Výkon motoru a rychlost elektrokol je stále velice žhavé téma. Mnozí zákazníci vyžadují navýšení rychlostních limitů, legislativa však pracuje s jasnými čísly...
Diskuze pod článkem EKOLO OTEVŘELO NOVÝ DESIGNOVÝ OBCHOD se nečekaně zvrtla v diskuzi vzrušenou, která se zabývala tím, jestli elektrokola mohou, či nemohou, nebo ještě lépe měla by, či neměla by mít možnost jezdit rychleji než 25 km v hodině. "Problematice elektrokol se věnuji přes 16 let a ve svých článcích jsem zvyklý pracovat s fakty, proto i tento stručný materiál bude postaven pouze na reálných datech a zdrojích", uvádí Jakub Ditrich, známý propagátor a prodejce elektrokol, ale také autor mnoha zajímavých projektů s elektrokoly souvisejícími.
Již více než 9 let se v pravidlech týkajících se elektrokol v EU nic nezměnilo. Tak staré je Nařízení (tedy právně závazný dokument harmonizovaný v celé EU) Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (O schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek). Na toto nařízení pak navazuje technická norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma existuje v aktuální verzi jako EN 15194:2017 už i v českém jazyce. Konkrétně lze nastudovat na ZDE.
Co nám říká Nařízení o schvalování? Právě to, jaká „vozidla“ musí být homologována – tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z definovaných kategorií motorových vozidel.
Ze schvalovacího procesu jsou dle Článku 3 vyňata “klasická elektrokola”, to jest:
h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
Chybou českého překladu Nařízení je zde uvedena formulace „vybavena přídavným elektrickým motorem“, nicméně v anglickém originále je uvedeno „equipped with an auxiliary electric motor“, což správně přeloženo zní: „Vybaveno pomocným elektrickým motorem“, což dost mění význam specifikace. Protože u současných elektrokol se nedá moc mluvit o “přídavném motoru”, bylo by možné v českém kontextu uvažovat pouze o jízdních kolech vybavených přestavbovou motorizační sadou.
Dále jsou vyjmuta také „sportovní“ a “terénní” vozidla:
d) vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití; a g) vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu;
Takže, již od roku 2016, kdy začalo toto nařízení platit, neexistuje pro vozidla, tedy i elektrokola, určená do terénu, žádné omezení. V Česku je trh tvořen z 90 % právě elektrokoly, u nichž výrobce deklaruje, že jsou určena pro využití v terénu (eMTB, eCross).
Nařízení řeší dvě primární veličiny: jmenovitý výkon motoru a maximální rychlost jízdy s asistencí motoru.
V případě výkonu je třeba uvést, že systémy středových a samozřejmě i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 Wattů – například Bosch Performance, Bafang M500, Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější, než umožňuje omezení normy. Z výsledků měření ExtraEnergy s data-loggerem vyplynulo, že při jízdě do 8% převýšení při šlapací frekvenci jezdce 90 rpm a rychlosti 20 km/h poskytuje elektromotor Bosch Performance CX stabilní výkon mezi 600 - 700 Watty. Jen pro zajímavost: jedna koňská síla je definována 750 Watty výkonu.
Lze tedy poměrně objektivně vyloučit, že až na výjimky (motory Fazua a podobné) by měly motory prodávaných elektrokol “maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W”, jak požaduje Nařízení EU. Zvlášť legrační je toto opatření v případě nákladních (cargo) elektrokol. Předpokládám, že i legislativec, který nevynikal ve fyzice, nebude věřit tomu, že 250W motorek rozhýbe do kopce 60kilové kolo s 80kilovým jezdcem a 250kilovým nákladem :) V Německu proto v letošním roce vznikla nová norma (DIN 79010) pro nákladní kola, která už výkon motoru nijak neřeší.
S rychlostí 25 km/h je to něco trošku jiného - to je veličina která je daleko snadněji měřitelná, a informace o tom, že například ve Francii vybírá policie drakonické pokuty, nebo snad hrozí až vězením za jízdu na očipovaném elektrokole, se čas od času na internetu objevují.
Položil jsem si otázku: Proč by se měl vlastně motor vypínat v této rychlosti? Kdo jel někdy na elektrokole, přesně si pamatuje ten pocit, kdy se chtěl na rovině rozjet, ale kolo mu po dosažení rychlosti 25,0 km/h začalo klást odpor a začali ho předjíždět ostatní cyklisté na obyčejných kolech bez motoru jedoucí rychlostí kolem 30 km/h. Na horském elektrokole na trailu je to úplně jedno, tam buď jedu technickou pasáž a rychlost vyšší než 25 km/h fakticky nepotřebuji, nebo jedu z kopce a tam mě hraniční vypínací rychlost motoru nijak nelimituje. Při použití elektrokola v dopravě se však jedná o vlastnost zcela nežádoucí a výrazně nebezpečnou, kdy se z jezdce na elektrokole fakticky stává brzda plynulého provozu na komunikaci.
Pátral jsem, kde se omezení 25 km/h vzalo a výsledek docela překvapí. Na konci 60. let přišla v Německu na trh novinka: MoFa - “motorové kolo” (Motor Fahrrad), a protože minimální věková hranice jízdy byla 14 let, jízda na něm byla zákonem omezená na 25 km/h - a 6 km/h “bez šlapání” (https://de.wikipedia.org/wiki/Mofa). V roce 1992 (tedy pro pořádek ještě před připojením ČR k EU) se v tehdejší legislativě Evropského společenství objevila směrnice 92/61/EHS (s platností od roku 1996). V ní se udává že „low performance mopeds“ - tedy ne vysloveně elektrokola - ta tenkrát v podstatě ještě neexistovala - mají omezení na 25 km/h a na 1 kW výkonu. K tomu došlo prý po návštěvě delegace společnosti Yamaha corporation v Bruselu – která v té době začala zaplavovat japonský trh svými PAS elektrokolo/mopedy. Japonci si chtěli pojistit, že bude možné legálně tyto stroje vyvážet i do EU, k čemuž však nakonec prakticky nedošlo, nicméně rychlostní omezení, byť pro zcela jiný typ kola, než známe dnes, bylo na světě.
Podporovatelé stávajících, technologických omezení často argumentují tím, že elektrokola nejsou konstruovaná na vyšší rychlost a také, že by změnou pravidel došlo ze strany evropských zákonodárců ke kompletnímu zákazu prodej elektrokol.
Obě tyto propozice jsou ale nesmyslné: Zaprvé, všechny motorové jednotky středových pohonů (ať už je výrobcem Bosch, Shimano, Brose, Bafang nebo jiní) jsou běžně využívány jak v “klasických” elektrokolech, tak v takzvaně “rychlých” elektrokolech. Jedná se o zcela identické motory, které jsou jen vybaveny jiným řídícím software, takže někdy umožňují rychlost do 25 km/hod, jindy do 32 km/hod a někdy až do 45 km/h.
Této skutečnosti využívají tak zvané čipy, které nahrazují původní software elektropohonu, kterým se řídí rychlost ebiku. Většina moderních čipů je navíc ještě konfigurovatelná a jezdci si tak mohou sami nastavit preferovanou maximální rychlost, nejčastěji okolo 30 km/h, což je ideální kompromis mezi optimální cestovní rychlostí a rychlostí, při které se rychleji vybíjí baterie. Samozřejmostí pak bývá také schopnost čipů je kdykoliv rychle deaktivovat a zdánlivě tak z načipovaného kola udělat nenačipované. Představa, že dám do elektro-kola čip a to se začne chovat jako “neřízená střela s důchodcem v sedle” bez jeho přičinění je legrační.
Já osobně jsem naprostým nepřítelem prodeje “čipů”. Situace, když zákazník investuje vyšší desítky tisíc do nového elektrokola, které, jak záhy zjistí, nesplňuje jeho představy o plynulé jízdě a je následně fakticky přinucen si nechat kolo očipovat, aby jej mohl normálně používat, mě velmi rozčiluje. To je také důvod, proč se snažím o problému hovořit jak s politiky (i formou Petice k Evropskému parlamentu), tak i s různými standardizačními komisemi, kterých jsem členem. A mohu potvrdit, že čím více přibývá elektrokol, tak přibývá také lidí, kteří mají této situace dost a chtějí jí změnit.
Rychlá elektrokola (Speed pedelecs) jsou kapitolou samou pro sebe. Jejich prodeje v EU jsou naprosto marginální, vzhledem k tomu, že spadají do homologační kategorie L1E-b (dvoukolové mopedy), která předpokládá výkon motoru až do 4000 Wattů (pohonné jednotky elektrokol ale dávají “jen” 700 Wattů) a tím jsou dány též neadekvátní požadavky na použité komponenty a jejich certifikaci, o pojištění, nutnosti řidičského oprávnění a moto-helmě nemluvě.
Co se týče možného zákazu ze strany legislativců v Evropské unii, pokud je mi známo, tak v radách pro normy, týkajících se elektrokol: ISO 4210-10 (Mezinárodní organizace pro normalizaci) a EN 15194 (Evropský výbor pro normalizaci), reprezentují národní státy především zástupci firem - Bosch, Brose, Sram, BN-Auto, Yamaha nebo Shimano. Zde samozřejmě převažuje jasný business zájem na udržení aktuálního status-quo, které výrazně neomezí prodej elektrokol, ale úspěšně umožní ostrakizaci a postihování využívání elektrokola v dopravě, jak jsme toho svědky dokonce už i u nás například při “preventivních akcích” BESIPu.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Aleš Procházka — #119 Dotazníkovou akci i pro dopravní experty, dopravní policisty? Velmi naivní představa. To samé u prodejců, kteří ekola prodávají. To jsou dnes skoro všichni prodejci. Prodejce neodpoví, protože většina z nich ty čipy nabízí. A dopravní policista odpoví příslušnou vyhláškou nebo zákonem, které jsou obecně známé. Prostě čipy jsou zakázané. Jinak to není a nebude. Nějaké dotazníky jsou zbytečné. Protože je jasně dané, co platí. A jestliže Akumo prodá očišťované kolo, nic se mu nestane. Vyhlášku má znát zákazník co se smí a nesmí. Jiné to je v seriózních autoservisech. Zkuste jim tam říci, ať vám na autě provedou nějakou zakázanou úpravu. Že ji chcete na novém autě, které si právě kupujete. Poletíte ven a zastavíte se až ve vedlejší čtvrti:-)
odpověz na tento komentářA ještě veřejný námět pro MTBS.cz, v servisní síti AKUMO jsou uvedena zajímavá jména firem. Možná by nebylo špatný udělat dotazníkovou sérii otázek k e-cyklistice a položit ji prodejcům kol, servisům, pořadatelům závodů, známým osobnostem různého věku z cyklistiky i mimo cyklistiku, dopravním expertům, dopravním policistům, zdravotníkům, horské službě, pojišťovnám, majitelům elektrokol, půjčovnám. To vše neanonymně, možná i ve spolupráci s dalšími (nejen cyklistickými) médii. Mohlo by to vejít do širšího povědomí lidí, stejně jako kampaň na bezpečnou vzdálenost 1,5 metru.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #120
- na tento komentář reaguje Pavel_Cabelicky — #121
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #116 Dáte si práci s tvorbou a uveřejněním článku s hutnými, reálnými údaji nebo nikoliv? Zatím dáváte prostor, nepřímo podporujete soukromý subjekt, který za úplatu veřejně nabízí úpravy, které jsou v některých případech ilegální. Navíc je zřejmé, že podpora e-kol nemá s cyklistikou a MTBS nic společného. E-kola nejsou bio kola, prostě nejsou a nebudou. Pouze se snaží využít masové základny cyklistů pro rozšíření svého byznysu. E-kola výrazně negativně ovlivní bio kola.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #125
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #111 Vidím, že by to zřejmě nebylo od věci. Ale současně je mi jasné, že to nemůže být jen o konkrétních citacích vyhlášek, ale také o jejich výkladu a v tom vidím trošku problém. Fakticky totiž na samotném prodeji čipů není nic nelegálního, nicméně jejich použití v určitých případech ilegální je a přesně určit onu hranici nebo okamžik, kdy k tomu dojde a kdy ne nebude lehké stanovit a stejně tak komunikovat veřejnosti jako jedinou správnou.
- na tento komentář reaguje zirecek — #117
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #113 Aleši děkuji, vážím si toho, tvoje psaní bylo poetické, takový cyklistický hrabal.....je konec roku a jsme všichni včetně mě rozemletí citově na cukr moučku..a to je dobře. dnes byl u mě Pavel. nechci ho jmenovat, ale ty budeš vědět. povídali jsme dlouho...... hodně lidí tuhle diskuzi sleduje jsem zjistil a on mi hodně vynadal, že se zastávám nesprávného člověka...když už zapomenu na princip jako takový, za to mi neřekl nic...))
odpověz na tento komentářTady se pan Dittrich ptal, kdo je to cyklista. Trochu mu pomůžu. Cyklista je ten, kdo jezdí pouze vlastní silou na kole/ bicyklu, a bicykl je jednostopé vozidlo poháněné pouze lidskou silou, a které využívá pro tento pohon zákony mechaniky. Přidáním pomocného motoru vznikne něco jiného než bicykl, ne lepší ne horší, prostě něco jiného. Navíc to není žádný vývoj bicyklu, elektromotory se ke kolům přidávaly více než před sto lety. Vývoj je v těch motorech a bateriích a marketingu. Dokud je rychlost těch zařízení s pomocným motorem limitována těmi 25 km/ hod, je to ok, protože pak můžou tato dvě různá, ale podobná, zařízení spolu fungovat. Tak trochu pro příměr a pomoc těm, kteří stále nechápou rozdíl, veslař nebo kanoista si také nepřidává pomocný motor proti proudu. Horolezci také nepovažují za horolezce ty, kteří jsou vlastně trochu vynášeni na Mount Everest šerpy, to jsou vysokohorští turisté. V těch rozdílech není nic urážlivého a pohrdlivého, jen to tak prostě je. Ať si pan Dittrich a jemu podobní hrají na svém písku a nás cyklisty do toho netahají! On možná nebude rozumět, tak to myslím tak, ať si prosadí pravidla pro svoji kategorii a nese tato kategorie zodpovědnost za svou činnost a jinou kategorii ať do toho netahá!!! P.S. Tak trochu se divím Mtbs ...
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #125
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #110 odpověď na tntbiker — #111 Souhlasím s tntbikerem ... zasloužilo by si to článek od redakce, s vyjádřením příslušných úřadů, případně výkladem práva od právníků na dopravní problematiku. Zvláště tedy pak těch max. 250W mě zajímá, když elektromotory jsou schopny a dávají mnohem více.
Znamená to, že všichni včetně výrobců, obcházejí legislativu s tichým souhlasem úřadů?
Cituji komentář pana Ditricha na facebooku k jednomu příspěvku: "sranda je, že vlastně žádný takový "zákon" neplatí, to jsem v tom článku sdělil, ale jaksi si to nikdo moc neuvědomuje a nesmí se o tom mluvit nahlas."
Jak neplatí? A proč se o tom nesmí mluvit nahlas?
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #125
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #110 Spíš nám sděl, jestli MTBS bude na ty Ditrichovi bláboly reagovat seriózním. Článkem o legislativě elektrokol, o nelegálnosti čipů.
- na tento komentář reaguje James Matthew — #112
- na tento komentář reaguje petan — #116
odpověz na tento komentářKdyž už se tu zmínily koloběžky, tak sem dám jeden odkaz na vysoce nebinární projekt pro elektromaniaky za kterým stojí partička recesistů, která to ale myslí s e-mobilitou zřejmě také hodně vážně. www.mopedix.cz Za pozornost stojí tři režimy nastavení 25/45/65 km/hod z nichž tem poslední se nazývá prostě "ilegálix". Podotýkám, že nejsem nijak obchodně propojen s touto firmou, ale sympatické mi na tom projektu je také to, že ocelové rámy dělají ve fabrice na autobusy ve Vysokém Mýtě.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #111
- na tento komentář reaguje James Matthew — #112
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #108 Zdravím Ladame, co se týče motorismu, se vším co píšeš by se dalo souhlasit ... až na jeden rozdíl! A tím je povinné ručení ... díky němuž, pokud nějaký nezodpovědný jediněc způsobí škodu, nebude poškozený muset spoléhat na to, že to na něm vysoudí. I v případě, že povinko mít nebude, je tu Česká kancelář pojistitelů a ta může škodu uhradit a dále vymáhat na viníkovi.
Jak jsem psal asi již k prvnímu článku o ekolu .... ve Švýcarsku je povinné ručení povinné i na mechanická jízdní kola :-)
Samozřejmě je to nejvíce o povaze národa jako takového a je asi pravda, že Češi jsou v mistry obcházení pravidel ;-) Proto si nedělám iluze, že by v případě všech možných pravidel, bylo vše v pořádku.
Upřímně a již jsem tu to jednou psal ... je to kozlovi, co je zahradníkem ;-)
odpověz na tento komentářhezký sváteční čas přeji. dovolím si trochu povánoční filozofie. automobilismus řeší velmi podobné starosti. rychlosti, omezovače, bezpečnost, ohrožení ostatních , homologace, čipy, tuning. auta byla vždy před cyklistikou, jen si vezměte kolik desetiletí trvalo než cyklisti použili kotoučové brzdy po autech, či použití karbonu. máme tam pravidla, docela striktní, těžké získání řidičského oprávnění, jasný semafory, značky, radary i tajné k tomu i ostražitou policii - údajně nejvíc na hlavu obyvatel v evropě. a stejně všichni jezdíme tak, že nikdo, nikdo nedodržuje striktně předpisy. stejně umírají ostatní, stejně češi jezdí 400 kmh v německu, stejně neexistuje jednotná evropská legislativa, stejně umí všichni vyndat u výkonných vozidle omezovače rychlostí a vyndávají je úplně všichni jenž si takové auto koupí. ferrari je tam ani nemontuje. existují tunningové firmy, jenž dávají do vozů nehomolované brzdy, kotouče, výfuky, a mají takový úspěch, až je velké fabriky koupí. viz amg, alpina, akrapovitsch .a vy chcete po panu dittrichovi něco, co není ani v autech, natož v džungli zvané ebiky. na druhou stranu uznávám to co jsem napsal. jezdci co neumí biky ovládat mě serou stejně jako vás, akorát si nejsem jistý, že máme začít u dittricha. více zmůžem tlakem na změnu legislativy, ale když ji změníme, stejně pak nebudou ani veřejné peníze na to, aby někdo danou legislativu ohlídal a poté i trestal...nechme pana ditricha dělat jeho byznys, neb kde není poptávka není trh. jenže ona je, a on za to nemůže, nenadávejme mu, naopak ocenme jeho odvahu s námi diskutovat, vždyt to byla přesilovka 1 1000. přeji všem mír a klid na duši do nového roku a těším se na další takové diskuze bez zlých slov a psané agrese
- na tento komentář reaguje James Matthew — #109
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #113
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #105 Neslíbil jsi náhodou, že se sem už nevrátíš? :-) Vypadalo to nadějně, že tu už nebudeš rozšiřovat ty své nesmysly.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #105 Zrůdou jsem vás nenazval. Díky za sdílenou přednášku. Doplňující otázka?
Co známená trvalý?? Dle mě to znamená, po celou dobu jízdy. Pokud by jsme přistoupili na Váš 60s příklad = trvalý ... je zřejmé, že defakto veškerá u nás prodávaná elektrokola se středovým pohonem dle platné legislativy nesmí na veřejné komunikace. Takže podle Vás už je jedno, že je ještě "nachipujeme" a odblokujeme povolenou maximální rychlost?
150W po dobu třeba 1h není schopna jet většina uživatelů elektrokola .... možná ani po dobu 60s
K Novému Zélandu a dalším lokalitám. Jedna věc je povolená rychlost a druhou vecí jsou kontroly daných pravidel a jejich vymáhání, pokutování a kontrola nedodržování. Což je jistě na mnohem vyšší úrovni než u nás. Viz. vaše upravené ekolo na 36km/h ... prostě se nebojíte, že Vám na to někdo přijde a nebojíte se pokuty ... protože pokud nedojde k většímu poškození cizímu majetku půjde jen o přestupek s možnou pouhou domluvou.
U Zélandu....jak je definován zkušenější jezdec?? Absolvuje nějaké přezkoušení?
Jak píši, pokud zrychlit, tak s dalšími podmínkami....alespoň jste nám již napsal, jak to je v jiných zemích a kde se dá inspirovat. Ještě by ale bylo třeba spolu se změnou max rychlosti, upravit u postihy za nedodržování a případných dalších podmínek o kterých si tu píšeme, že by měli být.
odpověz na tento komentářodpověď na James Matthew — #104 I když jsem amorální zrůda, připravil jsem speciálně pro vás a další, které tato problematika fakt zajímá, výsek ze své přednášky na téma zde propírané.
Najdete zdarma na (zkracovací) adrese: ekolo.link/legislativa
odpověď na Aleš Procházka — #103 Je zde i odkaz na New Zealand Transport Agency, kde zavedli v roce 2020 velmi chytrá pravidla pro elektrokola a ostatní LEV po kterých volá Aleš. Mrkněte se a napište jak se vám líbí.
- na tento komentář reaguje James Matthew — #106
- na tento komentář reaguje tntbiker — #107
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #101 odpověď na JakubDitrich — #102 Bohužel Aleši "chipování" elektrokol a prodej chipů legální je ... morální stránka věci, je již na každém z prodejců.
Nevěřím tomu, že takový prodejce, včetně pana Ditricha, věří tomu, že zákazník bude nachipované ekolo používat výhradně mimo veřejné komunikace na soukromém pozemku.
Už jen to, že pan Ditrich používá nachipované elektrokolo v běžném provozu, což zde sám přiznal, mluví samo za sebe. To už nelegální dle platné legislativy je.
Ale on s tím morální problém nemá, tudíž ani nemá problém s tím, že na veřejných komunikacích budou používat nachipované ekola jeho zákazníci.
Tuto svou nemorálnost omlouvá špatnou legislativou, alibisticky a pokryteckým tónem v souvislosti s jeho prohlášením, že je naprostým nepřítelem "chipů".
Dá se říci, že využívá jistou díru v současné legislativě. Kde i třeba krosové ekolo, je určeno do terénu a tudíž může mít neomezený rychlostní limit.
Je tedy možná na nás, na odpůrcích jakéhokoli chipování, abychom se spojili a usilovali o změnu legislativy a trvali na zachování 25km/h jako dostačujícího limitu. S navýšením točivého momentu pro cargo segment problém nemám.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #105
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #102 Jako řidiče auta, motorky, čtyřkolky, výkonnostního cyklistu, městského cyklistu i chodce mě zajímá jediné: zavést jasná a vymahatelná pravidla chování lidí na všech motorových vozidlech (tzn. i e-biky, e-koloběžky, e-motorky) s dodržováním rychlostního limitu 25 km/hod. To vše kvůli bezpečnosti chodců a cyklistů na stezkách a v cyklopruzích. Pro potřebu vyšší rychlosti řidičské oprávnění na moped, povinná registrace, viditelná registrační značka, zákonná pojistka, pravidelné STK, přilba a zákaz jízdy v cyklistických pruzích a stezkách. Je to stále stejná píseň a Vy to nechcete chápat. Možná by bylo skvělé po dobře zvládnuté kampani na odstup auta a cyklisty 1,5 m prosazovat i rychlostní limit pro e-pohybovadla.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #105
odpověz na tento komentářodpověď na Aleš Procházka — #101 Tak jste Aleši nečetl pořádně článek a diskusi, kde jsou všechny normy, které regulují elektrokola velmi detailně vysvětleny. Myslíte tedy, že podnikání prodejen s elektrokoly je nelegální?
odpověď na trance28 — #100 Pokud ti "cyklisté" prezentují to, co zde předvádíte vy a několik dalších přispěvatelů, tak nemějte strach, to určitě není komunita, do které bych chtěl patřit.
odpověď na tntbiker — #99 nick:tntbiker: myslím, že si netykáme. Ano, v podstatě všechny větší prodejny a e-shopy, které nabízí elektrokola nabízí rovněž možnost softwarového nebo hardwarového zrychlení nad 25 km/h. A nevím, z čeho jsem "byl usvědčen" vy matlo, na dotaz k webu jsem již odpovídal níže.
- na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #103
- na tento komentář reaguje James Matthew — #104
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #98 Jakube, jdi uz do prdele a neser se mezi cyklisty...
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #102
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #98 Už toho nech člověče nešťastnej. Prostě prodáváš a nabízíš čipy, které jdou využít jen na "zahradě" a lidem to nezdůrazníš. To je podstata problému. Byl jsi usvědčen z úpravy textu na stránkách a k tomu se raději nevyjadřuješ. Ty si nezasloužíš ani gram úcty.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #102
odpověz na tento komentářodpověď na ladam — #96 Děkuji pane nick:ladam, o vaši přízeň, ani jakékoli nákupy jsem tímto článkem neusiloval, moc mě mrzí, že jste zklamán. Jinak je prima, že jste se něco dozvěděl a budete o legislativě přemýšlet, alespoň k něčemu to tedy bylo.
Přiléhavé označení "zmrd" jsem použil výhradně pro zdejšího uživatele nick:Barbossa, přesně jak citujete. Jednám naprosto slušně, totéž očekávám od ostatních, jinak je tituluji jak si zaslouží.
- na tento komentář reaguje tntbiker — #99
- na tento komentář reaguje trance28 — #100
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #83 Cyklista je kdo? Přirovnal bych to k řidičům a pouhým držitelům řidičského oprávnění. Případně na to i platí pořekadlo, co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.
Určité návyky, schopnosti, odhad na jízdním kole se člověk nejlépe naučí v mladém věku. S postupem času se tato schopnost učit se vytrácí. Není od věci, si také projít špatnými zkušenostmi, jako jsou pády...i ty se trénují...v různých rychlostech a situacích.
Vy zrychlujete elektrokola a chcete vyšší rychlost, ale většina těch lidí, kterým prodáte elektrokolo, tyto návyky a zkušenosti nemá. Zvláště pokud jde o vaší nejprodávanější věkovou kategorií 50-60let.
Proto zde opakuji, pokud zrychlit...což nepovažuji za nutné...jen a pouze s dalšími podmínkami a povinnostmi.
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #94 příjemný vánoční čas. pane dittrichu, zastával jsem se vás, ale poté co začnete druhým říkat že je zmrd a ihned poté napíšete řekněte ,mi koho jsem urazil tak uznáte, že zde vážně nemáte ani zastání, ani vážnost, a odbornost jste si odrovnal sám. cituji. .. a pokud někoho pane Barbarossa titulujete jako "hňup", tak byste asi měl vědět, že to je veterinární označení pro vykastrovaného kozla... a tak se fakt necítím :)) A jestli to byla urážka, tak vy jste "zmrd"........ to je na úrovni heleny růžičkové, když vy břízolit, tak my dlaždičky, a když vy přistavět, tak my to poženeme o štok. nechme to být, zjevně nikdo si ze zdejších lidí u vás garantovaně nic nekoupí, ostudu jste si utrhnul sám, a já osobně budu více přemýšlet o legislativě E biků. přeji vám klidný konec roku, a napište mi adresu, koupím vám dárek na pamět...
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #98
odpověz na tento komentářJa ty drogy tak nesnasim pane policisto, kdyz zakaznici je poptavaji tak ja jim je, ac hrozne nerad, ale prodavam. Trha mi to vsak srdce kdyz nastavuju ruku a beru si ty penize opakovane dlouha leta a znovu a znovu. Verte mi.
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #92 Tak pane Honzo, je to na vás: vyjmenujte koho jsem zde urazil a čím? To fakt potřebuji vědět.
Jinak vy jste mi 20.12. položil řečnickou otázku "Já být odpůrcem čipů, tak bych je neprodával ani nenabízel. Co myslíte?" - svůj postoj k tzv. čipování jsem přímo v článku a následně v tomto fóru opakovaně vysvětloval. Pokud jste moje věty nepochopil, pak se obávám, že chyba nebude na mé straně (.. a pokud vás to urazilo, mrzí mě to, mail na mě máte, klidně se doptejte co vás ještě zajímá).
A - ano, myslím, že naši zákazníci (a že jich za těch uplynulých 16 let pár tisíc bylo) pozitivně hodnotí to, že tématu elektrokol v ekolo.cz fakt rozumíme a nevěšíme jim "bulíky" na nos. Takže díky moc za šíření.
- na tento komentář reaguje ladam — #96
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #87 Ještě by stálo za to dodat, že to byl stav k 23. prosinci 2022 19:06:09 GMT. Takže ke změně došlo až někdy po tomto datu.
odpověz na tento komentářTeda člověk tu pár dní není a nestačí se divit, kam až tahle diskuse dospěla. :-) No jestli to chápu dobře, tak odpovědi na svou otázku se nedočkám a pan Jakub Ditrich se tu po takovém "coming outu" už asi taky neukáže, když zurážel všechny, aby se ve finále urazil i on sám. :-D
Takže zbývá už jenom doručit obsah této diskuse co nejvíce potenciálním klientům https://ekolo.cz aby měli co nejlepší představu o tom, s kým mají tu čest. A tím bychom mohli považovat tuto kapitolu za uzavřenou.
- na tento komentář reaguje JakubDitrich — #94
odpověz na tento komentářodpověď na JakubDitrich — #83 Ditrichu, evidentně ztrácíte nervy:-) Nejen že vás tu usvědčili s tím webem ze lži, ale ještě tu nazýváte diskutéra zmrdem. Vaše filozofické - jazykové okénko je také směšné.
odpověz na tento komentářodpověď na Barbossa — #87 Hezky jsi ho usvědčil ze lži. A takový člověk tady bude hlásat rozumy o čipech předpisech. Člověk, který podnikal několik let s webhostingem neví o stránkách a zdrojích nic? Teď už sem nepáchne.
odpověz na tento komentář