipované, tak obcházíš obchodní pravidlo tohoto výrobce. Podrážíš ho. Zřejmě jsi schopen mu takový motor poškozený čipem i vrátit. To je podvod, pokud to děláš. To se týká všech výrobců. Pavla Čábelického nesleduješ, a přitom tu dokážeš psát cosi o černých a červených číslech? :-) Možná, kdyby se snížil k tomu, že bude kola čipovat, tak v těch černých číslech bude. Aniž tedy tuším v jakých číslech je a je mi to celkem jedno. Ale on je zřejmě formát, na rozdíl od tebe. Ještě pro pořádek tvá věta z ekola: "Záruka vám zůstane beze změny - produkt lze snadno odinstalovat a poté není zpětně detekovatelný diagnostikou". Proč tam je ta věta, když tady v diskuzi píšeš, že to není pravda, že výrobci to nedávají jako podmínku pro zamítnutí reklamace? Není to tak trochu schizofrenní? :-)
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #139 Ano Jakube, vím .... před 50ti příspěvky jsem zde přikládal vaše profesní CV. Nedá se vám upřít jistá předvídavost obchodní příležitosti, stejně jako v případě internetu ... ale takhle na mě čím dál více působíte. V dopravě možná elektrokola nahradí klasická kola, ale ve sportovní kategorii určitě ne ;-)
K řetězům KMC ... ano vydrží déle, ale o to více odchází kazety, převodníky a přesnost řazení není také nic moc. Jeden příklad za všechny...řetěz KMC X10e EPT na ebiku s pohonem EP8. Po 800km sjeté dva nejpoužívanější pastorky na Shimano kazetě. Řetěz po přeměření jako nový....tyto řetězy jsou mnohem tvrdší, tužší a mám podezření, že mají menší rozteč mezi články v rámci setin milimetrů.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #139 odpověď na JakubDitrich — #139 pane Ditrichu, pokud by jste me nesledoval a nezajimal se o muj projekt, tak si neumim vysvetlit, jak je mozne, ze jste se uz dvakrat pokousel navazat spolupraci - z nasi strany odmitnutou. Chapu, ze zhrzeni musi byt opravdu tezke unest. Pokud bych aplikoval na kola cipy a neodmital podporovat tuto - za me cinnost vice nez na hrane - ano, bylo by to pro mne rozhodne jednodussi. Ja si ale vybral cestu slozitejsi, protoze si nemyslim, ze rychlokvaska je neco, co umi vydrzet. Komentaru z rad vasich zamestnancu vam mohu dolozit desitky, sam o nich moc dobre vite, tak se tady nenechte usvedcit z dalsi lzi. 3500km na cargo kole s jednim retezem - naprosto ok, protoze to nema prehazovacku a na pevnem prevodu je mnohonasobne vetsi zivotnost, takze je potreba vzdy uvadet cela fakta a ne jen vyseky... kazdy, kdo se mnou prisel do kontaktu, tak vi, ze moje technicke znalosti jsou na vysoke urovni a ze rozhodne i tak nemam potrebu se nad nekoho povysovat. Jak pise Ales, kolegum - lidem z brazne, kteri maji aslespon 3 kolecka pohromade, jsem vzdy rad vysel vstric a vzdy vyjdu, pokud je to v mych silach. Takze preji hodne zdaru, pac a pusu vsem fandum cyklistiky, ecyklistiky a vsemu, co k tomu patri - v ramci legalnosti provozu - vam to prani tedy ani nahodou neni adresovano, pane Ditrichu. Stastny rok 2023! Pavel
- na tento komentář reaguje tntbiker — #145
- na tento komentář reaguje G23 — #146
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #139 Pane Ditrichu, přešel jste na útočení a urazil jste kolegu z branže. Jenže ono všechno není na světě tak, že jsou všichni strašní konkurenti, ale kolegové z branže, kteří si dokáží pomoct, poradit. A pokud se člověk nechová jako Vy, tak se mu i dobře daří. Vy máte takové chování, které se většinou řešilo ve třídě lynčem neoblíbeného spolužáka, práskače, zmrda. To Vám samozřejmě nehrozí, ale od určitého okamžiku je diskuse s Vámi marná. A tak na závěr roku se trochu zasmějme a tady je moc hezké videjko Alenky Schillerové s Vámi. Pozn. všem, vydržte až do konce, cimbálovka, Alena bez přilby na českém kole, dron, do toho cimbálovka na milované jižní Moravě, win-win situace. Hezký rok 2023 skoro všem :-) https://fb.watch/hL0vP2Wtp1/
- na tento komentář reaguje G23 — #146
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #139 Hochu milý, nebudu na tebe sprostý, i když si to trochu zasloužíš, ale ty možná ani neumíš číst a orientovat se v textu. Ty máš fakt pocit, že placený ambasador značky je ta osoba, podle které by se měl člověk řídit? Jestli mluvíš o samostatných závodech kol s pomocným motorem úplně mimo cyklistiku, pak tedy v kontext tvé poznámky o „svěťáku“ je úplně mimo mísu. Měl jsi tam i to o UCI, tedy nejvyšším sportovním cyklistickém orgánu. Musím říct, že jsi se pěkně chytil na to s tím parazitováním, přiznávám se, čekal jsem to a bavím se tím! :-) :-) :-) Přešel jsem na tykání, nezlob se, jsem už starší kluk a vždy jsem si ve sportu se všemi tykal…
odpověz na tento komentářJen telegraficky,
odpověď na Pavel_Cabelicky — #126 Neznám vás Pavle, nikdy jsem vaše podnikání nijak nekomentoval ani jej nesleduji, ale asi jste hvězda a už jste všude byl a všechno jste viděl. Mrkněte se pak na řetězy pro e-bike, třeba na: www.kmcchain.com/en/series/ebike . Na svém cargo e-bike už na něj jedu přes 3500+ km a běžné obyč. řetězy měníme cca po 1500 Km. Vy asi měníte každému kdo přijde, taky ok. Pokud byste se s Kolofixem chtěl e-bikům více věnovat, třeba byste se dříve dostal do černých čísel.
odpověď na Barbossa — #127 Vy jste prostě jenom anonymní zoufalec a diskusní křikloun, na to nemá cenu reagovat a je mi líto majitele tohoto webu, že má takové čtenáře.
odpověď na Aleš Procházka — #128 To je text firmy Akumo Mělník, zeptejte se jich jak to mysleli, k tomu se já vyjadřovat nebudu. Bosch eBike systems se snaží maximálně znemožnit zákazníkům plné využití svých produktů ale vždy do několika dnů dodají firmy, které se tím zabývají, nějaké řešení. Jak již zde bylo asi 20x vysvětleno, o žádné obcházení pravidel, nebo o jakékoli nekalé podnikání se nejedná. I to je důvod, proč mnoho uživatelů elektrokola volí takové modely, kde není třeba nic instalovat a k úpravě max. rychlosti asistence dojde pouze pravou software elektrokola.
odpověď na G23 — #133 Ale to víre, že ano pane popletený Parazite, jezdí se od roku 2019 - více na www.worldebikeseries.com Já to ale nesleduji, všechny závody elektrokol, které se kdy organizovaly u nás skončili fraškou.
odpověď na James Matthew — #134 Víte Jakube, že já se oboru elektrokol věnuji již 16 let? Proč se nejdřív nepodíváte co dělám a pasujete mě do nějaké role "obchodníka" který chce rychle vydělat, to je tak trapné. Elektrokola nahradí mechanická kola, berte to jako vývojový fakt, který se stal s psacím strojem, mechanickým fotoaparátem atd.. Jinak předpisy jsou takové jaké jsou, zastaralé, nekonkrétní a možná nesmyslné. Pokud se nějak zasadíte o jejich změnu a zpřesnění, bude to dobře pro celý segment.
odpověď na Tommy_25 — #138 Děkuji za pěkný a srozumitlený text, ano, přesně tak to je. Viz ideální legislativa z NZ citovaná níže - Výkon motoru se odvíjí od výkonu (šlapací síly) jezdce, rychlost 25-32 km/h dle zkušeností.
- na tento komentář reaguje G23 — #140
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #141
- na tento komentář reaguje Pavel_Cabelicky — #142
- na tento komentář reaguje James Matthew — #143
- na tento komentář reaguje tntbiker — #144
- na tento komentář reaguje G23 — #146
- na tento komentář reaguje G23 — #150
odpověz na tento komentářPřidal bych ještě jeden pohled na toto téma. Na začátek uvedu, že nejsem žádný radikální odpůrce ekol, ale ani jejich vyznavač. Kol vlastním několik, všechny ale bez motoru. Ze začátku jsem na ekola koukal s pohrdáním něčeho co je vhodné pouze do města jako přibližovadlo a nebo vhodné pro straší lidi, či lidi s nějakým zdravotním omezením. Když si ebiky před několika lety pořídili moji rodiče (aktivní cykloturisté) tak jsem pochopil že to má své kouzlo i pro mladší lidi. Vyzkoušel jsem si, že to není opravdu jenom jízda "zadarmo" a člověk se na ebiku dokáže "zničit" stejně jako na kole klasickém. Ale teď k tématu:
Trochu to "srovnám" stejně jako ladam niže a to ekola s automobily. Všichni vlastníme osobní vozidlo, které má konstrukční rychlost mnohem vyšší než jsou limity rychlostí v obci, mimo obec a na dálnicích. To znamená, že i když máme možnost jezdit všude mnohem rychleji než je povoleno, tak to automaticky neznamená, že tak všichni činíme. Všechno je to jenom o lidské slušnosti a ohleduplnosti, které je prostě ve světě čím dál tím méně.
Tak jako se čipují ekola, tak se čipují i auta a každý tak nečiní jenom z důvodu teoretické nižší spotřeby paliva, ale chce prostě větší výkon a točivý moment a důvody může mít každý jaký chce. Je to legální, zabývá se tím spousty firem a v některých případech tyto úpravy nabízejí i sami prodejci nových vozů, které jsou v souladu se zárukou samotných výrobců.
To, že se čipují ekola je celkem logické 25 km/h je prostě relativně nízká rychlost pokud se pohybuji po klasické silnici. Všichni víme, že s klasickými silničními koly mají slušně trénovaní jedinci průměrnou rychlost kolem 30 km/h. Pokud takový silničář pojede po rovině po cyklostezce mezi lidmi rychlostí 35 km/h tak je to v pořádku ? A nebo je to stejné hovado jako ekolař který pojede na stejné cyklostezce s načipovaným ebikem 27 km/h ? Tak a kdo se z nich provinil více ? Kde je větší hovado, když pomineme úplně jiné hmotnosti a manévrovací možnosti obou kol v této rychlosti ? Když poletím po lesní asfaltce z kopce v lese 50km/h a z lesa vyhoupne na cestu houbař a já ho sejmu, tak jsem debil ať mám kolo jakékoliv.
Netvrdím, že je čipování ekol v pořádku, ale uvědomme si, že je to vše jenom o lidech.
Jestli v tomto má legislativa mezery, tak se vždy najdou skupiny lidí, které je budou obcházet. To, že spousta lidí na to nemá žaludek a nesouhlasí s tím, je v pořádku.
To, že se ebiking rozrůstá do prostředí hor je logické, samotnému se mi taky více líbí když je někde minimum lidí, ale bohužel moc s tím asi neuděláme. Tleskám tomu, že na Rychlebských stezkách nejsou ebikeři vítáni, ale jak dlouho to vydrží ? Dávám tomu tak cca 5 let.
Takže za mě, více ohleduplnosti. Když jedu po cyklostezce plné lidí, tak prostě přizpůsobím svojí rychlost situaci. Když jedu sám v lese z kopce jako magor a rozsekám se o strom, moje chyba. Bylo by dobré jezdit tak abych neohrožoval ostatní účastníky stejného prostoru ať už na silnicích, cyklostezkách, ve městech, na trailech, na lesních cestách atd.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #139
- na tento komentář reaguje Martin_St — #165
odpověz na tento komentářodpověď na zbartos — #135 Musím Tě opravit, vyprodáme stávající zásobu a když bude zájem a bude mít dovozce skladová kola, případnému zájemci rádi kolo dodáme. Aktivně s tím ale končíme. Abych nevypadal jako maniak proti e-bikům, řeším teď zdravotní problémy a plánuju teď v suchých dnech vytáhnout taťkovýho trekovýho Gianta. Bránit lidem jezdit na e-biku v terénu - to bych určitě nechtěl, ale dokážu si to představit na konkrétní místa. Běžné lesní ani polní cesty by neměly ničemu vadit, vždycky je to o chování lidí a tam je to otázka všech, kteří se v přírodě potkají.
odpověz na tento komentářGaspy, Frky jezdí a pozitivně recenzují e-kola, protože jsou za to placeni. Respekt k jejich kariéře a výkonům, ale každý rozumný člověk ví, že pozitivní feedback k e-kolům z jejich strany je objednávka PR oddělení. Oni jsou za to placeni, že svému chlebodárci napíši neutrální nebo alespoň trochu pozitivní recenzi.
odpověz na tento komentářodpověď na Pavel_Cabelicky — #121 Pane Cabelicky díky za skvělý přístup k SW úpravám !
P.S. Alešovi Procházkovi díky za ukončení prodeje e-kol.
P.P.S. Nikdy bych nečekal, že tlak proti SW zvysování rychlosti e-kol přijde od uživatelů cyklostezek, kde se snažím kvůli preplneni lidmi nejezdit.
Proto znovu pro jistotu upozorním na mnou od roku cca 2003 zduraznovany fakt, že mnoha MTB cykloturistum vadí hlavně pohyb e-kol po polních a lesních cestách a cestickach, čímž se historický nejvíce od roku 1989 zahustuje výskyt lidi v přírodě a to zejmena na místech, kam se dříve žádný průměrný cyklista nedokázal dopravit !
Uvítal bych proto takovou legislativní změnu, která by zakázala vjezd e-kol na polní a lesní cesty a cesticky !
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #137
- na tento komentář reaguje Martin_St — #164
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #125 Vše o je o výkladu daných zákonů, vyhlášek a nařízení. Jako u všeho může být výkladů více a každý si dané vyloží tak, jak je mu to nejvýhodnější. A Vy jako čistokrevný prodejce elektrokol, si to vysvětlíte hlavně tak, aby jste prodal. Nechcete, aby Vám utekl zákazník, když mu řeknete, že víc jak 25km/h to nepojede.
Tím nerozporuji, že je současná legislativa jasně formulovaná a neměla by se upřesnit a změnit. Také překlad do českého jazyka Nařízení EU č. 168/2013 není zcela přesný. Při právním sporu by se vycházelo z originálu. Konkrétně jde o slovo „auxiliary“ – správný překlad je pomocný/podpůrný a NE „přídavný“.
Ano 80% elektrokol je určeno do terénu a nemusí splňovat výkonové a rychlostní omezení, ale dle nejen mého výkladu, pokud s nimi vyjedete na veřejnou komunikaci, vztahují se na Vás. Pokud pojedete rychleji, jste pod kategorií motorových vozidel L1e motokola/moped a musíte splňovat další předpisy. Je to stejné jako, když v lese nemusíte mít „odrazky“, ale na veřejné komunikaci je mít musíte a můžete za to dostat pokutu. Tak to nyní dle jiného výkladu je a v případě nehody, bych takovému jezdci nezáviděl právní popotahování.
K tomu jestli „řidiči“ elektrokol jsou cyklisté nebo ne. Definice jízdního kola je jasná. Zákon 361/2000 Sb. §2 h) nemotorové vozidlo je přípojné vozidlo a vozidlo pohybující se POMOCÍ LIDSKÉ nebo zvířecí SÍLY, například JÍZDNÍ KOLO, ruční vozík nebo potahové vozidlo. Proto spousta lidí nepovažuje elektrokolo za jízdní kolo, pomáhá mu motor!
A proto většina cyklistů vnímá elektrokolo negativně. Za mě to tak strašné není, ale jen jako výpomoc pro méně zdatné jedince ve výjezdech, starší nebo hendikepované osoby apod. Ne aby jezdilo více jak 25km/h po rovině. Jinak se mi zdá, že elektrokolo spadá do kategorie podle zákona 56/2001 Sb. §3 (3) e) vozíky pro invalidy s motorickým pohonem, pokud jejich šířka nebo délka přesahuje jeden metr a čtyřicet centimetrů, jejich konstrukční rychlost převyšuje 15 km/h nebo jejich maximální přípustná hmotnost převyšuje 450 kg :-D
Ke Gaspimu, Frkymu a dalším kteří jezdí i na elektrokolech … jezdí defakto jen v terénu a s elektrikou do kopce. Dolů by radši jeli na mechanickém kole. Nicméně výrobce biků / ebiků potřebuje, aby jezdili i na elektrice. Prostě MARKETING ;-)
My prodejci a servisáci jako odpověď na Aleš Procházka — #128 Aleš Procházka a odpověď na Pavel_Cabelicky — #126 Pavel Čábelický se považujeme více za odborníky, prodat u nás není na prvním místě a marketingu nepodléháme. Stále více mám pocit, že jste do tohoto byznysu vstoupil jen kvůli, vidině snadného výdělku. Jak se říká: Na lidské blbosti a lenosti se vydělává nejlépe.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #139
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #125 Pane Dittrichu, možná ani za to nemůžete, a to překrucování máte někde uvnitř v sobě. Necítím se nijak povolán někoho/ něco brát v milost nebo nemilost, píšu, že je-li rychlost kola s pomocným motorem limitována do 25 km/ hod, je to ok. Normálně s kamarády, kteří je používají jezdím a nemám s tím žádný problém! Gasparotti je jeden, ne nějaká větší skupina, je to jeho názor, nic víc a nic míň. Nějak nemůžu najít ty svěťáky, tedy hledám na UCI webu …Mimo jiné, kolo s pomocným motorem je proti pravidlům UCI, je to nedovolená technická podpora. Do pytle, v tom není nic nepřátelského, tak to je! Lidé jako vy na cyklistice parazitují. Parazit není nadávka, je to opět skutečnost. Parazit bez hostitele nemůže fungovat, hostitel bez parazita ano…
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #139
odpověz na tento komentářodpověď na Pavel_Cabelicky — #126 Možná by bylo dobré, kdyby někdo dal Ditrichovi měrku na řetěz nebo šupleru:-) A řetěz na 4000 km mají možná tak v Rusku:-) To je neuvěřitelný, jak ten člověk blábolí nesmysly.
odpověz na tento komentářDitrichu, pro tebe:-)
https://www.cdv.cz/tisk/evropsti-vyrobci-nechteji-aby-cykliste-sva-elektrokola-zrychlovali/
https://electrek.co/2021/09/30/europes-electric-bike-companies-really-dont-want-you-hacking-your-e-bike-to-go-faster/
A všichni výrobci upozorňují na ztrátu záruky v případě nelegálního zvýení výkonu.
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #129 omlouvám se Aleši, to nestojí ani za tu nadávku. Pan Ditrich se odkopal do podoby podvodníka, lháře a lumpa. Rodiče na něj musí být pyšní.
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #127 Prosím, i když si to taky myslím, nepoužívej vulgarity, otočí se to proti nám. Tohle je dobrej matroš pro zahájení nečeho slušně velkýho.
- na tento komentář reaguje Barbossa — #130
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #125 Pane Ditrichu, prosím Vás o osobní pocit z vyjádření k popisu čipování na stránkách AKUMO: "Ukazuje display korektní rychlost? Tento typ chip tuningu je jiný a aby nebyl novým motorem Bosch Smart System odhalen, tak display neukazuje korektní rychlost. Aktuální rychlost, lze jednoduše vyčíst i z nekorektní rychlosti a to dvěmi posledními číslicemi na displayi viz. obrázek níže." Ptám se Vás, jako odborníka "z druhého břehu", jak to na Vás působí. Jako slušné a korektní podnikání, férová vyváženost podmínek k mým dodavatelům, ale i zákazníkům? Nebo je to vyjebávání a obcházení pravidel? Víte, bude mi 52 a po covidu jsme si ve firmě udělali takovou životně-pracovní inventuru. Třeba že nebudeme fungovat v sobotu, protože je víkend. Ne každý může být s námi v míru a chtít u nás nakupovat a servisovat, ale tu práci chceme dělat dobře a férově. Nechci nic vymýšlet, na světě jsem jen jednou a nechci dělat kompromisy. Kdybych na svých stránkách psal zákazníkům, že mnou dodaný čip ochčije nový systém BOSCH, tak bych si připadal jako ........... a doplňte si nejsprostší výrazy. Takže? Co Vy na to? Jsme blbí my, pravidla anebo?
- na tento komentář reaguje James Matthew — #134
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #139
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #125 “Každopádně instalací / deinstalací jakéhokoli čipu nebo SW úpravy, která je vratná, nedochází k omezení zákonného práva na reklamační řízení. Zažitý, leč nepravdivý mýtus.” … tímto jste se pěkně odkopal. Nejen, že tady účelově překrucujete fakta, ale ještě se přiznáváte k podvodům. Žádný váš dodavatel tohle neakceptuje a to vy dobře víte. Takže jistojistě při reklamacích lžete. Lžete stejně tak, jak jsem ukázal na printu z vašeho webu. Beru tímto zpět moje prohlášení, ž jste hňup. Ty jsi totiž ZMRD na druhou !
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #129
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #139
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #125 pane Ditrichu - tvrdit, ze me argumenty vychazi z dojmu a ne realnych zkusenosti? Tento for se vam opravdu povedl. Tvrdit, ze klasicky retez vydrzi na ebiku s cipem 1500km - nevydrzi ani nahodou a o 4000km - to uz je vazne super for. Jak sam pisete, vracenim sw do puvodniho nastaveni nebo odstranenim cipu a podstoupeni takoveho vyrobku k reklamaci - to je normalni lez a podvod na vyrobce daneho komponentu - nic nez podvod. Tvarit se, ze to je vse legalni - ne, neni. Instalaci cipu porusuji zarucni podminky - bez vyhrady. To, ze pak mate "odvahu" uvest vse do puvodniho stavu a tvrdit, ze poskozeni soucastky nastalo za beznych provoznich podminek, je proste faul na vsechny vyrobce. Sam se tady usvedcujete z teto praktiky.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #132
- na tento komentář reaguje James Matthew — #134
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #139
odpověz na tento komentářMoc děkuji všem za zklidnění a racionalizaci diskuse. Je škoda, že zdejší redakční systém neumí pracovat s diskusními vlákny, zde by se to docela hodilo pro zpřehlednění.
Pár poznámek: Rychlá elektrokola, kde není aplikován limit motoru, který je standardně 43-45 km/h mají zcela stejné osazení jako totožné modely s omezovačem rychlosti na 25 km/h nebo 32 km/h.
Srovnejte:
https://shop.kolovna.cz/mestske-elektrokolo-riese-muller-nevo-gt-vario-bile-2/
https://beelectric.pt/product/riese-and-muller-nevo-gt-vario-45km-h/
Dával jsem k dispozici prezentaci na to téma, viz: www.ekolo.link/legislativa pokud ten odkaz zapadl.
Názor pana odpověď na Pavel_Cabelicky — #121 vychází spíše z dojmů než reálných zkušeností. A ano - na elektrokole díky tahu motoru rychleji odchází klasické řetězy (mění se cca po 1500 km), pastorky a další věci, nebo si lze koupit speciální e-bike chain, který se mění po 4000 km, ale stojí 4x více. Není zcela jasné jak může pak jeho síť dělat support prodejci elektrokol. Každopádně instalací / deinstalací jakéhokoli čipu nebo SW úpravy, která je vratná, nedochází k omezení zákonného práva na reklamační řízení. Zažitý, leč nepravdivý mýtus.
Elektrokola a cyklistika - já jsem si (bláhově) myslel, když se na e-bike jezdí svěťáky a vychvalují je Gasperottiové atd., že je "Cyklisté" vzali na milost, ale podle odpověď na G23 — #114 a odpověď na zirecek — #117 asi ne.
odpověď na James Matthew — #112 Jsem zásadně pro, aby se o tématu psalo a orgány byly konfrontovány s realitou a žádány k vyjádření. Já sám jsem diskusí s Ministerstvem dopravy i Evropskou komisí na toto téma strávil mnoho času, ale bez jasného výsledku. Takže proč nelze mluvit o nějakém "zákonu", který zakazuje jízdu s asistencí? Protože žádný použitelný není. Již to v diskusi bylo, ale dám to sem znovu:
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích pojem "elektrokolo" ani jinou modifikaci nezná.
Vyhláška č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel říká:
Příloha 12, bod 8:
Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
-- "vybaveno dodatečně" - se netýká konvenčních elektrokol, ale přestaveb
-- 1000 W je v rozporu s EU legislativou,
Příloha 12, bod 10:
Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem dále rozumí i jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem dle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování dvoukolových a tříkolových vozidel a čtyřkolek.
-- zde viz. diskutovaný článek a mnou vysvětlené platné Nařízení č. 168/2013, které nelze aplikovat na 80% elektrokol provozovaných v ČR.
Můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak asi vše co se s tím dá dělat. Nebo žádat legislativu o změnu a jasnou definici. Já za ni budu rád.
- na tento komentář reaguje Pavel_Cabelicky — #126
- na tento komentář reaguje Barbossa — #127
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #128
- na tento komentář reaguje G23 — #133
- na tento komentář reaguje James Matthew — #134
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #160
odpověz na tento komentářMinulý týden jsem četl na jednom německém fb profilu zážitek cyklisty na cyklostezce. Snad padesátkou předjíždějící elektrocyklista ho sejmul a poslal do pole. Elektrocyklista se vrátil, leknul se, jestli se cyklistovi něco nestalo. Cyklista beze slov ukroutil elektrocyklistovi displej na řídítkách, rozdupal mu ho a když už byl u toho dupání, tak mu rozšlápnul výplet zadního kola. A odjel:-) A byl klid:-)
- na tento komentář reaguje Martin_St — #163
odpověz na tento komentářodpověď na Pavel_Cabelicky — #121 Ahoj Pavle, mám radost, žes to hezky pochopil a vyjádřil se. Myslel jsem si to, že to máte takhle nastavený. Mám radost, že celkové vyznění diskuse není na téma cyklista versus e-cyklista, ale cyklista versus nebezpečí, která ho ohrožují. Z tohoto důvodu je přání e-motorové komunity o zrychlení v prostoru cyklistů nesmysl. Tenhle rostoucí segment je plný pokrytců, samotné značky e-biků i jednotlivých pohonů něco tvrdí, ale zároveň vesele dodávají firmám, které na jejich kolech dělají úpravy pro nelegální provoz. Pavle, díky za podporu dopravní výchovy, ať se vám v novém roce daří v práci i sportu!
odpověz na tento komentářDěkuji p. Čábelickému, že jde s kůži na trh a jasně se vyjádřil. Je to podobně jako dříve odkazovaný článek z blogu p. Svorady, kde byly také shrnutý negativa a tím jasné neprovádění, vymezení se proti úpravám elektrokol z hlediska čipování, zvyšování výkonu nebo rychlosti. Osobně věřím, že moderní technologie, přístup k informacím v dlouhodobém horizontu zvýhodní slušné a férové servisy, prodejny kol, e-kol. Ještě jednou díky. PS.: Těším se na další video ze skládání kol, to je koncert se dívat, :-).
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #119 odpověď na Aleš Procházka — #119 Ahoj Alesi. Nechtel jsme se vubec zapojit, ale pokud jsi se me neprimo dotknul timto komentarem, musim reagovat. U nas plati absolutni zakaz cipovani kol a i jejich servisovani. Pokud ma kolo cip jiz namontovany, neprovadime na takovem kole zadny servis elektroniky, aktualizace - proste nic a to i v pripade, ze se jedna o uplnou prkotinu - vymenit konektor, kabel, ovladac - proste nic. Rozhodli jsme se tuto praktiku nepodporovat - nepodporuji ji ani vyrobci pohonu, kteri v pripade, ze se prokaze pritomnost cipu - neuznaji reklamaci. Kolo s cipem je extremne namahano - odchazeji nejen soucastky motoru - prevodovky, loziska - tak i baterie, ktere se casto enorme zahrivaji a pak dokazi takove ekolo, na prvni podled bez duvodu, vypnout. Nevydrzi to ani vetsina soucastek - retezy, prevodniky, kazety. V takovem pripade je pro nas ekolo proste neopravitelne. Muzeme opravit mechanicke casti(brzdy, razeni,plaste atd), ale to stejne vetsina techto lidi nechce - jsou urazeni, ze jim nechceme opravit elektroniku a jsme prvni, kdo jim primo rekne, ze jejich kolo nesmi do realneho provozu. Tyto strety nebyvaji jednoduche a nastvani lidi byva nekdy opravdu velike. Pak Ditrich tuto skutecnost pak velmi rad prevraci v ruznych forech a diskuzich a stavi nas do pozice, ze neumime opravit ekolo. Bavit se o zmene legislativy a povolovat vyssi rychlost, to je vec, ktera neprichazi v uvahu. Je doba, kdy vetsina lidi se neumi chovat v provozu a je potreba nejprve vyresit tuto skutecnost - zaradit dopravni vyuku pro vsechny - protoze vsichni jsou ucastniky provozu - a zlepsit tak nase chovani. Stejne tak nastavovat pravidla pro samotne jezdeni - plati i pro normalni MTB - protoze v tomto stavu, kdy si kazdy mysli, ze muze cokoliv, je to dlouhodobe neudrzitelne. Chybi ohleduplnost a slusnot, ne uprava legislativy.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #123
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #125
- na tento komentář reaguje zbartos — #135
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #119 Dotazníkovou akci i pro dopravní experty, dopravní policisty? Velmi naivní představa. To samé u prodejců, kteří ekola prodávají. To jsou dnes skoro všichni prodejci. Prodejce neodpoví, protože většina z nich ty čipy nabízí. A dopravní policista odpoví příslušnou vyhláškou nebo zákonem, které jsou obecně známé. Prostě čipy jsou zakázané. Jinak to není a nebude. Nějaké dotazníky jsou zbytečné. Protože je jasně dané, co platí. A jestliže Akumo prodá očišťované kolo, nic se mu nestane. Vyhlášku má znát zákazník co se smí a nesmí. Jiné to je v seriózních autoservisech. Zkuste jim tam říci, ať vám na autě provedou nějakou zakázanou úpravu. Že ji chcete na novém autě, které si právě kupujete. Poletíte ven a zastavíte se až ve vedlejší čtvrti:-)
odpověz na tento komentář